abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 december 2005 @ 19:54:15 #1
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_33079774
Dit is een vraag die mij al langere tijd bezig houdt. Veel, zo niet alles hangt vanzelfsprekend af van de verkiezingsuitslag 2007. Er kan nog heel erg veel gebeuren heeft het verleden geleert. Maar als ik de huidige peilingen nou even mag gebruiken zijn er nogal wat combinaties mogelijk. De PvdA zal niet zomaar met het CDA in zee gaan door wat narigheden bij de vorige formaties. De VVD staat voor een lastige keuze. De door velen gewenste verjonging is beter realiseerbaar in de oppositie, daarnaast is de PvdA een eng woord voor velen binnen de VVD. Meeregeren kan natuurlijk ook. Of ligt een Balkenende III meer voor de hand? Paars III komt ook in m'n rijtje voor. Voor een grote groep mensen heeft "Paars" een hele nare smaak en staat het synoniem voor "wanbeleid" hoe waar en onwaar dat op veel vlakken ook is. Ik weet dat dit allemaal koffiedikkijken is en dat de toekomst onvoorspelbaar is, zeker in de politiek, maar ik hoor graag wat jullie er van vinden. Is Paars III een serieuze optie? Waarom wel/niet?
  woensdag 14 december 2005 @ 19:55:12 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33079811
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33080039
Liever niet, maar ik denk dat alles nog een opties is. Alles hangt af van wie de grootste partij wordt. Als dat het CDA is zal alles eraan gedaan worden om links te ontwijken, als de PvdA wint zal men waarschijnlijk eerst naar links kijken, maar het CDA en de VVD niet uitsluiten.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 14 december 2005 @ 20:11:57 #4
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33080360
Persoonlijk lijkt het me een verademing als de VVD weer eens een keer niet meeregeert. is alweer een hele tijd geleden. Het liefst zie ik eens een linkse regering, maar dat zal er voorlopig wel niet inzitten ben ik bang.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  woensdag 14 december 2005 @ 20:30:46 #5
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_33081134
quote:
Ja dat was een hele opmerkelijke uitspraak van een eenling. Maar onmogelijk houdbaar.
pi_33084993
PvdA VVD en groenlinks dan?
IS dat geen optie( een groene variant van Paars)? Het lijkt mischien offtopic maar het wordt door vele genoemd als Paars, maar dan wat groener. pndA en VVD samen moet wel lukken. Kamp fractievoorzitter en met Rutte en Schultz als ministers lukt dat perfect. Denk dat er een beter beleid kan komen tussen de partijen da 1 van deze partijen met CDA.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33085725
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:03 schreef One_of_the_few het volgende:
IS dat geen optie( een groene variant van Paars)? Het lijkt mischien offtopic maar het wordt door vele genoemd als Paars, maar dan wat groener. pndA en VVD samen moet wel lukken. Kamp fractievoorzitter en met Rutte en Schultz als ministers lukt dat perfect. Denk dat er een beter beleid kan komen tussen de partijen da 1 van deze partijen met CDA.
VVD en GL zie ik niet zo gauw gebeuren.
pi_33087062
D66 is waarschijnlijk niet nodig. PvdA +VVD hebben zullen genoeg zetels hebben denk ik. Maar een van de meest realistische en haalbare oplossingen in mijn ogen.
  woensdag 14 december 2005 @ 23:13:30 #9
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33087944
Persoonlijk denk ik dat de PvdA de volgende verkiezingen gaat winnen. (Of dat goed is laat ik in het midden, ik heb nog nooit PvdA gestemd in ieder geval).

Dus de PvdA zal de premier gaan leveren en staat dan voor de keuze met wie te regeren. De PvdA zal denk ik een goede 45 tot 50 zetels gaan halen, en zoekt dus nog een partij met minimaal een zeteltje of 30 om met twee partijen een coalitie te vormen. Zelf denk ik dat de CDA de beste kandidaat is.

De CDA en PvdA hebben in 2003 geen coalitie kunnen vormen vanwege teveel verschillen. Maar in 2003 was CDA de partij de de eissen stelde, want die hadden namelijk gewonnen. Als in 2007 de PvdA gaan winnen, dan zijn de rollen omgedraaid.

De VVD zit eigenlijk al 20 jaar in de regering, ze zijn sinds het kabinet van Lubbers niet meer uit de regering geweest. Rechts heeft dus altijd al een hele dikke vinger in de beslissingspap gehad, en het zou best kunnen dat ze 20 jaar rechtse (en 2 x paars met het linkse PvdA natuurlijk) eigenlijk wel een keer zat zijn.

Het klinkt verder eng, maar de SP is ook nog steeds aan het groeien. Ik sluit dus een coalitie PvdA/SP/GroenLinks ook niet uit als een mogelijkheid. In Duitsland bleek dat een succesformule.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_33088086
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:13 schreef maartena het volgende:
Persoonlijk denk ik dat de PvdA de volgende verkiezingen gaat winnen. (Of dat goed is laat ik in het midden, ik heb nog nooit PvdA gestemd in ieder geval).

Dus de PvdA zal de premier gaan leveren en staat dan voor de keuze met wie te regeren. De PvdA zal denk ik een goede 45 tot 50 zetels gaan halen, en zoekt dus nog een partij met minimaal een zeteltje of 30 om met twee partijen een coalitie te vormen. Zelf denk ik dat de CDA de beste kandidaat is.

De CDA en PvdA hebben in 2003 geen coalitie kunnen vormen vanwege teveel verschillen. Maar in 2003 was CDA de partij de de eissen stelde, want die hadden namelijk gewonnen. Als in 2007 de PvdA gaan winnen, dan zijn de rollen omgedraaid.

De VVD zit eigenlijk al 20 jaar in de regering, ze zijn sinds het kabinet van Lubbers niet meer uit de regering geweest. Rechts heeft dus altijd al een hele dikke vinger in de beslissingspap gehad, en het zou best kunnen dat ze 20 jaar rechtse (en 2 x paars met het linkse PvdA natuurlijk) eigenlijk wel een keer zat zijn.

Het klinkt verder eng, maar de SP is ook nog steeds aan het groeien. Ik sluit dus een coalitie PvdA/SP/GroenLinks ook niet uit als een mogelijkheid. In Duitsland bleek dat een succesformule.
Nou, 't is maar wat je een succes noemt.

Het kabinet CDA/PvdA is er niet van gekomen omdat het CDA liever met de VVD wilde regeren. Men heeft Wouter Bos gewoon aan het lijntje houden.
pi_33093167
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:13 schreef maartena het volgende:

Ik denk wel dat de PvdA de grootste partij wordt, maar ze zullen de regering niet halen.
quote:
Nee, helemaal niet. Het CDA heeft een veel grotere mogelijkheid om met de VVD en D66 verder te regeren. Die mogelijkheid heeft de PvdA niet zozeer. D66 is zo een stomme partij, die zullen wel weer gaan regeren met CDA en VVD, alleen al omdat ze bang zijn de anders de CU/SGP met hun strenge gelovige regels in een mogelijk nieuw kabinet komt.
Kortom, in de mogelijke onderhandelingen tussen het CDA en de PvdA staat het CDA veel sterker.
quote:
Lubbers 3, van 1989-1994 bestond uit een coaltie van CDA en PvdA. Toen was de VVD er niet bij. Dat de VVD daarna altijd in de regering heeft gezeten komt vooral omdat CDA en PvdA niet met elkaar door één deur kunnen. Dan is de VVD dus elke keer nodig om een kabinet te vormen.
quote:
Als het er echt op aankomt neemt de PvdA de partijen Groenlinks en SP toch niet serieus. En terecht!

[ Bericht 2% gewijzigd door Shreyas op 15-12-2005 15:31:45 ]
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_33148440
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:03 schreef One_of_the_few het volgende:
Paars lukte al niet door te grote inhoudelijke verschillen. Er werd leuk overlegd en samengewerkt, maar echte veranderingen zijn niet heel erg doorgevoerd. Dat lukt in een kabinet zoals het er nu is, een ideologische eenheid, een stuk makkelijker.

Door D66 te vervangen door GL krijg je nog minder slagvaardigheid.
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:20:07 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33150430
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:08 schreef thettes het volgende:

[..]

Paars lukte al niet door te grote inhoudelijke verschillen. Er werd leuk overlegd en samengewerkt, maar echte veranderingen zijn niet heel erg doorgevoerd.
Dat valt best mee. Vooral op economisch gebied en in zekere mate ook in de sociale zekerheid is veel bereikt. Privatiseringen en dergelijke. Ook de invoering van de Zalmnorm was zeker geen slecht idee.

Dingen als euthanasie en het homohuwelijk zouden waarschijnlijk nooit geregeld zijn in een regering met het CDA.
pi_33155855
Ik denk eerder aan een CDA + PvdA-kabinet. De VVD zegt bij monde van Van Aartsen niet met de PvdA te willen regeren, alhoewel ik hier ook geen conclusies aan verbind. Maar ik denk voorlopig dat het volgend kabinet rooms-rood wordt.
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:01:52 #15
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_33161442
Hopelijk is Paars III niet realistisch, dan nog liever CDA en PvdA. Lijkt mij ook de meest waarschijnlijke uitkomst van de volgende verkiezingen. Maar nog mooier zou zijn als CDA gewoon verder gaat met de VVD, maar zonder D'66. Die partij zal in de volgende regeringsperiode druk genoeg zijn met opheffingsvergaderingen.
pi_33163994
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:20 schreef freako het volgende:

[..]

Dat valt best mee. Vooral op economisch gebied en in zekere mate ook in de sociale zekerheid is veel bereikt. Privatiseringen en dergelijke. Ook de invoering van de Zalmnorm was zeker geen slecht idee.

Dingen als euthanasie en het homohuwelijk zouden waarschijnlijk nooit geregeld zijn in een regering met het CDA.
Dat de economie groeide was niet te danken aan het kabinet; het gebeurde immers wereldwijd.
Het was dusdanig zo geregeld dat de VVD zijn financiële beleid mocht voeren en de PvdA hield de sociale wetten in stand. Het mag duidelijk zijn dat VVD het goed heeft gedaan (zoals je zelf al aangaf), de PvdA niet, want bijna 1 miljoen mensen in de WAO kan gewoon niet!
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:06:22 #17
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33164408
quote:
Op donderdag 15 december 2005 02:34 schreef Shreyas het volgende:
Nee, helemaal niet. Het CDA heeft een veel grotere mogelijkheid om met de VVD en D66 verder te regeren.
Moeten ze samen wel ten minste 76 zetels halen. In de peilingen hebben ze dat al jaren niet meer gehaald.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:07:36 #18
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33164448
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:20 schreef freako het volgende:

[..]

Precies, maar aangezien paars afkraken sinds Fortuyn gemeengoed geworden is onder de politiek onwetenden zullen we deze onzin nog wel jaren aan moeten horen.
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:15:38 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33164672
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:06 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Moeten ze samen wel ten minste 76 zetels halen. In de peilingen hebben ze dat al jaren niet meer gehaald.
Peilingen zeggen me niks. Met een enkele muiterij of schandaal binnen de PvdA kan het zo geregeld zijn. Het kan raar lopen.

Bos wist 2 jaar geleden binnen een week of 3 20 zetels binnen te slepen, dezelfde 20 die Melkert in 2002 kwijtraakte.

Paars-II stond minder dan een jaar voor de verkiezingen nog op een ruime meerderheid. Iedereen rekende eigenlijk op Paars-III, tenzij D66 niet meer wilde. Dan werd het PvdA/VVD, Melkert-I dan wel Dijkstal-I.

Ten tijde van Lubbers-I stond het CDA/VVD-kabinet in de peilingen op dik verlies. Tot ieders verrassing was het netto-verlies 0 zetels. Het CDA won er 9, de VVD verloor er 9.
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:17:59 #20
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33164731
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:15 schreef freako het volgende:

[..]

Peilingen zeggen me niks. Met een enkele muiterij of schandaal binnen de PvdA kan het zo geregeld zijn. Het kan raar lopen.

Bos wist 2 jaar geleden binnen een week of 3 20 zetels binnen te slepen, dezelfde 20 die Melkert in 2002 kwijtraakte.

Paars-II stond minder dan een jaar voor de verkiezingen nog op een ruime meerderheid. Iedereen rekende eigenlijk op Paars-III, tenzij D66 niet meer wilde. Dan werd het PvdA/VVD, Melkert-I dan wel Dijkstal-I.

Ten tijde van Lubbers-I stond het CDA/VVD-kabinet in de peilingen op dik verlies. Tot ieders verrassing was het netto-verlies 0 zetels. Het CDA won er 9, de VVD verloor er 9.
Natuurlijk, het is goed denkbaar dat die meerderheid er komt. Alleen op dit moment ziet het er niet naar uit.
pi_33174763
http://www.nu.nl/news/643495/11/VVD_haalt_uit_naar_Bos.html
dit zal ook niet helpen in de betrekkingen, maar het is puur voor de gemeenteverkiezingen. Als het zover komt draaien ze wel. van aartsen heeft de prijs als slechtste politicus van het jaar, hij draaide eromheen en wisselde van standpunten... D66 draaide in een paar weken ook om van niet meedoen aan regering naar wel. Dat is ons betrouwbaar en daadkrachtig kabinet.
oke, ben beetje cynisch, maar neem de politiek de laatse tijd niet heelmaal meer serieus soms.

Nog iets: In het artikel staat dat van Aartsen niet wil regering met de PvdA omdat ze de gekozen burgemeester tegenhielden..
Welke VVD'er vond dat de PvdA gelijk had? Wiegel......
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 17 december 2005 @ 22:33:36 #22
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33174862
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 22:32 schreef One_of_the_few het volgende:
Welke VVD'er vond dat de PvdA gelijk had? Wiegel......
Praktisch de hele VVD. Alleen kunnen ze dat niet toegeven zolang ze D66 nog nodig hebben.
pi_33174921
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 22:33 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Praktisch de hele VVD. Alleen kunnen ze dat niet toegeven zolang ze D66 nog nodig hebben.
precies, en CDA ook. van aartsen hypocrisie ten top. VVD met rutte en schultz aan de top lijkt me veel beter.
And that is the news.''
pi_33174994
Het wordt rooms-rood, paars of centrum rechts.
Denk dat wanneer het CDA wint er weer een centrum rechtse regering komt (desnoods aangevuld met klein-rechts) en wanneer de Pvda wint kan er zowel een rooms-rode of paarse coalitie komen.
nuff said.
pi_33175122
Grote kans.

De VVD is onder van Aartsen linkser dan ooit. Hij kan nu wel hard schreeuwen dat Bos vlees nog vis is, zelf heeft van Aartsen het afgelopen jaar helemaal NIETS laten zien.

Paars III, het ideale kabinet om Nederland gigantisch in de modder vast te laten lopen.

Dan nog liever een kabinet van Halsema, Bos en Maorijnissen. Daar weet je in ieder geval zeker van dat het zaakje binnen de kortse keren uit elkaar knalt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')