quote:
Op dinsdag 20 december 2005 04:00 schreef boyv het volgende:[..]
Bedreiging in eigen huis telt volgens mij redelijk zwaar. Want als je zelfs daar niet veilig bent, waar dan wel?
Ik heb hier laatst toevallig een arrest over gelezen. Hierbij hoorde een bewoner toevallig dat er een inbraak op zijn huis werd beraamd. Toen werd en voelde de man zich dusdanig bedreigd in eigen huis (in vorm van inbraak en de dreigend op hem aflopend onbekend figuur), waarbij die man de inbreker dus heeft neergeschoten. Normaal gesproken is een dreigende houding nog steeds een dreigende houding, en dus geen excuus voor noodweer. Maar blijkbaar wordt aan bedreiging in eigen haard een hogere prioriteit gesteld. Op grond van noodweer werd hij dus vrijgesproken, maar kreeg wel een gevangenisstraf van drie weken voor verboden vuurwapenbezit.
Ik ga het morgenmiddag nog even opzoeken, want volgens mij staat het ook in De Hollende Kleurling onder noodweer exces.
HR Hollende Kleurling heeft nog niet eens bijna met noodweerexces te maken. Daarbij gaat het erom wanneer iemand als verdachte mag worden beschouwd en behandeld.
En dat arrest wat je aanhaalt ken ik niet. Maar er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
- je mag je eigen (of ander) lijf verdedigen; huisvredebreuk niet
- verboden wapenbezit doet inderdaad in beginsel niets af aan een beroep op noodweer (-exces)
- de persoon in kwestie heeft voorzorgmaatregelen genomen, omdat hij wist dat er ingebroken zouden worden. Daaruit volgde de handeling die als noodweer zou kunnen gelden. Omdat de man gewoon subsidiair gezien anders had moeten handelen (politie inschakelen) gaat een beroep op noodweer (-exces) niet op. Dan is er sprake van een strafbare voorbereiding.