abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33069874
een niet alledaagse vraag in wfl, maar wel een serieuze. wat gebeurt er als je vanuit een vliegtuig (van de achterkant van een hercules ofzo) op wolken pist? valt de pis gewoon naar beneden door de wolken, of veroorzaak je dan een wolkenbreuk (met zure regen), of wordt de pis opgenomen in de wolken of is er nog een andere mogelijkheid?
pi_33069895
de druppels bevriezen.
  woensdag 14 december 2005 @ 13:09:20 #3
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_33069902
gele hagel
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_33069908
dan krijg je gele regen/sneeuw/hagel
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_33069998
quote:
op woensdag 14 december 2005 13:08 schreef pberends het volgende:
een niet alledaagse vraag in wfl, maar wel een serieuze. wat gebeurt er als je vanuit een vliegtuig (van de achterkant van een hercules ofzo) op wolken pist? valt de pis gewoon naar beneden door de wolken, of veroorzaak je dan een wolkenbreuk (met zure regen), of wordt de pis opgenomen in de wolken of is er nog een andere mogelijkheid?
als er sprake is van een wolk betekent het dat er vocht uit de atmosfeer condenseert. met andere woorden, het verzadigingspunt van de lucht is dan bereikt, er kan dan niks meer verdampen. de pis zal dus in ieder geval niet verdampen.

wat ik me wel voor kan stellen is de dat straal, die ondertussen ingesnoert is tot druppels, druppels in de wolk oppikt en dus in volume toeneemt. afhankelijk van de convectie in de wolk zullen de druppels dit blijven doen tot ze zwaar genoeg zijn om tegen de convectie in de wolk in naar beneden te vallen. de pis en dus het urinezuur zal dus enigszins verdunt uit de wolk vallen.
pi_33070027
leuke vraag!

stuur hem op naar de nationale wetenschaps quiz!
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_33070040
quote:
op woensdag 14 december 2005 13:08 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
de druppels bevriezen.
pas bij -12 bestaat een wolk uit ijs dus dat zal lang niet altijd het geval zijn. hangt van de hoogte van het vliegtuig af, de hoogte van de wolk en het seizoen.
pi_33070070
quote:
op woensdag 14 december 2005 13:09 schreef kareltje_de_grote het volgende:
dan krijg je gele regen/sneeuw/hagel
vergelijk het volume van een wolk eens met die van je blaas.
pi_33070082
quote:
op woensdag 14 december 2005 13:14 schreef sizzler het volgende:
leuke vraag!

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 14 december 2005 @ 13:16:44 #10
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_33070097
volgens mij zou je er een bui mee kunnen veroorzaken, als je door een "topzware wolk" heen pist. dit omdat de druppels kunnen dienen als condensatiekernen en zo een reactie in gang zetten.

maar ik ben geen meteoroloog, dus misschien is het flauwekul
'Nuff said
  woensdag 14 december 2005 @ 13:22:59 #11
127112 kayzie
ongezouten inpeperen
pi_33070266
je zou blaasontsteking krijgen...
Zwart-wit.
pi_33076538
en je moet maar hopen dat het geen onweerwolk is, want ik weet niet of je ooit tegen schrikdraad hebt aangepist .
pi_33076912
wanneer men zoiets doet dan ontstaat er mist omdat de wolken naar beneden worden gedrukt.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2005 17:53:04 ]
  woensdag 14 december 2005 @ 20:18:29 #14
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_33080608
quote:
op woensdag 14 december 2005 17:36 schreef snarky het volgende:
en je moet maar hopen dat het geen onweerwolk is, want ik weet niet of je ooit tegen schrikdraad hebt aangepist .
ik als kind heb dat wel eens gedaan
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
pi_33083603
en als je naar beneden kakt, krijg je dan een bruine wolk?
pi_33084116
quote:
op woensdag 14 december 2005 13:15 schreef steijn het volgende:

[..]

vergelijk het volume van een wolk eens met die van je blaas.
en paar gele drupeltjes/vlokjes/hagelstenen dan?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_33092816
leuke vraag
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_33117655
quote:
op woensdag 14 december 2005 13:14 schreef sizzler het volgende:
leuke vraag!

kan je die ergens online bekijken?
JOHNNY HEITINGA
pi_33120953
misschien ontstaat er wel een storm doordat de wolken opzij gedrukt worden... kan ook.
pi_33247981
quote:
op woensdag 14 december 2005 13:14 schreef steijn het volgende:

[..]

pas bij -12 bestaat een wolk uit ijs dus dat zal lang niet altijd het geval zijn. hangt van de hoogte van het vliegtuig af, de hoogte van de wolk en het seizoen.
ik denk dat we van een vlucht vlakboven een wolk moeten uitgaan. het gaat om het effect van die pis op de wolk en andersom. maakt niet uit wat voor wolk.

ik denk dat de pis dan bevriest. vervolgens op de thermiek van de lucht hier en daar heen zweeft. in de wolk zitten allemaal bevroren waterdruppels ter hoogte van een hercules vliegtuig. de pis zal waarschijnlijk opgenomen worden en ook wel eens een keer neerslaan als de wolk in een regenachtig type verandert. via het grondwater komt de pis in contact met rivieren die het afvoeren naar de zee, alwaar het verdampt en een wolk vormt. als je dus lang genoeg op de hercules blijft staan en door een wolk heen vliegt - kun je de pisdruppels oraal weer innemen.

de circel is weer rond.
pi_33248765
quote:
op woensdag 14 december 2005 13:16 schreef doffy het volgende:
volgens mij zou je er een bui mee kunnen veroorzaken, als je door een "topzware wolk" heen pist. dit omdat de druppels kunnen dienen als condensatiekernen en zo een reactie in gang zetten.

maar ik ben geen meteoroloog, dus misschien is het flauwekul
afhankelijk van de wolk, geef ik doffy de punten voor het goede antwoord
een simpel mooi weerswolkje hoeft niet meer dan een stevige badkuip vol (vloeibaar) water te bevatten, dus een blaas op spanning bevat zeker een significante hoeveelheid water. druppels van plmn 100micron of groter trekken zich niet zo gek veel meer aan van de turbulentie in de wolk, en dus gaat het ding regenen. een druppel die naar beneden valt neemt onderweg alle kleine druppels mee, dus denk ik dat het in theorie redelijk haalbaar moet zijn om een wolk leeg te pissen

als we het over een wat grotere wolk hebben, wordt het wat ingewikkelder, maar de import van vocht en warmte geeft in ieder geval een behoorlijke boost voor de convectie.
pi_33250424
als het zo eenvoudig zou zijn om een wolk te laten regenen, waarom passen ze dat dan niet toe? ik kan me genoeg redenen indenken waarom je dat zou willen regelen.
ik heb wel eens gehoord dat ze het doen met een bepaalde stof met zilver erin, zilvernitraat of zilverchloride geloof ik, het lijkt me toch veel eenvoudiger om het met water te doen, als dat ook zou werken?
pi_33251094
we hebben het hier over een kleine wolk, snarky, niet over een grote wolk. tijdschalen zijn anders. in een cumulus (levensduur: half uur-uur) is er nauwelijks de tijd voor druppels om groot genoeg te worden om tot regendruppel te promoveren; daarom regenen mooi weer wolken nauwelijks (hoewel de huidige inzichten lekker zeggen dat ze toch wel regenen, maar da's een ander verhaal). als je voldoende tijd hebt, is vaak de hoeveelheid aerosolen in een wolk veel eerder een probleem; zeker als je -zoals de russen- het goed getimed en geplaatst wil doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')