En dat is even verwerpelijkquote:Op donderdag 15 december 2005 20:36 schreef JeffLebowski het volgende:
Volgens mij roept een Europese partij met een zogenaamde christelijke achtergrond als het Front National van Le Penn bijna hetzelfde.
Wie doet alsof het een Islamitische uitvinding is? Het is op dit moment onmiskenbaar het ergst in de Islamitische wereld, wat niet wil zeggen dat ze het ook hebben uitgevonden.quote:Wat die Iraniër roept is natuurlijk onzin, opruiend bedoeld en puur binnenlandse propaganda, maar ga nou niet doen alsof het antisemitisme een islamitische uitvinding is.
Fout. Populaire misconceptie, vaak nagepapegaaid.quote:De eersten die de joden in ghettos stopten waren wij Europeanen.
Klopt. Ga voor de gein eens naar het Midden-oosten, daar stikt het nog meer van de Jodenhaters en zijn de officiële media en schoolmaterialen ook nog eens rabiaat anti-Semitisch.quote:Ga voor de gein eens naar Oost-Europa, daar stikt het nog steeds van de jodenhaters.
Nee dank je, dat outsource ik aan mensen die ervoor tekenen dat risico te lopen.quote:Van de mensen die hier roepen dat Iran binnen gevallen moet worden: meldt je lekker aan bij het leger zodat je mee kan doen aan je eigen kruistocht.
Egal.quote:Op donderdag 15 december 2005 21:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Fout. Engeland wilde dat en overtuigde de VS ervan dat Mossadeq een communist was die nog net geen aansluiting zocht bij het warschaupaktmaar wel close met de russen wilde worden. Daarop organiseerde de VS de coup. Maar het was niet een oorspronkelijk amerikaans plan. Ze gingen gewoon af op foute informatie. Gelukkig hebben ze daarvan geleerd en rommelen ze nu niet meer in het midden oosten op basis van verkeerde inlichtingen.
Dit is toch wel sarcasme, he?quote:Op donderdag 15 december 2005 21:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Gelukkig hebben ze daarvan geleerd en rommelen ze nu niet meer in het midden oosten op basis van verkeerde inlichtingen.
Die daanspeak hoort een kogel te krijgen,miselijkmakend ventje dat in een grote fantasie conspyracy wereld leeft.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:42 schreef Aurora025 het volgende:
Dekomende oorlog tegen Iran.
(en N Korea, Rusland en China)
http://www.daanspeak.com/IranAttack06.html
Although myths are often considered to be accounts of events that have not happened, many historians consider that myths can also be accounts of actual events that have become highly imbued with symbolic meaning, or that have been transformed, shifted in time or place, or even reversed. One way of conceptualizing this process is to view 'myths' as lying at the far end of a continuum ranging from a 'dispassionate account' to 'legendary occurrence' to 'mythical status'. As an event progresses towards the mythical end of this continuum, what people think, feel and say about the event takes on progressively greater historical significance while the facts become less important. By the time one reaches the mythical end of the spectrum the story has taken on a life of its own and the facts of the original event have become almost irrelevant.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:15 schreef Doderok het volgende:
Ahmadinejad heeft gelijk!
Fijn dat je kennelijk binnenkort naar Iran vertrekt .... we zullen je missenquote:Op vrijdag 16 december 2005 14:37 schreef Fonkmeistah het volgende:
Dat zeg ik, Iran heeft een veel nuchterdere kijk. ...
Waarvoor, BSB?quote:Op vrijdag 16 december 2005 14:40 schreef BansheeBoy het volgende:
Moet je kijken man: http://www.yadvashem.org/ Het is toch te ziek voor woorden dat ze hier zelfs speciaal een site voor hebben opgezet?
Wat is er precies zo ziek aan een herinneringscentrum, een documentatie centrum?quote:Yad Vashem, the Holocaust Martyrs' and Heroes' Remembrance Authority, was established in 1953 by an act of the Israeli Knesset. Since its inception, Yad Vashem has been entrusted with documenting the history of the Jewish people during the Holocaust period, preserving the memory and story of each of the six million victims, and imparting the legacy of the Holocaust for generations to come through its archives, library, school, museums and recognition of the Righteous Among the Nations.
Located on Har Hazikaron, the Mount of Remembrance, in Jerusalem, Yad Vashem is a vast, sprawling complex of tree-studded walkways leading to museums, exhibits, archives, monuments, sculptures, and memorials.
Welk winstbejag zie jij in die site? En welke 'ze' verdenk je ervan?quote:Het winst-bejag waar ik ze van verdenk wordt wel erg duidelijk zo.²
Als ik even mezelf mag herhalen :quote:Op vrijdag 16 december 2005 14:41 schreef RM-rf het volgende:
meer zinnige mensen zullen toch wel vallen over de bewering van de Iraanse president dat de Holocaust een "verzonnen mythe" zou zijn .. en terecht ...
als die man een nuchtere en genuanceerde visie had willen uitten, heeft hij die Iraanse president ochtend toch echt de verkeerde speechtext van zijn nachtkastje meegenomen
quote:Op vrijdag 16 december 2005 08:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien toch wel.
Ik lees elders dat er op de vertaling van de opmerking van 'verzonnen slachting' en 'mythe' wel wat af dingen valt, in Amerikaanse kranten stond het als volgt:
"They have created a myth in the name of the Holocaust and consider it above God, religion and the prophets," he said in an address carried live on state television. The speech echoed his remarks at a conference of Islamic nations in Saudi Arabia last week, when he suggested that if Europeans established Israel out of guilt over the Nazi campaign, the country should be carved out of Europe.
Een mythe : Het recht op een joodse staat in de naam van de Holocaust, niet: "de Holocaust is een mythe".
Dat zou nogal een andere boodschap zijn, nietwaar? Spreekt iemand voldoen Parsi om die uitspraak van Ahmadinejad op z'n merites te beoordelen?
Voorlopig hou het op ophitserij, de publiciteit en de verontwaardiging.
Le-zen. Ik heb dit nu al 2 keer gemeld. Het zit 'm minstens deels in de vertaling.quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:04 schreef logisnack het volgende:
Wat een grap.
"Jaaaaaaaa.. hij zei dat de holocaust een mythe is, maar dat bedoelde hij eigenlijk niet hoor"
Ja het is inderdaad van de zotte dat ze de holocaust herdenken. En dat puur uit winstbejag, kijk alleen maar naar al die banners op de sitequote:Op vrijdag 16 december 2005 14:40 schreef BansheeBoy het volgende:
Moet je kijken man: http://www.yadvashem.org/ Het is toch te ziek voor woorden dat ze hier zelfs speciaal een site voor hebben opgezet? Het winst-bejag waar ik ze van verdenk wordt wel erg duidelijk zo.²
Wat ik versta, is het gebral van een baardaap die een 1400 jaar oude mythe propageert. Volgens Al-Jazeera waren dit zijn bewoordingen:quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Le-zen. Ik heb dit nu al 2 keer gemeld. Het zit 'm minstens deels in de vertaling.
"They have created a myth in the name of the Holocaust and consider it above God, religion and the prophets," he said in an address carried live on state television. The speech echoed his remarks at a conference of Islamic nations in Saudi Arabia last week, when he suggested that if Europeans established Israel out of guilt over the Nazi campaign, the country should be carved out of Europe.
Een mythe : Het recht op een joodse staat in de naam van de Holocaust, niet: "de Holocaust is een mythe".
Maar blijkbaar wil iedereen veel liever iets anders verstaan.
Dat blijft een beetje het lastige in dit verhaal, volgens mij versta jij die baardaap evenmin als ik.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:04 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wat ik versta, is het gebral van een baardaap die een 1400 jaar oude mythe propageert.
Nou sla ik Al-Jazeera in deze wel wat hoger dan de Nederlandse kranten, en het zou me niet verbazen als hij weer eens wat enorm grofs heeft gezegd. Maar ik zou toch graag de uitspraak van een goeie vertaler zien over dit twistpunt. Die dus beide vertalingen voor zich heeft en zich uitspreekt over de juistheid van die beide.quote:Volgens Al-Jazeera waren dit zijn bewoordingen:
(..)
Inderdaad verstaan wij hem allebei niet. Maar de Indian Express schrijft;quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat blijft een beetje het lastige in dit verhaal, volgens mij versta jij die baardaap evenmin als ik.
[..]
Nou sla ik Jazeera in deze wel wat hoger dan de Nederlandse kranten, en het zou me niet enorm verbazen als hij weer eens wat enorm grofs heeft gezegd. Maar ik zou toch graag de uitspraak van een goeie vertaler zien over dit twistpunt. Die dus beide vertaling voor zich heeft en zich uitspreekt over de juistheid van die beide.
Ik ben zelf een semiet man !quote:
Waarom laat ik me kennen? Die vent staat te schuimbekken over ''God, de religie en de profeten''. Voor mij is dat een 1400 jaar oude mythe. Mag ik dat alsjeblieft van mening zijn?quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:15 schreef multatuli het volgende:
Baardaap, 1400 jaar oude myte? Je laat je wel kennen Johan_de_With.
Dat is het wat mij betreft wel.quote:Als je nuchter kijkt zie je dat het a) niet helder is wat hij nu exact gezegd heeft
Ja, ja. En hem treft niet het verwijt dat hij met schandalige retoriek en absurde voorstellen de aandacht van de binnenlandse problemen tracht af te leiden?quote:en b) dat het hem duidelijk niet interesseert of die holocaust nu wel of niet plaatsgevonden heeft en/of op welke schaal
, maar dat zijn hoofdpunt is dat hij vindt dat het Westen de ellende die het veroorzaakt heeft, zelf maar moet oplossen.
Ik ga de linkjes niet volgen, ik geloof je op je woordquote:Op vrijdag 16 december 2005 17:23 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Inderdaad verstaan wij hem allebei niet. Maar de Indian Express schrijft;()
Wat is? Vertalingsverwarring of jodekloten?quote:Het is sowieso een populaire propagandatechniek in het Midden-Oosten.
Ik niet minder. Maar de portee is, mijns inziens, in beide gevallen verwerpelijk; of hij nu de Holocaust ontkent of beweert dat het de basis is voor een mythe over het bestaansrecht van Israel, hij maakt stemming tegen een ander volk met expliciet religieuze propaganda. Net zo gestoord als die Israelische kolonisten, maar dan net iets gevaarlijker wegens het ambt dat 'ie bekleedt.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ga de linkjes niet volgen, ik geloof je op je woord
Blijft wel mijn punt dat ik geïnteresseerd zou zijn in de visie van een vertaler hierop.
[..]
Nu er weer strubbelingen zijn over het Iraanse atoombeleid en de VS een groot leger onderhouden in Mesopotamie, is het misschien allemaal iets urgenter. Het leek natuurlijk ook een tijd de goede kant uit te gaan met Iran.quote:Voor de duidelijkheid, ik stel me niks goeds voor bij de mening van Ahmadinejad over joden of over Israel. Maar ik krab me wel wat op het hoofd bij de plotselinge ophef. Die Ahmadinejad vindt niks nieuws, zijn voorgangers vonden dat ook. Vanwaar de plotselinge aandacht en verontwaardiging?
hoezo missen ? , vanuit Iran kun je ook gewoon fokken hoorquote:Op vrijdag 16 december 2005 14:41 schreef RM-rf het volgende:Fijn dat je kennelijk binnenkort naar Iran vertrekt .... we zullen je missen
Je mag van mij ieder geloof een mythe noemen, maar de context en de toevoeging baardaap maken duidelijk dat je het als een belediging bedoelde.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:28 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Waarom laat ik me kennen? Die vent staat te schuimbekken over ''God, de religie en de profeten''. Voor mij is dat een 1400 jaar oude mythe. Mag ik dat alsjeblieft van mening zijn?
[..]
Dat is het wat mij betreft wel.
[..]
Ja, ja. En hem treft niet het verwijt dat hij met schandalige retoriek en absurde voorstellen de aandacht van de binnenlandse problemen tracht af te leiden?
Ja, deze figuur boezemt mij niet bepaald veel ontzag in.quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:51 schreef multatuli het volgende:
[..]
Je mag van mij ieder geloof een mythe noemen, maar de context en de toevoeging baardaap maken duidelijk dat je het als een belediging bedoelde.
Allicht zijn ze niet blij met Israel, maar de toename van het aantal Iranese verslaafden bijv. is zorgwekkender.quote:Verder is het een koppig misverstand dat de arabische leiders slechts op propagandistische gronden de strijd tegen Israel aanhalen om 'de domme massa's af te leiden'. Dat is nou typisch zo'n dogma wat maar herhaald wordt zonder onderzoek. Het zal ongetwijfeld een rol spelen zoals de VS graag rethorisch over de as van het kwaad spreken, maar het is zeer aannemelijk dat de meeste leiders in het midden-oosten niet blij zijn met Israel. Het land kleineert hen door de beschermde status onder de Amerikaanse paraplu en heeft een zeer dominant leger dat in handen is van een religieuze staat. Dat is geopolitiek geen fijn idee.
Dat komt de amerikanen alleen maar goed uit zo'n uitspraak.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:22 schreef more het volgende:
[..]
BRON
Ziek!Ik vraag mij af hoe lang het nog duurt voordat Iran aangevallen wordt.
edit:quote:Op woensdag 14 december 2005 12:01 schreef BansheeBoy het volgende:
Iran was bijna een democratische land in 1953 totdat de VS met de CIA er zich mee kwam bemoeien waardoor de Shah aan de macht kwam. Alhoewel Shah ook een dictator was, was het onder hem wel vele malen beter dan hoe het nu is.quote:Op donderdag 15 december 2005 12:03 schreef Pappie_Culo het volgende:
Iran was ooit een democratie... tot wij ons er mee gingen bemoeien, was het niet?
Iran = Perziequote:Op vrijdag 16 december 2005 22:56 schreef dontcare het volgende:
[..]
edit:
even vergeten dat ik me voorgenomen had niet op jou te reageren .....
Ontopic:
Iran moet gewoon weer Perzie worden
Weg met die idioten daar .....
Alle mensen die ik uit Iran ken vinden zichzelf trouwens Pers en geen Iranier ....
ik vind ook dat je te ver gaat met deze insinueringen Banshee.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:28 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik ben zelf een semiet man !²
t'Schijnt een man van en voor de armen et zijn, dus dat hij niet gekleed gaat als Saddam kan ik me wel voorstellen, sommigen zeggen dat deze uitspraken als doel hebben om de banden met het Westen te verbreken, maar dat vind ik dan wel erg 'je doel voorbijschieten' zeg maar...quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:15 schreef Xevor het volgende:
En over de uitspraken van Ahmadinejad:
Je moet hem niet serieus nemen ik heb dat al vaker gezegd. Zelfs de ministers in Iran waren niet echt vrolijk geworden door zijn uitspraken. Zijn "rechterhand" heeft inmiddels al gezegd dat hij het niet zo bedoelde.
Trouwens ik las net iemand zeggen dat hij op een schooier lijkt.
In Iran verkopen ze de kleren die Ahmadinejad draagt voor een spotprijs om hem belachelijk te maken. Je hoort soms op de straten "Ahmadinejad-jas voor maar 4 euro".
quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:15 schreef Xevor het volgende:
[..]
In Iran verkopen ze de kleren die Ahmadinejad draagt voor een spotprijs om hem belachelijk te maken. Je hoort soms op de straten "Ahmadinejad-jas voor maar 4 euro".
"Het motief voor de aanslag is onduidelijk"quote:
Assassination attempt on Iran's Ahmadinejad
TEHRAN, Iran (AP) - Bandits killed a guard of Iranian President Mahmoud Ahmadinejad hours before the leader visited southeastern Iran this week, Iranian television reported Saturday.
The broadcast said another guard and a driver were wounded in Thursday's assault on a road about 2,000 kilometres southeast of the capital Tehran. The guards were making security checks in the area several hours before Ahmadinejad passed in a motorcade, the report said.
The motive for the attack was unclear.
Schuld van Israel, NS. Sinds je mod af bent is ben je trouwens wel erg snel overgelopen richting de pro-moslim anti-Westen kant he?quote:Op zondag 18 december 2005 07:22 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
"Het motief voor de aanslag is onduidelijk"
http://www.unpo.org/news_detail.php?arg=66&par=2794quote:Baloch people in Iran are treated as third class citizens, and are deprived of their cultural, social and economic rights. Some highlights of Iranian government’s chauvinistic policies are:
1) The use of the Balochi language is forbidden in public places and Baloch children are deprived of using their mother tongue as the medium of instruction at school. The Iranian government does not allow any kind of freedom of press in Balochistan.
2) Successive Iranian governments have been engaged in demographic manipulations to systematically reduce the population of Baloch people to a minority in their own homeland.
3) Government policy has been based on giving easy access and facilities to non-Baloch to purchase land at a cheap price and set up businesses.
4) The policy of keeping the Baloch backward has resulted in the lack of job opportunities and impoverishment of the entire Baloch population.
There is no Baloch representation in the central government in Tehran e.g. minister or even a Baloch deputy. The high ranking officials and decision makers in Balochistan are outsider or non-Baloch locals who have been helped to migrate from other areas.
The successive Iranian regimes have never trusted Baloch even those who are willing to voluntarily corporate with the regime’s own conditions to represent Baloch in some high post.
Zo krijg je inderdaad wel een wat genuanceerder beeld op de zaak.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:15 schreef Xevor het volgende:
En over de uitspraken van Ahmadinejad:
Je moet hem niet serieus nemen ik heb dat al vaker gezegd. Zelfs de ministers in Iran waren niet echt vrolijk geworden door zijn uitspraken. Zijn "rechterhand" heeft inmiddels al gezegd dat hij het niet zo bedoelde.
Trouwens ik las net iemand zeggen dat hij op een schooier lijkt.
Ach ja. De hypocrisie van dergelijke landen kent geen grenzen, maar vreemd genoeg hoor je de NS-en onder ons daar dan weer niet over. Want Iran is toch zo goed dat ze tegen Israel en de VS zijn.quote:Op zondag 18 december 2005 11:07 schreef CeeJee het volgende:
Het zuidoosten van Iran is al heel lang een problematisch gebied:
[..]
http://www.unpo.org/news_detail.php?arg=66&par=2794
Het lijkt wel wat op een andere situatie elders in het Midden Oosten, behalve dat daar een paar miljoen keer zoveel aandacht voor is.
Die Nuke's komen er niet, als Amerika mee zou doen met de europese onderhandelingen.quote:Op zondag 18 december 2005 11:09 schreef Ongevoelige_Klootzak het volgende:
[..]
Ach ja. De hypocrisie van dergelijke landen kent geen grenzen, maar vreemd genoeg hoor je de NS-en onder ons daar dan weer niet over. Want Iran is toch zo goed dat ze tegen Israel en de VS zijn.
Kijken hoe goed hij Iran nog vind als de 1e nuke Tel Aviv en daarna Rome bereikt.
Kom op die onderhandelingen hebben niets bereikt en zullen ook niets gaan bereiken. Iran wil helemaal niet onderhandelen, Iran wil alleen tijdrekken.quote:Op zondag 18 december 2005 11:13 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Die Nuke's komen er niet, als Amerika mee zou doen met de europese onderhandelingen.
Maar ja dat willen ze niet, stel je voor dat ze redelijk zouden blijken.
Dan zouden ze een oorlog natuurlijk moeilijk kunnen verkopen.
[btw, Het regime in Iran keur ik af]
Dat kan je alleen maar weten als je het eerst probeerd.quote:Op zondag 18 december 2005 11:15 schreef Ongevoelige_Klootzak het volgende:
[..]
Kom op die onderhandelingen hebben niets bereikt en zullen ook niets gaan bereiken. Iran wil helemaal niet onderhandelen, Iran wil alleen tijdrekken.
quote:........
Die Islamische Republik Iran ist drauf und dran, zu einem Militärregime zu mutieren. Einem Militärregime mit der Option auf Nuklearwaffen. Schwierig ist der Umgang mit einem solchen Mann. Er überschreitet im vollen Bewusstsein eine rote Linie, hinter die es kein Zurück mehr gibt. Er zwingt die internationale Gemeinschaft durch seine Aussagen zu einer Reaktion, und er hofft, dass sie hart ausfallen wird. Dann, glaubt er, werde sich das Volk hinter seine Gardisten scharen..............
http://www.zeit.de/2005/51/Teheran
Hoezo niet?quote:Op zondag 18 december 2005 11:24 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Dat kan je alleen maar weten als je het eerst probeerd.
Zonder Amerika hebben die onderhandelingen idd geen zin.
Oh jee, nou dat zal ze leren.quote:Op zondag 18 december 2005 12:06 schreef CeeJee het volgende:
Het zwaarste machtsmiddel van de EU zou een uitsluiting bij het WK voetbal voor Iran zijn.
En hoe zie jij dat voor je als de EU niks met het particulier initiatief als het WK voetbal te maken heeft?quote:Op zondag 18 december 2005 12:06 schreef CeeJee het volgende:
Het zwaarste machtsmiddel van de EU zou een uitsluiting bij het WK voetbal voor Iran zijn.
Ik zeg niet dat ik ze bijvoorbaat geloof, Ik zeg ook niet dat ik ze bijvoorbaat niet geloof.quote:Op zondag 18 december 2005 12:03 schreef Ongevoelige_Klootzak het volgende:
[..]
Hoezo niet?
De VS en Iran hebben trouwens geen diplomatieke betrekkingen dus kunnen ze helemaal niet onderhandelen.
Ik zie niet in wat de VS perse te maken hebben met de onderhandelingen tussen de EU en Iran.
Iran speelt gewoon een spelletje en je bent mi wel erg naief om ze te geloven.
quote:Op zondag 18 december 2005 11:09 schreef Ongevoelige_Klootzak het volgende:
[..]
Ach ja. De hypocrisie van dergelijke landen kent geen grenzen, maar vreemd genoeg hoor je de NS-en onder ons daar dan weer niet over. Want Iran is toch zo goed dat ze tegen Israel en de VS zijn.
Kijken hoe goed hij Iran nog vind als de 1e nuke Tel Aviv en daarna Rome bereikt.
Oh, vandaar dat je je zo druk maakt om wat Israel allemaal doet terwijl de Palestijnse shit je compleet laveloos laat. Kanker nog eens op de VS en bejubel het neo-fascistische regime van landen als Iran. Goed hoor.quote:Op zondag 18 december 2005 12:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik woon in het westen en maak me in de eerste plaats druk wat er "in mijn naam" wordt uitgevreten, gek hé?
Dat weet jij maar al te goed ja.quote:Naar anderen wijzen is wel veel gemakkelijker, dat wel.
Ook daarover is in Die Zeit geschreven. De auteur beweert dat dat de ayatolahs & Ahmehuppeldepup geen zier zal uitmaken, die hebben hoe dan ook een bloedhekel aan voetbal, en vooral de feesten en vrolijkheid erom heen.quote:Op zondag 18 december 2005 12:07 schreef Ongevoelige_Klootzak het volgende:
[..]
Oh jee, nou dat zal ze leren.
Israels misdragingen konden en kunnen alleen plaatsvinden met de steun van het westen. Dat probleem had allang opgelost kunnen zijn. In plaats van laten wij (de VS en Europa) het dooretteren en het de internationale verhoudingen nu al 60 jaar lang verzieken.quote:Op zondag 18 december 2005 12:18 schreef Ongevoelige_Klootzak het volgende:
[..]
Oh, vandaar dat je je zo druk maakt om wat Israel allemaal doet terwijl de Palestijnse shit je compleet laveloos laat. Kanker nog eens op de VS en bejubel het neo-fascistische regime van landen als Iran. Goed hoor.
Wist niet dat je in Israel woonde.
Lezen blijft lastig?quote:Dat weet jij maar al te goed ja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |