quote:
Op donderdag 15 december 2005 19:50 schreef TheArowana het volgende:Tja ja ach al die poppy punkfunk spinoffs, wie weet er nog wie er begonnen is?
[..]
Hoewel ze idd niet op één hoop thuishoren, zijn ze wel duidelijk 'uit hetzelfde hout gesneden'.. Al die leuke nieuwe engelse bandjes liften mee op de tot happy-go-lucky gedegradeerde punkfunk golf, mijns inziens.. Niet dat ik niet met plezier Bloc Party, Maxïmo Park, Kaiser Chiefs en aanverwanten draai (de één met al wat meer plezier dan de ander), maar om nu echt te spreken van groots muzikaal talent, nee sorry, daarvoor blijven de nummers vaak wat te oppervlakkig en teveel een muzikaal allegaartje imo..
Om die bandjes dan vervolgens 'underground' te gaan noemen vind ik ook wat ver gaan, als je ziet dat ze al op MTV2 te zien zijn en grote publiekstrekkers op festivals zijn, is dat epitheton uiteraard niet op z'n plaats..
Het verschil tussen 'underground' en 'mainstream' is per definitie erg tricky tegenwoordig, gezien het feit dat een volslagen onbekend bandje nu ook via andere kanalen (lees: het Internet) vanuit het niets ineens in een publiekstrekker kan veranderen. Het gebeurde met The Arcade Fire, en het gaat ook absoluut gebeuren met Clap Your Hands Say Yeah!, Wolf Parade en Architecture in Helsinki, als het al niet gebeurd is. Bands die in de muziekwereld van 5 jaar terug met dezelfde kritische recensies zelfs de lokale kroeg niet vol kregen, kunnen tegenwoordig de Melkweg uitverkopen zonder dat de Nederlandse pers er met een woord over heeft gerept.
En dat geldt eigenlijk hetzelfde voor Britse opkomende bandjes. Nou ken ik dat hele MTV2 niet, maar als je tegenwoordig een beetje "hip" geluid hebt, dan kan een band met 1 single onder de arm de hypekanalen al in vuur en vlam zetten - kijk maar naar wat er met de Arctic Monkeys gebeurde, die binnen een jaar na oprichting op de een of andere manier alles voor de wind lijkt te hebben (waaronder NME's hypemachine) en op #1 debuteren met hun eerste single in de UK.
Het undergroundgeluid van 2 jaar terug is nu bij een veel breder publiek bekend, en heeft zich een weg binnen de huidige mainstream weten te ellebogen - en gezien het feit dat sommigen van ons deze stroming ook daadwerkelijk al jaren volgen, kan dit leiden tot verwarrende en ongelukkig gebruikte typeringen als "underground", waar deze misschien niet op hun plaats zijn. Maar dat het geluid van dergelijke bandjes je als "poppy" in de oren klinken, hoeft ze niet per definitie af te sluiten van de underground - daar kan elke Red Hot Chilli Peppers/Nirvana-akkoorden harkende, net beginnende, grasgroene band over meepraten.
quote:
Op donderdag 15 december 2005 19:50 schreef TheArowana het volgende:En moet een indie band ook niet worden uitgegeven bij een onafhankelijk label, voor die daadwerkelijk independant is?
En ook dat heeft hiermee te maken - wat een paar jaar terug zonder twijfel als 'indie' kon worden bestempeld, is tegenwoordig "hot' genoeg om bij major labels getekend te worden. Het gekke is alleen dat het bijbehorende geluid de significatie 'indie' zich eigen heeft weten te maken, en over het algemeen boeit het me maar weinig tegenwoordig of iets nu wel of niet terecht 'indie' mag heten. Op de een of andere manier is er iets binnen de behoorlijk ruwe definitie van 'indie' dat luisteraars als een aanknopingspunt kunnen gebruiken, en wat mensen ertoe beweegt om Bloc Party wel en Tom Jones of Liberty-X niet als indie te bestempelen, alhoewel ze allemaal bij V2 onder contract staan.
'Indie' als een genre staat echt allang niet meer voor "uitgebracht bij een onafhankelijk label". Het staat voor een bepaalde stroming binnen de rockmuziek die weliswaar zo breed kan zijn dat het zowel organisch laptopgegoochel zoals Caribou, als MTV2-lievelingen zoals Bloc Party weet te omvatten. Het is allang en breed meer een gevoel dan een vast omlijnd hokje, al zal niemand een bij een onafhankelijk label uitgebrachte plaat binnen genres als metal en schlager als 'indie' bestempelen. Je kunt er een pet peeve van maken zoveel je wil, maar 'indie' als genredefiniëring gaat allang niet meer over de vraag of het nu wel of niet door een major recordlabel of in eigen beheer wordt uitgebracht.
quote:
Op donderdag 15 december 2005 19:50 schreef TheArowana het volgende:[edit] wil er overigens nog wel even de kanttekening bij plaatsen dat bijvoorbeeld Kaiser Chiefs en Maxïmo Park op sommige momenten haast broertjes van elkaar lijken te zijn.. En dat je best kan zeggen dat ook de andere bands uit de hier al genoemde rijtjes opvallende overeenkomsten vertonen..
Met dit verschil dat de Kaiser Chiefs in mijn optiek vaak net iets te veel in flauw ge-o-ooh verzanden terwijl de melodieën toch echt niet sterk genoeg zijn om de tracks te dragen (en hun album echt behoorlijk hit & miss is), terwijl Maximo Park op de een of andere manier me weer wel weet te raken met puntige, catchy popsongs. Ik hoor in elk geval wel een duidelijk verschil tussen beide bands.