Dat geldt in dubbele mate ook voor Heitinga.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:21 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Ik kan me er wel in vinden, Stam is niet zo goed meer als velen denken.
Met dien verschille dat Johnny 22 en Japie 33 is........quote:Op woensdag 14 december 2005 13:17 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Dat geldt in dubbele mate ook voor Heitinga.
Ajax heeft de afgelopen 10 jaar al veel te veel met jonge spelers gespeeld. Je moet ook ervaring in je elftal hebben..quote:Op woensdag 14 december 2005 13:24 schreef BoNi het volgende:
[..]
Met dien verschille dat Johnny 22 en Japie 33 is........
Jaap heeft het voordeel dat als 'ie er staat, het een kwaliteits- en ervaringsinjectie is. Ik heb alleen niet het gevoel dat Jaap het type is waar jonge medespelers van kunnen leren/zich aan op kunnen trekken. Is 'ie denk ik te nuchter en te onverschillig over voetbal voor. Dat is eigenlijk het enige wat mij tegenhoudt om volledig "Ja" te schreeuwen. Het kan namelijk ten koste gaan van de kwaliteit en ervaring van de eigen spelers.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:30 schreef pfaf het volgende:
Ajax heeft de afgelopen 10 jaar al veel te veel met jonge spelers gespeeld. Je moet ook ervaring in je elftal hebben..
Dat zal ik ook niet ontkennen.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ajax heeft de afgelopen 10 jaar al veel te veel met jonge spelers gespeeld. Je moet ook ervaring in je elftal hebben..
Euh nee....quote:Op woensdag 14 december 2005 13:17 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Dat geldt in dubbele mate ook voor Heitinga.
Maar dát bedoel ik juist. Altijd maar zoeken naar spelers die in de toekomst progressie kunnen maken... zo kom je er nooit! Tegen de tijd dat ze een beetje beter worden zijn ze toch al weg.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:38 schreef BoNi het volgende:
[..]
Dat zal ik ook niet ontkennen.
Mijn post was een reactie op Dylan Dog die aangeeft dat Heitinga niet goed (meer) is.
Het verschil in leeftijd geeft aan dat Heitinga meer kans op toekomstige progressie heeft dan Stam......
Ben ik helemaal met je eensch! Maar die kosten vaak een paar duiten, moet je natuurlijk ook rekening mee houden he..quote:Op woensdag 14 december 2005 13:41 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar dát bedoel ik juist. Altijd maar zoeken naar spelers die in de toekomst progressie kunnen maken... zo kom je er nooit! Tegen de tijd dat ze een beetje beter worden zijn ze toch al weg.
Liever 3 spelers van rond de 30 met ervaring en meteen klasse, dan een elftal vol talentvolle toekomst spelers...
Begrijp je toch nog niet helemaal wat ik bedoel, maar goed.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:41 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar dát bedoel ik juist. Altijd maar zoeken naar spelers die in de toekomst progressie kunnen maken... zo kom je er nooit! Tegen de tijd dat ze een beetje beter worden zijn ze toch al weg.
Liever 3 spelers van rond de 30 met ervaring en meteen klasse, dan een elftal vol talentvolle toekomst spelers...
Idd, zou mooier zijn, voor hem, Juventus en Ajax!quote:Op woensdag 14 december 2005 15:10 schreef Nashje het volgende:
Dom van Inter. Hopelijk is Juve wel zo slim. Ook een veel mooiere club voor Maxwell.
quote:Ajax zal eigen vermogen moeten aanspreken voor versterkingen 14 december 2005
Martin van Geel staat bij Ajax voor een schier onmogelijke opgave. De missie van de technisch directeur biedt een oneindige reeks hobbels en vraagtekens. Negen contracten lopen af, de landstitel is ver weg, het beloftenteam presteert ondermaats en versterkingen liggen niet bepaald voor het oprapen.
"Deze selectie mist balans", constateert Van Geel in AD Sportwereld. "Natuurlijk is het zakelijk gezien niet goed dat zó veel spelers transfervrij vertrekken. Maar het biedt wél ruimte voor een doorstap, voor verfrissing. Dat geldt ook voor spelers zelf. Een aantal jongens loopt hier al lang rond en is toe aan een impuls. Zo vreemd is dat niet."
Martin van GeelAjax wil winst boeken op fysiek en mentaal terrein. De club blijft dan ook zoeken naar een geroutineerde speler met leiderscapaciteiten. Van Geel: "We zoeken het niet slechts in één speler. Het gaat ook om het totaalplaatje, daar moeten de elementen in zitten die een club als Ajax nodig acht op het veld. Daar horen routine, fysieke kwaliteiten en mentale aspecten heel duidelijk bij."
Een bijkomend probleem is dat er komende zomer amper geld binnenkomt uit transferinkomsten. Ajax moet hopen op wat extra inkomsten in de winterstop, door één of meer spelers met een aflopend contract vroegtijdig te laten gaan. In het geval van Nigel de Jong, Steven Pienaar en Tomás Galásek liggen daar mogelijkheden. Daarnaast staan Bogdan Lobont, Julien Escudé en Angelos Charisteas officieus in de etalage.
"Normaal gesproken kan het geld dat binnenkomt ook weer aan spelers worden besteed", aldus financieel directeur Jeroen Slop. "Maar als dat niet volstaat, zoals nu dreigt te gebeuren, moeten we het eigen vermogen (circa 75 miljoen euro) aanspreken. Dat kan met goedkeuring van de raad van commissarissen. Zij moeten de voetbaltechnische noodzaak inzien en ik denk wel dat men dat doet. Maar het heeft tot gevolg dat we de komende jaren waarschijnlijk geen of minder winst maken, want elke transfer moet afgeschreven worden. We hebben geen potje klaarstaan waar we uit kunnen putten."
Jeroen SlopAjax zal niet een kwart van het eigen vermogen (zo'n achttien miljoen euro) kunnen aanwenden om een handvol nieuwe spelers te halen. De club is beursgenoteerd en kan geen exorbitante risico's nemen. "Het zal per situatie bekeken moeten worden", aldus Slop.
Volgens Van Geel staat echter niet vast dat Ajax na dit seizoen een groot aantal spelers aantrekt. "We zullen niet per se acht of negen spelers terughalen. De kans is aanwezig dat we komend seizoen met een selectie van 23 spelers werken in plaats van 27. Dat hoeft zeker geen probleem te zijn, als de balans maar in orde is. Dat hele proces vraagt wel geduld. Intern is dat besef er volledig, we weten precies waar we naartoe willen. Ik heb het idee dat de supporters dat ook wel inzien. Het zal zeker niet vanzelf gaan, van dat idee moeten we af bij Ajax. Maar ik heb er wel degelijk vertrouwen in dat het gaat lukken."
quote:Mooi om aanvoerder van Jong Ajax te zijn
Written by Jacques Happe
Saturday, 05 November 2005
Na het vertrek van Stanley Aborah naar Den Bosch afgelopen maandag, is Robbert Schilder de aangewezen persoon om de nieuwe aanvoerder te worden van Jong Ajax. Tegen Jong Heracles draaide hij donderdagavond al proef. Hij deed dat volgens trainer John van den Brom goed en gedreven. “Hij heeft het heel goed ingevuld.”
Jong Ajax had al zeven wedstrijden niet meer gewonnen in de competitie en thuis tegen Jong Heracles moest het weer eens gebeuren. Na een moeizame 0-0 bij rust, liepen de Ajax-talenten na de thee bij hun gasten uit Almelo weg. Eerst scoorde Jan Vertonghen, die als linksbuiten begon, via de rechtsbuitenpositie terugkwam op links en na de rust nog een linie mocht zakken. Michael Timisela, die de voorkeur als rechtsback had gekregen boven Milano Koenders, scoorde twaalf minuten later een hele fraaie 2-0. Nieuwe aanvoerder Robbert Schilder rondde een paar minuten later een korte rush af met het derde doelpunt van de avond. “We hebben goed en geconcentreerd gespeeld”, vond trainer John van den Brom van de wedstrijd. “We mogen tevreden zijn met een klinkende 3-0 overwinning. We hebben niks weggegeven, heel veel gecreëerd en drie fantastische goals gemaakt.”
Robbert Schilder maakte een rare week door. De Amstelvener verloor maandagavond kansloos van Jong Feyenoord, zag captain Stanley Aborah naar FC Den Bosch vertrekken en kreeg drie dagen later de aanvoerdersband om in een wedstrijd die eindelijk weer eens werd gewonnen. In de wedstrijd tegen Feyenoord speelde Schilder niet goed. Hij stond gepositioneerd als centrale verdediger, maar ging vaak heel diep mee naar voren. Dan schakelde hij niet snel om, maar wandelde op zijn dooie gemak terug naar zijn plek in de verdediging. De defensie wankelde niet voor niets. Ajax verloor kansloos met 5-1. “Alles stond vast,” legt hij een paar dagen later uit, “het was heel statisch. Heel voorspelbaar voor Feyenoord. Als ik de bal had, kon ik ‘m nergens kwijt. Achterin ben je vrij beperkt. Ik kan wel goed verdedigen, maar ik kom liever mee naar voren.” Met zo’n drang naar de achterlijn van de tegenstander is een plek op het middenveld veel natuurlijker. “Toen ik bij Ajax kwam, speelde ik de eerste paar jaar ook op het middenveld, net als bij de amateurs. Bij het Nederlands Elftal ook. Vandaar dat de trainer tegen me zei, dat het in de toekomst misschien een betere positie voor me is. Daar kom ik beter aan voetballen toe. Er was tegen Heracles alle gelegenheid om mee naar voren te gaan. Dat had de trainer ook gezegd. Kijk maar hoe het bij hun staat en vul het dan maar verder zelf in.”
Wat opviel was de aanvoerdersband om zijn linker bovenarm. “Vorig jaar bij de A1 was ik ook al aanvoerder”, zegt hij glimlachend. En bevalt het? “Tuurlijk! Mooi hè?” Hij is er met recht trots op, want als aanvoerder ben je niet alleen de doorgeschoven ogen en oren van de trainer in het veld, maar zet je ook namens hem de lijnen uit. Een verantwoordelijke taak, die hij met verve vervulde tegen Jong Heracles. “Het is mooi om aanvoerder van Jong Ajax te zijn. Ik hoop dat ik het blijf.” Die kans lijkt groot, want hoewel tweede aanvoerder Jerghinio Sahadewsing tot nu toe alle wedstrijden meespeelde, zat hij tegen de Tukkers op de bank. Hij lijkt uit de gratie bij Van den Brom, die er nog niet met zijn spelers over heeft gesproken. Hij liet wel al doorschemeren zijn keuze te hebben bepaald. “Robbert speelde goed en gedreven; een aanvoerder waardig. Ik moet nog met hem praten, maar dit is een signaal en hij heeft het heel goed ingevuld. Het ligt voor mij dan wat makkelijker voor de hand.”
De partij tegen Jong Heracles was niet de moeilijkste van het seizoen, maar het duurde toch nog bijna een uur voor er eindelijk een bal in het net lag. Robbert Schilder had in de eerste helft al een paar goeie kansen. “Ik had er wel alle vertrouwen in dat het goed zou komen”, zegt hij. Maar het duurde zo lang, dat een doelpunt ook aan de andere kant had kunnen vallen. “Het was echt een wedstrijd die we moesten winnen. Maar we waren zoveel sterker dan Heracles, dat ik wist dat we zouden winnen.” “Je moet alleen een beetje geluk hebben”, vult Van den brom aan. “Dat ontbrak er in de eerste helft nog aan, maar je weet dan wel dat je lekker in de wedstrijd zit. Het wachten was op die eerste goal. Toen die erin ging, viel er echt een last van die jongens af. Eindelijk. Ik hoor ze weer lachen. Al die verliespartijen vraten niet alleen aan mij, maar ook aan die jongens. Nu is er de ontlading.” De overwinning betekent niet alleen drie punten voor de ranglijst, maar ook een welverdiende bonus van 400 euro. “Als we deze wedstrijd hadden verloren, dan waren we echt gestopt, denk ik.” Robbert lacht. “De Amstel Cup heeft ons gered al die tijd. Anders hadden we een bijbaantje moeten nemen.”
Voor de jonge Ajacieden - die vaak nog thuis wonen en toch al tussen de 20 en 30.000 euro per jaar verdienen – mag een bonus niet de hoofdmoot zijn. Spelvreugde en verbetering van het eigen spel zijn de middelen om bij het eerste van Ajax te geraken. Niet iedereen zal dat lukken, dat realiseren veel spelers zichzelf ook. Maar Robbert Schilder wordt als één van de pareltjes gekoesterd door de club en heeft nog voldoende mogelijkheden daar wel te komen. Dan moet hij nog wel wat aan zijn spel verbeteren. “In de omschakeling, zoals je al aangaf.” Mee naar voren komen en dan op je dooie akkertje terugwandelen, terwijl het spel in alle hevigheid rond jouw positie doorgaat, is dan niet de juiste methode. Als daar niet tijdig wordt ingegrepen, wordt van Schilder een luie speler gemaakt. “Mijn rechterbeen kan altijd beter en links ook.” Twee keer schoot Robbert loeihard op de lat van het Heracles doel. De kracht is er soms wel, maar de precisie ontbrak nog. “Ik wil slimmer worden. Veel dieper spelen. Dan word je vanzelf meer ervaren en slimmer. Ik hoop vooral een completere voetballer te worden. Op de 10 of als controlerende middenvelder.” Met Olaf Lindenbergh die tegen Heracles het middenveld weer afstroop op zoek naar de bal had hij een prima voorbeeld. “Ja dat klopt. Op het middenveld voel ik me goed. Dat ligt me lekker, daar ga ik voor!”
De Mul doet het uitstekend bij Vitesse hoorquote:Op woensdag 14 december 2005 15:55 schreef BoNi het volgende:
Waar ik wel een beetje voor vrees is dat Ajax in plaats van te zoeken naar een goede buitenspeler nu bijvoorbeeld de Mul terughaalt...
Lekker goedkoop en is toch al van ons.
Obodai doet het ook uitstekend bij Sparta en Boukhari deed het daar in zijn tijd ook erg goed.........quote:Op woensdag 14 december 2005 16:18 schreef Nashje het volgende:
[..]
De Mul doet het uitstekend bij Vitesse hoor
Inderdaad, maar voor Ajax komen ze te kort.quote:Op woensdag 14 december 2005 16:28 schreef BoNi het volgende:
[..]
Obodai doet het ook uitstekend bij Sparta en Boukhari deed het daar in zijn tijd ook erg goed.........
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |