De ringnevel zoals je zietquote:Op maandag 8 mei 2006 21:17 schreef Frutsel het volgende:
wat is M57 ook alweer?
Een komeet heeft opzich niets met het weer te maken, maar inderdaad een (grote) inslag wel.quote:Op zondag 7 januari 2007 18:54 schreef Drugshond het volgende:
Ik ben er nog niet helemaal uit of dit een [DE] of een [WFL] discussie is.
Komeet is naar mijn mening een astro verschijnsel waarbij de aarde niet centraal staat. Een geregiseerde inslag daarentegen wel.
We moeten ff aan de bak achter de schermen van wat hoort nu bij wat ?
O ja, ff Starry Night Pro opnieuw installeren, die kan e.e.a. mooi visualiseren.![]()
Maar dit is ook geen zuiver weerforum.quote:Op zondag 7 januari 2007 21:30 schreef aloa het volgende:
Een komeet heeft opzich niets met het weer te maken, maar inderdaad een (grote) inslag wel.
Dat kan een klimaatverandering teweeg brengen.
En dat is zoveel miljoen jaar geleden gebeurd, waardoor de dinosauriërs uitstierven.
Dus we hebben nog wel ff de tijd om 'm te zien als het helder blijft?quote:Op zondag 7 januari 2007 21:53 schreef -CRASH- het volgende:
Al je de komeet nog wil zien, moet je wel snel zijn (en het weer moet ook meespelen)
de komeet aan de avondhemel
[afbeelding]
De Elementen.. je hebt gelijk.quote:Op zondag 7 januari 2007 21:38 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Maar dit is ook geen zuiver weerforum.![]()
quote:Bron : www.astroforum.nl
Hallo allemaal,
Er is een (kleine) mogelijkheid dat we de volgende week gedurende enkele dagen deze komeet vlak voor zonsopkomst en vlak na zonsondergang met het blote oog kunnen zien.
Er is zelfs de kans dat we een fraaie staart kunnen zien, of nog zeldzamer: wel de staart terwijl de kop van de komeet zich nog onder de horizon bevindt.
Of dit werkelijk zo gaat gebeuren, dat weet op dit moment nog niemand. Het hangt heel sterk af van onbekende facoren. De helderheid kan een extra impuls ondergaan als gevolg van voorwaartse vertrooiing van het zonlicht door de stofdeeltjes van de komeet. (de komeet bevindt zich nu praktisch tussen de Zon en de Aarde in). Dit effect kan de komeet tot 2 magnitudes extra helder maken, waardoor in het gunstigste geval een negatieve magnitude van -2 op nog helderder bereikt zou kunnen worden, en de komeet mogelijk zelfs bij daglicht zichtbaar zou zijn. De voorwaarste verstrooing hangt echter sterk af van de grootte van de verstrooiende deeltjes en de golflengte van het licht. (Een soortgelijk effect zie je bij opnames van de ringen van Saturnus als de Cassinisonde zich in de schaduw van de planeet bevindt, en de ringen erg lijken op te lichten).
Maar zoals gezegd, het kan ook erg tegenvallen, en in dit geval zal het nog een hele toer worden om de komeet uberhaupt te zien. Een goed doorzichttige hemel en een geheel vrije horizon zijn sowieso vereist. 's ochtends kan tot de 10e een poging gewaagd worden, terwijl de fraaiste verschijningen aan de avondhemel te verwachten zijn van 10 tot en met 13 januari, met op de 12e de staart loodrecht op de horizon. Na de 13e verdwijnt de komeet naar de zuidelijke sterrenhemel. Het is duidelijk een kortdurende happening!
Je kunt het beste kijken vanaf een kwartier tot ruim een half uur voor/na
zonsopkomst/ondergang. Oftewel, het wordt waarnemen in de schemering met de zon hooguit 6 graden onder de horizon en de komeet er slechts enkele graden boven.
Nog wat aanvullende info van Jonathan Shanklin, de waarneemingsleider van de Engelse kometenwerkgroep:
http://www.ast.cam.ac.uk/~jds/tail26.pdf
Houd de komende dagen vooral de diverse astrosites in de gaten:
http://www.kometen.nl/index2.html
http://www.shopplaza.nl/astro/
http://www.fg-kometen.de/fgk_hpe.htm
http://www.ast.cam.ac.uk/~jds/
Een recente foto vanuit de Oostenrijkse Alpen:
Groeten,
Guus
SN is ook een machtig stukje software voor dat soort dingen. In combinatie met een telescoop met motor kun je er leuke dingen mee doen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:36 schreef addie het volgende:
Mooie simulaties DH!
Zou je je misschien geroepen willen voelen de data eens toe te lichten?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:08 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
Zonder daylight krijg je het volgende te zien.
Kijk ook eens voor de grap naar de technische data behorende bij deze komeet.
dank jequote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:47 schreef Drugshond het volgende:
Rises = opkomst
Transit = Hoogste punt
Sets = ondergang
Constellation Name = In welk sterrenbeeld zichtbaar.
Azimuth = horizontale hoek ten opzicht van N
Altitude = vertikale hoek (max 90 graden).
RA/DEC weet ik niet exact (ik vermoed iets met bewegingsrichting van het object ten opzichte van de sterrenhemel) ?
Distance from Observer = meestal aangegeven in AU (1 AU = 149 598 000 kilometers)
Radius = Straal van het object (dit is dus een blok steen van 2 km in diameter)
Apperent Magnitude = Magnitude
Ik heb vrijdag ook zitten kijken vanaf mijn werkterrein.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:11 schreef -CRASH- het volgende:
Het was vanmorgen eens een keer mooi helder.....
Maar ik kon niet vanuit m'n werkplaats richting
zonsopkomst kijken.....
Dacht ik, dat er vanavond dan misschien
wel een kans zou komen.....![]()
Is er hier toevallig iemand die vanmorgen foto's heeft gemaakt
(dus geen spaceweather.com foto's)
Dan volg je de komeet via de SOHO (Solar & Heliospheric Observatory)quote:Op zaterdag 13 januari 2007 23:24 schreef ne0c0rt3xx het volgende:
Verdammt...volgens mij benk te laat met kijken![]()
Er zijn op dit moment verschillende kometen en astroiden in omloop.quote:Op zondag 14 januari 2007 13:26 schreef Robin2130 het volgende:
Weten jullie ook wanneer de volgende komeet te zien zal zijn?
De lucht is hier zo blauw als 't maar kan... (Zwolle).quote:Op zondag 14 januari 2007 15:26 schreef -CRASH- het volgende:
De bewolking wordt alweer dikker.
Dus de kans dat je de komeet bij
zonsondergang kunt zien wordt kleiner.
Ik ook niet alleen maar sterren...quote:Op zondag 14 januari 2007 17:00 schreef IedeK. het volgende:
Net met mijn verrekijker even zitten turen, maar ik zie hem niet.
ff een simulatierun opstarten (zonder daylight, en hoogste punt)quote:
Aww son'f'abitch!quote:Op woensdag 17 januari 2007 20:52 schreef -CRASH- het volgende:
Comet McNaught is no longer visible from the northern hemisphere
Ikke ?quote:Op donderdag 18 januari 2007 00:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Aww son'f'abitch!![]()
Wat voor een programma gebruikt de TS trouwens in een paar van die screenshots?![]()
Oh sorry... ja klopt. Zo veel plaatjes dat ik de overgang over het hoofd zagquote:
Starry Night Pro Plus versie 5.0.2quote:Op donderdag 18 januari 2007 00:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oh sorry... ja klopt. Zo veel plaatjes dat ik de overgang over het hoofd zag
Cool! thanks!quote:Op donderdag 18 januari 2007 00:58 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Starry Night Pro Plus versie 5.0.2
Inmiddels zitten ze al op versie 6.x
Erg leuk programma, je kunt er veel (astro) dingen mee. En je kunt er de meest wilde dingen mee simuleren.
Met een telescoop + motor kun je zelfs met een druk op de knop alles uitrichten.
Nadeel wat ik laast had is dat de planetoide database niet zo heel volledig is (inmiddels 300.000 objecten bekend). Ik was op zoek naar 2004 AM4 die op collision koers lag met de aarde 2029 om wat gegevens boven tafel te halen. Maar dat brokje steen was nog niet verwerkt in de database (moet nog komen denk ik).
Bij het opstarten haalt hij de laatste data gegevens binnen (automatisch).quote:Op donderdag 18 januari 2007 01:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Cool! thanks!
Geven ze trouwens dus die nieuwe data uit voor je programma om te downloaden of moet je dan echt een nieuwe versie installeren?
Die is vet !quote:Op donderdag 18 januari 2007 18:47 schreef -CRASH- het volgende:
Die van het zuidelijk halfrond hebben werkelijk een adembenemend schouwspel....
![]()
![]()
![]()
[afbeelding]
Foto credits: Kevin Crause, Mossel Bay, Western Cape, South Africa
Is die er niet groter?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:03 schreef -CRASH- het volgende:
Wat zal het een groot spektakel geven van een meteorietenregen als de Aarde daardoor zou gaan
[afbeelding]
Foto Credits: Steve Crane, Cape Town, South Africa
deze is van www.spaceweather.comquote:Op zaterdag 20 januari 2007 22:08 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Is die er niet groter?
Die wil ik wel als wallpaper.![]()
TOT 2 uur na zonsondergangquote:Op zaterdag 20 januari 2007 22:09 schreef AstroNova het volgende:
Yeujde staart wordt misschien uit Nederland zichtbaar. Echt ongelofelijk die foto's!
Spottips voor staart:
http://www.astroversum.nl/nieuws/nieuws.html?subaction=showfull&id=1169284003&archive=&start_from=&ucat=24&
Nou share with us, zou ik denken.quote:Op zondag 21 januari 2007 00:02 schreef IedeK. het volgende:
Heb die gozer een mailtje gestuurd en net een 1280*1024 versie van de foto van hem gekregen.
Op z'n minst de tip geverquote:Op zondag 21 januari 2007 01:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nou share with us, zou ik denken.
Heel kort mailtje, maar het was wel engels.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 00:14 schreef -CRASH- het volgende:
@ IEdeK
Hoe heeft die Zuid-Afrikaan je terug gemailt
In het engels of in het Zuid-Afrikaans (wat ie bij mij deed)
O M G!quote:Op donderdag 1 februari 2007 17:08 schreef -CRASH- het volgende:
Die "daaronder" hebben ook al het geluk....
Komeet McNaught en de Aurora Australis
[afbeelding]
Photo credits: Minoru Yoneto of Queenstown, New Zealand
Als ie op de zuipool (antarctica) was...dan heeft ie waarschijnlijk 24 uur per dag licht.quote:Op donderdag 1 februari 2007 17:11 schreef IedeK. het volgende:
[..]
O M G!![]()
Bijdeweg: een kennis van ons is fotograaf en is de afgelopen 2 weken naar de Zuidpool geweest.
Zal eens vragen of hij de komeet ook gezien heeft.
Volgensmij is hij via, Brazilië en Argentinië gegaan.quote:Op donderdag 1 februari 2007 17:18 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als ie op de zuipool (antarctica) was...dan heeft ie waarschijnlijk 24 uur per dag licht.
Maar misschien heeft ie wel ergens onderweg een tussenstop gemaakt.
Klopt op de simulaties van SN is het daar 24 uur licht.quote:Op donderdag 1 februari 2007 17:18 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als ie op de zuipool (antarctica) was...dan heeft ie waarschijnlijk 24 uur per dag licht.
Maar misschien heeft ie wel ergens onderweg een tussenstop gemaakt.
Mooie LSD picca,quote:Op donderdag 1 februari 2007 17:08 schreef -CRASH- het volgende:
Die "daaronder" hebben ook al het geluk....
Komeet McNaught en de Aurora Australis
[afbeelding]
Photo credits: Minoru Yoneto of Queenstown, New Zealand
Het is opeens supermistig. Laat maar weer.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 18:35 schreef ErikT het volgende:
Venus en Mercurius zijn nu heel goed te zien. En vannacht komt Saturnus. Ik denk dat ik mijn telescoop in elkaar ga zetten.
Ik heb gister Saturnus gezien door de telescoop van de sterrenwacht Sonneborgh in Utrechtquote:Op zaterdag 3 februari 2007 18:35 schreef ErikT het volgende:
Venus en Mercurius zijn nu heel goed te zien. En vannacht komt Saturnus. Ik denk dat ik mijn telescoop in elkaar ga zetten.
Als je goed kijkt zie je ook de overgangen van de bijkegel, en hoofdkegel.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:35 schreef Meeldraad het volgende:
Cool dat je ook kan zien dat de maan een beetje rood kleurt!!
Tja mail em zou ik weer zeggenquote:Op zondag 4 februari 2007 00:27 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mooie LSD picca,
Is die ook orgineel verkrijgbaar ? Ik ben toch trigger happy geworden.![]()
Mail verzonden.quote:Op zondag 4 februari 2007 20:09 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Tja mail em zou ik weer zeggen
mkyoneto@es.co.nz
Een beetje? Ze wordt altijd helemaal rood en oranje!quote:Op zondag 4 februari 2007 15:35 schreef Meeldraad het volgende:
Cool dat je ook kan zien dat de maan een beetje rood kleurt!!
Dat ligt aan de toestand van de Aardse atmosfeer op het moment van verdusitering. Veel vulkanische as en stof kunnen bijvoorbeeld voorkomen dat het rode licht op de jusite manier breekt, waardoor de maan donkergrijs / zwart wordtquote:Op zondag 4 februari 2007 23:39 schreef ErikT het volgende:
[..]
Een beetje? Ze wordt altijd helemaal rood en oranje!
Klein vraagje over Mercurius...ik hoop dat jij of iemand anders hem weet.quote:Op zondag 4 februari 2007 18:25 schreef star_gazer het volgende:
Oja, op 3 en 4 maart zijn ook de landelijke sterrenkijkdagen aan de gang. Kom eens langs bij Sterrenwacht Mercurius als je het geheel door een 15cm refractor uit 1922 wilt bekijken (of door mijn 20cm-dobson)
Dit is zo'n vraagje als de reden voor de richting van rotatie om de eigen asquote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:43 schreef buachaille het volgende:
[..]
Klein vraagje over Mercurius...ik hoop dat jij of iemand anders hem weet.
Op http://home.scarlet.be/andromeda/planet.htm staat hoek equator/baanvlak van Mercurius op precies 0 graden. Zelfs jupiter draait nog met 3.1 graden om de as. Heeft de korte afstand tot de zon hiermee te maken dat de kanteling 0 graden is (geworden) voor of nadat deze planeet in het baanvlak van Jupiter gekomen is![]()
![]()
Ik heb een tijd terug zo'n ding es geleend van een oom van me. Wat ik vooral erg vervelend vond, was dat het statief erg wankel was, en dat is knap kut als je 's winters een bepaald stelsel oid wilt bekijken. Veel dubbelsterren kun je trouwens ook al met een verrekijker scheiden, een mooi voorbeeldje zijn Alkor en Mizar in de steel van de grote beer.quote:Op maandag 12 februari 2007 11:19 schreef buachaille het volgende:
Okay, voor 35 euro hoef je geen kwaliteit te verwachten, maar dit lijkt me wel een goede deal:
[afbeelding]
Ik heb zelf nog nooit door zo'n ding heengekeken, maar weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld een dubbelster te kunnen herkenne met dit apparaat? Maw: doen of niet doen?
Mocht hij wat wankel op zijn stelten staan dan leen ik mijn vaders statief wel. Enne, misschien ooit nog wel eens: http://users.pandora.be/mollet.cornelis/telescoopbouw/index.html (klik onderin opquote:Op maandag 12 februari 2007 12:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb een tijd terug zo'n ding es geleend van een oom van me. Wat ik vooral erg vervelend vond, was dat het statief erg wankel was, en dat is knap kut als je 's winters een bepaald stelsel oid wilt bekijken. Veel dubbelsterren kun je trouwens ook al met een verrekijker scheiden, een mooi voorbeeldje zijn Alkor en Mizar in de steel van de grote beer.
36 euro is eigenlijk geen geld voor zoiets. Je kunt beter 36 euro besteden voor een simpel opstapje, dan 500 euro uitgeven voor iets wat later stof ligt te happen.quote:Op maandag 12 februari 2007 13:15 schreef buachaille het volgende:
[..]
Mocht hij wat wankel op zijn stelten staan dan leen ik mijn vaders statief wel. Enne, misschien ooit nog wel eens: http://users.pandora.be/mollet.cornelis/telescoopbouw/index.html (klik onderin op
EXTRA: Bouw je supermarkt-kijkertje om tot een volwaardige telescoop).
Hmm... volgens mij heb je nog beter beeld als je gewoon met het blote oog kijkt. Maar aan de andere kant, het is geen geld dus daar kan je wel een gokje op wagenquote:Op maandag 12 februari 2007 11:19 schreef buachaille het volgende:
Okay, voor 35 euro hoef je geen kwaliteit te verwachten, maar dit lijkt me wel een goede deal:
[afbeelding]
Ik heb zelf nog nooit door zo'n ding heengekeken, maar weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld een dubbelster te kunnen herkenne met dit apparaat? Maw: doen of niet doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |