abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33010581
quote:
Op maandag 12 december 2005 12:00 schreef Seneca het volgende:

[..]

Hey Haus, ik vraag me af hoe jij het ontstaan van het universum dan ziet?
Hoe zou hij dat moeten zien? Hoe zou op dit moment iemand dat moeten zien?
  maandag 12 december 2005 @ 12:04:34 #52
8369 speknek
Another day another slay
pi_33010649
quote:
Op maandag 12 december 2005 12:01 schreef FuifDuif het volgende:
Maar of het wel of niet vies is, doet toch niets af aan de mogelijke waarheid ervan? Ik vind stront ook niet lekker, maar het is één van die dingen waar je je nooit los van kunt maken.
Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_33010686
quote:
Op maandag 12 december 2005 12:04 schreef speknek het volgende:
Absoluut .
  maandag 12 december 2005 @ 12:09:29 #54
124377 pmb_rug
salvation received
pi_33010777
seneca, je mag nog wel even op mijn kritiek reageren.... dan voel ik me weer serieus genomen

JeRa, ik weet niet hoe lang je op dit forum al rondloopt, maar ik heb al zo vaak uitgelegd waarom geloof en religie NIET de bron zijn van geweld....
maar je opmerking lokt me bijna weer uit mijn tent, misschien toch maar weer eens een topic over starten......
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 12 december 2005 @ 12:11:40 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_33010842
Laat ik het zo zeggen: nee, het hoeft niet onwaar te zijn als het althans om een beschrijving van de fysieke wereld gaat. Het punt is dat we dat echter per definitie niet kunnen stellen, en dat het by all accounts rationeel gezien onbepaald is. Je kunt niet iets buiten de logica stellen en dan dingen claimen als oorzaak en gevolg, waar of onwaar, want je hebt zojuist gezegd dat hij daarbuiten staat en de enige juiste conclusie zou dan moeten zijn dat je nooit meer kunt bepalen of iets waar is of niet.

Dus: of god staat buiten de logica en daar laat ik het bij,
of god staat in het domein van de logica en wij kunnen hem begrijpen (bijvoorbeeld door de bijbel).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_33010904
quote:
Op maandag 12 december 2005 12:00 schreef Seneca het volgende:

[..]

Hey Haus, ik vraag me af hoe jij het ontstaan van het universum dan ziet?
Dat is misschien wat offtopic, en ik denk dat er ook legio topics hierover zijn te vinden hier in WFL
Maar ik baseer dergelijke overpeinzingen wel op modellen en theorieen. Dat lijkt mij de meest concrete manier om er iets over te zeggen. Natuurlijk kun je geloven dat God het op gang heeft gebracht, maar dat voegt voor mij niks toe. Ik geloof dat er hier ergens topics zijn in de trend van "het begin", gestart door Aslama, en een vervolgje door mij gestart.
pi_33011003
quote:
Op maandag 12 december 2005 12:11 schreef speknek het volgende:
Laat ik het zo zeggen: nee, het hoeft niet onwaar te zijn als het althans om een beschrijving van de fysieke wereld gaat. Het punt is dat we dat echter per definitie niet kunnen stellen, en dat het by all accounts rationeel gezien onbepaald is. Je kunt niet iets buiten de logica stellen en dan dingen claimen als oorzaak en gevolg, waar of onwaar, want je hebt zojuist gezegd dat hij daarbuiten staat en de enige juiste conclusie zou dan moeten zijn dat je nooit meer kunt bepalen of iets waar is of niet.

Dus: of god staat buiten de logica en daar laat ik het bij,
of god staat in het domein van de logica en wij kunnen hem begrijpen (bijvoorbeeld door de bijbel).
Maar misschien kunnen we niet eens bepalen of Hij nu wel of niet zich (gedeeltelijk) binnen het domein van de logica begeeft. In ieder geval geven al die onzekerheden mij een argument om mij er geen beeld van te vormen en al helemaal niet om er een bepaalde moraal aan te ontlenen. Maar ik geloof wel in een schepping met doel, op welke manier dan ook.
  maandag 12 december 2005 @ 12:23:10 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_33011133
quote:
Op maandag 12 december 2005 12:17 schreef FuifDuif het volgende:
Maar misschien kunnen we niet eens bepalen of Hij nu wel of niet zich (gedeeltelijk) binnen het domein van de logica begeeft. In ieder geval geven al die onzekerheden mij een argument om mij er geen beeld van te vormen en al helemaal niet om er een bepaalde moraal aan te ontlenen. Maar ik geloof wel in een schepping met doel, op welke manier dan ook.
Ja, eigenlijk zou dat dus niet mogen, denk ik.
Wanneer je stelt dat de schepping een doel heeft, dan betekent dat, neem ik aan, de schepper een zekere vorm van intentionaliteit heeft. Hij moet een richting aan het universum geven. Dat verlangt dan weer een oorzaak en gevolg idee, waardoor de schepper in ieder geval eens logisch gedaan heeft moeten hebben. Vanuit ons bezien dan. Maar als hij niet logisch was, is dit een gevolgtrekking die je niet mag maken. Voor hetzelfde geldt gaan we vanuit het gevolg terug naar de oorzaak. Ofzo.
En dus zit je weer in de staat dat de enige redelijke uitkomst is: ik stel helemaal niks.
  maandag 12 december 2005 @ 13:03:08 #59
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_33012169
quote:
Op maandag 12 december 2005 02:57 schreef Del_Toro het volgende:
aangezien licht & donker eerst door God gemaakt werden en pas daarna de zon & rest vd sterren, hoe kan ergo licht & donker eerst bestaan?

Jullie nog ideetjes
Ja dat is HET bewijs dat god niet bestaat!

gelijk
"Word bokser, dan heb je meer kans op slagen"
"Mensen die nooit wat geven, daar krijg ik wat van"
pi_33013587
Ik kan me niet echt iets als een begin voorstellen. Maar ik kan me ook niet echt iets als een God voorstellen. Maar zoals al een aantal keer opgemerkt, is de oude filosofie er al mee aan de slag gegaan en heeft de filosofie vaak toch voor de kant van God gekozen. Zegt natuurlijk niets..

Ik zie wel wat in Nikolas Tesla met zijn energiën. Daar er energie is, is er beweging en is er leven in mijn optiek. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla Lijkt me wel mooi, 3d-voorstellingen kunnen maken.
quote:
"Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally. In my mind I change the construction, make improvements, and even operate the device. Without ever having drawn a sketch I can give the measurements of all parts to workmen, and when completed all these parts will fit, just as certainly as though I had made the actual drawings. It is immaterial to me whether I run my machine in my mind or test it in my shop. The inventions I have conceived in this way have always worked. In thirty years there has not been a single exception. My first electric motor, the vacuüm wireless light, my turbine engine and many other devices have all been developed in exactly this way."
Als je wat meer van die energiën weet, kun je er vast ook achterkomen of er iets als een God, een begin of een einde zal zijn..

Maar das puur hypothetisch, weet daar zelf niet meer van, dan wat in die link staat..

"Het bewijs dat God niet bestaat" staat gelijk aan "Het bewijs dat God wel bestaat"
Want beide kanten van het verhaal gaan uit van aannames, geloof en overtuiging..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  maandag 12 december 2005 @ 14:01:31 #61
124377 pmb_rug
salvation received
pi_33013677
spek, ik begrijp wat je bedoelt, maar toch vind ik het een vals dilemma. God is weldegelijk een entiteit die, ondanks dat Hij zelf buiten de dimensies staat, wel interfenieren met zaken binnen de dimensies. Het is dan wel lastig om te begrijpen wat en waarom Hij dat doet. Maar iets als de bijbel is wmb overduidelijk een voorbeeld van zo'n interventie en de waarheid daarvan in onze dimensionale wereld is wmb evident. Dus het bestaan van God kan je idd wmb niet door logica vast stellen door de door jou genoemde reden, maar dat betekent niet dat God daardoor zich helemaal nooit binnen de dimensies manifesteert en dat Hij geen 'wil' heeft of dingen kan beinvloeden. Het is alleen dan wel heel lastig om die interventies via logica te verklaren. Vandaar dat het cliche dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn vaak helemaal zo gek niet is.
?Porque no te calles?
  maandag 12 december 2005 @ 14:04:26 #62
124377 pmb_rug
salvation received
pi_33013753
quote:
Op maandag 12 december 2005 13:57 schreef Boswachtertje het volgende:
"Het bewijs dat God niet bestaat" staat gelijk aan "Het bewijs dat God wel bestaat"
Want beide kanten van het verhaal gaan uit van aannames, geloof en overtuiging..
Hier ben ik het mee eens.
wmb slaan al die bewijzen voor en tegen nergens op.

voor mij persoonlijk komt het erop neer dat God in mijn leven zich manifesteert en dat ik, als ik mijn vertrouwen in Hem stel, nooit teleurgesteld zal raken (dat is ook nooit gebeurd sinds ik mijn vertrouwen in Hem ben gaan stellen... wat overigens niet betekent dat er geen vervelende dingen gebeuren, zie het verhaal van Job). Hij leidt, Hij hardt en Hij zendt. ik volg en geniet van de rit
?Porque no te calles?
pi_33013875
Go with the flow Doe ik ook, of je nou in een God gelooft of niet, Love is the answer
pi_33014046
quote:
Op maandag 12 december 2005 09:54 schreef L.Mo het volgende:

[..]

Waarom kan god niet een keertje duidelijk zijn voor de mensen die wel nadenken?
Hij is duidelijk genoeg,
misschien hangt het af van de manier hoe en de plek waar je kijkt.
pi_33014190
feit is, dat het gegeven dat God iets niet doet, niet betekent dat Hij het niet zou kúnnen.
pi_33014228
quote:
Op maandag 12 december 2005 14:17 schreef ki_ki het volgende:

[..]

Hij is duidelijk genoeg,
misschien hangt het af van de manier hoe en de plek waar je kijkt.
Het hangt er vooral van af wat je wil zien. Dat is misschien ook wat er met duidelijkheid wordt bedoeld.. Zich op zo een manier manifesteren dat je niet meer de keuze hebt om het wel of niet te zien..
pi_33014601
quote:
Op maandag 12 december 2005 11:31 schreef Seneca het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt geloof ik. Maar nu ik erover nadenk ben ik het er wel mee eens dat je het bestaan van God niet kunt bewijzen. Zodra iemand dat zou kunnen zou er geen sprake meer zijn van een geloof maar van een wetenschap.
Het probleem met ons godsbesef is dat de schepper bestaat. Het filosofische begrip is al stokoud. We noemen het Totaliteitsbeginsel (het geheel is meer dan de som der delen). Alles wat ontstaat en verdwijnt, ontstaat en verdwijnt door dit principe. Dit beginsel kent geen bewustzijn en geen moreel besef. Dat is voorbehouden aan de mens. Voor moreel besef zal de mens zelf moeten zorgen. In deze definitie van god hoef je niet te geloven want dat is wetenschap. Moreelbesef is ethiek en daar kun je heeeeel lang over discussieren. Want dat gaat over goed en kwaad en wat goed is voor de een is heel slecht voor de ander.

Walter
schrijver van het boek Judas
pi_33014678
quote:
Op maandag 12 december 2005 14:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het hangt er vooral van af wat je wil zien. Dat is misschien ook wat er met duidelijkheid wordt bedoeld.. Zich op zo een manier manifesteren dat je niet meer de keuze hebt om het wel of niet te zien..
wat blijft er dan nog van geloof over?
Dan is het toch wetenschap geworden
pi_33014710
quote:
Op maandag 12 december 2005 03:05 schreef fokuserdetiende het volgende:
hoe zat het met het ei en de kip?
Ik kan op moluculair niveayu uitleggen wie er het eerste was. Dat was het ei...
  maandag 12 december 2005 @ 15:10:48 #70
8369 speknek
Another day another slay
pi_33015412
quote:
Op maandag 12 december 2005 14:01 schreef pmb_rug het volgende:
spek, ik begrijp wat je bedoelt, maar toch vind ik het een vals dilemma. God is weldegelijk een entiteit die, ondanks dat Hij zelf buiten de dimensies staat, wel interfenieren met zaken binnen de dimensies. Het is dan wel lastig om te begrijpen wat en waarom Hij dat doet. Maar iets als de bijbel is wmb overduidelijk een voorbeeld van zo'n interventie en de waarheid daarvan in onze dimensionale wereld is wmb evident. Dus het bestaan van God kan je idd wmb niet door logica vast stellen door de door jou genoemde reden, maar dat betekent niet dat God daardoor zich helemaal nooit binnen de dimensies manifesteert en dat Hij geen 'wil' heeft of dingen kan beinvloeden. Het is alleen dan wel heel lastig om die interventies via logica te verklaren. Vandaar dat het cliche dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn vaak helemaal zo gek niet is.
Het ging er in m'n laatste stuk niet om dat hij niet in zou grijpen in de werkelijkheid (of niet bestond oid), maar dat elke actie die hij deed -en wat hij van ons verlangt!- per definitie onverklaarbaar zou worden. Wanneer is het logisch en wanneer niet?

Als god onlogisch handelt -zijn wegen ondoorgrondelijk zijn- en hij zegt 'gij zult niet doden'. Dan is het niet zondermeer logisch om dat op te volgen! Misschien bedoelt hij wel het tegenovergestelde, het zou immers net zo goed geen logische gedachtegang als wel een logische gedachtegang kunnen zijn...

Sowieso is daarom het werken met onlogica zinloos, en zoals ik eerder zei, vies.
Denk je maar eens in: als het niet logisch zou zijn om zijn gebod op te volgen, dan volg je hem niet op. Maar goed beschouwd is dat een logische conclusie, dat de ene negatie de andere zou impliceren, dus eigenlijk is het logisch dat als hij iets gebiedt, dat je dat niet niet opvolgt, in welk geval het echter weer een logische gedachtegang zou zijn. En dus, ergo, vis a vis, is de enige logische conclusie geen logische conclusie, namelijk smurrieblurriehupseklurrie.

Mijn verwarring is volkomen logisch!

Iek!

Proberen onlogisch te redeneren is als een toneelspeler die op de buhne staat en roept, "dit is geen toneelstuk! ik ben geen acteur!". En zodoende een nieuwe act aan het uitspelen is.

Vandaar.
pi_33015497
quote:
Op maandag 12 december 2005 07:38 schreef speknek het volgende:
Die bewijzen van seneca zijn inderdaad stukken beter. Elke Christen (of Platonist) zal je namelijk kunnen vertellen dat eerst de concepten licht en donker gecreëerd werden, zodat vervolgens de sterren dit licht uit konden zenden.
De vraag is die over het begin van de cirkel. Welk punt is het beginpunt?

Concepten bestaan slechts in de geest van de mens. Sterren bestaan en doven langzaam uit. In die periode zenden ze licht uit. Uitzenden van licht is een eigenschap van materie. Slechts in een zwart gat is de hoeveelheid materie zo groot en dicht dat licht naar binnen wordt getrokken. Ik vermoed dat vroeger of later alles in het heelal wordt opgezogen door zwarte gaten, die elkaar aantrekken en samensmelten waarna een grote knal komt. Daarna begint het gewoon weer van vorenaf aan zoals bij de laatste door ons waargenomen oerknal. Dat gaat denk ik eeuwig door. Dat we ons dat niet kunnen voorstellen is het probleem van de vastgeketende slaven in de grot van Plato, die konden zich van hun meesters geen ander beeld vormen dan als schaduwen op de muur tegenover de plaats waar ze aan de ketting lagen.

Er is geen begin en er is geen einde. Alles wat we waarnemen heeft een begin en een einde omdat we entiteiten waarnemen. Deze eenheden ontlenen hun waarneembaarheid door het totaliteitsbeginsel. Alles is in beweging en delen komen samen en vallen weer uit elkaar. Zo vormen zich nieuwe dingen en verdwijnen de oude.

God is trouwens vorige week overleden in zijn riante villa in Eindhoven op 100 jarige leeftijd. Want God zeide: daar zij licht en er werd licht. God hebbe zijn ziel...
  maandag 12 december 2005 @ 15:14:52 #72
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33015530
quote:
Op maandag 12 december 2005 14:46 schreef 075sailor het volgende:

[..]

Ik kan op moluculair niveayu uitleggen wie er het eerste was. Dat was het ei...
Erg offtopic:

Een dinosaurusei ja.

Wat was er eerder, de kip of het kippenei?
Dan is de kip eerder.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33015917
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:10 schreef speknek het volgende:

[..]

Als god onlogisch handelt -zijn wegen ondoorgrondelijk zijn- en hij zegt 'gij zult niet doden'. Dan is het niet zondermeer logisch om dat op te volgen! Misschien bedoelt hij wel het tegenovergestelde, het zou immers net zo goed geen logische gedachtegang als wel een logische gedachtegang kunnen zijn...
Het doden van een mug, die je uit je slaap houdt is dat tegen de wil van god? In de ogen van de familie mug zeer zeker, maar er is geen god die naar beneden komt om je een draai om je oren te geven, behalve dan de god van de muggen, maar die is te klein.

We zitten met het probleem dat de religies ethiek hebben geclaimd als een door (hun) god gegeven stelsel van regels. Door de samensmelting van de wereld, waarbij de mensen worden tot een nieuwe entiteit "De mensheid"(Theilard de Chardin) komen die stelsels met elkaar in botsing en vormen een directe bedreiging voor de mens.

Gooi het godsbegrip uit elkaar in een scheppend principe aan de ene kant en ethiek aan de andere kant. Dan kom je eruit anders blijven we in onlogica en in 'logische verwarring' nog een paar duizend jaar doorzeuren - als we dat al overleven...
pi_33016056
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:14 schreef Quarks het volgende:

[..]

Erg offtopic:

Een dinosaurusei ja.

Dan is de kip eerder.
Nee hoor, het dinosaurius ei, want dat was een mutant hahahaha

De soorten ontstaan door mutaties van DNA en de meest levensvatbare soorten blijven bestaan. Het is het mannelijke of vrouwelijke DNA dat zich wijzigt en daardoor ontstaat een andere soort die zich eerst in het ei manifesteert.
  maandag 12 december 2005 @ 15:40:14 #75
100054 Quarks
pi_33016180
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:34 schreef 075sailor het volgende:

[..]

Nee hoor, het dinosaurius ei, want dat was een mutant hahahaha

De soorten ontstaan door mutaties van DNA en de meest levensvatbare soorten blijven bestaan. Het is het mannelijke of vrouwelijke DNA dat zich wijzigt en daardoor ontstaat een andere soort die zich eerst in het ei manifesteert.
Ik heb het over 'pre'-kippen
Iedereen weet dat het ei er eerder was (want er zijn fossielen van dinosauruseieren gevonden: nog geen kip te bekennen), terwijl men er tegelijkertijd van overtuigd is dat het toch de kip was.
Uiteraard gaat het in de vraag niet om een dinosaurusei; ze zou dus beter geformuleerd kunnen worden als:
Terwijl ook dit gemakkelijk te verklaren is omdat een mutatie zich alleen in een pre-stadium kan voordoen. Dus men bedoelt dat twee 'pre'-kippen hadden gepaard en dat daar een ei met een echte kip is uit gekomen.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33016372
Hoi Quarks.
Weet jij hoe dat zit? DNA muteert maar waar gebeurt dat en welke mogelijke mutatie momenten heb je?

Dit is overigens een perfect voorbeeld van "De schepper" zoals ik die hierboven heb geschetst.
  maandag 12 december 2005 @ 15:52:53 #77
100054 Quarks
pi_33016495
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:48 schreef 075sailor het volgende:
Hoi Quarks.
Weet jij hoe dat zit? DNA muteert maar waar gebeurt dat en welke mogelijke mutatie momenten heb je?

Dit is overigens een perfect voorbeeld van "De schepper" zoals ik die hierboven heb geschetst.
Stel je vraag maar hier; zo kan het hier weer ontopic verder gaan.
pi_33022741
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:52 schreef Quarks het volgende:

[..]

Stel je vraag maar hier; zo kan het hier weer ontopic verder gaan.
Ok Quarks - het lijkt of ik erg afdwaal van het topic: het bewijs dat god niet bestaat.

De meeste mensen denken dat (hun) god het leven geschapen heeft en dat ie daarom bestaat. Wat ik wil betogen is dat het leven een experiment van de natuur is. De 'natuur' is het experiment bij uitstek en wij zijn daar onderdeel van. (Voor je het weet zijn we eruit geexperimenteerd. Exit Homo Sapiens... en dat kan sneller gaan dan je denkt.)

De creator bestaat, het is een principe. De morele 'universeel geldende' wetgever die de religies eraan gekoppeld hebben bestaat niet. De bedenker van de religie is meestal degene, die het morele systeem heeft bedacht. Je kunt dus tot St. Juttemis door filosoferen, maar doordat je definitie van god niet deugt zul je nooit te weten komen of god al of niet bestaat.

De schepper van het leven (in de ogen van de meeste mensen is dat god) is de mutageniteit van DNA (desoxyribonucleïnezuur). Onder invloed van mutagene factoren (radioactive straling of bepaalde stoffen) kunnen deze nucleosinezuren uiteenvallen en zich weer volgens bepaalde wetmatigheden samenvoegen. Deze mutagene factoren kunnen op ieder moment hun invloed uitoefenen op alle lichaamscellen. Als ze dat doen op cellen die erfelijk materiaal bevatten, dan ontstaat het experiment dat leven heet. Daar komt geen god of lieve heer aan te pas. De mens is een experiment. Jammer voor degene die 's avonds op zijn of haar knietjes voor het bed tot de Heere bidt. Het enige dat dat oplevert is eelt op je knieen.
pi_33023105
quote:
aangezien licht & donker eerst door God gemaakt werden en pas daarna de zon & rest vd sterren, hoe kan ergo licht & donker eerst bestaan?

Jullie nog ideetjes
Leuk topic

Het eerste wat echter geschapen is, zijn de hemelen en de aarde.

'In den beginne schiep Elokiem de hemelen en de aarde'
pi_33023268
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:14 schreef Quarks het volgende:

[..]

Erg offtopic:

Een dinosaurusei ja.

Dan is de kip eerder.
Sorry Quarks, ik zat ff te pitten. Je hebt gelijk het ei van de dinosaurus was er eerder dan de kip hahahaha. Stom van me, oliebollen/koeken dom

Maar ik vind hem wel erg leuk.

Walter

P.S, Wil je uitgelegd hebben waarom het kippenei er eerder was dan de kip (daarmee haalde ik op mijn eindexamen bij biologie een tien)? Moeten we wel een nieuw topic openen hahaha. Dat is hier echt off-topic - daar heb je hartstikke gelijk in . (wie begon er eigenlijk over die rot-kip en dat stink ei? )
pi_33024037
quote:
Op maandag 12 december 2005 19:22 schreef k3vil het volgende:

[..]

Leuk topic

Het eerste wat echter geschapen is, zijn de hemelen en de aarde.

'In den beginne schiep Elokiem de hemelen en de aarde'
En toen Jhwh klaar was ontstonden Kain en Abel en de ene sloeg de andere de hersens in. Was dat misschien het moment waarop De En-Sof de hel schiep? Het is begonnen met ellende en dat is het nog steeds.

Walter

Veel geleerdheid leidt tot weinig vroomheid... (oud kabalistisch gezegde)
pi_33024685
Om Thora te begrijpen heeft een mens geen kennis nodig, je moet alleen wel kunnen lezen

De naam Yud-Kej-Vav-Kej is de mens niet bekend, pas na Avraham was dat zo.

Maar dit weet ik ook niet zeker, omdat eigenlijk die namen betrekking hebben op de relatie Mens->Schepper. Zo is de naam Elokiem een toestand van vrees/ontzag voor de Schepper en YHVH een naam van Sjabbat. (ik ga een beetje kort door de bocht hier maar dat is op dit moment nog niet zo heel cruciaal).

edit
kijk en daar ga ik al

Thora:
quote:
א וְהָאָדָם, יָדַע אֶת-חַוָּה אִשְׁתּוֹ; וַתַּהַר, וַתֵּלֶד אֶת-קַיִן, וַתֹּאמֶר, קָנִיתִי אִישׁ אֶת-יְהוָה.
1 De mens hield met Chava, zijn vrouw, gemeenschap; zij werd zwanger en baarde Kain, en zei: Ik heb een man van de HaVaJ”A verkregen.

[ Bericht 26% gewijzigd door k3vil op 12-12-2005 20:27:56 ]
pi_33025698
quote:
Op maandag 12 december 2005 10:10 schreef mgerben het volgende:

[..]

Klopt! Elke theorie geldt inderdaad totdat hij onwaar bewezen is.

Maar je vergeet de andere helft: De theorie geld pas vanaf het moment dat hij zelf bewezen is.

Het ontbreken van een tegenbewijs zegt niets over de waarheid van de theorie.
"De juistheid van een theorie kan nooit bewezen (geverifieerd) worden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie
pi_33025844
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:38 schreef xLerrie het volgende:

[..]

De validiteit van die bron kan ook niet bewezen worden
Jaja...
  maandag 12 december 2005 @ 20:43:26 #85
100054 Quarks
pi_33025872
quote:

[..]

Quote de rest dan ook.

"Dit komt doordat veel waarnemingen niet kunnen worden bewezen als zijnde juist. Om deze reden wordt de juistheid van dergelijke empirische waarnemingen op conformatie gebaseerd: Als meerdere onafhankelijke waarnemers dezelfde waarneming doen, kan er overeenstemming worden bereikt over de juistheid van een dergelijke waarneming."

En:
quote:
"a theory is a good theory if it satisfies two requirements: It must accurately describe a large class of observations on the basis of a model that contains only a few arbitrary elements, and it must make definite predictions about the results of future observations." He goes on to state..."Any physical theory is always provisional, in the sense that it is only a hypothesis; you can never prove it. No matter how many times the results of experiments agree with some theory, you can never be sure that the next time the result will not contradict the theory. On the other hand, you can disprove a theory by finding even a single observation that disagrees with the predictions of the theory."
  maandag 12 december 2005 @ 21:09:40 #86
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_33026593
quote:

Jullie nog ideetjes
Wat is het belangrijkste hemellichaam, de zon of de maan ?

De maan. Want voor de zon geschapen werd (volgens de bijbel) was er al licht en donker. Dankzij de maan is het 's nachts niet helemaal donker.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_33026628
quote:

[..]

Wat Quarks hierboven al zegt en wat ik al verwachtte, het klopt gewoon niet wat je zegt ofwel is het gewoon incompleet. Wanneer ga je nou eens toegeven dat je ideeën over theorieën verkeerd waren en je richten op de meer interessante vraagstukken van dit topic?
pi_33027380
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:10 schreef k3vil het volgende:
Om Thora te begrijpen heeft een mens geen kennis nodig, je moet alleen wel kunnen lezen

De naam Yud-Kej-Vav-Kej is de mens niet bekend, pas na Avraham was dat zo.

Maar dit weet ik ook niet zeker, omdat eigenlijk die namen betrekking hebben op de relatie Mens->Schepper. Zo is de naam Elokiem een toestand van vrees/ontzag voor de Schepper en YHVH een naam van Sjabbat. (ik ga een beetje kort door de bocht hier maar dat is op dit moment nog niet zo heel cruciaal).
Als ik het me goed herinner kent de kabbalah 23 verschillende manieren om de naam van god te definieren. Ik heb zelf een groot tetragrammaton getatoeerd op mijn linker borst (ontwerp van Eliphas Levi ca. 1860). Dat wil niet zeggen dat ik het bijbels-joodse scheppingsverhaal geloof. Dat komt omdat ik dan met zoveel onbeantwoorde vragen kom te zitten dat ik moet aannemen dat de schepping niet volgens dat verhaal (hoe interessant en leuk ook) gebeurd kan zijn. Helaas: de wetenschap heeft kennis gebracht en daarmee het ongeloof.
pi_33046137
De thora spreekt ook niet over het onstaan van het heelal, aarde, maan, zon, vogeltjes, fok!, etc.
pi_33074746
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:16 schreef k3vil het volgende:
De thora spreekt ook niet over het onstaan van het heelal, aarde, maan, zon, vogeltjes, fok!, etc.
O, sorry. Ik dacht dat we het over de schepper hadden. Heb ik wat gemist?
pi_33075041
quote:
Op maandag 12 december 2005 19:13 schreef 075sailor het volgende:
De schepper van het leven (in de ogen van de meeste mensen is dat god) is de mutageniteit van DNA (desoxyribonucleïnezuur). Onder invloed van mutagene factoren (radioactive straling of bepaalde stoffen) kunnen deze nucleosinezuren uiteenvallen en zich weer volgens bepaalde wetmatigheden samenvoegen. Deze mutagene factoren kunnen op ieder moment hun invloed uitoefenen op alle lichaamscellen. Als ze dat doen op cellen die erfelijk materiaal bevatten, dan ontstaat het experiment dat leven heet. Daar komt geen god of lieve heer aan te pas. De mens is een experiment. Jammer voor degene die 's avonds op zijn of haar knietjes voor het bed tot de Heere bidt. Het enige dat dat oplevert is eelt op je knieen.
Ja dat van de DNA geloof ik wel. Net als dat ik wel vermoed dat er bepaalde informatie in elke celkern is opgeslagen, welke de regulering van ons lichaam regelt. Waar bevinden zich het bewustzijn, zelfkennis en zelfbeschikking in ons lichaam? Dat zijn vragen waar ik wel wat meer van wil weten!

En dan te bedenken wat de invloed is van de zonne-energie welke ons dagelijks bereikt; wat te denken van alle straling welke van de aarde zelf af komt; wat te denken van alle straling welke wij mensen hebben geintroduceerd. Het is inmiddels wel duidelijk dat deze zaken ook van belang zijn in de beinvloeding van mensen.
pi_33075165
quote:
Op maandag 12 december 2005 21:09 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Wat is het belangrijkste hemellichaam, de zon of de maan ?

De maan. Want voor de zon geschapen werd (volgens de bijbel) was er al licht en donker. Dankzij de maan is het 's nachts niet helemaal donker.
Alleen heb je 's nachts geen 'maanlicht' als er geen zon bestaat.
Amber Streams - Instrumental Progressive Metal
pi_33075222
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:39 schreef Descendant het volgende:

[..]

Alleen heb je 's nachts geen 'maanlicht' als er geen zon bestaat.
Wel, immers, als je de zon snachts zou later verdwijnen is er nog steeds licht onderweg van de zon naar de maan. Dus.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:43:50 #94
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_33075284
De duisternis is nodig omdat mensen rust nodig hebben. Altijd licht is vermoeiend.

Verder is er geen bewijs of God bestaat of niet. Dat is een persoonlijke interpretatie. Over 10,000 jaar loopt de discussie over het bestaan nog steeds. Of God moet op bezoek komen maar dat gebeurt niet omdat het een onzichtbare kracht is mocht hij bestaan. Het is geen mens van vlees en bloed.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_33075331
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:41 schreef thomzor het volgende:

[..]

Wel, immers, als je de zon snachts zou later verdwijnen is er nog steeds licht onderweg van de zon naar de maan. Dus.
Tsja, alleen staat er 'voor de zon geschapen werd' en niet dat de zon opeens verdwijnt. Tevens zou acht minuutjes maanlicht ook niet echt iets zijn om over naar huis te schrijven.
pi_33075386
Kun jij iets zien als er geen licht is?
pi_33075437
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:46 schreef Descendant het volgende:

[..]

Tsja, alleen staat er 'voor de zon geschapen werd' en niet dat de zon opeens verdwijnt. Tevens zou acht minuutjes maanlicht ook niet echt iets zijn om over naar huis te schrijven.
In jouw post beweer jij dat er geen 'maanlicht' is zonder zon, ik beweer het tegendeel. De tijdsduur van het licht is trouwens totaal niet relevant
pi_33075538
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:50 schreef thomzor het volgende:

[..]

In jouw post beweer jij dat er geen 'maanlicht' is zonder zon, ik beweer het tegendeel. De tijdsduur van het licht is trouwens totaal niet relevant
De poster die ik heb gequote had het over de periode voor de schepping van de zon, het leek me dan ook duidelijk dat ik daarop doelde. En die tijdsduur is inderdaad niet relevant, omdat ik het nooit over 'opeens de zon weghalen' heb gehad maar over een situatie waar dus nooit een zon is geweest.

Maar genoeg off-topic, me dunkt.
pi_33075555
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:43 schreef Dromenvanger het volgende:
De duisternis is nodig omdat mensen rust nodig hebben. Altijd licht is vermoeiend.

Verder is er geen bewijs of God bestaat of niet. Dat is een persoonlijke interpretatie. Over 10,000 jaar loopt de discussie over het bestaan nog steeds. Of God moet op bezoek komen maar dat gebeurt niet omdat het een onzichtbare kracht is mocht hij bestaan. Het is geen mens van vlees en bloed.
Hij is ook geen het en van onzichtbaar is ook geen sprake. Hoewel, wat wij niet zien is misschien wel onzichtbaar voor ons. Hij heeft zichzelf geopendbaard in Jezus, dat is iets dat je kunt geloven of naast je neer kunt leggen.

Voor de rest en meer op de discussie gericht: zonder licht kun je niets zien, dus ook geen sterren, zon of maan. Als je verder nadenkt kun je net zo goed zeggen: wat kwam er eerder, het kip of het ei. Dan ga je ervan uit dat God "ploef" de boel uit het niets heeft getoverd. Hoe Hij dat gedaan heeft, is misschien wel niet te begrijpen voor ons.

De mens is geschapen naar het evenbeeld van God, ik denk zelf dat hiermee niet perse het uiterlijk bedoeld wordt, maar eerder de uiting van liefde en rechtvaardigheid.
pi_33075595
-- edit door Doffy: discussie graag, geen nietszeggende plaatjes

[ Bericht 67% gewijzigd door Doffy op 14-12-2005 17:21:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')