abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32964469
...is het volgende: Het licht dat wij zien van de sterren als we naar de hemel kijken, is volgens deskundigen het licht van hoe de sterren er ..... jaar geleden uitzage, bijvoorbeeld een miljoen jaar of 10.000 jaar.

Oftewel , als je naar de sterren hemel kijkt, kijk je als het ware terug in de tijd.
Wat, als een andere beschaving een telescoop heeft om op onze aarde te kijken, vanaf een afstand waarbij ze dus ook het licht zien wat onze aarde 1000 jaar geleden (bijvoorbeeld) verliet?

En wat als die telescoop nou zo sterk is dat ze rechtstreeks op deze planeet kunnen kijken? zie je dan ook nog het leven zoals het 1000 jaar geleden was? Of stel ik mij dit te simpel voor? Het is toch wel iets wat ik mij al een tijd lang afvraag. Ik zie al voor me dat ze dinosaurussen zien lopen of zoiets. kortom, als er leven is op een andere planeet in onze buurt dan zouden diegene daar er misschien compleet geen erg in hebben over het nu op onze planeet is in Onze tijd, simpelweg omdat ze via hun telescopen het leven zien hoedat het hier 1000 jaar geleden was.

Misschien draaf ik een beetje door, maar wat vinden jullie hiervan?
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:30:51 #2
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964482
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:29 schreef DarkMinded het volgende:
...is het volgende: Het licht dat wij zien van de sterren als we naar de hemel kijken, is volgens deskundigen het licht van hoe de sterren er ..... jaar geleden uitzage, bijvoorbeeld een miljoen jaar of 10.000 jaar.

Oftewel , als je naar de sterren hemel kijkt, kijk je als het ware terug in de tijd.
Wat, als een andere beschaving een telescoop heeft om op onze aarde te kijken, vanaf een afstand waarbij ze dus ook het licht zien wat onze aarde 1000 jaar geleden (bijvoorbeeld) verliet?

En wat als die telescoop nou zo sterk is dat ze rechtstreeks op deze planeet kunnen kijken? zie je dan ook nog het leven zoals het 1000 jaar geleden was? Of stel ik mij dit te simpel voor? Het is toch wel iets wat ik mij al een tijd lang afvraag. Ik zie al voor me dat ze dinosaurussen zien lopen of zoiets. kortom, als er leven is op een andere planeet in onze buurt dan zouden diegene daar er misschien compleet geen erg in hebben over het nu op onze planeet is in Onze tijd, simpelweg omdat ze via hun telescopen het leven zien hoedat het hier 1000 jaar geleden was.

Misschien draaf ik een beetje door, maar wat vinden jullie hiervan?
Blablabla lichtsnelheid blablabla...
And so I throw the windows wide /
And call to you across the sky
Lissabon!
pi_32964489
Ja , dus? dat is precies wat ik me afvraag...
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:32:19 #4
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964494
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:30 schreef bolivian het volgende:

[..]

Blablabla lichtsnelheid blablabla...
Ja dus.
Gesteld dat die 'andere beschaving' vijfenzestig miljoen lichtjaren van ons verwijderd is.

Tijdswaarneming courtesy of JurassicPark.
Lissabon!
pi_32964505
Ik neem aan dat licht op zo'n lange reis door het universum op een gegeven moment wel wordt afgebogen en wazig wordt. Zowiezo wordt licht wat ze ver weg kunnen zien natuurlijk vreselijk vertroebeld door onze zon.

Ik vraag me af of het uberhaupt natuurkundig mogelijk is een planeet te bekijken van zo'n grote afstand (1000 lichtjaren bv) met al die interferentie.
...
pi_32964506
ja, maar wat doet dat eraf van dat het er hier voor hun uit zou zien als in de rijd van 'jurrassic park' voor mij part?
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:34:06 #7
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964508
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:31 schreef DarkMinded het volgende:
Ja , dus? dat is precies wat ik me afvraag...
Als een extra-terrestriale beschaving op duizend lichtjaren afstand nu naar onze aarde kijkt middels een telescoop dan zien ze de aarde in het jaar 1005, midden in de Middeleeuwen dus.
Lissabon!
pi_32964514
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:33 schreef Beluga het volgende:
Ik neem aan dat licht op zo'n lange reis door het universum op een gegeven moment wel wordt afgebogen en wazig wordt. Zowiezo wordt licht wat ze ver weg kunnen zien natuurlijk vreselijk vertroebeld door onze zon.

Ik vraag me af of het uberhaupt natuurkundig mogelijk is een planeet te bekijken van zo'n grote afstand (1000 lichtjaren bv) met al die interferentie.
Ja, okee dat wel , maarja STEL dat de mogelijkheid er was, dan zou het op zijn minst interessant zijn.
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:34:59 #9
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964515
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:33 schreef Beluga het volgende:

In theorie moet het kunnen.
Maar goed, als je het zou willen vragen dan ben je waarschijnlijk te laat.
Lissabon!
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:35:51 #10
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964521
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:34 schreef DarkMinded het volgende:

[..]

Ja, okee dat wel , maarja STEL dat de mogelijkheid er was, dan zou het op zijn minst interessant zijn.
Tja, als die 'aliens' er vervolgens duizend jaren over doen om hier te geraken dan heeft het sowieso geen zin.
Lissabon!
pi_32964526
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:34 schreef bolivian het volgende:

[..]

Als een extra-terrestriale beschaving op duizend lichtjaren afstand nu naar onze aarde kijkt middels een telescoop dan zien ze de aarde in het jaar 1005, midden in de Middeleeuwen dus.
Dat denk ik dus ook, maar de tweede vraag word dan natuurlijk: als wij ver genoeg kunnen kijken met onze telescopen, zou je misschien geen leven oid zien op een plaats waar het misschien wel al 10.000 jaar bestaat. En dat is jammer.
pi_32964530
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:35 schreef bolivian het volgende:

[..]

Tja, als die 'aliens' er vervolgens duizend jaren over doen om hier te geraken dan heeft het sowieso geen zin.
Das waar natuurlijk. En misschien mar goed ook.
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:38:26 #13
56971 Beluga
[FOK!]Beluga
pi_32964536
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:34 schreef DarkMinded het volgende:

[..]

Absoluut, vooral als men stiekum toch een mogelijkheid ziet om sneller dan het licht te gaan. Stiekum het licht inhalen en er toch nog achterkomen wei J.F.K. heeft vermoord
...
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:38:53 #14
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964539
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:36 schreef DarkMinded het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook, maar de tweede vraag word dan natuurlijk: als wij ver genoeg kunnen kijken met onze telescopen, zou je misschien geen leven oid zien op een plaats waar het misschien wel al 10.000 jaar bestaat. En dat is jammer.
Gelukkig zien wij met telescopen enkel tekenen van vroeger.
Supernovae en dergelijke. De Hubble telescoop kan helaas nog geen beelden genereren van het niveau Google Earth.
Lissabon!
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:39:15 #15
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964541
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:37 schreef DarkMinded het volgende:

[..]

Das waar natuurlijk. En misschien mar goed ook.
Ach, wij hebben Will Smith!
Lissabon!
pi_32964547
ja maar ik denk niet dat dit reizen in het verleden mogelijk maakt, hoogstens de mogelijkheid om er een kijkje te nemen.
( en het was de c.i.a. , btw:) )
pi_32964550
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:38 schreef bolivian het volgende:

[..]

Gelukkig zien wij met telescopen enkel tekenen van vroeger.
Supernovae en dergelijke. De Hubble telescoop kan helaas nog geen beelden genereren van het niveau Google Earth.
Precies, daar denk ik dus ook aan , maar op het niveau google earth zou het wel wat worden ja
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:41:47 #18
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964556
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:39 schreef DarkMinded het volgende:
ja maar ik denk niet dat dit reizen in het verleden mogelijk maakt, hoogstens de mogelijkheid om er een kijkje te nemen.
( en het was de c.i.a. , btw:) )
Als het dilemma van reizen met meer dan de snelheid van het licht opgelost is, hebben we een reële kans.
Lissabon!
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:43:17 #19
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964560
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:41 schreef DarkMinded het volgende:

[..]

Precies, daar denk ik dus ook aan , maar op het niveau google earth zou het wel wat worden ja
Het is nu al bijzonder als we op een hemellichaam zo dichtbij als Mars tekenen van vroegere waterpartijen ontdekken. Dus de mensheid heeft nog een lange weg af te leggen. Dat maken wij niet meer mee.
Lissabon!
pi_32964562
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:41 schreef bolivian het volgende:

[..]

Als het dilemma van reizen met meer dan de snelheid van het licht opgelost is, hebben we een reële kans.
Ja, mits je wel een paar honderd jaar geduld hebt voor uit reizen dat zal misschien wel lukken (naarmate je de snelheid van het licht naderd gaat de tijd langzamer enzovoort) maar terug in de tijd lijkt mij dus alleen mogelijk op de manier die ik in de OP beschreven had.
pi_32964567
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:43 schreef bolivian het volgende:

[..]

Het is nu al bijzonder als we op een hemellichaam zo dichtbij als Mars tekenen van vroegere waterpartijen ontdekken. Dus de mensheid heeft nog een lange weg af te leggen. Dat maken wij niet meer mee.
waarschijnlijk niet nee, helaas.
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:45:48 #22
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964573
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:44 schreef DarkMinded het volgende:

[..]

Ja, mits je wel een paar honderd jaar geduld hebt voor uit reizen dat zal misschien wel lukken (naarmate je de snelheid van het licht naderd gaat de tijd langzamer enzovoort) maar terug in de tijd lijkt mij dus alleen mogelijk op de manier die ik in de OP beschreven had.
Sneller reizen dan het licht betekent per definitie teruggaan in het verleden.
Echter, ik durf niet te zeggen hoe een menselijk lichaam reageert in zulke omstandigheden.
Lissabon!
  zaterdag 10 december 2005 @ 04:46:20 #23
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_32964575
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:44 schreef DarkMinded het volgende:

[..]

waarschijnlijk niet nee, helaas.
Maar het is wel een bijzonder interessant en opwindend onderwerp!
Lissabon!
pi_32964580
Dat is waar, het is maar de vraag of de hersen deze confrontatie met het verleden aankunnen en kunnen bevatten , in ieder geval zullen we wat dat betreft eerder met onze geest naar het verleden kunnen als ook werkelijk lichamelijk. Hoe het hele lichaam reageert zal voorlopig nog wel een vraag blijven zoland dit soort reizen niet mogelijk is.
pi_32964584
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 04:46 schreef bolivian het volgende:

[..]

Maar het is wel een bijzonder interessant en opwindend onderwerp!
Zeer zeker weten!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')