Blablabla lichtsnelheid blablabla...quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:29 schreef DarkMinded het volgende:
...is het volgende: Het licht dat wij zien van de sterren als we naar de hemel kijken, is volgens deskundigen het licht van hoe de sterren er ..... jaar geleden uitzage, bijvoorbeeld een miljoen jaar of 10.000 jaar.
Oftewel , als je naar de sterren hemel kijkt, kijk je als het ware terug in de tijd.
Wat, als een andere beschaving een telescoop heeft om op onze aarde te kijken, vanaf een afstand waarbij ze dus ook het licht zien wat onze aarde 1000 jaar geleden (bijvoorbeeld) verliet?
En wat als die telescoop nou zo sterk is dat ze rechtstreeks op deze planeet kunnen kijken? zie je dan ook nog het leven zoals het 1000 jaar geleden was? Of stel ik mij dit te simpel voor? Het is toch wel iets wat ik mij al een tijd lang afvraag. Ik zie al voor me dat ze dinosaurussen zien lopen of zoiets. kortom, als er leven is op een andere planeet in onze buurt dan zouden diegene daar er misschien compleet geen erg in hebben over het nu op onze planeet is in Onze tijd, simpelweg omdat ze via hun telescopen het leven zien hoedat het hier 1000 jaar geleden was.
Misschien draaf ik een beetje door, maar wat vinden jullie hiervan?
Ja dus.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:30 schreef bolivian het volgende:
[..]
Blablabla lichtsnelheid blablabla...
Als een extra-terrestriale beschaving op duizend lichtjaren afstand nu naar onze aarde kijkt middels een telescoop dan zien ze de aarde in het jaar 1005, midden in de Middeleeuwen dus.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:31 schreef DarkMinded het volgende:
Ja , dus? dat is precies wat ik me afvraag...
Ja, okee dat wel , maarja STEL dat de mogelijkheid er was, dan zou het op zijn minst interessant zijn.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:33 schreef Beluga het volgende:
Ik neem aan dat licht op zo'n lange reis door het universum op een gegeven moment wel wordt afgebogen en wazig wordt. Zowiezo wordt licht wat ze ver weg kunnen zien natuurlijk vreselijk vertroebeld door onze zon.
Ik vraag me af of het uberhaupt natuurkundig mogelijk is een planeet te bekijken van zo'n grote afstand (1000 lichtjaren bv) met al die interferentie.
In theorie moet het kunnen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:33 schreef Beluga het volgende:
Ik neem aan dat licht op zo'n lange reis door het universum op een gegeven moment wel wordt afgebogen en wazig wordt. Zowiezo wordt licht wat ze ver weg kunnen zien natuurlijk vreselijk vertroebeld door onze zon.
Ik vraag me af of het uberhaupt natuurkundig mogelijk is een planeet te bekijken van zo'n grote afstand (1000 lichtjaren bv) met al die interferentie.
Tja, als die 'aliens' er vervolgens duizend jaren over doen om hier te geraken dan heeft het sowieso geen zin.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:34 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Ja, okee dat wel , maarja STEL dat de mogelijkheid er was, dan zou het op zijn minst interessant zijn.
Dat denk ik dus ook, maar de tweede vraag word dan natuurlijk: als wij ver genoeg kunnen kijken met onze telescopen, zou je misschien geen leven oid zien op een plaats waar het misschien wel al 10.000 jaar bestaat. En dat is jammer.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:34 schreef bolivian het volgende:
[..]
Als een extra-terrestriale beschaving op duizend lichtjaren afstand nu naar onze aarde kijkt middels een telescoop dan zien ze de aarde in het jaar 1005, midden in de Middeleeuwen dus.
Das waar natuurlijk. En misschien mar goed ook.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:35 schreef bolivian het volgende:
[..]
Tja, als die 'aliens' er vervolgens duizend jaren over doen om hier te geraken dan heeft het sowieso geen zin.
Absoluut, vooral als men stiekum toch een mogelijkheid ziet om sneller dan het licht te gaan. Stiekum het licht inhalen en er toch nog achterkomen wei J.F.K. heeft vermoordquote:Op zaterdag 10 december 2005 04:34 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Ja, okee dat wel , maarja STEL dat de mogelijkheid er was, dan zou het op zijn minst interessant zijn.
Gelukkig zien wij met telescopen enkel tekenen van vroeger.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:36 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Dat denk ik dus ook, maar de tweede vraag word dan natuurlijk: als wij ver genoeg kunnen kijken met onze telescopen, zou je misschien geen leven oid zien op een plaats waar het misschien wel al 10.000 jaar bestaat. En dat is jammer.
Ach, wij hebben Will Smith!quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:37 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Das waar natuurlijk. En misschien mar goed ook.
Precies, daar denk ik dus ook aan , maar op het niveau google earth zou het wel wat worden jaquote:Op zaterdag 10 december 2005 04:38 schreef bolivian het volgende:
[..]
Gelukkig zien wij met telescopen enkel tekenen van vroeger.
Supernovae en dergelijke. De Hubble telescoop kan helaas nog geen beelden genereren van het niveau Google Earth.
Als het dilemma van reizen met meer dan de snelheid van het licht opgelost is, hebben we een reële kans.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:39 schreef DarkMinded het volgende:
jamaar ik denk niet dat dit reizen in het verleden mogelijk maakt, hoogstens de mogelijkheid om er een kijkje te nemen.
( en het was de c.i.a. , btw:) )
Het is nu al bijzonder als we op een hemellichaam zo dichtbij als Mars tekenen van vroegere waterpartijen ontdekken. Dus de mensheid heeft nog een lange weg af te leggen. Dat maken wij niet meer mee.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:41 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Precies, daar denk ik dus ook aan , maar op het niveau google earth zou het wel wat worden ja
Ja, mits je wel een paar honderd jaar geduld hebtquote:Op zaterdag 10 december 2005 04:41 schreef bolivian het volgende:
[..]
Als het dilemma van reizen met meer dan de snelheid van het licht opgelost is, hebben we een reële kans.
waarschijnlijk niet nee, helaas.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:43 schreef bolivian het volgende:
[..]
Het is nu al bijzonder als we op een hemellichaam zo dichtbij als Mars tekenen van vroegere waterpartijen ontdekken. Dus de mensheid heeft nog een lange weg af te leggen. Dat maken wij niet meer mee.
Sneller reizen dan het licht betekent per definitie teruggaan in het verleden.quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:44 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Ja, mits je wel een paar honderd jaar geduld hebtvoor uit reizen dat zal misschien wel lukken (naarmate je de snelheid van het licht naderd gaat de tijd langzamer enzovoort) maar terug in de tijd lijkt mij dus alleen mogelijk op de manier die ik in de OP beschreven had.
Maar het is wel een bijzonder interessant en opwindend onderwerp!quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:44 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
waarschijnlijk niet nee, helaas.
Zeer zeker weten!quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:46 schreef bolivian het volgende:
[..]
Maar het is wel een bijzonder interessant en opwindend onderwerp!
De psyche krijgt het hoe dan ook moeilijk. Wat dat aangaat is de 'Back to the future'-trilogy behoorlijk nuttig als naslagwerk,quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:48 schreef DarkMinded het volgende:
Dat is waar, het is maar de vraag of de hersen deze confrontatie met het verleden aankunnen en kunnen bevatten , in ieder geval zullen we wat dat betreft eerder met onze geest naar het verleden kunnen als ook werkelijk lichamelijk. Hoe het hele lichaam reageert zal voorlopig nog wel een vraag blijven zoland dit soort reizen niet mogelijk is.
Was dat geen miniserie gebaseerd op een verhaal van Stephen King?quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:51 schreef DarkMinded het volgende:
Ja inderdaad , wat als blijkt dat dingen die je doet een enorme inpact hebben op het dagelikse leven dat je in het 'NU' gewend was.
Ooit de film 'Langoliers' gezien? Dit gaat min of meer ook over dit onderwerp.
Hoezo betekent dat per definitie terug gaan in het verleden?quote:Op zaterdag 10 december 2005 04:45 schreef bolivian het volgende:
Sneller reizen dan het licht betekent per definitie teruggaan in het verleden.
Echter, ik durf niet te zeggen hoe een menselijk lichaam reageert in zulke omstandigheden.
Interessantquote:Op zaterdag 10 december 2005 08:47 schreef nineday_nosmiley het volgende:
Ik meen me trouwens een artikel te herinneren over het versturen van een quantumdeeltje óp een laserstraal, ín een vacuum-tunnel, waardoor de snelheid van het licht al wás overschreden, en het deeltje kwam inderdaad aan op plek B, vóórdat het ( in onze tijdmeting) was vertrokken van punt A.
Ik kan de bron op het moment niet vinden, maar zoek er nog even naar.....
was zelfs een bericht op de FP geloof ik, paar maandjes terug.quote:Op zaterdag 10 december 2005 08:47 schreef nineday_nosmiley het volgende:
Ik meen me trouwens een artikel te herinneren over het versturen van een quantumdeeltje óp een laserstraal, ín een vacuum-tunnel, waardoor de snelheid van het licht al wás overschreden, en het deeltje kwam inderdaad aan op plek B, vóórdat het ( in onze tijdmeting) was vertrokken van punt A.
Ik kan de bron op het moment niet vinden, maar zoek er nog even naar.....
Het lijkt mij dus dat het in theorie mogelijk zou moeten zijn, net zoals je als je naar een ster kijkt je hem zou kunnen zien zoals ie miljoenen jaren geleden was, daardoor vroeg ik me dus af wat er gebeurd als je ditzelfde doet vanaf een andere ster, gericht op onze aarde.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:49 schreef PhiNiks het volgende:
als je nou via een wormhole ofzo in no time naar een planeet reist, die zeg maar 2000 lichtjaar verwijderd is, en je kijkt dan vanaf daar naar de aarde met een superdersupertelescoop, maakt een foto en reist weer in 0 tijd terug naar aarde. Wat zie je dan op die foto?
Zo denk zelf dus ook vooruit in de tijd moet mogelijk zijn maar teruguit niet, je kunt wel een opname beluisteren van 40 jaar geleden maar het is toch net niet helemaal hetzelfde. Wat Jantje betreft zit hij nu mooi met een probleem want iedereen die je kent is dood en waarschijnlijk snap je compleet niks meer van het hele leven en alle nieuwe techniek.quote:Op zaterdag 10 december 2005 08:43 schreef nineday_nosmiley het volgende:
.......Het zal wel zo zijn in de situatie die je beschrijft dat Jantjes tijd langzamer verloopt dan die van Janet. Komt Jantje terug op aarde dan zal hij inderdaad, zoals je al zegt, ver in de toekomst zijn gekomen. Janet is al lang dood en begraven .....
quote:Op zaterdag 10 december 2005 09:46 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
was zelfs een bericht op de FP geloof ik, paar maandjes terug.
in een laserstraal gaan alle deeltjes met de lichtsnelheid, zou je denken, maar het blijkt dat sommige net iets sneller en sommige net iets langzamer gaan. GEMIDDELD gaan ze met de lichtsnelheid.
nou hebben ze laserlicht ontwikkeld met alleen (of voornamelijk) die snellere deeltjes.
scheelt maar heel miniminiminiminimaal hoor, maar toch........
Dat is volgens mij niet waar, anders zouden de rechtstreeks uitzendingen vanuit de VS er ook een paar minuten over doen. Terwijl dit maar ongeveer 0,2 seconden is (sateliet is 36.000 km hiervandaan (2 keer deze afstand gedeelt door lichtsnelheid)).quote:Op zaterdag 10 december 2005 16:47 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Het lijkt mij dus dat het in theorie mogelijk zou moeten zijn, net zoals je als je naar een ster kijkt je hem zou kunnen zien zoals ie miljoenen jaren geleden was, daardoor vroeg ik me dus af wat er gebeurd als je ditzelfde doet vanaf een andere ster, gericht op onze aarde.
Ales je naar een programma op discovery ofzo kijkt zeggen ze ook altijd dat de eerste tv beelden bijvoorbeeld nu pas bij pluto zijn.
Zou je op Pluto die beelden opvangen, dan kreeg je dus ook een beeld van hoe het hier 50 jaar geleden was.
Oftewel: Met een goede telescoop zou je dus dinosaurussen moet kunnen zien lopen:)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |