abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32919588
Nog maar 35% van de Nederlanders is Katholiek. Ik als Paus begrijp niet waar het gebrek aan overtuiging bij de doorgaans slimme Hollander achterblijft bij zijn Zuidelijke buren.

Hoe kunnen wij als Katholieken weer groeien en meer mensen naar het huis van god krijgen?

Voor wie geinteresseerd is in onze geschiedenis: http://www.kdc.kun.nl/geschiedenis/geschiedenis.html
<b>Benedictam Dei omnipotentis,
Patris et Filii et Spiritu Sancti
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
  donderdag 8 december 2005 @ 15:30:06 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32919773
god is dood...nu de gelovigen nog
Wim Kan

Weet je waarom? Omdat de gemiddelde nederlander voor zichzelf leert nadenken of er niks mee te maken wilt hebben. Het is precies deze houding die jij tentoon spreidt ten aanzien van de 'ongelovigen' dat mij uiterst irriteert. Flikker op met je zieltjes winnerij!
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_32919786
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:30 schreef clowncloon het volgende:
god is dood...nu de gelovigen nog
Wim Kan
Van deze uitspraak heeft de heer Kan al jaren geleden de gevolgen kunnen ondervinden.
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
pi_32919802
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:23 schreef Paus_Benedictus_XVI het volgende:

Hoe kunnen wij als Katholieken weer groeien en meer mensen naar het huis van god krijgen?
Meer neuken
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_32919807
Maak de mis net zo neurotisch als een gemiddelde TMF uizending..
Vul de kelk met BreEzah ipv van wijn en vervang de hosti met een mdma pilletje.
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  donderdag 8 december 2005 @ 15:32:28 #6
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32919817
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:30 schreef Paus_Benedictus_XVI het volgende:

[..]

Van deze uitspraak heeft de heer Kan al jaren geleden de gevolgen kunnen ondervinden.
Succes bedoel je. Mag dat niet van god?
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_32919834
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:32 schreef clowncloon het volgende:

[..]

Succes bedoel je. Mag dat niet van god?
Onwetendheid is de grootste straf die je als mens kan hebben. Daarnaast kwam de dood snel voor hem.
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
pi_32919841
ohja en gooi een stampende beat achter die psalmen..
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  donderdag 8 december 2005 @ 15:34:50 #9
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32919865
Roei de protestanten uit.

Dat zijn immers "geen echte christenen" (om even vrijelijk een willekeurige moslim te citeren over een moslim uit een andere stroming van de islam... ). Toch?

Heb je trouwens ook cijfers over hoeveel procent van de Nederlandse bevolking zichzelf nog protestant noemt?
---verdwijnt---
  donderdag 8 december 2005 @ 15:36:31 #10
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32919907
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:33 schreef Paus_Benedictus_XVI het volgende:

[..]

Onwetendheid is de grootste straf die je als mens kan hebben. Daarnaast kwam de dood snel voor hem.
Dit gaat geheel offtopic en het zal me allemaal aan me reet roesten wat jouw 'soort' denkt.
Ignorance is bliss zullen we maar zeggen
pi_32919980
Misschien ligt het aan de joden?
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
pi_32920016
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:39 schreef Paus_Benedictus_XVI het volgende:

Misschien ligt het aan de joden?
Die vraag kan Fonkmeistah vast wel beantwoorden .
pi_32920022
quote:
...de doorgaans slimme Hollander achterblijft bij zijn Zuidelijke buren.
nuff said ..
Religion : Mankind's worst invention !
pi_32920058
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:40 schreef Flierp het volgende:

[..]

nuff said ..
quote:
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
  donderdag 8 december 2005 @ 15:52:34 #15
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_32920323
God = Me
En ik zeg, Power to the people!
pi_32920338
Ik ben katholiek
  donderdag 8 december 2005 @ 15:54:04 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_32920353
quote:
Juist. Dat doorgaans verklaart waarom er nog katholieken in Nederland zijn
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_32920381
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:53 schreef the_legend_killer het volgende:
Ik ben katholiek
Ik had niet anders verwacht.

God bless you son.
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
  donderdag 8 december 2005 @ 15:55:07 #19
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32920384
waarde paus, alle dwalingen van de katholieke kerk tov de bijbel (bijv. de hierarchie) hebben er onherroepelijk tot geleid dat de katholieke kerk tenonder gaat. Mensen zonder liefdesrelatie met God zullen niet intrinsiek gemotiveerd zijn zichzelf een levensstijl aan te meten zoals die door de katholieke kerk word voorgeschreven. Het protestantisme is wat dat betreft duidelijker en laat zich minder door randzaken en politiek afleiden.
Het gebrek aan integer leiderschap en de onduidelijke lijn van de kerk (waarbij er duidelijk een soort vrijzinnige mystische sfeer hangt en tegelijkertijd een wereldvreemd conservatisme bedreven word) hebben ook niet begedragen aan het succes.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_32920411
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:55 schreef pmb_rug het volgende:

Het gebrek aan integer leiderschap en de onduidelijke lijn van de kerk (waarbij er duidelijk een soort vrijzinnige mystische sfeer hangt en tegelijkertijd een wereldvreemd conservatisme bedreven word) hebben ook niet begedragen aan het succes.
Gelukkig is hierin verandering gekomen in 2005.

Ik gun ook u een vruchtbaar 2006.
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
  donderdag 8 december 2005 @ 15:57:12 #21
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_32920434
quote:

Nog maar 35% van de Nederlanders is Katholiek. Ik als Paus begrijp niet waar het gebrek aan overtuiging bij de doorgaans slimme Hollander achterblijft bij zijn Zuidelijke buren.

Voor wie geinteresseerd is in onze geschiedenis: http://www.kdc.kun.nl/geschiedenis/geschiedenis.html
Misschien dat de Hollander hierdoor juist zijn slimheid bewijst...
want als je zegt slim, veronderstel je rationeel; en probeer het geloof maar eens rationeel te onderbouwen; laat staan zo'n achterlijk conservatief instituut als het Vaticaan...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  donderdag 8 december 2005 @ 15:57:26 #22
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32920437
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:30 schreef clowncloon het volgende:
Weet je waarom? Omdat de gemiddelde nederlander voor zichzelf leert nadenken of er niks mee te maken wilt hebben. Het is precies deze houding die jij tentoon spreidt ten aanzien van de 'ongelovigen' dat mij uiterst irriteert. Flikker op met je zieltjes winnerij!
echt jammer dat je niet kunt screenen op IQ bij de inschrijving op het fok forum...
je zou ze de kost moeten geven, dit soort lieden.
het is zeer duidelijk dat het land met het meeste intellectual capital ook het meest Christelijke land is. ook zijn Christenen (of iig gereformeerden) gemiddeld slimmer... dat clown dit niet ziet of kan begrijpen zegt eigenlijk genoeg.
?Porque no te calles?
  donderdag 8 december 2005 @ 15:58:38 #23
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_32920461
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:57 schreef pmb_rug het volgende:

[..]
het is zeer duidelijk dat het land met het meeste intellectual capital ook het meest Christelijke land is.
En welk land mag dit wezen? De VS?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 8 december 2005 @ 16:00:18 #24
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_32920510
quote:

Gewoon je pik in je broek/ jurk houden! Moeten onze zuidelijke buren ook eens doen.
Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.
pi_32920644
Nederland is in 1592 al door Rome officieel als missiegebied verklaard, oftewel een terrein waar missionarissen in een voor hen vijandige gemeenschap 'zieltjes moesten winnen' ...
iets wat nooit erg sucesvol is geweest ....

de Enige reden dat het aantal katholieken groeide in de 19e eeuw en in de 20e tot een gewaardeerde invloed werd, was omdat de katholieken fokten als de konijnen...
waar een beetje protestantse Vrouw met pijn en moeite netaan anderhalf kind uit dr schede wist te persen, floepten bij Katholieken het nageslacht er bijna ongemerkt uit ...

Bij Katholieke gezinnen was een aantal van 10 kinderen of meer de standaard, gezinnen met minder dan 5 kinderen werden bij de Pastoor geroepen en met de nek aangekeken ...

Het enige advies wat de katholieken weer op de weg terug zou brengen, zou het veelvuldig neuken zijn, op alle plekken, liefst heftig (bij heftige sex vergroot de kans op twee- of meerlingen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 8 december 2005 @ 16:12:24 #26
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32920837
quote:

[..]

echt jammer dat je niet kunt screenen op IQ bij de inschrijving op het fok forum...
het is zeer duidelijk dat het land met het meeste intellectual capital ook het meest Christelijke land is. ook zijn Christenen (of iig gereformeerden) gemiddeld slimmer... dat clown dit niet ziet of kan begrijpen zegt eigenlijk genoeg.
aldus de mede-gelovige
Dank je dat ook jij dit soort arrogante wij-weten-alles-beter gedrag tentoon spreidt. Dat sterkt mijn stelling. En het is echt nergens voor nodig om iemand op zijn intellect te beoordelen, god houdt van iedereen toch? pffff whahaa
pi_32920841
quote:

[..]

Of er ook maar enige sprake is van correlatie tussen deze twee kenmerken van dat land is een tweede.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_32920854
quote:

Als je je eigen geschiedenis zou lezen en ervan geleerd zou hebben weet je precies waarom door jouw installatie als paus de mensen het liefst zo snel mogelijk de kerk willen verlaten.
Dat is gewoon puur egoïsme, levensbehoud.

Of om je herinnering even op te krikken:
voordat je paus was, was je groot-inquisiteur.
Ja, ze hebben er een ander naampje aan gegeven zodat het misschien niet zo zou opvallen.
En de inquisitie brengt in Nederland geen leuke herinnering naar boven.

Heel illustratief is dan ook je anti-homo beleid dat je gestart bent.
Als je zou mogen kiezen welk heeft dan je voorkeur?

Dit einde of dit einde?
pi_32920872
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:53 schreef the_legend_killer het volgende:
Ik ben katholiek
'kheb meelij met je
Religion : Mankind's worst invention !
pi_32920882
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:05 schreef RM-rf het volgende:
Nederland is in 1592 al door Rome officieel als missiegebied verklaard,
Dat hoeft nog niet te betekenen dat wij opgeven. Daar zijn wij als Katholieke kerk niet zo goed in.
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
pi_32920900
misschien dat het gezond verstand wel iets ermee te maken heeft?
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_32920951
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:14 schreef SocialDisorder het volgende:
misschien dat het gezond verstand wel iets ermee te maken heeft?
Het gebrek daar aan bedoelt ge?
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
  donderdag 8 december 2005 @ 16:18:19 #33
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32920992
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:16 schreef Paus_Benedictus_XVI het volgende:

[..]

Ik geef je de voordeel van de twijfel, wat heeft de katholieke mij te bieden. Doe je best.
  donderdag 8 december 2005 @ 16:19:46 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_32921027
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:12 schreef clowncloon het volgende:
En het is echt nergens voor nodig om iemand op zijn intellect te beoordelen, god houdt van iedereen toch? pffff whahaa
Welnee, zalig zijn de simpelen van geest, zij zullen het koninkrijk gods erven. In alle Christelijke deugden is er niets te vinden over intelligentie, maar domheid wordt wel beloond. Keuren op IQ is dan ook iets wat menig Christen zal aanspreken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_32921060
quote:

[..]

hegemonikon, zou ik willen zeggen.
pi_32921101
quote:
The kingdom of God is within you and all around you. It is not within buildings of wood or stone. Split a piece of wood and you will find me. Look beneath a stone and I am there.
Geachte heer Paus_Benedictus_XVI,

Steek het maar in je reet.
Deal with it; rock 'n roll
  donderdag 8 december 2005 @ 16:25:46 #37
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32921181
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:18 schreef clowncloon het volgende:

[..]

Ik geef je de voordeel van de twijfel, wat heeft de katholieke mij te bieden. Doe je best.
pi_32921322
quote:

[..]

nee juist het ontwikkelen van. Misschien dat dat de reden is dat de katholieke kerk het onderwijs voor het klootjesvolk altijd heeft geprobeerd te onderdrukken. Deze traditie is terug te vinden vanaf het moment dat onderwijs genoten kon worden.

Answer me this: als God van iedereen houdt, waarom zitten er dan zielen in de hel?
pi_32921696
Ik ben het niet zo mee eens..
Ik vind het idioot om nu één kerkelijke stroming vuil te gaan maken terwijl er vele verschillende soorten zijn en zij zijn gespitst in het verleden.. Maar dragen allemaal het zelfde idee en dat is God.

Rond 1500 v. Chr. was er Hebreeuws monotheïsme, zij werd rond de geboorte van Jezus gesplitst in Christendom, Juaïsme en niet lang daarna rond 500 n. Christus onstond er de Islam.

Dan heb je nog vele andere soorten religies..
Zorostrainisme, Parisme, Communisme, Rationalisme Humanisme, Animisme Spirtitisme Polytheïsme (ASP), Hindoeïsme, Jaïnisme, Sikhisme, Boedhisme, Sjintoïsme, Bahaïsme, Confuctinisme en Taoïsme.

Waarom zijn er zoveel verschillende religies? Omdat iedereen een andere mening heeft over God vereren. De een voelt zich prettiger daarbij en de ander juis die ene andere religie. Het protestante heeft niets met beelden want dat is de teveel poespas en de katholieke leer willen met alle beelden juist hun koninkrijk om hun heen uitbeelden en zo God vereren.
En juist op dat punt was er vroeger veel oorlog. Mensen snapten elkaar niet en wilde hun gelijk halen door juist van de tegenstander met een andere kerkleer juist de dood in te jagen.
it is the goodness of God that leads to repentance
  donderdag 8 december 2005 @ 17:11:46 #40
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32922293
quote:
Nog maar 35% van de Nederlanders is Katholiek.
Geloof ik helemaal niets van, ik denk eerder dat 35% gelovig is en daarvan dan een deeltje katholiek (al dan niet streng en/of kerkgaand).
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 8 december 2005 @ 17:30:07 #41
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32922749
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:12 schreef clowncloon het volgende:

[..]

aldus de mede-gelovige
Dank je dat ook jij dit soort arrogante wij-weten-alles-beter gedrag tentoon spreidt. Dat sterkt mijn stelling. En het is echt nergens voor nodig om iemand op zijn intellect te beoordelen, god houdt van iedereen toch? pffff whahaa
laat 1 ding duidelijk zijn: ik heb niets met de RK kerk.
maar om te stellen dat mensen niet meer geloven omdat ze 'voor zichzelf denken' is belachelijk. over 'wij weten alles beter gedrag' gesproken. God houdt zeker van iedereen, maar God heeft bepaalde mensen bepaalde gaven (IQ) gegeven en anderen niet.
?Porque no te calles?
  donderdag 8 december 2005 @ 17:31:53 #42
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32922782
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En welk land mag dit wezen? De VS?
dit zal iedereen die er verstand van heeft onderkennen. het is niet voor niets dat de economie daar superieur is aan de onze.
?Porque no te calles?
  donderdag 8 december 2005 @ 17:32:30 #43
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32922800
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Of er ook maar enige sprake is van correlatie tussen deze twee kenmerken van dat land is een tweede.
ik ben de eerste om dat te onderkennen, daarom sloeg de opmerking van clown ook nergens op.
?Porque no te calles?
pi_32922836
één ding wel daarbij..

Ik word gedoopt in de rk-kerk op paasnacht.. Hoezo geloof saai? Geloven is juist leuk en het verrijkt voor mij althans.
it is the goodness of God that leads to repentance
  donderdag 8 december 2005 @ 17:40:22 #45
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_32922983
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:31 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dit zal iedereen die er verstand van heeft onderkennen. het is niet voor niets dat de economie daar superieur is aan de onze.
Er is een tijdje terug een poll geweest onder de Amerikaanse bevolking, daaruit bleek dat meer dan 40% dacht dat de zon om de aarde draaide. Misschien moet je maar emigreren pmb_rug, ik denk dat de gedachtengang van de mensen daar je wel bevalt.

[ Bericht 8% gewijzigd door roobje op 08-12-2005 17:56:25 ]
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  donderdag 8 december 2005 @ 17:40:59 #46
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32922995
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Welnee, zalig zijn de simpelen van geest, zij zullen het koninkrijk gods erven. In alle Christelijke deugden is er niets te vinden over intelligentie, maar domheid wordt wel beloond. Keuren op IQ is dan ook iets wat menig Christen zal aanspreken.

lees spreuken 1&2 bijvoorbeeld. de wijsheid wordt bezongen.
(weer een bewijs dat je zonder de geest de bijbel niet kunt interpreteren)
?Porque no te calles?
  donderdag 8 december 2005 @ 17:42:30 #47
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32923028
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:31 schreef SocialDisorder het volgende:
Answer me this: als God van iedereen houdt, waarom zitten er dan zielen in de hel?
omdat GOd je een vrije keuze heeft gegeven.
Jezus is zelfs nog afgedaald naar de hel om daar mensen te bekeren. maar het is uiteindelijk je eigen keuze. liefde laat zich niet dwingen
?Porque no te calles?
  donderdag 8 december 2005 @ 19:30:43 #48
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_32925549
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:42 schreef pmb_rug het volgende:
omdat GOd je een vrije keuze heeft gegeven.
Jezus is zelfs nog afgedaald naar de hel om daar mensen te bekeren. maar het is uiteindelijk je eigen keuze. liefde laat zich niet dwingen
Nee, liefde zou onvoorwaardelijk moeten zijn. Wat is "liefde" met een pistool tegen je slaap precies waard? Maar dat moet jouw god blijkbaar nog leren.
'Nuff said
pi_32932262
quote:

Nog maar 35% van de Nederlanders is Katholiek.
Ik vrees voor u, mijn waarde paus, dat het werkelijke aantal gelovigen Katholieken nog een stuk lager zal liggen. Veel mensen zijn op papier nog Katholiek maar hebben niks met de kerk/het geloof.

Dat moet ik protestanten na geven, volgens mij bevinden zich onder hen meer mensen die ook geloven in het gene waar ze officieel bij horen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_32933113
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:31 schreef SocialDisorder het volgende:

U vergist zich.
Er bestaat geen hel.
De hel is een uitvloeisel van Hegels filosofie: als er iets goeds is moet er ook iets slechts zijn. Helemaal fout.
In welk geschrift is er voor het eerst sprake van een hel?
Ik zou het niet weten, maar ik verdenk de een of ander encycliek
pi_32933853
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 00:01 schreef Yosomite het volgende:

[..]

U vergist zich.
Er bestaat geen hel.
De hel is een uitvloeisel van Hegels filosofie: als er iets goeds is moet er ook iets slechts zijn. Helemaal fout.
Volgens mij staat in de geschriften (welke moet je me niet vragen) toch echt dat engel Lucifer na de opstand tegen God snoeihard uit de hemel gemikt werd, en de hel stichtte. Daar geldt onvoorwaardelijke liefde; voor de hemel moet je aan voorwaarden voldoen.

Overigens is de hele bijbel bullshit, en vooral het nieuwe testament. Als ik morgen tijd heb, zal ik het ff uitleggen, ik ben nu half-slaperig, en ik wil wel uitgerust den gelovigen om den oren slaan met hun eigen magazines, boeken, uittreksels, psalmrijmpjes en zulks.

Voor nu; tabee.
pi_32935462
Ik heb het opgezocht en gevonden in Jesaja in de Statenvertaling. bron
quote:
12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

13 En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.

14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.

15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!
en Lucifer is dan de morgenster, veronderstel ik.
Het klopt inderdaad. Het begrip hel komt al voor in het oude testament.
pi_32937778
mag ik je danken voor je oprechte objectiviteit in deze discussie? Ik sta serieus te kijken hoe je je eigen stelling onderuit schoffelt.

Je hebt gelijk, de morgenster is Lucifer, Satan, Beelzebub en watnogmeer.

Om verder te gaan op de bijbel itself;
Ik heb nu even tijd, dus ik ga nu even knallen.

Ik heb niet al te veel tijd dus het Oude Testament laat ik even voor wat het is.
Het Nieuwe Testament is opgesteld in de tijden van eerste Romeinse keizer die het Christendom aanhing; Constantijn. Het Romeinse Rijk werd zo verschrikkelijk groot, dat het dreigde uit elkaar te vallen. Verschillende culturen, talen, religies en levenswijzen bleken desastreus voor een rijk zo groot als het Romeinse.
Constantijn besloot dat wanneer iedereen hetzelfde geloof zou hebben, er een zekere vorm van eenheid zou ontstaan. In al zijn wijsheid zag hij in dat het opleggen van een geloof van bovenaf geen enkel effect zou hebben. Dus besloot hij een fusie-religie te stichten. Van elke religie in het rijk werden elementen in het nieuwe Christendom gestopt. Symbolen, verhalen, mythes en zelfs complete personen.

Maar dit was niet genoeg. Men zou zich niet een nieuw geloof door de strot laten duwen, alleen maar omdat er toevallig herkenbare elementen in zaten. Er moest een gezamenlijke vijand geschapen worden. Het concept van de Hel werd uit het oude testament getrokken, en werd uitvergroot.
Om 2 vliegen in één klap te kunnen slaan, werden symbolen, verhalen en ceremonies uit de Germaanse en Keltische religies gehaald, en deze als duivels verklaard.
Het meest bekende voorbeeld hiervan is wel het pentagram: voor Germaanse druïden een symbool van bescherming, voor Christenen een symbool van het kwaad.
Door deze barbaren tot duivelsaanbidders te bombarderen, creëerde Constantijn een eenheid in z'n rijk, en dunde tegelijk het barbaarse volk binnen z'n rijk behoorlijk uit. Ook konden de laatste twijfelaars vrij makkelijk bekeerd worden; bekeer, of brandt in de hel.

Dit is het verhaal àchter het Nieuwe Testament. God van liefde, toch?
  vrijdag 9 december 2005 @ 09:18:09 #54
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_32937798
quote:

wat ben jij voor een Fuifduif-imitator?
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 9 december 2005 @ 09:51:31 #55
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32938336
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:30 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

maar om te stellen dat mensen niet meer geloven omdat ze 'voor zichzelf denken' is belachelijk. over 'wij weten alles beter gedrag' gesproken. God houdt zeker van iedereen, maar God heeft bepaalde mensen bepaalde gaven (IQ) gegeven en anderen niet.
Ik heb het nergens over de RK-kerk, ik heb het over gelovig zijn en daarmee een arrogante houding tentoon spreiden zoals ook jij doet. Dat gelul over IQ krijgen of niet reageer ik niet eens op, wat een bullshit
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:21:49 #56
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32938917
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 00:01 schreef Yosomite het volgende:

[..]

U vergist zich.
Er bestaat geen hel.
Ik zal u tonen, wie gij vrezen moet. Vreest Hem, die, nadat Hij gedood heeft, macht heeft om in de hel te werpen. Voorwaar, Ik zeg u, vreest Hem!

maar het punt was al duidelijk
?Porque no te calles?
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:24:40 #57
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32938961
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 09:51 schreef clowncloon het volgende:

[..]

Ik heb het nergens over de RK-kerk, ik heb het over gelovig zijn en daarmee een arrogante houding tentoon spreiden zoals ook jij doet. Dat gelul over IQ krijgen of niet reageer ik niet eens op, wat een bullshit
post 1 van jou in deze topic suggeert dat gelovigen niet voor zichzelf zouden denken en, maw, gewoon dom zijn. wie is hier arrogant?
ik maakte slechts duidelijk met wat voorbeelden dat die opmerking kant nog wal raakt.
?Porque no te calles?
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:26:58 #58
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32939008
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 10:24 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

post 1 van jou in deze topic suggeert dat gelovigen niet voor zichzelf zouden denken en, maw, gewoon dom zijn. wie is hier arrogant?
ik maakte slechts duidelijk met wat voorbeelden dat die opmerking kant nog wal raakt.
Ho ho dat is jou intepretatie van mijn woorden. Dat jij deze conclusie trekt over het denkvermogen van gelovigen zegt meer over jou dan over mij. Maar goed, deze discussie slaat nergens op. Back ontopic shall we
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:30:39 #59
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_32939085
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 09:51 schreef clowncloon het volgende:

[..]

Ach, of je nou een arrogante gelovige bent, of een arrogante omgelovige. Maakt dat echt uit?
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:32:11 #60
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32939119
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 10:30 schreef kippenek het volgende:

[..]

Ach, of je nou een arrogante gelovige bent, of een arrogante omgelovige. Maakt dat echt uit?
touche
pi_32944356
Er geloven nu ook geen mensen meer in Zeus en Hera. En toch heeft men indertijd de meest indrukwekkende tempels voor hen gebouwd, men was diep gelovig en overtuigd in hun bestaan.
Nu dat allemaal is verdwenen, kunnen we dan stellen dat we iets missen?

Ik denk dat het met het katholicisme precies dezelfde kant op zal gaan. En nee, niemand zal het in de toekomst gaan missen.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_32945914
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:30 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Hahaha dan heeft hij jouw zeker overgeslagen............

Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_32949179
quote:

Afgezien van het feit dat er een hoop mensen niet geloven en dat ook nooit zullen doen.

Ik denk dat het geloof achterloopt op de huidige maatschappij. De tijd dat mensen in een God of goden geloven is langzaam aan het verdwijnen. Mede door onze stijgende kennis zien een hoop mensen dat de bijbel, koran etc fouten bevatten die krampachtig door de geloof gemeenschap word vastgehouden.
Ik denk dat als de kerk zich wat aanpast aan het denkbeeld van tegenwoordig en zich niet zo verschikkelijk angstvallig vasthoudt aan denkbeelden van vervlogen tijden dat er nog een kans is.
  vrijdag 9 december 2005 @ 19:34:20 #64
8369 speknek
Another day another slay
pi_32952196
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:40 schreef pmb_rug het volgende:

lees spreuken 1&2 bijvoorbeeld. de wijsheid wordt bezongen.
(weer een bewijs dat je zonder de geest de bijbel niet kunt interpreteren)
De wijsheid van de heer != intelligentie.
Maar misschien als je de geest hebt, en de wijsheid van de heer, dat je het dan wel intelligentie kunt noemen. Het komt in ieder geval niet uit de mensen kennelijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 9 december 2005 @ 23:06:56 #65
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32958113
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 17:19 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Afgezien van het feit dat er een hoop mensen niet geloven en dat ook nooit zullen doen.

Ik denk dat het geloof achterloopt op de huidige maatschappij. De tijd dat mensen in een God of goden geloven is langzaam aan het verdwijnen. Mede door onze stijgende kennis zien een hoop mensen dat de bijbel, koran etc fouten bevatten die krampachtig door de geloof gemeenschap word vastgehouden.
Ik denk dat als de kerk zich wat aanpast aan het denkbeeld van tegenwoordig en zich niet zo verschikkelijk angstvallig vasthoudt aan denkbeelden van vervlogen tijden dat er nog een kans is.
weer een hoop cliches in 5 regels.
zin 1 is waar. het wordt niet aan iedereen geopenbaard (maar hoe dat precies zit is mij nog niet helemaal duidelijk)

verder zie ik niet hoe het concept van een liefdevolle God die een relatie met een ieder van ons aan wil gaan en die bereid is elke misstap opzij te zetten om dat te bewerkstelligen niet zou passen in deze maatschappij. sterker, de manier waarop de mensen met elkaar omgaan in (bijv) mijn studentenvereniging is misschien anders dan hoe dat gaat bij andere verenigingen, maar het is absoluut niet uit de tijd. die onderlinge liefde (disclaimer: niet alles is altijd pais en vree, maar dat lijkt me duidelijk) is wmb echt iets om naar te streven voor iedereen. dat heeft niks met vervlogen tijden te maken maar met liefde, respect en aandacht.
?Porque no te calles?
pi_32958601
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 23:06 schreef pmb_rug het volgende:
zin 1 is waar. het wordt niet aan iedereen geopenbaard (maar hoe dat precies zit is mij nog niet helemaal duidelijk)

verder zie ik niet hoe het concept van een liefdevolle God die een relatie met een ieder van ons aan wil gaan en die bereid is elke misstap opzij te zetten om dat te bewerkstelligen niet zou passen in deze maatschappij. sterker, de manier waarop de mensen met elkaar omgaan in (bijv) mijn studentenvereniging is misschien anders dan hoe dat gaat bij andere verenigingen, maar het is absoluut niet uit de tijd. die onderlinge liefde (disclaimer: niet alles is altijd pais en vree, maar dat lijkt me duidelijk) is wmb echt iets om naar te streven voor iedereen. dat heeft niks met vervlogen tijden te maken maar met liefde, respect en aandacht.
en dat kan niet zonder god? Zo nee, hoe weet je dat en waarom denk je dat?

[ Bericht 2% gewijzigd door Tybris op 09-12-2005 23:34:59 ]
Jaja...
  zaterdag 10 december 2005 @ 01:10:19 #67
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32961578
quote:

Maar 35%? Het is sinds de Reformatie nooit erg veel hoger geweest.
  zaterdag 10 december 2005 @ 01:12:16 #68
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32961626
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:05 schreef RM-rf het volgende:

Bij Katholieke gezinnen was een aantal van 10 kinderen of meer de standaard, gezinnen met minder dan 5 kinderen werden bij de Pastoor geroepen en met de nek aangekeken ...
Mijn vader en moeder komen uit een gezin van respectievelijk 11 en 12 kinderen. .
pi_33008814
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 23:06 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Ben het met je eens dat "onderlinge liefde" niet uit de tijd is, maar hier heb je ook geen geloof of god voor nodig.

Dus ik denk niet dat je mijn posthebt begrepen.
pi_33008896
als ik twee gemeentes vergelijk waar ik regelmatig kom, de één streng Rooms-Katholiek, de ander zo atheïstisch als het maar kan, dan kan ik de conclusie trekken dat atheïsten meer naastenliefde tonen dan dat christentuig, die alleen een poot uitsteken om te helpen als ze er zelf beter van kunnen worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')