Ja inderdaad! We stikken hier sowieso van de banen, je loopt het ene kantoor uit omdat je ruzie hebt met je baas en er staan aan de deur 30 andere directeuren te wachten met salarisverhogingen van 50% omdat ze personeel tekort komen.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:07 schreef cyberbull het volgende:
belachelijk die acties inderdaad..............dan ga je toch op je 50ste een andere makkelijkere baan zoeken die bij je gesteldheid past op da moment......schroef maar op die zooi......55+ kan op kantoor werk zat doen voor de brandweer om iets te noemen
Die heb ik ook gehoord afgelopen maandag zo rond 12 uurquote:... Ze hebben zelfs al eens het luchtalarm hier aan gezet...
Zeker op je 55ste ben je op je hoogtepunt qua aantrekkelijkheid voor werkgeversquote:Op donderdag 8 december 2005 13:08 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ja inderdaad! We stikken hier sowieso van de banen, je loopt het ene kantoor uit omdat je ruzie hebt met je baas en er staan aan de deur 30 andere directeuren te wachten met salarisverhogingen van 50% omdat ze personeel tekort komen.
dan heb je vast niet in een hoor hen veroorzaakte file gestaan.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:23 schreef N.icka het volgende:
Ik geef de brandweer groot gelijk.
Precies, als je echt een goede baan wil ben je zo rond je 55e echt hot stuff voor een beetje bedrijf.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:28 schreef SlaadjeBla het volgende:
Zeker op je 55ste ben je op je hoogtepunt qua aantrekkelijkheid voor werkgevers
Het een hoeft het ander niet noodzakelijkerwijs uit te sluiten natuurlijk.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
dan heb je vast niet in een hoor hen veroorzaakte file gestaan.
Geheel met je eens, alleen die opmerking die erbij hoort: waarom dan direct met pensioen, is er geen vervolgfunctie of lichter veldwerk.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:35 schreef TrenTs het volgende:
Daarnaast is brandweerman ook fysiek een hard beroep dus ik vind dat ze groot gelijk hebben dat ze na hun 55e niet meer van die velddiensten willen.
Probleem is dat het niet gegarandeerd is dat dat bij de brandweer is, en daar hebben ze voor gekozen en daar willen ze blijven. Jij wil toch ook niet na je 55ste verstoten worden en een schoffel in de hand gedrukt krijgen?quote:Op donderdag 8 december 2005 15:15 schreef niet_links het volgende:
IN de cao staat nu dat ze na hun 55 lichter werk krijgen aangeboden. Dus ze moeten helemaal niet op dezelfde voet doorgaan. Ze willen gewoon pensioen hebben dan en wijzen de lichtere functies af. Daar gaat het om. In het nu gesloten cao accoord staat dat ze lichter werk krijgen na hun 55ste.
Kortom het zijn een stelletje verwende kinderen.
Denk niet dat het makkelijk is voor die mensen om wat anders te vinden. Aangezien ze maar 1 opleiding hebben gedaan en dat is voor Brandweerman. Voor een kantoorbaan moet je ook weer omgeschoold worden enzo, maarja dat zou op zich wel kunnen ja.. Veel administratief werk is er btw niet voor de brandweer hoor, weet niet hoe je daarbij komt?quote:Op donderdag 8 december 2005 13:07 schreef cyberbull het volgende:
belachelijk die acties inderdaad..............dan ga je toch op je 50ste een andere makkelijkere baan zoeken die bij je gesteldheid past op da moment......schroef maar op die zooi......55+ kan op kantoor werk zat doen voor de brandweer om iets te noemen
Wat dacht je van brandpreventiewerk? Scholen, cafe's, ziekenhuizen, gevangenissen inspecteren op brandveiligheid. Daarnaast, omscholing is nooit leuk, dat begrijpt iedereen wel. Maar het is beter dan mensen 10 jaar eerder met pensioen laten gaan omdat ze zich niet willen omscholen.quote:Op donderdag 8 december 2005 15:31 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Denk niet dat het makkelijk is voor die mensen om wat anders te vinden. Aangezien ze maar 1 opleiding hebben gedaan en dat is voor Brandweerman. Voor een kantoorbaan moet je ook weer omgeschoold worden enzo, maarja dat zou op zich wel kunnen ja.. Veel administratief werk is er btw niet voor de brandweer hoor, weet niet hoe je daarbij komt?![]()
Zoals ik al stelde, ik ben benieuwd of de actievoerende brandweer mannen net zoals de kampers in maastricht ook vervolgd gaan worden.quote:Op donderdag 8 december 2005 15:54 schreef multatuli het volgende:
Maar goed, daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Ze willen gewoon hun riante arbeidsvoorwaarden houden en dat mogen ze van mij proberen. Ik maak bezwaar tegen het misbruik van hun spullen en het verstoren van de veiligheid.
Joh alsof je altijd baanzekerheid hebt in andere functies. Nee ze moeten niet zeuren wij betalen hun salaris en de belasting is al hoog genoeg.quote:Op donderdag 8 december 2005 15:26 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Probleem is dat het niet gegarandeerd is dat dat bij de brandweer is, en daar hebben ze voor gekozen en daar willen ze blijven. Jij wil toch ook niet na je 55ste verstoten worden en een schoffel in de hand gedrukt krijgen?
Als brandweerman heb je de zekerheid dat je eruit vliegt, dat is wat anders dan de onzekerheid of je blijft.quote:Op donderdag 8 december 2005 16:40 schreef niet_links het volgende:
[..]
Joh alsof je altijd baanzekerheid hebt in andere functies.
Dat ze staken wel maar niet dat ze heel Nederland tot overlast zijn door de complete ochtendspits te ontregelen.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:23 schreef N.icka het volgende:
Ik geef de brandweer groot gelijk.
heel nederland. hoe kom je erbij. ik had nergens last van. en die paar km meer als normaal. tsss klaag nietquote:Op donderdag 8 december 2005 22:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat ze staken wel maar niet dat ze heel Nederland tot overlast zijn door de complete ochtendspits te ontregelen.
Heel goed gesproken! De brandweer gaat in de nieuwe cao met 59 met pensioen en zwaar werk hoeven ze vanaf hun 45e niet meer te doen. Vuilnismannen, bouwvakkers, havenarbeiders, horecapersoneel, postbodes, chirurgen moeten daarvoor allemaal wat langer laten doorwerken zodat die brandweer mannen met 59 naar huis kunnen met de opbrengst van de in de baas zijn tijd gerestaureerde oldtimers. Strak plan!quote:Op donderdag 8 december 2005 22:06 schreef robh het volgende:
Gut, ben ik hier nu de enige die het met de acties eens is?
Die mensen doen zo ontzettend veel voor de samenleving, daar mag best wat tegenover staan. Uit dankbaarheid voor het harde werken lijkt het mij een goed idee om iedereen die niet in de brandweerbusiness zit of op de ambulance rijdt gewoon door te laten werken tot hun 66e. Probleem opgelost, geld binnen.
Go brandweer!![]()
Behoort dat niet reeds tot hun taken? Ik veronderstel dat men met deze nieuwe regeling wilt besparen, dan lijkt het niet waarschijnlijk dat men nieuwe taken gaat verzinnen voor deze mensen, het zal de bedoeling zijn dat zij het werk overnemen van andere ambtenaren die op pensioen gaan.quote:Op vrijdag 9 december 2005 10:36 schreef Falco het volgende:
Ik vind het ook achterlijk deze acties. Wat me wel een goed plan lijkt, is brandweermannen vanaf hun 45ste te laten omscholen zodat ze aan brandpreventie kunnen doen. Dan blijven ze toch tot hun 60ste doorwerken in dezelfde branche
!
Het is geen kutargumentatie. Of jij moet je eigen veiligheid niet interessant genoeg vinden, dat kan ook.quote:Op donderdag 8 december 2005 14:01 schreef Basp1 het volgende:
Wat een kulargumente dat het een fysiek zwaar beroep is, dan zou elke bouwvakker/5polegendienst aande lopendeband al met zijn 40e met pensioen mogen gaan, volgens die logica. Nee die moeten nu met die nieuwe WIA regels aangepast werk gaan doen als ze niets meer kunnen tillen omdat ze op hun 45e hun rug versleten hebben.
Die mensen die zogenaamd met functioneel pensioen moeten kunnen, daarvoor zijn zat andere taken te verdelen die fysiek niet zo zwaar ziijn. Voorlichting geven, brandveiligheids controles uitvoeren, kantoorwerk, onderhoud brandweer spullen, enz..
Verder ben ik beneiuwd of het OM nu ook de snelwegen blokkerende bradnweermannen gaat aanklagen net zoals men met de bewoners van het kamp in maastricht gedaan hebben toen die de A2 geblokkeerd hadden.
Ik wou dat Nederland sowieso es meer ballen zou tonen....quote:Op donderdag 8 december 2005 23:20 schreef raptorix het volgende:
In frankrijk rammen ze dat soort lui gewoon van de weg met tanks, kijk dat is ballen tonen.
Ooit al eens een dagje meegedraaid op een kazerne? Daar wordt netjes op vastgestelde tijden gepauzeerd, tenzij er een uitruk tussendoor komt... Dag pauze. Voor de rest werken ze net als ieder ander overdag in hun eigen vakgebied. Onderhoud van de wagens en het materieel, preventie, repressie etc. Na de reguliere tijd mogen ze eventueel was klussen ofzo (dus niet tussen acht en zes) of zich een beetje ontspannen in de gezamelijke ruimte...quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:13 schreef Timmehhh het volgende:
Wat een onzin dat brandweermannen het zo zwaar hebben zeg. Als je sommige users moet geloven dan zou je denken dat driekwart van Nederland in brand staat en dat brandweermannen hele dagen hun levens wagen om dat van onschuldige mensen te redden. In de praktijk ligt het natuurlijk wat anders, een grote brand komt immers niet elke dag voor. Ze zijn het grootste gedeelte van hun tijd aan het oefenen,en voor de rest zitten ze gewoon te koffieleuten op een kantoor en hebben dan ook nog tijd om te staken met zo'n verantwoordelijke functie.
Nou mogen ze wel iets eerder met pensioen, een brandweerman behoort immers tot het overheidpersoneel en die hebben in ons landje altijd eerder "recht" op het prepensioen. Maar niet al met hun 55ste.
Het blijft natuulijk wel frappant dat ambtenaren een stuk eerder met pensioen mogen dan de reguliere werknemer die voor een bedrijf werkt terwijl deze wel het salaris van de ambtenaar bekostigd.
Ze zijn het niet eens met een CAO waarin staat dat als je twintig jaar of langer hebt gewerkt bij de brandweer, je wel met 55 met pensioen mag. Is dat niet een super goede regeling? Ze hadden het toch over "hun hele leven geven voor de brandweer"? Dan haal je die twintig jaar toch makkelijk? What's the big fuss about?quote:Op donderdag 8 december 2005 22:06 schreef robh het volgende:
Gut, ben ik hier nu de enige die het met de acties eens is?
Die mensen doen zo ontzettend veel voor de samenleving, daar mag best wat tegenover staan. Uit dankbaarheid voor het harde werken lijkt het mij een goed idee om iedereen die niet in de brandweerbusiness zit of op de ambulance rijdt gewoon door te laten werken tot hun 66e. Probleem opgelost, geld binnen.
Go brandweer!![]()
Dus iedereen die nu jonger dan 45 is, kan er naar fluiten...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:05 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Ze zijn het niet eens met een CAO waarin staat dat als je op 1 januari 2006 twintig jaar of langer hebt gewerkt bij de brandweer, je wel met 55 met pensioen mag. Is dat niet een super goede regeling? Ze hadden het toch over "hun hele leven geven voor de brandweer"? Dan haal je die twintig jaar toch makkelijk? What's the big fuss about?
Misschien hebben 45 jarigen al 10 jaar gewerkt zou zomaar kunnen natuurlijkquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:14 schreef Sjeen het volgende:
Dus iedereen die nu jonger dan 45 is, kan er naar fluiten...
En dus hebben ze op 1 januari 2006 nog geen 20 jaar gewerkt... Da's mijn punt, wat is het jouwe?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:16 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Misschien hebben 45 jarigen al 10 jaar gewerkt zou zomaar kunnen natuurlijk![]()
Iedereen die ouder dan 45 is en net bij de brandweer is komen werken, kan niet met 55 met pensioen. Lijkt me een redelijk voorstel...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus iedereen die nu jonger dan 45 is, kan er naar fluiten...
Iedereen die op 1 janurai 2006 géén 20 dienstjaren heeft, kan niet stoppen met 55...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:19 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Iedereen die ouder dan 45 is en net bij de brandweer is komen werken, kan niet met 55 met pensioen. Lijkt me een redelijk voorstel...
Waar haal je de op 1 januari 2006 vandaan? De regeling gaat toch gewoon in VANAF 1 januari 2006?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:20 schreef Sjeen het volgende:
Iedereen die op 1 janurai 2006 géén 20 dienstjaren heeft, kan niet stoppen met 55...
Voorlichting FLOquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:23 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Waar haal je de op 1 januari 2006 vandaan? De regeling gaat toch gewoon in VANAF 1 januari 2006?
Ieder jaar worden zes brandweermannen van de kazerne 56? Zelfs als dat er eentje zou zijn (en dat is al zeer onwaarschijnlijk), dan kun je nooit meer dan 10 "oude" mensen in een kazerne hebben.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:48 schreef Sjeen het volgende:
de brandweerorganisatie zijn nauwelijks werkzaamheden te vinden om alle te oud geworden brandweerlieden aan het werk te houden.
Heel leuk idee, trouwensquote:Op donderdag 8 december 2005 16:16 schreef BertV het volgende:
Aktie voeren mag altijd... maar ga dan de straatstenen van het binnenhof omdraaien oid.
Op de kazerne zelf is er geen fulltime werk voor iemand die niet meer in de uitruk zit, je moet de mogelijkheden dus gaan zoeken in bijvoorbeeld de alarmcentrale (naar mijn idee overigens een hele goede functie voor 'te oud geworden' brandweermannen). Maar gezien het feit dat er hier in zuid limburg 14 man de centrale bemannen en er zo ongeveer 120 beroeps in de uitruk zitten, zal daar niet voldoende ruimte zijn. Opleiding geven, preventie uitvoeren etc zijn taken die de beroeps erbij hebben. Als je dat gaat toewijzen, dan kom je dus te zitten met beroeps die de hele dag zich mogen gaan zitten vervelen in de karzerne. Lijkt me niet zo'n strak plan...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:34 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Ieder jaar worden zes brandweermannen van de kazerne 56? Zelfs als dat er eentje zou zijn (en dat is al zeer onwaarschijnlijk), dan kun je nooit meer dan 10 "oude" mensen in een kazerne hebben.
Mij hoor je niet zeggen dat zo iemand zich ineens gehandicapt voordoet. Feit is wel dat je in de jaren 55-65 sneller achteruitgaat dan bijvoorbeeld 25-45... De grens is in werkelijkheid inderdaad niet zo hard te stellen, maar je zult ergens een grens moeten leggen en dat is dus ooit op 55 gelegd.quote:En een brandweerman kan op z'n 55e nog volop meedraaien, en op z'n 56e opeens niet meer? Die brandweermannen doen net of ze ineens gehandicapt zijn. Op je 55e kun je al niet meer alles dat je als 25-jarige kon, dus ze bouwen zowieso al af. Dat ze dan op een gegeven moment (voor hun 65e) niet meer meekunnen op de wagen betekent niet dat ze afgeschreven zijn.
Ah ok, dat is iets anders dan vanochtend op TV werd verteld. Maar nog steeds een ERG schappelijke regeling! Als ik het goed begrijp kan je wanneer je op 1 jan tussen 15 en 20 jaar in dienst bent met je 56ste met pensioen tussen 10 en 15 jaar met je 57ste enz... ERG schappelijk allemaal. De werkgever draagt extra bij in de levensloop regeling...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:29 schreef Sjeen het volgende:
Vanaf pagina drie staat het overgangsrecht beschreven...
Het is zeker een schappelijke regeling, maar als rechtgeaarde nederlander ga je natuurlijk op je achterste benen staan als je iets afgenomen wordt waarvan jij vind dat je er recht op hebt... Niet?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:47 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Ah ok, dat is iets anders dan vanochtend op TV werd verteld. Maar nog steeds een ERG schappelijke regeling! Als ik het goed begrijp kan je wanneer je op 1 jan tussen 15 en 20 jaar in dienst bent met je 56ste met pensioen tussen 10 en 15 jaar met je 57ste enz... ERG schappelijk allemaal. De werkgever draagt extra bij in de levensloop regeling...
Als ik het zo lees wordt het IETSJE schraler. Ze zouden zich moeten schamen om de acties die ze nu uitvoeren...
Dus? Jij pleit er in feite voor dat ze na hun 55e nog lekker mee mogen op de wagen, terwijl die brandweerlui zich juist thuis achter de geraniums willen gaan vervelen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Op de kazerne zelf is er geen fulltime werk voor iemand die niet meer in de uitruk zit, je moet de mogelijkheden dus gaan zoeken in bijvoorbeeld de alarmcentrale (naar mijn idee overigens een hele goede functie voor 'te oud geworden' brandweermannen). Maar gezien het feit dat er hier in zuid limburg 14 man de centrale bemannen en er zo ongeveer 120 beroeps in de uitruk zitten, zal daar niet voldoende ruimte zijn. Opleiding geven, preventie uitvoeren etc zijn taken die de beroeps erbij hebben. Als je dat gaat toewijzen, dan kom je dus te zitten met beroeps die de hele dag zich mogen gaan zitten vervelen in de karzerne. Lijkt me niet zo'n strak plan...
[..]
Mij hoor je niet zeggen dat zo iemand zich ineens gehandicapt voordoet. Feit is wel dat je in de jaren 55-65 sneller achteruitgaat dan bijvoorbeeld 25-45... De grens is in werkelijkheid inderdaad niet zo hard te stellen, maar je zult ergens een grens moeten leggen en dat is dus ooit op 55 gelegd.
Als iemand niet meer mee kan op de wagen, is hij in feite wel afgeschreven. Want dan zit iemand er voor spek-en-bonen bij, mag wel de k*tklussen opknappen op de kazerne maar niet meer mee de deur uit. Verder heeft een wagen een minimale bezetting, als je dan personeel hebt rondlopen dat niet meer mee mag in de uitruk, zul je dus sowieso voor aanvulling van je ploegen moeten zorgen...
Dan betaal je dus nog steeds dubbel...
Dat is voor de samenleving inderdaad strontvervelend want daardoor rijden er voor niets wagens met loeiende sirenes door de straat en betalen we meer belasting dan nodig is.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:44 schreef HokkePok het volgende:
"Brandweer zou zich moeten schamen om acties"
Ik denk dat de personen en bedrijven die ervoor zorgen dat de brandweer voor zo'n 70% (of was het 80%..?) voor niets uitrukken (met alle gevolgen van dien) zich pas moeten schamen. "ow sorry..hehe.. jah..was ffe peukkie aan het doen en was vergeten dat er een alarm aan plafon hing..nou werk ze he!
..maar goed..dit gaat de over de rug van de brandweer dus dan is het natuurlijk een ander verhaal.
dat is dus echt complete onzin. Een professionele brandweerman is gemiddeld per dag echt niet meer dan 8 uur in touw. Niet meer dan een gemiddelde werknemer. 8 Uur is waarschijnlijk nog teveel, want ze zijn niet constant branden aan het blussen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:14 schreef dJ-Zcore het volgende:
Ik ben het ook wel eens met de brandweermannen, omdat die gasten in hun leven meer werk verzetten dan menig mens in 100 jaar zou doen, dus ze staan volledig in hun recht.
En de mensen die er door in de file hebben gestaan moeten niet zeiken, want files zijn tegenwoordig al niet eens meer weg te denken, dus als de brandweer het niet doet, komt het wel ergens anders door.
Het is zeker solidair dat brandweermannen met hun 55ste met pensioen kunnen terwijl de rest van de bevolking die tot 65 moet gaan werken, daarvoor kan gaan betalenquote:Op zaterdag 10 december 2005 16:42 schreef Tafkahs het volgende:
Ik vind het vooral leuk voor Cohen, hij gaat languit en toont zich kinderachtiger dan ooit. Hij zou eens in de vandale moeten opzoeken was solidariteit betekent. Ik denk dattie het woord vergeten is. Overigens, het ambulance-personeel voert een soortgelijke aktie.
De gemiddelde stratenmaker haalt de 40 niet eens vanwege rug problemen..die stoppen vanzelf wel.quote:Op zaterdag 10 december 2005 17:48 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
dat is dus echt complete onzin. Een professionele brandweerman is gemiddeld per dag echt niet meer dan 8 uur in touw. Niet meer dan een gemiddelde werknemer. 8 Uur is waarschijnlijk nog teveel, want ze zijn niet constant branden aan het blussen.
Een stratenmaker is echter 8 uur vol aan de bak met zwaar lichamelijke arbeid. Beetje oneerlijk niet? Dat de brandweer wel op 55e moet stoppen en de stratenmaker niet.
Het is zeker allemaal werkschuw tuig in jouw ogen... Wat voor werk doe jij als ik vragen mag?quote:Op zondag 11 december 2005 20:33 schreef Koobus het volgende:
Ik geloof er niets van dat brandweermannen zo'n zwaar beroep hebben. Goed, je hebt onregelmatige werktijden, maar hoe vaak rukken ze nou daadwerkelijk uit voor een echte brand? Een paar keer per jaar lijkt me al hoog gegrepen.
De hele dag een beetje klaverjassen, DAT is de brandweer!
De meeste hebben er gewoon een baantje naast, vanwege de lage werkdruk. Ook de beroepsbrandweerlieden. Ze zijn alleen maar bang dat ze hun gunstige 'dubbele baan, enkele werkzaamheden' kwijtraken. Ja, dat zou ik ook zijn. Maar in deze tijd is dat niet meer vol te houden.
En de forens pakken door met gemeenschapsgeld gefinancierde voertuigen het verkeer te blokkeren, is helemaal schandalig! Oppakken die lui en vervolgen, net als de inwoners van Vinkenslag.
Getuige het feit dat een groot deel er een tweede baan op na kan houden, is het geen werkschuw tuig. Ik wil alleen zeggen dat brandweerwerk in de regel niet zwaar is.quote:Op zondag 11 december 2005 22:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het is zeker allemaal werkschuw tuig in jouw ogen... Wat voor werk doe jij als ik vragen mag?
Ik ben het grotendeels wel met je eensquote:Op maandag 12 december 2005 10:30 schreef Koobus het volgende:
[..]
Getuige het feit dat een groot deel er een tweede baan op na kan houden, is het geen werkschuw tuig. Ik wil alleen zeggen dat brandweerwerk in de regel niet zwaar is.
Goed, als er een echte grote brand te blussen is wel, maar hoe vaak komt dat nou voor? Op zo'n moment kun je ook de jongere brandweerlieden de ladder opsturen, terwijl de ouderen in de tweede linie staan. Het beeld van een zestigjarige die nog de ladder op gejaagd wordt, is onrealistisch en grotesk.
Het merendeel van het brandweerwerk bestaat uit kazernediensten, preventie e.d. Dat is echt geen zwaar werk. Onregelmatig, dat wel. Maar zwaar?
NB. Ik ben zelf redacteur. Wat heeft dat ermee te maken? Oh ja natuurlijk, vanachter mijn bureau kan ik me natuurlijk geen voorstelling maken van het zware brandweerleven.
Blijkbaar "viel" men dus over de formulering dat je na 20 jaar dient ander werk moest doen. Of vergis ik me nu?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:20 schreef Sjeen het volgende:
Iedereen die op 1 janurai 2006 géén 20 dienstjaren heeft, kan niet stoppen met 55...
Exact, dat was het voornaamste probleem...quote:Op maandag 12 december 2005 15:01 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Blijkbaar "viel" men dus over de formulering dat je na 20 jaar dient ander werk moest doen. Of vergis ik me nu?
Ooit over de psychische kant nagedacht? Het is voornamelijk een combinatie...quote:Op maandag 12 december 2005 10:30 schreef Koobus het volgende:
[..]
Getuige het feit dat een groot deel er een tweede baan op na kan houden, is het geen werkschuw tuig. Ik wil alleen zeggen dat brandweerwerk in de regel niet zwaar is.
Goed, als er een echte grote brand te blussen is wel, maar hoe vaak komt dat nou voor? Op zo'n moment kun je ook de jongere brandweerlieden de ladder opsturen, terwijl de ouderen in de tweede linie staan. Het beeld van een zestigjarige die nog de ladder op gejaagd wordt, is onrealistisch en grotesk.
Het merendeel van het brandweerwerk bestaat uit kazernediensten, preventie e.d. Dat is echt geen zwaar werk. Onregelmatig, dat wel. Maar zwaar?
Nou bijvoorbeeld, ik kan me namelijk totaal geen voorstelling maken van de werkdruk die bij jouw functie hoort, domweg omdat ik nog nooit het werk op een redactie van dichtbij heb meegemaakt...quote:NB. Ik ben zelf redacteur. Wat heeft dat ermee te maken? Oh ja natuurlijk, vanachter mijn bureau kan ik me natuurlijk geen voorstelling maken van het zware brandweerleven.
Werkgerelateerde psychische problemen kunnen mijns inziens het beste in de werksfeer, met collega's die hetzelfde hebben meegemaakt en die weten 'hoe het is', opgelost worden. Dat pleit in geen enkel opzicht voor een vervroegd pensioen of wat voor uitzonderingsregel dan ook. Sterker nog, dat kan averechts werken.quote:Op maandag 12 december 2005 19:08 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ooit over de psychische kant nagedacht? Het is voornamelijk een combinatie...
Ik zie er hier trouwens nauwelijks beroeps een tweede baan op na houden.
[..]
Ok, maar zoals je waarschijnlijk al begrepen hebt, draaide het eigelijk niet om vervroegd pensioen. Maar om het simpele feit dat iedereen na 20 jaar gewoon wegmoest bij de brandweer. Het is toch een soort van roeping dat beroep en als je dan na 20 jaar dienst ineens de plantsoenen van de gemeente mag gaan schoffelen (nofi), is dat best hard...quote:Op maandag 12 december 2005 21:34 schreef Koobus het volgende:
[..]
Werkgerelateerde psychische problemen kunnen mijns inziens het beste in de werksfeer, met collega's die hetzelfde hebben meegemaakt en die weten 'hoe het is', opgelost worden. Dat pleit in geen enkel opzicht voor een vervroegd pensioen of wat voor uitzonderingsregel dan ook. Sterker nog, dat kan averechts werken.
Wat alleen vergeten wordt daarbij is dat brandweer niet alleen maar branden blust. Denk eens aan kettingebotsingen, ongelukken met gevaarlijke stoffen, balkons die naar beneden komen, mensen die van flats springen of zich voor de trein gooien, beknellingen etc.quote:Begrijp me niet verkeerd. ALS het eens goed misgaat, heeft de brandweer op dat moment een zware en verantwoordelijke taak. Maar het gaat (gelukkig maar!) bijna nooit mis - ook dankzij preventie door de brandweer - dus misschien wel meer dan 99% van de tijd is het dus geen zware baan. (Let wel, 99% impliceert drie tot vier enorme branden (kaliber Schipholgevangenis) per korps per jaar, dat gebeurt dus nooit.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |