abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32915941
De brandweer voert nu al geruime tijd acties tegen de afschaffing van het functioneel leeftijds ontslag (FLO). Ze zijn het er niet mee eens dat ze voortaan niet meer met 55 met pensioen kunnen. Nu begrijp ik persoonlijk niet waarom ze daar zo mordicus tegen zijn, want die regeling stamt uit de tijd dat mannen met 65 vaak al overleden, terwijl de gemiddelde zestigjarige anno nu een veel betere conditie heeft, maar soi. Protesteren tegen veranderingen in je CAO ten nadele is je goed recht, maar....

De brandweer gaat veel te ver in haar acties. Ze melden zich massaal ziek waardoor in Amsterdam het leger ingeschakeld moet worden om de basisveiligheid te garanderen
"De gemeente Amsterdam krijgt hulp van het leger om de basiszorg van de brandweer in stand te houden. Dit maakte burgemeester Cohen donderdag bekend. Brandweerlieden voerden donderdagochtend opnieuw een wilde actie tegen de afschaffing van het functioneel leeftijdsontslag."

Verder maken ze op grote schaal misbruik van hun professionele voertuigen door enorme files te veroorzaken "Brandweerlieden hebben donderdag opnieuw een wilde actie gevoerd tegen de afschaffing van het zogenoemde functioneel leeftijdsontslag (flo). In de ochtendspits hinderden zij met langzaam rijdende en soms stil staande brandweerwagens het verkeer op een aantal snelwegen.

Op de A9 bij het Rottepolderplein werden zelfs korte tijd blusvoertuigen dwars over de weg gezet. De mobiele eenheid van de politie dreigde daartegen op te treden, aangezien een dergelijke actievorm niet is toegestaan. Daarop reden de brandweerwagens weer langzaam verder.

De wilde acties veroorzaakten ook vertraging op de snelwegen A2 en A27 rond Utrecht, op de A4 bij Den Haag en op de A9 bij Amsterdam. Op de A27 liep de file op tot 27 kilometer tussen Almere-Stad en knooppunt Rijnsweerd bij Utrecht. Rond 08.30 uur werd de actie beëindigd."

Tot slot maken ze standaard gebruik van zwaailichten en sirenes bij hun acties (ik woon helaas vlakbij een Amsterdamse brandweerkazerne dus kan het weten). Ze hebben zelfs al eens het luchtalarm hier aan gezet. Allemaal dingen die strikt verboden zijn en mensen niet alleen schrik aanjagen, maar ook enorm hinderen en de veiligheid in gevaar brengen.

Het komt niet vaak voor, maar ik het zowaar eens met de LPF
"De lijst Pim Fortuyn vindt dat minister Remkes (Binnenlandse Zaken) hard moet optreden als brandweerlieden opnieuw actie gaan voeren op snelwegen. In voorkomende gevallen wil de LPF dat actievoerders direct van de weg worden verwijderd.

Dat heeft het Tweede Kamerlid Hermans van de LPF donderdag laten weten. ‘Van professionals die zich dagelijks richten op de veiligheid van mensen mag worden verwacht dat ze niet zelf gevaarlijke situaties creëren’, meent Hermans.

‘Vanmorgen was er sprake van diverse kop-staartbotsingen op de wegen die ernstige gevolgen zouden kunnen hebben’, aldus de parlementariër. ‘Ik zou graag zien dat wordt onderzocht in hoeverre geleden schade op de brandweerlieden kan worden verhaald’.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32916254
belachelijk die acties inderdaad..............dan ga je toch op je 50ste een andere makkelijkere baan zoeken die bij je gesteldheid past op da moment......schroef maar op die zooi......55+ kan op kantoor werk zat doen voor de brandweer om iets te noemen
  donderdag 8 december 2005 @ 13:08:53 #3
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_32916287
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:07 schreef cyberbull het volgende:
belachelijk die acties inderdaad..............dan ga je toch op je 50ste een andere makkelijkere baan zoeken die bij je gesteldheid past op da moment......schroef maar op die zooi......55+ kan op kantoor werk zat doen voor de brandweer om iets te noemen
Ja inderdaad! We stikken hier sowieso van de banen, je loopt het ene kantoor uit omdat je ruzie hebt met je baas en er staan aan de deur 30 andere directeuren te wachten met salarisverhogingen van 50% omdat ze personeel tekort komen.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_32916292
nee 24 km file veroorzaken.. wat een sukkels zeg..
áls je dan actie gaat voeren.. doe het dan op een originele manier en ga allemaal in de boom zitten of zo.
Nothin' happened the way it was supposed to happen..
pi_32916331
Oprotten met die stakingen... Dan had je maar geen brandweer man moeten worden, want je wist dat het zwaar zou zijn. Iedereen moet doorwerken, dus waarom hun niet? Als ze 55 zijn kunnen ze ook nog gewoon achter het bureau zitten en daar hun werkzaamheden doen.
  Donald Duck held donderdag 8 december 2005 @ 13:11:20 #6
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_32916356
Belachelijke actie inderdaad. Brandweerlieden hebben een erg verantwoordelijke functie naar de maatschappij toe. In zo'n beroep kun je niet zomaar massaal gaan staken. Het is zwaar belachelijk dat het leger moet worden ingeschakeld om de veiligheid te kunnen blijven garanderen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_32916381
En dan kijk je net het nieuws, en dan wil zo'n actievoerende brandweerman wat toelichten, maar wel zo dat hij niet herkend kan worden. (met helm op en brandwerend viezier naar beneden)!!!!

Wees dan een vent en laat je gezicht zien!!!
pi_32916408
Heel NL moet zich schamen dat we kiezen voor verpaupering!
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
pi_32916416
NIet dat ik al die acties goed praat (de file vanochtend was niet echt leuk), maar die mensen hebben wel een zwaar beroep. Ik snap best dat ze op hun 55 willen stoppen. Ze doen meer dan alleen katten uit de boom halen. Ze zijn er branden te blussen en zijn vaak de eerste om bijvoorbeeld verkoolde lijken te vinden. Ook moeten ze mensen uit auto's zagen na een ongeluk.
Die dingen laten best een indruk achter en maken het een zwaar beroep.

Maar nogmaals, die acties op de snelweg zijn erg onveilig en dat wil ik niet goed praten
XBox gamertag:NLGoliath
pi_32916453
Ik kots op elke beroepsgroep die zijn onenigheid met "de baas" uitvecht over de rug van de Nederlandse bevolking
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_32916485
Het kan me niet schelen hoe ontzettend ik het al dan niet eens ben met de reden waarom ze denken actie te moeten voeren, ik vind acties als vanochtend ongelofelijk asociaal! Een hoop onschuldige forenzen die naar het werk moeten zo ophouden, vind ik echt niet kunnen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 8 december 2005 @ 13:21:44 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_32916615
quote:
... Ze hebben zelfs al eens het luchtalarm hier aan gezet...
Die heb ik ook gehoord afgelopen maandag zo rond 12 uur
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_32916623
Ik vraag mij af of die brandweerlieden niet hun gevoel voor proportie verliezen. Je kan toch moeilijk solidair zijn met iemand die op z'n 55ste met pensioen wil terwijl je zelf echt wel tot je 65ste moet werken.
  donderdag 8 december 2005 @ 13:23:47 #14
92279 N.icka
Windforce 11
pi_32916667
Ik geef de brandweer groot gelijk.
pi_32916783
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:08 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Ja inderdaad! We stikken hier sowieso van de banen, je loopt het ene kantoor uit omdat je ruzie hebt met je baas en er staan aan de deur 30 andere directeuren te wachten met salarisverhogingen van 50% omdat ze personeel tekort komen.
Zeker op je 55ste ben je op je hoogtepunt qua aantrekkelijkheid voor werkgevers
pi_32916811
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:23 schreef N.icka het volgende:
dan heb je vast niet in een hoor hen veroorzaakte file gestaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 8 december 2005 @ 13:33:30 #17
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_32916908
Moet je eens kijken hoe vlug ze hun eisen gaan inwilligen als ze dagelijks de boel dicht gaan zetten, met een vlaggetje en een spandoek bereik je toch geen flikker. Goed bezig brandweer, zouden meer mensen moeten doen als ze iets voor elkaar willen krijgen. Hup gewoon dicht die zooi, net als in Frankrijk.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_32916951
Go brandweer go !
  donderdag 8 december 2005 @ 13:35:34 #19
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_32916952
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:28 schreef SlaadjeBla het volgende:

Zeker op je 55ste ben je op je hoogtepunt qua aantrekkelijkheid voor werkgevers
Precies, als je echt een goede baan wil ben je zo rond je 55e echt hot stuff voor een beetje bedrijf.

Ik heb het idee dat niet iedereen zich realiseert dat een brandweerman scherp moet zijn. Iemand is op zijn 55e simpelweg nog scherper dan iemand op zijn 64e. Het gaat hier om leven en dood, niet om het te laat bestellen van een onderdeel voor je wasmachine omdat die mongool achter de balie nooit verder is gekomen van 4 HAVO.
Daarnaast is brandweerman ook fysiek een hard beroep dus ik vind dat ze groot gelijk hebben dat ze na hun 55e niet meer van die velddiensten willen.
  donderdag 8 december 2005 @ 13:37:02 #20
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_32916988
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

dan heb je vast niet in een hoor hen veroorzaakte file gestaan.
Het een hoeft het ander niet noodzakelijkerwijs uit te sluiten natuurlijk.
pi_32917615
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:35 schreef TrenTs het volgende:
Daarnaast is brandweerman ook fysiek een hard beroep dus ik vind dat ze groot gelijk hebben dat ze na hun 55e niet meer van die velddiensten willen.
Geheel met je eens, alleen die opmerking die erbij hoort: waarom dan direct met pensioen, is er geen vervolgfunctie of lichter veldwerk.

Het schijnt dat je in de file moet hebben gestaan om negatief te mogen oordelen overdelen over deze acties. Nou heb ik nog nooit voor het Nederlandse Elftal gespeeld, maar ook daar kan ik prima een oordeel over geven zonder erbij betrokken te zijn.
pi_32917624
Wat een kulargumente dat het een fysiek zwaar beroep is, dan zou elke bouwvakker/5polegendienst aande lopendeband al met zijn 40e met pensioen mogen gaan, volgens die logica. Nee die moeten nu met die nieuwe WIA regels aangepast werk gaan doen als ze niets meer kunnen tillen omdat ze op hun 45e hun rug versleten hebben.

Die mensen die zogenaamd met functioneel pensioen moeten kunnen, daarvoor zijn zat andere taken te verdelen die fysiek niet zo zwaar ziijn. Voorlichting geven, brandveiligheids controles uitvoeren, kantoorwerk, onderhoud brandweer spullen, enz..

Verder ben ik beneiuwd of het OM nu ook de snelwegen blokkerende bradnweermannen gaat aanklagen net zoals men met de bewoners van het kamp in maastricht gedaan hebben toen die de A2 geblokkeerd hadden.
pi_32918009
Gewoon afslepen die wagens. Voor de rest zie bovenstaand bericht van Basp1.
  donderdag 8 december 2005 @ 14:19:44 #24
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_32918056
ik vind t een goeie actie. hun mogen ook actie voeren.
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  donderdag 8 december 2005 @ 15:15:33 #25
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_32919395
IN de cao staat nu dat ze na hun 55 lichter werk krijgen aangeboden. Dus ze moeten helemaal niet op dezelfde voet doorgaan. Ze willen gewoon pensioen hebben dan en wijzen de lichtere functies af. Daar gaat het om. In het nu gesloten cao accoord staat dat ze lichter werk krijgen na hun 55ste.

Kortom het zijn een stelletje verwende kinderen.
mai pen rai
pi_32919664
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:15 schreef niet_links het volgende:
IN de cao staat nu dat ze na hun 55 lichter werk krijgen aangeboden. Dus ze moeten helemaal niet op dezelfde voet doorgaan. Ze willen gewoon pensioen hebben dan en wijzen de lichtere functies af. Daar gaat het om. In het nu gesloten cao accoord staat dat ze lichter werk krijgen na hun 55ste.

Kortom het zijn een stelletje verwende kinderen.
Probleem is dat het niet gegarandeerd is dat dat bij de brandweer is, en daar hebben ze voor gekozen en daar willen ze blijven. Jij wil toch ook niet na je 55ste verstoten worden en een schoffel in de hand gedrukt krijgen?
pi_32919806
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:07 schreef cyberbull het volgende:
Denk niet dat het makkelijk is voor die mensen om wat anders te vinden. Aangezien ze maar 1 opleiding hebben gedaan en dat is voor Brandweerman. Voor een kantoorbaan moet je ook weer omgeschoold worden enzo, maarja dat zou op zich wel kunnen ja.. Veel administratief werk is er btw niet voor de brandweer hoor, weet niet hoe je daarbij komt?

[ Bericht 29% gewijzigd door Gebleekte op 08-12-2005 15:37:10 ]
pi_32920374
Er is nog heel wat brandpreventie werk te doen hoor. Kijk maar eens naar dat Schiphol complex.

Verder kun je volgens mij nog prima een slangetje uitrollen op je 60e, je kunt best een onderscheid maken tussen de mannen die als eerste een brandende etage ingaan en de 'achterhoede'. Als sommige dingen te zwaar zijn dan zijn er Arbo regelingen waar je je op kan beroepen waarmee je af kan dwingen dat er hulpmiddelen ontwikkeld worden om een taak te verlichten.

Maar goed, daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Ze willen gewoon hun riante arbeidsvoorwaarden houden en dat mogen ze van mij proberen. Ik maak bezwaar tegen het misbruik van hun spullen en het verstoren van de veiligheid.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32920760
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:31 schreef Gebleekte het volgende:

[..]

Denk niet dat het makkelijk is voor die mensen om wat anders te vinden. Aangezien ze maar 1 opleiding hebben gedaan en dat is voor Brandweerman. Voor een kantoorbaan moet je ook weer omgeschoold worden enzo, maarja dat zou op zich wel kunnen ja.. Veel administratief werk is er btw niet voor de brandweer hoor, weet niet hoe je daarbij komt?
Wat dacht je van brandpreventiewerk? Scholen, cafe's, ziekenhuizen, gevangenissen inspecteren op brandveiligheid. Daarnaast, omscholing is nooit leuk, dat begrijpt iedereen wel. Maar het is beter dan mensen 10 jaar eerder met pensioen laten gaan omdat ze zich niet willen omscholen.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  donderdag 8 december 2005 @ 16:16:00 #30
37248 BertV
Klei indiaan
pi_32920934
Aktie voeren mag altijd... maar ga dan de straatstenen van het binnenhof omdraaien oid.

[ Bericht 1% gewijzigd door BertV op 08-12-2005 16:38:09 ]
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_32921419
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:54 schreef multatuli het volgende:

Maar goed, daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Ze willen gewoon hun riante arbeidsvoorwaarden houden en dat mogen ze van mij proberen. Ik maak bezwaar tegen het misbruik van hun spullen en het verstoren van de veiligheid.
Zoals ik al stelde, ik ben benieuwd of de actievoerende brandweer mannen net zoals de kampers in maastricht ook vervolgd gaan worden.

Dat zal wel weer niet, hoeveel vertrouwen moeten we dan nog in het OM houden, klassejustitie hebben ze zogenaamd afgeschaft, want ze behandelen de kampers nu wel hoe ze normale burgers behandelen, maar ambtenaren hebben nog steeds een grote streep voor.
  donderdag 8 december 2005 @ 16:40:07 #32
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_32921496
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:26 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Probleem is dat het niet gegarandeerd is dat dat bij de brandweer is, en daar hebben ze voor gekozen en daar willen ze blijven. Jij wil toch ook niet na je 55ste verstoten worden en een schoffel in de hand gedrukt krijgen?
Joh alsof je altijd baanzekerheid hebt in andere functies. Nee ze moeten niet zeuren wij betalen hun salaris en de belasting is al hoog genoeg.
mai pen rai
  donderdag 8 december 2005 @ 16:45:44 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32921628
Hoe beter de arbeidsvoorwaarden hoe meer stakingen; want dan heb je immers meer te verliezen/verdedigen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32927260
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:40 schreef niet_links het volgende:

[..]

Joh alsof je altijd baanzekerheid hebt in andere functies.
Als brandweerman heb je de zekerheid dat je eruit vliegt, dat is wat anders dan de onzekerheid of je blijft.
pi_32928480
Ik heb veel respect voor de brandweermannen (en vrouwen) die vaak onder moeilijke en zware omstandigheden hun werk moeten doen. De wijze waarop zij nu actie voeren is echter naar mijn mening beneden alle peil. Door deze onverantwoordelijke massale staking brengen zij burgers en bezittingen in gevaar. De brandweer is een hulpdienst waarop men ten allen tijde moet kunnen rekenen. Staken en het beroep brandweerman is naar mijn mening onverenigbaar met elkaar. Daarnaast hebben de brandweermannen besloten om burgers, die in het geheel niets te maken hebben met het conflict, te betrekken bij het conflict door een 'treiteractie' in het verkeer. Ik heb het sterke vermoeden dat zij hiermee bepaald niet de sympathie wekken van de burgers. De politie mag van mij dan ook keihard optreden tegen deze brandweermannen (en andere demonstranten) als zij op een dergelijke wijze willen demonstreren.
  FOK!fotograaf donderdag 8 december 2005 @ 21:27:03 #36
18921 freud
Who's John Galt?
pi_32928825
Dat je al jarenlang weet dat je een baan kiest waarvan je weet dat je het fysiek tot een bepaalde leeftijd volhoud, ok. Ik persoonlijk zou dan ruim op tijd gaan sturen op een baan die ik fysiek en geestelijk wel langer vol kon houden, maar OK.

Het is hun goed recht dat ze willen protesteren, is hun goed recht. MAAR...
- Je hebt ook de verantwoording voor veiligheid van de burgers!
- De automobilist heeft geen schuld aan het feit dat je ook door moet werken an je 55e, net als de rest van Nederland
- De bedrijven danken jullie voor de geleden schade!

Ik als werkende forens vind het na deze acties zeker erg zielig voor jullie en zal me nu voor zorgen dat je met je 55e van mijn sociale afdracht mag gaan leven.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 8 december 2005 @ 22:04:23 #37
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32929785
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:23 schreef N.icka het volgende:
Dat ze staken wel maar niet dat ze heel Nederland tot overlast zijn door de complete ochtendspits te ontregelen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 8 december 2005 @ 22:06:22 #38
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_32929842
Gut, ben ik hier nu de enige die het met de acties eens is?

Die mensen doen zo ontzettend veel voor de samenleving, daar mag best wat tegenover staan. Uit dankbaarheid voor het harde werken lijkt het mij een goed idee om iedereen die niet in de brandweerbusiness zit of op de ambulance rijdt gewoon door te laten werken tot hun 66e. Probleem opgelost, geld binnen.

Go brandweer!
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  donderdag 8 december 2005 @ 22:06:28 #39
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_32929845
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat ze staken wel maar niet dat ze heel Nederland tot overlast zijn door de complete ochtendspits te ontregelen.
heel nederland. hoe kom je erbij. ik had nergens last van. en die paar km meer als normaal. tsss klaag niet
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
pi_32931031
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:06 schreef robh het volgende:

Die mensen doen zo ontzettend veel voor de samenleving, daar mag best wat tegenover staan. Uit dankbaarheid voor het harde werken lijkt het mij een goed idee om iedereen die niet in de brandweerbusiness zit of op de ambulance rijdt gewoon door te laten werken tot hun 66e. Probleem opgelost, geld binnen.

Go brandweer!
Heel goed gesproken! De brandweer gaat in de nieuwe cao met 59 met pensioen en zwaar werk hoeven ze vanaf hun 45e niet meer te doen. Vuilnismannen, bouwvakkers, havenarbeiders, horecapersoneel, postbodes, chirurgen moeten daarvoor allemaal wat langer laten doorwerken zodat die brandweer mannen met 59 naar huis kunnen met de opbrengst van de in de baas zijn tijd gerestaureerde oldtimers. Strak plan!
pi_32932072
In frankrijk rammen ze dat soort lui gewoon van de weg met tanks, kijk dat is ballen tonen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_32933634
Ik denk niet dat stakende brandweermannen werkeloos zouden toekijken bij een brand. En ik gun hen dat pensioen wel.
Kan me moeilijk voorstellen dat je bij de brandweer blijft werken maar moet toekijken hoe je jongere collega's door te weinig mankracht een brand niet kunnen bedwingen. En hen de 'lichtere' klussen laten opknappen of administratie verzorgen? Het is niet alsof brandweermannen elke dag acht uur staan te blussen, gaan ze de jongeren dan verplichten tot nietsdoen tijdens het wachten op een oproep, omdat het "lichtere" werk voorbehouden is voor de senioren?
Hen ander werk geven vind ik helemaal niet kunnen; mensen omscholen doe je omdat het in de sector slecht gaat, niet op basis van leeftijd. Zie je het al in andere beroepen gebeuren: "U mag bij ons als programmeur beginnen, maar als U 45 jaar geworden bent wordt U postbode." (of omgekeerd natuurlijk)
pi_32934806
Wat een onzin dat brandweermannen het zo zwaar hebben zeg. Als je sommige users moet geloven dan zou je denken dat driekwart van Nederland in brand staat en dat brandweermannen hele dagen hun levens wagen om dat van onschuldige mensen te redden. In de praktijk ligt het natuurlijk wat anders, een grote brand komt immers niet elke dag voor. Ze zijn het grootste gedeelte van hun tijd aan het oefenen,en voor de rest zitten ze gewoon te koffieleuten op een kantoor en hebben dan ook nog tijd om te staken met zo'n verantwoordelijke functie.

Nou mogen ze wel iets eerder met pensioen, een brandweerman behoort immers tot het overheidpersoneel en die hebben in ons landje altijd eerder "recht" op het prepensioen. Maar niet al met hun 55ste.

Het blijft natuulijk wel frappant dat ambtenaren een stuk eerder met pensioen mogen dan de reguliere werknemer die voor een bedrijf werkt terwijl deze wel het salaris van de ambtenaar bekostigd.
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:36:11 #44
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_32939189
Ik vind het ook achterlijk deze acties . Wat me wel een goed plan lijkt, is brandweermannen vanaf hun 45ste te laten omscholen zodat ze aan brandpreventie kunnen doen. Dan blijven ze toch tot hun 60ste doorwerken in dezelfde branche !
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_32940340
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 10:36 schreef Falco het volgende:
Ik vind het ook achterlijk deze acties . Wat me wel een goed plan lijkt, is brandweermannen vanaf hun 45ste te laten omscholen zodat ze aan brandpreventie kunnen doen. Dan blijven ze toch tot hun 60ste doorwerken in dezelfde branche !
Behoort dat niet reeds tot hun taken? Ik veronderstel dat men met deze nieuwe regeling wilt besparen, dan lijkt het niet waarschijnlijk dat men nieuwe taken gaat verzinnen voor deze mensen, het zal de bedoeling zijn dat zij het werk overnemen van andere ambtenaren die op pensioen gaan.
pi_32943412
Ik zie niet in waarom brandweermensen niet door kunnen werken tot hun 65ste, er zijn voldoende dingen te doen naast blussen. De kazerne moet schoongehouden worden, net als het materiaal, en er moeten controles uitgevoerd worden bij gebouwen, en dit kunnen mensen van 55 ook prima.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_32944239
brandweermannen zijn echt niet non stop bezig met brandjes blussen en mensen uit huizen slepen. Denk dat 50% van hun werk bestaat uit adminstratieve zaken, het wassen/onderhoud van de wagens/apparatuur/trainingen/brandpreventie etc.

Na je 55e ga je dan toch gewoon dit soort taken op je nemen?

Trouwens, een stratenmaker en een chirurg hebben ook zware beroepen (fysiek danwel mentaal), maar die mogen ook gewoon lekker doorwerken. De uitzonderingspositie van de brandweer (en ambulancebroeders net zo) moet maar eens afgelopen zijn.
  vrijdag 9 december 2005 @ 14:15:59 #48
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_32944391
quote:
Op donderdag 8 december 2005 14:01 schreef Basp1 het volgende:
Wat een kulargumente dat het een fysiek zwaar beroep is, dan zou elke bouwvakker/5polegendienst aande lopendeband al met zijn 40e met pensioen mogen gaan, volgens die logica. Nee die moeten nu met die nieuwe WIA regels aangepast werk gaan doen als ze niets meer kunnen tillen omdat ze op hun 45e hun rug versleten hebben.

Die mensen die zogenaamd met functioneel pensioen moeten kunnen, daarvoor zijn zat andere taken te verdelen die fysiek niet zo zwaar ziijn. Voorlichting geven, brandveiligheids controles uitvoeren, kantoorwerk, onderhoud brandweer spullen, enz..

Verder ben ik beneiuwd of het OM nu ook de snelwegen blokkerende bradnweermannen gaat aanklagen net zoals men met de bewoners van het kamp in maastricht gedaan hebben toen die de A2 geblokkeerd hadden.
Het is geen kutargumentatie. Of jij moet je eigen veiligheid niet interessant genoeg vinden, dat kan ook.
Ander passend werk vind ik een optie, het wordt tijd dat er in dit land weer gewerkt wordt.
  vrijdag 9 december 2005 @ 14:19:59 #49
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_32944513
quote:
Op donderdag 8 december 2005 23:20 schreef raptorix het volgende:
In frankrijk rammen ze dat soort lui gewoon van de weg met tanks, kijk dat is ballen tonen.
Ik wou dat Nederland sowieso es meer ballen zou tonen....
  Licht Ontvlambaar vrijdag 9 december 2005 @ 14:48:37 #50
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32945248
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 01:13 schreef Timmehhh het volgende:
Wat een onzin dat brandweermannen het zo zwaar hebben zeg. Als je sommige users moet geloven dan zou je denken dat driekwart van Nederland in brand staat en dat brandweermannen hele dagen hun levens wagen om dat van onschuldige mensen te redden. In de praktijk ligt het natuurlijk wat anders, een grote brand komt immers niet elke dag voor. Ze zijn het grootste gedeelte van hun tijd aan het oefenen,en voor de rest zitten ze gewoon te koffieleuten op een kantoor en hebben dan ook nog tijd om te staken met zo'n verantwoordelijke functie.

Nou mogen ze wel iets eerder met pensioen, een brandweerman behoort immers tot het overheidpersoneel en die hebben in ons landje altijd eerder "recht" op het prepensioen. Maar niet al met hun 55ste.

Het blijft natuulijk wel frappant dat ambtenaren een stuk eerder met pensioen mogen dan de reguliere werknemer die voor een bedrijf werkt terwijl deze wel het salaris van de ambtenaar bekostigd.
Ooit al eens een dagje meegedraaid op een kazerne? Daar wordt netjes op vastgestelde tijden gepauzeerd, tenzij er een uitruk tussendoor komt... Dag pauze. Voor de rest werken ze net als ieder ander overdag in hun eigen vakgebied. Onderhoud van de wagens en het materieel, preventie, repressie etc. Na de reguliere tijd mogen ze eventueel was klussen ofzo (dus niet tussen acht en zes) of zich een beetje ontspannen in de gezamelijke ruimte...

Het is géén pensioen, maar Functioneel Leeftijds Ontslag... oftewel, iemand wordt 'ontslagen' omdat hij wegens zijn leeftijd niet meer volledig kan functioneren. Binnen de brandweerorganisatie zijn nauwelijks werkzaamheden te vinden om alle te oud geworden brandweerlieden aan het werk te houden.

Maar goed, ik ben het eens met hun motieven... Alleen ben ik nooit zo gecharmeerd van stakingen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:05:54 #51
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_32945770
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:06 schreef robh het volgende:

Go brandweer!
Ze zijn het niet eens met een CAO waarin staat dat als je twintig jaar of langer hebt gewerkt bij de brandweer, je wel met 55 met pensioen mag. Is dat niet een super goede regeling? Ze hadden het toch over "hun hele leven geven voor de brandweer"? Dan haal je die twintig jaar toch makkelijk? What's the big fuss about?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  Licht Ontvlambaar vrijdag 9 december 2005 @ 15:14:12 #52
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32945986
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:05 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Ze zijn het niet eens met een CAO waarin staat dat als je op 1 januari 2006 twintig jaar of langer hebt gewerkt bij de brandweer, je wel met 55 met pensioen mag. Is dat niet een super goede regeling? Ze hadden het toch over "hun hele leven geven voor de brandweer"? Dan haal je die twintig jaar toch makkelijk? What's the big fuss about?
Dus iedereen die nu jonger dan 45 is, kan er naar fluiten...
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:16:08 #53
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_32946042
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:14 schreef Sjeen het volgende:

Misschien hebben 45 jarigen al 10 jaar gewerkt zou zomaar kunnen natuurlijk
  Licht Ontvlambaar vrijdag 9 december 2005 @ 15:18:49 #54
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32946106
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:16 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Misschien hebben 45 jarigen al 10 jaar gewerkt zou zomaar kunnen natuurlijk
En dus hebben ze op 1 januari 2006 nog geen 20 jaar gewerkt... Da's mijn punt, wat is het jouwe?

disclaimer: Text-only... dus geen PI
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:19:21 #55
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_32946120
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:14 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Iedereen die ouder dan 45 is en net bij de brandweer is komen werken, kan niet met 55 met pensioen. Lijkt me een redelijk voorstel...
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  Licht Ontvlambaar vrijdag 9 december 2005 @ 15:20:36 #56
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32946155
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:19 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Iedereen die ouder dan 45 is en net bij de brandweer is komen werken, kan niet met 55 met pensioen. Lijkt me een redelijk voorstel...
Iedereen die op 1 janurai 2006 géén 20 dienstjaren heeft, kan niet stoppen met 55...
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:23:24 #57
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_32946210
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:20 schreef Sjeen het volgende:

Iedereen die op 1 janurai 2006 géén 20 dienstjaren heeft, kan niet stoppen met 55...
Waar haal je de op 1 januari 2006 vandaan? De regeling gaat toch gewoon in VANAF 1 januari 2006?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 9 december 2005 @ 15:29:43 #58
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32946396
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:23 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Waar haal je de op 1 januari 2006 vandaan? De regeling gaat toch gewoon in VANAF 1 januari 2006?
Voorlichting FLO

Vanaf pagina drie staat het overgangsrecht beschreven...
pi_32946534
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:48 schreef Sjeen het volgende:
de brandweerorganisatie zijn nauwelijks werkzaamheden te vinden om alle te oud geworden brandweerlieden aan het werk te houden.
Ieder jaar worden zes brandweermannen van de kazerne 56? Zelfs als dat er eentje zou zijn (en dat is al zeer onwaarschijnlijk), dan kun je nooit meer dan 10 "oude" mensen in een kazerne hebben.

En een brandweerman kan op z'n 55e nog volop meedraaien, en op z'n 56e opeens niet meer? Die brandweermannen doen net of ze ineens gehandicapt zijn. Op je 55e kun je al niet meer alles dat je als 25-jarige kon, dus ze bouwen zowieso al af. Dat ze dan op een gegeven moment (voor hun 65e) niet meer meekunnen op de wagen betekent niet dat ze afgeschreven zijn.
pi_32946570
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:16 schreef BertV het volgende:
Aktie voeren mag altijd... maar ga dan de straatstenen van het binnenhof omdraaien oid.
Heel leuk idee, trouwens
Maar volgens mij, is dit strafbaar
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  Licht Ontvlambaar vrijdag 9 december 2005 @ 15:46:00 #61
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32946860
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:34 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Ieder jaar worden zes brandweermannen van de kazerne 56? Zelfs als dat er eentje zou zijn (en dat is al zeer onwaarschijnlijk), dan kun je nooit meer dan 10 "oude" mensen in een kazerne hebben.
Op de kazerne zelf is er geen fulltime werk voor iemand die niet meer in de uitruk zit, je moet de mogelijkheden dus gaan zoeken in bijvoorbeeld de alarmcentrale (naar mijn idee overigens een hele goede functie voor 'te oud geworden' brandweermannen). Maar gezien het feit dat er hier in zuid limburg 14 man de centrale bemannen en er zo ongeveer 120 beroeps in de uitruk zitten, zal daar niet voldoende ruimte zijn. Opleiding geven, preventie uitvoeren etc zijn taken die de beroeps erbij hebben. Als je dat gaat toewijzen, dan kom je dus te zitten met beroeps die de hele dag zich mogen gaan zitten vervelen in de karzerne. Lijkt me niet zo'n strak plan...
quote:
En een brandweerman kan op z'n 55e nog volop meedraaien, en op z'n 56e opeens niet meer? Die brandweermannen doen net of ze ineens gehandicapt zijn. Op je 55e kun je al niet meer alles dat je als 25-jarige kon, dus ze bouwen zowieso al af. Dat ze dan op een gegeven moment (voor hun 65e) niet meer meekunnen op de wagen betekent niet dat ze afgeschreven zijn.
Mij hoor je niet zeggen dat zo iemand zich ineens gehandicapt voordoet. Feit is wel dat je in de jaren 55-65 sneller achteruitgaat dan bijvoorbeeld 25-45... De grens is in werkelijkheid inderdaad niet zo hard te stellen, maar je zult ergens een grens moeten leggen en dat is dus ooit op 55 gelegd.

Als iemand niet meer mee kan op de wagen, is hij in feite wel afgeschreven. Want dan zit iemand er voor spek-en-bonen bij, mag wel de k*tklussen opknappen op de kazerne maar niet meer mee de deur uit. Verder heeft een wagen een minimale bezetting, als je dan personeel hebt rondlopen dat niet meer mee mag in de uitruk, zul je dus sowieso voor aanvulling van je ploegen moeten zorgen...
Dan betaal je dus nog steeds dubbel...
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:47:23 #62
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_32946899
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:29 schreef Sjeen het volgende:

Vanaf pagina drie staat het overgangsrecht beschreven...
Ah ok, dat is iets anders dan vanochtend op TV werd verteld. Maar nog steeds een ERG schappelijke regeling! Als ik het goed begrijp kan je wanneer je op 1 jan tussen 15 en 20 jaar in dienst bent met je 56ste met pensioen tussen 10 en 15 jaar met je 57ste enz... ERG schappelijk allemaal. De werkgever draagt extra bij in de levensloop regeling...

Als ik het zo lees wordt het IETSJE schraler. Ze zouden zich moeten schamen om de acties die ze nu uitvoeren...
  Licht Ontvlambaar vrijdag 9 december 2005 @ 15:49:59 #63
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32946953
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:47 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Ah ok, dat is iets anders dan vanochtend op TV werd verteld. Maar nog steeds een ERG schappelijke regeling! Als ik het goed begrijp kan je wanneer je op 1 jan tussen 15 en 20 jaar in dienst bent met je 56ste met pensioen tussen 10 en 15 jaar met je 57ste enz... ERG schappelijk allemaal. De werkgever draagt extra bij in de levensloop regeling...

Als ik het zo lees wordt het IETSJE schraler. Ze zouden zich moeten schamen om de acties die ze nu uitvoeren...
Het is zeker een schappelijke regeling, maar als rechtgeaarde nederlander ga je natuurlijk op je achterste benen staan als je iets afgenomen wordt waarvan jij vind dat je er recht op hebt... Niet?
Ik heb het nooit zo op staken, je treft daarmee namelijk altijd mensen die er helemaal niks aan kunnen doen...
pi_32952777
Het leger is nu ook in Rotterdam ingezet (eerder al Amsterdam) om brandweerlieden te vervangen. Het zou gaan om zo'n 20 soldaten die buitenposten bezetten. Het centrum van Rotterdam wordt nog op peil gehouden met beroepsbrandweer.
pi_32953354
Ik ben het wel eens met de brandweermensen, al zijn hun acties vrij rigoreus.
pi_32968415
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:46 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Op de kazerne zelf is er geen fulltime werk voor iemand die niet meer in de uitruk zit, je moet de mogelijkheden dus gaan zoeken in bijvoorbeeld de alarmcentrale (naar mijn idee overigens een hele goede functie voor 'te oud geworden' brandweermannen). Maar gezien het feit dat er hier in zuid limburg 14 man de centrale bemannen en er zo ongeveer 120 beroeps in de uitruk zitten, zal daar niet voldoende ruimte zijn. Opleiding geven, preventie uitvoeren etc zijn taken die de beroeps erbij hebben. Als je dat gaat toewijzen, dan kom je dus te zitten met beroeps die de hele dag zich mogen gaan zitten vervelen in de karzerne. Lijkt me niet zo'n strak plan...
[..]

Mij hoor je niet zeggen dat zo iemand zich ineens gehandicapt voordoet. Feit is wel dat je in de jaren 55-65 sneller achteruitgaat dan bijvoorbeeld 25-45... De grens is in werkelijkheid inderdaad niet zo hard te stellen, maar je zult ergens een grens moeten leggen en dat is dus ooit op 55 gelegd.

Als iemand niet meer mee kan op de wagen, is hij in feite wel afgeschreven. Want dan zit iemand er voor spek-en-bonen bij, mag wel de k*tklussen opknappen op de kazerne maar niet meer mee de deur uit. Verder heeft een wagen een minimale bezetting, als je dan personeel hebt rondlopen dat niet meer mee mag in de uitruk, zul je dus sowieso voor aanvulling van je ploegen moeten zorgen...
Dan betaal je dus nog steeds dubbel...
Dus? Jij pleit er in feite voor dat ze na hun 55e nog lekker mee mogen op de wagen, terwijl die brandweerlui zich juist thuis achter de geraniums willen gaan vervelen.
  zaterdag 10 december 2005 @ 13:14:31 #68
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_32968463
Ik ben het ook wel eens met de brandweermannen, omdat die gasten in hun leven meer werk verzetten dan menig mens in 100 jaar zou doen, dus ze staan volledig in hun recht.
En de mensen die er door in de file hebben gestaan moeten niet zeiken, want files zijn tegenwoordig al niet eens meer weg te denken, dus als de brandweer het niet doet, komt het wel ergens anders door.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
pi_32968551
Ik kan me gedeeltelijk vinden in de argumenten die ze hebben. Dat ze het werk geen 40 jaar volhouden staat vast, dus na hun 55e krijgen ze ander lichter werk. Kan ook nog prima snappen dat ze dit bij de brandweer willen doen.

Maar zoals de acties nu worden uitgevoerd is dermate asociaal dat ze alle begrip van wie dan ook kwijt aan het raken zijn. De salariskorting is niet meer dan terecht. Ook ontslag wegens werkweigering zou nog mogelijk zijn.
Daarnaast moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als er een dode valt tijdens een brand. Dan zou je zelfs aan dood door schuld ofzo kunnen gaan denken.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 10 december 2005 @ 13:44:40 #70
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_32969093
"Brandweer zou zich moeten schamen om acties"

Ik denk dat de personen en bedrijven die ervoor zorgen dat de brandweer voor zo'n 70% (of was het 80%..?) voor niets uitrukken (met alle gevolgen van dien) zich pas moeten schamen. "ow sorry..hehe.. jah..was ffe peukkie aan het doen en was vergeten dat er een alarm aan plafon hing..nou werk ze he!

..maar goed..dit gaat de over de rug van de brandweer dus dan is het natuurlijk een ander verhaal.
waarschijnlijk wel
pi_32972771
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 13:44 schreef HokkePok het volgende:
"Brandweer zou zich moeten schamen om acties"

Ik denk dat de personen en bedrijven die ervoor zorgen dat de brandweer voor zo'n 70% (of was het 80%..?) voor niets uitrukken (met alle gevolgen van dien) zich pas moeten schamen. "ow sorry..hehe.. jah..was ffe peukkie aan het doen en was vergeten dat er een alarm aan plafon hing..nou werk ze he!

..maar goed..dit gaat de over de rug van de brandweer dus dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Dat is voor de samenleving inderdaad strontvervelend want daardoor rijden er voor niets wagens met loeiende sirenes door de straat en betalen we meer belasting dan nodig is.

Voor de brandweer is het juist goed; die zitten zich anders te vervelen in hun kazerne en het schept werkgelegenheid.
pi_32972867
Ik vind het vooral leuk voor Cohen, hij gaat languit en toont zich kinderachtiger dan ooit. Hij zou eens in de vandale moeten opzoeken was solidariteit betekent. Ik denk dattie het woord vergeten is. Overigens, het ambulance-personeel voert een soortgelijke aktie.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_32973967
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 13:14 schreef dJ-Zcore het volgende:
Ik ben het ook wel eens met de brandweermannen, omdat die gasten in hun leven meer werk verzetten dan menig mens in 100 jaar zou doen, dus ze staan volledig in hun recht.
En de mensen die er door in de file hebben gestaan moeten niet zeiken, want files zijn tegenwoordig al niet eens meer weg te denken, dus als de brandweer het niet doet, komt het wel ergens anders door.
dat is dus echt complete onzin. Een professionele brandweerman is gemiddeld per dag echt niet meer dan 8 uur in touw. Niet meer dan een gemiddelde werknemer. 8 Uur is waarschijnlijk nog teveel, want ze zijn niet constant branden aan het blussen.
Een stratenmaker is echter 8 uur vol aan de bak met zwaar lichamelijke arbeid. Beetje oneerlijk niet? Dat de brandweer wel op 55e moet stoppen en de stratenmaker niet.
pi_32975554
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 16:42 schreef Tafkahs het volgende:
Ik vind het vooral leuk voor Cohen, hij gaat languit en toont zich kinderachtiger dan ooit. Hij zou eens in de vandale moeten opzoeken was solidariteit betekent. Ik denk dattie het woord vergeten is. Overigens, het ambulance-personeel voert een soortgelijke aktie.
Het is zeker solidair dat brandweermannen met hun 55ste met pensioen kunnen terwijl de rest van de bevolking die tot 65 moet gaan werken, daarvoor kan gaan betalen
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  zaterdag 10 december 2005 @ 19:22:44 #75
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_32975994
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 17:48 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

dat is dus echt complete onzin. Een professionele brandweerman is gemiddeld per dag echt niet meer dan 8 uur in touw. Niet meer dan een gemiddelde werknemer. 8 Uur is waarschijnlijk nog teveel, want ze zijn niet constant branden aan het blussen.
Een stratenmaker is echter 8 uur vol aan de bak met zwaar lichamelijke arbeid. Beetje oneerlijk niet? Dat de brandweer wel op 55e moet stoppen en de stratenmaker niet.
De gemiddelde stratenmaker haalt de 40 niet eens vanwege rug problemen..die stoppen vanzelf wel.
waarschijnlijk wel
pi_32977356
pff, eindelijk een beetje een redelijke actie... Tijdens Makes a Different zijn ze maaltijden aan het uitdelen in een verzorigingshuis.

Okey, hier pak je tenminste niemand mee. Blijft dat de actie als je kijkt waar het over gaat overdreven is.
  zondag 11 december 2005 @ 20:33:59 #77
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_32997391
Ik geloof er niets van dat brandweermannen zo'n zwaar beroep hebben. Goed, je hebt onregelmatige werktijden, maar hoe vaak rukken ze nou daadwerkelijk uit voor een echte brand? Een paar keer per jaar lijkt me al hoog gegrepen.

De hele dag een beetje klaverjassen, DAT is de brandweer!

De meeste hebben er gewoon een baantje naast, vanwege de lage werkdruk. Ook de beroepsbrandweerlieden. Ze zijn alleen maar bang dat ze hun gunstige 'dubbele baan, enkele werkzaamheden' kwijtraken. Ja, dat zou ik ook zijn. Maar in deze tijd is dat niet meer vol te houden.

En de forens pakken door met gemeenschapsgeld gefinancierde voertuigen het verkeer te blokkeren, is helemaal schandalig! Oppakken die lui en vervolgen, net als de inwoners van Vinkenslag.
Master of my domain
  Licht Ontvlambaar zondag 11 december 2005 @ 22:50:44 #78
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33001679
quote:
Op zondag 11 december 2005 20:33 schreef Koobus het volgende:
Ik geloof er niets van dat brandweermannen zo'n zwaar beroep hebben. Goed, je hebt onregelmatige werktijden, maar hoe vaak rukken ze nou daadwerkelijk uit voor een echte brand? Een paar keer per jaar lijkt me al hoog gegrepen.

De hele dag een beetje klaverjassen, DAT is de brandweer!

De meeste hebben er gewoon een baantje naast, vanwege de lage werkdruk. Ook de beroepsbrandweerlieden. Ze zijn alleen maar bang dat ze hun gunstige 'dubbele baan, enkele werkzaamheden' kwijtraken. Ja, dat zou ik ook zijn. Maar in deze tijd is dat niet meer vol te houden.

En de forens pakken door met gemeenschapsgeld gefinancierde voertuigen het verkeer te blokkeren, is helemaal schandalig! Oppakken die lui en vervolgen, net als de inwoners van Vinkenslag.
Het is zeker allemaal werkschuw tuig in jouw ogen... Wat voor werk doe jij als ik vragen mag?
  maandag 12 december 2005 @ 10:30:40 #79
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_33008552
quote:
Op zondag 11 december 2005 22:50 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Het is zeker allemaal werkschuw tuig in jouw ogen... Wat voor werk doe jij als ik vragen mag?
Getuige het feit dat een groot deel er een tweede baan op na kan houden, is het geen werkschuw tuig. Ik wil alleen zeggen dat brandweerwerk in de regel niet zwaar is.

Goed, als er een echte grote brand te blussen is het wel zwaar, maar hoe vaak komt dat nou voor? Op zo'n moment kun je ook de jongere brandweerlieden de ladder opsturen, terwijl de ouderen in de tweede linie staan. Het beeld van een zestigjarige die nog de ladder op gejaagd wordt, is onrealistisch en grotesk.

Het merendeel van het brandweerwerk bestaat uit kazernediensten, preventie e.d. Dat is echt geen zwaar werk. Onregelmatig, dat wel. Maar zwaar?

NB. Ik ben zelf redacteur. Wat heeft dat ermee te maken? Oh ja natuurlijk, vanachter mijn bureau kan ik me natuurlijk geen voorstelling maken van het zware brandweerleven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Koobus op 12-12-2005 21:21:56 ]
Master of my domain
pi_33009484
quote:
Op maandag 12 december 2005 10:30 schreef Koobus het volgende:

[..]

Getuige het feit dat een groot deel er een tweede baan op na kan houden, is het geen werkschuw tuig. Ik wil alleen zeggen dat brandweerwerk in de regel niet zwaar is.

Goed, als er een echte grote brand te blussen is wel, maar hoe vaak komt dat nou voor? Op zo'n moment kun je ook de jongere brandweerlieden de ladder opsturen, terwijl de ouderen in de tweede linie staan. Het beeld van een zestigjarige die nog de ladder op gejaagd wordt, is onrealistisch en grotesk.

Het merendeel van het brandweerwerk bestaat uit kazernediensten, preventie e.d. Dat is echt geen zwaar werk. Onregelmatig, dat wel. Maar zwaar?

NB. Ik ben zelf redacteur. Wat heeft dat ermee te maken? Oh ja natuurlijk, vanachter mijn bureau kan ik me natuurlijk geen voorstelling maken van het zware brandweerleven.
Ik ben het grotendeels wel met je eens
Dat van die tweede baan klopt ook.
Toevallig heeft er hier iemand laatst het huis geschilderd.
Wat deed hij verder voor werk....?
Beroepsbrandweerman
  maandag 12 december 2005 @ 15:01:39 #81
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_33015156
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:20 schreef Sjeen het volgende:

Blijkbaar "viel" men dus over de formulering dat je na 20 jaar dient ander werk moest doen. Of vergis ik me nu?
pi_33015730
"De aanstelling in de bezwarende functie kan ook langer dan twintig jaar duren, maar alleen als
de werkgever én de werknemer daarmee instemmen en als de gezondheid het toelaat."
stond al in de oude regeling, dus het is mij een raadsel wat ze nu bereikt denken te hebben.

Wat verhelderend was is dat elders in die overgangsregeling staat dat ze ivm met die tweede loopbaan allemaal 'opgeschoold' moeten worden tot mbo niveau. Dat mag in de baas zijn tijd. Kennelijk zijn ze dus heel laag geschoold.
Ik had me dat nooit eerder gerealiseerd, maar een kennis van me heeft familie bij de brandweer en die zei al dat die verontwaardiging gewoon kwam omdat het niet zulke lichten waren. Vermoedelijk hebben de bonden en de gemeentes een mooie charade opgevoerd zodat die 'vertegenwoordigers van de stakers' dachten dat ze iets bereikt hadden. Sigaar uit eigen doos lijkt het dus. Jammer dat ze daar de veiligheid van zoveel mensen voor moesten offeren.
  Licht Ontvlambaar maandag 12 december 2005 @ 19:03:00 #83
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33022368
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:01 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Blijkbaar "viel" men dus over de formulering dat je na 20 jaar dient ander werk moest doen. Of vergis ik me nu?
Exact, dat was het voornaamste probleem...
  Licht Ontvlambaar maandag 12 december 2005 @ 19:08:42 #84
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33022583
quote:
Op maandag 12 december 2005 10:30 schreef Koobus het volgende:

[..]

Goed, als er een echte grote brand te blussen is wel, maar hoe vaak komt dat nou voor? Op zo'n moment kun je ook de jongere brandweerlieden de ladder opsturen, terwijl de ouderen in de tweede linie staan. Het beeld van een zestigjarige die nog de ladder op gejaagd wordt, is onrealistisch en grotesk.

Ooit over de psychische kant nagedacht? Het is voornamelijk een combinatie...
Ik zie er hier trouwens nauwelijks beroeps een tweede baan op na houden.
quote:
Nou bijvoorbeeld, ik kan me namelijk totaal geen voorstelling maken van de werkdruk die bij jouw functie hoort, domweg omdat ik nog nooit het werk op een redactie van dichtbij heb meegemaakt...
pi_33027367
Tja, als het echt allemaal zo zwaar was dat ze er arbeidsongeschikt door worden (want dat is de impliciete claim in niet meer willen werken na je 55e) dan moet dat (net zoals bij alle anderen in dit land maar eens worden aangetoond.

Ik kan morgen ook naar mijn werkgever gaan en zeggen dat ik op mijn 55e uitgebrand denk te zijn en dus daarna niet meer kan werken. Kijken hoeveel succes ik dan maak.
  maandag 12 december 2005 @ 21:34:05 #86
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_33027377
quote:
Op maandag 12 december 2005 19:08 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ooit over de psychische kant nagedacht? Het is voornamelijk een combinatie...
Ik zie er hier trouwens nauwelijks beroeps een tweede baan op na houden.
[..]
Werkgerelateerde psychische problemen kunnen mijns inziens het beste in de werksfeer, met collega's die hetzelfde hebben meegemaakt en die weten 'hoe het is', opgelost worden. Dat pleit in geen enkel opzicht voor een vervroegd pensioen of wat voor uitzonderingsregel dan ook. Sterker nog, dat kan averechts werken.

Begrijp me niet verkeerd. ALS het eens goed misgaat, heeft de brandweer op dat moment een zware en verantwoordelijke taak. Maar het gaat (gelukkig maar!) bijna nooit mis - ook dankzij preventie door de brandweer - dus misschien wel meer dan 99% van de tijd is het dus geen zware baan. (Let wel, 99% impliceert drie tot vier enorme branden (kaliber Schipholgevangenis) per korps per jaar, dat gebeurt dus nooit.)
Master of my domain
  Licht Ontvlambaar dinsdag 13 december 2005 @ 09:59:46 #87
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33037019
quote:
Op maandag 12 december 2005 21:34 schreef Koobus het volgende:

[..]

Werkgerelateerde psychische problemen kunnen mijns inziens het beste in de werksfeer, met collega's die hetzelfde hebben meegemaakt en die weten 'hoe het is', opgelost worden. Dat pleit in geen enkel opzicht voor een vervroegd pensioen of wat voor uitzonderingsregel dan ook. Sterker nog, dat kan averechts werken.
Ok, maar zoals je waarschijnlijk al begrepen hebt, draaide het eigelijk niet om vervroegd pensioen. Maar om het simpele feit dat iedereen na 20 jaar gewoon wegmoest bij de brandweer. Het is toch een soort van roeping dat beroep en als je dan na 20 jaar dienst ineens de plantsoenen van de gemeente mag gaan schoffelen (nofi), is dat best hard...
quote:
Begrijp me niet verkeerd. ALS het eens goed misgaat, heeft de brandweer op dat moment een zware en verantwoordelijke taak. Maar het gaat (gelukkig maar!) bijna nooit mis - ook dankzij preventie door de brandweer - dus misschien wel meer dan 99% van de tijd is het dus geen zware baan. (Let wel, 99% impliceert drie tot vier enorme branden (kaliber Schipholgevangenis) per korps per jaar, dat gebeurt dus nooit.)
Wat alleen vergeten wordt daarbij is dat brandweer niet alleen maar branden blust. Denk eens aan kettingebotsingen, ongelukken met gevaarlijke stoffen, balkons die naar beneden komen, mensen die van flats springen of zich voor de trein gooien, beknellingen etc.

Nogmaals ik beweer niet dat ze dag en nacht in touw zijn, maar ze rijden vaak genoeg...
pi_33039857
In Nederland waren er in 2001 46500 branden (bron: centrum van de statistiek)
In 2003 rukte de brandweer in Amsterdam 2500 keer uit voor brand.(bron: jaarverslag 2003). Een dagelijks gemiddelde van 6,8 branden dus.

Alle cijfers voor Amsterdam:

Meldingen
Hulpverlening 5.037
Brand 17.275 (waarvan 13.797 via de openbare meldkamer)
Meldingen loos alarm 15.461
Percentage meldingen loos alarm 69
Totaal aantal meldingen 22.312

Inzet brand
Buitenbrand 1.722
Kleine binnenbrand 709 (waarvan 601 woningbrand)
Middelbrand 13
Grote brand 4
Totale inzet bij brand 2.448

Inzet hulpverlening
Redden personen in lift 1.096
Afhijsen 800
Dieren in nood 167
Ongeval met beknelling 93
AED 133
Waterongevallen 62
Burgerhulp 1.195
Gas-/benzinelekkages 128
Totale inzet hulpverlening 3.674

(AED= Automatische externe defibrillator)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')