Het is zeker allemaal werkschuw tuig in jouw ogen... Wat voor werk doe jij als ik vragen mag?quote:Op zondag 11 december 2005 20:33 schreef Koobus het volgende:
Ik geloof er niets van dat brandweermannen zo'n zwaar beroep hebben. Goed, je hebt onregelmatige werktijden, maar hoe vaak rukken ze nou daadwerkelijk uit voor een echte brand? Een paar keer per jaar lijkt me al hoog gegrepen.
De hele dag een beetje klaverjassen, DAT is de brandweer!
De meeste hebben er gewoon een baantje naast, vanwege de lage werkdruk. Ook de beroepsbrandweerlieden. Ze zijn alleen maar bang dat ze hun gunstige 'dubbele baan, enkele werkzaamheden' kwijtraken. Ja, dat zou ik ook zijn. Maar in deze tijd is dat niet meer vol te houden.
En de forens pakken door met gemeenschapsgeld gefinancierde voertuigen het verkeer te blokkeren, is helemaal schandalig! Oppakken die lui en vervolgen, net als de inwoners van Vinkenslag.
Getuige het feit dat een groot deel er een tweede baan op na kan houden, is het geen werkschuw tuig. Ik wil alleen zeggen dat brandweerwerk in de regel niet zwaar is.quote:Op zondag 11 december 2005 22:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het is zeker allemaal werkschuw tuig in jouw ogen... Wat voor werk doe jij als ik vragen mag?
Ik ben het grotendeels wel met je eensquote:Op maandag 12 december 2005 10:30 schreef Koobus het volgende:
[..]
Getuige het feit dat een groot deel er een tweede baan op na kan houden, is het geen werkschuw tuig. Ik wil alleen zeggen dat brandweerwerk in de regel niet zwaar is.
Goed, als er een echte grote brand te blussen is wel, maar hoe vaak komt dat nou voor? Op zo'n moment kun je ook de jongere brandweerlieden de ladder opsturen, terwijl de ouderen in de tweede linie staan. Het beeld van een zestigjarige die nog de ladder op gejaagd wordt, is onrealistisch en grotesk.
Het merendeel van het brandweerwerk bestaat uit kazernediensten, preventie e.d. Dat is echt geen zwaar werk. Onregelmatig, dat wel. Maar zwaar?
NB. Ik ben zelf redacteur. Wat heeft dat ermee te maken? Oh ja natuurlijk, vanachter mijn bureau kan ik me natuurlijk geen voorstelling maken van het zware brandweerleven.
Blijkbaar "viel" men dus over de formulering dat je na 20 jaar dient ander werk moest doen. Of vergis ik me nu?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:20 schreef Sjeen het volgende:
Iedereen die op 1 janurai 2006 géén 20 dienstjaren heeft, kan niet stoppen met 55...
Exact, dat was het voornaamste probleem...quote:Op maandag 12 december 2005 15:01 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Blijkbaar "viel" men dus over de formulering dat je na 20 jaar dient ander werk moest doen. Of vergis ik me nu?
Ooit over de psychische kant nagedacht? Het is voornamelijk een combinatie...quote:Op maandag 12 december 2005 10:30 schreef Koobus het volgende:
[..]
Getuige het feit dat een groot deel er een tweede baan op na kan houden, is het geen werkschuw tuig. Ik wil alleen zeggen dat brandweerwerk in de regel niet zwaar is.
Goed, als er een echte grote brand te blussen is wel, maar hoe vaak komt dat nou voor? Op zo'n moment kun je ook de jongere brandweerlieden de ladder opsturen, terwijl de ouderen in de tweede linie staan. Het beeld van een zestigjarige die nog de ladder op gejaagd wordt, is onrealistisch en grotesk.
Het merendeel van het brandweerwerk bestaat uit kazernediensten, preventie e.d. Dat is echt geen zwaar werk. Onregelmatig, dat wel. Maar zwaar?
Nou bijvoorbeeld, ik kan me namelijk totaal geen voorstelling maken van de werkdruk die bij jouw functie hoort, domweg omdat ik nog nooit het werk op een redactie van dichtbij heb meegemaakt...quote:NB. Ik ben zelf redacteur. Wat heeft dat ermee te maken? Oh ja natuurlijk, vanachter mijn bureau kan ik me natuurlijk geen voorstelling maken van het zware brandweerleven.
Werkgerelateerde psychische problemen kunnen mijns inziens het beste in de werksfeer, met collega's die hetzelfde hebben meegemaakt en die weten 'hoe het is', opgelost worden. Dat pleit in geen enkel opzicht voor een vervroegd pensioen of wat voor uitzonderingsregel dan ook. Sterker nog, dat kan averechts werken.quote:Op maandag 12 december 2005 19:08 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ooit over de psychische kant nagedacht? Het is voornamelijk een combinatie...
Ik zie er hier trouwens nauwelijks beroeps een tweede baan op na houden.
[..]
Ok, maar zoals je waarschijnlijk al begrepen hebt, draaide het eigelijk niet om vervroegd pensioen. Maar om het simpele feit dat iedereen na 20 jaar gewoon wegmoest bij de brandweer. Het is toch een soort van roeping dat beroep en als je dan na 20 jaar dienst ineens de plantsoenen van de gemeente mag gaan schoffelen (nofi), is dat best hard...quote:Op maandag 12 december 2005 21:34 schreef Koobus het volgende:
[..]
Werkgerelateerde psychische problemen kunnen mijns inziens het beste in de werksfeer, met collega's die hetzelfde hebben meegemaakt en die weten 'hoe het is', opgelost worden. Dat pleit in geen enkel opzicht voor een vervroegd pensioen of wat voor uitzonderingsregel dan ook. Sterker nog, dat kan averechts werken.
Wat alleen vergeten wordt daarbij is dat brandweer niet alleen maar branden blust. Denk eens aan kettingebotsingen, ongelukken met gevaarlijke stoffen, balkons die naar beneden komen, mensen die van flats springen of zich voor de trein gooien, beknellingen etc.quote:Begrijp me niet verkeerd. ALS het eens goed misgaat, heeft de brandweer op dat moment een zware en verantwoordelijke taak. Maar het gaat (gelukkig maar!) bijna nooit mis - ook dankzij preventie door de brandweer - dus misschien wel meer dan 99% van de tijd is het dus geen zware baan. (Let wel, 99% impliceert drie tot vier enorme branden (kaliber Schipholgevangenis) per korps per jaar, dat gebeurt dus nooit.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |