Ha dat heb ik precies zo gehad. Ik was op vakantie in Bretagne, en werd midden in de nacht wakker. Ik keek naar de TV die daar stond, en die was statisch aan het storen. Op een gegeven moment zag ik naast de TV een silouette van een mens in diezelfde kleur en storingen als op de TV verschijnen. Ik weet niet of ik verlamd was, maar ik vond het wel supereng, en ben daarna met mijn hoofd onder de deken gaan liggen. (Ik was nog jong...)quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:10 schreef milagro het volgende:
die geluiden had ik niet, wel allerlei rare flitsen of schimmen liever, ik dacht iets of iemand te zien in de toch duidelijk uitstaande tv (standby lampje brandde niet).
Zachtjes muziek aanzetten helpt bij mij om het te voorkomenquote:Op maandag 26 juni 2006 15:17 schreef Basix het volgende:
Ik ben er dus sinds net achter dat ik daar dus ook last van heb, al een week lang elke avond..
metaalachtig geluid en dan niet meer kunnen bewegen, vlak voor ik in slaap val..
schrik me elke keer de tering en begin als een gek proberen te bewegen..
.. zal als het vanavond gebeurd eens rustig proberen te blijven liggen...
Zeker zo een gevoel als wanneer je denkt dat er nog een trap trede is maar die is er helemaal niet .quote:Op zaterdag 1 juli 2006 09:40 schreef Blinky het volgende:
Ik 'val' wel eens als ik op het randje ben van slapen en wakker zijn. Soms kan ik zo onzettend moe zijn... gisteravond zat ik achter de computer en ik viel gewoon zittend in slaap.
Ik droom dan vaak van tevoren dat ik struikel en het moment dat ik de grond raak, schrik ik 'wakker'.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 11:33 schreef shine87 het volgende:
[..]
Zeker zo een gevoel als wanneer je denkt dat er nog een trap trede is maar die is er helemaal niet .
Heb ik ook wel eens last van lig je gewoon in bed dan voelt het net alsof je mist stapt/val
gewoon je spieren die ontspannen.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:44 schreef Blinky het volgende:
[..]
Ik droom dan vaak van tevoren dat ik struikel en het moment dat ik de grond raak, schrik ik 'wakker'.
Over diezelfde stoep struikel ik danquote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:46 schreef milagro het volgende:
[..]
gewoon je spieren die ontspannen.
ik droom dat ik ergens vanaf stap, een stoep of zo
Bedoel je mijn reactie of ?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 10:04 schreef shine87 het volgende:
Heb ik ook wel eens gehad alleen toen lag ik op me buik... niet echt prettig om je niet te kunnen bewegen en je gezicht op het kussen lig... (was de eerste keer en dan weet je echt niet wat je overkomt...)
Zoiets lijkt me voor niemand prettig !quote:Op zondag 2 juli 2006 01:55 schreef shine87 het volgende:
[..]
nee gewoon als algemeen dat ik het ook had ervaart en neit echt pretteg vond![]()
quote:Op donderdag 27 juli 2006 18:29 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb hier regelmatig last van:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia
Het begon ooit als 'normale' slaapverlamming, maar het begint steeds extremere vormen aan te nemen, zelfs zo erg de laatste tijd dat het m'n slaappatroon ernstig aan het ontwrichten is.
Dagelijks komt het nu terug en het begint altijd met een soort van noise-achtig geluid... als radioruis, op dat moment begin ik in slaap te vallen maar m'n brein blijft er gewoon helder onder. Ik lig daar dus verlamd (sleep paralysis), en terwijl ik mentaal gezien nog wakker ben begin ik weg te zakken in een soort van droomtoestand, waarbij ik ook visuele dingen waarneem... vaak de omgeving waar ik me op dat moment in bevind, soms heb ik het gevoel dat ik aan het vallen ben, soms gezichten oid maar altijd samen met een verschrikkelijk dreigend gevoel.
Dat gaat altijd samen met extreme angstgevoelens, zo erg dat ik mezelf met heel veel moeite weer wakker maak. Dit herhaalt zich op sommige avonden meerdere malen... soms ben ik zo wanhopig dat ik me voorneem om mezelf 'te laten gaan' maar het is zo angstaanjagend om zo bewust weg te glijden in een droomtoestand terwijl je daar verlamd ligt, dat ik mezelf wakker MOET maken. Echt om gek van te worden..... het begon bij mij jaren terug als 'onschuldige' sleep paralysis maar nu is het echt een probleem aan het worden, helemaal omdat het me gewoon verschrikkelijk veel slaap kost momenteel.
Dat lijkt me helemaal erg !quote:Op vrijdag 28 juli 2006 16:19 schreef HAL9000S het volgende:
Het gaat van kwaad tot erger bij mij de laatste tijd...
[..]
drugs?quote:Op vrijdag 28 juli 2006 16:19 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Waarom lukt het je niet om je toch af te laten glijden? Je weet dat je niets gebeurt inmiddels. Waarom laat je dan toch het gevoel dat dat wel zo is prevaleren?quote:Op vrijdag 28 juli 2006 16:19 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Pure paniekgevoelens, mede dankzij die verlamming. Het is moeilijk uit te leggen maar het is gewoon heel erg freaky om af te glijden in je bewustzijn... je voelt dat je lichaam 'slaapt', terwijl je mentaal gezien er gewoon nog helemaal bij bent.quote:Op zondag 30 juli 2006 00:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom lukt het je niet om je toch af te laten glijden? Je weet dat je niets gebeurt inmiddels. Waarom laat je dan toch het gevoel dat dat wel zo is prevaleren?
Nee, ik had hier al last van voordat ik drugs begon te gebruiken.quote:
Ik ken het gevoel wel. Doorgaans gaat het echter op die manier als ik zo erg moe ben dat ik mezelf gewoon passief kan laten weg vallen.. Heb je toevallig ook van andere dingen last op het moment dat je zo inslaapt? Wat ik zelf soms wel heb is het gevoel dat er iemand op me zit waardoor ik niet kan ademen. Als dat gebeurt heb ik soms wel paniek dat ik weer wakker word..quote:Op zondag 30 juli 2006 07:11 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Pure paniekgevoelens, mede dankzij die verlamming. Het is moeilijk uit te leggen maar het is gewoon heel erg freaky om af te glijden in je bewustzijn... je voelt dat je lichaam 'slaapt', terwijl je mentaal gezien er gewoon nog helemaal bij bent.
Mezelf laten gaan is dan echt geen optie en ik moet mezelf met alle moeite weer uit m'n slaap trekken... Het is net als een nachtmerrie, daar wil je ook zo snel mogelijk weer uit ontwaken.
Over het algemeen vermoeidheid, een slecht slaappatroon en ik denk dat stress er ook wat mee te maken zou kunnen hebben.... maakt het bij jou enig verschil, of je op je buik of op je rug slaapt? Ik heb gemerkt dat wanneer ik op m'n rug slaap er wat vaker last van heb.quote:Op zondag 30 juli 2006 11:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik ken het gevoel wel. Doorgaans gaat het echter op die manier als ik zo erg moe ben dat ik mezelf gewoon passief kan laten weg vallen.. Heb je toevallig ook van andere dingen last op het moment dat je zo inslaapt? Wat ik zelf soms wel heb is het gevoel dat er iemand op me zit waardoor ik niet kan ademen. Als dat gebeurt heb ik soms wel paniek dat ik weer wakker word..
Ik heb er in het verleden ook veel last van gehad.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 08:31 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Over het algemeen vermoeidheid, een slecht slaappatroon en ik denk dat stress er ook wat mee te maken zou kunnen hebben.... maakt het bij jou enig verschil, of je op je buik of op je rug slaapt? Ik heb gemerkt dat wanneer ik op m'n rug slaap er wat vaker last van heb.
Nee dat is het gekke, ik heb nooit hallucinaties of wat voor andere gekke dingen dan ook.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:03 schreef HAL9000S het volgende:
Wat vreemd? Meer beweging heb ik nog nooit ergens gezien als mogelijke 'oplossing' tegen slaapverlamming, ik ben benieuwd waar hij/zij dat verhaal vandaan heeft.Heb je alleen last van verlamming of ook nog auditieve/visuele hallucinaties?
Nee, je hebt de zenuwen afgeklemd... Bloed afknijpen prikt heel erg.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:17 schreef HAL9000S het volgende:
Is nog steeds een slapende arm alleen is de bloedcirculatie nog meer fucked up zeg maar
Je hebt gelijk idd.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:38 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Nee, je hebt de zenuwen afgeklemd... Bloed afknijpen prikt heel erg.
Stress is één van de mogelijke oorzaken van slaapverlamming als ik me niet vergis. Lichamelijke beweging kan die stress tegengaan, hoewel het idd wel erg omslachtig is als behandeling voor slaapverlamming. Zeker als zwareshag al aangegeven heeft elke dag een uur te fietsen.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:03 schreef HAL9000S het volgende:
Wat vreemd? Meer beweging heb ik nog nooit ergens gezien als mogelijke 'oplossing' tegen slaapverlamming, ik ben benieuwd waar hij/zij dat verhaal vandaan heeft.
Heb je min of meer gelijk in maar ik vind het nogal lomp om die 2 dingen als een cuasaal verband te interpreteren als je niet eens met zekerheid kunt kunt zeggen dat te weinig beweging de veroorzaker is van de stress, en omdat er uberhaupt niks concreets bekend is over de oorzaken van sleep paralysis.quote:Op maandag 26 maart 2007 21:07 schreef Symer het volgende:
[..]
Stress is één van de mogelijke oorzaken van slaapverlamming als ik me niet vergis. Lichamelijke beweging kan die stress tegengaan, hoewel het idd wel erg omslachtig is als behandeling voor slaapverlamming. Zeker als zwareshag al aangegeven heeft elke dag een uur te fietsen.
Is het ookquote:Op maandag 26 maart 2007 21:20 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Heb je min of meer gelijk in maar ik vind het nogal lomp om die 2 dingen als een cuasaal verband te interpreteren als je niet eens met zekerheid kunt kunt zeggen dat te weinig beweging de veroorzaker is van de stress,
Hier heb ik zeker ervaring mee. Ik val echt vaak tussen de wal en het schip, in een oneindig diepe put, vanaf hoge gebouwen, ga zo maar door. Best wel irritant, maar meestal kan ik mezelf er uithalen door lichtelijk te beseffen dat ik wakker MOET worden om het te stoppen. Maar dan word je niet echt happy wakker, zeg maar...quote:Op zaterdag 1 juli 2006 01:05 schreef Sander170 het volgende:
Over dat vallen / wegzakken in dat oneindig diepe gat vond ik altijd dood eng !
...
Iemand hier ook soortgelijke ervaringen mee of ben ik de enige / uniek geval![]()
misschien is het een idee om je wekker meerdere malen per nacht te zetten. ik ervaar m'n slaapverlammingen als een stuk plezieriger wanneer ik weet dat ik rond een bepaald tijdstip sowieso wakkergemaakt wordt door m'n wekker, waarbij de angst van het niet wakker kunnen worden en het hoe lang lig ik al zo als sneeuw voor de zon verdwijnt.quote:Op maandag 26 maart 2007 18:42 schreef zwareshag het volgende:
Schopje.. Ik ervaar slaapverlamming inmiddels meerdere malen per week, behoorlijk irritant. Als ik dan wakker word sta ik meestal dan ook maar op omdat het anders soms nog 3x op die ochtend gebeurd. Is hier geen oplossing voor?
Ik heb het aan m'n huisarts gevraagd en zij zegt dat ik meer moet gaan sporten, maar ik fiets iedere dag al een uur (en hard), dus daar heb ik ook niet veel aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |