abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32910729
Vannacht had ik mijn allereerste ervaring met het verschijnsel slaapverlamming en mijn God, wat ben ik blij dat ik er reeds eerder over gelezen heb en dus van het verschijnsel op de hoogte was. Want ik kan mij voorstellen dat iemand die niet weet wat het is enorm in paniek zou kunnen raken bij een dergelijke ervaring! Ik werd wakker uit een behoorlijke nare droom en tijdens het wakker worden hoorde ik een enorm hard metaalachtig geluid in mijn hoofd. Ik wist dat ik wakker was en kon rondkijken in mijn kamer (half natuurlijk omdat het donker was), maar ik kon mij geen mm bewegen en ik probeerde een geluid te maken en dat kon ook niet. Met andere woorden: ik zat muurvast. Gelukkig realiseerde ik mij dat het een slaapverlamming was en wachtte gewoon af totdat ik weer kon bewegen (na ongeveer 30 seconden a 1 minuut).

Een bijzondere ervaring, dat wel. Wie heeft ook wel eens een slaapverlamming ervaren?

Een bron hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
  donderdag 8 december 2005 @ 07:04:51 #2
131800 Tarado
capô de fusca
pi_32910741
Ik heb dat ook wel eens gehad maar niet zo lang , ik denk een seconde of 10 - 15, de eerste keer schrok ik er aardig van.
pi_32910744
Ik wist niet eens dat het bestond! Blij dat ik er nu over gelezen heb, zal er mijn voordeel mee doen!
  donderdag 8 december 2005 @ 07:40:19 #4
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_32910878
Wat?
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  donderdag 8 december 2005 @ 07:46:01 #5
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_32910902
Jup, best beangstigend. Gelukkig was ik nog niet wakker genoeg om in paniek te raken
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_32911012
Heb het ook eens gehad toen midden in de nacht een huisgenoot in de keuken in elkaar geslagen leek te worden mbv koekepannen (kletterdekletter boiiiiink auw auw!). Na een minuut ofzo kon ik pas mn kamer uit, bleek dat ze stomdronken met haar net zo dronken vriendje besloten hadden 3 uur 's nachts pannenkoeken te bakken. Ofzo.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_32911469
Wel vaker meegemaakt, vooral bij extreme vermoeidheid of overmatig alcohol-gebruik. Inderdaad behoorlijk beangstigend wanneer je niet weet wat het is. Wanneer je het wel weet is het alleen irritant.
pi_32922355
Ik heb het ook vaker, inderdaad bij extreme vermoeidheid. Ik vind het nog steeds niet echt tof , maar het scheelt dat je weet dat het toch wel weer over zal gaan. (dat hoop je dan )
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
pi_32922549
quote:
Op donderdag 8 december 2005 07:46 schreef MrTorture het volgende:
Jup, best beangstigend. Gelukkig was ik nog niet wakker genoeg om in paniek te raken
Ik slaap ook weer gewoon verder voor 't is uitgewerkt
Tap tap tap
pi_32922594
sommige mensen uit truth zouden zeggen dat ze ontvoerd zijn door aliens
pies on joe toe
  donderdag 8 december 2005 @ 17:27:14 #11
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_32922679
Ik heb hier alweer een aantal jaren last van... en meestal komt het met fases, ik heb soms weken dat ik er meerdere malen op een nacht last van heb. Het begon bij mij met 'normale' verlamming maar sinds een jaar begint het extremer te worden met o.a. enorm harde metaalachtige geluiden en het gevoel alsof ik heen en weer gesmeten word.
Ik heb het geaccepteerd inmiddels en dus niet echt problemen mee al kan het soms best beangstigend zijn.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_32922694
Ik heb wel eens eerder iemand op Fok erover zien praten, maar ik heb het zelf nooit meegemaakt. Wel heb ik een keer vlak voordat ik flauwviel (nadat ik op mijn stuitje was gevallen) mijn ledematen voelen verlammen; dat was vrij eng, ook omdat ik wist waardoor ik aan het flauwvallen was. Ik kon me toen ik bij bewustzijn kwam overigens wel weer bewegen
pi_32922958
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:23 schreef bonke het volgende:
Haha!
Als kind had ik het heel vaak. Ik voelde 'het' aankomen en wist dat het onvermijdelijk was dat ik werd meegesleurd in een soort draaikolk. Ik had dan ook echt een enorme 'buzz' in mijn hoofd.
Het ging altijd gepaard met een nachtmerrie, alsof ik werd 'gehaald' door kwade geesten die me dus 'vasthielden'.
Ik kon me dan inderdaad niet bewegen en mijn schreeuwen waren stil. Het was ontzettend beangstigend. Ik heb het veel later nog wel eens gehad, maar dan zonder de 'monsters'.
pi_32923005
Nog nooit van gehoord, wat zijn de oorzaken eigenlijk?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_32923022
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nog nooit van gehoord, wat zijn de oorzaken eigenlijk?
Zijn er niet denk ik. Je geest is simpelweg eerder wakker dan je lichaam.
pi_32923121
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:42 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Zijn er niet denk ik. Je geest is simpelweg eerder wakker dan je lichaam.
We leven in een universum van oorzaak en gevolg, dus er zijn zeker oorzaken.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_32923138
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:39 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Haha!
Als kind had ik het heel vaak. Ik voelde 'het' aankomen en wist dat het onvermijdelijk was dat ik werd meegesleurd in een soort draaikolk. Ik had dan ook echt een enorme 'buzz' in mijn hoofd.
Het ging altijd gepaard met een nachtmerrie, alsof ik werd 'gehaald' door kwade geesten die me dus 'vasthielden'.
Ik kon me dan inderdaad niet bewegen en mijn schreeuwen waren stil. Het was ontzettend beangstigend. Ik heb het veel later nog wel eens gehad, maar dan zonder de 'monsters'.
Net zoiets als wakker worden omdat je schreeuwde in je droom en denken dat je dat ook in het echt gedaan hebt. Ook zoiets aparts. Alsof je je droomgil nog door de kamer hoort galmen.
Tap tap tap
  donderdag 8 december 2005 @ 17:50:30 #18
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_32923200
Ik heb soms als ik slaap dat ik voel dat ik over de kop word gedraaid, maar dan schrik ik me wakker en daarbij dat me benen omhoog komen:P maar echt niet meer kunnen bewegen weet ik niet of ik dat heb gehad
pi_32923276
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:50 schreef Drumpie het volgende:
Ik heb soms als ik slaap dat ik voel dat ik over de kop word gedraaid, maar dan schrik ik me wakker en daarbij dat me benen omhoog komen:P maar echt niet meer kunnen bewegen weet ik niet of ik dat heb gehad
Die ken ik, heb ik ook regelmatig, van die heerlijke schrikreacties met bijbehorende stuiptrekkingen . Om de een of andere reden krijg ik ze vaak als ik de dag ervoor erg veel gedronken heb.
pi_32925044
Ik heb ook wel eens dat ik, als ik bijna slaap, ineens helemaal wakkerschrik. Terwijl ik niet bewust aan iets engs dacht ofzo.
  donderdag 8 december 2005 @ 19:16:06 #21
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_32925156
Of wanneer je in een "gat" valt/wegzakt
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_32925217
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:12 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik heb ook wel eens dat ik, als ik bijna slaap, ineens helemaal wakkerschrik. Terwijl ik niet bewust aan iets engs dacht ofzo.
dan ontspannen je spieren ws wat abrupt en daar schrik je dan wakker van.

slaapverlamming heb ik 1 keer meegemaakt en dat was heel eng idd, omdat ik niet wist en begreep wat er aan de hand was, het duurde in mijn beleving erg lang, en heb ook nog getwijfeld of ik wel wakker was, en ja dat was ik dus
kon niet bewegen, probeerde te roepen/gillen maar dat lukte niet en heb toen mijn ogen maar dicht gedaan, hopend dat het zou wegzakken of ik in slaap, en dat laatste gebeurde dus

[ Bericht 1% gewijzigd door milagro op 08-12-2005 19:23:57 ]
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_32925271
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:16 schreef Biogarde het volgende:
Of wanneer je in een "gat" valt/wegzakt
dat heb ik ook idd wel eens gehad.. eerste paar keer is wel ff schrikken.. maar daarna weet je wat het is en is het niet zo eng meer!
Dit keer zonder signature
  donderdag 8 december 2005 @ 19:22:19 #24
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_32925318
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:20 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

dat heb ik ook idd wel eens gehad.. eerste paar keer is wel ff schrikken.. maar daarna weet je wat het is en is het niet zo eng meer!
Ik schrik me nog iedere keer de tyfus
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 8 december 2005 @ 19:26:04 #25
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32925474
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:22 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Altijd goed voor een halve hartverzakking ja...
pi_32925684
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:27 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb hier alweer een aantal jaren last van... en meestal komt het met fases, ik heb soms weken dat ik er meerdere malen op een nacht last van heb. Het begon bij mij met 'normale' verlamming maar sinds een jaar begint het extremer te worden met o.a. enorm harde metaalachtige geluiden en het gevoel alsof ik heen en weer gesmeten word.
Ik heb het geaccepteerd inmiddels en dus niet echt problemen mee al kan het soms best beangstigend zijn.
Dat kan ik mij goed voorstellen, HAL. Ook al weet je dat het een volkomen normaal verschijnsel is, het blijft altijd even slikken. Zeker wanneer je, net zoals ik, net uit een afschuwelijke nachtmerrie komt en het liefste direct het licht aan wilt doen. Maar bij mij waren het dus ook van die enorm harde metaalachtige geluiden. Alsof er tegen blikken platen werd aangetrapt door baldadige jongelui.
pi_32925701
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:23 schreef bonke het volgende:
Daarom heb ik het daar niet geplaatst . Er zou ook vast en zeker worden gezegd dat mijn geest bezig was om terug te komen in mijn lichaam nadat deze de astrale vlakten had bezocht .
pi_32925770
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

We leven in een universum van oorzaak en gevolg, dus er zijn zeker oorzaken.
Lees de link uit mijn OP . Heel simpel: tijdens een REM-slaap zijn alle spieren verlamd behalve je hartspieren en oogspieren (dat verklaart waarom ik wel mijn kamer rond kon kijken met mijn ogen). Het kan zijn dat je plotseling wakker wordt tijdens een REM-slaap, waardoor je hersenen je motorische mechanisme nog niet hebben aangezet. Dat kost enige tijd en dus blijf je enige tijd verlamd terwijl je bij bewustzijn bent.
pi_32925872
ik heb het meerdere keren meegemaakt en in het begin was het doodseng. nu nog heb ik er wel eens last, heel af en toe dan. ik ben bang dat ik er er door verstikking dood aan kan gang omdat ik soms ik zo een houding zit onder dekens dat je moeite hebt met ademen.
  donderdag 8 december 2005 @ 19:44:04 #31
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32925893
Er is ook een drug die zo'n toestand veroorzaakt.
  donderdag 8 december 2005 @ 19:45:51 #32
85962 ioko
I Appear Missing
pi_32925931
Slaapverlamming is er eigenlijk alleen als je slaapt, het zorgt ervoor dat je niet zomaar uit je bed rolt tijdens het dromen, je geest is namelijk zo overtuigd dat de situatie echt is, dat je lichaam zou gaan meebewegen (wat soms nog steeds wel een beetje kan gebeuren). Dat systeem gaat meestal 'uit' als je wakker wordt, maar blijkbaar gaat dat niet altijd helemaal goed, en denkt je lichaam dat je nog slaapt.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_32925953
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:36 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Daarom heb ik het daar niet geplaatst . Er zou ook vast en zeker worden gezegd dat mijn geest bezig was om terug te komen in mijn lichaam nadat deze de astrale vlakten had bezocht .
tuurlijk

Slaapverlamming; is er een spirituele verklaring?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32925989
quote:
ik bedoelde dat ik met dit topic niet de spirituele kant op wilde. Dat topic waar jij nu mee aankomt is daarentegen juist gericht op bestaande spirituele verklaringen .
  donderdag 8 december 2005 @ 19:48:39 #35
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_32925997
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:44 schreef Aventura het volgende:
Er is ook een drug die zo'n toestand veroorzaakt.
Ketamine bedoel je?
Cop killer
Kill them, cop killer
  donderdag 8 december 2005 @ 19:51:26 #36
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32926067
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:48 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Ketamine bedoel je?
Weet niet, heb er eens iets over gelezen en op CSI gezien, het heeft een onomkeerbaar effect.
Verschrikkelijk...even kijken of ik het kan opzoeken.
pi_32926183
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:51 schreef Aventura het volgende:

[..]

Weet niet, heb er eens iets over gelezen en op CSI gezien, het heeft een onomkeerbaar effect.
Verschrikkelijk...even kijken of ik het kan opzoeken.
Bedoel je dat wanneer je eenmaal in die situatie bent gekomen doormiddel van die drugs, je nooit meer uit die verlamming komt????
  donderdag 8 december 2005 @ 19:58:07 #38
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_32926242
Lijkt me erg sterk hoor....dat onomkeerbaar effect... Ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_32926523
Ik heb het één keer meegemaakt, dat was op een middag nadat ik 36 uur niet geslapen had.
Toen ik wakker schrok was ik ontzettend verward en voelde me compleet hulpeloos, maar voordat ik tijd had om in paniek te raken sliep ik alweer.
Vervolgens heb ik de mooiste droom ooit gehad, zo'n droom waarin je weet dat je droomt en gewoon kunt doen wat je wilt.
Toen ik wakker werd had ik zoiets van: Wow! Dat moet ik vaker doen!
Maar helaas heb ik het nog niet weer mee mogen maken.
pi_32926832
Het effect van de drug scopolamine lijkt er wel wat op, alleen is dit niet permanent.

Die drug waarvan je permanent zo blijft heb ik ook weleens wat over gehoord op televisie inderdaad, was iets van "red death" of iets dergelijks, zal eens zoeken.
pi_32926904
het schijnt te komen vanwege enge dromen
als je bv in een droom wild om je hen gaat slaan reageert je lichaam door het te beveiligen
en dat beveiligen houd dus in dat je je niet meer kunt bewegen
er zijn vast meer mensen die precies weten hoe zoiets komt
ps: ik heb het nog nooit meegemaakt
pies on joe toe
pi_32926949
quote:
Op donderdag 8 december 2005 20:24 schreef bonke het volgende:
het schijnt te komen vanwege enge dromen
als je bv in een droom wild om je hen gaat slaan reageert je lichaam door het te beveiligen
en dat beveiligen houd dus in dat je je niet meer kunt bewegen
er zijn vast meer mensen die precies weten hoe zoiets komt
ps: ik heb het nog nooit meegemaakt
Dat is inderdaad de achterliggende gedachte. Tijdens slaap wordt je lichaam "uitgeschakeld", en normaal gesproken is je lichaam weer actief wanneer je wakker wordt. Soms is het dus echter andersom.
pi_32927041
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:22 schreef Biogarde het volgende:

[..]

mijn vriendin schrikt harder als ze naast me ligt dan
Extremistisch gematigd.
  donderdag 8 december 2005 @ 22:08:16 #44
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32929889
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:26 schreef pfaf het volgende:
Lijkt me best wel eens fascinerend om mee te maken eigenlijk.
Mij ook
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 8 december 2005 @ 22:39:47 #45
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_32930805
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:08 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Mij ook
Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik de OP las
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 8 december 2005 @ 22:57:48 #46
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_32931329
Zo'n ervaring is alles behalve leuk te noemen IMHO... je bent echt volstrekt hulpeloos en verlamd terwijl je brein op volle toeren werkt, door die machteloosheid kun je snel in paniek raken.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_32931366
ik had het wel 1 keer willen hebben
had me namelijk een hersenschudding gescheeld
pies on joe toe
pi_32933301
ik heb wel eens dat ik wakker wordt midden in de nacht, en dat ik dan volledig alles kan doen, maar dat mijn arm een brok vlees is. Ik kan hier niets mee doen. Kost een halve minuut voordat het gevoel weer terug is. Valt dat hier ook onder of niet? Ik schrok hier de 1e keer ook van. De 2e keer ben ik met m'n romp al zwaaiend door de kamer gaan lopen voelt toch best apart. Er zit iets aan je wat niet voelt alsof het van jou is. Het voelt echt als een koud blok vlees, terwijl als je het nu zou aanraken, het heel normaal vind voelen. Heel apart
pi_32933476
Volgens mij heb je er dan op gelegen. Heb ik ook weleens, ook gewoon als ik verkeerd in college op m'n arm heb gehangen ofzo. Dan kan ik er ook niks mee.
Tap tap tap
  vrijdag 9 december 2005 @ 00:14:32 #50
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_32933505
Nee dat valt hier niet onder... dat is gewoon een slapende arm.
Cop killer
Kill them, cop killer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')