abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32925916
Vanacht heb ik mijn eerste slaapverlamming mogen meemaken. Ik heb daar een topic over geopend ( Slaapverlamming ) om ervaringen te delen. Hoewel ik zelf er niet van uit ga dat het een spirituele oorzaak heeft en dat het dus simpelweg verklaard kan worden door lichamelijke processen ben ik wel benieuwd naar wat men hier er zoal van denkt (ik doel dus op spirituele verklaringen).
  donderdag 8 december 2005 @ 19:53:24 #2
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32926122
Je kunt overal iets spiritueels achter zoeken natuurlijk, als dit jou helpt, prima, vooral doen
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 8 december 2005 @ 20:17:05 #3
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_32926699
Ik denk dat het is zoals in het aangegeven topic die link van wiki is
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
  donderdag 8 december 2005 @ 20:23:13 #4
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_32926875
Das nogal een moeilijke vraag, mijn antwoord zou zijn "het kan". Echter, als je uitgaat van het spirituele dan zie ik het meer als middel dan echt iets spiritueels zelf. Het is niet ongebruikelijk om tijdens zo'n verlamming iets mee te maken dat je kunt classificeren als spiritueel maar de verlamming zelf vind ik dat niet. Alhoewel het gevoel dat er iets op je zit terwijl je ook iets op je ziet zitten er ergens wel weer onder valt.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_32933811
- Kali
- abduction
- The old hag
- uittreding geweest

etc etc

Weet zelf dat ik het dood- en doodeng vond, omdat ik dus echt het gevoel had dat ik doodging.
Niet meer ademen, schreeuwen etc. Plus zag, hoorde alles, alleen niet fysiek met mijn lichaam en/of lichamelijke zintuigen dus. Mocht dit echt zo geweest zijn, dan is dat voor mij iig juist een soort van bewijs dat er meer is dan iig alleen het fysieke. Maargoed, dat zou mij nou ook niet zo verbazen eigenlijk.
pi_32934583
Vanuit slaapverlkamming kun je uit je lichaam treden. Wat daar spiritueel aan is is voor ieder verschillend. De een ziet dat als een truukje van het brein een ander letterlijk een uitreding van de ziel. Voor de brein verklaring raad ik aan Susan Blackmore te lezen. http://www.susanblackmore.co.uk/ . Voor de meer spirituele verklaring is Stenny hier de expert.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt en weet eigenlijk niet welke verklaring de juiste is.
Aan de ene kant is de wetenschappijke verklaring best aanemelijk. Je lichaam slaapt alleen je bewustzijn niet. Dus je bent bewust in een slaap toestant. Als je dan gaat uittreden is dat niet meer dan een lucide droom. Dat lijkt ook te stroken met dingen die niet helemaal kloppen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld de deur in je astrale slaapkamer zit op een andere plek dan in je
echte slaapkamer.

Aan de andere kant voelt het vele malen realistischer dan een droom (net zo realistisch als het echte leven) en zijn de mogelijkheden zo groot dat er mischien wel iets meer aan de hand is.
Ik voel ook wel wat voor deze toaistische wijsheid :
Chuang-Tzu once dreamed he was a butterfly. When he awoke, he no longer knew if he was a butterfly dreaming he was a man, or a man who had dreamed he was a butterfly.

Het was een mooie en heftige ervaring.
100% Funk
pi_32934965
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 01:01 schreef Dukhlovi het volgende:
Vanuit slaapverlkamming kun je uit je lichaam treden. Wat daar spiritueel aan is is voor ieder verschillend. De een ziet dat als een truukje van het brein een ander letterlijk een uitreding van de ziel. Voor de brein verklaring raad ik aan Susan Blackmore te lezen. http://www.susanblackmore.co.uk/ . Voor de meer spirituele verklaring is Stenny hier de expert.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt en weet eigenlijk niet welke verklaring de juiste is.
Aan de ene kant is de wetenschappijke verklaring best aanemelijk. Je lichaam slaapt alleen je bewustzijn niet. Dus je bent bewust in een slaap toestant. Als je dan gaat uittreden is dat niet meer dan een lucide droom. Dat lijkt ook te stroken met dingen die niet helemaal kloppen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld de deur in je astrale slaapkamer zit op een andere plek dan in je
echte slaapkamer.

Aan de andere kant voelt het vele malen realistischer dan een droom (net zo realistisch als het echte leven) en zijn de mogelijkheden zo groot dat er mischien wel iets meer aan de hand is.
Chuang-Tzu once dreamed he was a butterfly. When he awoke, he no longer knew if he was a butterfly dreaming he was a man, or a man who had dreamed he was a butterfly.

Het was een mooie en heftige ervaring.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik half ontwaak en m'n ogen kan opendoen terwijl m'n lichaam nog verlamd is, hetgeen een bekend en bewezen fenomeen is (immers anders zou je ELKE beweging uit je droom nadoen en nooit normaal kunnen slapen). Ik heb het geluk gehad dat ik dit ook wel 'ns heb meegemaakt dat ik m'n ogen half kon opendoen terwijl m'n partner dat zag. Nadat ik na een worsteling met mezelf dan eindelijk wakker werd kon die bevestigen dat ik daadwerkelijk daarvoor m'n ogen een beetje open had en dat de dingen die ik toen zag (omdat de onbewuste droom zich dan vermengt met wat je ogen werkelijk zien) er toch echt niet waren.

Het is logisch en begrepen dat het lichaam zichzelf verlamt terwijl je slaapt en dat je hersens dus een overstap maken van bewust naar onbewust. Het is ook niet vreemd dat die overstap soms een beetje overlapt en misgaat.
De mensen hebben God niet bedacht, dat heeft God zelf gedaan.
pi_32935000
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 01:01 schreef Dukhlovi het volgende:
Als je dan gaat uittreden is dat niet meer dan een lucide droom. Dat lijkt ook te stroken met dingen die niet helemaal kloppen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld de deur in je astrale slaapkamer zit op een andere plek dan in je echte slaapkamer.
Hm hm, maar wat als alles nou precies zo is/was als in de werkelijkheid?
Bewuste uittreding -> alleen perongeluk wakker geworden of te laat (oeps) in het lichaam.

Ik zie er dus wel wat in dat als je slaapt 'weg' bent, word je echter eerder wakker of kom je te laat, door wat voor reden dan ook, of niet goed terug in het lichaam..

Schrikken idd .
quote:
Die ken ik ook , gister bij het lezen kwam ik die weer tegen, mooi!
pi_32935934
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 01:22 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Hm hm, maar wat als alles nou precies zo is/was als in de werkelijkheid?
Das ook mogelijk. Je kunt er geen peil op trekken. Daarom is het waarheidsgehalte van zo'n uittreding zo moeilijk te bepalen. Er zijn wel testen gedaan met kaartjes met nummers erop
die uittreders moesten raden. Zonder veel resultaat geloof ik.
De meeste uitreders kwamen in een andere wereld dan van dat kaartje terecht.
quote:
Bewuste uittreding -> alleen perongeluk wakker geworden of te laat (oeps) in het lichaam.

Ik zie er dus wel wat in dat als je slaapt 'weg' bent, word je echter eerder wakker of kom je te laat, door wat voor reden dan ook, of niet goed terug in het lichaam..
ehhh ik kan je niet helemaal volgen hier. In mijn geval bleef ik bij bewustzijn vanaf het moment dat ik in bed stapte tot en met aan dat ik die uitreding heb gehad. Het is dus echt alsof je een eindje gaat vliegen. Mn lichaam viel wel in slaap gezien de slaap verlammings verschijnselen vooraf. Het gekke is ook dat ik ook bewust was van mijn slapende lichaam. Dit gaf tijdens de uitreding het gevoel op 2 plekken tegelijkertijd te zijn. een deel van mn bewustzijn vloog door de astrale ruimte een ander klein deel bleef in mijn lichaam en probeerde wat vingers te bewegen wat nauwelijks lukte. Moeilijk onder woorden te brengen. Het lijkt wel een soort quantum toestand ofzo.
100% Funk
pi_32936062
In Rusland zeggen ze dat de huisgeest (Domovoj) je dan aanvalt/verstikt. Als je 'm dan vraagt (denkt), "Komt 't goede of komt 't slechte" dan kun je beter of slechter ademhalen (afhankelijk van of 't goede komt of 't slechte)... Men zegt dat hij dat met je doet als hij je wil waarschuwen voor extreem goede of extreem slechte nieuws of gebeurtenissen die te gebeuren staan.

Ik heb 't 2 keer meegemaakt, beide keren voordat m'n leven inderdaad op z'n kop ging staan. Ook - toen ik in 't ziekenhuis lag - is me door een mevrouw het verhaal van haar vriendin verteld. Die woonde in een veraf kutdorp, de familie werkte op de kolchoze (enige werk in de wijde omgeving) en kreeg de kans om naar de stad te vertrekken om te studeren met een beurs. Ze wilde niet gaan, omdat ze dan helemaal alleen zou zijn in de grote stad, de domovoj verstikte haar en riep "Ga! Ga!" en zij is toen toch gegaan. Aldaar maakte zij glorieus haar opleiding af en trouwde met een jongen die ze op de universiteit had ontmoet.
Ondertussen stortte de sovjetunie in en de kolchoze ging failliet - het hele dorp zat zonder werk. Haar man had echter ondertussen een flitscarriere gemaakt en haar mee omhoog getrokken en ze was in staat zelf niet al te slecht te leven met 2 kinderen en ook nog haar familie in leven te houden. Die twee zijn later ook nog samen een zaak begonnen die goed liep.
  vrijdag 9 december 2005 @ 03:05:11 #11
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_32936175
schelvis gif ! word ook in vodoo ritulen tot zombies gebruikt !

ik weet ook niet heb er zelf ook last van gehad !

ik denk dat vele al antwoorden hebben gegeven

[ Bericht 25% gewijzigd door merlin693 op 09-12-2005 03:10:17 ]
  vrijdag 9 december 2005 @ 03:13:05 #12
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_32936222
quote:
In Rusland zeggen ze dat de huisgeest (Domovoj) je dan aanvalt/verstikt. Als je 'm dan vraagt (denkt), "Komt 't goede of komt 't slechte" dan kun je beter of slechter ademhalen (afhankelijk van of 't goede komt of 't slechte)... Men zegt dat hij dat met je doet als hij je wil waarschuwen voor extreem goede of extreem slechte nieuws of gebeurtenissen die te gebeuren staan.
hier begreep ik je
  vrijdag 9 december 2005 @ 08:29:13 #13
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_32937191
Wat is eigenlijk de reden dat mensen met open ogen slapen?
Dat heb ik namelijk redelijk vaak..
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_32946506
Mijn verklaring voor een slaapverlamming is gewoon het feit, dat het wakker worden van de geest en het lichaam niet helemaal gelijk loopt. Je lichaam is nog verlamd tegen het slaapwandelen, wat soms een angstige ervaring kan opleveren omdat dit vaak gepaard gaat met hallucinaties.
Of dit ook een diepere spirituele oorzaak heeft weet ik niet, en ik verwacht dit eigenlijk ook niet.
pi_32951474
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 02:36 schreef Dukhlovi het volgende:

.. ehhh ik kan je niet helemaal volgen hier. In mijn geval bleef ik bij bewustzijn vanaf het moment dat ik in bed stapte tot en met aan dat ik die uitreding heb gehad. Het is dus echt alsof je een eindje gaat vliegen. Mn lichaam viel wel in slaap gezien de slaap verlammings verschijnselen vooraf. Het gekke is ook dat ik ook bewust was van mijn slapende lichaam. Dit gaf tijdens de uitreding het gevoel op 2 plekken tegelijkertijd te zijn. een deel van mn bewustzijn vloog door de astrale ruimte een ander klein deel bleef in mijn lichaam en probeerde wat vingers te bewegen wat nauwelijks lukte. Moeilijk onder woorden te brengen. Het lijkt wel een soort quantum toestand ofzo.
Ik werd dus van binnen wakker, maar mijn lichaam niet, niks: ogen kreeg ik niet open, hoe hard ik het ook probeerde, schreeuwen, wou mezelf bewegen, lukte ook niet, erg frustrerend dus.

Theoretisch gezien pure slaapverlamming.
Ware het niet dat ik zien kon (?), opzij kon kijken, lag op mijn rug, en voor de rest ik echt 'wakker' was, kamer was hetzelfde en toen het mij lukte (al vraag ik af het of mij lukte? Of dat je echt op het allerlaatste moment, dat je denkt 'nu trek ik het niet meer', los werd gelaten en zat er weer in of althans kon bewegen en schreeuwen * wat ik ook gedaan heb ), was ik nog steeds in dezelfde slaapkamer, met alles hetzelfde, behalve het kleine verschil dat ik mij nu fysiek kenbaar kon maken.
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 02:49 schreef Sessy het volgende:

...
Erg interessant verhaal.
Maar hoe zit dat dan precies met dat ademhalen?
Naar mijn weten kunnen de meeste mensen niet ademhalen gedurende zo'n ervaring, toch? En/of wie wel? Ben er wel benieuwd naar eigenlijk, wie kan zichzelf herinneren dat hij/zij kon ademhalen? Ik kon dus niet, gedurende een tijdje, ademhalen. Dus ook niet beter of slechter, wat bedoel je hier precies mee eigenlijk?

Echter op het eind dus wel, vraag niet hoe.
Alsof ik van dood naar levend ging, voelde als een wedergeboorte, ik huilde ook als een baby, van de schrik, en trilde als een gek, heb nog lange tijd een soort koorts-toestand gehad, van koud naar warm. Soort shocktoestand misschien wel, wat niet gek is of zou zijn overigens.

Frappante is, ook nav jouw verhaal, dat ik mij op dat moment besefte, of ik wist, dat mijn leven van nu af aan nooit meer hetzelfde zou zijn. Dat voelde zo heel erg aan. Het is wat weggeëbt nu, tijdje terug alweer, maar toen en de tijd erna voelde het zo, ik voelde mezelf ook anders.

Ook heb ik het idee/gevoel (gehad) dat dit het begin was..hierna gebeurde er nl veel meer. Maar heb ik al genoeg over geschreven .

Heb zelf geprobeerd ook een soort onderzoek te doen naar slaapverlamming , gezien het vrij merkwaardig is en/of frappant kan zijn.

Ben benieuwd naar die ademhaling (oa)!
pi_32951835
Elk mens treedt uit elke nacht opnieuw, meestal weten we hier niets van, maar sommigen zijn zich hier dus wel bewust van.
We gaan op die momenten naar andere sferen toe, maar zijn verbonden met ons lichaam via een zilveren koord, daardoor kunnen we terug naar ons lichaam.

Een slaapverlamming is volgens mij een te vroeg intreden of te snel, je bent dan nog niet goed in je lichaam getreden.

Er zijn bv ook mensen die sterven in hun slaap bv, of zoals vaker gehoord op houseparty's waar men uittreedt door middel van drugs, sommigen treden hierbij te ver van hun lichaam af dat ze niet meer terug kunnen en dus dat zilveren koord breekt.
Vandaar dat er op houseparty's bv jongeren de dood vinden, misschien oorzaak drugs overdosis maar het kan ook zijn dat ze te ver uittraden, idem voor mensen die in hun slaap overlijden.
Misschien gewoon geen zin meer om terug te gaan naar het aardse leven?
Wie zal het zeggen. Daarbij misschien treedt er wel een ander in je lichaam als je slaapt? oid..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_32952130
Zhe-devilll, waar is dat op gebaseerd, die 'kennis'?
  vrijdag 9 december 2005 @ 20:39:28 #18
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32953904
Zoals in je vorige topic heb ik toevallig eergisteren nog een slaapverlamming gehad, het voelt echt vreemd. Het is in ieder geval niet aangenaam omdat het lichaam helemaal alleen achter blijft.

Weet nu wel dat ik mijn lichaam hard nodig heb. Wie weet voelt de dood zo aan. Een ziel zonder lichaam Het voelt alsof de ziel niet zonder lichaam kan, maar dat kan komen door dat verschijnsel. Een ziel dat niet zonder lichaam kan functioneren ook. Of misschien komt het omdat het lichaam nog niet dood was en de ziel wel.

Hoop het niet vaak mee te maken in ieder geval.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_32953954
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 19:32 schreef FuifDuif het volgende:
Zhe-devilll, waar is dat op gebaseerd, die 'kennis'?
Veel lezen en ik ben paranormaal
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  vrijdag 9 december 2005 @ 21:07:32 #20
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32954648
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 20:41 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Veel lezen en ik ben paranormaal
Je moest eens weten hoeveel mensen van zichzelf vinden dat ze paranormaal zijn. Heb een tijd geleden een goochelaar op de tv gezien, die ook uitlegde hoe een waarzegger werkt. Je zag 6 proefpersonen die alle 6 hetzelfde verhaal te horen kregen van de waarzegger.. o.a. dat ze van zichzelf vonden dat ze ook enigszins een paranormale gave hadden. Het verhaal was gewoon een standaardverhaal, maar alle 6 vonden het knap dat de waarzegger zoveel van hun wist en zeiden dat het niet anders kon dan dat het een echte waarzegger was.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32955465
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 19:19 schreef zhe-devilll het volgende:

Er zijn bv ook mensen die sterven in hun slaap bv..
Hier dacht ik dus ook al aan of wou ik ook nog zeggen.
Stel dat je zo dood gaat, wat gruwelijk. En iedereen denkt aan een hartaanval of iets dergelijks, terwijl je aan het vechten was om terug te komen, help riep etc, maar het mocht niet baten.

Of gebeurt het dan niet als je vecht om je leven .
Zou ook nog kunnen. Andere betekenis ofzo en staat hier misschien los van.

Naja, beetje enge scenario's, maar dacht er dus ook even aan.
  vrijdag 9 december 2005 @ 21:55:57 #22
111260 Charmian
a little joy
pi_32956084
Ik heb al een aantal slaapverlammingen gehad en ik vind het 10 keer niks.
Ik heb dat wikipediastukje zitten lezen en ik ervaar het altijd zoals hier omschreven:
Gevoelsmatig:
De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer
Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen
Een druk/gewicht op de borst

Een enkele keer beleef ik het steeds opnieuw, denk dat ik wakker ben maar dat is niet zo, dan begint de hele ellende opnieuw. Heel naar.
De laatste keer was helemaal maf, ik werd wakker maar kreeg mijn ogen niet open, ik bewoog in slowmotion omdat ik wel wilde verplaatsen maar mijn lichaam niet.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_32957130
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 21:07 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Je moest eens weten hoeveel mensen van zichzelf vinden dat ze paranormaal zijn. Heb een tijd geleden een goochelaar op de tv gezien, die ook uitlegde hoe een waarzegger werkt. Je zag 6 proefpersonen die alle 6 hetzelfde verhaal te horen kregen van de waarzegger.. o.a. dat ze van zichzelf vonden dat ze ook enigszins een paranormale gave hadden. Het verhaal was gewoon een standaardverhaal, maar alle 6 vonden het knap dat de waarzegger zoveel van hun wist en zeiden dat het niet anders kon dan dat het een echte waarzegger was.
jaja blabla
ik ben paranormaal omdat ik dingen aanvoel en soms weet
door middel van dromen, weten, readen, snap er zelf niets van maar vind dit ook niet erg belangrijk
ik heb zoiets van kan mij dat de reet kussen
ook wel lekker hoor soms?
Ik ben echt niks beter dan jij, remember that oke?
Hoop dat je nu gerustgesteld bent, ik verbeeld me nml niets
helemaal niets nada..ik ben gewoon?
Das alles.
  vrijdag 9 december 2005 @ 22:30:41 #24
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32957156
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 22:29 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

jaja blabla
ik ben paranormaal omdat ik dingen aanvoel en soms weet
door middel van dromen, weten, readen, snap er zelf niets van maar vind dit ook niet erg belangrijk
ik heb zoiets van kan mij dat de reet kussen
ook wel lekker hoor soms?
Ik ben echt niks beter dan jij, remember that oke?
Hoop dat je nu gerustgesteld bent, ik verbeeld me nml niets
helemaal niets nada..ik ben gewoon?
Das alles.
ik heb alleen maar gezegd dat heel veel mensen zichzelf paranormaal vinden
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32958186
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 22:30 schreef DionysuZ het volgende:

ik heb alleen maar gezegd dat heel veel mensen zichzelf paranormaal vinden
En heel veel mensen vinden zichzelf normaal, dat is ook geen goed gegeven natuurlijk

waar bemoei ik mezelf nou weer mee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')