Mijn persoonlijke ervaring is dat ik half ontwaak en m'n ogen kan opendoen terwijl m'n lichaam nog verlamd is, hetgeen een bekend en bewezen fenomeen is (immers anders zou je ELKE beweging uit je droom nadoen en nooit normaal kunnen slapen). Ik heb het geluk gehad dat ik dit ook wel 'ns heb meegemaakt dat ik m'n ogen half kon opendoen terwijl m'n partner dat zag. Nadat ik na een worsteling met mezelf dan eindelijk wakker werd kon die bevestigen dat ik daadwerkelijk daarvoor m'n ogen een beetje open had en dat de dingen die ik toen zag (omdat de onbewuste droom zich dan vermengt met wat je ogen werkelijk zien) er toch echt niet waren.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:01 schreef Dukhlovi het volgende:
Vanuit slaapverlkamming kun je uit je lichaam treden. Wat daar spiritueel aan is is voor ieder verschillend. De een ziet dat als een truukje van het brein een ander letterlijk een uitreding van de ziel. Voor de brein verklaring raad ik aan Susan Blackmore te lezen. http://www.susanblackmore.co.uk/ . Voor de meer spirituele verklaring is Stenny hier de expert.
Ik heb het zelf een keer meegemaakt en weet eigenlijk niet welke verklaring de juiste is.
Aan de ene kant is de wetenschappijke verklaring best aanemelijk. Je lichaam slaapt alleen je bewustzijn niet. Dus je bent bewust in een slaap toestant. Als je dan gaat uittreden is dat niet meer dan een lucide droom. Dat lijkt ook te stroken met dingen die niet helemaal kloppen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld de deur in je astrale slaapkamer zit op een andere plek dan in je
echte slaapkamer.
Aan de andere kant voelt het vele malen realistischer dan een droom (net zo realistisch als het echte leven) en zijn de mogelijkheden zo groot dat er mischien wel iets meer aan de hand is.
Ik voel ook wel wat voor deze toaistische wijsheid :
Chuang-Tzu once dreamed he was a butterfly. When he awoke, he no longer knew if he was a butterfly dreaming he was a man, or a man who had dreamed he was a butterfly.
Het was een mooie en heftige ervaring.
Hm hm, maar wat als alles nou precies zo is/was als in de werkelijkheid?quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:01 schreef Dukhlovi het volgende:
Als je dan gaat uittreden is dat niet meer dan een lucide droom. Dat lijkt ook te stroken met dingen die niet helemaal kloppen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld de deur in je astrale slaapkamer zit op een andere plek dan in je echte slaapkamer.
Die ken ik ookquote:Ik voel ook wel wat voor deze toaistische wijsheid :
Chuang-Tzu once dreamed he was a butterfly. When he awoke, he no longer knew if he was a butterfly dreaming he was a man, or a man who had dreamed he was a butterfly.
Das ook mogelijk. Je kunt er geen peil op trekken. Daarom is het waarheidsgehalte van zo'n uittreding zo moeilijk te bepalen. Er zijn wel testen gedaan met kaartjes met nummers eropquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:22 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Hm hm, maar wat als alles nou precies zo is/was als in de werkelijkheid?
ehhh ik kan je niet helemaal volgen hier. In mijn geval bleef ik bij bewustzijn vanaf het moment dat ik in bed stapte tot en met aan dat ik die uitreding heb gehad. Het is dus echt alsof je een eindje gaat vliegen. Mn lichaam viel wel in slaap gezien de slaap verlammings verschijnselen vooraf. Het gekke is ook dat ik ook bewust was van mijn slapende lichaam. Dit gaf tijdens de uitreding het gevoel op 2 plekken tegelijkertijd te zijn. een deel van mn bewustzijn vloog door de astrale ruimte een ander klein deel bleef in mijn lichaam en probeerde wat vingers te bewegen wat nauwelijks lukte. Moeilijk onder woorden te brengen. Het lijkt wel een soort quantum toestand ofzo.quote:Bewuste uittreding -> alleen perongeluk wakker geworden of te laat (oeps) in het lichaam.
Ik zie er dus wel wat in dat als je slaapt 'weg' bent, word je echter eerder wakker of kom je te laat, door wat voor reden dan ook, of niet goed terug in het lichaam..
hier begreep ik jequote:In Rusland zeggen ze dat de huisgeest (Domovoj) je dan aanvalt/verstikt. Als je 'm dan vraagt (denkt), "Komt 't goede of komt 't slechte" dan kun je beter of slechter ademhalen (afhankelijk van of 't goede komt of 't slechte)... Men zegt dat hij dat met je doet als hij je wil waarschuwen voor extreem goede of extreem slechte nieuws of gebeurtenissen die te gebeuren staan.
Ik werd dus van binnen wakker, maar mijn lichaam niet, niks: ogen kreeg ik niet open, hoe hard ik het ook probeerde, schreeuwen, wou mezelf bewegen, lukte ook niet, erg frustrerend dus.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:36 schreef Dukhlovi het volgende:
.. ehhh ik kan je niet helemaal volgen hier. In mijn geval bleef ik bij bewustzijn vanaf het moment dat ik in bed stapte tot en met aan dat ik die uitreding heb gehad. Het is dus echt alsof je een eindje gaat vliegen. Mn lichaam viel wel in slaap gezien de slaap verlammings verschijnselen vooraf. Het gekke is ook dat ik ook bewust was van mijn slapende lichaam. Dit gaf tijdens de uitreding het gevoel op 2 plekken tegelijkertijd te zijn. een deel van mn bewustzijn vloog door de astrale ruimte een ander klein deel bleef in mijn lichaam en probeerde wat vingers te bewegen wat nauwelijks lukte. Moeilijk onder woorden te brengen. Het lijkt wel een soort quantum toestand ofzo.
Erg interessant verhaal.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:49 schreef Sessy het volgende:
In Rusland zeggen ze dat de huisgeest (Domovoj) je dan aanvalt/verstikt. Als je 'm dan vraagt (denkt), "Komt 't goede of komt 't slechte" dan kun je beter of slechter ademhalen (afhankelijk van of 't goede komt of 't slechte)... Men zegt dat hij dat met je doet als hij je wil waarschuwen voor extreem goede of extreem slechte nieuws of gebeurtenissen die te gebeuren staan.
...
Veel lezen en ik ben paranormaalquote:Op vrijdag 9 december 2005 19:32 schreef FuifDuif het volgende:
Zhe-devilll, waar is dat op gebaseerd, die 'kennis'?
Je moest eens weten hoeveel mensen van zichzelf vinden dat ze paranormaal zijn. Heb een tijd geleden een goochelaar op de tv gezien, die ook uitlegde hoe een waarzegger werkt. Je zag 6 proefpersonen die alle 6 hetzelfde verhaal te horen kregen van de waarzegger.. o.a. dat ze van zichzelf vonden dat ze ook enigszins een paranormale gave hadden. Het verhaal was gewoon een standaardverhaal, maar alle 6 vonden het knap dat de waarzegger zoveel van hun wist en zeiden dat het niet anders kon dan dat het een echte waarzegger was.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:41 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Veel lezen en ik ben paranormaal
Hier dacht ik dus ook al aan of wou ik ook nog zeggen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:19 schreef zhe-devilll het volgende:
Er zijn bv ook mensen die sterven in hun slaap bv..
jaja blablaquote:Op vrijdag 9 december 2005 21:07 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel mensen van zichzelf vinden dat ze paranormaal zijn. Heb een tijd geleden een goochelaar op de tv gezien, die ook uitlegde hoe een waarzegger werkt. Je zag 6 proefpersonen die alle 6 hetzelfde verhaal te horen kregen van de waarzegger.. o.a. dat ze van zichzelf vonden dat ze ook enigszins een paranormale gave hadden. Het verhaal was gewoon een standaardverhaal, maar alle 6 vonden het knap dat de waarzegger zoveel van hun wist en zeiden dat het niet anders kon dan dat het een echte waarzegger was.
ik heb alleen maar gezegd dat heel veel mensen zichzelf paranormaal vindenquote:Op vrijdag 9 december 2005 22:29 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
jaja blabla
ik ben paranormaal omdat ik dingen aanvoel en soms weet
door middel van dromen, weten, readen, snap er zelf niets van maar vind dit ook niet erg belangrijk
ik heb zoiets van kan mij dat de reet kussen
ook wel lekker hoor soms?
Ik ben echt niks beter dan jij, remember that oke?
Hoop dat je nu gerustgesteld bent, ik verbeeld me nml niets
helemaal niets nada..ik ben gewoon?
Das alles.![]()
En heel veel mensen vinden zichzelf normaal, dat is ook geen goed gegeven natuurlijkquote:Op vrijdag 9 december 2005 22:30 schreef DionysuZ het volgende:
ik heb alleen maar gezegd dat heel veel mensen zichzelf paranormaal vinden![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |