Hmm voortaan maar de handrem gebruiken danquote:Op donderdag 8 december 2005 00:31 schreef vosss het volgende:
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten
Ik gebruik gewoon de 'voetrem'.quote:Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?quote:
mensen die niet kunnen hellingtrekken zonder handrem laten hem terugrollen jaquote:Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...quote:Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed![]()
Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor...
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.quote:Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest hebquote:Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:
[..]
ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...
Waren dat allemaal benzine-auto's dan?quote:Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:
[..]
voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling
lesauto's zijn 99,99% van de tijd diesels... iedere diesel kan je op de koppeling alleen wegtrekken... en veel makkelijker nog dan zo'n 2 liter 6cilinder... want lichte 6cilinders missen over het algemeen nogal wat koppel op lage toeren... een 2 liter 4cilinder gaat 10x beter iig...quote:Op donderdag 8 december 2005 00:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb
nee maar zeker meer dan de helft wel... varierend van 3 tot 8 cilinders...quote:Op donderdag 8 december 2005 00:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Waren dat allemaal benzine-auto's dan?
Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar tochquote:Op donderdag 8 december 2005 00:41 schreef HPoi het volgende:
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.![]()
tsja, weet ook niet precies waaraan dat ligt. Waarschijnlijk koppel in lage toeren. Want mijn Kever met 1200cc motor was motorisch niet sterk maar reed als een diesel. (op koppeling gebied)quote:Op donderdag 8 december 2005 00:47 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch
Whahaha...ja ik weet nog net wel dat dat niet goed isquote:Op donderdag 8 december 2005 01:14 schreef sooty het volgende:
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel..
Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten.
Dat is me wel eens overkomen maar slechts 1 of 2 keer en dan heeeel in het begin. Dan ben je met allerlei dingen om je heen bezig (met het verkeer om je heen) en dan vergeet je de koppeling in te trappen. Aangezien de auto (iig de Corsa hier) totaal ander gedrag gaat vertonen als ie al afremmende onder de 40km/u komt leer je meteen de link tussen dat andere gedrag en het intrappen van de koppeling. Daarom komt het daarna ook niet meer voorquote:Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?![]()
Precies, volgens mij is een koppeling gemaakt, om weg te kunnen rijdenquote:Op donderdag 8 december 2005 08:50 schreef Herr.Flick het volgende:
Je kunt niet wegrijden zonder slippende koppeling, ook niet met een dikke diesel.
Gewoon remmen is ook slecht voor je remmen, je moet niet remmen of volledig blokkeren.![]()
een koppeling is er speciaal voor gemaakt, alleen moet je hem niet contstant laten slippen, want dan verbrand ie...(net als je remmen)
waarom zeg je hetzelfde als wat er al in de 2 posts boven die van jou staat?quote:Op donderdag 8 december 2005 09:16 schreef yup het volgende:
Volgens mij bestaat er geen enkele auto die zonder slippende koppeling kan wegrijden.
Anders konden ze die platen helemaal wel weglaten
Dus ook bij een mega dikke uber diesel kan dat niet
Diesel kan je gewoon wat lomper mee omgaan + wat eerder lossen, bij benzine moet je gewoon wat meer gevoel hebben om het beetje soepel te laten gaan...
dan is het goedquote:Op donderdag 8 december 2005 09:23 schreef yup het volgende:
Scherm stond open dude :/
Mn Fiesta 1.1 is enorm gevoelig. Als ik daar de koppeling ook maar een beetje teveel laat opkomen begint ie al te stoten. MAar ik rijd er inmiddels al behoorlijk lang in, dus daar heb ik geen last meer van..quote:Op donderdag 8 december 2005 08:46 schreef yup het volgende:
Of een auto makkelijk wegrijd vanaf koppeling hangt af van aangrijpingspunt, stationair toerental (als ie veel toeren draait stationair rij je makkelijker weg, duh) versnellingsbakverhoudingen en motorkarakter.
Weer de Civic 1.3: die reed extreem makkelijk weg: die heeft ook belachelijk korte bakverhoudingen waardoor ie heel makkelijk wegloopt zonder horten stoten ook al doe je lomp.
Dat is heel schadelijk zelfs. Je koppeling is bedoel om een geleidelijke koppeling te creeeren tussen een draaiende motor en niet draaiende wielen, niet om constant te laten slippen, dan slijten ze enorm hard.quote:Op donderdag 8 december 2005 00:26 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Het rijden met slippende koppeling is natuurlijk niet goed voor de koppelingsplaat.
Maar bij het wegrijden is het wel even nodig volgens mij, zeker bij een benzine-auto aangezien die een zwakkere motor heeft dan een diesel.
Maar stel je nu voor je staat op een helling omhoog, is het dan schadelijk als je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt? Hij slipt dan dus.
[sub(Meestal doe ik dat nooit, ook bij het filerijden laat ik hem (eenmaal op gang gekomen) meestal doorsukkelen in zijn 1)[/sub]
Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd,quote:Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het evenquote:Op donderdag 8 december 2005 12:18 schreef Frezer het volgende:
[..]
Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd,.
Zal wel lekker gaan stinken,.
quote:Op donderdag 8 december 2005 12:34 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het even![]()
Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.quote:Op donderdag 8 december 2005 12:22 schreef Triangeljosti het volgende:
Wat is nou precies een slippende koppeling? Ik snap denk ik niet zo goed hoe een koppeling werkt? Iemand een duidelijke uitleg?
Kijkquote:Op donderdag 8 december 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
Iedere automobilist behoort te weten dat je nooit de koppeling langdurig mag laten slippen en al helemaal niet als de auto daarbij ook nog veel weerstand moet overwinnen zoals tijdens het manoeuvreren met een zware aanhanger (op oneffen terrein zeker?). Er wordt dan al snel zóveel wrijvingshitte ontwikkeld dat de koppelingsplaatvoeringen totaal verbranden. Wie moeite heeft met het manoeuvreren met de caravan doet er verstandig aan om een trekauto met automaat te kiezen. Een hydraulische koppeling (tevens koppelomvormer) kan meer hebben dan een droge plaatkoppeling, maar uiteindelijk kan bij overbelasting ook zo"n hydraulisch exemplaar nog te heet worden (moderne automaten hebben daar vaak al een waarschuwingslampje voor). (DB)quote:Op donderdag 8 december 2005 12:42 schreef Triangeljosti het volgende:
[..]
Kijk![]()
Bij mij op mijn werk is de versnellingsbak van een busje naar de knoppen omdat ze er ook boten mee vervoerden. Volgens collega's komt dat omdat ze met die boten achter het busje met slippende koppeling rijden. Is dat vanwege de zware last en omdat je je koppeling dus niet zo snel op kunt laten komen omdat hij anders afslaat? Zoiets?
Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet.quote:Op donderdag 8 december 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
O, ik dacht dat dat de voetensteun was....quote:Op donderdag 8 december 2005 12:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet.
Zo voorkom je dat je met (licht) ingetrapte dus slippende koppeling gaat rijden, een kennis van mij had zo binnen een maand zijn koppelingsplaat gesloopt.
Bij sommige auto's zit die ernaastquote:Op donderdag 8 december 2005 12:46 schreef HPoi het volgende:
[..]
O, ik dacht dat dat de voetensteun was....![]()
![]()
ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergetenquote:Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?![]()
Dan doe je het wel goed, je kan hem beter laten afslaan dan ergens tegen aan te zitten, het schijnt dat als je harder dan 40 km/u rijdt, dat je remweg ook langer wordt met koppeling ingedrukt.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:44 schreef Repeat het volgende:
[..]
ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergeten
Bullshit.nlquote:Op donderdag 8 december 2005 15:20 schreef Repeat het volgende:
Ja dan mis je het remmen van de motor blabla, dat slaat ook nergens op, met alleen de remmen zelf gaat het goed genoeg, heb je echt niet nog es dat remmende effect van de motor voor nodig....
Dit mag je me toch 's uitleggen.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:55 schreef yup het volgende:
Remmen met koppeling in en je remweg word veel langer.
Dat zal ik dan maar eens gaan aflerenquote:Op donderdag 8 december 2005 22:55 schreef yup het volgende:
Altijd MET motor afremmen als je moet remmen, nooit koppeling in op hoge snelheid en daarna remmen.
Omdat je wielen gaan blokkeren dusquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:05 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dit mag je me toch 's uitleggen.
Met enkel en alleen de remmen kun je de wielen laten blokkeren. Harder remmen is niet mogelijk.
Waardoor verkort op de motor afremmen je remweg dan ?
Inderdaad!quote:Op donderdag 8 december 2005 15:20 schreef Repeat het volgende:
Ja dan mis je het remmen van de motor blabla, dat slaat ook nergens op, met alleen de remmen zelf gaat het goed genoeg, heb je echt niet nog es dat remmende effect van de motor voor nodig....
ABS heeft feitelijk niets met de remweg te maken.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:33 schreef funkmaster het volgende:
[..]
Inderdaad!, iedereen zegt altijd dat je met de moter erbij sneller remt, maar dit is totale bull
...
Als je vol op je remt stampt grijpt je abs in om de wielen niet te laten blokkeren --> dit is gewoon het snelst dat je auto af kan remmen.
Als je op dat punt nog meer remkracht toevoegd blokkeren je wielen en rem je dus langzamer.
De remschijven van elke auto zijn sterk genoeg om de wielen te laten blokkeren (zonder ABS) dus die "extra" remkracht is gewoon bullshit.
(nou trouwens niet meteen de koppeling intrappen bij 120 en bijremmen tot 0 bij het stoplicht, want op de motor remmen kost wel 0,0 benzine)![]()
Remmen op de motor klopt wel degelijk volgens mij hoor, als je afdaalt in de bergen moet je juist zo remmen (zonder koppeling dus), zodra je de koppeling indrukt glij je als een gek naar beneden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:33 schreef funkmaster het volgende:
[..]
Inderdaad!, iedereen zegt altijd dat je met de moter erbij sneller remt, maar dit is totale bull
...
Als je vol op je remt stampt grijpt je abs in om de wielen niet te laten blokkeren --> dit is gewoon het snelst dat je auto af kan remmen.
Als je op dat punt nog meer remkracht toevoegd blokkeren je wielen en rem je dus langzamer.
De remschijven van elke auto zijn sterk genoeg om de wielen te laten blokkeren (zonder ABS) dus die "extra" remkracht is gewoon bullshit.
(nou trouwens niet meteen de koppeling intrappen bij 120 en bijremmen tot 0 bij het stoplicht, want op de motor remmen kost wel 0,0 benzine)![]()
dat heeft er niets mee te maken.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:38 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Remmen op de motor klopt wel degelijk volgens mij hoor, als je afdaalt in de bergen moet je juist zo remmen (zonder koppeling dus), zodra je de koppeling indrukt glij je als een gek naar beneden.
Staat op elke website over terrein rijden
Hooo, dit klopt niet helemaalquote:Op vrijdag 9 december 2005 11:35 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
ABS heeft feitelijk niets met de remweg te maken.
voordeel van ABS is dat je kan sturen en vol kan remmen, dat kan ongelukken voorkomen en daar is het voor bedoelt.
voordeel van remmen en tevens afremmen op de motor is dat je minder remkracht nodig hebt, zodat je remmen minder snel slijten.
Hier heb je dan weer volkomen gelijktquote:Op vrijdag 9 december 2005 11:42 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
dat heeft er niets mee te maken.
Je kan ook gewoon remmen, dan glij je ook niet naar beneden, maar dan sloop je je remmen, vandaar dat je dat met de motor moet doen (scheelt ook weer benzeen)
nee, ABS zorgt NIET voor een kortere remweg.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:44 schreef funkmaster het volgende:
[..]
Hooo, dit klopt niet helemaal![]()
ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren tijdens een noodstop, mee eens??
En dit resulteert fysiek gezien gewoon in de kortst mogelijke remweg...
ik ook, staat nergens in mijn post dat dat niet zo is.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:44 schreef funkmaster het volgende:
Ik durf er zo geld op te wedden dat als je twee auto';s naast elkaar laat rijden met 120, en ze remmen allebei tegelijk af, een met motorhulp, andere in z'n vrij of met koppeling ingedrukt (zelfde auto's, ideale testomstandigheden etc.) ze tegelijk stilstaan![]()
Behalve dat de motor van die dude die op de motor remde is afgeslagen, en die van mij niet![]()
ABS "verkort" niks nee, maar het is gewoon de beste manier van remmen, als jij in een auto zonder ABS pompend heel goed kan remmen, rem je idd even snel als dezelfde auto met ABS.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:46 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
nee, ABS zorgt NIET voor een kortere remweg.
[..]
ik ook, staat nergens in mijn post dat dat niet zo is.
Dat is dus foutquote:Op vrijdag 9 december 2005 11:44 schreef funkmaster het volgende:
[..]
Hooo, dit klopt niet helemaal![]()
ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren tijdens een noodstop, mee eens??
En dit resulteert fysiek gezien gewoon in de kortst mogelijke remweg...
Ik durf er zo geld op te wedden dat als je twee auto';s naast elkaar laat rijden met 120, en ze remmen allebei tegelijk af, een met motorhulp, andere in z'n vrij of met koppeling ingedrukt (zelfde auto's, ideale testomstandigheden etc.) ze tegelijk stilstaan![]()
Behalve dat de motor van die dude die op de motor remde is afgeslagen, en die van mij niet![]()
het is idd de beste manier van remmen, dat ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:50 schreef funkmaster het volgende:
[..]
ABS "verkort" niks nee, maar het is gewoon de beste manier van remmen, als jij in een auto zonder ABS pompend heel goed kan remmen, rem je idd even snel als dezelfde auto met ABS.
Maar aangezien sommige mensen het IQ van een visstick hebben, en gewoon de rem op grond plakken in een auto zonder abs, kan je over het algemeen zeggen dat het wel degeleijk je remafstand verkort![]()
(not convinced? : kijk topgear --> 100 pound cars --> remstest)![]()
Dat heeft er wèl iets te maken, in die zin dat koppeling intrappen je remweg verlengt dus dat je dan sowieso niet moet doen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:42 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
dat heeft er niets mee te maken.
Je kan ook gewoon remmen, dan glij je ook niet naar beneden, maar dan sloop je je remmen, vandaar dat je dat met de motor moet doen (scheelt ook weer benzeen)
Ach ja, dit is gewoon een koppeling-topicquote:Op vrijdag 9 december 2005 11:54 schreef funkmaster het volgende:
we gaan trouwens alleen wel snoeihard offtopic![]()
Op een rechte weg is het iets ander verhaal.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:56 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat heeft er wèl iets te maken, in die zin dat koppeling intrappen je remweg verlengt dus dat je dan sowieso niet moet doen.
Dus wat jij zegt klopt, je kunt beter remmen op de motor, maar wat ik zeg klopt ook trap niet je koppeling in, anders wordt de motor losgekoppeld en kan vrij draaien en dan glij je naar beneden.
Dude, minder remkrachtquote:Op vrijdag 9 december 2005 11:53 schreef yup het volgende:
[..]
Dat is dus fout
Als jij net tegen het maximale remt heb jij minder remkracht dan iemand die net tegen het maximale remt op de motor. Hij heeft de remkracht van de motor erbij. Voor meer effect kan je zelfs terugschakelen tijdens het remmen. Ik heb het zelf uitgeprobeerd en je remweg word beduidend korter...
Verder moet je wel je koppeling intrappen als je bijna stilstaat he
Is dat in strijd met wat ik zeg?quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:58 schreef yup het volgende:
[..]
Op een rechte weg is het iets ander verhaal.
Als jij net tegen het blokkeer grens aanremt zal je hard remmen.
Doe dat nog eens maar dan met de motor erbij. Je wielen blokkeren gewoon minder snel en daardoor kan je zowiezo NOG harder remmen dan met koppeling ingetrapt...
Je hebt gelijk, omdat ABS misschien 99% geoptimaliseerd is, en je hebt alitjd coureurs die beter dan die 99% kunnen remmen met hun race-instinctquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:05 schreef HPoi het volgende:
Volgens mij verlengt ABS wel je remweg. Als je goed kan remmen (een coureur bijv) dan zal die zonder ABS sneller stilstaan dan MET ABS! Tenminste dat hoor ik altijd in autoprog.Die ABS zorgt er nl. de hele tijd voor dat de wielen blijven draaien, dus niet blokkeren en dat zorgt voor een langere remweg dan constant tegen de blokkergrens remmen.
Mijn vader rijdt in een Skoda Fabia.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:07 schreef funkmaster het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, omdat ABS misschien 99% geoptimaliseerd is, en je hebt alitjd coureurs die beter dan die 99% kunnen remmen met hun race-instinct..maar we hebben jet hier over Jan Janssen in de Opel Astra
![]()
HEERLIJKquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:12 schreef HPoi het volgende:
btw, ik heb ook zo'n rem, slip, rijvaardigheidcurcus gedaan. (Rosmalen) Kreeg ik toen aangeboden van mijn stagebedrijf. (Ford Amsterdam) Moesten we ook remmen met een ABS auto. komt die vent naar me toe, ja met ABS kan je juist remmen en sturen tegelijk, probeer dat eens!Ik zo, ja maar ik rijd altijd in oude bakken (Kever '72, Mazda uit '89) dus dat ben ik niet gewend. Ik ging dus iedere keer voil in de ankers, object ontwijken en weer volop in de ankers.
Terwijl het dus de bedoeling was al remmende en stiurend dat object te omzeilen.
![]()
btw ook nog even door de bossen geragt en met een instructeur achter het stuur op de testbaan in rosmalen gereden, die ging effe met 120km/u 360 maken enzo.Probeer dan maar weer eens normaal uit te stappen.
![]()
idd, echt lachen en leuk om te doen. Ze hadden een leuk parcours rond dat Rosmalen park uitgezet, gewoon op landweggetjes, lekker met de nw. Ford Focus (met zijn 5-en achter elkaar)daar overheen raggen en door een bos.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:14 schreef funkmaster het volgende:
[..]
HEERLIJK, heb het ook gedaan...en zou het zo nog 10x willen doen!
![]()
Ja, das minder, ik heb hem een Skoda aangeraden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:15 schreef funkmaster het volgende:
Btw, zo'n Skoda Fabia werkt tenminste, mijn vader heeft zo'n spaghetti mobiel uit italie waarvan bij levering (wel 2 jaar oud) de dashboardverlichting het al niet meer deed (spaghetti electronica
)
Ben toen het laatst sneeuwde ook meteen terug naar m'n ouders gegaan in het oosten des landsquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:16 schreef HPoi het volgende:
[..]
idd, echt lachen en leuk om te doen. Ze hadden een leuk parcours rond dat Rosmalen park uitgezet, gewoon op landweggetjes, lekker met de nw. Ford Focus (met zijn 5-en achter elkaar)daar overheen raggen en door een bos.![]()
goeie keus hoor denk ik!quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:16 schreef HPoi het volgende:
[..]
Ja, das minder, ik heb hem een Skoda aangeraden.(hij wou een goede en goedkope wagen)
Even correctie van mezelf, de dashboard verlichting is ook het enige slechte aan die auto,quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:15 schreef funkmaster het volgende:
Btw, zo'n Skoda Fabia werkt tenminste, mijn vader heeft zo'n spaghetti mobiel uit italie waarvan bij levering (wel 2 jaar oud) de dashboardverlichting het al niet meer deed (spaghetti electronica
)
Goede voet fitness.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:22 schreef funkmaster het volgende:
[..]
Even correctie van mezelf, de dashboard verlichting is ook het enige slechte aan die auto,
Maserati 3200 GT racebeest, met zwaaaare koppeling (on-topic olé)...file rijden is ongeveer hetzelfde als sporten in die auto
![]()
Kijk jij snapt het tenminste! Het enige contact met de weg zijn je banden en als je remt vlak voor de grens dat je banden blokkeren is dat je maximaal remvermogen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:00 schreef funkmaster het volgende:
[..]
Dude, minder remkracht![]()
![]()
Je hebt gelijk in alles wat je zegt alleen je conclusie klopt gewoon niet...
Je bent als auto op 4 plaatsen met de weg verbonden, als op de vier plaatsen zo hard mogelijk wordt afgeremd zonder te blokkeren sta je gewoon het snelste stil!
Jullie doen alsof je banden opeens meer remkracht kunnen overbrengen als je de motorrem erbij hebt..., het is gewoon nog steeds rubber op asfalt hoor.
Respect dudequote:Op vrijdag 9 december 2005 12:39 schreef 1299 het volgende:
[..]
Kijk jij snapt het tenminste! Het enige contact met de weg zijn je banden en als je remt vlak voor de grens dat je banden blokkeren is dat je maximaal remvermogen.
Met afremmen op de motor maakt dat geen hol uit.
Hmm zo had ik het nooit bekekenquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:39 schreef 1299 het volgende:
[..]
Kijk jij snapt het tenminste! Het enige contact met de weg zijn je banden en als je remt vlak voor de grens dat je banden blokkeren is dat je maximaal remvermogen.
Met afremmen op de motor maakt dat geen hol uit.
je snapt het gewoon nietquote:Op vrijdag 9 december 2005 13:58 schreef yup het volgende:
[..]
Hmm zo had ik het nooit bekeken![]()
Denk dat een testje het wel kan uitwijzen, denk dat je gelijk hebt.
Maar het is wel zo dat met motorrem de kans op blokkerende wielen veel kleiner is. In de praktijk kan je gewoon veel harder remmen met motorrem dan zonder. Ik heb het vandaag nog geprobeerd, maar bij 100 km/u keihard voor een stoplicht remmen met koppeling ingetrapt zonder de wielen te laten blokkeren kan behoorlijk moeilijk zijn... Met motorrem kan je gewoon als een mongool op het pedaal stampen (niet TE hard uiteraard)...
quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:04 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Toyota
Ik denk dat je in de war bent met iemand anders![]()
Ik rem in m'n kia ook op de motor, maar in de supra absoluut niet nadat veel andere supra eigenaren dit afraadden. De remmen zijn sowieso al heel krachtig en de prijs van een motor of getrag >>>>> de prijs van remblokken en schijven.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:55 schreef yup het volgende:
[..]
Bullshit.nl
Welke auto ik ook heb gereden het is altijd hetzelfde:
Remmen met koppeling in en je remweg word veel langer.
Ten eerste, op de motor remmen + remmen: je wielen blokkeren veel minder snel, ten tweede, de motor helpt de remmen echt enorm met afremmen van de auto.
Altijd MET motor afremmen als je moet remmen, nooit koppeling in op hoge snelheid en daarna remmen. Op motor is VEEL beter voor je remmen en is ook nog eens zuiniger bij een benzinemtoor (gasklep dicht en word geen benzine ingespoten)...
Gewoon van de koppeling afblijvenquote:Op zaterdag 10 december 2005 12:15 schreef 2609 het volgende:
op de motor remmen hoe doe je dat dan weer :S ik rem altijd gewoon met mn rempedaal
Nouja, ik rem ook heel vaak op de koppeling, is dat slecht ervoor?quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:15 schreef 2609 het volgende:
op de motor remmen hoe doe je dat dan weer :S ik rem altijd gewoon met mn rempedaal
Dat is dus op de motor remmen wat je doet,quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:30 schreef Boschjesman het volgende:
[..]
Nouja, ik rem ook heel vaak op de koppeling, is dat slecht ervoor?
Dus bijvoorbeeld als ik >60 rijd, de auto in de 2 gooien en de koppeling op laten komen.
Yup is nog van voor de tijd van schijfremmen en ABSquote:
En waarom kan een supra (itt tot elke andere auto) daar niet tegenquote:Op zaterdag 10 december 2005 06:18 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik rem in m'n kia ook op de motor, maar in de supra absoluut niet nadat veel andere supra eigenaren dit afraadden. De remmen zijn sowieso al heel krachtig en de prijs van een motor of getrag >>>>> de prijs van remblokken en schijven.
Nee want dan zijn de toeren van je motor laag (als het goed is).quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:57 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Daar ben ik weer met een nieuwe vraag![]()
Als je nou uitgebreid aan het parkeren bent dan rijd je toch ook met slippende koppeling, is dat dan niet desastreus voor je koppelingsplaat?
al eens automaat gereden pietverdriet?quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijkt me een vrij belangrijke eis aan een auto dat je de motor als rem kan gebruiken, of wou je in de bergen alleen maar op je normale rem gaan remmen? Dan wens ik je veel succes, en hoop dat je het overleefd
nee das niet zo slecht omdat je idd weinig toeren draait, behalve bij bejaarden die hun motor bij het inparkeren op 6000 toeren houden en dan met de koppeling de snelheid regelen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:57 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Daar ben ik weer met een nieuwe vraag![]()
Als je nou uitgebreid aan het parkeren bent dan rijd je toch ook met slippende koppeling, is dat dan niet desastreus voor je koppelingsplaat?
Daarhebbiebergversnelling tochquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:03 schreef Youp het volgende:
[..]
al eens automaat gereden pietverdriet?
een automaat rolt gewoon uit als je gas loslaat, maar als je de rem gebruik nemen (moderne)automaten ook de motorrem erbij...dus die regelt het zelfquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:12 schreef yup het volgende:
[..]
Daarhebbiebergversnelling toch![]()
En kan je daar niet je eigen versnellingen kiezen? Dat is toch juist bedoeld voor in de bergen?
Een enkele keer zo laag dat ie afslaatquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:01 schreef yup het volgende:
[..]
Nee want dan zijn de toeren van je motor laag (als het goed is).
Maarre als je stil staat op een helling omhoog met weinig toeren waarom is dat dan wel slecht om je koppeling op het aangrijpingspunt te houden?quote:Op woensdag 4 januari 2006 17:07 schreef Repeat het volgende:
[..]
nee das niet zo slecht omdat je idd weinig toeren draait, behalve bij bejaarden die hun motor bij het inparkeren op 6000 toeren houden en dan met de koppeling de snelheid regelen.
omdat je koppeling dan gewoon staat weg te brandenquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:28 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Maarre als je stil staat op een helling omhoog met weinig toeren waarom is dat dan wel slecht om je koppeling op het aangrijpingspunt te houden?
En boven trap je je koppeling ook in als je eventjes moet remmenquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:30 schreef Repeat het volgende:
[..]
omdat je koppeling dan gewoon staat weg te branden
bij het inparkeren is het meestal beetje gas, gas los, beetje gas, gas los en je staat geparkeerd. Duurt maar heel kort dus...
Ik denk de motor...quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:29 schreef Impry het volgende:
Nog even een andere koppelingsvraag, nu we toch bezig zijn
Een vriend van mij stond pas behoorlijk kansloos te doen met de Omega-station van z'n oudersHij wilde namelijk als een ware WRC wegrijden
Dus hij gaf een paar seconde vol gas (echt in de toerenbegrenzer) en liet daarna de kopelling heel geleidelijk opkomen (terwijl hij wielspin wilde
)
Toen hij eenmaal weg was hing er een enorme stank.
ZIjn dat dan de koppelingsplaten die je ruikt, omdat hij de koppeling te geleidelijk liet opkomen? Of is dat de motor zelf die je ruikt? (de motor was al wel goed warm)
een moderne automaat soms jaquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:17 schreef funkmaster het volgende:
[..]
een automaat rolt gewoon uit als je gas loslaat, maar als je de rem gebruik nemen (moderne)automaten ook de motorrem erbij...dus die regelt het zelf![]()
quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:29 schreef Impry het volgende:
Een vriend van mij stond pas behoorlijk kansloos te doen met de Omega-station van z'n oudersHij wilde namelijk als een ware WRC wegrijden
Dus hij gaf een paar seconde vol gas (echt in de toerenbegrenzer) en liet daarna de kopelling heel geleidelijk opkomen (terwijl hij wielspin wilde
)
ZIjn dat dan de koppelingsplaten die je ruikt, omdat hij de koppeling te geleidelijk liet opkomen? Of is dat de motor zelf die je ruikt? (de motor was al wel goed warm)
Platen 3000%.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:29 schreef Impry het volgende:
)
Als dat mijn zoon was geweest, had ie het geweten, dat zijn de verbrande koppelingsplaten die je ruikt.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:29 schreef Impry het volgende:
)
Bij m'n vito van de zaak kan het inderdaad niet anders want daar heb je een voethandrem.quote:Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:
[..]
mensen die niet kunnen hellingtrekken zonder handrem laten hem terugrollen jaje moet gewoon terwijl je op de rem staat te stampen de koppeling laten opkomen totdat hij aangrijpt en dan idd je voet van de rem halen en gas bijgeven...
Okee maar je moet ook weer niet te snel loslaten volgens mij anders schokt de auto zoquote:Op woensdag 4 januari 2006 18:50 schreef yup het volgende:
[..]
NOOIT geleidelijk lossen, clutch wat harder dumpen is dan nog beter dan dat je geleidelijk die dingen laat wegbranden![]()
Is ook beter voor je remblokken heb ik wel eens begrepen, die zijn niet blij met tegen hete remschijven te worden aangezet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:30 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Bij m'n vito van de zaak kan het inderdaad niet anders want daar heb je een voethandrem.
Maar met mijn eigen auto vind ik het veel fijner om m'n handrem erop te zetten
Tja ik heb achter ook schrijven dus die blokken gaan er toch tegenaanquote:Op woensdag 4 januari 2006 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is ook beter voor je remblokken heb ik wel eens begrepen, die zijn niet blij met tegen hete remschijven te worden aangezet.
Toen ik rijles had, hadden we achter nog trommelremmen, daar zeg je wat...quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:35 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Tja ik heb achter ook schrijven dus die blokken gaan er toch tegenaan
Maar voor zijn ze idd veel heter...
niet knijterhard aan komen remmen op een heuvel?quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is ook beter voor je remblokken heb ik wel eens begrepen, die zijn niet blij met tegen hete remschijven te worden aangezet.
Als je heuvel/bergen rijd moet je sowieso aan de temp van je remmen denken, vandaar ook dat ik zei dat je de motor ook moet gebruiken om te remmen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:39 schreef Youp het volgende:
[..]
niet knijterhard aan komen remmen op een heuvel?
Als je een handrem hebt die aangsloten is op andere remmen dan je achterste schijven geldt dat wel ja...quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb trouwens vroeger geleerd dat je als het vriest de auto niet op de handrem moet zetten, maar das nog uit de tijd van de trommelrem. Is dat eigenlijk nog steeds actueel?
en een auto met schijven rondom heeft niet automatisch de handrem op de schijf zitten.... meeste autos hebben een kleine remtrommel in de achterste remschijven zitten >> handremquote:Op woensdag 4 januari 2006 19:44 schreef yup het volgende:
[..]
Als je een handrem hebt die aangsloten is op andere remmen dan je achterste schijven geldt dat wel ja...
Die ouders geven daar allemaal niet zo veel om... beetje apart huishouden. Dat even terzijde.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als dat mijn zoon was geweest, had ie het geweten, dat zijn de verbrande koppelingsplaten die je ruikt.
Kan meevallen, ligt eraan hoe vaak je het doet - de meeste koppelingen zijn zelf-stellend, en kunnen redelijk wat slijtage opvangen. Als de koppeling echt gaar is merk je dat aan 't niet goed pakken als je doorschakelt (motor vliegt in toeren zonder dat je harder gaat), of juist aan 't te agressief pakken als je rustig uit stilstand weg wilt rijden (resulterend in een bokkende auto, hetgeen zo ongeveer de hele aandrijving en ophanging kan slopen).quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:43 schreef Impry het volgende:
[..]
Die ouders geven daar allemaal niet zo veel om... beetje apart huishouden. Dat even terzijde.
Maar waarschijnlijk zijn die koppelingsplaten nu dus niets meer waard. Merk je zoiets meteen tijdens het rijden?
Maar dat heeft vooral te maken met de remkabel, niet dat je blokken zullen vast vriezen...quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb trouwens vroeger geleerd dat je als het vriest de auto niet op de handrem moet zetten, maar das nog uit de tijd van de trommelrem. Is dat eigenlijk nog steeds actueel?
Nou, dat heb je met rijles toch niet geleerd?... hellinkje-trekken is toch niet moeilijk?quote:
kan je wel wat sneller mee weg dan met je voetrem, maarja dat is wel makkelijker. Gewoon rem ingedrukt houden, koppeling laten komen totdat ie gaat trekken, rem los en gas. Weg ben je, makkelijker kan bijna niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 01:39 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Nou, dat heb je met rijles toch niet geleerd?... hellinkje-trekken is toch niet moeilijk?
Gewoon optrekken zoals altijd, ietsiepietsie meer gas, en 'm net wel/niet door de handrem heen trekken... (voel je vanzelf)... 't is echt niet moeilijk...
...alhoewel volgens mij 80% het niet doet of niet aandurft...
Velen rollen terug...quote:Op zaterdag 7 januari 2006 01:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
kan je wel wat sneller mee weg dan met je voetrem, maarja dat is wel makkelijker. Gewoon rem ingedrukt houden, koppeling laten komen totdat ie gaat trekken, rem los en gas. Weg ben je, makkelijker kan bijna niet.
Ik bewaar deze aanpak wel voor wanneer mijn koppeling kapot is, zo sloop je de rest dan namelijk ook in 1 keerquote:Op vrijdag 6 juni 2008 16:08 schreef garnage-patrick het volgende:
trouwens voor de mensen die weg willen rijden zonder de koppeling te laten slippen,....
Motor uit, koppeling intrappen, in z'n 1rossen en daarna koppeling los, op het moment dat je weg kan rijden, auto gewoon starten (i know slecht voor je startmotor, doe het zelf ook niet (met me oude blok wel us))
als je wil schakelen, versnelling gewoon uit zijn 1trekken, en dan motor gelijk laten lopen zodat je hem zonder dat je je koppeling hoeft te gebruiken in z'n 2,3,4,5,6 kan zetten![]()
allemaal slecht voor je bak, startmotor en reutemeteut! maar daar ging het nou niet om
Wat een kwats dat als je echt moet remmen dat je dan zogenaamd op je motor kan afremmen. Lul niet slap.quote:Op zaterdag 10 december 2005 17:52 schreef 1299 het volgende:
Ja als ik flink aan het raggen ben en mijn remmen worden erg heet dan ga ik ook extreem op mijn motor afremmen, komt ook omdat ik kromme remschijven heb en die bij hard remmen erg gaan trillen. Maar ik ga ze binnenkort vervangen
Lol @ quote op een reply van 2 jaar oudquote:Op zaterdag 7 juni 2008 04:28 schreef PNG het volgende:
[..]
Wat een kwats dat als je echt moet remmen dat je dan zogenaamd op je motor kan afremmen. Lul niet slap.
En los je problemen op. Slap gezwam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |