abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32907676
Het rijden met slippende koppeling is natuurlijk niet goed voor de koppelingsplaat.
Maar bij het wegrijden is het wel even nodig volgens mij, zeker bij een benzine-auto aangezien die een zwakkere motor heeft dan een diesel.
Maar stel je nu voor je staat op een helling omhoog, is het dan schadelijk als je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt? Hij slipt dan dus.

[sub(Meestal doe ik dat nooit, ook bij het filerijden laat ik hem (eenmaal op gang gekomen) meestal doorsukkelen in zijn 1)[/sub]
Een heer met stijl
pi_32907756
Volgens mij is dat idd schadelijk. Maar ik doe dat wel af en toe.
pi_32907763
Zolang je niet ineens plankgas geeft op het moment dat ie slipt maakt het geen drol uit; die dingen zijn daar juist voor gemaakt en ja de koppelingsplaten slijten daarvan, maargoed, je banden slijten ook van rijden en je remmen van remmen.

Ergo: als je normaal wegrijd is er niks aan de hand (en stinkt het ook niet )
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_32907795
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_32907813
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed
Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor...
Een heer met stijl
pi_32907830
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:31 schreef vosss het volgende:
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten
Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Een heer met stijl
pi_32907870
Bij benzine moet je idd meestal gas bijgeven anders slaat die af. Daarom is een diesel in een sukkelfile ook zo handig, hoef je alleen koppeling te laten opkomen.

btw mijn Kever kon je ook hetzelfde rijden als een diesel. (dus zonder gas te geven, en das toch echt een benzine)
pi_32907884
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Ik gebruik gewoon de 'voetrem'.
pi_32907952
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:34 schreef HPoi het volgende:

[..]

Ik gebruik gewoon de 'voetrem'.
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
Een heer met stijl
pi_32907997
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
mensen die niet kunnen hellingtrekken zonder handrem laten hem terugrollen ja je moet gewoon terwijl je op de rem staat te stampen de koppeling laten opkomen totdat hij aangrijpt en dan idd je voet van de rem halen en gas bijgeven...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908021
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed
Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor...
ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...

-edit-

voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908065
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.

Komt het voordeel van de diesel, daar hoeft het niet bliksemsnel, zodra je je linkervoet omhoog doet bij de koppeling gaat die al rijden nl. Maarre, ik heb met lessen (5 jaar terug) toen deze methode en handrem geleerd, met helling trekken op examen heb ik ook gewoon voetrem methode gebruikt, vind ik ook fijner want dat gaat sneller en dan mis je niet snel het groene licht, alleen op zeer stijle hellingen gebruik ik de handrem soms, denk aan parkeergarage.
pi_32908081
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:

[..]

ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...
Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb
Een heer met stijl
pi_32908115
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:

[..]


voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling
Waren dat allemaal benzine-auto's dan?
Een heer met stijl
pi_32908135
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb
lesauto's zijn 99,99% van de tijd diesels... iedere diesel kan je op de koppeling alleen wegtrekken... en veel makkelijker nog dan zo'n 2 liter 6cilinder... want lichte 6cilinders missen over het algemeen nogal wat koppel op lage toeren... een 2 liter 4cilinder gaat 10x beter iig...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908159
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Waren dat allemaal benzine-auto's dan?
nee maar zeker meer dan de helft wel... varierend van 3 tot 8 cilinders...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908187
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:41 schreef HPoi het volgende:
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.
Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_32908239
overigens een beetje ontopic... ik sta bijna dagelijks op de koppeling op een hellinkje... en ik moet me dat maar eens af gaan leren... zeker met een eigen auto
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908304
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:47 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch
tsja, weet ook niet precies waaraan dat ligt. Waarschijnlijk koppel in lage toeren. Want mijn Kever met 1200cc motor was motorisch niet sterk maar reed als een diesel. (op koppeling gebied)

Overigens moet ik met mijn huidige auto flink veel gas geven, de koppeling is nl. bijna weg.
pi_32908491
Met mn lesauto kon ik dat ook doen, dat was een Volvo S40 op LPG, met mn eigen auto (benzine) geef ik eigenlijk altijd gas bij, heb nog nooit op alleen de koppeling geprobeerd weg te rijden. Als ik op een hellingkje op de handrem sta rij ik net zo makkelijk weg als normaal, dat is 1 handeling meer dan met normaal wegrijden (handrem los gooien), als je dat moment goed kan timen heb je nergens last van .
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_32908584
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?
Een heer met stijl
  donderdag 8 december 2005 @ 01:14:23 #22
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_32908647
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel..

Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_32908953
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:14 schreef sooty het volgende:
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel..

Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten.
Whahaha...ja ik weet nog net wel dat dat niet goed is
Een heer met stijl
pi_32909127
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?
Dat is me wel eens overkomen maar slechts 1 of 2 keer en dan heeeel in het begin. Dan ben je met allerlei dingen om je heen bezig (met het verkeer om je heen) en dan vergeet je de koppeling in te trappen. Aangezien de auto (iig de Corsa hier) totaal ander gedrag gaat vertonen als ie al afremmende onder de 40km/u komt leer je meteen de link tussen dat andere gedrag en het intrappen van de koppeling. Daarom komt het daarna ook niet meer voor
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_32911334
Of een auto makkelijk wegrijd vanaf koppeling hangt af van aangrijpingspunt, stationair toerental (als ie veel toeren draait stationair rij je makkelijker weg, duh ) versnellingsbakverhoudingen en motorkarakter.

Weer de Civic 1.3: die reed extreem makkelijk weg: die heeft ook belachelijk korte bakverhoudingen waardoor ie heel makkelijk wegloopt zonder horten stoten ook al doe je lomp.
  donderdag 8 december 2005 @ 08:50:33 #26
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_32911379
Je kunt niet wegrijden zonder slippende koppeling, ook niet met een dikke diesel.
Gewoon remmen is ook slecht voor je remmen, je moet niet remmen of volledig blokkeren.

een koppeling is er speciaal voor gemaakt, alleen moet je hem niet contstant laten slippen, want dan verbrand ie...(net als je remmen)

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_32911586
quote:
Op donderdag 8 december 2005 08:50 schreef Herr.Flick het volgende:
Je kunt niet wegrijden zonder slippende koppeling, ook niet met een dikke diesel.
Gewoon remmen is ook slecht voor je remmen, je moet niet remmen of volledig blokkeren.

een koppeling is er speciaal voor gemaakt, alleen moet je hem niet contstant laten slippen, want dan verbrand ie...(net als je remmen)

Precies, volgens mij is een koppeling gemaakt, om weg te kunnen rijden
en daar hoort slippen nou eenmaal bij

Je hebt alleen wel van die lullebutsers die met 4000 toeren tot zijn 3de versnelling aan toe de koppeling 5 min. laten slippen, dat is wel minder goed
pi_32911693
Volgens mij bestaat er geen enkele auto die zonder slippende koppeling kan wegrijden.

Anders konden ze die platen helemaal wel weglaten

Dus ook bij een mega dikke uber diesel kan dat niet

Diesel kan je gewoon wat lomper mee omgaan + wat eerder lossen, bij benzine moet je gewoon wat meer gevoel hebben om het beetje soepel te laten gaan...
pi_32911759
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:16 schreef yup het volgende:
Volgens mij bestaat er geen enkele auto die zonder slippende koppeling kan wegrijden.

Anders konden ze die platen helemaal wel weglaten

Dus ook bij een mega dikke uber diesel kan dat niet

Diesel kan je gewoon wat lomper mee omgaan + wat eerder lossen, bij benzine moet je gewoon wat meer gevoel hebben om het beetje soepel te laten gaan...
waarom zeg je hetzelfde als wat er al in de 2 posts boven die van jou staat?
pi_32911793
Scherm stond open dude :/
pi_32911820
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:23 schreef yup het volgende:
Scherm stond open dude :/
dan is het goed
pi_32911922
quote:
Op donderdag 8 december 2005 08:46 schreef yup het volgende:
Of een auto makkelijk wegrijd vanaf koppeling hangt af van aangrijpingspunt, stationair toerental (als ie veel toeren draait stationair rij je makkelijker weg, duh ) versnellingsbakverhoudingen en motorkarakter.

Weer de Civic 1.3: die reed extreem makkelijk weg: die heeft ook belachelijk korte bakverhoudingen waardoor ie heel makkelijk wegloopt zonder horten stoten ook al doe je lomp.
Mn Fiesta 1.1 is enorm gevoelig. Als ik daar de koppeling ook maar een beetje teveel laat opkomen begint ie al te stoten. MAar ik rijd er inmiddels al behoorlijk lang in, dus daar heb ik geen last meer van..

Alleen, mn vriendin gaat binnenkort op voor haar rijbewijs en die wil natuurlijk ook rijden in mijn auto. Dat zal wel even wennen worden :p
I spoke proper England since I was a children.
pi_32911929
[quote]Op donderdag 8 december 2005 09:30 schreef Reneuh het volgende:

[..]

Dubbelpost

[ Bericht 55% gewijzigd door Reneuh op 08-12-2005 09:31:49 (dubbel :')) ]
I spoke proper England since I was a children.
pi_32914770
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:26 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Het rijden met slippende koppeling is natuurlijk niet goed voor de koppelingsplaat.
Maar bij het wegrijden is het wel even nodig volgens mij, zeker bij een benzine-auto aangezien die een zwakkere motor heeft dan een diesel.
Maar stel je nu voor je staat op een helling omhoog, is het dan schadelijk als je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt? Hij slipt dan dus.

[sub(Meestal doe ik dat nooit, ook bij het filerijden laat ik hem (eenmaal op gang gekomen) meestal doorsukkelen in zijn 1)[/sub]
Dat is heel schadelijk zelfs. Je koppeling is bedoel om een geleidelijke koppeling te creeeren tussen een draaiende motor en niet draaiende wielen, niet om constant te laten slippen, dan slijten ze enorm hard.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_32915166
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd, .

Zal wel lekker gaan stinken, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_32915248
Wat is nou precies een slippende koppeling? Ik snap denk ik niet zo goed hoe een koppeling werkt? Iemand een duidelijke uitleg?
pi_32915501
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:18 schreef Frezer het volgende:

[..]

Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd, .

Zal wel lekker gaan stinken, .
Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het even
Een heer met stijl
pi_32915509
*delete*

[ Bericht 97% gewijzigd door Nitro_Racer op 08-12-2005 12:43:39 ]
Age only matters if you're cheese
I don't mind coming to work, but that eight hour wait to go home is a bitch.
pi_32915551
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:34 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het even
, oke. Dan begreep ik die post verkeerd.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_32915574
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:22 schreef Triangeljosti het volgende:
Wat is nou precies een slippende koppeling? Ik snap denk ik niet zo goed hoe een koppeling werkt? Iemand een duidelijke uitleg?
Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_32915640
Iedere automobilist behoort te weten dat je nooit de koppeling langdurig mag laten slippen en al helemaal niet als de auto daarbij ook nog veel weerstand moet overwinnen zoals tijdens het manoeuvreren met een zware aanhanger (op oneffen terrein zeker?). Er wordt dan al snel zóveel wrijvingshitte ontwikkeld dat de koppelingsplaatvoeringen totaal verbranden. Wie moeite heeft met het manoeuvreren met de caravan doet er verstandig aan om een trekauto met automaat te kiezen. Een hydraulische koppeling (tevens koppelomvormer) kan meer hebben dan een droge plaatkoppeling, maar uiteindelijk kan bij overbelasting ook zo"n hydraulisch exemplaar nog te heet worden (moderne automaten hebben daar vaak al een waarschuwingslampje voor). (DB)


De hydraulische koppelingsbediening is niet nastelbaar en uw dealer heeft op dat punt dus gelijk. Overigens is het niet verstandig om met een slippende koppeling door te blijven rijden. Vliegwiel en drukgroep kunnen dan zó heet worden dat ze niet meer bruikbaar zijn.
pi_32915646
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
Kijk

Bij mij op mijn werk is de versnellingsbak van een busje naar de knoppen omdat ze er ook boten mee vervoerden. Volgens collega's komt dat omdat ze met die boten achter het busje met slippende koppeling rijden. Is dat vanwege de zware last en omdat je je koppeling dus niet zo snel op kunt laten komen omdat hij anders afslaat? Zoiets?
pi_32915653
Hier staat beschreven hoe een koppeling exact werkt
Age only matters if you're cheese
I don't mind coming to work, but that eight hour wait to go home is a bitch.
pi_32915691
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:42 schreef Triangeljosti het volgende:

[..]

Kijk

Bij mij op mijn werk is de versnellingsbak van een busje naar de knoppen omdat ze er ook boten mee vervoerden. Volgens collega's komt dat omdat ze met die boten achter het busje met slippende koppeling rijden. Is dat vanwege de zware last en omdat je je koppeling dus niet zo snel op kunt laten komen omdat hij anders afslaat? Zoiets?
Iedere automobilist behoort te weten dat je nooit de koppeling langdurig mag laten slippen en al helemaal niet als de auto daarbij ook nog veel weerstand moet overwinnen zoals tijdens het manoeuvreren met een zware aanhanger (op oneffen terrein zeker?). Er wordt dan al snel zóveel wrijvingshitte ontwikkeld dat de koppelingsplaatvoeringen totaal verbranden. Wie moeite heeft met het manoeuvreren met de caravan doet er verstandig aan om een trekauto met automaat te kiezen. Een hydraulische koppeling (tevens koppelomvormer) kan meer hebben dan een droge plaatkoppeling, maar uiteindelijk kan bij overbelasting ook zo"n hydraulisch exemplaar nog te heet worden (moderne automaten hebben daar vaak al een waarschuwingslampje voor). (DB)

pi_32915702
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet.
Zo voorkom je dat je met (licht) ingetrapte dus slippende koppeling gaat rijden, een kennis van mij had zo binnen een maand zijn koppelingsplaat gesloopt.
Een heer met stijl
pi_32915732
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet.
Zo voorkom je dat je met (licht) ingetrapte dus slippende koppeling gaat rijden, een kennis van mij had zo binnen een maand zijn koppelingsplaat gesloopt.
O, ik dacht dat dat de voetensteun was....
pi_32915814
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:46 schreef HPoi het volgende:

[..]

O, ik dacht dat dat de voetensteun was....
Bij sommige auto's zit die ernaast
Een heer met stijl
pi_32917172
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?
ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergeten
pi_32918259
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:44 schreef Repeat het volgende:

[..]

ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergeten
Dan doe je het wel goed, je kan hem beter laten afslaan dan ergens tegen aan te zitten, het schijnt dat als je harder dan 40 km/u rijdt, dat je remweg ook langer wordt met koppeling ingedrukt.
Een heer met stijl
pi_32919526
Ja dan mis je het remmen van de motor blabla, dat slaat ook nergens op, met alleen de remmen zelf gaat het goed genoeg, heb je echt niet nog es dat remmende effect van de motor voor nodig....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')