Hmm voortaan maar de handrem gebruiken danquote:Op donderdag 8 december 2005 00:31 schreef vosss het volgende:
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten
Ik gebruik gewoon de 'voetrem'.quote:Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?quote:
mensen die niet kunnen hellingtrekken zonder handrem laten hem terugrollen jaquote:Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...quote:Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed![]()
Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor...
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.quote:Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest hebquote:Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:
[..]
ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...
Waren dat allemaal benzine-auto's dan?quote:Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:
[..]
voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling
lesauto's zijn 99,99% van de tijd diesels... iedere diesel kan je op de koppeling alleen wegtrekken... en veel makkelijker nog dan zo'n 2 liter 6cilinder... want lichte 6cilinders missen over het algemeen nogal wat koppel op lage toeren... een 2 liter 4cilinder gaat 10x beter iig...quote:Op donderdag 8 december 2005 00:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb
nee maar zeker meer dan de helft wel... varierend van 3 tot 8 cilinders...quote:Op donderdag 8 december 2005 00:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Waren dat allemaal benzine-auto's dan?
Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar tochquote:Op donderdag 8 december 2005 00:41 schreef HPoi het volgende:
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.![]()
tsja, weet ook niet precies waaraan dat ligt. Waarschijnlijk koppel in lage toeren. Want mijn Kever met 1200cc motor was motorisch niet sterk maar reed als een diesel. (op koppeling gebied)quote:Op donderdag 8 december 2005 00:47 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch
Whahaha...ja ik weet nog net wel dat dat niet goed isquote:Op donderdag 8 december 2005 01:14 schreef sooty het volgende:
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel..
Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten.
Dat is me wel eens overkomen maar slechts 1 of 2 keer en dan heeeel in het begin. Dan ben je met allerlei dingen om je heen bezig (met het verkeer om je heen) en dan vergeet je de koppeling in te trappen. Aangezien de auto (iig de Corsa hier) totaal ander gedrag gaat vertonen als ie al afremmende onder de 40km/u komt leer je meteen de link tussen dat andere gedrag en het intrappen van de koppeling. Daarom komt het daarna ook niet meer voorquote:Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?![]()
Precies, volgens mij is een koppeling gemaakt, om weg te kunnen rijdenquote:Op donderdag 8 december 2005 08:50 schreef Herr.Flick het volgende:
Je kunt niet wegrijden zonder slippende koppeling, ook niet met een dikke diesel.
Gewoon remmen is ook slecht voor je remmen, je moet niet remmen of volledig blokkeren.![]()
een koppeling is er speciaal voor gemaakt, alleen moet je hem niet contstant laten slippen, want dan verbrand ie...(net als je remmen)
waarom zeg je hetzelfde als wat er al in de 2 posts boven die van jou staat?quote:Op donderdag 8 december 2005 09:16 schreef yup het volgende:
Volgens mij bestaat er geen enkele auto die zonder slippende koppeling kan wegrijden.
Anders konden ze die platen helemaal wel weglaten
Dus ook bij een mega dikke uber diesel kan dat niet
Diesel kan je gewoon wat lomper mee omgaan + wat eerder lossen, bij benzine moet je gewoon wat meer gevoel hebben om het beetje soepel te laten gaan...
dan is het goedquote:Op donderdag 8 december 2005 09:23 schreef yup het volgende:
Scherm stond open dude :/
Mn Fiesta 1.1 is enorm gevoelig. Als ik daar de koppeling ook maar een beetje teveel laat opkomen begint ie al te stoten. MAar ik rijd er inmiddels al behoorlijk lang in, dus daar heb ik geen last meer van..quote:Op donderdag 8 december 2005 08:46 schreef yup het volgende:
Of een auto makkelijk wegrijd vanaf koppeling hangt af van aangrijpingspunt, stationair toerental (als ie veel toeren draait stationair rij je makkelijker weg, duh) versnellingsbakverhoudingen en motorkarakter.
Weer de Civic 1.3: die reed extreem makkelijk weg: die heeft ook belachelijk korte bakverhoudingen waardoor ie heel makkelijk wegloopt zonder horten stoten ook al doe je lomp.
Dat is heel schadelijk zelfs. Je koppeling is bedoel om een geleidelijke koppeling te creeeren tussen een draaiende motor en niet draaiende wielen, niet om constant te laten slippen, dan slijten ze enorm hard.quote:Op donderdag 8 december 2005 00:26 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Het rijden met slippende koppeling is natuurlijk niet goed voor de koppelingsplaat.
Maar bij het wegrijden is het wel even nodig volgens mij, zeker bij een benzine-auto aangezien die een zwakkere motor heeft dan een diesel.
Maar stel je nu voor je staat op een helling omhoog, is het dan schadelijk als je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt? Hij slipt dan dus.
[sub(Meestal doe ik dat nooit, ook bij het filerijden laat ik hem (eenmaal op gang gekomen) meestal doorsukkelen in zijn 1)[/sub]
Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd,quote:Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het evenquote:Op donderdag 8 december 2005 12:18 schreef Frezer het volgende:
[..]
Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd,.
Zal wel lekker gaan stinken,.
quote:Op donderdag 8 december 2005 12:34 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het even![]()
Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.quote:Op donderdag 8 december 2005 12:22 schreef Triangeljosti het volgende:
Wat is nou precies een slippende koppeling? Ik snap denk ik niet zo goed hoe een koppeling werkt? Iemand een duidelijke uitleg?
Kijkquote:Op donderdag 8 december 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
Iedere automobilist behoort te weten dat je nooit de koppeling langdurig mag laten slippen en al helemaal niet als de auto daarbij ook nog veel weerstand moet overwinnen zoals tijdens het manoeuvreren met een zware aanhanger (op oneffen terrein zeker?). Er wordt dan al snel zóveel wrijvingshitte ontwikkeld dat de koppelingsplaatvoeringen totaal verbranden. Wie moeite heeft met het manoeuvreren met de caravan doet er verstandig aan om een trekauto met automaat te kiezen. Een hydraulische koppeling (tevens koppelomvormer) kan meer hebben dan een droge plaatkoppeling, maar uiteindelijk kan bij overbelasting ook zo"n hydraulisch exemplaar nog te heet worden (moderne automaten hebben daar vaak al een waarschuwingslampje voor). (DB)quote:Op donderdag 8 december 2005 12:42 schreef Triangeljosti het volgende:
[..]
Kijk![]()
Bij mij op mijn werk is de versnellingsbak van een busje naar de knoppen omdat ze er ook boten mee vervoerden. Volgens collega's komt dat omdat ze met die boten achter het busje met slippende koppeling rijden. Is dat vanwege de zware last en omdat je je koppeling dus niet zo snel op kunt laten komen omdat hij anders afslaat? Zoiets?
Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet.quote:Op donderdag 8 december 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
O, ik dacht dat dat de voetensteun was....quote:Op donderdag 8 december 2005 12:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet.
Zo voorkom je dat je met (licht) ingetrapte dus slippende koppeling gaat rijden, een kennis van mij had zo binnen een maand zijn koppelingsplaat gesloopt.
Bij sommige auto's zit die ernaastquote:Op donderdag 8 december 2005 12:46 schreef HPoi het volgende:
[..]
O, ik dacht dat dat de voetensteun was....![]()
![]()
ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergetenquote:Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?![]()
Dan doe je het wel goed, je kan hem beter laten afslaan dan ergens tegen aan te zitten, het schijnt dat als je harder dan 40 km/u rijdt, dat je remweg ook langer wordt met koppeling ingedrukt.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:44 schreef Repeat het volgende:
[..]
ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergeten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |