abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32907676
Het rijden met slippende koppeling is natuurlijk niet goed voor de koppelingsplaat.
Maar bij het wegrijden is het wel even nodig volgens mij, zeker bij een benzine-auto aangezien die een zwakkere motor heeft dan een diesel.
Maar stel je nu voor je staat op een helling omhoog, is het dan schadelijk als je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt? Hij slipt dan dus.

[sub(Meestal doe ik dat nooit, ook bij het filerijden laat ik hem (eenmaal op gang gekomen) meestal doorsukkelen in zijn 1)[/sub]
Een heer met stijl
pi_32907756
Volgens mij is dat idd schadelijk. Maar ik doe dat wel af en toe.
pi_32907763
Zolang je niet ineens plankgas geeft op het moment dat ie slipt maakt het geen drol uit; die dingen zijn daar juist voor gemaakt en ja de koppelingsplaten slijten daarvan, maargoed, je banden slijten ook van rijden en je remmen van remmen.

Ergo: als je normaal wegrijd is er niks aan de hand (en stinkt het ook niet )
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_32907795
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_32907813
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed
Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor...
Een heer met stijl
pi_32907830
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:31 schreef vosss het volgende:
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten
Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Een heer met stijl
pi_32907870
Bij benzine moet je idd meestal gas bijgeven anders slaat die af. Daarom is een diesel in een sukkelfile ook zo handig, hoef je alleen koppeling te laten opkomen.

btw mijn Kever kon je ook hetzelfde rijden als een diesel. (dus zonder gas te geven, en das toch echt een benzine)
pi_32907884
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Ik gebruik gewoon de 'voetrem'.
pi_32907952
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:34 schreef HPoi het volgende:

[..]

Ik gebruik gewoon de 'voetrem'.
Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
Een heer met stijl
pi_32907997
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
mensen die niet kunnen hellingtrekken zonder handrem laten hem terugrollen ja je moet gewoon terwijl je op de rem staat te stampen de koppeling laten opkomen totdat hij aangrijpt en dan idd je voet van de rem halen en gas bijgeven...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908021
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed
Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor...
ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...

-edit-

voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908065
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:37 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen?
Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan?
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.

Komt het voordeel van de diesel, daar hoeft het niet bliksemsnel, zodra je je linkervoet omhoog doet bij de koppeling gaat die al rijden nl. Maarre, ik heb met lessen (5 jaar terug) toen deze methode en handrem geleerd, met helling trekken op examen heb ik ook gewoon voetrem methode gebruikt, vind ik ook fijner want dat gaat sneller en dan mis je niet snel het groene licht, alleen op zeer stijle hellingen gebruik ik de handrem soms, denk aan parkeergarage.
pi_32908081
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:

[..]

ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto...
Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb
Een heer met stijl
pi_32908115
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:39 schreef Youp het volgende:

[..]


voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling
Waren dat allemaal benzine-auto's dan?
Een heer met stijl
pi_32908135
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb
lesauto's zijn 99,99% van de tijd diesels... iedere diesel kan je op de koppeling alleen wegtrekken... en veel makkelijker nog dan zo'n 2 liter 6cilinder... want lichte 6cilinders missen over het algemeen nogal wat koppel op lage toeren... een 2 liter 4cilinder gaat 10x beter iig...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908159
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Waren dat allemaal benzine-auto's dan?
nee maar zeker meer dan de helft wel... varierend van 3 tot 8 cilinders...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908187
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:41 schreef HPoi het volgende:
Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja.
Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_32908239
overigens een beetje ontopic... ik sta bijna dagelijks op de koppeling op een hellinkje... en ik moet me dat maar eens af gaan leren... zeker met een eigen auto
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32908304
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:47 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch
tsja, weet ook niet precies waaraan dat ligt. Waarschijnlijk koppel in lage toeren. Want mijn Kever met 1200cc motor was motorisch niet sterk maar reed als een diesel. (op koppeling gebied)

Overigens moet ik met mijn huidige auto flink veel gas geven, de koppeling is nl. bijna weg.
pi_32908491
Met mn lesauto kon ik dat ook doen, dat was een Volvo S40 op LPG, met mn eigen auto (benzine) geef ik eigenlijk altijd gas bij, heb nog nooit op alleen de koppeling geprobeerd weg te rijden. Als ik op een hellingkje op de handrem sta rij ik net zo makkelijk weg als normaal, dat is 1 handeling meer dan met normaal wegrijden (handrem los gooien), als je dat moment goed kan timen heb je nergens last van .
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_32908584
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?
Een heer met stijl
  donderdag 8 december 2005 @ 01:14:23 #22
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_32908647
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel..

Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_32908953
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:14 schreef sooty het volgende:
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel..

Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten.
Whahaha...ja ik weet nog net wel dat dat niet goed is
Een heer met stijl
pi_32909127
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?
Dat is me wel eens overkomen maar slechts 1 of 2 keer en dan heeeel in het begin. Dan ben je met allerlei dingen om je heen bezig (met het verkeer om je heen) en dan vergeet je de koppeling in te trappen. Aangezien de auto (iig de Corsa hier) totaal ander gedrag gaat vertonen als ie al afremmende onder de 40km/u komt leer je meteen de link tussen dat andere gedrag en het intrappen van de koppeling. Daarom komt het daarna ook niet meer voor
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_32911334
Of een auto makkelijk wegrijd vanaf koppeling hangt af van aangrijpingspunt, stationair toerental (als ie veel toeren draait stationair rij je makkelijker weg, duh ) versnellingsbakverhoudingen en motorkarakter.

Weer de Civic 1.3: die reed extreem makkelijk weg: die heeft ook belachelijk korte bakverhoudingen waardoor ie heel makkelijk wegloopt zonder horten stoten ook al doe je lomp.
  donderdag 8 december 2005 @ 08:50:33 #26
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_32911379
Je kunt niet wegrijden zonder slippende koppeling, ook niet met een dikke diesel.
Gewoon remmen is ook slecht voor je remmen, je moet niet remmen of volledig blokkeren.

een koppeling is er speciaal voor gemaakt, alleen moet je hem niet contstant laten slippen, want dan verbrand ie...(net als je remmen)

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_32911586
quote:
Op donderdag 8 december 2005 08:50 schreef Herr.Flick het volgende:
Je kunt niet wegrijden zonder slippende koppeling, ook niet met een dikke diesel.
Gewoon remmen is ook slecht voor je remmen, je moet niet remmen of volledig blokkeren.

een koppeling is er speciaal voor gemaakt, alleen moet je hem niet contstant laten slippen, want dan verbrand ie...(net als je remmen)

Precies, volgens mij is een koppeling gemaakt, om weg te kunnen rijden
en daar hoort slippen nou eenmaal bij

Je hebt alleen wel van die lullebutsers die met 4000 toeren tot zijn 3de versnelling aan toe de koppeling 5 min. laten slippen, dat is wel minder goed
pi_32911693
Volgens mij bestaat er geen enkele auto die zonder slippende koppeling kan wegrijden.

Anders konden ze die platen helemaal wel weglaten

Dus ook bij een mega dikke uber diesel kan dat niet

Diesel kan je gewoon wat lomper mee omgaan + wat eerder lossen, bij benzine moet je gewoon wat meer gevoel hebben om het beetje soepel te laten gaan...
pi_32911759
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:16 schreef yup het volgende:
Volgens mij bestaat er geen enkele auto die zonder slippende koppeling kan wegrijden.

Anders konden ze die platen helemaal wel weglaten

Dus ook bij een mega dikke uber diesel kan dat niet

Diesel kan je gewoon wat lomper mee omgaan + wat eerder lossen, bij benzine moet je gewoon wat meer gevoel hebben om het beetje soepel te laten gaan...
waarom zeg je hetzelfde als wat er al in de 2 posts boven die van jou staat?
pi_32911793
Scherm stond open dude :/
pi_32911820
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:23 schreef yup het volgende:
Scherm stond open dude :/
dan is het goed
pi_32911922
quote:
Op donderdag 8 december 2005 08:46 schreef yup het volgende:
Of een auto makkelijk wegrijd vanaf koppeling hangt af van aangrijpingspunt, stationair toerental (als ie veel toeren draait stationair rij je makkelijker weg, duh ) versnellingsbakverhoudingen en motorkarakter.

Weer de Civic 1.3: die reed extreem makkelijk weg: die heeft ook belachelijk korte bakverhoudingen waardoor ie heel makkelijk wegloopt zonder horten stoten ook al doe je lomp.
Mn Fiesta 1.1 is enorm gevoelig. Als ik daar de koppeling ook maar een beetje teveel laat opkomen begint ie al te stoten. MAar ik rijd er inmiddels al behoorlijk lang in, dus daar heb ik geen last meer van..

Alleen, mn vriendin gaat binnenkort op voor haar rijbewijs en die wil natuurlijk ook rijden in mijn auto. Dat zal wel even wennen worden :p
I spoke proper England since I was a children.
pi_32911929
[quote]Op donderdag 8 december 2005 09:30 schreef Reneuh het volgende:

[..]

Dubbelpost

[ Bericht 55% gewijzigd door Reneuh op 08-12-2005 09:31:49 (dubbel :')) ]
I spoke proper England since I was a children.
pi_32914770
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:26 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Het rijden met slippende koppeling is natuurlijk niet goed voor de koppelingsplaat.
Maar bij het wegrijden is het wel even nodig volgens mij, zeker bij een benzine-auto aangezien die een zwakkere motor heeft dan een diesel.
Maar stel je nu voor je staat op een helling omhoog, is het dan schadelijk als je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt? Hij slipt dan dus.

[sub(Meestal doe ik dat nooit, ook bij het filerijden laat ik hem (eenmaal op gang gekomen) meestal doorsukkelen in zijn 1)[/sub]
Dat is heel schadelijk zelfs. Je koppeling is bedoel om een geleidelijke koppeling te creeeren tussen een draaiende motor en niet draaiende wielen, niet om constant te laten slippen, dan slijten ze enorm hard.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_32915166
quote:
Op donderdag 8 december 2005 00:32 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan
Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd, .

Zal wel lekker gaan stinken, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_32915248
Wat is nou precies een slippende koppeling? Ik snap denk ik niet zo goed hoe een koppeling werkt? Iemand een duidelijke uitleg?
pi_32915501
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:18 schreef Frezer het volgende:

[..]

Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd, .

Zal wel lekker gaan stinken, .
Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het even
Een heer met stijl
pi_32915509
*delete*

[ Bericht 97% gewijzigd door Nitro_Racer op 08-12-2005 12:43:39 ]
Age only matters if you're cheese
I don't mind coming to work, but that eight hour wait to go home is a bitch.
pi_32915551
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:34 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het even
, oke. Dan begreep ik die post verkeerd.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_32915574
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:22 schreef Triangeljosti het volgende:
Wat is nou precies een slippende koppeling? Ik snap denk ik niet zo goed hoe een koppeling werkt? Iemand een duidelijke uitleg?
Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_32915640
Iedere automobilist behoort te weten dat je nooit de koppeling langdurig mag laten slippen en al helemaal niet als de auto daarbij ook nog veel weerstand moet overwinnen zoals tijdens het manoeuvreren met een zware aanhanger (op oneffen terrein zeker?). Er wordt dan al snel zóveel wrijvingshitte ontwikkeld dat de koppelingsplaatvoeringen totaal verbranden. Wie moeite heeft met het manoeuvreren met de caravan doet er verstandig aan om een trekauto met automaat te kiezen. Een hydraulische koppeling (tevens koppelomvormer) kan meer hebben dan een droge plaatkoppeling, maar uiteindelijk kan bij overbelasting ook zo"n hydraulisch exemplaar nog te heet worden (moderne automaten hebben daar vaak al een waarschuwingslampje voor). (DB)


De hydraulische koppelingsbediening is niet nastelbaar en uw dealer heeft op dat punt dus gelijk. Overigens is het niet verstandig om met een slippende koppeling door te blijven rijden. Vliegwiel en drukgroep kunnen dan zó heet worden dat ze niet meer bruikbaar zijn.
pi_32915646
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
Kijk

Bij mij op mijn werk is de versnellingsbak van een busje naar de knoppen omdat ze er ook boten mee vervoerden. Volgens collega's komt dat omdat ze met die boten achter het busje met slippende koppeling rijden. Is dat vanwege de zware last en omdat je je koppeling dus niet zo snel op kunt laten komen omdat hij anders afslaat? Zoiets?
pi_32915653
Hier staat beschreven hoe een koppeling exact werkt
Age only matters if you're cheese
I don't mind coming to work, but that eight hour wait to go home is a bitch.
pi_32915691
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:42 schreef Triangeljosti het volgende:

[..]

Kijk

Bij mij op mijn werk is de versnellingsbak van een busje naar de knoppen omdat ze er ook boten mee vervoerden. Volgens collega's komt dat omdat ze met die boten achter het busje met slippende koppeling rijden. Is dat vanwege de zware last en omdat je je koppeling dus niet zo snel op kunt laten komen omdat hij anders afslaat? Zoiets?
Iedere automobilist behoort te weten dat je nooit de koppeling langdurig mag laten slippen en al helemaal niet als de auto daarbij ook nog veel weerstand moet overwinnen zoals tijdens het manoeuvreren met een zware aanhanger (op oneffen terrein zeker?). Er wordt dan al snel zóveel wrijvingshitte ontwikkeld dat de koppelingsplaatvoeringen totaal verbranden. Wie moeite heeft met het manoeuvreren met de caravan doet er verstandig aan om een trekauto met automaat te kiezen. Een hydraulische koppeling (tevens koppelomvormer) kan meer hebben dan een droge plaatkoppeling, maar uiteindelijk kan bij overbelasting ook zo"n hydraulisch exemplaar nog te heet worden (moderne automaten hebben daar vaak al een waarschuwingslampje voor). (DB)

pi_32915702
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen.
Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan.
Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet.
Zo voorkom je dat je met (licht) ingetrapte dus slippende koppeling gaat rijden, een kennis van mij had zo binnen een maand zijn koppelingsplaat gesloopt.
Een heer met stijl
pi_32915732
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet.
Zo voorkom je dat je met (licht) ingetrapte dus slippende koppeling gaat rijden, een kennis van mij had zo binnen een maand zijn koppelingsplaat gesloopt.
O, ik dacht dat dat de voetensteun was....
pi_32915814
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:46 schreef HPoi het volgende:

[..]

O, ik dacht dat dat de voetensteun was....
Bij sommige auto's zit die ernaast
Een heer met stijl
pi_32917172
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt?
ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergeten
pi_32918259
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:44 schreef Repeat het volgende:

[..]

ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergeten
Dan doe je het wel goed, je kan hem beter laten afslaan dan ergens tegen aan te zitten, het schijnt dat als je harder dan 40 km/u rijdt, dat je remweg ook langer wordt met koppeling ingedrukt.
Een heer met stijl
pi_32919526
Ja dan mis je het remmen van de motor blabla, dat slaat ook nergens op, met alleen de remmen zelf gaat het goed genoeg, heb je echt niet nog es dat remmende effect van de motor voor nodig....
pi_32931256
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:20 schreef Repeat het volgende:
Ja dan mis je het remmen van de motor blabla, dat slaat ook nergens op, met alleen de remmen zelf gaat het goed genoeg, heb je echt niet nog es dat remmende effect van de motor voor nodig....
Bullshit.nl

Welke auto ik ook heb gereden het is altijd hetzelfde:

Remmen met koppeling in en je remweg word veel langer.

Ten eerste, op de motor remmen + remmen: je wielen blokkeren veel minder snel, ten tweede, de motor helpt de remmen echt enorm met afremmen van de auto.

Altijd MET motor afremmen als je moet remmen, nooit koppeling in op hoge snelheid en daarna remmen. Op motor is VEEL beter voor je remmen en is ook nog eens zuiniger bij een benzinemtoor (gasklep dicht en word geen benzine ingespoten)...
pi_32934641
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:55 schreef yup het volgende:
Remmen met koppeling in en je remweg word veel langer.
Dit mag je me toch 's uitleggen.
Met enkel en alleen de remmen kun je de wielen laten blokkeren. Harder remmen is niet mogelijk.
Waardoor verkort op de motor afremmen je remweg dan ?
pi_32938252
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:55 schreef yup het volgende:
Altijd MET motor afremmen als je moet remmen, nooit koppeling in op hoge snelheid en daarna remmen.
Dat zal ik dan maar eens gaan afleren Doe ik volgens mij best vaak.

Trouwens, op diezelfde site die hierboven genoemd werd is een goede animatie te zien:

http://static.howstuffworks.com/flash/clutch-fig2.swf
pi_32939073
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 01:05 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dit mag je me toch 's uitleggen.
Met enkel en alleen de remmen kun je de wielen laten blokkeren. Harder remmen is niet mogelijk.
Waardoor verkort op de motor afremmen je remweg dan ?
Omdat je wielen gaan blokkeren dus

Probeer het zelf maar, keihard remmen net tegen blokkeergrens, en pak daarna de motor eens bij (koppeling lossen) gaat je auto een heel stuk harder remmen... Alle remhulp is gewoon mooi meegenomen en als je motor helpt met remmen zal je zien dat het een stuk beter gaat.

Verder in een noodgeval is de kans dat je wielen blokkeren doordat je te hard op de rempedaal stampt (uiteraard in geval van geen ABS) een stuk groter als je met koppeling ingetrapt gaat remmen.
pi_32940044
Maar goed over dat remmen heb je toch wel geleerd met lessen? Je remt gewoon zonder koppeling en pas als je bijna stilstaat druk je de koppeling ook in anders slaat de motor natuurlijk af. Zelfde is het dat je je koppeling niet ingedrukt moet houden in een bocht, (of nog effe schakelen in de bocht zelf) je mist dan tractie ofzo en dan ga je sneller in een slip/spin, vooral als het glad is. In de bocht moet je halverwege nl. gewoon weer gas geven.
  vrijdag 9 december 2005 @ 11:33:04 #56
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32940448
quote:
Op donderdag 8 december 2005 15:20 schreef Repeat het volgende:
Ja dan mis je het remmen van de motor blabla, dat slaat ook nergens op, met alleen de remmen zelf gaat het goed genoeg, heb je echt niet nog es dat remmende effect van de motor voor nodig....
Inderdaad! , iedereen zegt altijd dat je met de moter erbij sneller remt, maar dit is totale bull ...
Als je vol op je remt stampt grijpt je abs in om de wielen niet te laten blokkeren --> dit is gewoon het snelst dat je auto af kan remmen.
Als je op dat punt nog meer remkracht toevoegd blokkeren je wielen en rem je dus langzamer.
De remschijven van elke auto zijn sterk genoeg om de wielen te laten blokkeren (zonder ABS) dus die "extra" remkracht is gewoon bullshit.

(nou trouwens niet meteen de koppeling intrappen bij 120 en bijremmen tot 0 bij het stoplicht, want op de motor remmen kost wel 0,0 benzine)
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32940509
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:33 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Inderdaad! , iedereen zegt altijd dat je met de moter erbij sneller remt, maar dit is totale bull ...
Als je vol op je remt stampt grijpt je abs in om de wielen niet te laten blokkeren --> dit is gewoon het snelst dat je auto af kan remmen.
Als je op dat punt nog meer remkracht toevoegd blokkeren je wielen en rem je dus langzamer.
De remschijven van elke auto zijn sterk genoeg om de wielen te laten blokkeren (zonder ABS) dus die "extra" remkracht is gewoon bullshit.

(nou trouwens niet meteen de koppeling intrappen bij 120 en bijremmen tot 0 bij het stoplicht, want op de motor remmen kost wel 0,0 benzine)
ABS heeft feitelijk niets met de remweg te maken.
voordeel van ABS is dat je kan sturen en vol kan remmen, dat kan ongelukken voorkomen en daar is het voor bedoelt.

voordeel van remmen en tevens afremmen op de motor is dat je minder remkracht nodig hebt, zodat je remmen minder snel slijten.
pi_32940606
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:33 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Inderdaad! , iedereen zegt altijd dat je met de moter erbij sneller remt, maar dit is totale bull ...
Als je vol op je remt stampt grijpt je abs in om de wielen niet te laten blokkeren --> dit is gewoon het snelst dat je auto af kan remmen.
Als je op dat punt nog meer remkracht toevoegd blokkeren je wielen en rem je dus langzamer.
De remschijven van elke auto zijn sterk genoeg om de wielen te laten blokkeren (zonder ABS) dus die "extra" remkracht is gewoon bullshit.

(nou trouwens niet meteen de koppeling intrappen bij 120 en bijremmen tot 0 bij het stoplicht, want op de motor remmen kost wel 0,0 benzine)
Remmen op de motor klopt wel degelijk volgens mij hoor, als je afdaalt in de bergen moet je juist zo remmen (zonder koppeling dus), zodra je de koppeling indrukt glij je als een gek naar beneden.
Staat op elke website over terrein rijden
Een heer met stijl
pi_32940681
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:38 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Remmen op de motor klopt wel degelijk volgens mij hoor, als je afdaalt in de bergen moet je juist zo remmen (zonder koppeling dus), zodra je de koppeling indrukt glij je als een gek naar beneden.
Staat op elke website over terrein rijden
dat heeft er niets mee te maken.
Je kan ook gewoon remmen, dan glij je ook niet naar beneden, maar dan sloop je je remmen, vandaar dat je dat met de motor moet doen (scheelt ook weer benzeen)
  vrijdag 9 december 2005 @ 11:44:18 #60
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32940714
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:35 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

ABS heeft feitelijk niets met de remweg te maken.
voordeel van ABS is dat je kan sturen en vol kan remmen, dat kan ongelukken voorkomen en daar is het voor bedoelt.

voordeel van remmen en tevens afremmen op de motor is dat je minder remkracht nodig hebt, zodat je remmen minder snel slijten.
Hooo, dit klopt niet helemaal
ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren tijdens een noodstop, mee eens??
En dit resulteert fysiek gezien gewoon in de kortst mogelijke remweg...
Ik durf er zo geld op te wedden dat als je twee auto';s naast elkaar laat rijden met 120, en ze remmen allebei tegelijk af, een met motorhulp, andere in z'n vrij of met koppeling ingedrukt (zelfde auto's, ideale testomstandigheden etc.) ze tegelijk stilstaan
Behalve dat de motor van die dude die op de motor remde is afgeslagen, en die van mij niet
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  vrijdag 9 december 2005 @ 11:45:37 #61
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32940738
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:42 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

dat heeft er niets mee te maken.
Je kan ook gewoon remmen, dan glij je ook niet naar beneden, maar dan sloop je je remmen, vandaar dat je dat met de motor moet doen (scheelt ook weer benzeen)
Hier heb je dan weer volkomen gelijkt , op motor remmen zorgt gewoon voor de veiligheid dat je niet per ongeluk stopt met remmen, dat doet de motor constant voor je!
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32940747
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:44 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Hooo, dit klopt niet helemaal
ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren tijdens een noodstop, mee eens??
En dit resulteert fysiek gezien gewoon in de kortst mogelijke remweg...
nee, ABS zorgt NIET voor een kortere remweg.
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:44 schreef funkmaster het volgende:
Ik durf er zo geld op te wedden dat als je twee auto';s naast elkaar laat rijden met 120, en ze remmen allebei tegelijk af, een met motorhulp, andere in z'n vrij of met koppeling ingedrukt (zelfde auto's, ideale testomstandigheden etc.) ze tegelijk stilstaan
Behalve dat de motor van die dude die op de motor remde is afgeslagen, en die van mij niet
ik ook, staat nergens in mijn post dat dat niet zo is.
  vrijdag 9 december 2005 @ 11:50:25 #63
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32940846
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:46 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

nee, ABS zorgt NIET voor een kortere remweg.
[..]

ik ook, staat nergens in mijn post dat dat niet zo is.
ABS "verkort" niks nee, maar het is gewoon de beste manier van remmen, als jij in een auto zonder ABS pompend heel goed kan remmen, rem je idd even snel als dezelfde auto met ABS.
Maar aangezien sommige mensen het IQ van een visstick hebben, en gewoon de rem op grond plakken in een auto zonder abs, kan je over het algemeen zeggen dat het wel degeleijk je remafstand verkort

(not convinced? : kijk topgear --> 100 pound cars --> remstest)
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32940909
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:44 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Hooo, dit klopt niet helemaal
ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren tijdens een noodstop, mee eens??
En dit resulteert fysiek gezien gewoon in de kortst mogelijke remweg...
Ik durf er zo geld op te wedden dat als je twee auto';s naast elkaar laat rijden met 120, en ze remmen allebei tegelijk af, een met motorhulp, andere in z'n vrij of met koppeling ingedrukt (zelfde auto's, ideale testomstandigheden etc.) ze tegelijk stilstaan
Behalve dat de motor van die dude die op de motor remde is afgeslagen, en die van mij niet
Dat is dus fout

Als jij net tegen het maximale remt heb jij minder remkracht dan iemand die net tegen het maximale remt op de motor. Hij heeft de remkracht van de motor erbij. Voor meer effect kan je zelfs terugschakelen tijdens het remmen. Ik heb het zelf uitgeprobeerd en je remweg word beduidend korter...

Verder moet je wel je koppeling intrappen als je bijna stilstaat he
  vrijdag 9 december 2005 @ 11:54:29 #65
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32940950
we gaan trouwens alleen wel snoeihard offtopic
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32940967
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:50 schreef funkmaster het volgende:

[..]

ABS "verkort" niks nee, maar het is gewoon de beste manier van remmen, als jij in een auto zonder ABS pompend heel goed kan remmen, rem je idd even snel als dezelfde auto met ABS.
Maar aangezien sommige mensen het IQ van een visstick hebben, en gewoon de rem op grond plakken in een auto zonder abs, kan je over het algemeen zeggen dat het wel degeleijk je remafstand verkort

(not convinced? : kijk topgear --> 100 pound cars --> remstest)
het is idd de beste manier van remmen, dat ben ik met je eens.
Vooral omdat je kan blijven sturen, tijdens max remmen
pi_32940998
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:42 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

dat heeft er niets mee te maken.
Je kan ook gewoon remmen, dan glij je ook niet naar beneden, maar dan sloop je je remmen, vandaar dat je dat met de motor moet doen (scheelt ook weer benzeen)
Dat heeft er wèl iets te maken, in die zin dat koppeling intrappen je remweg verlengt dus dat je dan sowieso niet moet doen.
Dus wat jij zegt klopt, je kunt beter remmen op de motor, maar wat ik zeg klopt ook trap niet je koppeling in, anders wordt de motor losgekoppeld en kan vrij draaien en dan glij je naar beneden.
Een heer met stijl
pi_32941034
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:54 schreef funkmaster het volgende:
we gaan trouwens alleen wel snoeihard offtopic
Ach ja, dit is gewoon een koppeling-topic
Een heer met stijl
pi_32941060
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:56 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Dat heeft er wèl iets te maken, in die zin dat koppeling intrappen je remweg verlengt dus dat je dan sowieso niet moet doen.
Dus wat jij zegt klopt, je kunt beter remmen op de motor, maar wat ik zeg klopt ook trap niet je koppeling in, anders wordt de motor losgekoppeld en kan vrij draaien en dan glij je naar beneden.
Op een rechte weg is het iets ander verhaal.

Als jij net tegen het blokkeer grens aanremt zal je hard remmen.

Doe dat nog eens maar dan met de motor erbij. Je wielen blokkeren gewoon minder snel en daardoor kan je zowiezo NOG harder remmen dan met koppeling ingetrapt...
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:00:08 #70
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941116
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:53 schreef yup het volgende:

[..]

Dat is dus fout

Als jij net tegen het maximale remt heb jij minder remkracht dan iemand die net tegen het maximale remt op de motor. Hij heeft de remkracht van de motor erbij. Voor meer effect kan je zelfs terugschakelen tijdens het remmen. Ik heb het zelf uitgeprobeerd en je remweg word beduidend korter...

Verder moet je wel je koppeling intrappen als je bijna stilstaat he
Dude, minder remkracht
Je hebt gelijk in alles wat je zegt alleen je conclusie klopt gewoon niet...
Je bent als auto op 4 plaatsen met de weg verbonden, als op de vier plaatsen zo hard mogelijk wordt afgeremd zonder te blokkeren sta je gewoon het snelste stil!
Jullie doen alsof je banden opeens meer remkracht kunnen overbrengen als je de motorrem erbij hebt... , het is gewoon nog steeds rubber op asfalt hoor.

p.s. we vergeten een ding, als je een schroothoop rijd, of gewoon super hard, dan hebben je remmen bij lang remmen "fading" omdat ze snoeiheet worden, dus de remkracht neemt af...weet nit precies hoeveel dit is, maar dat is ook per auto afhankelijk....hier heeft een motorrem inderdaad geen last van...
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32941224
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:58 schreef yup het volgende:

[..]

Op een rechte weg is het iets ander verhaal.

Als jij net tegen het blokkeer grens aanremt zal je hard remmen.

Doe dat nog eens maar dan met de motor erbij. Je wielen blokkeren gewoon minder snel en daardoor kan je zowiezo NOG harder remmen dan met koppeling ingetrapt...
Is dat in strijd met wat ik zeg?
Een heer met stijl
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:04:51 #72
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941232
dat laatste is trouwens ook van toepassing op het "berg-afwaards" verhaal...de belangrijkste reden om dan op de motor remmen is dat je remmen anders oververhit raken en je remkracht verliest....(en je remmen slijten natuurlijk ook hard als je constand met je vot op de rem ligt )
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32941235
Volgens mij verlengt ABS wel je remweg. Als je goed kan remmen (een coureur bijv) dan zal die zonder ABS sneller stilstaan dan MET ABS! Tenminste dat hoor ik altijd in autoprog. Die ABS zorgt er nl. de hele tijd voor dat de wielen blijven draaien, dus niet blokkeren en dat zorgt voor een langere remweg dan constant tegen de blokkeergrens remmen.
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:05:35 #74
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941254
heerlijk toetsenbord en spelling --> constant
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:07:27 #75
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941292
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:05 schreef HPoi het volgende:
Volgens mij verlengt ABS wel je remweg. Als je goed kan remmen (een coureur bijv) dan zal die zonder ABS sneller stilstaan dan MET ABS! Tenminste dat hoor ik altijd in autoprog. Die ABS zorgt er nl. de hele tijd voor dat de wielen blijven draaien, dus niet blokkeren en dat zorgt voor een langere remweg dan constant tegen de blokkergrens remmen.
Je hebt gelijk, omdat ABS misschien 99% geoptimaliseerd is, en je hebt alitjd coureurs die beter dan die 99% kunnen remmen met hun race-instinct ..maar we hebben jet hier over Jan Janssen in de Opel Astra
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32941323
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:07 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, omdat ABS misschien 99% geoptimaliseerd is, en je hebt alitjd coureurs die beter dan die 99% kunnen remmen met hun race-instinct ..maar we hebben jet hier over Jan Janssen in de Opel Astra
Mijn vader rijdt in een Skoda Fabia. (en tis Jansen met 1-s! )
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:10:14 #77
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941365
En daar zit ook standaard ABS op , dus tenzij je vader part-time racecoureur is mag ie daar denk ik blij mee zijn
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32941430
btw, ik heb ook zo'n rem, slip, rijvaardigheidcurcus gedaan. (Rosmalen) Kreeg ik toen aangeboden van mijn stagebedrijf. (Ford Amsterdam) Moesten we ook remmen met een ABS auto. komt die vent naar me toe, ja met ABS kan je juist remmen en sturen tegelijk, probeer dat eens! Ik zo, ja maar ik rijd altijd in oude bakken (Kever '72, Mazda uit '89) dus dat ben ik niet gewend. Ik ging dus iedere keer vol in de ankers, object ontwijken en weer volop in de ankers. Terwijl het dus de bedoeling was al remmende en sturend dat object te omzeilen. Als ABS ingrijpt geeft dat wel een raar gevoel overigens.

btw ook nog even door de bossen geragt en met een instructeur achter het stuur op de testbaan in rosmalen gereden, die ging effe met 120km/u 360 maken enzo. Probeer dan maar weer eens normaal uit te stappen.
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:14:12 #79
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941460
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:12 schreef HPoi het volgende:
btw, ik heb ook zo'n rem, slip, rijvaardigheidcurcus gedaan. (Rosmalen) Kreeg ik toen aangeboden van mijn stagebedrijf. (Ford Amsterdam) Moesten we ook remmen met een ABS auto. komt die vent naar me toe, ja met ABS kan je juist remmen en sturen tegelijk, probeer dat eens! Ik zo, ja maar ik rijd altijd in oude bakken (Kever '72, Mazda uit '89) dus dat ben ik niet gewend. Ik ging dus iedere keer voil in de ankers, object ontwijken en weer volop in de ankers. Terwijl het dus de bedoeling was al remmende en stiurend dat object te omzeilen.

btw ook nog even door de bossen geragt en met een instructeur achter het stuur op de testbaan in rosmalen gereden, die ging effe met 120km/u 360 maken enzo. Probeer dan maar weer eens normaal uit te stappen.
HEERLIJK , heb het ook gedaan...en zou het zo nog 10x willen doen!
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:15:33 #80
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941498
Btw, zo'n Skoda Fabia werkt tenminste , mijn vader heeft zo'n spaghetti mobiel uit italie waarvan bij levering (wel 2 jaar oud) de dashboardverlichting het al niet meer deed (spaghetti electronica )
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32941512
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:14 schreef funkmaster het volgende:

[..]

HEERLIJK , heb het ook gedaan...en zou het zo nog 10x willen doen!
idd, echt lachen en leuk om te doen. Ze hadden een leuk parcours rond dat Rosmalen park uitgezet, gewoon op landweggetjes, lekker met de nw. Ford Focus (met zijn 5-en achter elkaar)daar overheen raggen en door een bos.
pi_32941533
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:15 schreef funkmaster het volgende:
Btw, zo'n Skoda Fabia werkt tenminste , mijn vader heeft zo'n spaghetti mobiel uit italie waarvan bij levering (wel 2 jaar oud) de dashboardverlichting het al niet meer deed (spaghetti electronica )
Ja, das minder, ik heb hem een Skoda aangeraden. (hij wou een goede en goedkope wagen)
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:17:54 #83
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941566
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:16 schreef HPoi het volgende:

[..]

idd, echt lachen en leuk om te doen. Ze hadden een leuk parcours rond dat Rosmalen park uitgezet, gewoon op landweggetjes, lekker met de nw. Ford Focus (met zijn 5-en achter elkaar)daar overheen raggen en door een bos.
Ben toen het laatst sneeuwde ook meteen terug naar m'n ouders gegaan in het oosten des lands , lekker handrembochtjes en vooral die koppeling er flink van langs geven ...we zijn nog geen 65+ (19 in mijn geval)
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:20:11 #84
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941623
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:16 schreef HPoi het volgende:

[..]

Ja, das minder, ik heb hem een Skoda aangeraden. (hij wou een goede en goedkope wagen)
goeie keus hoor denk ik!
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:22:31 #85
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32941673
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:15 schreef funkmaster het volgende:
Btw, zo'n Skoda Fabia werkt tenminste , mijn vader heeft zo'n spaghetti mobiel uit italie waarvan bij levering (wel 2 jaar oud) de dashboardverlichting het al niet meer deed (spaghetti electronica )
Even correctie van mezelf, de dashboard verlichting is ook het enige slechte aan die auto,
Maserati 3200 GT racebeest , met zwaaaare koppeling (on-topic olé)...file rijden is ongeveer hetzelfde als sporten in die auto
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32941720
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:22 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Even correctie van mezelf, de dashboard verlichting is ook het enige slechte aan die auto,
Maserati 3200 GT racebeest , met zwaaaare koppeling (on-topic olé)...file rijden is ongeveer hetzelfde als sporten in die auto
Goede voet fitness. Maarre een Maserati is wel lekker idd.

edit En je usericon doet het nu!!

[ Bericht 9% gewijzigd door HPoi op 09-12-2005 12:45:57 (Usericon mededeling :P) ]
pi_32942036
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:00 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Dude, minder remkracht
Je hebt gelijk in alles wat je zegt alleen je conclusie klopt gewoon niet...
Je bent als auto op 4 plaatsen met de weg verbonden, als op de vier plaatsen zo hard mogelijk wordt afgeremd zonder te blokkeren sta je gewoon het snelste stil!
Jullie doen alsof je banden opeens meer remkracht kunnen overbrengen als je de motorrem erbij hebt... , het is gewoon nog steeds rubber op asfalt hoor.
Kijk jij snapt het tenminste! Het enige contact met de weg zijn je banden en als je remt vlak voor de grens dat je banden blokkeren is dat je maximaal remvermogen.

Met afremmen op de motor maakt dat geen hol uit.
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:46:23 #88
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_32942226
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:39 schreef 1299 het volgende:

[..]

Kijk jij snapt het tenminste! Het enige contact met de weg zijn je banden en als je remt vlak voor de grens dat je banden blokkeren is dat je maximaal remvermogen.

Met afremmen op de motor maakt dat geen hol uit.
Respect dude simple laws of fysics
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_32943889
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:39 schreef 1299 het volgende:

[..]

Kijk jij snapt het tenminste! Het enige contact met de weg zijn je banden en als je remt vlak voor de grens dat je banden blokkeren is dat je maximaal remvermogen.

Met afremmen op de motor maakt dat geen hol uit.
Hmm zo had ik het nooit bekeken

Denk dat een testje het wel kan uitwijzen, denk dat je gelijk hebt.

Maar het is wel zo dat met motorrem de kans op blokkerende wielen veel kleiner is. In de praktijk kan je gewoon veel harder remmen met motorrem dan zonder. Ik heb het vandaag nog geprobeerd, maar bij 100 km/u keihard voor een stoplicht remmen met koppeling ingetrapt zonder de wielen te laten blokkeren kan behoorlijk moeilijk zijn... Met motorrem kan je gewoon als een mongool op het pedaal stampen (niet TE hard uiteraard)...
pi_32943970
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 13:58 schreef yup het volgende:

[..]

Hmm zo had ik het nooit bekeken

Denk dat een testje het wel kan uitwijzen, denk dat je gelijk hebt.

Maar het is wel zo dat met motorrem de kans op blokkerende wielen veel kleiner is. In de praktijk kan je gewoon veel harder remmen met motorrem dan zonder. Ik heb het vandaag nog geprobeerd, maar bij 100 km/u keihard voor een stoplicht remmen met koppeling ingetrapt zonder de wielen te laten blokkeren kan behoorlijk moeilijk zijn... Met motorrem kan je gewoon als een mongool op het pedaal stampen (niet TE hard uiteraard)...
je snapt het gewoon niet
pi_32944025
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:01 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

je snapt het gewoon niet
stfu toyota boy

pi_32944054
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:03 schreef yup het volgende:

[..]

stfu toyota boy

Toyota
Ik denk dat je in de war bent met iemand anders
  vrijdag 9 december 2005 @ 14:53:01 #93
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_32945392
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:04 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Toyota
Ik denk dat je in de war bent met iemand anders
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_32964844
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:55 schreef yup het volgende:

[..]

Bullshit.nl

Welke auto ik ook heb gereden het is altijd hetzelfde:

Remmen met koppeling in en je remweg word veel langer.

Ten eerste, op de motor remmen + remmen: je wielen blokkeren veel minder snel, ten tweede, de motor helpt de remmen echt enorm met afremmen van de auto.

Altijd MET motor afremmen als je moet remmen, nooit koppeling in op hoge snelheid en daarna remmen. Op motor is VEEL beter voor je remmen en is ook nog eens zuiniger bij een benzinemtoor (gasklep dicht en word geen benzine ingespoten)...
Ik rem in m'n kia ook op de motor, maar in de supra absoluut niet nadat veel andere supra eigenaren dit afraadden. De remmen zijn sowieso al heel krachtig en de prijs van een motor of getrag >>>>> de prijs van remblokken en schijven.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32967150
op de motor remmen hoe doe je dat dan weer :S ik rem altijd gewoon met mn rempedaal
pi_32967320
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 12:15 schreef 2609 het volgende:
op de motor remmen hoe doe je dat dan weer :S ik rem altijd gewoon met mn rempedaal
Gewoon van de koppeling afblijven . Tot je op een toerental zit dat je wel moet ontkoppelen natuurlijk.

Ik snap de vragen die mensen hier over hebben allemaal niet zo goed, een rijschool heeft je dat toch allemaal aangeleerd (dus op de motor remmen en de koppeling niet onnodig laten slippen)
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_32967499
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 12:15 schreef 2609 het volgende:
op de motor remmen hoe doe je dat dan weer :S ik rem altijd gewoon met mn rempedaal
Nouja, ik rem ook heel vaak op de koppeling, is dat slecht ervoor?
Dus bijvoorbeeld als ik >60 rijd, de auto in de 2 gooien en de koppeling op laten komen.
pi_32968364
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 12:30 schreef Boschjesman het volgende:

[..]

Nouja, ik rem ook heel vaak op de koppeling, is dat slecht ervoor?
Dus bijvoorbeeld als ik >60 rijd, de auto in de 2 gooien en de koppeling op laten komen.
Dat is dus op de motor remmen wat je doet, . Ik persoonlijk laat 'em gewoon staan in de versnelling waarin ik op dat moment rij. Zoals jij het doet zal in elk geval voor een grotere slijtage van de koppeling zorgen, bij mij zullen de remmen een beetje sneller slijten omdat ik in een hogere versnelling minder remkracht vanuit de motor krijg.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 10 december 2005 @ 14:10:48 #99
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32969792
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:01 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

je snapt het gewoon niet
Yup is nog van voor de tijd van schijfremmen en ABS
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32969912
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 06:18 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ik rem in m'n kia ook op de motor, maar in de supra absoluut niet nadat veel andere supra eigenaren dit afraadden. De remmen zijn sowieso al heel krachtig en de prijs van een motor of getrag >>>>> de prijs van remblokken en schijven.
En waarom kan een supra (itt tot elke andere auto) daar niet tegen Lijkt me toch een vrij normale handeling?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')