abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 november 2001 @ 14:17:10 #1
6332 Harrie20
'The man', volgens d
pi_2191797
Ik vraag me af wat jullie hier van vinden.

http://www.omroep.nl/nos/nieuws/binnenland/2001/november/151101/fries.html

Ik vind het ronduit belachelijk!
Who cares of jongeren in Friesland wel goed Fries kunnen schrijven??? Echt om te kotsen. Ik denk dat dat geld wel ff wat nuttiger besteed kan worden. Echt diepe triestheid.

Eens even opzoeken welke partij dit heeft voorgesteld, daar stem ik dan dus iig NIET op!

"Honger, da's het ergste wat er is!"
pi_2191970
Belachelijk! Dat ze daar zo'n achterlijk accent hebben moeten ze zelf weten, maar het is echt niet te geloven dat de overheid er zoveel geld insteekt!
  donderdag 15 november 2001 @ 14:28:43 #3
7966 eRR_
pi_2192001
Leren ze eindelijk een taal, worden ze weer teruggetrokken naar dat fries. Sommige oudjes daar praten alleen Fries, hoezo isolement? Die lui kunnen hun provincie niet uit of ze worden niet begrepen... Je zou de loterij maar winnen en effe in Den Haag de prijs moeten innen
pi_2192017
2) Moet een turk, marokkaan of welke andere buitenlander dan ook eens proberen, moet je zien hoe snel ze hem terug willen sturen onder het motto "moet-ie maar nederlands leren" en van een fries moeten we dit wel accepteren?
  donderdag 15 november 2001 @ 14:30:50 #6
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2192023
Zo integreren ze toch nooit!
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 15 november 2001 @ 14:34:02 #7
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_2192061
Als ras-fries vind ik dit ook onzin, ik spreek zelf bijna geen woord fries en hoef het ook echt niet te leren. Geef mij maar Engels.
pi_2192063
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:26 schreef devvos het volgende:
Belachelijk! Dat ze daar zo'n achterlijk accent hebben moeten ze zelf weten, maar het is echt niet te geloven dat de overheid er zoveel geld insteekt!
fries is een taal en geen accent
  donderdag 15 november 2001 @ 14:41:34 #9
10188 links234
pi_2192177
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:34 schreef berney het volgende:

[..]

fries is een taal en geen accent

Ja ja ja, heb je haar weer met d'r linkse struisvogelgedrag! Je laat ze eerst fries leren, en vervolgens willen ze meer. Gaan ze heel nederland vervelen met elfstedentochten, kaatsen en skutsjesilen. Mens, voor je het weet willen ze nog een speler in het nederlands elftal!

En maar rare kleding dragen. Klederdracht? Ammehoela! Het moet gewoon van hun dominee. Stelletje achtergebleven tuig is het gewoon!

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 15 november 2001 @ 14:43:34 #10
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_2192207
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:41 schreef links234 het volgende:

[..]

Ja ja ja, heb je haar weer met d'r linkse struisvogelgedrag! Je laat ze eerst fries leren, en vervolgens willen ze meer. Gaan ze heel nederland vervelen met elfstedentochten, kaatsen en skutsjesilen. Mens, voor je het weet willen ze nog een speler in het nederlands elftal!

En maar rare kleding dragen. Klederdracht? Ammehoela! Het moet gewoon van hun dominee. Stelletje achtergebleven tuig is het gewoon!

Hoezo vooroordelen?
pi_2192271
Misschien is het beter om meer geld uit te geven aan het Nederlandstalige onderwijs. Als je kijkt naar hoe slecht de spelling is op Fok en Tweakers.net dan lijkt mij dat veel verstandiger. Zelf ben ik ook niet tevreden over de manier waarop ik het vak Nederlands heb gekregen, nog steeds maak ik grove taalfouten. Heb na de lagere school eigenlijk nooit meer echt spelling gehad of zinsontleding. En da's best knap lastig als je ineens Spaans gaat leren op je 34e. Slaan ze je weer om de oren met lijdend voorwerp en aanverwante zaken.

Nee, dat voorstel kan meteen in de Jiskefet.

pi_2192326
quote:

[..]

het kan me niet skelen wat jij van Friezen vindt
je hebt ook zulke uitlatingen over buitenanders.
maar fries is officieel een taal wat jij er ook van zegt,hoe je het went of keert,het is en blijft een taal
pi_2192361
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:30 schreef SanderThomas het volgende:
2) Moet een turk, marokkaan of welke andere buitenlander dan ook eens proberen, moet je zien hoe snel ze hem terug willen sturen onder het motto "moet-ie maar nederlands leren" en van een fries moeten we dit wel accepteren?
Het geval dat jij schetst is een beetje de omgekeerde wereld, nietwaar?
Zou waarschijnlijk wél zo geaccepteerd worden.(helaas).

Vergeet niet dat Friezen gewoon geboren Nederlanders zijn, al vinden ze dat zelf misschien niet allemaal. Het gaat hier bovendien om een hele provincie en een volwaardige taal.En nog een mooie ook.
En oh ja, ik kom zelf uit de Randstad!

[Dit bericht is gewijzigd door Sphere op 15-11-2001 15:00]

pi_2192407
Separatisten.. Waarschijnlijk beginnen die losgeslagen friezen binnenkort ook terroristenkampen op te zetten.
pi_2192476
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:54 schreef Sphere het volgende:

[..]

weet ik
quote:
Vergeet niet dat Friezen gewoon geboren Nederlanders zijn, al vinden ze dat zelf misschien niet allemaal. Het gaat hier bovendien om een hele provincie en een volwaardige taal.En nog een mooie ook.
Ach ja, en dat is de Achterhoek ook, maar om nou miljoenen te steken in het redden van het dialect..
  donderdag 15 november 2001 @ 15:05:42 #16
18471 ForumFreak
Cats R Beautiful!
pi_2192516
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:54 schreef Sphere het volgende:

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik dacht laatst aan het Zuid-Afrikaans en dat ik het jammer zou vinden als die taal zou verdwijnen. Het is een leuk, grappig taaltje met veel Nederlandse woorden. Maar omdat het toch de apartheids-taal was, wordt het misschien binnenkort afgeschaft (ook als lokale taal). Maar ik dacht toen; wie weet wordt het een soort van Fries binnen Zuid-Afrika: helaas niet meer de officiele taal, maar toch door een bevolkingsgroep gesproken. Als ik wil dat het Zuid-Afrikaans blijft bestaan zou het hypocriet van me zijn om een andere lokale taal dat niet te gunnen.
pi_2192543
quote:
Op donderdag 15 november 2001 15:02 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

weet ik
[..]

Ach ja, en dat is de Achterhoek ook, maar om nou miljoenen te steken in het redden van het dialect..

Het Twents is een dialect (de Achterhoek GEEN PROVINCIE ), maar het Fries is een TAAL!!!!
De 2e rijkstaal zelfs, volgens dat stukje op omroep.nl.
(ook nooit geweten)

[Dit bericht is gewijzigd door Sphere op 15-11-2001 15:16]

donderdag 15 november 2001 @ 15:10:31 #18
10188 links234
pi_2192595
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:57 schreef FuTilE het volgende:
Separatisten.. Waarschijnlijk beginnen die losgeslagen friezen binnenkort ook terroristenkampen op te zetten.
Precies, leuk onder het mom van een gezellig fries volksfeest horden infiltranten over de afsluitdijk sturen. Van mij mag Bush wel een kruisraket op het Thialf schieten.

Sinds die Koning Radboud van ze is dat tuig ook nooit veranderd. Toen wilden ze d'r niet bij horen, en nu willen ze weer onafhankelijkheid.

pi_2192669
En iedereen maar denken dat het toeval was dat die Friese leraren een poederenvelop naar hun school stuurden..

Gewoon training..

pi_2192739
18 miljoen....... daar kunnen de Frieze leraren heel veel enveloppen en poeder voor kopen.
"The messiah will only come when he is no longer needed" - Kafka
pi_2192891
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:48 schreef plok het volgende:
Misschien is het beter om meer geld uit te geven aan het Nederlandstalige onderwijs. Als je kijkt naar hoe slecht de spelling is op Fok en Tweakers.net dan lijkt mij dat veel verstandiger. Zelf ben ik ook niet tevreden over de manier waarop ik het vak Nederlands heb gekregen, nog steeds maak ik grove taalfouten. Heb na de lagere school eigenlijk nooit meer echt spelling gehad of zinsontleding. En da's best knap lastig als je ineens Spaans gaat leren op je 34e. Slaan ze je weer om de oren met lijdend voorwerp en aanverwante zaken.

Nee, dat voorstel kan meteen in de Jiskefet.

Het Jiskefet
May the road rise to meet your feet
  donderdag 15 november 2001 @ 16:03:48 #22
6332 Harrie20
'The man', volgens d
pi_2193274
quote:
Op donderdag 15 november 2001 15:07 schreef Sphere het volgende:
(ook nooit geweten)
Volgens mij heeft Nederland maar 2 rijkstalen, of niet?
pi_2193289
quote:
Op donderdag 15 november 2001 15:07 schreef Sphere het volgende:

[..]

Het Twents is een dialect (de Achterhoek GEEN PROVINCIE ), maar het Fries is een TAAL!!!! [afbeelding]
(ook nooit geweten)

pff, Twents heeft nix met de Achterhoek te maken
  donderdag 15 november 2001 @ 16:33:51 #24
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_2193598

Proud to be a Frisian De enige echte taal naast het Nederlands.

Links234, als die kampen komen ben ik er als eerste bij om me aan te meldden

donderdag 15 november 2001 @ 16:35:51 #25
10188 links234
pi_2193617
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

The HORROR!!!

donderdag 15 november 2001 @ 16:36:37 #26
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_2193625
Ik woon als Nederlander in Friesland, en ik vind dat geld nogal onzin. Een paar maanden geleden stond er in de krant dat de Friezen wat kennis v.h. Nederlands een half jaar achter liepen op de rest van Nederland. Dan zou ik daar extra geld aan uitgeven ipv die kinderen Fries te leren waar ze toch niks aan hebben. Op school en zo moet toch verplicht in het Nederlands les worden gegeven.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 15 november 2001 @ 16:41:14 #27
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_2193685

donderdag 15 november 2001 @ 16:44:34 #28
10188 links234
pi_2193737
Tering, de beschaving wordt overwoekert:

Brabanders in het zuiden
Friezen in het noorden
Duitsers in het oosten.

† In Memoriam † donderdag 15 november 2001 @ 21:17:45 #29
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_2196489
quote:
Op donderdag 15 november 2001 16:36 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik woon als Nederlander in Friesland, en ik vind dat geld nogal onzin. Een paar maanden geleden stond er in de krant dat de Friezen wat kennis v.h. Nederlands een half jaar achter liepen op de rest van Nederland. Dan zou ik daar extra geld aan uitgeven ipv die kinderen Fries te leren waar ze toch niks aan hebben. Op school en zo moet toch verplicht in het Nederlands les worden gegeven.
Sorry, ik heb drie jaar in Friesland "geleefd"en heb dat ervaren als een echte cultuurshock!!
Een hlf jaar achterlopen? (dat is echt een zeer lage schatting en waarschijnlijk alleen getoetst op het gebied van lager onderwijs. De doorsnee Fries kijkt niet verder dan de dorpsstrjitte lang is ..
  donderdag 15 november 2001 @ 21:35:31 #30
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_2196700
Ik vind de krampachtige instandhouding van zulke folkloristische zaakjes altijd wel grappig. Zolang het Nederlands er niet onder lijdt doen ze hun best maar, al vind ik het Fries wel een gruwelijk lelijke taal.

18 miljoen is natuurlijk niks als je het vergelijkt met wat een ander cultuurhistorisch waardevol maar behoorlijk nutteloos verschijnsel als het koningshuis kost.

pi_2196845
  † In Memoriam † vrijdag 16 november 2001 @ 11:25:17 #32
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_2201233
quote:
Op donderdag 15 november 2001 21:35 schreef Trainspotter het volgende:
Ik vind de krampachtige instandhouding van zulke folkloristische zaakjes altijd wel grappig.
  vrijdag 16 november 2001 @ 12:00:57 #33
7966 eRR_
  vrijdag 16 november 2001 @ 12:57:00 #34
6332 Harrie20
'The man', volgens d
pi_2202014
Ik sjog daai, elke keer opneij.....

vrijdag 16 november 2001 @ 13:03:28 #35
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_2202088
Jullie raken wel erg offtopic Het gaat om fries geld naar leerlingen.
Open zelf een topic over jullie anti-Frieze standpunten
  vrijdag 16 november 2001 @ 13:06:55 #36
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_2202126
quote:
Op vrijdag 16 november 2001 12:57 schreef Harrie20 het volgende:
Ik sjog daai, elke keer opneij.....
Dat klingt al beter dan het Groningse duo Slimme Schemer en Tido, die alleen na kunnen praten.
  vrijdag 16 november 2001 @ 13:18:04 #37
7966 eRR_
Op vrijdag 16 november 2001 13:06 schreef Myster_E het volgende:

[..]

Dat klingt al beter dan het Groningse duo Slimme Schemer en Tido, die alleen na kunnen praten.

haha...is dat de enige positieve vergelijking die te maken valt? SS was een grapje..de kast en twarres willen serieus genomen worden...
the internet makes you stupid
  vrijdag 16 november 2001 @ 13:24:34 #38
10188 links234
pi_2202308
quote:
Op vrijdag 16 november 2001 13:18 schreef eRR_ het volgende:

de kast

Doet me denken aan een feestje waar ik onlangs was, samen met Doc.

Kun jij, na een zooi bier, twee keer zonder te lachen het volgende zeggen:

Syb van de Kast is een echt rock 'n roll beest.

Zonder te lachen, hè.

Mij lukt dat niet. Halverwege het voor de eerste keer uitspreken van die zin lig ik al in een deuk.

vrijdag 16 november 2001 @ 13:28:28 #39
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2202356
het fries is erkend als taal, maar dat zijn meestal politieke beslissingen, geschoeid op een nationalistische leest. vlgns mij zien taalwetenscahppers het fries meer als een dialect.
‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_2203296
quote:
Op vrijdag 16 november 2001 13:24 schreef links234 het volgende:

[..]

Doet me denken aan een feestje waar ik onlangs was, samen met Doc.

Kun jij, na een zooi bier, twee keer zonder te lachen het volgende zeggen:

Syb van de Kast is een echt rock 'n roll beest.

Zonder te lachen, hè.

Mij lukt dat niet. Halverwege het voor de eerste keer uitspreken van die zin lig ik al in een deuk.

Zelfs nuchter, achter mijn duffe bureau lukt het me al niet. Ik kan het niet eens LEZEN zonder in lachen uit te barsten!
Unox, the worst operating system.
  vrijdag 16 november 2001 @ 23:10:09 #41
16988 Luis
Altijd in de pels ..
pi_2207984
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:17 schreef Harrie20 het volgende:
Who cares of jongeren in Friesland wel goed Fries kunnen schrijven??? Echt om te kotsen. Ik denk dat dat geld wel ff wat nuttiger besteed kan worden. Echt diepe triestheid.
[/b]
Zo, zo. Wat een hoop heibel. Over het taalonderwijs in het Turks, Marokkaans etc. dat in Nederland ook wordt gegeven (uiteraard gesubsidiëerd) aan onze allochtone medemensen hoor ik je niet ........
Maar dat zijn uiteraard geen Friezen........
[b]Andersdenken hoeft niet, zélf denken wél.[/b][url] http://www.democrates.net[/url]
  vrijdag 16 november 2001 @ 23:15:50 #42
16988 Luis
Altijd in de pels ..
pi_2208031
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:30 schreef SanderThomas het volgende:
Dit is nou echt geleuter van de bovenste plank. Al jaren wordt er les gegeven in het Turks, Marokkaans etc. in dit kleine Nederland, maar blijkbaar ben je daar niet van op de hoogte. En terugsturen ????
Geen sprake van. Integendeel. Het wordt ook nog eens flink gesubsidiëerd door de overheid.

Ik zou je zo een URL kunnen geven die je wat wijzer maakt, maar dat mag hier niet.

[b]Andersdenken hoeft niet, zélf denken wél.[/b][url] http://www.democrates.net[/url]
  † In Memoriam † vrijdag 16 november 2001 @ 23:20:24 #43
13819 Loedertje
Trotse GILF.
  vrijdag 16 november 2001 @ 23:24:10 #44
10188 links234
pi_2208125
quote:
Op vrijdag 16 november 2001 23:15 schreef Luis het volgende:

[..]

Dit is nou echt geleuter van de bovenste plank. Al jaren wordt er les gegeven in het Turks, Marokkaans etc. in dit kleine Nederland, maar blijkbaar ben je daar niet van op de hoogte. En terugsturen ????

En niet alleen in die talen. OOk het Duits, toch jarenlang onze onderdrukker, het Engels, een land met wie we de nodige zeeoorlogen hebben gevochten, Spaans, u weet wel: Alva en zijn bloedraden, en het Frans, en iedereen kent Napoleon nog wel, wordt hier ook onderwezen. Met subsidie!

Erg,hè!

pi_2210272
quote:
Op donderdag 15 november 2001 21:17 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Sorry, ik heb drie jaar in Friesland "geleefd"en heb dat ervaren als een echte cultuurshock!!
Een hlf jaar achterlopen? (dat is echt een zeer lage schatting en waarschijnlijk alleen getoetst op het gebied van lager onderwijs. De doorsnee Fries kijkt niet verder dan de dorpsstrjitte lang is ..

zozo, Loedertje weer.........jij bent toch diegene die alle buitenlanders hier maar wil hebben??? Het altijd opneemt voor de donker gekleurde medelanders, moslims en aanverwande artikelen...........Dus de Friezen zijn in jou ogen slechter????

Als ik gezegd had dat de moslims niet verder kijken dan de koran lang is, had je wel weer wat te zeiken gehad. En nu kom je met hypocriet gelul aan dat de Friezen niet verder kijken dan hun dorpsstrjitte lang is!!!!

Nou Loedertje, ik ga je nog wel een paar keer aan dit soort uitspraken herinneren.

pi_2210597
quote:
Op vrijdag 16 november 2001 13:28 schreef don_quichot het volgende:
het fries is erkend als taal, maar dat zijn meestal politieke beslissingen, geschoeid op een nationalistische leest. vlgns mij zien taalwetenscahppers het fries meer als een dialect.
Is niet helemaal waar, Fries is al een eeuwenoude taal en het wordt in meer gebieden gesproken dan alleen Friesland. Ergens in de oudheid ten tijde van grutte pier oid, was Friesland iets groter dan het nu is, het noorden van Engeland, het hele noordelijke gedeelte van Nederland, Noord Duitsland, Denemarken, Zuid Scandinavië was allemaal Friesland. En je kunt het nog merken, als je ergens in Denemarken op het platteland komt en daar spreken ze het dialect nog wat ze geleerd hebben, dat is gewoon fries met wat verbasteringen ertussen. Btw met fries kom je in Denemarken verder dan met plain Nederlands.
  zaterdag 17 november 2001 @ 04:21:06 #47
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2210675
quote:
Op zaterdag 17 november 2001 03:45 schreef AchJa het volgende:

En je kunt het nog merken, als je ergens in Denemarken op het platteland komt en daar spreken ze het dialect nog wat ze geleerd hebben, dat is gewoon fries met wat verbasteringen ertussen.

uhhh, dat zeg ik toch?
‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
  zaterdag 17 november 2001 @ 04:36:24 #48
8372 Bastard
Persona non grata
pi_2210685
Ken 2 goeie friezen en de rest is ronduit te belachelijk voor aanzien waard, een antivries en een diepvries.
The truth was in here.
  zaterdag 17 november 2001 @ 04:49:08 #49
8372 Bastard
Persona non grata
pi_2210691
quote:
[b]Op vrijdag 16 november 2001 23:20 s

http://www.riddleme.com/html/cow.html

HAAHAHHAHA!!
The truth was in here.
  † In Memoriam † zaterdag 17 november 2001 @ 08:50:13 #50
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_2210844
quote:
Op zaterdag 17 november 2001 02:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

zozo, Loedertje weer.........jij bent toch diegene die alle buitenlanders hier maar wil hebben??? Het altijd opneemt voor de donker gekleurde medelanders, moslims en aanverwande artikelen...........Dus de Friezen zijn in jou ogen slechter????

Als ik gezegd had dat de moslims niet verder kijken dan de koran lang is, had je wel weer wat te zeiken gehad. En nu kom je met hypocriet gelul aan dat de Friezen niet verder kijken dan hun dorpsstrjitte lang is!!!!

Nou Loedertje, ik ga je nog wel een paar keer aan dit soort uitspraken herinneren.

HO!!

Ik vind het niet normaal dat een Nederlands kind in Frieland op de lagere school VERPLICHT het vak Fries moet volgen, ik vind het niet gezond dat raadsverslagen én andere belangrijke zaken voor de plaatselijke bevolking uitgegeven en verspreid worden in het Fries (Nederlandse vertaling is TEGEN BETALING te verkrijgen bij de Gemeente)
Ik vind het niet normaal dat als ik op de landkaart Idsegahuizum zoek, ik in Friesland dat dorp never kan vinden omdat men daar nieuwe plaatsnaamborden heeft geplaatst IN HET Fries (Skuzum )

Dat allemaal idd op kosten van de Nederlandse regering.

Zie geen enkele vergelijking met Turkse of Marokkaanse medelanders of wilde jij mij vertellen dat Nederlandse kinderen ook verplicht Arabisch moeten leren op school?? ( en komt je krant ook in het Arabisch op je deurmat?)

Tevens vind ik het tamelijk ongezond dat mijn vroegere kleuterschooljuf de kinderen alleen aansprak in het Fries en het vertikte om één woord Nederlands te spreken, zelfs niet na aandringen van een aantal ouders..

zaterdag 17 november 2001 @ 15:14:39 #51
15583 Maarten150
We zijn met z'n 150-en!
pi_2213514
Friezen? hmm, doet me denken aan een stukje van Herman Finkers.
Over friezen die de elfstedentocht rijden en in een wak schaatsen. "Zo heb je het over friezen, zo heb je het over dooien"
Maar dat is wel erg off-topic.

On topic: jammer dat ze het nodig vinden om er zoveel geld aan uit te geven.
Waarom toch zo krampachtig die taal aan je kinderen opleggen?
Waarom bestuursbesluiten perse in het fries vastleggen?
Waarom het fries volkslied voordat heerenveen gaat voetballen?
etc

Ik zit eigenlijk ook te wachten op de frieslandse afscheidingsbeweging. kanaal eromheen graven en afstoten die hap.

iedereen heeft recht op mijn mening
pi_2214514
quote:
Op zaterdag 17 november 2001 08:50 schreef Loedertje het volgende:

[..]

HO!!

Ik vind het niet normaal dat een Nederlands kind in Frieland op de lagere school VERPLICHT het vak Fries moet volgen, ik vind het niet gezond dat raadsverslagen én andere belangrijke zaken voor de plaatselijke bevolking uitgegeven en verspreid worden in het Fries (Nederlandse vertaling is TEGEN BETALING te verkrijgen bij de Gemeente)
Ik vind het niet normaal dat als ik op de landkaart Idsegahuizum zoek, ik in Friesland dat dorp never kan vinden omdat men daar nieuwe plaatsnaamborden heeft geplaatst IN HET Fries (Skuzum )

Plaatsnaamborden zijn in 2 talen, Nederlands en Fries.
Idd vwb Friese les is overdreven. Die raadsverslagen in het Fries?? Er is een bepaalde club in Friesland die dit doet, de FNP (Fryske Nationalistische Partij) Die weigeren idd ook maar enigszins iets in het Nederlands op te schrijven. Is maar een klein clubje en wordt door de meeste inwoners van Friesland met de nek aangekeken. Echt niet alle raadsverslagen enz zijn in het Fries. En die wel in het Fries zijn, die zijn de moeite van het lezen niet waard.
quote:
Dat allemaal idd op kosten van de Nederlandse regering.

Zie geen enkele vergelijking met Turkse of Marokkaanse medelanders of wilde jij mij vertellen dat Nederlandse kinderen ook verplicht Arabisch moeten leren op school?? ( en komt je krant ook in het Arabisch op je deurmat?)

Welke krant in Friesland is dan in het Fries??? De dagbladen, Leeuwarder courant en het Friesch dagblad zijn gewoon in het Nederlands geschreven. Over Friese les heb ik mijn standpunt boven al verkondigd.
quote:
Tevens vind ik het tamelijk ongezond dat mijn vroegere kleuterschooljuf de kinderen alleen aansprak in het Fries en het vertikte om één woord Nederlands te spreken, zelfs niet na aandringen van een aantal ouders..
Ik weet niet op wat voor school jij dan gezeten hebt??? Ik heb op school geen enkele leerkracht gehad die les in het Fries gaf.
pi_2214529
quote:
Op zaterdag 17 november 2001 04:21 schreef don_quichot het volgende:

[..]

uhhh, dat zeg ik toch?

Omdat het daar idd een dialect is. Hier is het nog steeds een taal.
  zaterdag 17 november 2001 @ 17:33:40 #54
10188 links234
pi_2214909
quote:
Op zaterdag 17 november 2001 16:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Plaatsnaamborden zijn in 2 talen, Nederlands en Fries.
Idd vwb Friese les is overdreven. Die raadsverslagen in het Fries?? Er is een bepaalde club in Friesland die dit doet, de FNP (Fryske Nationalistische Partij) Die weigeren idd ook maar enigszins iets in het Nederlands op te schrijven. Is maar een klein clubje en wordt door de meeste inwoners van Friesland met de nek aangekeken. Echt niet alle raadsverslagen enz zijn in het Fries. En die wel in het Fries zijn, die zijn de moeite van het lezen niet waard.
[..]

Welke krant in Friesland is dan in het Fries??? De dagbladen, Leeuwarder courant en het Friesch dagblad zijn gewoon in het Nederlands geschreven. Over Friese les heb ik mijn standpunt boven al verkondigd.
[..]

Ik weet niet op wat voor school jij dan gezeten hebt??? Ik heb op school geen enkele leerkracht gehad die les in het Fries gaf.

Ja ja, steek je politiek correcte linkse struisvogelhoofd maar in het zand.
pi_2214940
quote:
Op zaterdag 17 november 2001 17:33 schreef links234 het volgende:

[..]

Ja ja, steek je politiek correcte linkse struisvogelhoofd maar in het zand.

[Dit bericht is gewijzigd door AchJa op 17-11-2001 17:43]

zondag 18 november 2001 @ 08:04:21 #56
18088 giana
On the edge
pi_2221162
Kan iemand mij vertellen hoeveel het Fries nog gesproken wordt?
Wordt het Fries nog door zowel ouderen als jongeren gesproken of is het een uitstervende taal?
Hier in Limburg spreekt vrijwel iedereen nog Limburgs, ook de jongeren (ik denk zo 90-95%). Maar het Limburgs is dan ook maar een dialect (officieel is het een B-taal of zo iets en het fries en Nederlands zijn A-talen) En uiteraard kunnen we over de grens (belgisch Limburg, enkele duitse dialecten zijn vrijwel hetzelfde) ook Limburgs lullen (net als de friezen dus)
A dirty mind is a joy forever
  † In Memoriam † zondag 18 november 2001 @ 09:14:10 #57
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_2221269
quote:

[..]

De wekelijke kranten die je in je brievenbus krijgt staan wel deglijk vol met Friese stukjes, en die vertalingen waar je het over hebt heb ik er nimmer bij zien staan.
quote:
Dan heb jij mazzel gehad.
  zondag 18 november 2001 @ 14:41:32 #58
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_2223169
quote:
Op zondag 18 november 2001 09:14 schreef Loedertje het volgende:

[..]

De wekelijke kranten die je in je brievenbus krijgt staan wel deglijk vol met Friese stukjes, en die vertalingen waar je het over hebt heb ik er nimmer bij zien staan.

Net zoals de kranten (wekelijks) in elk gebied van Nederland waar een dialect wordt gesproken. Limburg bv.
  zondag 18 november 2001 @ 15:02:07 #59
17819 gvd
ondertitel is niet nodig
pi_2223336
echt dom sukkels echt weer de overheid!!! daar ik op
amen!
pi_2224776
Zo moest ik pas in een of ander vaag fries dorp zijn, staat er op de plattegrond echt alleen maar fries, alle straatnamen moesten ze zo nodig weer in het fries vertalen

Lult toch gewoon nederlands, we wonen hier in nederland. En dat er nou een of ander gestoord ministertje fries een taal is gaan noemen, doet niets af aan het feit dat het gewoon een vaag dialect is.
En dan nog hebben die gestoorden het lef om te protesteren tegen het feit dat het fries niet meer gegeven werdt op een universiteit (was pas nog op het nieuws, weet alleen niet meer op welke universiteit dat was) Er was daar in de afgelopen 5 jaar zeggen en schrijven 1 leerling geweest.

Gewoon dat dialect afschaffen en nederlands gaan lullen, is iedereen alleen maar bij gebaat

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  † In Memoriam † zondag 18 november 2001 @ 17:43:27 #61
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_2225109
quote:
Op zondag 18 november 2001 17:16 schreef Sakura het volgende:
Zo moest ik pas in een of ander vaag fries dorp zijn, staat er op de plattegrond echt alleen maar fries, alle straatnamen moesten ze zo nodig weer in het fries vertalen
Dat heb je vast verkeerd gezien (aldus Ach_Ja)
  zondag 18 november 2001 @ 23:44:33 #62
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_2229447
Aha,

Goed plan. Cultureel erfgoed. Moet je zuinig op zijn.

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
  † In Memoriam † zondag 18 november 2001 @ 23:47:44 #63
10849 Hagelslag

pi_2229475
quote:
Op donderdag 15 november 2001 14:17 schreef Harrie20 het volgende:

http://www.omroep.nl/nos/nieuws/binnenland/2001/november/151101/fries.html

Cultuurbarbaar
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
  zondag 18 november 2001 @ 23:55:29 #64
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_2229561
quote:
Op donderdag 15 november 2001 21:17 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Klopt. Dat ging idd om leerlingen die van de basisschool afkwamen. Misschien was het trouwens wel 9 maanden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 19 november 2001 @ 00:00:20 #65
15583 Maarten150
We zijn met z'n 150-en!
pi_2229624
kijk, wat mij een beetje dwars zit is het volgende:

Het Fries in het onderwijs zal systematisch en integraal worden aangeboden, aldus een woordvoerder van de provincie. "Het is niet zo dat er vier uurtjes Fries in de week wordt gegeven zoals Frans of Duits", aldus een woordvoerder van de provincie. "De taal wordt meer in andere vakken geïntegreerd."
(nos-nieuws)

Dat ze een paar uur in de week zouden gaan besteden aan fries, oke. Maar nee, ze willen het integreren in andere vakken. Met andere woorden: er worden lessen gegeven in het fries. Dat vind ik dus niet kunnen. Hiermee leg je de taal gewoon op aan de kinderen, omdat ze anders de lessen niet meer kunnen volgen.

iedereen heeft recht op mijn mening
pi_2229743
quote:

Er is een bepaalde club in Friesland die dit doet, de FNP (Fryske Nationalistische Partij) Die weigeren idd ook maar enigszins iets in het Nederlands op te schrijven. Is maar een klein clubje en wordt door de meeste inwoners van Friesland met de nek aangekeken.

Wat nu? Friese fundamentalisten?
pi_2229895
Nou, ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat m'n ouders mij tweetalig hebben opgevoed. Als ik geen Fries zou spreken was ik nu mooi het lulletje geweest wat betreft m'n werk. Een groot deel van de klanten zit namelijk op het platteland en die mensen spreek je het liefst aan in hun moerstaal.

Een paar uren Fries in de week, daar worden die kinderen alleen maar wijzer van.

pi_2230383
quote:
Op zondag 18 november 2001 17:43 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Dat heb je vast verkeerd gezien (aldus Ach_Ja)

In Nederland wordt weinig Nederlands gesproken
Naast het Nederlands worden onder het Europees Handvest van Streek- en Minderheidstalen ook het Fries, Limburgs en Nedersaksisch (in vele varianten gesproken in de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, de gemeenten Oost- en West-Stellingwerf in Zuidoost-Friesland en de gebieden Achterhoek en Veluwe in de Provincie Gelderland) als officiële streektaal erkend. Dat blijkt op de website Taal in Nederland (in het Nederlands, Engels en Limburgs) van W. van Woerkom, die uitlegt waarom die erkenning voor de sprekers van die talen zo belangrijk is. Friezen mogen het Fries (niveau III) als standaardtaal kiezen, reden waarom de plaatsnaamborden in het Fries en het Nederlands zijn weergegeven, maar dat geldt niet voor het Nedersaksisch en het Limburgs (niveau II). Wel is de overheid verplicht het gebruik van die talen aan te moedigen. Het Zeeuws is nog niet als streektaal erkend, dus nog een dialect, en daarvoor geldt geen bijzondere bescherming. De uitgebreide sitemap verwijst naar tal van interessante aspecten, zoals informatie over de Fryske Akademy, een cursus Twents van de familie Finkers, een bijbelvertaling in het Gronings, Asterix in het Limburgs, de Zeeuwse strijd voor taalerkenning en een mogelijkheid om het Haachs van Haagse Harry te downloaden. (NS)

pi_2230452
quote:
Op maandag 19 november 2001 00:12 schreef Sphere het volgende:

[..]

Wat nu? Friese fundamentalisten?

Jaaa, die zijn er!!! kompleet met rode zakdoek en hooivork!!! dus pas maar op.
pi_2230643
Er wordt in Nederland maar weinig Nederlands gesproken omdat het Europese minderhedenhandvest een paar minderheids-'talen' erkent ? Ga toch gauw even weg zeg. De overgrote meerderheid van de bevolking van dit land spreekt gewoon op elk willekeurig moment Nederlands. Ik heb er geen enkel probleem mee dat mensen in hun eigen gebied in hun eigen streektaal willen communiceren, maar dat soort onzin gaat mij ook te ver.

Overigens is volgens mij linguïstisch van de streektalen alleen het Fries een echte taal. De overige 'talen' zijn dialecten van het Nederlands.

maandag 19 november 2001 @ 07:47:31 #71
18088 giana
On the edge
pi_2231058
quote:
Op maandag 19 november 2001 01:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat blijkt op de website Taal in Nederland (in het Nederlands, Engels en Limburgs) van W. van Woerkom, die uitlegt waarom die erkenning voor de sprekers van die talen zo belangrijk is.

Wat is de URL van deze website?
A dirty mind is a joy forever
pi_2841371

15 januari 2002 - FRYSLÂN BOPPE. Een Nederlandse militair van de ISAF-vredesmacht hangt de Friese vlag op een dag na zijn aankomst in Afghanistan.
foto: EPA

Tja, dit krijg je er nou van.......
Hoezo patriotisme?

[Dit bericht is gewijzigd door Sphere op 17-01-2002 14:33]

donderdag 17 januari 2002 @ 07:53:28 #74
11402 ActaniA
Guggenheimer!
pi_2842371
whaha het fnp takes over control
mja ik vind het zo;n onzin laat ze in godsnaam maar lekker nederlands leren dat achtelijke taaltje van hun (in mijn ogen een accent)ik vind het zo irritant dat die lui niet gewoon nederlands spreken klinkt net alsof je een beetje in de war bent
waarom is fries trouwens een taal en twents,limburgs,brabants etc niet?
Domheid is de moeder van alle zonden. Alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid.
pi_2873179
Laten we inderdaad gewoon ophouden met al die minderheidstalen zoals het Fries en het Nederlands:

Ik stel voor dat we vanaf nu onze kinderen alleen nog maar Engels gaan leren. Want zeg nou hoeveel mensen in Europa spreken nou daadwerkelijk Nederlands? misschien een paar procent? Het wordt tijd dat die mensen zich eens gaan aanpassen aan de niet-Nederlanstalige meerderheid! Laten we nou maar gewoon verstandig zijn en onze kinderen vanaf de kleuterschool alleen nog Engels leren. Dat is voor die kinderen ook beter, want aan het Engels heb je in Europa nou eenmaal veel meer dan aan het Nederlands...

zondag 20 januari 2002 @ 05:02:54 #76
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_2873220
quote:
Op zondag 20 januari 2002 04:54 schreef j--w het volgende:
Laten we inderdaad gewoon ophouden met al die minderheidstalen zoals het Fries en het Nederlands:

Ik stel voor dat we vanaf nu onze kinderen alleen nog maar Engels gaan leren. Want zeg nou hoeveel mensen in Europa spreken nou daadwerkelijk Nederlands? misschien een paar procent? Het wordt tijd dat die mensen zich eens gaan aanpassen aan de niet-Nederlanstalige meerderheid! Laten we nou maar gewoon verstandig zijn en onze kinderen vanaf de kleuterschool alleen nog Engels leren. Dat is voor die kinderen ook beter, want aan het Engels heb je in Europa nou eenmaal veel meer dan aan het Nederlands...

why didn't you typed this post in English than?
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_2876066
quote:

[..]

Als er Turken, Marocs en Surinamers in het Nederlands elftal mogen spelen, waarom dan geen Fries?

En over rare kleding, die is hier niet raarder dan in de rest van Nederland.

Dominees hebben hier even weinig te zeggen als in Holland.
Het aardgas gevonden in het noorden van Nederland is de motor waar de Randstad op draait.

Volgens mij ben jij een beetje dom.

Gedachtenpolitie WEG
pi_2876208

Het fries dat je krijgt is niet zo'n vak als jullie denken dat het is. Wij hadden in de brugklas 1x in de week fries, en de meesten vonden het hardstikke gezellig. Je leert de grammatica e.d. niet, maar om het te lezen en te begrijpen.
En jullie moeten allemaal niet zo kleinerend zijn over Friesland e.d. ,want als de elfstedentocht er is, zijn er toch heel wat Nederlanders hier!!

- Ik woon nu mijn hele leven al in Friesland, en alle kranten, reclamefolders e.d. zijn in het Nederlands en plaatsnaam bordjes zijn (bijna) altijd Nederlands- Fries

[Dit bericht is gewijzigd door Yinyang op 20-01-2002 17:38]

zondag 20 januari 2002 @ 17:59:13 #79
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_2876463
quote:
Op zondag 20 januari 2002 17:17 schreef Kaboem het volgende:

[..]

waarom dan geen Fries?

http://nijefurd.net/forum/viewtopic.php?topic=9&forum=4&12

pi_2878996
quote:
Op zondag 20 januari 2002 17:59 schreef Quenda® het volgende:

[..]

http://nijefurd.net/forum/viewtopic.php?topic=9&forum=4&12

En wat heeft dat met een Friese speler in het Nederlands elftal te maken?
  zondag 20 januari 2002 @ 21:32:05 #81
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_2879084
quote:
Op zondag 20 januari 2002 21:25 schreef Tristessa het volgende:

[..]

En wat heeft dat met een Friese speler in het Nederlands elftal te maken?

Die wil helemaal niet weg uit Friesland en zou het liefste zien dat er een groot hek om Friesland heen komt te staan met douane posten voor de toeristen zomers
pi_2879130
quote:
Op zondag 20 januari 2002 21:32 schreef Quenda® het volgende:

[..]

Die wil helemaal niet weg uit Friesland en zou het liefste zien dat er een groot hek om Friesland heen komt te staan met douane posten voor de toeristen zomers

Ach ja extreme Friesen houd je altijd. Ikzelf kom ook uit Friesland maar van mij hoeft al dat extreme gedoe niet.
Ik zal dus ook nooit op de FNP gaan stemmen
  zondag 20 januari 2002 @ 21:43:47 #83
11402 ActaniA
Guggenheimer!
pi_2879268
quote:
Op zondag 20 januari 2002 17:17 schreef Kaboem het volgende:

[..]

Als er Turken, Marocs en Surinamers in het Nederlands elftal mogen spelen, waarom dan geen Fries?

En over rare kleding, die is hier niet raarder dan in de rest van Nederland.

Dominees hebben hier even weinig te zeggen als in Holland.
Het aardgas gevonden in het noorden van Nederland is de motor waar de Randstad op draait.

lag dat aardgas niet in groningen
nederlands elftal.. volgens mij gaat het hier over de taal niet over het voetbal
de rest ben ik het meeens
Domheid is de moeder van alle zonden. Alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')