Dat is al van alle tijden hoor, Nederlanders die moslim worden. Soms vanwege oprecht geloof, vaak ook vanwege de liefde. Dat het nu vaker gebeurd is simpelweg omdat de Islam groter wordt dankzij de nieuwe aanwas van Islamitische allochtonen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:11 schreef addictivebeat het volgende:
Er verscheen laatst een bericht dat steeds meer autochtonen, met name meisjes zich bekeren tot de islam. Vandaag zag ik zo een Nederlandse dame, compleet verhuld in een islamitisch gewaad met hoofddoek. Ik vond het een apart beeld. Wat is het opeens dat deze mensen aantrekt tot de islam, terwijl die in zo een negatief daglicht staat?
De peilingen laten momenteel een verlinksing zien hoor.quote:Meeste Nederlanders lijken me toch behoorlijk verrechtst, zeker ten aanzien van de moslims.
Jaquote:Op dinsdag 6 december 2005 00:19 schreef renz0r het volgende:
Zijn er ook moslims in NL die zich bekeren tot christen?
Vanwege economische motieven ja.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:15 schreef Sack_Blabbath het volgende:
De peilingen laten momenteel een verlinksing zien hoor.
Mwaw, misschien, misschien ook niet.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:21 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Vanwege economische motieven ja.
Dat zie je in Israel wel, of het in West-Europa veel voorkomt weet ik niet, in de meeste islamitische landen kun je het beter niet proberen, al hebben die bijna allemaal wel een (kleine) christelijke minderheid.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:19 schreef renz0r het volgende:
Zijn er ook moslims in NL die zich bekeren tot christen?
Geen idee, maar ik gok niet heel erg veel. Maar ik denk ook niet dat de meeste bekeerde moslims daarvoor christenen waren, dat zijn veelal atheisten of zoekenden die het christendom al hadden afgezworen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:21 schreef renz0r het volgende:
[..]
Ja oke, maar zijn er ook getallen ofzo?
Dat is een enorm misverstand, in de meeste Arabische en/of Moslimlanden leven Christenen en Moslims vreedzaam samen, zonder onderdrukking of onderlinge ruzie of afgunst. Je kunt je daar best bekeren zonder dat je gevaar loopt of iets degelijks. Je wordt niet schever aangekeken dan wanneer je hier uit je kerkgemeenschap stapt.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:22 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Dat zie je in Israel wel, of het in West-Europa veel voorkomt weet ik niet, in de meeste islamitische landen kun je het beter niet proberen, al hebben die bijna allemaal wel een (kleine) christelijke minderheid.
In de meeste islamitische landen is het toegestaan christen te zijn, dan heb ik het over mensen die dat al generaties lang zijn. Tegen een moslim die christen wordt kijkt men over het algemeen heel anders, negativer, aan.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:30 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat is een enorm misverstand, in de meeste Arabische en/of Moslimlanden leven Christenen en Moslims vreedzaam samen, zonder onderdrukking of onderlinge ruzie of afgunst. Je kunt je daar best bekeren zonder dat je gevaar loopt of iets degelijks. Je wordt niet schever aangekeken dan wanneer je hier uit je kerkgemeenschap stapt.
Geen enkele hechte geloofsgemeenschap is blij als leden uit de gemeenschap stappen, zelfs in Nederland krijg je een berg scheve ogen na uittreding uit vrijwel elke kerkgemeenschap. In Nederland komen sociale uitsluiting en geweld als gevolg ook nog frequent voor, ook buiten Urk en Staphorst. Dat heb je in Islamitische landen ook, misschien wel meer. Maar het is absoluut niet zo dat je leven gevaar loopt, dat je stelselmatig achtergestelt wordt of dat soort dingen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:34 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
In de meeste islamitische landen is het toegestaan christen te zijn, dan heb ik het over mensen die dat al generaties lang zijn. Tegen een moslim die christen wordt kijkt men over het algemeen heel anders, negativer, aan.
Je leven loopt geen gevaar, behalve in bepaalde delen van Nigeria, Soedan en Indonesië, maar in Saoedi-Arabië bijvoorbeeld worden christenen wel degelijk achtergesteld, zo mag je daar in het openbaar geen kettinkje met een kruis om je nek dragen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Maar het is absoluut niet zo dat je leven gevaar loopt, dat je stelselmatig achtergestelt wordt of dat soort dingen.
Goh,quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:57 schreef MisterICE het volgende:
Als je dat ik marokko probeert word je gelijk omgelegd door je eigen fammilie![]()
Je loopt alleen echt gevaar in gebieden waar een soort van burgeroorlog aan de gang is tussen Moslims en Christenen of een in land waar er een machtsvacuum is en er een soort van anarchie heerst. Daarnaast noem je ook landen waar het slechts gevaarlijk is in bepaalde provincies (met uitzondering van Sudan misschien).quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:02 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Je leven loopt geen gevaar, behalve in bepaalde delen van Nigeria, Soedan en Indonesië, maar in Saoedi-Arabië bijvoorbeeld worden christenen wel degelijk achtergesteld, zo mag je daar in het openbaar geen kettinkje met een kruis om je nek dragen.
In SA is er een totaal verbod op het kruis, zelfs vlaggen bij ambassades mogen geen kruis bevatten. Daarnaast bestaat er totaal geen godsdienstvrijheid in SA, maar dit is dan ook wel een extreem voorbeeld.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:09 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Je loopt alleen echt gevaar in gebieden waar een soort van burgeroorlog aan de gang is tussen Moslims en Christenen of een in land waar er een machtsvacuum is en er een soort van anarchie heerst. Daarnaast noem je ook landen waar het slechts gevaarlijk is in bepaalde provincies (met uitzondering van Sudan misschien).
Verder kan ik nou niet wakker liggen van een kettinkjes-verbod, in Europa zijn er ook hoofddoek- en burqaverboden of zijn die verboden in de maak.
Die doodstraf bestaat misschien in een paar staten met een doorgedraaide, zelfbedachte interpretatie van de sharia. Maar is zeker geen "commom practise" in de Islam of binnen Islamitische staten.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:11 schreef Pracissor het volgende:
Er staat wel degelijk de doodstraf op het bekeren van de Islam naar een ander geloof. Deze straf wordt dan ook door sommige islamitische regimes maar vaak gewoon door families uitgevoerd. Moslims die bekeren naar het Christendom doen dit vaak in het geheim, blijven zelfs gewoon nog naar de moskee gaan etc. om te verstoting, geweld en discriminatie te voorkomen. Christenen opzich zelf worden wel geaccepteerd in de meeste moslim landen, bekeerlingen niet.
Ik ben ervoor, wanneer mensen dingen dagen, die hun hele gezicht bedekken, te verbieden.Maar om nu door te draven, en vrouwen die hun haren bedekken d.m.v. hoofdoeken strafbaar te stellen, is ronduit belachelijk.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:09 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Je loopt alleen echt gevaar in gebieden waar een soort van burgeroorlog aan de gang is tussen Moslims en Christenen of een in land waar er een machtsvacuum is en er een soort van anarchie heerst. Daarnaast noem je ook landen waar het slechts gevaarlijk is in bepaalde provincies (met uitzondering van Sudan misschien).
Verder kan ik nou niet wakker liggen van een kettinkjes-verbod, in Europa zijn er ook hoofddoek- en burqaverboden of zijn die verboden in de maak.
SA is een staat met z'n bizarre sharia. En een gewoon ouderwets fout regime. Maar de wetgeving aldaar gaat dus niet op voor de gewoonlijke Islamitische wetgeving. Wat de toestand daar niet minder erg maakt natuurlijk.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:12 schreef Pracissor het volgende:
[..]
In SA is er een totaal verbod op het kruis, zelfs vlaggen bij ambassades mogen geen kruis bevatten. Daarnaast bestaat er totaal geen godsdienstvrijheid in SA, maar dit is dan ook wel een extreem voorbeeld.
Zoals ook in Turkije bedoel je? Is trouwens ook lekker vergelijkbaar..... een burqa is niet verboden vanwege de geloofsuiting maar om dezelfde reden waarom bivakmutsen op bepaalde plaatsen verboden zijn. Dat is met het kruis als symbool wel anders dus.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:09 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Er zijn dan ook geen Zuid-Amerikaanse landen die pretenderen hun staat te hebben ingericht op zo'n zuiver mogelijk voorbeeld naar de bijbel.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
SA is een staat met z'n bizarre sharia. En een gewoon ouderwets fout regime. Maar de wetgeving aldaar gaat dus niet op voor de gewoonlijke Islamitische wetgeving. Wat de toestand daar niet minder erg maakt natuurlijk.
Het kruisverbod op zich kan ik niet heel erg van wakker liggen. Maar er is er wel godsdienst vrijheid voor geborenen van andere geloven, met (zware) beperkingen dat dan weer wel. En bekeren kan je er inderdaad maar beter niet doen.
Maar goed, je kan 1 bizar voorbeeld niet exemplarisch houden voor de rest van de Islamitische wereld. Je kunt ook niet 1 fout Zuid-Amerikaans regime als blauwdruk nemen voor de Christelijke landen.
Mwaw, dat is omdat in de Bijbel geen blauwdruk voor een wetgeving is opgenomen. Maar er zijn (redelijk recent) wel degelijk hele foute regimes geweest die zich beriepen op de christelijke moraal en goedkeuring van de kerk.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:23 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Er zijn dan ook geen Zuid-Amerikaanse landen die pretenderen hun staat te hebben ingericht op zo'n zuiver mogelijk voorbeeld naar de bijbel.
Inderdaad. Het verschil is duidelijk. Maar de Islam afrekenen op foute regimes of op misdaden in anarchistische gebieden is onzin. Dat is ongeveer mijn punt.quote:Maar laten we niet vervallen in een discussie over de verschillen tussen het Christendom en de Islam en hun betrekkingen met politieke systemen etc. Want ja, die verschillen wel degelijk.
Ook in Frankrijk zijn er hoofddoekverboden vanwege het religieuse karakter ervan. En het burqa-verbod wat we in Nederland willen is officieel vanwege het gevaar van onherkenbaarheid. Maar eigenlijk gewoon gebaseerd op (anti-)religieuse onderbuikgevoelens. Er is hier namelijk nog steeds nooit een misdaad of terrorische daad gepleegd waarbij een burqa betrokken is. En ook is er al genoeg wetgeving om politie in staat te stellen om de identiteit vast te stellen van burqadraagsters.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:22 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Zoals ook in Turkije bedoel je? Is trouwens ook lekker vergelijkbaar..... een burqa is niet verboden vanwege de geloofsuiting maar om dezelfde reden waarom bivakmutsen op bepaalde plaatsen verboden zijn. Dat is met het kruis als symbool wel anders dus.
Er is geloof ik op Nederland 3 een serie aan de gang over het moderne SA en over vrouwen die een topfunctie bekleden. Daarin heb je een prins (1 van de 52 zonen van de overleden koning Fa'ad) die nogal hervormingsgezind is. Deze prins, Al Talad, doet zijn uiterste best om het land vrijer en democratischer te maken. Dat is een heel moeilijk en lang proces, maar ik geloof dat uiteindelijke SA ook zal veranderen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:34 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En natuurlijk gaat het kruisverbod in SA verder, maar om daar nou van wakker te liggen. Er gebeuren wel ergere dingen in SA, en dat door en tegen Moslims.
Toe maar, geweld.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Geen enkele hechte geloofsgemeenschap is blij als leden uit de gemeenschap stappen, zelfs in Nederland krijg je een berg scheve ogen na uittreding uit vrijwel elke kerkgemeenschap. In Nederland komen sociale uitsluiting en geweld als gevolg ook nog frequent voor, ook buiten Urk en Staphorst.
In Iran is anders vorig jaar wel een Christelijke dominee opgepakt, omdat hij het Christelijke geloof verkondigde.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
SA is een staat met z'n bizarre sharia. En een gewoon ouderwets fout regime. Maar de wetgeving aldaar gaat dus niet op voor de gewoonlijke Islamitische wetgeving. Wat de toestand daar niet minder erg maakt natuurlijk.
Het kruisverbod op zich kan ik niet heel erg van wakker liggen. Maar er is er wel godsdienst vrijheid voor geborenen van andere geloven, met (zware) beperkingen dat dan weer wel. En bekeren kan je er inderdaad maar beter niet doen.
Maar goed, je kan 1 bizar voorbeeld niet exemplarisch houden voor de rest van de Islamitische wereld. Je kunt ook niet 1 fout Zuid-Amerikaans regime als blauwdruk nemen voor de Christelijke landen.
Volgens mij is wat jij beweerd een misverstand, er zijn wel Islamitische landen waar verschillende religies redelijk vreedzaam naast elkaar leven maar dat zijn zeker niet de meeste.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:30 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat is een enorm misverstand, in de meeste Arabische en/of Moslimlanden leven Christenen en Moslims vreedzaam samen, zonder onderdrukking of onderlinge ruzie of afgunst. Je kunt je daar best bekeren zonder dat je gevaar loopt of iets degelijks. Je wordt niet schever aangekeken dan wanneer je hier uit je kerkgemeenschap stapt.
Christelijke minderheden in islamitische staten hebben veel tot bijna geen bewegingsvrijheid. Totale gelijkwaardigheid vind je nergens. Zelfs in seculiere staten als Turkije mogen tot op heden geen nieuwe kerken gebouwd worden.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Volgens mij is wat jij beweerd een misverstand, er zijn wel Islamitische landen waar verschillende religies redelijk vreedzaam naast elkaar leven maar dat zijn zeker niet de meeste.
Dat blijkt ook wel uit de vele conflicten in o.a Indonesie, Thailand en zelfs uit China beginnen dit soort verhalen te komen. Ook was er laatst een interview met de Koptische patriarch van Cairo die nogal duidelijk uitlegde wat voor beperkingen zij opgelegd kregen om hun geloof te mogen belijden terwijl er altijd gedacht werd dat zij redelijk vrij waren in Egypte.
Overigens valt het mij vaak op dat mensen die op latere leeftijd zich laten bekeren tot een bepaald geloof extremer zijn/worden dan mensen die zo opgevoed zijn.
Kijk alleen maar naar de familie Kas recentelijk. En zo zijn er nog legio voorbeelden van voornamelijk sociale uitsluiting, treiterijen, bedreiging, geestelijk geweld en zelfs af en toe lichamelijk geweld. Overigens gaat dat niet enkel op voor uittredingn bij Christelijke gemeenschappen, maar ook voor andere geloofgemeenschappen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:46 schreef Lkw het volgende:
[..]
Toe maar, geweld.
Toevallig kom ik uit zo'n geloofsgemeenschap waar je het over hebt en heb ik er redelijk zicht op. Ook al ben ik er zelf inmiddels ook uitgestapt.
Scheve ogen en verkilling van de relaties komen vast voor, alhoewel ik niet eens zozeer voorbeelden weet. Geweld dat 'frequent voorkomt' is volgens mij echt uit de lucht gegrepen. Daarvoor moet je toch echt met een bron op de proppen komen, wil ik dat geloven. Ik geloof er namelijk geen barst van
Dat er meer bekeringen zijn omdat er meer aandacht is lijkt me duidelijk. Of het ook deerniswekkends is is een tweede.quote:OT:
Mensen hunkeren ondanks (of juist als gevolg van) secularisatie toch naar invulling of zelfs een regeltjeskader waarbinnen ze zich veilig voelen. Ze durven het niet op eigen kracht. Een aantal jaar geleden kregen bijvoorbeeld Baghwan en ook het Boeddhisme veel aandacht, dus zocht men het daarin. Nu krijgt de Islam veel aandacht, dus krijg je van die zoekende types die zich daar zwijmelend aan overgeven. Het heeft iets deerniswekkends.
Mwaw, persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de Urkse variant van het christendom ook drammerig en vervelend.quote:Hopelijk gaat het weer over, want de Islam vind ik persoonlijk de vervelendste en meest drammerige godsdienst die er is, ook in de basis (koran).
En wat voor 'bekering' is dat dan? Ga je ineens in al die onzin geloven omdat je verliefd bent?quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:47 schreef Nastybtch het volgende:
Is het niet omdat hun man of aanstaande man moslim is?
Ik heb heel veel respect voor de mensen die dat kunnen, het zou voor mij niks zijn..
Dat ze geen bewegingsvrijheden hebben is onzin. Dat is in landen met een heel twijfelachtig regime (Saudi-Arabie, Afghanistan onder de Taliban), in landen met deelstaten waar anarchie heerst (Indonesie, waar we heel erg mee moeten oppassen dat het niet in het voorgaande rijtje komt te staan) of landen waar burgeroorlogen heersen tussen Moslims en Christenen (Nigeria, wat overigens geen Islamitisch land is aangezien de verdeling Moslim/Christenen redelijk gelijk op gaat). En natuurlijk Pakistan waar mensenrechten sinds de staatsgreep sowieso ver te zoeken zijn, en waar de afkeer tegen het Christendom ook geaard is in de hele kwestie India en Groot-Britannie.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Christelijke minderheden in islamitische staten hebben veel tot bijna geen bewegingsvrijheid. Totale gelijkwaardigheid vind je nergens. Zelfs in seculiere staten als Turkije mogen tot op heden geen nieuwe kerken gebouwd worden.
In Pakistan is het de totale hel als je toevallig christen bent, en als je het wordt dan kun je inpakken.
In Egypte was het "werkbaar", maar ook daar begint het te rommelen (rellen).
In SA kan je dan in ieder geval niet meer de snelweg nemen naar Mekka.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Geen enkele hechte geloofsgemeenschap is blij als leden uit de gemeenschap stappen, zelfs in Nederland krijg je een berg scheve ogen na uittreding uit vrijwel elke kerkgemeenschap. In Nederland komen sociale uitsluiting en geweld als gevolg ook nog frequent voor, ook buiten Urk en Staphorst. Dat heb je in Islamitische landen ook, misschien wel meer. Maar het is absoluut niet zo dat je leven gevaar loopt, dat je stelselmatig achtergestelt wordt of dat soort dingen.
Dat zeg ik dan ook niet. Ik zeg dat het varieert van veel tot bijna geen bewegingsvrijheid.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:26 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat ze geen bewegingsvrijheden hebben is onzin.
Dat de belemmeringen oud zijn, wil niet zeggen dat ze juist zijn.quote:Dat is in landen met een heel twijfelachtig regime (Saudi-Arabie, Afghanistan onder de Taliban), in landen met deelstaten waar anarchie heerst (Indonesie, waar we heel erg mee moeten oppassen dat het niet in het voorgaande rijtje komt te staan) of landen waar burgeroorlogen heersen tussen Moslims en Christenen (Nigeria, wat overigens geen Islamitisch land is aangezien de verdeling Moslim/Christenen redelijk gelijk op gaat). En natuurlijk Pakistan waar mensenrechten sinds de staatsgreep sowieso ver te zoeken zijn, en waar de afkeer tegen het Christendom ook geaard is in de hele kwestie India en Groot-Britannie.
In de rest van de Islamitische wereld is er nog steeds godsdienstvrijheid voor zowel Christenen als Joden. Al is het inderdaad soms met beperkingen, maar die zijn al deccenia en langer van kracht en zijn nooit een issue of een belemmering voor het praktiseren van het geloof geweest .
Mwoh, de grote joodse leegloop in Marokko dateert toch echt niet van de laatste jaren, hoor. De spanningen zijn zeker op aan het bouwen, opnieuw.quote:Pas de laatste jaren zijn er spanningen en geweldadigheden jegens Christenen en Joden, maar die hangen voornamelijk samen met de huidige situatie waarin anti-Westerse sentimenten op komen waaien.
Ik denk dus dat het een teken is van beiden.quote:Net zoals er ook hier moskees (en kerken) in de fik gaan. Dat is meer een teken van de huidige politieke situatie in de wereld dan een teken dat anders gelovenden hard aangepakt worden namens de Islam.
Klopt, oa Tariq Aziz is christen. Voorts verwijs ik naar mijn eerste comment in deze replyquote:Door te stellen dat er geen geloofsvrijheid is in de Islamitische wereld ga je voorbij aan bv. een Marokko waar veel hoge regeringsposities worden ingenomen door Joden. Je gaat voorbij aan het feit dat Saddam, voordat hij bedacht dat ie met de Koran in de hand meer symphatie zou krijgen van zijn buren, tegen elke vorm van religieuse beinvloeding was. En een aantal Christelijke partners-in-crime had. En zelfs aan het het feit dat er zelfs in Israel veel gemengde huwelijken plaats vinden tussen Joden, Christenen en Islamieten. En aan het feit dat een redelijk groot deel van de Palestijnen Christelijk zijn.
Symphatiek, dat scheelt je een hoop filerijdenquote:Op dinsdag 6 december 2005 11:38 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
In SA kan je dan in ieder geval niet meer de snelweg nemen naar Mekka.
[afbeelding]
Dan heb je gelijkquote:Op dinsdag 6 december 2005 11:40 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat zeg ik dan ook niet. Ik zeg dat het varieert van veel tot bijna geen bewegingsvrijheid.
Natuurlijk zijn ze, moreel gezien, in onze (Westerse) ogen niet juist. Maar vaak zijn ze al deccenia of soms zelfs eeuwen oud en is de situatie altijd bevredigend of op z'n minst leefbaar geweest voor beide partijen. En is er nooit een punt van gemaakt. Nu is er op eens de grote Moslimangst sinds 2001 en doen we net of dit heel ernstig is en alsof Christen geen leven hebben. Kom op, laten we ons druk maken om zaken die er echt toe doen. Op de bekende uitzonderingen waar het echt ernstig is na, hebben Christenen in de Islamitische wereld niet meer reden tot klagen dan hun Moslimnaastenquote:Dat de belemmeringen oud zijn, wil niet zeggen dat ze juist zijn.
Die uittocht heeft niet persé religieuse redenen. En de voornaamste religieuse reden om te vertrekken was de oprichting van Israel. En Marokko is sowieso een "uittochts"land. De situatie en geschiedenis van Joden in Marokko is trouwens best eens een google-beurt waard. Het is een boeiend fenomeen, wat een heel ander licht werpt op onze vooroordelen wat betreft de opvattingen over Joden onder Marokkanen en/of Moslimsquote:Mwoh, de grote joodse leegloop in Marokko dateert toch echt niet van de laatste jaren, hoor. De spanningen zijn zeker op aan het bouwen, opnieuw.
Natuurlijk, geloof en politiek zijn in deze kwestie vaak terrecht en vaak onterrecht in elkaar verweven. Het staat niet los van elkaar. Maar het is niet waar dat de Islam geen anders-gelovigen dult. In tegendeel zelfs. Het is in de Islamitische wereld eeuwenlang veel en veel beter samengegaan dan in de rest van de wereld. En nog steeds leven de geloven in het grootste gedeelte vreedzaam samen.quote:Ik denk dus dat het een teken is van beiden.
Als zij zo gelukkig is, hoor je toch blij voor der te zijn?quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een vroegere vriendin van me werd jaren geleden ook ineens moslim, omdat ze een moslimvriend had. Ik heb er geen prettig gevoel bij...
Zijn nu al jaren getrouwd, hebben twee kinderen.
Hoe kan ik weten of ze gelukkig is? Ik hoop het maar, maar weten doe ik het niet. Ik persoonlijk vind het belachelijk dat ze zich ondergeschikt heeft gemaakt aan haar man door zijn geloof aan te nemen en met een hoofddoek rond te gaan lopen. Een hoofddoek staat voor mij gelijk aan onderdrukking, niets meer en niets minder.quote:Op donderdag 22 december 2005 16:55 schreef Triggershot het volgende:
Als zij zo gelukkig is, hoor je toch blij voor der te zijn?
Hou er rekening mee dat dit alleen geldt tijdens de Hajj, volgens mij mag je buiten de Hajj ook als niet-moslim gewoon de stad Mekka in.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:38 schreef FreedonNadd het volgende:
In SA kan je dan in ieder geval niet meer de snelweg nemen naar Mekka.
[afbeelding]
Het ligt eraan of je in eerste instantie gelovig bent of niet. Ik denk dat als je kinderen wilt opvoeden, en daarbij het geloof of religie wil bij betrekken, dat vader en moeder op 1 lijn moeten staan qua geloof. Mijn oom is bijvoorbeeld bekeerd naar Protestant (was Katholiek, net als de rest van de familie) en gaat nu naar een Protestantse kerk met moeder en de kinderen om de opvoeding op 1 lijn te houden.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En wat voor 'bekering' is dat dan? Ga je ineens in al die onzin geloven omdat je verliefd bent?Ik snap daar helemaal niks van.
De situatie in Israel is niet te vergelijken met de situatie in andere, omringende landen. Israel is een religieuze broeipot natuurlijk, en door het geknoei van de VN, Isreal zelf en de omringende landen zal dat nog wel even een probleem blijven.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:22 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat zie je in Israel wel, of het in West-Europa veel voorkomt weet ik niet, in de meeste islamitische landen kun je het beter niet proberen, al hebben die bijna allemaal wel een (kleine) christelijke minderheid.
Puur door conclusies te trekken van info die je me gegeven hebt denk ik. Ze is verliefd (gelukkig), ze wordt moslima(hem behagen vindt ze leuk, want je hoeft geen moslima te worden om met een moslim man te trouwen). Ze trouwt met hem ( een van meest gelukkigmakende stappen in leven? )quote:Op donderdag 22 december 2005 16:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe kan ik weten of ze gelukkig is? Ik hoop het maar, maar weten doe ik het niet. Ik persoonlijk vind het belachelijk dat ze zich ondergeschikt heeft gemaakt aan haar man door zijn geloof aan te nemen en met een hoofddoek rond te gaan lopen. Een hoofddoek staat voor mij gelijk aan onderdrukking, niets meer en niets minder.
Wat ik meer bedoel is of je dan ineens overtuigd bent van het bestaan van een andere god dan de jouwe. Dat is toch absurd? Ik denk dat het met overtuiging niets te maken heeft.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:23 schreef maartena het volgende:
In de situatie van jouw vriendin is het duidelijk dat de man "alpha" is en de beslissing heeft gemaakt. Het kan echter ook zo zijn dat de beslissing ook van de familie afkomstig kan zijn. In het geval van mijn oom bijvoorbeeld weigerde de vader van de bruid haar dochter af te staan aan een katholiek. (En ja, dat gebeurd nog gewoon in Nederland) En om de familie van de bruid tegemoet te komen is hij dus bekeerd om in hun familie te worden opgenomen. Voor onze familie maakte het allemaal niet zoveel uit verder.
Verliefd is ze vast niet meer naar al die jaren. Trouwen en kinderen krijgen zijn allesbehalve garanties voor 'geluk'. Dat zegt dus allemaal weinig.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:49 schreef Triggershot het volgende:
Puur door conclusies te trekken van info die je me gegeven hebt denk ik. Ze is verliefd (gelukkig), ze wordt moslima(hem behagen vindt ze leuk, want je hoeft geen moslima te worden om met een moslim man te trouwen). Ze trouwt met hem ( een van meest gelukkigmakende stappen in leven? )
En ze krijgen kinderen ook weer een symbool van geluk.. Maar ja ik trek gewoon mijn conclusies..
Ik heb haar al jaren niet meer gesproken, ze weet er niets van wat ik er van vind. Ze is een vroegere vriendin die ik sporadisch nog wel eens zie lopen.quote:Misschien maakt het haar wel ongelukkig dat jij twijfels hebt bij haar levensloop
Een oude buurvrouw van mij heeft na haar scheiding met mijn buurman eenquote:Op donderdag 22 december 2005 16:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe kan ik weten of ze gelukkig is? Ik hoop het maar, maar weten doe ik het niet. Ik persoonlijk vind het belachelijk dat ze zich ondergeschikt heeft gemaakt aan haar man door zijn geloof aan te nemen en met een hoofddoek rond te gaan lopen. Een hoofddoek staat voor mij gelijk aan onderdrukking, niets meer en niets minder.
Nope , zowel Mekka als Medina zijn totaal verboden voor niet moslimsquote:Op donderdag 22 december 2005 18:11 schreef maartena het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat dit alleen geldt tijdens de Hajj, volgens mij mag je buiten de Hajj ook als niet-moslim gewoon de stad Mekka in.
Verliefd zijn misschien niet meer, maar dan veranderdt het in liefde toch, wanneer ze wil trouwen en haar leven met hem wil delen? Trouwen, een kind krijgen en dan nog een lijkt mij wel een resultaat van geluk.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Verliefd is ze vast niet meer naar al die jaren. Trouwen en kinderen krijgen zijn allesbehalve garanties voor 'geluk'. Dat zegt dus allemaal weinig.
[..]
Ik heb haar al jaren niet meer gesproken, ze weet er niets van wat ik er van vind. Ze is een vroegere vriendin die ik sporadisch nog wel eens zie lopen.
Heb geen gram respect voor dat soort mensen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:47 schreef Nastybtch het volgende:
Is het niet omdat hun man of aanstaande man moslim is?
Ik heb heel veel respect voor de mensen die dat kunnen, het zou voor mij niks zijn..
Net zoals Vaticaanstad verboden is voor moslims. He wacht eens even is zelfs het Rooms-Katholieke geloof toleranter ten opzichte van andere geloven?quote:Op vrijdag 23 december 2005 06:21 schreef dontcare het volgende:
[..]
Nope , zowel Mekka als Medina zijn totaal verboden voor niet moslims
Mekka weet ik niet. Medina mag je wel in maar dan moet je eerst officieel toestemming vragen bij de één of ander.quote:Op vrijdag 23 december 2005 06:21 schreef dontcare het volgende:
[..]
Nope , zowel Mekka als Medina zijn totaal verboden voor niet moslims
bron: nd.nlquote:Europese vrouwen vallen voor de islam
door Peter Ford
PARIJS - Een Belgische bekeerlinge blies zich een maand geleden in Irak op bij een aanslag op Amerikaanse soldaten. Wereldwijd vestigde deze aanslag de aandacht op het toenemend aantal islamitische bekeerlingen in Europa. Het overgrote deel van hen is vrouw.
Mary Fallot ziet er niet bepaald uit als een terroriste: de ingetogen, tengere FranËcaise die in een café een kopje koffie drinkt en telefoneert met vrienden, ziet er precies zo uit als de andere klanten. En dat is nu juist de reden waarom Europese antiterroristische organisaties duizenden mensen als zij nauwlettend in de gaten houden. Fallot heeft zich namelijk kortgeleden bekeerd tot de islam. In de ogen van de politie maakt dat haar een potentieel gevaarlijk individu.
De dood van Muriel Degauque, een Belgische bekeerlinge die zich vorige maand opblies bij een zelfmoordaanslag op Amerikaanse soldaten in Irak, heeft wereldwijd de aandacht gevestigd op het toenemend aantal islamitische bekeerlingen in Europa. Het overgrote deel van hen is vrouw.
,,Deze ontwikkeling is voor ons reden tot zorg'', aldus Pascal Mailhos, hoofd van de Franse nationale veiligheidsdienst. ,,Maar we moeten ervoor oppassen iedereen op één hoop te vegen.''
Het probleem, stellen veiligheidsexperts, is dat de politie zich nog voornamelijk richt op jonge mannen van Arabische origine en dat ze blanke Europese vrouwen vrijwel negeert, zegt de Zweedse terrorisme-expert Magnus Ranstorp. ,,Terroristen maken juist gebruik van tot de islam bekeerde personen die het minst opvallen.''
Fallot, die zich drie jaar geleden tot de islam bekeerde omdat ze in haar rooms-katholieke geloof niet de antwoorden kon vinden op de vragen die haar bezighielden, vindt de argwaan kwetsend. ,,De islam verspreidt een boodschap van liefde, tolerantie en vrede.''
Deze boodschap vindt steeds vaker weerklank bij Europeanen die zich in de islam zijn gaan verdiepen na de aanslagen van 11 september, stellen zowel islamitische als niet-islamitische onderzoekers. Hoewel er geen exacte cijfers zijn, schatten analisten dat zich in Europa per jaar enkele duizenden mannen en vrouwen tot de islam bekeren. Van hen voelt slechts een klein deel zich aangetrokken tot de radicale islam; nóg minder bekeerlingen raken actief bij geweld betrokken. Enkele bekende uitzonderingen zijn de Brit Richard Reid (de 'schoenbomman') en de Amerikaan John Walker Lindh, die in Afghanistan opgepakt werd.
Het tot dusver beperkte onderzoek naar dit verschijnsel laat zien dat het vooral om vrouwen gaat en dat - in tegenstelling tot wat werd aangenomen - slechts een klein aantal zich bekeert om een huwelijk met een islamitische man.
,,Dat gebeurde vroeger veel vaker, maar de trend is veranderd'', zegt universiteitsdocente Haifa Jawad. ,,Hoewel niet-islamitische mannen zich moeten bekeren om met een moslimvrouw te trouwen, is het omgekeerde niet het geval.''
Fallot lacht er maar om, als haar gevraagd wordt of ze vanwege de liefde bekeerd is. ,,Toen ik het mijn collega's vertelde, was de eerste vraag of ik een moslimvriendje had. Ze konden niet geloven dat ik het uit vrije wil deed. Maar de islam brengt je dichter bij Allah. De leer is eenvoudiger, omdat hij explicieter is. Ik was op zoek naar structuur, de mens heeft behoefte aan regels die hij kan volgen. Het christelijk geloof bood mij dat niet.''
Dr. Jawad: ,,Veel vrouwen verzetten zich tegen de morele onzekerheden die de westerse maatschappij hen bezorgt. Ze voelen zich welkom bij de islam en voelen zich prettig bij de warmte en zorgzaamheid die deze hun schenkt.''
Seksobject
,,Sommige vrouwen worden aangetrokken door de wijze waarop binnen de islam tegen vrouwelijkheid en mannelijkheid wordt aangekeken'', zegt Karin van Nieuwkerk, die onderzoek uitvoert naar Nederlandse vrouwen die zich tot de islam bekeerd hebben. ,,Er is meer ruimte voor familie en moederschap en vrouwen worden niet als seksobject beschouwd.''
Sommige bekeerde moslims doen het rustig aan en nemen stukje bij beetje de islamitische gewoonten over. Fallot, bijvoorbeeld, is nog niet klaar voor het dragen van een hoofddoek. Wel draagt ze langere en wijder vallende kleding dan voorheen. Anderen springen meteen in het diepe en zijn vaak zelfs vromer dan geboren islamieten. Deze mensen komen sneller in extremistische netwerken terecht.
,,De eerste stappen binnen de islam kunnen moeilijk zijn'', zegt Batool al-Toma die bij de Islamitische Stichting in het Britse Leicester de opleiding 'Nieuwe Moslims' geeft. ,,Je bent nieuwkomer, onzeker over je kennis en staat open voor een heleboel verschillende opvattingen. Sommige bekeerlingen willen er zó graag bijhoren dat ze bereid zijn daarvoor alles te doen.''
,,Sommigen die nog niet zolang bekeerd zijn, willen zich bewijzen'', zegt ook dr. Ranstorp. ,,Dat maakt het makkelijk hen te manipuleren.'' Al-Toma: ,,Mensen die zich bekeerden om zich te zuiveren van een zondig verleden - zoals de Belgische Muriel Degauque, die voordat ze zich bekeerde een onstabiel leven vol drugs leidde - kunnen ervan overtuigd worden dat een 'ultieme actie' als het plegen van een zelfmoordaanslag, de kans op vergeving en verlossing vergroot.''
Hallo Sjors, kun je MSN niet vinden in de lijst bij Programma's?quote:Op zondag 1 januari 2006 19:16 schreef Insertusername. het volgende:
Het zijn vaak autochtonen tot de Islam bekeerden die zeer radicaal zijn in hun geloofsbeleving. Wat opzich opvallend is. Verder zijn het vaak mensen die op zoek zijn naar makkelijke antwoorden op moeilijke vragen, en deze vinden in het regeltjesboekje genaamd de Koran. Stond niet zo heel lang terug nog een interessant interview in de Elsevier over, waar verschillende tot de Islam-bekeerde vrouwen geintervieuwd werden, en daar kunnen bovenstaande conclusies gerust uit getrokken worden.
Maar laten we niet vergeten dat het slechts een minieme autochtone groep is die daadwerkelijk bekeerd tot molim(a).
Een moslima met een hazenlip.quote:Op zondag 1 januari 2006 19:18 schreef Smaakpolitie het volgende:
Wat is trouwens een 'molima' beste Sjors?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |