Allesquote:Op zaterdag 17 december 2005 20:15 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Maar wat heeft de zwaartekracht dan met tijddilatie te maken?
Je gaat de goeie kant op ( mijnvriend!!quote:Op zondag 18 december 2005 11:57 schreef JeroenMeloen het volgende:
Volgens mij heb ik het geheel door.
Door ruimtetijdkromming kan je niet spreken over een absolute afstand tussen twee punten. Hieruit vloeit automatisch voort dat voor twee observanten met een zwaartekrachtveld in hun midden er altijd tijddilatie optreed daar de ruimte tussen hen in gekromd is.
Jeroen, ik begrijp je frustratie maar ik zou jezelf een beetje inhouden.quote:
Nou ja, je kunt wel een afstand definieren tussen 2 punten, maar met absolute grootheden kun je verder weinig in de relativiteitstheorie. Wat nogal een drastische consequentie is van de geometrische beschrijving, is dat je snelheden niet meer kunt vergelijken. Twee objecten die ver van mekaar af liggen hebben niet meer een onderlinge snelheid die zinnig is te definieren. Alleen van 2 objecten die dicht bijmekaar zijn kun je nog een snelheid definieren. De uitspraak dat 2 objecten nooit een onderlinge snelheid kunnen hebben die groter is dan de lichtsnelheid verliest hiermee inhoud; ze is simpelweg niet goed te definieren.quote:Op zondag 18 december 2005 11:57 schreef JeroenMeloen het volgende:
Volgens mij heb ik het geheel door.
Door ruimtetijdkromming kan je niet spreken over een absolute afstand tussen twee punten. Hieruit vloeit automatisch voort dat voor twee observanten met een zwaartekrachtveld in hun midden er altijd tijddilatie optreed daar de ruimte tussen hen in gekromd is.
quote:Iemand die een heel kort draadje heeft, heeft t.o.v. het licht minder meters afgelegd dan iemand met een lang draadje.
Wat is de tegenspraak?quote:De afgelegde afstand tov de afgelegde afstand van het licht, van zowel de persoon met het korte draad als de persoon met het lange draad, is louter en alleen afhankelijk van de snelheden van die personen.
quote:Op woensdag 21 december 2005 16:38 schreef Doffy het volgende:
Je hebt je eigen topic, in TRU. En daar blijft dat topic ook.
Ontdek de tegenspraak...quote:Nederlands lezen kan je niet, rude? Ik had nog zo gezegd: géén nieuwe rudeonline topics. Vragen over de RT in de praktijk, en dus óók over de tweelingparadox, kan je kwijt in De relativiteitstheorie in de praktijk .
ik zie dat ook nergens beweerd worden?quote:Op woensdag 21 december 2005 23:31 schreef welck het volgende:
Het is echt ongelovelijk hoe knullig en achteloos mensen met deze theorie omgaan. Voor eens en altijd (wat niet gaat gebeuren natuurlijk) de "algemene relativiteitstheorie";
Voor alle waarnemers/voorwerpen, ongeacht hun snelheid of versnelling, gelden dezelfde natuurkundige wetten.
De speciale relativiteitstheorie;
-Voor alle waarnemers/voorwerpen, ongeacht enkel hun snelheid, gelden dezelfde natuurkundige wetten.
-De lichtsnelheid is een universele constante.
Het heeft dus niet te maken met reizen met lichtsnelheid, wormgaten of tijdreizen. Wel met de deductie hiervan maar niet met de stelling zelf.
Wat is je punt? Speciale relativiteit geldt gewoon bij objecten die ten opzichte van een ander object (of stelsel) een eenparige, rechtlijnige en rotatievrije beweging uitvoeren.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:31 schreef welck het volgende:
Het is echt ongelovelijk hoe knullig en achteloos mensen met deze theorie omgaan. Voor eens en altijd (wat niet gaat gebeuren natuurlijk) de "algemene relativiteitstheorie";
Voor alle waarnemers/voorwerpen, ongeacht hun snelheid of versnelling, gelden dezelfde natuurkundige wetten.
De speciale relativiteitstheorie;
-Voor alle waarnemers/voorwerpen, ongeacht enkel hun snelheid, gelden dezelfde natuurkundige wetten.
-De lichtsnelheid is een universele constante.
Het heeft dus niet te maken met reizen met lichtsnelheid, wormgaten of tijdreizen. Wel met de deductie hiervan maar niet met de stelling zelf.
De speciale relativiteit kan ook gebruikt worden zonder inertiaalstelselsquote:Op zaterdag 24 december 2005 18:54 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Wat is je punt? Speciale relativiteit geldt gewoon bij objecten die ten opzichte van een ander object (of stelsel) een eenparige, rechtlijnige en rotatievrije beweging uitvoeren.
Het relativiteitsprincipe houdt in dat als je een willekeurig experiment in een willekeurig inertiaalstelsel doet, de uitkomst van het experiment niet van je gekozen inertiaalstelsel mag afhangen. Maar daarom kun je nog wel transformaties ed tussen versnelde stelsels opstellen. Pak es een boek als d'Inverno erbij, zou ik zeggen. Jij probeert hier meen ik te beweren dat je de algemene relativiteitstheorie nodig hebt om versnellingen te beschrijven. Maar dan zou het hele argument, dat je zwaartekracht als gekromde ruimte-tijd kunt zien, niet meer deugen. Je zou dan immers in die lift locaal de algemene rel.theorie nodig hebben, in plaats van de speciale theorie.quote:Op zaterdag 24 december 2005 19:11 schreef JeroenMeloen het volgende:
Het is niet dat ik dat persoonlijk beweer, Einstein zelf heeft het geschreven.
Ik citeer: "Maar behalve C moet er nog een aantal referentielichamen C''bevoorrecht' en gelijkwaardig met C zijn, namelijk die welke ten opzcihte van C een rechtlijnige, eenparige, rotatievrije beweging uitvoeren: al deze referentielichamen worden beschouwd als galileische referentielichamen. Alleen voor deze referentielichamen wordt aangenomen dat het relativiteitsprincipe geldt, voor andere (anders bewgende) niet."
Nee joh, versnellingen kan je absoluut niet beschrijven met SRT! Alleen eenparige rechtlijnige bewegingen die ook nog eens rotatievrij zijn!quote:Op zaterdag 24 december 2005 19:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij probeert hier meen ik te beweren dat je de algemene relativiteitstheorie nodig hebt om versnellingen te beschrijven.
Ik durf eigenlijk wel te stellen dat de wetten van newton niet toe kan passen in een niet-inertiaalstelsel. Hoe zou dat mogelijk zijn volgens jou? (Of bedoel je dat juist..?)quote:Maar dan zou het hele argument, dat je zwaartekracht als gekromde ruimte-tijd kunt zien, niet meer deugen. Je zou dan immers in die lift locaal de algemene rel.theorie nodig hebben, in plaats van de speciale theorie.
Wat je hier neerzet, geldt trouwens ook ongeveer in de klasieke mechanica: als je bv in een niet-inertiaalstelsel de wetten van Newton wilt toepassen, dan duiken er schijnkrachten op. De wetten van Newton kun je ook alleen maar in inertiaalstelsels toepassen in de vorm die je op de middelbare school leert, en als je dat ook in niet- inertiaalstelsels wilt doen, dan moet je compenseren met schijnkrachten ( Corioliskracht, centrifugaalkracht etc ). Dat is iets heel anders dan zeggen dat je met de wetten van Newton helemaal niet in niet-inertiaalstelsels kunt werken.
Dat is dubbelop, eenparige rechtlijnige bewegingen zijn al rotatievrij. Nou ja, ik noemde het boek van d'Inverno al wat je erbij kunt pakken, maar Weisstein zegt het ook:quote:Op zaterdag 24 december 2005 20:36 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Nee joh, versnellingen kan je absoluut niet beschrijven met SRT! Alleen eenparige rechtlijnige bewegingen die ook nog eens rotatievrij zijn!
[..]
Ik denk dat je hier iets niet goed begrepen hebtquote:It is often incorrectly stated that special relativity does not correctly deal with accelerations and general relativity must be used when accelerations are involved. While general relativity does indeed describe the relationship between mass and gravitational acceleration, special relativity is perfectly adequate for dealing with relativistic kinematics.
Dan mag je me uitleggen hoe die slinger van Foucault een rondje kan draaien.quote:Ik durf eigenlijk wel te stellen dat de wetten van newton niet toe kan passen in een niet-inertiaalstelsel. Hoe zou dat mogelijk zijn volgens jou? (Of bedoel je dat juist..?)
Ja, ik moet toch maar es gaan koppiepeestenquote:Op zaterdag 24 december 2005 20:28 schreef Koekepan het volgende:
Dit zal zo ongeveer de 5000e post zijn waarin Haushofer dezelfde relativistische principes uitlegt. Wie opent er een jubileumtopic?.
Als je een ronddraaiend balletje hebt dat eenparig rechtlijnig beweegt...?quote:Op zaterdag 24 december 2005 20:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is dubbelop, eenparige rechtlijnige bewegingen zijn al rotatievrij. Nou ja, ik noemde het boek van d'Inverno al wat je erbij kunt pakken, maar Weisstein zegt het ook:
Altijd mogelijkquote:Ik denk dat je hier iets niet goed begrepen hebt![]()
Ik weet niks van die slinger, maar in een massaloze omgeving, dus zonder traagheid, gelden de wetten van Newton niet me dunkt. En heb je ook niet te maken met corioliskrachten of centrifugaal krachten.quote:Dan mag je me uitleggen hoe die slinger van Foucault een rondje kan draaien.Krachten zijn wiskundig gezien stelsel-afhankelijk. Als ik bijvoorbeeld een kogel rondslinger, en ik beschrijf de beweging van de kogel in het frame van de kogel zelf met behulp van Newton, dan krijg je een extra kracht: de centrifugaalkracht. Da's logisch; de centripetaalkracht wijst naar binnen, en de kogel staat stil in dit frame, en dus is er een extra kracht aanwezig. Je kunt de wetten van Newton wel toepassen in niet-inertiaalstelsels, maar dan krijg je schijnkrachten. Evenzo voor de Corioliskracht. Er is geen objectie om de precessie van de slinger met behulp van een kracht te beschrijven, zolang je maar weet dat dat is omdat je de beweging in een roterend stelsel beschrijft.
De Slinger van Foucault is gewoon een grote massa aan een touw. Als je hem aanvankelijk in een bepaald vlak laat slingeren (en met een elektromagneet compenseert voor dempingsverschijnselen) blijkt dat dat vlak zelf gaat roteren.quote:Op zaterdag 24 december 2005 21:02 schreef JeroenMeloen het volgende:
Ik weet niks van die slinger, maar in een massaloze omgeving, dus zonder traagheid, gelden de wetten van Newton niet me dunkt. En heb je ook niet te maken met corioliskrachten of centrifugaal krachten.
Dat is allemaal natuurlijk leuk en aardig, maar die slinger bevind zich in een inertiaalstelsel. In een niet-inertiaalstelsel komen per definitie geen krachten voor, dus ook geen corioliskracht of wat dan ook.quote:Op zaterdag 24 december 2005 21:48 schreef Maethor het volgende:
[..]
De Slinger van Foucault is gewoon een grote massa aan een touw. Als je hem aanvankelijk in een bepaald vlak laat slingeren (en met een elektromagneet compenseert voor dempingsverschijnselen) blijkt dat dat vlak zelf gaat roteren.
Dit kun je verklaren door te zeggen dat er een extra kracht op de massa werkt: de Corioliskracht. Die kracht heb je echter nodig omdat je de beweging van de Slinger probeert te beschrijven vanuit het gezichtspunt van een waarnemer op aarde (die zich in een niet-inertiaalstelsel bevindt). Een waarnemer die stationair is ten opzichte van de Zon zal de Corioliskracht niet nodig hebben: hij ziet dat de aarde als het ware 'onder de Slinger doordraait'. Oftewel, als gevolg van traagheid reageert de Slinger niet instantaan op de rotatie van de aarde.
Als je bepaalde bewegingen in een niet-inertiaalstelsel vanuit Newtoniaans perspectief bekijkt neem je krachten waar die er vanuit een inertiaalstelsel gezien helemaal niet zijn. Vandaar de naam schijnkrachten.
Die slinger bevindt zich juist niet in een inertiaalstelsel; de aarde draait toch? En een draaiing is geen inertiaalstelsel, want je snelheid verandert continu. Je zou als inertiaalstelsel in dit geval ( je kunt es hier iets over lezen van Mach; Einstein heeft zich erg laten beinvloeden door zijn ideeen ) een stelsel kunnen kiezen wat " stilstaat ten opzichte van de vaste sterren om de aarde heen". Die sterren staan zo ver weg dat je dit rustig kunt aannemen. Ik snap niet zo goed hoe je bij je statement "In een niet-inertiaalstelsel komen per definitie geen krachten voor, dus ook geen corioliskracht of wat dan ook" komt. In een niet-inertiaalstelsel komen er juist krachten bij; je compenseert immers om de wetten van Newton te mogen blijven gebruiken.quote:Op zaterdag 24 december 2005 21:57 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Dat is allemaal natuurlijk leuk en aardig, maar die slinger bevind zich in een inertiaalstelsel. In een niet-inertiaalstelsel komen per definitie geen krachten voor, dus ook geen corioliskracht of wat dan ook.
Da's logisch; zo definieer je een inertiaalstelselquote:Maar in ieder geval is er geen sprake van acceleratie in een inertiaalstesel.
De slinger van Foucaultquote:Op zaterdag 24 december 2005 21:48 schreef Maethor het volgende:
[..]
De Slinger van Foucault is gewoon een grote massa aan een touw. Als je hem aanvankelijk in een bepaald vlak laat slingeren (en met een elektromagneet compenseert voor dempingsverschijnselen) blijkt dat dat vlak zelf gaat roteren.
Nog een OT schopjequote:Op woensdag 21 december 2005 19:24 schreef ATuin-hek het volgende:
OT schopje
http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_time_dilation
Daar staat nog wel wat nuttigs over zwaartekracht en tijdsdillatie.
Met het indeukende rubber is dat toch prima te snappen?quote:Op donderdag 29 december 2005 21:19 schreef Modwire het volgende:
Als de zwaartekracht beschreven wordt als een buiging van de ruimte, dan zou je verwachten dat de afbuiging die de baan van een voorwerp ondergaat als dat voorwerp zich in een zwaartekrachtsveld bevindt niet af hangt van de snelheid van dat voorwerp. Ofwel als de aarde zou vertragen, dan zou de baan rond de zon gelijk blijven.
Mijn vraag, wat klopt hier niet aan?![]()
Verder snap ik niet hoe je aantrekkingskracht tussen 2 niet bewegende objecten wilt beschrijven als buiging van de ruimte..
quote:Op donderdag 29 december 2005 22:45 schreef Modwire het volgende:
Vergeleken met een Belg is een VMBO'er intelligent, vergeleken met Havist niet?
Het indeukende rubbertje maakt gebruik van de zwaartekracht, het lijkt me vergezocht om een nieuwe kracht te verzinnen om de zwaartekracht te verklaren.quote:Op donderdag 29 december 2005 21:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Met het indeukende rubber is dat toch prima te snappen?
Massa vervormt ruimtetijd wat zich uit in zwaartekracht. Daar heb je toch geen extra kracht voor nodig?quote:Op donderdag 29 december 2005 22:54 schreef Modwire het volgende:
[..]
Het indeukende rubbertje maakt gebruik van de zwaartekracht, het lijkt me vergezocht om een nieuwe kracht te verzinnen om de zwaartekracht te verklaren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |