Inderdaad, want F=m*a / √ (1 - v²/c²). Bij 0.999c wordt de kracht dan 25x zo groot bij eenzelfde versnelling (ervanuitgaande dat ik goed gerekend heb, en de formule goed onthouden heb).quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:33 schreef trancethrust het volgende:
Probleem zit em vooral in hoe je 5G versnelling gedurende zo'n lange tijd volhoudt...
5G is goed te doen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:33 schreef trancethrust het volgende:
Probleem zit em vooral in hoe je 5G versnelling gedurende zo'n lange tijd volhoudt...
Relativistisch heb je een andere uitdrukking voor F. Daar komt in plaats van een factor 1/2 een factor 3/2, daar F=dp/dt en p=y*m*v en y=y(v(t)). Je kunt die differentiatie makkelijk zelf uitvoeren, met de kettingregel. Je krijgt dan zoiets als dp/dt=(dy/dt)*m*v+y*m*(dv/dt).quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:39 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Inderdaad, want F=m*a / √ (1 - v²/c²). Bij 0.999c wordt de kracht dan 25x zo groot bij eenzelfde versnelling (ervanuitgaande dat ik goed gerekend heb, en de formule goed onthouden heb).
relatief gezien toch? In mijn ruimteschipje zal ik toch gewoon 5G voelen dacht ik? Door het relativiteitsprincipequote:Op dinsdag 6 december 2005 13:39 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Inderdaad, want F=m*a / √ (1 - v²/c²). Bij 0.999c wordt de kracht dan 25x zo groot bij eenzelfde versnelling (ervanuitgaande dat ik goed gerekend heb, en de formule goed onthouden heb).
hoei hier ga ik even dik de fout in door newtoniaans te rekenenquote:Op dinsdag 6 december 2005 01:46 schreef DionysuZ het volgende:
Ok, aangezien ik met 5G versnel (49,05 m/s2) doe ik er:
0.999 * 299 792 458 m / s = t * 49,05 m/s2
t = 6105864,7s = 70,7 dagen
over om 0.999c te bereiken, en evenzolang om weer stil te komen tov betelgeuze
Eigenlijk bedoelde ik meer hoe een ruimteschip zich 70 dagen of 1 jaar lang met 5G moet versnellen. Zoals iemand al opmerkte zit je met brandstof. Komt nog slijtage e.d. bij, kortom hoe ziet een aandrijving eruit die gedurende lange tijd continu 5G thrustvermogen heeft?quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:50 schreef Quarks het volgende:
[..]
5G is goed te doen.
Een mens kan G-krachten goed waarnemen vanaf 3G.
Bij 6G worden de meeste mensen misselijk, bij 9G raakt men buiten bewustzijn en 14G is dodelijk.
Ik zou me meer zorgen maken over de negatieve g-krachten, dan stroomt het bloed de hersenen in en dat is erg onprettig.
Fout, snelheid is afstand / tijdquote:Op dinsdag 6 december 2005 10:02 schreef rudeonline het volgende:
Je bewijst hier wiskundig dat licht helemaal niet kan bewegen. Maar weinig schijnen zich dat te realiseren.
Snelheid = afgelegde weg x tijd.
Je hebt gelijk, maar waar het om ging is het volgende..quote:Op donderdag 8 december 2005 03:19 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Fout, snelheid is afstand / tijd
je tijd = 0, dus op deze manier mag je helemaal geen snelheid berekenen. Zoals mijn wiskundeleraar op de middelbare school al zei: delen door 0 is flauwekul.
stel, ik reis met 0.5c door het heelal. hoeveel afstand leg ik dan af in 0 seconde? idd, 0 m. Volgens jouw redenering sta ik dan stil?
Een persoon legt een afstand van 10 lichtjaar af in 7,5 lichtjaar. Hij ging dus sneller als het licht terwijl hij maar met 80% van de lichtsnelheid bewoog.quote:Stel ik vetrek vanaf de aarde met een ruimteschip naar een sterrestelsel op 10 lichtjaar afstand van de aarde. Ik doe dit met een gemiddelde snelheid van 80% van de lichtsnelheid.
Gezien vanuit de aarde doe ik daar
t = s / v
t = 10 / 0,8 = 12,5 jaar over
Volgens de formule van tijd dilatatie
t' = t * Sqrt(1-v2)
is de verstreken tijd op het schip echter
12,5 * Sqrt(1-(0,8*0,8)) = 12,5 * 0,6 = 7,5 jaar
Omdat de persoon in het ruimteschip in zijn tijd er maar 7,5 jaar over gedaan heeft maar wel met een gemiddelde snelheid van 0,8c gereisd heeft, heeft deze een afstand afgelegd van 7,5 * 0,8c = 6 lichtjaren. De ruimte is voor de persoon in het ruimteschip gedurende de reis gekrompen geweest tov de aarde.
Dat is het effect van tijdsdillatie/lengtecontractiequote:Op donderdag 8 december 2005 12:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar waar het om ging is het volgende..
[..]
Een persoon legt een afstand van 10 lichtjaar af in 7,5 lichtjaar. Hij ging dus sneller als het licht terwijl hij maar met 80% van de lichtsnelheid bewoog.
Kun je dit misschien toelichten? Want wat is het effect?quote:Op donderdag 8 december 2005 12:58 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is het effect van tijdsdillatie/lengtecontractie
quote:Op donderdag 8 december 2005 13:05 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Kun je dit misschien toelichten? Want wat is het effect?
Hij heeft minder tijd en minder ruimte afgelegd? Is dat wat je wilt zeggen?
Daar is dit niet het topic voor. Zoek het oude relativiteit voor dummies topic maar op.quote:
Ik hoef het antwoord niet perse van jou te krijgen. Waarom reageer je?quote:Op donderdag 8 december 2005 16:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Daar is dit niet het topic voor. Zoek het oude relativiteit voor dummies topic maar op.
quote:Op donderdag 8 december 2005 16:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Daar is dit niet het topic voor. Zoek het oude relativiteit voor dummies topic maar op.
Reageer je op alle topics met zulke antwoorden als je niks hebt toe te voegen? Wat een druk mannetje ben je dan.quote:
het is dan ook puur hypothetisch ^_^. Ik dacht eerder nl. altijd dat je bijv. Alpha Centauri nooit zou kunnen bereiken in een kortere tijd dan 4 jaar (de tijd die het licht erover doet). Dat kan ook niet, vanuit de aarde gezien, maar vanuit de ruimtereiziger gezien kun je deze afstand in iedere hoeveelheid tijd overbruggen, als je maar snel genoeg beweegt. Alleen als je dan stopt en naar de aarde kijkt zijn er minimaal 4 jaartjes voorbij gegaan daar.quote:Op donderdag 8 december 2005 15:00 schreef Yosomite het volgende:
De afstand van 428 lichtjaar is nogal wat, om het in 10 jaar af te leggen.
Je kunt uitrekenen wat je gamma moet zijn, en daaruit de snelheid die je moet hebben om het binnen deze tijd te halen. Ik denk dat het practisch gezien, net niet haalbaar is.
Rude, de ruimtereiziger ervaart zijn tijd gewoon zoals jij en ik, alleen door de snelheid is de afstand ingekrompen. Lengtecontractie. Vanuit ons gezien loopt de klok aan boort van zijn ruimteschip trager. We zijn hier de relativiteitstheorie aan het toepassen op een voorbeeld. Zoals Yosomite zei, misschien niet helemaal realistisch, maar wel leuk hypothetisch.quote:Op donderdag 8 december 2005 17:33 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik hoef het antwoord niet perse van jou te krijgen. Waarom reageer je?
Je zei wel A, maar nu kun je schijnbaar geen B zeggen.
Op de man spelen blijft ook leuk he?quote:Op donderdag 8 december 2005 18:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Reageer je op alle topics met zulke antwoorden als je niks hebt toe te voegen? Wat een druk mannetje ben je dan.![]()
Altijd goed als newbies zich inlezen in de betere materie en doe vooral alles op je eigen tempo.quote:Op donderdag 8 december 2005 20:46 schreef Dirkdark het volgende:
Hey,
Ik ben de laatste tijd erg met de relativitijtstheorie bezig, vooral in mijn vrije tijd. Mijn natuurkunde leraar legt ook af en toe wat uit als ik daar om vraag.
Maar ik kom er nog niet helemaal uit.
correctquote:Als een raket met bijna C van aarde af gaat, een rondje vliegt en weer terugkomt. Dan zou de raket minder oud zijn geworden dan de aarde.
Je bekijkt beweging tussen twee objecten altijd met het grootste object als "nulpunt". Bovendien is de aarde slechts een klein onderdeel in het zonnestelsel, wat weer een klein onderdeel is van ons melkwegstelsel, wat weer een klein onderdeel is van het universum, wat weer een klein onderdeel is van het multiversum.quote:Maar je zou toch ook kunnen zeggen dat de aarde met bijna C wegvliegt en dat de raket stilstaat.
Nope, de raket versnelt relatief ten opzichte van de aarde.quote:Als je het zo bekijkt en de raket dus als "nulpunt" neemt dan zou de aarde minder oud geworden zijn dan de raket.
Het gaat er om dat twee objecten met verschillende snelheid bewegen, waarbij tijd vertraagd als het relatieve snelheidsverschil toeneemt. Dus het snellere object zal de tijd trager ervaren. Zodra de snelheid weer gelijk is (raket land weer), loopt ook de tijd weer op gelijk tempo. Maar de raket heeft dus een periode van vertraging tov de aarde meegemaakt, dus op aarde lijkt het of de raket (incl. inzittenden) inderdaad minder oud geworden dan de mensen op aarde.quote:Deze vraag stelde ik aan mijn natuurkunde leraar die het eerst niet wist. Maar de volgende dag zei dat ze even oud zijn. En dat het om versnelling en vertraging gaat. Hier begreep ik niet veel van.
Als het niet klopt dan is het vast omdat ik zijn woorden fout onthouden heb.
Maar in ieder geval, kunnen jullie het beter uitleggen, of weten jullie een site waar het makkelijk staat uitgelegd?
Dirk
Google eens op tweelingparadox.quote:Op donderdag 8 december 2005 20:46 schreef Dirkdark het volgende:
..............Maar in ieder geval, kunnen jullie het beter uitleggen, of weten jullie een site waar het makkelijk staat uitgelegd?
now what's the fun in that?quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:10 schreef Byte_Me het volgende:
is het niet veel makkelijker om door de hyperspace te reizen?
die was ik aan het zoekenquote:Op vrijdag 9 december 2005 00:52 schreef Yosomite het volgende:
Nog een formule erbij. De getransformeerde versnelling is:
a' x: = a x y -3(u) ( 1 - v x u / c 2) -3
y (u) = 1/ wortel ( 1- u2 / c 2)
v x is een functie van a x
Er zit dus ook een tijdsintegraal in 'verstopt'.
=> a' x = a x ( 1 - v x2 / c 2) -3/2quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:02 schreef DionysuZ het volgende:
a' x: = a x y -3(v x) ( 1 - v x2 / c 2) -3
zo?
Het is gewoon onzin wat alien8ed zegt. Snelheid is relatief, ongeacht de grootte van het object. Wat in jouw voorbeeld het geval is, is dat de raket zich omdraait om terug te komen naar de aarde. Misschien handig om eens iets te lezen over de tweelingparadox, die precies inhoudt wat je bedoelt: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=249464quote:Op vrijdag 9 december 2005 08:22 schreef Dirkdark het volgende:
[quote]Op donderdag 8 december 2005 21:01 schreef alien8ed het volgende:
Je bekijkt beweging tussen twee objecten altijd met het grootste object als "nulpunt". Bovendien is de aarde slechts een klein onderdeel in het zonnestelsel, wat weer een klein onderdeel is van ons melkwegstelsel, wat weer een klein onderdeel is van het universum, wat weer een klein onderdeel is van het multiversum.
Het is de eigenwijze raket die zich losmaakt uit het oneindige samenspel tussen al die kleine onderdeeltjes
[..]
Ahah, ik snap hem. Ik moet weer een tijdje nadenken voordat ik weer een met een vraag kom waar ik zelf niet uitkom. Erg bedankt in ieder geval.
Ow en sorry voor die spelfout.
Dirk
Snelheid relatief, behalve de lichtsnelheid..quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:40 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Het is gewoon onzin wat alien8ed zegt. Snelheid is relatief, ongeacht de grootte van het object. Wat in jouw voorbeeld het geval is, is dat de raket zich omdraait om terug te komen naar de aarde. Misschien handig om eens iets te lezen over de tweelingparadox, die precies inhoudt wat je bedoelt: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=249464
dan is ie nog relatief aan de waarnemerquote:Op vrijdag 9 december 2005 18:43 schreef Doffy het volgende:
Ja, de lichtsnelheid in vacuüm is absoluut: ongeacht je eigen richting en snelheid, je meet altijd c voor de lichtsnelheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |