Ik kan me goed voorstellen dat je genoeg krijgt van Geert Dales, maar ik vond deze knuppel in het hoenderhok eigenlijk wel goed. Ik zat een aansluitend debat op Radio 1 te luisteren, met een aantal mensen die het 'eigenlijk wel met Dales eens waren', en een (vrouwelijke) jongerenwerker 'jamaar ze zijn zo ziehiehielig' en 'de ouderen snappen gewoon niet dat omgangsvormen veranderd zijn', die daarop flink het vuur aan de schenen werd gelegd. En achteraf concludeerde dat ze wellicht ook maar eens wat vaker naar de houding van de jongeren moesten kijken.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik begin eik wel een beetje genoeg te krijgen van het gekanker van mijnheer Dales. Dergelijke opmerkingen lijken me effectief noch constructief.
Het waren allemaal allochtonen?quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:40 schreef Kiteless het volgende:
Heeft iemand toevallig een paar weken terug die uitzending op tv gezien waarin men de schooljeugd
"sollicitatie-les" ging geven ?
Briljant !
Ze kregen dus gewoon een sollicitatie-gesprek (dat was tijden van tevoren aangekondigd),
en ze moesten zich dus gewoon zo gedragen zoals ze dat in het echt zouden doen.
95% van die lui komt binnen kauwgomkauwend met een petje op,
smijt de deur achter zich dicht,
gaat gelijk zitten zonder zich voor te stellen of uberhaupt maar een hand te geven en goedemorgen te zeggen, en stopt z'n handen in z'n zakken.
(En nee, ze zetten dat petje ook niet even af ofzo)
Als er gevraagd werd waarvoor ze kwamen, was het antwoord "mja ik heb geld nodig he".
Sorry hoor, maar het eerste wat m'n vriendin en ik tegen elkaar zeiden was "Sjezus, dat soort lui wil je toch niet in je bedrijf ?".
Van de 30 mensen waren er misschien net 2 bij die zich een klein beetje wisten te gedragen / profileren.
Da's toch drama ?
En dan maar roepen dat je gediscrimineerd wordt als je voor de 5e keer wordt afgewezen !
Een redelijk aantal wel ja, maar die deden het niet veel slechter dan de autochtone wiseguys/girls.quote:
Maar het vergroot je kansen welquote:Op dinsdag 6 december 2005 10:49 schreef Prego het volgende:
[..]
je hoeft geen allochtoon te zijn om gediscrimineerd te worden![]()
Toch denk ik dat een net aangeklede allochtoon die netjes een hand geeft en zich voorstelt een stuk meer kans maakt dan een kauwgom-kauwende petjesdragende deurensmijtende autochtoon die er komt "voor de doekoe".quote:
Nee, maar relatief gezien hebben allochtonen verreweg het vaakst te maken met discriminatie. Anders had ik wel gevraagd of het homo's/vrouwen/ouderen waren.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:49 schreef Prego het volgende:
[..]
je hoeft geen allochtoon te zijn om gediscrimineerd te worden![]()
dat is precies wat ik bedoel. het wordt wel erg vaak op discriminatie gegooid.quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:03 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Toch denk ik dat een net aangeklede allochtoon die netjes een hand geeft en zich voorstelt een stuk meer kans maakt dan een kauwgom-kauwende petjesdragende deurensmijtende autochtoon die er komt "voor de doekoe".
Zeker wetenquote:Op dinsdag 6 december 2005 12:03 schreef Kiteless het volgende:
Toch denk ik dat een net aangeklede allochtoon die netjes een hand geeft en zich voorstelt een stuk meer kans maakt dan een kauwgom-kauwende petjesdragende deurensmijtende autochtoon die er komt "voor de doekoe".
Absoluut. Liever een allochtoon met mindere kwalificaties die zich wil bewijzen dan een autochtoon mét alle papieren die de basale omgangsvormen niet eens kent.quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:35 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Zeker wetenZo'n autochtoon zou ik direct weer de deur wijzen
Ja maar... dat hebben we de afgelopen 20 jaar al gehad. Niet generaliseren, en zeker geen groepen over één kam scheren, want er zou wel eens iemand tussen kunnen zitten die écht lesdictiesch is, die je dan ten onrechte over dezelfde kam hebt geschoren...quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:41 schreef Prego het volgende:
ergens heeft hij wel gelijk maar hij scheert een hele groep over 1 kam en dat is natuurlijk nooit goed.
het voorbeeld van Kiteless is een trend die je helaas steeds vaker ziet
Het gaat me vooral om de manier waarop... Hij heeft mij en mijn stadsgenoten ook al een keer op onbehoorlijke wijze lopen uitfoeteren.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:43 schreef speknek het volgende:
Ik kan me goed voorstellen dat je genoeg krijgt van Geert Dales, maar ik vond deze knuppel in het hoenderhok eigenlijk wel goed. Ik zat een aansluitend debat op Radio 1 te luisteren, met een aantal mensen die het 'eigenlijk wel met Dales eens waren', en een (vrouwelijke) jongerenwerker 'jamaar ze zijn zo ziehiehielig' en 'de ouderen snappen gewoon niet dat omgangsvormen veranderd zijn', die daarop flink het vuur aan de schenen werd gelegd. En achteraf concludeerde dat ze wellicht ook maar eens wat vaker naar de houding van de jongeren moesten kijken.
Tenzij je toevallig uit een gezin komt waar niet beide ouders werken. Of uit een 1-ouder gezin. Of uit een minima-gezin. Dan is een vervolgopleiding gewoon niet te betalen en dat is de laatste drie jaar alleen maar erger geworden.quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:32 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Wat blaat je? HBO, MBO of een schoonmaak of timmermans job is niks mis mee. Alleen kom niet aanzetten dat je de kansen niet krijgt. Iedereen kan een middelbaar school diploma halen en daarmee naar een vervolg opleiding.
Dat is er door een user bij getrokken maar is niet gezegd in de OP. Meneer Dales generaliseert weliswaar deels door te zeggen "Er is één boodschap die er op alle mogelijke manieren bij de jongeren in moet worden geramd: weg met die malle petjes, weg met die grote mond, weg met die vieze kleren en die negatieve uitstraling." Waaruit je dus op zou kunnen maken dat het over alle jongeren gaat. Vervolgens zegt hij ook "Geen werkgever heeft zin in losers" waaruit je met een beetje goede wil ook op kunt maken dat hij dan alle (werkeloze) jongeren losers vindt.quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:41 schreef mgerben het volgende:
Ja maar... dat hebben we de afgelopen 20 jaar al gehad. Niet generaliseren, en zeker geen groepen over één kam scheren, want er zou wel eens iemand tussen kunnen zitten die écht lesdictiesch is, die je dan ten onrechte over dezelfde kam hebt geschoren...
Liever de hele groep een aai over de bol dan één onheus bejegend.
En waarom zou je niet, net zoals vroeger overigens gebruikelijk was, het geld van je bijbaan kunnen gebruiken voor je school of studie ipv voor bier ?quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tenzij je toevallig uit een gezin komt waar niet beide ouders werken. Of uit een 1-ouder gezin. Of uit een minima-gezin. Dan is een vervolgopleiding gewoon niet te betalen en dat is de laatste drie jaar alleen maar erger geworden.
Ouch.quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:11 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En waarom zou je niet, net zoals vroeger overigens gebruikelijk was, het geld van je bijbaan kunnen gebruiken voor je school of studie ipv voor bier ?
Exact. Ik ken genoeg mensen die studeren waarvan met slechts een ouder die ook van weinig rond moet komen. Ik heb mezelf ook grotendeels door de studie heen geholpen. De enige reden dat ik nog wat luxe had was de zakcent van mijn pa (die het als boer trouwens ook niet breed heeft, moeder kan niet werken). Maar zonder dat geld had ik het ook makkelijk kunnen redden, dan maar wat minder luxe. Een beetje bijbaan en eventueel nog bijlenen en iedereen kan studeren...quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:11 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En waarom zou je niet, net zoals vroeger overigens gebruikelijk was, het geld van je bijbaan kunnen gebruiken voor je school of studie ipv voor bier ?
Idd. Het gewauwel over het niet kunnen betalen van een vervolgopleiding moet maar eens afgelopen zijn. Er zjin zeer gunstige opties voor elke aankomende student, maar zoals zo vaak lonkt het geld en nemen ze de makkelijke manier imo door te gaan werken als staalbuiger oidquote:Op dinsdag 6 december 2005 13:11 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
ok dit is dus bull shit (sorry voor de bewoording, maar zou niet weten hoe ik het even anders moet omschrijven).quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tenzij je toevallig uit een gezin komt waar niet beide ouders werken. Of uit een 1-ouder gezin. Of uit een minima-gezin. Dan is een vervolgopleiding gewoon niet te betalen en dat is de laatste drie jaar alleen maar erger geworden.
Dit baseert Geert Dales op wat..? Heeft hij stuk voor stuk alle jongeren in Nederland gescreend? Zit hij dagelijks bij sollicitatiegesprekken met jongeren door het hele land? Of gaat dit over jongeren die in Leeuwarden bij de gemeente solliciteren? Het is een niet erg onderbouwde mening.quote:Op maandag 5 december 2005 15:24 schreef kippenek het volgende:
[..]
Dit betoogde de Leeuwarder burgemeester Geert Dales gisteren in zijn column op Radio 1.
,,De gemiddelde werkgever zal wel net zo'n weerzin hebben als ik tegen jongeren die niet een eigen verantwoordelijkheid uitstralen en blijkbaar niet in de gaten hebben dat vieze uitgezakte broeken, ongewassen haar, een gedemotiveerde uitstraling en een grote mond echt niet helpen om aan de bak te komen.''
Inderdaad. Werkgevers kiezen gewoon de meest geschikte kandidaat, niet de meest witte of de meest gele kandidaat.quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:03 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Hij heeft jongeren geobserveerd en geeft zijn mening. Hij heeft wel een punt. Als je ziet hoe veel jongeren er bij lopen tegenwoordig. Ik zou er als werkgever ook niet zo snel aan beginnen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:44 schreef Platinum het volgende:
[..]
Dit baseert Geert Dales op wat..? Heeft hij stuk voor stuk alle jongeren in Nederland gescreend? Zit hij dagelijks bij sollicitatiegesprekken met jongeren door het hele land? Of gaat dit over jongeren die in Leeuwarden bij de gemeente solliciteren? Het is een niet erg onderbouwde mening.![]()
Yeah right. Op de planeet mars zeker.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:13 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Exact. Ik ken genoeg mensen die studeren waarvan met slechts een ouder die ook van weinig rond moet komen. Ik heb mezelf ook grotendeels door de studie heen geholpen. De enige reden dat ik nog wat luxe had was de zakcent van mijn pa (die het als boer trouwens ook niet breed heeft, moeder kan niet werken). Maar zonder dat geld had ik het ook makkelijk kunnen redden, dan maar wat minder luxe. Een beetje bijbaan en eventueel nog bijlenen en iedereen kan studeren...
Hoe jongeren er 'normaal' bij lopen maakt geen fuck uit.quote:Op woensdag 7 december 2005 03:51 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Hij heeft jongeren geobserveerd en geeft zijn mening. Hij heeft wel een punt. Als je ziet hoe veel jongeren er bij lopen tegenwoordig. Ik zou er als werkgever ook niet zo snel aan beginnen.
Geen idee. Ik krijg geen cent van mijn ouders, doe een fulltime studie en heb een parttime baan. Mijn collegegeld betaal ik zelf, boeken betaal ik zelf, huur betaal ik zelf, en eten drinken en kleding betaal ik zelf. Uitgaan? Nee, geen geld voor. Auto heb ik niet, en nieuwe spullen kopen zit er niet echt in, maar het KAN dus wel!quote:Op woensdag 7 december 2005 03:54 schreef Megumi het volgende:
[..]
Yeah right. Op de planeet mars zeker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |