Schandalig dat Nederland niet in koker 1 zit en Mexico wel. Er zou worden gekeken naar resultaten op recente WK's, prestaties tijdens kwalificatiewedstrijden en klassering op de wereldranglijst, zo las ik vandaag...
WKMexico is zowel op het WK 1998 als in 2002 uitgeschakeld in de achtste finales (dus de eerste de beste ronde na de poulefase). Nederland bereikte in 1998 de halve finales (is dus twee rondes verder) en kwalificeerde zich in 2002 (net) niet (is dus twee rondes minder ver). Gemiddeld genomen zijn de resultaten op recente WK's dus precies gelijk, ware het niet dat de FIFA het resultaat van het vorige WK dubbel telt. Waarom?
KwalificatieNederland kwalificeert zich ongeslagen als groepswinnaar, met slechts 2 gelijke spelen, dus slechts 4 verliespunten. Geen enkel ander land presteert zo goed. Mexico eindigt in de Noord-Amerikaanse qualificatiepoule als tweede achter de Verenigde Staten (nota bene in koker 4 met zwakke broeders, terwijl de VS op het vorige WK uitgerekend Mexico naar huis stuurde). Mexico verliest 2 keer. Kortom: deze cijfers spreken duidelijk in het voordeel van Nederland.
WereldranglijstNederland staat respectievelijk 4, 6, 3 in 2003, 2004 en 2005 (waarom hier GEEN ratio toegepast, maar simpelweg 1:1 ?), terwijl Mexico 7, 7, 7, scoort. Spreekt dus ook duidelijk in het voordeel van Nederland.
Samenvattend: 1 twijfelachtig, 2 in het voordeel van Nederland.
Pak je de rekenmodellen van de FIFA erbij, te vinden op
http://eur.i1.yimg.com/eu(...)fu/finaldrawpot1.pdf , dan staat Nederland ineens onder de streep, zelfs nog achter de VS. Ik kan niet anders dan concluderen dat het vorige WK te zwaar weegt en dat resultaten uit de kwalificatiereeks totaal niet meewegen: Tsjechië staat momenteel nota bene zelfs TWEEDE op de wereldranglijst, vóór Nederland, terwijl het nota bene twee keer van Nederland verloor in de kwalificatie. Hoe is dat mogelijk?
Verder is de systematiek van het waarderen van vorige WK-prestaties ronduit simplistisch en belachelijk: Frankrijk haalde in 2002 maar 1 punt en won geen wedstrijd. Toch wordt dat nog met 8 punten beloond, omdat ze 28e zijn geëindigd. De prestatie van Frankrijk wordt afgezet tegen die van andere landen in andere poules. Zo wint de VS tijdens het WK van Mexico in de 1/8 finales. In de cijfertjes is Mexico als 11e geëindigd en krijgt het daarvoor 22 punten, terwijl de VS in de 1/4 finale slechts met 1-0 verliest, maar daardoor als 8e eindigt en 25 punten krijgt. Het verschil in prestatie komt dus nauwelijks tot uitdrukking, omdat *toevallig* de andere kwartfinales niet zijn geëindigd in 3-0, 4-0, en 5-0. Anders was de VS immers 5e geweest....
Ik dwaal af, maar bedoel te zeggen dat ik de rekenmethodes van de FIFA bizar vind. Ze doen totaal geen recht aan onderlinge krachtverhoudingen en zelfs niet aan onderlinge resultaten (die vallen tijdens het WK 2002 en de kwalificatie 2006 bijvoorbeeld in het voordeel van de VS uit, ten opzichte van Mexico).
Alleen al vanwege de kwalificatiereeks (Nederland plaatste zich als beste Europese land in een poule waarin ook nog Tsjechië zat) en de huidige klassering op de door de FIFA zelf bedachte wereldranglijst had Nederland natuurlijk in koker 1 horen te zitten, in plaats van bijvoorbeeld een Mexico, of een Spanje dat zich pas via de play-offs plaatste. Het werd in hun poule tweede achter Servië en Montenegro, dat zich ongeslagen als groepswinnaar plaatste. Het land stond in 2003-2005 respectievelijk 41, 46 en 47e op de wereldranglijst.
Conclusie: FIFA-cijfers zuigen aan alle kanten.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat de alle landen in koker 1 als de dood zijn zijn dat ze Nederland loten... Het heeft dus ook wel weer wat. En bizar genoeg is Brazilië het ENIGE land in koker 1 dat hoger op de wereldranglijst staat dan Nederland.
Ik hoop dus van ganser harte dat Nederland loot tegen Mexico, of dat de VS tegen Mexico loot.