quote:
ik heb meer dingen te doen dan internetten itt tot sommige mensen schijnbaar ... get a job buddy!
ben overigens nog steeds voor
![]()
anyways het is nogal misleidend allemaal.
Er is geen sprake van het stoppen met de JSF enkel met de F35A, de luchtmachtversie dus die ook onze luchtmacht voor ogen heeft de Amerikaanse luchtmacht zou dan overstappen op de marine (niet de mariniers) versie.
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:45 schreef Dante_A het volgende:De vraag is hoeveel van die 800 miljoen al betaald is. Waarschijnlijk is het grootste deel alleen gereserveerd om te gaan gebruiken later in het proces. Grote kans dat een fors deel van het geld NL nog niet heeft verlaten.
het leeuwendeel van de centjes is al weg afaik
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:05 schreef MouseOver het volgende:Waar willen ze nu zelf hun bejaard rakende luchtvloot eigenlijk mee vervangen? Die f22 was toch alleen geschikt voor luchtoverwicht? De bestaande vliegtuigen zijn dan misschien nog niet ontzettend verouderd maar ze hebben wel al een hele leeftijd. Zoiets kun je ook niet straffeloos te lang rekken.
de marineversie dus (F35C geloof ik)
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:jsf is trager zelfs en minder wendbaar. Het is de geavanceerde electronicje snufjes en mindere zichtbaarheid op de radar die het toestel op papier interessant maken. onder de JSF gaan dezelfde raketten en bommen als onder een F16, dat is ook een belangrijke reden geweest om voor de JSF te kiezen en niet voor de concurrenten.
Maargoed, nu blijkt het gevaar van het kiezen voor een vliegtuig op papier. In het artikel wordt over een overweging gesproken, het staat nog niet vast dat de Amerikanen zich ook echt terug gaan trekken.
en groter vliegbereik, supersonic cruise (F16 is dan misschien op topsnelheid sneller, F35 kan die topsnelheid langer en met minder benzineverbruik volhouden, grotere payload etc.
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:wellicht kan Nederland als compensatie het ontwikkelingsgeld van de JSF over laten hevelen naar dat van de X45. Ik ben alleen bang dat dat nu juist een project is dat de Amerikanen niet willen delen met derden ,juist omdat dat wel echte inovatie heeft in tegenstelling tot de JSF die toch min of meer een voortborduren was op bestaande technologie.
het geld is geinvesteerd in technologie dat kun je als zodanig niet meer overhevelen naar wat dan ook, of de Amerikanen zouden ons geld moeten geven om te investeren in hun industrie maar ze zijn niet gek natuurlijk
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:58 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Och, we zouden ook in Rusland kunnen shoppen, de SU-37 is een stuk goedkoper als een JSF maar zou minder betrouwbaar kunnen zijn.
Volgens de geruchten kosten SU-37 rond de 30 miljoen dollar per stuk.
mjah daarnaast moet je vliegvelden ombouwen, hightech upgrades ontwikkelen, doctrines veranderen en zijn de Russen niet echt betrouwbaar wat spare parts betreft die doen meer in de trend van 'doettie het niet meer? dan is het stuk gebruik hem maar als trainer of reservebak en koop bij ons een nieuwe voor spotgoedkoop' bovendien kan het onderhoud en de levering van reserveonderdelen nogal onder druk komen staan doordat Rusland het niet al te vaak met ons eens is internationaal gezien ... tijdens de Kosovocrisis hadden we er neit op hoeven rekenen iig
ik denk niet dat we ooit Russische toestelen aan onze vloot zullen toevoegen
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:20 schreef Breetai het volgende:dit konje natuurlijk verwachten. Het hele concept zag er heel gelikt uit voor de politiek en kostte veel te veel. Dus alle politieke spelletjes zorgen ervoor dat het steeds stroperiger word en de voortgang tot stilstand komt. Allemaal heeel erg herkenbaar. Produktontwikkeling en politiek zouden eigenlij los van elkaar moeten staan. Al heb je dan wel het gevaar dat je een produkt krijgt war niemand op zit te wachten.
Nederland had gewoon iets van eigen bodem moeten zien te regelen en niet in moeten gaan beloften van een bondgenoot die hun macht zien wegslippen. Die 800 mijoen zien we waarschijnlijk nooit meer terug.
die 800 miljoen is gewoon geinvesteerd in het JSF project, de drie versies hebben een 90% parts commonality dus die orders zijn nog gewoon geldig
het is ook niet zo heel erg onwaarschijnlijk dat de partners ook voor de marineversie zullen gaan, Zwitserland vliegt bv ook met de F18 maar die hebben geen zee laat staan Carriers (Finland en Canada vliegen er ook mee zonder carriers) en bovendien heeft de VS zowieso een behoefte aan 1500+ nieuwe toestellen waar onze bedrijven dan onderdelen voor moeten bouwen.
alleen is het nu heel erg de vraag of we zelf voor gloednieuwe F16's moeten gaan of ook voor de marineversie moeten gaan die toch 5 tot 10 miljoen dollar duurder is wat overigens nog steeds goedkoper is dan Rafale of Eurofighter
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 22:40 schreef Strijder het volgende:Kan natuurlijk ook nog een pressiemiddel zijn van de Amerikanen om onze jongens toch maar naar Afghanistan te sturen.
Zou wel uiterst hopeloos zijn, maar goed, dat is die hele 'war-on-terrorism' toch al.
Strijder wint de koelkast
![]()
afaik is het een pressiemiddel, niet om troepen naar Afghanistan te sturen want daar gaan ze echt hun eigen geld niet voor over de balk gooien, zeker niet als andere bondgenoten (Britten, Bulgaren, Australiers etc.) al hebben aangegeven dat ze het anders wel zouden doen
imo proberen ze de partners onder druk te zetten om nu eindelijk is wat orders te plaatsen voor het toestel ipv dit ieder jaar voor zich uit te schuiven
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.