quote:
Op woensdag 4 januari 2006 21:10 schreef avw1982 het volgende:Hangplek voor ouderen. Ik heb met oud en nieuw nog tijdje met een Eerste Kamer lid staan praten en die was alles behalve lui daarin. Ze moeten wel de Eerste Kamer verjongen met mensen die wel iets willen bereiken ermee.
Dat kamerlid is dan de uitzondering op de regel. En zelfs dan nog: wat is het effect? Dat wat ik vertelde over acceptgiro's en kruiswoordpuzzels invullen tijdens debatten is geen leugen, maar iets dat ik met eigen ogen heb gezien, tijdens een debat over de gemeentelijke herindeling in Overijssel (zomer 2000). Terwijl onze gemeente de vernieling werd ingeholpen (schadelijke gevolgen tot op de dag van vandaag merkbaar), zaten deze gekozen vertegenwoordigers hun hersens te breken over de vraag welke Romeinse God onder 5 verticaal moest worden ingevuld. Verbijsterend vond EN vind ik het. Zo ook de bijdrage van D66, van Jan Terlouw. Gewoon luisteren wat je VVD-collega uitkraamt, vervolgens een paar krabbels op een afgescheurd stukje papier zetten en dan in je praatje de VVD ongeveer napraten. Geen verzinsel: met eigen ogen zien gebeuren.
Het debat ging trouwens beslist NIET over wetten, maar was gewoon een herhaling van argumenten die in de Tweede Kamer ook al aan bod waren gekomen. Een politiek toneelstukje. De Eerste Kamer behoort wetten te controleren, maar volgens mij doen ze dat amper. De Raad van State kan dat ook prima, trouwens. We kunnen prima zonder Eerste Kamer, al was het alleen maar om besluitvorming niet onnodig met een paar maanden te vertragen. Of anders wel om op bestuurskosten te bezuinigen.