quote:Op donderdag 1 december 2005 19:35 schreef battieeeee het volgende:
Nou de eerste kamer heeft vooral als taak om de wetsvoorstellen die door de tweede kamer worden doorgevoerd te controleren. Ik denk dat deze een goede funtie heeft om er zo voor te zorgen dat er geen haastwerk komt.
quote:Op donderdag 1 december 2005 19:36 schreef Mikado het volgende:
Mensen die in de Tweede Kamer willen gaan zitten en hun eigen controlemiddel willen afschaffen hebben het niet helemaal begrepen denk ik.
Toegegeven, wat de Eerste Kamer doet is in polonaise meelopen met de Tweede, maar afschaffen geeft de TK ffies teveel macht...... en die TK doet ei'k ook al z'n werk niet goed.
quote:Op donderdag 1 december 2005 19:39 schreef Philosocles het volgende:
't Is extra democratische controle.
quote:Het blokkeren van de gekozen burgemeester door de 1e Kamer verdiende weliswaar geen schoonheidsprijs, maar om ze daarvoor op te doeken (wat sommige mensen zeiden die er pissig over waren) gaat ook weer te ver.
quote:Kritiek die je ook wel eens hoort is dat het een vergaarbak is voor afgeschreven politici. Dat zou kunnen, maar dat is geen fout van de 1e Kamer als instituut.
quote:Verder worden ze indirect door de Provinciale Staten gekozen - er zit dus een regionale component aan. Die zou wellicht versterkt kunnen worden - om korte metten te maken met regionale distriktstelselachtige constructies die sommigen voor de 2e Kamer in gedachten hebben.
quote:Bij afschaffing moet de 1e Kamer overigens met 2/3 meerderheid met zijn eigen opheffing instemmen; die kans lijkt me niet bijster groot. Maar da's een andere discussie.
quote:Op donderdag 1 december 2005 19:42 schreef jpzegthallo het volgende:
De eerste kamer is een buffer-zone tussen populisme en de realiteit.
quote:Op donderdag 1 december 2005 20:00 schreef jpzegthallo het volgende:
Oude mensen die met hun levenswijsheid tè progressieve ideeën afstraffen.
Ik zeg té 'progressieve' ideëen. Niet alle ideeën..quote:Op donderdag 1 december 2005 20:02 schreef Oversight het volgende:
[..]
Dus die hele verkiezingen en regeringsbeleid zijn maar losse flodders, en tijdverdrijf?
quote:Op donderdag 1 december 2005 20:12 schreef battieeeee het volgende:
@oversight jij bent tegen, omdat t geld kost en er niet goed gecontroleerd wordt. Naja dat kan.
quote:Maar de tweede kamer kost ook soms nodeloos veel geld.
quote:Ik denk dat het noodzakelijk is dat er een instrument is dat de tweede kamer controleerd.
quote:Er zijn soms mensen bij die een voorstel blokeren en dan staat de tweede kamer weer op hun achterste poten.
quote:Het kan toch zijn dat een bepaald voorstel belachelijk is of in strijd met de grondwet. Dan moet de tweede kamer ingrijpen.
quote:En bij de HSL enzo wil de overheid voor zo min mogelijk geld dat project afronden. Project ontwikkelaars willen die opdracht krijgen want het levert veel geld op. Gevolg, de projectontwikkelaar begrot te laag, levert het laagste bod en vervolgens moeten de meerkosten toch betaald worden.
quote:Daar moet vooral de eerste kamer ingrijpen en niet de tweede.
quote:De eerste is vooral om de wetten te controleren op uitvoerbaarheid en het wel of niet in strijd zijn met andere regels. Niet om de uitvoering te controleren
quote:Op donderdag 1 december 2005 20:12 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Ik zeg té 'progressieve' ideëen. Niet alle ideeën..
Precies. En daarom dient hij zo snel mogelijk afgeschaft te worden!quote:Op donderdag 1 december 2005 19:42 schreef jpzegthallo het volgende:
De eerste kamer is een buffer-zone tussen populisme en de realiteit.
Kijk er zullen best politici zijn die denken dat ze gelijk hebben en fatsoenlijk, intelligent, integer e.d. en als je daar van overtuigd bent, is iedere instantie die je geniale plannen hindert "lastig"'.quote:Op donderdag 1 december 2005 19:49 schreef Oversight het volgende:
[..]
Dús mensen die in de tweede kamer willen gaan zitten, en een inhoudloos niet werkend geldverslindend instrument willen afschaffen hebben het niet begrepen?
wát hebben die niet begrepen?
quote:Op donderdag 1 december 2005 21:09 schreef jpzegthallo het volgende:
Jezus Oversight. Volgens jou theorie kun je net zo goed een president aanstellen die kan doen en laten wat hij wil.
quote:Op donderdag 1 december 2005 22:36 schreef ondersoeker het volgende:
Kijk er zullen best politici zijn die denken dat ze gelijk hebben en fatsoenlijk, intelligent, integer e.d. en als je daar van overtuigd bent, is iedere instantie die je geniale plannen hindert "lastig"'.
quote:Laten we de verkiezingen dus ook maar afschaffen ! Leidt alleen maar tot korte-termijn politiek. Daarnaast moeten we de 2e kamer inkrimpen tot 5 mensen.![]()
![]()
Niet dus! Wat nou als de heflt niet begrijpt waar het over gaat? Dan krijg je van die "dan maar ja/nee" beslissingen zoals bij de Europese Grondwet. En dat moet ons dan regeren? Mooi zooitje zou het worden.quote:Wat mij betreft zetten we in de 2e kamer 151 willekeurige burgers( die ieder jaar worden vervangen), die gezamelijk ieder besluit van de politici kunnen tegenhouden of terugdraaien.
En technisch gezien zijn tweede kamerleden willekeurige burgers. Ze hebben alleen een keuze gemaakt zich actief met politiek te bemoeien, zoals anderen die bewust niet doen.quote:Wat mij betreft zetten we in de 2e kamer 151 willekeurige burgers
quote:Op vrijdag 2 december 2005 13:30 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En technisch gezien zijn tweede kamerleden willekeurige burgers. Ze hebben alleen een keuze gemaakt zich actief met politiek te bemoeien, zoals anderen die bewust niet doen.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 13:34 schreef Tijger_m het volgende:
Toch raar als het zo'n falend instituut is dat bijna iedere democratie de noodzaak ziet van een systeem met een 1e en 2e Kamer.
quote:Quis custodiet ipsos custodes dus.
Doe mij een lol en link dit eens aan de, volgens jou falende, staten-generaal..quote:Ook raar dat je iemand kunt doodschoppen terwijl er 20 mensen naar staan te kijken...
Een topic als deze is sowieso kansloos, dus laat hem lekkerquote:Op vrijdag 2 december 2005 14:17 schreef Mikado het volgende:
Ff een klein vraagje aan de TS: heb je nu niet zelf door dat je je eigen topic vernield door geen ruimte te laten voor discussie, overal vrij kort op reageert en vooral totaal geen argumentaties aandraagt maar des te meer smiley's?
quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:17 schreef Mikado het volgende:
Ff een klein vraagje aan de TS: heb je nu niet zelf door dat je je eigen topic vernield door geen ruimte te laten voor discussie, overal vrij kort op reageert en vooral totaal geen argumentaties aandraagt maar des te meer smiley's?
quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:25 schreef AgLarrr het volgende:
Doe mij een lol en link dit eens aan de, volgens jou falende, staten-generaal..
De wetsvoorstellen die door de 2e Kamer gaan natuurlijk. Die worden door de 1e Kamer getoetst op rechtmatigheid en doelmatigheid, zonder dat die zich om een regeerakkoord hoeft te bekommeren.quote:Op donderdag 1 december 2005 19:54 schreef Oversight het volgende:
[..]
Die wát nou eigenlijk controleert?
[..]
Blij dat jij dat typt, scheelt mij weer werk om te reageren op Philosocles.quote:Op maandag 5 december 2005 19:16 schreef dVTB het volgende:
Tussen wat de Eerste Kamer behoort te doen en wat ze in werkelijkheid doet zit een wereld van verschil. In de praktijk zie je een groepje futloze politici hun acceptgiro's invullen en kruiswoordpuzzels maken (met eigen ogen gezien). Een soort betaalde slaapplek voor hangouderen, die zelden of nooit ontwaken. En *als* er al eens wat gebeurt, is het vaak één of ander politiek machtsspel dat weinig tot niets heeft te maken met het controleren van wetten, maar veelal met het dwarsbomen van andere politieke partijen. Zie Nacht van Wiegel, zie PvdA-verzet tegen gekozen burgemeester.
Kortom: op papier kun je misschien niet zonder Eerste Kamer, in de praktijk kan dat prima. Waar een wil is, is een weg. Je hebt geen Eerste Kamer nodig om wetten op juistheid te controleren.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 20:42 schreef Philosocles het volgende:
[..]
De wetsvoorstellen die door de 2e Kamer gaan natuurlijk. Die worden door de 1e Kamer getoetst op rechtmatigheid en doelmatigheid, zonder dat die zich om een regeerakkoord hoeft te bekommeren.
quote:Op zondag 4 december 2005 20:38 schreef DionysuZ het volgende:
De tweede kamer heeft een controleorgaan nodig. Zonder dat zou hun macht te groot worden. Of de eerste kamer een goed voorbeeld is van zo'n controleorgaan is een tweede.
quote:En god man, ik word gek van die smileys :S
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.◢◤
daar moet je dan wel 4 jaar op wachten... en dan kan de tweede kamer natuurlijk ook direct ff een wetje erdoor drukken dat ze ook nog wel een beetje langer kunnen zitten dan 4 jaar.quote:Op maandag 5 december 2005 20:24 schreef Oversight het volgende:
[..]
Maar die voorstellen komen van mensen die WIJ er neerzetten,... waarom dan een controle orgaan?
Als iets écht uit de klauwen loopt ropet het volk de betrokkene wel ter verantwoording door er niet meer op te stemmen.
Het is nooit goed om teveel macht aan een regeerorgaan toe te kennen. Een mooi voorbeeld is het Duitsland van begin vorige eeuw.quote:Daarnaast zouden ál die politicie dus gedwongen worden om met duidelijke aurgumenten een beslissing te steunen, óf niet.
Eindelijk einde wandelgangendeals, die reçht tegen partijprogramma's ingaan.....
Geen zaken meer van "steunen jullie mijn voorstel, dan steunen wij het jouwe...."
Duidelijkheid !
quote:Op maandag 5 december 2005 20:31 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
daar moet je dan wel 4 jaar op wachten... en dan kan de tweede kamer natuurlijk ook direct ff een wetje erdoor drukken dat ze ook nog wel een beetje langer kunnen zitten dan 4 jaar.
quote:Het is nooit goed om teveel macht aan een regeerorgaan toe te kennen. Een mooi voorbeeld is het Duitsland van begin vorige eeuw.
quote:Op maandag 5 december 2005 19:19 schreef HPoi het volgende:
[..]
Blij dat jij dat typt, scheelt mij weer werk om te reageren op Philosocles.![]()
We kiezen ze op basis van hun opvattingen, tenminste dat is de bedoeling, maar het blijven mensen. Wolven kunnen zich soms heel erg goed als schaap verkleden.quote:Op maandag 19 december 2005 10:25 schreef Oversight het volgende:
[..]
niet als ie een motie van wantrouwen niet overleeft.
[..]
Maar we geven die macht nu aan 150 personen die we zélf hebben gekozen op basis van hun ideeën, da's wél ff wat anders.
Zéker als we die 150 kiezen uit duizenden verschillende mensen,.... écht op basis van hun bedoelingen,... die doen niet zomaar even wat.....
Hangplek voor ouderen. Ik heb met oud en nieuw nog tijdje met een Eerste Kamer lid staan praten en die was alles behalve lui daarin. Ze moeten wel de Eerste Kamer verjongen met mensen die wel iets willen bereiken ermee.quote:Op maandag 5 december 2005 19:16 schreef dVTB het volgende:
Tussen wat de Eerste Kamer behoort te doen en wat ze in werkelijkheid doet zit een wereld van verschil. In de praktijk zie je een groepje futloze politici hun acceptgiro's invullen en kruiswoordpuzzels maken (met eigen ogen gezien). Een soort betaalde slaapplek voor hangouderen, die zelden of nooit ontwaken. En *als* er al eens wat gebeurt, is het vaak één of ander politiek machtsspel dat weinig tot niets heeft te maken met het controleren van wetten, maar veelal met het dwarsbomen van andere politieke partijen. Zie Nacht van Wiegel, zie PvdA-verzet tegen gekozen burgemeester.
Kortom: op papier kun je misschien niet zonder Eerste Kamer, in de praktijk kan dat prima. Waar een wil is, is een weg. Je hebt geen Eerste Kamer nodig om wetten op juistheid te controleren.
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 13:06 schreef Napalm het volgende:
Dit topic is een kick waardig.
Afschaffen dat ding. Eerste punt voor de verkiezingen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |