quote:Op donderdag 1 december 2005 19:35 schreef battieeeee het volgende:
Nou de eerste kamer heeft vooral als taak om de wetsvoorstellen die door de tweede kamer worden doorgevoerd te controleren. Ik denk dat deze een goede funtie heeft om er zo voor te zorgen dat er geen haastwerk komt.
quote:Op donderdag 1 december 2005 19:36 schreef Mikado het volgende:
Mensen die in de Tweede Kamer willen gaan zitten en hun eigen controlemiddel willen afschaffen hebben het niet helemaal begrepen denk ik.
Toegegeven, wat de Eerste Kamer doet is in polonaise meelopen met de Tweede, maar afschaffen geeft de TK ffies teveel macht...... en die TK doet ei'k ook al z'n werk niet goed.
quote:Op donderdag 1 december 2005 19:39 schreef Philosocles het volgende:
't Is extra democratische controle.
quote:Het blokkeren van de gekozen burgemeester door de 1e Kamer verdiende weliswaar geen schoonheidsprijs, maar om ze daarvoor op te doeken (wat sommige mensen zeiden die er pissig over waren) gaat ook weer te ver.
quote:Kritiek die je ook wel eens hoort is dat het een vergaarbak is voor afgeschreven politici. Dat zou kunnen, maar dat is geen fout van de 1e Kamer als instituut.
quote:Verder worden ze indirect door de Provinciale Staten gekozen - er zit dus een regionale component aan. Die zou wellicht versterkt kunnen worden - om korte metten te maken met regionale distriktstelselachtige constructies die sommigen voor de 2e Kamer in gedachten hebben.
quote:Bij afschaffing moet de 1e Kamer overigens met 2/3 meerderheid met zijn eigen opheffing instemmen; die kans lijkt me niet bijster groot. Maar da's een andere discussie.
quote:Op donderdag 1 december 2005 19:42 schreef jpzegthallo het volgende:
De eerste kamer is een buffer-zone tussen populisme en de realiteit.
quote:Op donderdag 1 december 2005 20:00 schreef jpzegthallo het volgende:
Oude mensen die met hun levenswijsheid tè progressieve ideeën afstraffen.
Ik zeg té 'progressieve' ideëen. Niet alle ideeën..quote:Op donderdag 1 december 2005 20:02 schreef Oversight het volgende:
[..]
Dus die hele verkiezingen en regeringsbeleid zijn maar losse flodders, en tijdverdrijf?
quote:Op donderdag 1 december 2005 20:12 schreef battieeeee het volgende:
@oversight jij bent tegen, omdat t geld kost en er niet goed gecontroleerd wordt. Naja dat kan.
quote:Maar de tweede kamer kost ook soms nodeloos veel geld.
quote:Ik denk dat het noodzakelijk is dat er een instrument is dat de tweede kamer controleerd.
quote:Er zijn soms mensen bij die een voorstel blokeren en dan staat de tweede kamer weer op hun achterste poten.
quote:Het kan toch zijn dat een bepaald voorstel belachelijk is of in strijd met de grondwet. Dan moet de tweede kamer ingrijpen.
quote:En bij de HSL enzo wil de overheid voor zo min mogelijk geld dat project afronden. Project ontwikkelaars willen die opdracht krijgen want het levert veel geld op. Gevolg, de projectontwikkelaar begrot te laag, levert het laagste bod en vervolgens moeten de meerkosten toch betaald worden.
quote:Daar moet vooral de eerste kamer ingrijpen en niet de tweede.
quote:De eerste is vooral om de wetten te controleren op uitvoerbaarheid en het wel of niet in strijd zijn met andere regels. Niet om de uitvoering te controleren
quote:Op donderdag 1 december 2005 20:12 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Ik zeg té 'progressieve' ideëen. Niet alle ideeën..
Precies. En daarom dient hij zo snel mogelijk afgeschaft te worden!quote:Op donderdag 1 december 2005 19:42 schreef jpzegthallo het volgende:
De eerste kamer is een buffer-zone tussen populisme en de realiteit.
Kijk er zullen best politici zijn die denken dat ze gelijk hebben en fatsoenlijk, intelligent, integer e.d. en als je daar van overtuigd bent, is iedere instantie die je geniale plannen hindert "lastig"'.quote:Op donderdag 1 december 2005 19:49 schreef Oversight het volgende:
[..]
Dús mensen die in de tweede kamer willen gaan zitten, en een inhoudloos niet werkend geldverslindend instrument willen afschaffen hebben het niet begrepen?
wát hebben die niet begrepen?
quote:Op donderdag 1 december 2005 21:09 schreef jpzegthallo het volgende:
Jezus Oversight. Volgens jou theorie kun je net zo goed een president aanstellen die kan doen en laten wat hij wil.
quote:Op donderdag 1 december 2005 22:36 schreef ondersoeker het volgende:
Kijk er zullen best politici zijn die denken dat ze gelijk hebben en fatsoenlijk, intelligent, integer e.d. en als je daar van overtuigd bent, is iedere instantie die je geniale plannen hindert "lastig"'.
quote:Laten we de verkiezingen dus ook maar afschaffen ! Leidt alleen maar tot korte-termijn politiek. Daarnaast moeten we de 2e kamer inkrimpen tot 5 mensen.![]()
![]()
Niet dus! Wat nou als de heflt niet begrijpt waar het over gaat? Dan krijg je van die "dan maar ja/nee" beslissingen zoals bij de Europese Grondwet. En dat moet ons dan regeren? Mooi zooitje zou het worden.quote:Wat mij betreft zetten we in de 2e kamer 151 willekeurige burgers( die ieder jaar worden vervangen), die gezamelijk ieder besluit van de politici kunnen tegenhouden of terugdraaien.
En technisch gezien zijn tweede kamerleden willekeurige burgers. Ze hebben alleen een keuze gemaakt zich actief met politiek te bemoeien, zoals anderen die bewust niet doen.quote:Wat mij betreft zetten we in de 2e kamer 151 willekeurige burgers
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |