quote:donderdag 1 december 2005 16:53
Charles Groenhuijsen toch weg bij NOS
Charles Groenhuijsen gaat weg bij de NOS. De journalist zou per 1 januari Philip Freriks opvolgen als nieuwslezer bij het acht uur journaal, maar dat gaat niet door.
Dat heeft de NOS-directie bekendgemaakt. De omroep geeft verder geen details over het vertrek van de nieuwslezer, die jarenlang NOS-correspondent was in de Verenigde Staten.
Al eerder was er commotie rond de aanstelling van Groenhuijsen in Hilversum, omdat hij graag met zijn vrouw en kinderen in Amerika wilde blijven wonen. Hij zou dan, net als Philip Freriks vanuit Parijs, pendelen tussen zijn woonplaats en Hilversum.
Ook ontstond enige tijd geleden onenigheid na denigrerende opmerkingen van Groenhuijsen richting andere NOS-journalisten, onder wie Twan Huys.
Interview
Deze week staat een interview met Groenhuijsen in Elsevier, waarin hij zegt dat zijn aanstelling bij het acht-uur-Journaal door vrijwel de hele NOS-redactie is goedgekeurd.
Hij zegt over de commotie rond zijn uitspraken over collega's: 'Ik heb de redactievergadering mijn excuus aangeboden. Máxima citerend heb ik gezegd dat ik een beetje dom was. Aan het einde kreeg ik een, weliswaar bescheiden, applausje. De mensen die ik nu spreek zeggen: fijn dat je er bent, Charles, ga aan de slag. Dat doe ik met plezier.'
Het is niet duidelijk waarom de NOS-directie zo geheimzinnig doet over het vertrek van Groenhuijsen, die op de site van de NOS de laatste tijd ook columns schrijft. Zijn laatste bijdrage gaat over de vrijheid van meningsuiting.
Zie ook het volledige Elsevier-interview met Groenhuijsen.
De Amerika-correspondent.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:16 schreef Ludwig het volgende:
Heb je misschien iets van een foto. Zou niet weten wie dit is...
Je zou het bijna gaan denken.... ik vond het wel prettig om zijn, Amerikaanse, kant van het verhaal te horen.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:43 schreef Hayek het volgende:
Charles is gewoon iemand die te professioneel is om mee te werken aan het amerika-bashen van de NOS
Bij charles had ik nou juist het idee dat hij niet bevooroordeeld was, omdat hij zowel de nederlandse als de amerikaanse kant van het verhaal kent.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:48 schreef Againzender het volgende:
Je zou het bijna gaan denken.... ik vond het wel prettig om zijn, Amerikaanse, kant van het verhaal te horen.
Hij weet niet dat 9/11 door de VS zelf gedaan is.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:56 schreef Hayek het volgende:
[..]
Bij charles had ik nou juist het idee dat hij niet bevooroordeeld was, omdat hij zowel de nederlandse als de amerikaanse kant van het verhaal kent.
Jij wel zekerquote:Op donderdag 1 december 2005 18:08 schreef COLAIUTA het volgende:
[..]
Hij weet niet dat 9/11 door de VS zelf gedaan is.
Klopt!!!!quote:Op donderdag 1 december 2005 18:26 schreef Demophon het volgende:
Ik geef hem nog groot gelijk ook!![]()
Het NOS-journaal is "journalistiek gezien" een heel slechte nieuwsprogramma!
Ziehier de domheid van de Amerika-fanboyquote:Op donderdag 1 december 2005 19:44 schreef MrX1982 het volgende:
Kinderachtige NOS
Het is beter voor Charles om niet tussen die bekrompen NOS redactie te zitten waarbij de visie niet verder gaat dan de polder.
Charles Groenhuijsen komt er wel. Gewoon lekker in de VS blijven en daar in de journalistiek gaan werken.
Okay, dus alles wat niet die vooringenomen NOS-propaganda is, is dus domheid.....quote:Op donderdag 1 december 2005 19:44 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Ziehier de domheid van de Amerika-fanboy
quote:Op donderdag 1 december 2005 19:44 schreef MrX1982 het volgende:
Kinderachtige NOS
Het is beter voor Charles om niet tussen die bekrompen NOS redactie te zitten waarbij de visie niet verder gaat dan de polder.
Charles Groenhuijsen komt er wel. Gewoon lekker in de VS blijven en daar in de journalistiek gaan werken.
quote:...Ontslagen
Volgens advocaat S. Tam van Groenhuijsen is zijn cliënt ontslagen door de NOS. "Er is geen sprake van een gemeenschappelijk besluit om uiteen te gaan", aldus Tam. Volgens de advocaat heeft de NOS haar besluit genomen wegens een vertrouwensbreuk. "Waar die breuk in het vertrouwen op is gebaseerd, is hem niet duidelijk. Charles is verbijsterd. De vrede leek juist teruggekeerd, dacht hij." De NOS wilde op die lezing donderdagavond niet reageren.
...
http://www.nu.nl/news/635(...)rekt_bij_de_NOS.html
meer info?quote:Op donderdag 1 december 2005 23:38 schreef SCH het volgende:
Het zat er dik in. Hij heeft zijn eigen glazen ingegooid.
De toon die hij heeft gezet met de interviews waarin hij ongehoord afgaf op collega's zijn een soort van zelfmoord. Dat maak je niet meer goed.quote:
Ik dacht dat dat (formeel) uitgepraat was en ook al een aardige tijd geleden?!quote:Op donderdag 1 december 2005 23:44 schreef SCH het volgende:
[..]
De toon die hij heeft gezet met de interviews waarin hij ongehoord afgaf op collega's zijn een soort van zelfmoord. Dat maak je niet meer goed.
ik weet van nix ... meer info?quote:Op donderdag 1 december 2005 23:44 schreef SCH het volgende:
[..]
De toon die hij heeft gezet met de interviews waarin hij ongehoord afgaf op collega's zijn een soort van zelfmoord. Dat maak je niet meer goed.
Tijd is relatief, het is een paar maanden geleden, het is maar wat je een aardige tijd vindt.quote:Op donderdag 1 december 2005 23:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat (formeel) uitgepraat was en ook al een aardige tijd geleden?!
tnx ... dat lijkt me duidelijk dan opgeruimd staat netjesquote:Op donderdag 1 december 2005 23:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Tijd is relatief, het is een paar maanden geleden, het is maar wat je een aardige tijd vindt.
Hij heeft zijn excuses aangeboden maar de toon was gezet, zoals ik zei. Zoiets maak je niet meer goed.
@sp3c: Groenhuijsen sprak in duidelijke negatieve termen in een interview over redactie van het journaal maar vooral noemde hij enkele collega's bij naam waar bij hij ze in wat andere termen beschuldigde van incompetentie: Wouter Kurpershoek en Twan Huijs. Dat zijn de mensen die hij als journaallezer zal moeten aankondigen. Het is niet moeilijk voor te stellen hoe het op een redactie valt als je je collega's publiekelijk zo afserveert.
Dat eerste heb je natuurlijk gelijk in. Dat tweede hangt denk ik van de mensen af en in hoeverre je met elkaar moet samenwerken. Wat ik me nu afvraag is in hoeverre de journaallezer samenwerkt met andere journaallezers en mensen van de redactie?quote:Op donderdag 1 december 2005 23:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Tijd is relatief, het is een paar maanden geleden, het is maar wat je een aardige tijd vindt.
Hij heeft zijn excuses aangeboden maar de toon was gezet, zoals ik zei. Zoiets maak je niet meer goed.
De journaallezer is meer dan iemand die tekstjes voorleest. Soms is hij of zij zelfs eindredacteur. In ieder geval werkt de presentator volop samen met de redactie: tijdens vergaderingen en de hele loop van de dag bij het volgens van het nieuwsbeeld. HIj is zeker niet een geisoleerd iemand die even langskomt om zijn kunstje te doen.quote:Op donderdag 1 december 2005 23:57 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dat eerste heb je natuurlijk gelijk in. Dat tweede hangt denk ik van de mensen af en in hoeverre je met elkaar moet samenwerken. Wat ik me nu afvraag is in hoeverre de journaallezer samenwerkt met andere journaallezers en mensen van de redactie?
quote:Op donderdag 1 december 2005 23:49 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
In het kort: zijn collega's waren volgens hem intellectueel lui.
NSE?quote:Op vrijdag 2 december 2005 00:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Huh? Loedertje?
Ontopic: Zou hij enige kans maken bij het RTL Nieuws?
Nou, ik spreek hier ook nog met SCH nadat hij mij meermaals bruinhemd genoemd heeft.quote:Op donderdag 1 december 2005 23:59 schreef sp3c het volgende:
nou ik zou niet goed meer samen kunnen werken na zoiets
Vandaag heb je toch je roze bloesje aan?quote:Op vrijdag 2 december 2005 00:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Nou, ik spreek hier ook nog met SCH nadat hij mij meermaals bruinhemd genoemd heeft.![]()
Niet zo rancuneus vanuit de publieke hequote:
Ik ook hoor. Ik vond hem ook altijd goed en bij de NOS vonden ze hem ook heel goed, ze hebben dit hele traject met hem uitgestippeld. Daarom is het ook zo jammer dat het zo gelopen is. Hij is absoluut een vakman maar blijkbaar zat er teveel ruis.quote:Op vrijdag 2 december 2005 00:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Niet zo rancuneus vanuit de publieke heIk vond hem altijd zeer professioneel overkomen vanuit de VS. Ik denk wel dat hij een goede 'anchor-man' zou kunnen zijn voor een serieuzer programma dan NSE.
Van de FP:quote:Op donderdag 1 december 2005 23:54 schreef SCH het volgende:
Wat trouwens nog meespeelt is dat Groenhuijsen in Amerika wilde blijven wonen en exorbitante eisen stelde qua werktijden en voorwaarden - het is mede daarop stukgelopen.
Jammer vind ik dit wel. Ik had de frisse wind bij het NOS journaal wel mee willen maken. Bovendien kijk ik liever naar Groenhuijsen dan Philip 'de Hakkelaar' Freriks.quote:De aanstelling van Groenhuijsen kwam eerder al op losse schroeven te staan na een conflict over de arbeidsvoorwaarden. Zo wilde hij in Washington blijven wonen en om de week naar Nederland overvliegen, maar de NOS weigerde daarmee in te stemmen. Uiteindelijk besloot Groenhuijsen, nadat zelfs advocaten zich met de kwestie bemoeid hadden, zich toch in Nederland te vestigen.
ik vind hem juist erg goed in het verslaggeven. ben niet zo op de, 'als je maar een lekker kontje hebt, dan ben je vast goed'-gedachtenquote:Op vrijdag 2 december 2005 02:13 schreef OldJeller het volgende:
Die man heeft toch niet bepaald een representatief hoofd, dus het is wel een goede zaak dat hij niet de opvolger wordt van Freriks.
Iemand die een gelaatsuitdrukking heeft van heb ik jou daar, en dan ook nog eens slecht nieuws brengt kan niet positief zijn. Hij ziet er altijd uit alsof hij aan insomnia lijdt.
Als ik hem elke dag om 20.00 op tv zou zien, zou ik zelf waarschijnlijk manisch depressief worden.![]()
Dat doet ze al hoor.quote:Op vrijdag 2 december 2005 01:19 schreef sizzler het volgende:
Hopelijk neemt Sacha nu ook het 8-uur journaal erbij.
Hij is ontslagen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 00:31 schreef zoalshetis het volgende:
is ie opgestapt, of lieten ze hem 'opstappen'.
Je weet niet waar je over lult man - lees eens het boek Het Journaal - over 50 jaar journaal in Nederland.quote:Op vrijdag 2 december 2005 03:27 schreef StefanP het volgende:
Groenhuijsen: zet em op! Laat die linkse PvDA-dwepers maar een poepie ruiken. Dat zij nog nooit verder gekomen zijn dan hun dure Vinex-wijk in Wassenaar zegt al genoeg, en het is om te lachen dat ze het beter denken te weten dan jij die in zowel de EU als in de VS bent geweest en met je eigen ogen hebt meegemaakt hoe vastgeroest NL in haar achterhaalde wereldbeeld en moraal is..
Ieder kind kan zien dat het journaal in NL zo onbevooroordeeld is als Marcel van Dam. Zijn commentaar over collega's was dan misschien niet slim, maar wel WAAR. Een tijd terug had een of andere (volgens de PvDA critici natuurlijk "extreem rechtse") site een analyse gemaakt van een maand lang journaal. De percentages waarvolgens de onderwerpen tijd kregen, waren rechtstreeks afhankelijk van het "links is goed, rechts is slecht" gehalte. Zielig over allochtoontjes doen? Hoppa, veel zendtijd. Rechts is zooo slecht? Hoppa, evenveel zendtijd.
Ik hoop dat Groenhuijsen iets moois vindt, in de VS kan blijven en dat die kneuzen bij de NOS in hun gesubsidieerde, belastingcenten vretende linkse sop gaarkoken.
Wat voor frisse wind had je dan verwacht? Ik denk dat Groenhuijsen als correspondent inhoudelijk meer een stempel kan drukken dan als presentator en dat er in die zin niet echt een frisse wind zou gaan waaien. Hij is gewoon een journalist, een goed journalist, met zijn eigen opvattingen en ideeen maar volgens mij kon hij zich prima vinden in de koers van het journaal.quote:Op vrijdag 2 december 2005 01:18 schreef sizzler het volgende:
Ik had de frisse wind bij het NOS journaal wel mee willen maken. Bovendien kijk ik liever naar Groenhuijsen dan Philip 'de Hakkelaar' Freriks.
Maar nu wel.quote:Op donderdag 1 december 2005 19:56 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]Je weet de reden nog niet eens!
Zoals ik al zei. Kinderachtige NOS met hun bekrompen visie, parasiterend op de belastingbetaler.quote:Update 01:04
Advocaat S. Tam van Groenhuijsen meldt dat zijn cliënt is ontslagen door de NOS. "Er is geen sprake van een gemeenschappelijk besluit om uiteen te gaan", zo zei hij. De NOS zou het besluit hebben genomen vanwege een vertrouwensbreuk. "Waar die breuk in het vertrouwen op is gebaseerd, is hem niet duidelijk. Charles is verbijsterd. De vrede leek juist teruggekeerd, dacht hij." De NOS wilde donderdagavond niet reageren op de woorden van Tam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |