abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32776906
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 10:14 schreef drexciya het volgende:
Dat ben ik met je eens. Het hoeft niet zo extreem te worden als de VS, maar ik zie niet waarom je niet uit zou mogen blinken in een bepaald vak. Verder zie je met het studiehuis de belichaming van het gelijkheidsstreven in actie en daar word je niet vrolijk van.
Ik las anders pas nog een ingezonden brief van een scholier in de Volkskrant waarin zij aangaf dat het studiehuis veel zelfstandiger is waardoor zij niet meer op wordt gehouden door minder gemotiveerde/getalenteerde kinderen
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_32776993
Wat wordt er eigenlijk allemaal ontworpen in Taiwan? Zijn daar ook r&d-afdelingen van technologie voorlopers zoals Intel?
pi_32777022
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:40 schreef Sessy het volgende:
Het Nederlandse onderwijssysteem is ook heel anders. In ontwikkelingslanden moeten studenten veel meer studeren en dat doen ze ook, omdat zij dat als hun kanst op een betere toekomst zien. En in Nederland heerst een beetje het idee dat wat je ook doet het toch wel allemaal goed komt.
Het Nederlandse onderwijssysteem is bagger in vergelijking met het buitenland.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:30:48 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_32777701
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:22 schreef MouseOver het volgende:
Selang, waarom zit je daar eigenlijk? (vanuit het belang van je werkgever gezien)
Oorspronkelijk kwam ik ruim twee jaar geleden naar Taiwan omdat bepaalde technische kennis bij de locale organisatie in Taiwan (nog) niet aanwezig was, plus dat ik het juiste netwerk had bij de thuisorganisatie in de UK om support naar Taiwanese klanten te helpen organiseren. Een heel duidelijke weloverwogen reden dus.

Deze opdracht is een paar maanden geleden beeindigd dus ik zou normaal gesproken teruggaan naar de UK. Maar ik ben blijven hangen want ik vind het wel leuk in Taiwan (het landschap, de mensen, het eten, het werk en de werksfeer). Nu ben ik teamleider voor totaal andere producten. Ik kreeg die kans omdat het lab binnen een half jaar moest verdubbelen (!) vanwege de toenemende business in Taiwan/China (ja, dat is nogeens wat anders dan in NL). In tegenstelling tot de eerste opdracht was er nu geen duidelijke reden om voor een dure buitenlander te kiezen. De enige reden dat ze voor mij kozen is dat ik meer ervaring had dan de andere (Taiwanese) kandidaten en goede feedback van klanten in m'n eerste opdracht.

Het nieuwe contract loopt t/m aug 2006. Als ik tegen dezelfde voorwaarden kan verlengen dan doe ik dat waarschijnlijk. Zo niet, dan ga ik waarschijnlijk terug naar de UK, tenzij zich weer een andere leuke kans voordoet... ik ben altijd in voor een nieuw avontuur in weer een ander land.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:43:17 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_32777995
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:00 schreef Vitalogy het volgende:
Wat wordt er eigenlijk allemaal ontworpen in Taiwan? Zijn daar ook r&d-afdelingen van technologie voorlopers zoals Intel?
Zo'n beetje alle moederborden, grafische kaarten, TV-kaarten, wireless LAN, etc, de meerderheid van de notebook computers, PDA, etc, een groot deel van de mobiele telefoons, LCD-TV's, DVD-recorders, DVD-drives, MP3 spelers, etc etc etc
Ook veel chips worden nu in Taiwan ontworpen. Zo heeft bijvoorbeeld Mediatek een zeer groot marktaandeel in chips DVD-writers.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn reisverslagen
pi_32778783
Misschien moet je nog even doorgaan, want dat is niet waar ik naar vraag. Ik heb het over daadwerkelijk ontwikkelen van techniek, niet over het ontwerpen van consumenten electronica met bestaande techniek. Hoe innovatief men daarin dan ook zal zijn. Gebeurt dat er ook?
pi_32779136
Ik probeer dit niet te sturen naar een "mijn land is beter dan jouw land" discussie. Maar er wordt zo afgegeven op de mentaliteit en kenniseconomie hier. Ok prima. Maar tot nu toe kom ik niet verder dan dat ze in andere landen een bepaalde industrie op hebben gebouwd en veel harder werken voor weinig geld. Nederland (of Europa wat dat betreft) heeft toch best wel een boel laten zien die je toch niet zo maar mag wegwuiven met een argument van er studeren 600.000 mensen per jaar hier af en dat is meer dan in Nederland en ze werken heel hard en zeiken niet om arbeidsvoorwaarden enz.

Maar wat doen ze dan, mp3 spelers in elkaar flansen. Dat is toch niets beter of indrukwekkender dan wat er in Nederland gedaan wordt of vergis ik me dan?
  zaterdag 3 december 2005 @ 15:55:22 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_32782029
@Vitalogy:
De genoemde voorbeelden hebben verschillende graden van innovatie, maar bijvoorbeeld het ontwerpen van DVD-recorders inclusief de benodigde chips is bepaald geen lowtech. Verder heb ik nergens gezegd dat Taiwan technologisch verder is dan NL. In tegendeel, er komen vandaag de dag nog steeds meer echte innovaties uit Europa.

Ik heb wel gezegd dat Taiwan de acherstand die er nog bestaat heel hard aan het inlopen is en dat er daardoor steeds meer R&D naar Azie verdwijnt. Dat heeft meestal niks te maken met technologische superieuriteit maar met de slimmere, praktische werkwijze van de Taiwanezen en natuurlijk de enorme inzet en mentaliteit om te winnen.

Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe superieure technologie uit Europa werd weggeconcurreerd door slimmere roadmaps, snellere en meer praktische implementatie en beter inschatten van de markt. Om succesvol te zijn in dit soort markten draait het niet om wie de meest geavanceerde technologie heeft maar wie het snelst en goedkoopst de meest praktische oplossing biedt die goed genoeg is.

Europese bedrijven verliezen zichzelf vaak in een te academische benadering. Prachtige technologische oplossingen voor problemen die er niet zijn. Aziaten werken meer volgens trial and error: maak snel iets en ga dan fixen wat er niet goed is. Dat lijkt een inferieure benadering (vond ik vroeger zelf ook) maar ik zie ze er keer op keer mee winnen. Het resultaat is wel dat men in Europa vervolgens stopt met de betreffende producten (het is immers verlieslatend) en is er weer een stukje business en R&D naar Azie verdwenen.

Wat betreft mijn opmerking over kenniseconomie in NL: Als je afgaat op hoe stellig men in NL praat over de "NL kenniseconomie", dan zou je verwachten dat zo'n beetje iedereen in NL technologie studeert. Het tegendeel is waar. In NL is het nog steeds stoer om te zeggen dat je nieteens weet hoe je je videorecorder moet programmeren. Technologie studenten zijn "wereldvreemde nerds" waar op wordt neergekeken. Daarnaast ontbreekt de vechtersmentaliteit die je nodig hebt om in deze markten succesvol te zijn. Over de technische competentie van de NL techneuten heb ik verder niks aan te merken. Dat is perfect in orde.
Mijn reisverslagen
pi_32784932
quote:
"Wereldwijd krijgen miljoenen mensen een beter leven. Er ontstaat dus een grotere wereldgemeenschap die aan het economische leven deelneemt. Dat wil niet zeggen dat Europa haar huidige deel van de taart zal behouden."
Volgens mij is er geen oneindig bedrag aan geld en hoeft een upswing van bijvoorbeeld India en China niet dat Europa in een recessie zal raken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 3 december 2005 @ 18:46:19 #110
22944 Breetai
....Relax....
pi_32786197
quote:
Op donderdag 1 december 2005 16:25 schreef more het volgende:

[..]

bron

Ja hier denken er nog veel dat ze met een hogere opleiding wel safe zitten in de toekomst. Maar bij een echte vrije wereldhandel zal de realiteit anders zijn.
Voor het ontwikkelen van software heb je misschien niet meer dan een compu met i'net en een stoel nodig maar voor echte complexe producten heb je nog wel wat meer nodig.

Ik ontwikkel electronica en speel dagelijks met enkele tienduizenden euro's kostende meetapparatuur. ben verantwoordelijk voor ontwikkelen, testen, bestellen, patchen, vrijgeven van alles wat ik ontwerp. WElke ooknog eens in een multidisciplinair apparaat in elkaar gezet word. Dus je hebt te maken met allerlei regelgeving, functionaliteit , interacties met andere funties en ga zo maar door.

De meest efficiente manier om dat allemaal voor elkaar te krijgen is door een hoop mensen bij elkaar te zetten met alle spullen die ze nodig hebben. Liefst ook nog op zo'n manier dat we een beetje ongestoord onze opdracht kunnen vervullen.

Nou mag er idd wel wat gemoderniseerd worden bij ons maar ik zie nog maar weinig mensen thuis gaan werken.
"I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
pi_32787597
Tja, ik vind die Ben Verwaaijen nogal aanmatigend. Het klopt wel dat we qua salaris niet kunnen concurreren met lage lonen landen, maar dat zullen we ook niet kunnen na de door hem vereiste "attitudeverandering". En als ik om me heen kijk dan zie ik toch best wel wat mensen die met grote betrokkenheid hun werk uitvoeren en die echt niet te beroerd zijn om daar een stapje (stap!) harder voor te lopen dan de CAO van hen eist... Ben V houdt zich blijkbaar alleen bezig met high-tech en mist daarmee toch een groot stuk van de wereld.

Wil je tijdig kunnen inspelen op veranderende omstandigheden, dan is het natuurlijk goed om daar nu over na te denken (en actie te ondernemen). Maar m.i. moeten we niet alleen kijken naar hoe we de productiviteit eventueel kunnen vergroten (andere werkwijze?), maar ook naar hoe we kunnen inspelen op (mondiale) ontwikkelingen en toekomstige wensen/behoeftes (dienstensector??). Ach en wee roepen helpt niet zoveel.
  zondag 4 december 2005 @ 15:15:47 #112
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32808313
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 19:39 schreef femmeChantal het volgende:
Wil je tijdig kunnen inspelen op veranderende omstandigheden, dan is het natuurlijk goed om daar nu over na te denken (en actie te ondernemen). Maar m.i. moeten we niet alleen kijken naar hoe we de productiviteit eventueel kunnen vergroten (andere werkwijze?), maar ook naar hoe we kunnen inspelen op (mondiale) ontwikkelingen en toekomstige wensen/behoeftes (dienstensector??). Ach en wee roepen helpt niet zoveel.
Maar we kennen in Nederland nog iets zoals vakbonden die er alles aan doen om veranderingen die inhouden dat mensen harder moeten gaan werken / anders moeten gaan veranderen tegenhouden.

Zie daar in Nederland dus niet zo veel van komen en Ben Verwaaijen zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32827656
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo'n beetje alle moederborden, grafische kaarten, TV-kaarten, wireless LAN, etc, de meerderheid van de notebook computers, PDA, etc, een groot deel van de mobiele telefoons, LCD-TV's, DVD-recorders, DVD-drives, MP3 spelers, etc etc etc
Ook veel chips worden nu in Taiwan ontworpen. Zo heeft bijvoorbeeld Mediatek een zeer groot marktaandeel in chips DVD-writers.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
beetje eenzijdige industrie, nietwaar?
pi_32827738
quote:
Op zondag 4 december 2005 15:15 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Maar we kennen in Nederland nog iets zoals vakbonden die er alles aan doen om veranderingen die inhouden dat mensen harder moeten gaan werken / anders moeten gaan veranderen tegenhouden.
Gisteren had panorama een verhelderende documantaire over vakbonden en automobiel fabrieken. Waarbij de automobielfabrieken als globale speler het toch vaak aan het winnen zijn. Nu proberen de vakbonden op europeesch niveau samen te werken, om niet land tegen land tegen elkaar uit te laten spelen.

http://www.canvas.be/canv(...)meerinfo/index.shtml
pi_32829346
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:01 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het Nederlandse onderwijssysteem is bagger in vergelijking met het buitenland.
Weet ik... Ik wilde het alleen niet gelijk afzeiken...
Ik kreeg in Rusland in klas 2 (groep 4) al x^2+2x+2 <--- zulksoortige vergelijkingen... Die krijg je in Nederland pas in de 2de op het VWO dacht ik.
En dat was niet gigantisch te moeilijk. Kinderen die het echt niet trokken, werden doorgeschoven naar andere klassen die een minder moeilijk programma volgden. Officieel had je geen scheiding naar intellectuele vermogens op school, maar onze school had genoeg leerlingen voor enkele parallelle klassen, en dan kun je gewoon klassen maken die je makkelijk een extra zwaar programma kunt geven. Overstappen tussen de klassen was mogelijk, maar als je een niveau omhoog ging, bleef men vaak een jaartje zitten om het niveau bij te spijkeren.
En we moesten gewoon ouderwets nog 12 pagina's gedichten uit ons hoofd leren voor de volgende dag of 30 woordjes Engels.

En ondertussen zijn een hoop bedrijven die programmisten nodig hebben naar Rusland toe...

[ Bericht 36% gewijzigd door Sessy op 05-12-2005 10:55:39 ]
pi_32829427
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:56 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Ik las anders pas nog een ingezonden brief van een scholier in de Volkskrant waarin zij aangaf dat het studiehuis veel zelfstandiger is waardoor zij niet meer op wordt gehouden door minder gemotiveerde/getalenteerde kinderen
Dat hangt af van de invulling die je school eraan geeft. Puur gesproken, heb je veel zelfstudieuren in het studiehuis en kun je dus lekker doorwerken. Wel is het niveau vergeleken met de Oude Stijl omlaag gegaan (ik heb eerst nieuwe stijl gedaan en ging later van school en deed staatsexamens oude stijl, dat scheelde ongeveer een een jaar aan studiemateriaal in de exacte vakken en een halfjaar in de talen).

Maar goed, veel scholen zijn erachter dat studenten de zelfstudieuren niet gebruiken en er ineens heel veel onvoldoendes kwamen, dus naast een aanpassing van het niveau hebben ze besloten om toch maar weer regulier les te gaan geven.
pi_32829463
Aan de andere kant (be)studeer ik in mijn vrije tijd leerstof wat op Stanford gegeven wordt, terwijl ik niet "meer" dan HTS Informatica gedaan hebt.

Maar goed ik ben dan ook een uitzondering.
pi_32829603
Ik las gisteren ook een artikel wat een beetje aansluit bij het topic.

Daaruit blijkt naar mijn mening toch wel dat een van de allerbelangrijkste factoren toch wel de locale overheid is.
pi_32830011
quote:
Op maandag 5 december 2005 10:51 schreef Vitalogy het volgende:
Aan de andere kant (be)studeer ik in mijn vrije tijd leerstof wat op Stanford gegeven wordt, terwijl ik niet "meer" dan HTS Informatica gedaan hebt.

Maar goed ik ben dan ook een uitzondering.
Je moet de kwaliteit van het onderwijs op die Ivy-league universiteiten niet overschatten: meestal is alleen het onderzoek daar echt veel hoger.
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 15:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Heel veel Taiwanese spullen worden onder een 'westerse' naam verkocht.
Je dacht toch niet dat Dell zelf z'n notebooks ontwerpt? Dat doen Taiwanese bedrijven zoals Quanta.
Ik weet dat wel. Dat is het nou juist: als de Taiwanese bedrijven zelf niet die computers verkopen missen ze veel marktwaarde. Die komen momenteel in de zakken van de grote computerbedrijven zoals dell.

[ Bericht 31% gewijzigd door Bijsmaak op 05-12-2005 11:26:05 ]
pi_32831076
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:15 schreef Bijsmaak het volgende:

Je moet de kwaliteit van het onderwijs op die Ivy-league universiteiten niet overschatten: meestal is alleen het onderzoek daar echt veel hoger.
He, ik wilde net overal gaan verkondigen dat ik een genie ben.
pi_32831330
quote:
Op maandag 5 december 2005 12:04 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

He, ik wilde net overal gaan verkondigen dat ik een genie ben.
Gewoon doen!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')