abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32705179
Iemand enig idee? Ik vind patat van de snackbar altijd toch lekkerder dan eigen gebakken patat. Waar zit het verschil in? Bereidingswijze? Olie? Patat zelf? En hoe zou ik aan een zo gelijkend mogelijke variant kunnen komen?
pi_32705613
700 jaar oude frituurvet.
pi_32705676
Dat vraag ik me dus ook al 10 jaar af ofzo....
Die snackbar hier in de buurt is zo vreselijk lekker
World Wrestling Entertainment
pi_32705754
zitten hier geen patatboeren op fok? ik blijf echt wel komen hoor!
pi_32705898
Mij is ooit verteld dat dat aan het voorbakken en invriezen van de patatjes ligt.

Ik vind snackbarfriet trouwens ook lekkerder dan verse friet
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32706046
Om te testen of het aan de patat of aan de frituur ligt zou je een keertje aan de patatzaak moeten vragen of je gewoon een familiezak ongefrituurde patat mee kan krijgen. Vaak willen ze dat best verkopen als je ze lief aankijkt, en als je ze heel lief aankijkt hoef je er dan nog minder voor te betalen ook..

Als je het dan thuis frituurt en het smaakt hetzelfde: voíla. Als het niet hetzelfde smaakt, dan ligt het aan de temperatuur van hun frituurvet of, waarschijnlijker, dat ze een ander soort frituurvet gebruiken.
pi_32706172
Ik geloof dat ze dierlijk vet gebruiken als frituurvet.
Tri State. Tri State. !
  woensdag 30 november 2005 @ 20:03:33 #8
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_32706348
Dierlijk frituurvet gebruikt geen hond bijna meer. Dat is veel te ongezond. AH heeft lange tijd patat van het merk Lord-Chips in het assortiment gehad (in het koelvak). Dit was dus de snackbar meuk!

Wat verders verschil maakt is dat de snackbar een proffesionel frituur heeft, en thuis heeft iedereen een of ander tefal apparaaat, leuk, maar niet zo goed als wat de snackbar heeft staan! Dat heeft ook smaakverschil. Vergelijk je koffiezetter maar met een goede italiaanse machine die een restaurant heeft staan!
pi_32706360
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:50 schreef Duderinnetje het volgende:
Mij is ooit verteld dat dat aan het voorbakken en invriezen van de patatjes ligt.

Ik vind snackbarfriet trouwens ook lekkerder dan verse friet
Dus begrijp ik goed dat ze het eerst bakken en daarna weer invriezen en daarna dan opbakken ofzo?
pi_32706432
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:03 schreef Furia het volgende:

[..]

Dus begrijp ik goed dat ze het eerst bakken en daarna weer invriezen en daarna dan opbakken ofzo?
Nee, dat zeker niet. Ik heb in een snackbar gewerkt, kostelijke friet - maar het kwam gewoon uit een zak, rechtstreeks in de frituur en daarna naar de klant. Wat me wel bijstaat is dat de patat wat dikker was dan de patat die je bij de AH kunt halen. Alsof er meer zetmeel op zat, ofzo.
  woensdag 30 november 2005 @ 20:07:10 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32706473
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:03 schreef Furia het volgende:

[..]

Volgens mij wordt het in de fabriek voorgebakken inderdaad. En de papatboer krijgt het ingevroren aangeleverd in van die balen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 20:08:56 #12
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_32706538
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:07 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Volgens mij wordt het in de fabriek voorgebakken inderdaad. En de papatboer krijgt het ingevroren aangeleverd in van die balen.
Goede friet is nooit ingevroren. Dat komt gekoeld binnen!!!! Gevroren friet is niet goed om te bakken, je koelt je vet er te snel mee af als je het zo de pan in flikkert!
pi_32706563
Dat zou kunnen. Maar het ziet er absoluut niet voorgebakken uit.
pi_32707502
friet bakken ze in een aparte frituur voor, dan gooie ze het op de ijzere bak bove en dan bakken ze het voor de klante.
pi_32707782
Met olie kom je al beter in de buurt als met frituurvet, imo
pi_32708531
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:39 schreef Escape het volgende:
friet bakken ze in een aparte frituur voor, dan gooie ze het op de ijzere bak bove en dan bakken ze het voor de klante.
Wat een onzin. Friet gaat gewoon uit de zak op de "ijzeren bak boven", en daarna gelijk in de frituur voor de klanten.
  woensdag 30 november 2005 @ 21:13:20 #17
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32708760
Ik heb weleens een frituurpan (een kleine) gevuld met olijfolie. De patat was dan ook heerlijk.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32710462
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:07 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Wat een onzin. Friet gaat gewoon uit de zak op de "ijzeren bak boven", en daarna gelijk in de frituur voor de klanten.
ik heb bij een friettent gewerkt waar ze verse friet hadden, en daar moeste we het toch zeker voorbakken, op de ijzere bak gooie..en dan normaal bakke
pi_32711188
Klinkt me heel vreemd in de oren, eerlijk gezegd. Hoe lang lag die halfgebakken patat dan op de ijzeren bak?
  woensdag 30 november 2005 @ 22:23:20 #20
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32711448
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:17 schreef filmfreek het volgende:
Klinkt me heel vreemd in de oren, eerlijk gezegd. Hoe lang lag die halfgebakken patat dan op de ijzeren bak?
Ik zie het idd vaker, is idd lekkerder.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32711787
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:17 schreef filmfreek het volgende:
gewoon tot er klanten komen die friet kopen
  woensdag 30 november 2005 @ 22:42:05 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32712086
Ligt de smaak ook niet aan het frituur vet wat men gebruikt?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32712961
Heel veel patatboeren ook wel friettenten genoemd gebruiken friet/patat die diepgevroren binnen komt, maar deze wordt wel eerst ontdooit voor ze die bakken (in tegenstelling tot thuis meestal). Het kan ook gebeuren dat ze "verse" gekoelde friet/patat binnen krijgen van de leverancier, of ze bakken zelf hun friet/patat voor zoals Escape verteld.

De smaak is afhankelijk van de aardappel die is gebruikt, het vet waar de friet/patat in is voorgebakken, het vet waar het in af is gebakken en natuurlijk de temperatuur van het vet.
jah, het is wat!
pi_32713923
Wat mensen thuis ook nog weleens doen is teveel friet in de pan flikkeren, waardoor het vet gewoon koud wordt. Je mag volgens mij maar de helft van het gewicht van het vet aan frituurzut in de pan flikkeren.
  donderdag 1 december 2005 @ 01:21:28 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32716548
men neme een zak kruimige aardappelen, liefst zo groot mogelijke. met snijdt de aardappelen in de gewenste vorm. men laat de aardappelen goed drogen (eventueel met keukendoek) met zet de frituur op 150 graden. men bakt de frieten ongeveer 2 minuten. men hale de frieten uit het vet, men laat het vet uitdruipen en met bakt de friet af in 180 graden en naar believen zout. met zaanse mayo...

lekkerder dan de frietboer.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 1 december 2005 @ 01:24:58 #26
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_32716615
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:21 schreef zoalshetis het volgende:
men neme een zak kruimige aardappelen, liefst zo groot mogelijke. met snijdt de aardappelen in de gewenste vorm. men laat de aardappelen goed drogen (eventueel met keukendoek) met zet de frituur op 150 graden. men bakt de frieten ongeveer 2 minuten. men hale de frieten uit het vet, men laat het vet uitdruipen en met bakt de friet af in 180 graden en naar believen zout. met zaanse mayo...

Bijna het recept voor Vlaamse frieten:

Aardappels schillen en in lange, 1cm dikke staafjes snijden. Afspoelen onder koud stromend water en aardappelstaafjes tot gebruik onder water bewaren. Staafjes afgieten en goed droogdeppen in theedoek. Frituurolie verhitten tot 160º. Vergiet of bakplaat dik bekleden met keukenpapier. Aardappelstaafjes in 3-4 gedeelten voorbakken: om ca. 5 minuten gaar en bleekgeel frituren. Op keukenpapier laten uitlekken. Frituurolie verhitten tot 180ºC. Voorgebakken frieten in 3-4 gedeelten in ca. 5 minuten goudbruin frituren. Op keukenpapier laten uitlekken. Licht bestrooien met zout en omschudden. Serveren met mayonaise.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_32716637
Ze hebben in de vetkuil gewoon zakken friet, net als thuis. Het verschil is dat ze het eerst laten ontdooien en niet zoals de meeste mensen thuis het stijf bevroren in de frituur flikkeren.
daardoor koeld het vet minder af en wordt de friet gelijkmatiger gefrituurd en is dus lekkerder.
pi_32716669
Omdat het met LIEFDE voor je gebakken word in de snackbar
pi_32716692
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:27 schreef Troeta het volgende:
Omdat het met LIEFDE voor je gebakken word in de snackbar
Heb je de mensen die in zo'n ding werken wel eens in de ogen gekeken? Daar zit vanalles in maar geen liefde
pi_32716782
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:29 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Heb je de mensen die in zo'n ding werken wel eens in de ogen gekeken? Daar zit vanalles in maar geen liefde
ponyyyylovaH!
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_32716797
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:34 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

ponyyyylovaH!
Kut, zit jij ook al op hele rare delen van het forum
pi_32717475
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:29 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Dan ga je naar de verkeerde snackbar.

Nee, maar de patat wat de snackbar heeft is van wat betere kwaliteit als de c1000troep.
Daarbij is het vet meestal schoner en heter als in het pannetje thuis.
pi_32719596
@ zoalshetis en golfer: die ga ik binnenkort ook eens proberen dan
  donderdag 1 december 2005 @ 09:59:56 #34
37248 BertV
Klei indiaan
pi_32720009
quote:
Op donderdag 1 december 2005 02:36 schreef Troeta het volgende:

[..]

Dan ga je naar de verkeerde snackbar.

Nee, maar de patat wat de snackbar heeft is van wat betere kwaliteit als de c1000troep.
Daarbij is het vet meestal schoner en heter als in het pannetje thuis.
Dan doe jij het thuis verkeerd.

Ik denk dat veel patatzaken nog in ongezond vet bakken wat lekkerder van smaak is dan bijv. zonnebloemolie.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_32720089
Het verschil in smaak tussen de Frikandel thuis en in de Snackbar vind ik nog veel schrikbarender. Overal is een frikandel speciaal lekker, behalve thuis
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 december 2005 @ 10:04:26 #36
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_32720099
bij ons in de frituur waar ik gewerkt heb werden frieten van de aviko gebruikt
2 kg zakken van die blauwe (kleine zakken kun je ook bij de supermarkt kopen)
frietjes NOOIT invriezen, gekoeld bewaren en ze zijn het lekkerste
frietenvet (van hetzelfde merk als de goedkope blokken bij de aldi) goed op temperatuur laten komen en frietjes erin, bakken tot ze goudbruin zijn en goed drijven.
eventjes uitlekken, in de bak en scheppen maar

Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_32729907
quote:
Op donderdag 1 december 2005 09:59 schreef BertV het volgende:

[..]

Dan doe jij het thuis verkeerd.

Ik denk dat veel patatzaken nog in ongezond vet bakken wat lekkerder van smaak is dan bijv. zonnebloemolie.
Ik gebruik thuis hetzelfde vet als in m'n vaders snackbar.
Ik verschoon het thuis wel minder ja.
Misschien slaat dit nergens op, maar in de snackbar gooien ze de patat toch altijd boven de frituurpannen zodat het makkelijk gepakt kan worden.
Daarboven is het erg warm, dus misschien worden die patatjes ook wel lekker van de warmte?

En de frikandel speciaal komt echt door de sausen.
De remiacurrysaus uit grote bakken smaakt echt beter als de remiacurry uit de supermarkt.
En bij mayonaise is dat helemaal.
pi_32730213
quote:
Op donderdag 1 december 2005 16:55 schreef Troeta het volgende:
En de frikandel speciaal komt echt door de sausen.
De remiacurrysaus uit grote bakken smaakt echt beter als de remiacurry uit de supermarkt.
En bij mayonaise is dat helemaal.
Remia sauzen zijn sowieso matig. Ook de groothandelsverpakking. Dat die anders is klopt volgens mij wel. En dat is niet het enige, de frikadellen zijn bijv vaak ook anders dan van de supermarkt.
Zelf ben ik wel een fan van Oliehoorn mayo.

Ontopic -> Bakken in Ossewit misschien?! En niet teveel friet tegelijk in een kleine pan dumpen, dan koelt hij teveel af. Snackbar heeft daar minder last van omdat ze een grote vetketel hebben.
pi_32743557
quote:
Op donderdag 1 december 2005 17:05 schreef DIJK het volgende:

Ontopic -> Bakken in Ossewit misschien?! En niet teveel friet tegelijk in een kleine pan dumpen, dan koelt hij teveel af. Snackbar heeft daar minder last van omdat ze een grote vetketel hebben.
Bijna alle cafetaria's in nederland gebruiken plantaardig vet (in sommige regio's gemengd met olie), dus niet in dierlijk vet zoals ossewit.
jah, het is wat!
  vrijdag 2 december 2005 @ 16:38:28 #40
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32758525
M'n schoonvader heeft het een keer uitgelegd:

1 schillen en snijden
2 laten drogen (minimaal 24 uur)
3 voorbakken op 120 graden
4 in de koeling ermee
5 opnieuw bakken....180 graden 8-10 minuten
wordt aan gewerkt....ben net terug
  vrijdag 2 december 2005 @ 17:24:53 #41
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32759764
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 16:38 schreef Lionheaad het volgende:
M'n schoonvader heeft het een keer uitgelegd:

1 schillen en snijden
2 laten drogen (minimaal 24 uur)
3 voorbakken op 120 graden
4 in de koeling ermee
5 opnieuw bakken....180 graden 8-10 minuten
Ja maar dat is voor de lekkerste 'verse' patat toch?

En hier gaat het om de lekkerste vieze snackbarmeuk
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 2 december 2005 @ 17:27:30 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32759820
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 17:24 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ja maar dat is voor de lekkerste 'verse' patat toch?

En hier gaat het om de lekkerste vieze snackbarmeuk
ik ken genoeg snackbars waar ze het min of meer (iets verschil) zo maken.
  vrijdag 2 december 2005 @ 17:32:40 #43
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_32759973
Zelf voorbakken en afbakken is idd de truc
Feyenoord!!! * Barça
pi_32760196
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:21 schreef zoalshetis het volgende:

Zo moet 'ie inderdaad.
De keus van de aardappel bepaald een groot deel van de smaak en tekstuur van de friet.
Somigge aardappalen bevatten namelijk meer suikers dan anderen, een hoger suiker gehalte betekend ook meer caramelisatie tijdens het bakken en dus donkerdere en sterker smakende friet.

Ook de keuze van olie/vet is erg belangrijk.
Zo gebruiken onze zuiderburen meestal ossewit vet, dat geeft een totaal andere smaak maar zijn helaas wel meervoudig-verzadigde vetzuren.
Wat ook goed is is plantaardige olie, dat gebruiken wij 'olanders meestal en als je dat goed wilt aanpakken neem je geen gewone friet olie (meestal voornamelijk arachide olie) maar ga je meteen voor de (veel duurdere) noten olie.

Noten olie heeft gewoon veel meer smaak dan andere plantaardige olieen.
Een mix van verschillende olieen is het beste, maar daar moet je even mee experimenteren en kijken wat jouw voorkeur geniet.

... * Dr_Gonzo krijgt honger...
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
  vrijdag 2 december 2005 @ 17:44:06 #45
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32760265
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 17:41 schreef Dr_Gonzo het volgende:

[..]

Zo moet 'ie inderdaad.
De keus van de aardappel bepaald een groot deel van de smaak en tekstuur van de friet.
Somigge aardappalen bevatten namelijk meer suikers dan anderen, een hoger suiker gehalte betekend ook meer caramelisatie tijdens het bakken en dus donkerdere en sterker smakende friet.

Ook de keuze van olie/vet is erg belangrijk.
Zo gebruiken onze zuiderburen meestal ossewit vet, dat geeft een totaal andere smaak maar zijn helaas wel meervoudig-verzadigde vetzuren.
Wat ook goed is is plantaardige olie, dat gebruiken wij 'olanders meestal en als je dat goed wilt aanpakken neem je geen gewone friet olie (meestal voornamelijk arachide olie) maar ga je meteen voor de (veel duurdere) noten olie.

Noten olie heeft gewoon veel meer smaak dan andere plantaardige olieen.
Een mix van verschillende olieen is het beste, maar daar moet je even mee experimenteren en kijken wat jouw voorkeur geniet.

... * Dr_Gonzo krijgt honger...
arachide is toch pindaolie? ok geen noten, maar wel mijn voorkeur
pi_32760318
quote:
Op donderdag 1 december 2005 10:04 schreef BazP het volgende:
Het verschil in smaak tussen de Frikandel thuis en in de Snackbar vind ik nog veel schrikbarender. Overal is een frikandel speciaal lekker, behalve thuis
Gelijk heb je... en om er achter te komen hoe dat kan ben ik ooit aan het experimenteren geslagen.
Volgens mij ligt de truuck bij het opensnijden van de frikandel VOORDAT deze het vet in gaat.
Eenmaal gebakken doe je wat mayo in een boterhamzakje, knipt een punt uit een hoekje en gebruikt dat als spuitzak.
Daarna curry-ketchup en gesnipperde uitjes op de frikandel speciaal en smullen maar

...food... I need food....
pi_32760392
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 17:44 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

arachide is toch pindaolie? ok geen noten, maar wel mijn voorkeur
Arachis hypogaea - Pinda
Dat valt toch ook onder de noten?
  vrijdag 2 december 2005 @ 17:50:38 #48
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32760417
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 17:49 schreef Dr_Gonzo het volgende:

[..]

Arachis hypogaea - Pinda
Dat valt toch ook onder de noten?
een pinda is familie van de boon
pi_32760456
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 17:50 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

een pinda is familie van de boon
Verrek... nooit bij stil gestaan.
Ze groeien i.d.d. erg boon-achtig zo samen in hun pod.
De schil is ook niet hard genoeg om een noot te zijn.
pi_32760543
Doe mij de dunne patatjes uit de supermarkt maar!

Of Raspatat bij de snackbar, dat is ook smullen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')