abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2005 @ 16:51:49 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32700526
Peter R. de Vries: kabinet biedt schijnveiligheid

Uitgegeven: 30 november 2005 15:14
Laatst gewijzigd: 30 november 2005 15:48

DEN HAAG - Veel maatregelen die Nederland heeft genomen om terrorisme te bestrijden, leiden volgens misdaadjournalist Peter R. de Vries alleen maar tot een schijnveiligheid. Het kabinet gaat volgens hem voorbij aan de oorzaken van terrorisme, waarbij de Westerse wereld zelf ook een rol heeft gespeeld.
Volgens De Vries van de Partij voor Rechtvaardigheid, Daadkracht en Vooruitgang (PRDV), die woensdag in Den Haag zijn visie op terrorismebestrijding presenteerde, is het een illusie te denken dat ons land veiliger is geworden door de forse uitbreiding van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de beveiligingsmaatregelen van gebouwen, instanties en personen. De nadruk van de terreurbestrijding moet juist liggen op een alert politieapparaat, dat vooral aanwezig is in buurten en wijken.

Wijkagenten

In de grote steden moeten daarom twee keer zoveel wijkagenten en buurtregisseurs komen, omdat die volgens De Vries in een vroeg stadium kunnen signaleren dat bepaalde mensen radicaliseren. De wijkagent moet ook alle relevante informatie van inlichtingendiensten krijgen over verdachte activiteiten in de buurt.

Persoonsbeveiliging

De Vries pleitte verder voor minder opvallende persoonsbeveiliging. De "opzichtige en overdreven" veiligheidsmaatregelen rond de bedreigde Tweede Kamerleden Hirsi Ali (VVD) en Wilders (Groep Wilders) wakkeren volgens hem het onveiligheidsgevoel aan. De maatregelen hebben veel weg van een "vertoning".

De PRDV ziet er verder heil in om nieuwe allochtonen gedwongen te spreiden, waardoor er geen nieuwe etnische getto's meer ontstaan. Over de criteria die daarbij moeten gelden, liet De Vries zich nog niet uit.

Samir A.

Hij vindt ook dat het mogelijk moet worden om verdachten te kunnen vervolgen die terroristische intenties hebben en over middelen beschikken die daarmee verband kunnen houden. Volgens De Vries is het begrijpelijk dat de recente vrijspraak door het gerechtshof van terreurverdachte Samir A., waar dit speelde, tot onbegrip heeft geleid.

Politici moeten volgens De Vries de oorzaken van terrorisme durven benoemen en die niet langer verzwijgen. Daaraan liggen "twee eeuwen van afgedwongen superioriteit" ten grondslag, die zich onder meer uitte in onderdrukking, koloniale overheersing, uitbuiting, geheime wapenleveranties en discriminatie. De Vries meent dat het vaak de Westerse wereld is geweest die dictatoriale en corrupte regimes in het zadel heeft geholpen om de eigen economische of politieke belangen veilig te stellen.

Grenzeloos naïef

Tweede Kamerlid Wilders noemt de analyse als zou de Westerse wereld het terrorisme aan zichzelf te wijten hebben "grote onzin". "Ik lees in dit stuk wereldvreemde ultralinkse prietpraat", reageert Wilders woensdag. De oplossingen die de PRDV aandraagt, zoals een grotere rol voor de wijkagent, typeert Wilders als "grenzeloos naïef". "Met bromsnor tegen Al Qaida helpen we de aanpak van terreur niet verder."

Ronduit beledigend vindt Wilders de opmerkingen van Peter R. de Vries als zou de zware persoonsbeveiliging van hem en VVD-collega Hirsi Ali overdreven zijn en alleen maar agressie oproepen. "Dat is natuurlijk ver onder de gordel", aldus Wilders.

Aanwinst

De notitie over de aanpak van terreur volgt na de presentatie van de beginselen van de nieuwe partij een maand geleden. Pas als 41 procent van de Nederlanders over twee weken vindt dat Peter R. de Vries een aanwinst voor de landelijke politiek is, gaat de PRDV definitief door. De laatste peiling gaf een percentage van 25 aan.

bron: www.nu.nl
=======================================================================

Een gedurfde positie die De Vries inneemt; pleiten voor meer buurtpolitie, een strengere justitie inzake terroristische plannenmakerij, en tevens "het Westen" wijzen op zijn historische aandeel in de huidige clash of cultures.

Het is natuurlijk alles propaganda en bedoeld om zoveel mogelijk potentiële kiezers binnen te halen, maar toch. Ik mis dit soort geluiden wel eens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 30-11-2005 17:05:41 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32700733
Ik vind dat hij voor een groot deel wel gelijk heeft. Zeker wat betreft de wijkagenten. Maar ook de beveiliging van Wilders en Hirsi Ali, wat zo opzichtig is dat het een beetje een act van de overheid lijkt.
pi_32701014
http://www.prdv.nl/nl/sitemanager/het_prdv_spel.html

Het spelletje is beter .
quote:
1.2.3. Door mee te spelen geven deelnemers toestemming aan de PRDV om het opgegeven emailadres te benaderen voor campagnedoeleinden.
pi_32701021
quote:
Politici moeten volgens De Vries de oorzaken van terrorisme durven benoemen en die niet langer verzwijgen. Daaraan liggen "twee eeuwen van afgedwongen superioriteit" ten grondslag, die zich onder meer uitte in onderdrukking, koloniale overheersing, uitbuiting, geheime wapenleveranties en discriminatie. De Vries meent dat het vaak de Westerse wereld is geweest die dictatoriale en corrupte regimes in het zadel heeft geholpen om de eigen economische of politieke belangen veilig te stellen.
Hier valt nog wel het één en ander op af te dingen hoor.
pi_32701184
quote:
AANBEVELINGEN PRDV VOOR EEN VEILIGE TOEKOMST

* De AIVD hoeft niet zozeer te worden uitgebreid, maar moet wel worden geprofessionaliseerd. De AIVD moet in de terreurbestrijding een ondersteunende in plaats van een leidende rol blijven spelen.
* Extra geld voor de inlichtingendiensten moet in de eerste plaats worden aangewend voor versterking van de Regionale Inlichtingen Diensten (RID), waardoor de afstemming met het politieapparaat veel beter en sneller kan plaatsvinden.
* Het accent op de terreurbestrijding in Nederland moet liggen op een alert politieapparaat, dat met name aanwezig is in buurten en wijken (wijkagent, buurtagent, buurtregisseur) en tijdig radicaliseringprocessen kan signaleren. Daarom moet het aantal buurtregisseurs/wijkagenten in de grote steden minimaal worden verdubbeld.
* De informatiepositie van de wijkagent moet worden versterkt. Het mag niet (meer) voorkomen dat na een incident blijkt dat de AIVD over bepaalde verdachte activiteiten op de hoogte was en de wijkagent c.q. politie niet. Ook die basisinformatie moet meer worden gedeeld.
* De interne beveiligingsinstanties in Nederland (politie, AIVD, Koninklijke Marechaussee, Douane etc.) worden ondergebracht in een Ministerie van Veiligheid. Kennis, ervaring, middelen en databestanden moeten zoveel mogelijk worden gekoppeld. De samenwerking tussen alle diensten die zich met veiligheid bezighouden moet worden versterkt.
* Verdachten van wie wordt vastgesteld dat zij terroristische intenties hebben en bovendien de beschikking hebben over middelen die met die intenties in verband kunnen worden gebracht, moeten strafrechtelijk veroordeeld worden, ook als het, zoals bij Samir A., gaat om relatief ondeugdelijke middelen.
* Het besef moet doordringen dat veiligheid niet alleen te koop is door politie- en inlichtingdiensten uit
Samenvatting terrorisme-visie van de PRDV.
pi_32701188
quote:
Grenzeloos naïef

Tweede Kamerlid Wilders noemt de analyse als zou de Westerse wereld het terrorisme aan zichzelf te wijten hebben "grote onzin". "Ik lees in dit stuk wereldvreemde ultralinkse prietpraat", reageert Wilders woensdag. De oplossingen die de PRDV aandraagt, zoals een grotere rol voor de wijkagent, typeert Wilders als "grenzeloos naïef". "Met bromsnor tegen Al Qaida helpen we de aanpak van terreur niet verder."
Wilders . Geweldig die reacties, hebben we weer wat te lachen.

Maar het is inderdaad linkse prietpraat, maar waarom De Vries dit wil snap ik niet:
quote:
Hij vindt ook dat het mogelijk moet worden om verdachten te kunnen vervolgen die terroristische intenties hebben en over middelen beschikken die daarmee verband kunnen houden. Volgens De Vries is het begrijpelijk dat de recente vrijspraak door het gerechtshof van terreurverdachte Samir A., waar dit speelde, tot onbegrip heeft geleid.
Grappig, dus hij wil nog verder gaan dan het kabinet .
pi_32701244
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Wilders . Geweldig die reacties, hebben we weer wat te lachen.

Maar het is inderdaad linkse prietpraat, maar waarom De Vries dit wil snap ik niet:
[..]

Grappig, dus hij wil nog verder gaan dan het kabinet .
De reactie van Wilders
  woensdag 30 november 2005 @ 17:27:09 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32701640
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:06 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Er valt tegelijkertijd wel wat voor te zeggen.

Dat-ie het durft te suggereren, in deze tijden van wilderiaanse hysterie, vind ik al veelbelovend.
pi_32701734
Dat het kabinet schijnveiligheid biedt mag inderdaad wel een keer de aandacht krijgen. Misschien schudt dat achterlijk Nederland wel wakker.
pi_32704161
Hij is goed bezig, als hij dit soort statements weet vast te houden en z'n ego even opzij zet, dan kan ie nog best een leuke nieuwkomer worden
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_32704761
Tenminste een nieuwe politicus die gewoon zegt wat ie vindt zonder meteen te vervallen in stomzinnig ultrarechts gelul dat kant noch wal raakt. Valt me heel erg mee van hem!

Wat de reactie van Wilders betreft, ach.... dat die man wereldvreemd of een ultrarechtse net-geen-neo-nazi in een leuke verpakking is wist ieder weldenkend mens al langer. Petertje R heeft namelijk gelijk.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 30 november 2005 @ 23:14:12 #12
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32713165
Vooral dat van wijkagenten zint me wel.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32715227
quote:
Op woensdag 30 november 2005 23:14 schreef Yildiz het volgende:
Vooral dat van wijkagenten zint me wel.
Dat is ook een bewezen vorm van wetshandhaving gebleken. Wijkagenten bereiken meer dan andere agenten om de simpele reden dat ze de mensen kennen.

Vroegah (ja, ik weet het) waren er ook agenten te voet in de wijken, nu zitten ze allemaal anoniem in hun busje, mischien een ideetje om niet 1 wijkagent maar 5-6 per wijk te hebben.
Zal best geld kosten maar kleine criminaliteit kost veel meer.
  donderdag 1 december 2005 @ 00:36:16 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32715633
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:19 schreef Tijger_m het volgende:
Dat is ook een bewezen vorm van wetshandhaving gebleken. Wijkagenten bereiken meer dan andere agenten om de simpele reden dat ze de mensen kennen.
Daarom is het ook zo stuitend dat Wilders hun werk degradeert tot bromsnorren in de marge - alsof het tweederangs parkeerdienders zijn.
pi_32715790
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:36 schreef Ringo het volgende:

Daarom is het ook zo stuitend dat Wilders hun werk degradeert tot bromsnorren in de marge - alsof het tweederangs parkeerdienders zijn.
Tja, had jij iets intelligenters van Wilders verwacht dan?
  donderdag 1 december 2005 @ 00:56:22 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32716052
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:43 schreef Tijger_m het volgende:
Tja, had jij iets intelligenters van Wilders verwacht dan?
Ik had niet verwacht dat hij zijn persoonlijke frustraties zo zou botvieren op de degenen wier dagelijkse inzet hij eigenlijk zou moeten prijzen.
Laf demagogisch onderkruipsel.
Gepruikte drol uit Neêrlands blinde darm.

. Genoeg woorden aan hem vuil gemaakt.
pi_32720957
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:06 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Wij wachten in spanning uw onderbouwing af. .
I´m back.
pi_32724640
quote:
Op donderdag 1 december 2005 10:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wij wachten in spanning uw onderbouwing af. .
Ik ben ook benieuwd
pi_32724750
Die Peter R. de Vries valt me allengs mee.
A spoonful of sugar...
pi_32724814
Toch vind heb ik nog steeds het gevoel dat zijn programmapunten als los zand een partij-programma vormt. Ik vind er niet echt een samenhang in zitten, maar dit is eigenlijk meer een gevoel.

Maar ik wil Peter wel aan het werk zien in Den Haag, ik ben benieuwd of hij het werkelijk gaat "opschudden".
pi_34039122
dit kabinet zorgt voor misdaad, peter lost t op

dus wattie nou wil
Jusqu'ici tout va bien...
  zaterdag 14 januari 2006 @ 03:11:56 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34039180
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 03:08 schreef Manono het volgende:
dit kabinet zorgt voor misdaad, peter lost t op

dus wattie nou wil
Kun je een voorbeeld geven van hoe dit kabinet zorgt voor misdaad? Dat zou je overweldigende betoog namelijk misschien wat ruggegraat geven.
pi_34039330
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 03:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Kun je een voorbeeld geven van hoe dit kabinet zorgt voor misdaad? Dat zou je overweldigende betoog namelijk misschien wat ruggegraat geven.
ff geen zin sorry
Jusqu'ici tout va bien...
pi_34039407
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 03:21 schreef Manono het volgende:

ff geen zin sorry
Manono blijft een coole meid.
Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
You are a legend in a lovely game
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')