abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:52:52 #51
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32673380
met TS eens
bovendien zijn het laaggekwalificeerde mensen die eigenlijk niet hier horen te zijn (het zijn tenslotte economische vluchtelingen). Ze vervuilen de statistieken dus.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32675263
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:43 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
wat is de definitie van armoede, volgens de onderzoek?
"De lage-inkomensgrens kwam in dat jaar voor een alleenstaande uit op 850 euro netto per maand. Nu heeft 10,5 procent van de huishoudens een laag inkomen."

Zie ook nu.nl
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
Vul je zakken met niets doen op het internet!
  dinsdag 29 november 2005 @ 17:34:45 #53
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_32675727
Armoede wordt dus gelijk gesteld aan het hebben van een laag inkomen?

Dan maak ik me vanaf nu dus niet meer druk om armoede.
pi_32675932
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:16 schreef Steijn het volgende:
Op NOS-Teletekst trof ik het volgende bericht aan:
[..]

Dus als ik het goed begrijp noemt men een laag inkomen tegenwoordig al armoede. Ik vind het echt verwend, armoede is in mijn ogen nog net kunnen blijven leven met de middelen die je hebt. Maar daar denkt men dus tegenwoordig heel anders over Even voor de mensen die het niet weten, een laag inkomen betekent in Nederland nog altijd een inkomen van rond de 10000 euro per jaar. Het is totaal onzinnig om in Nederland te spreken van armoede.
Armoede is een tamelijk precies omschreven begrip; het houdt in dat iemand in een land minder dan 60% het nationale gemiddelde verdient.

Dat betekent dat armoede in Nederland iets anders is dan armoede in Somalië.
  dinsdag 29 november 2005 @ 17:49:57 #55
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32676104
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 17:43 schreef HiZ het volgende:

[..]

Armoede is een tamelijk precies omschreven begrip; het houdt in dat iemand in een land minder dan 60% het nationale gemiddelde verdient.

het is dus een definitie waar je mee moet uitkijken. Mensen proberen je zo vaak te bedotten. Een arme in de USa is dus relatief erg rijk en IMO dus ook niet echt arm.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32676737
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 17:49 schreef McCarthy het volgende:

[..]

het is dus een definitie waar je mee moet uitkijken. Mensen proberen je zo vaak te bedotten. Een arme in de USa is dus relatief erg rijk en IMO dus ook niet echt arm.
Op een wereldschaal is zo iemand inderdaad rijk, maar in zijn eigenland steekt het allemaal heel erg pover af. Ik zou het verschil tussen mijn huidige inkomen en de Nederlandse armoedegrens als zeer pijnlijke achteruitgang ervaren in mijn keuzevrijheid.
pi_32677820
Op 2 vandaag kwam duidelijk naar voren dat de "ruifeters" (niet rot bedoeld) de armsten zijn. Van de werkenden was maar een klein percentage dat weer hoofdzakelijk bepaald werd door kleine zelfstandigen.
pi_32678667
quote:

[..]

Ha! Wanneer ben je dan arm in Monaco?
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_32678883
quote:

[..]

Dat betekent tevens dat armoede in Nederland héél erg meevalt. Veel van deze 'armen' hebben tv, breedbandverbinding, ... , .... etc etc
In de westerse wereld denkt iedereen automatisch recht te hebben op allerhande luxe-goederen.
"If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
pi_32679058
Moet armoede dan gelijk zijn dat je naakt rondloopt en geen brood kunt kopen? Wel een beetje in perspectief zetten als het aan mij ligt. Natuurlijk hoeven mensen geen plasma tv's, maar ik vind wel dat elk gezin een tv en internet zou moeten kunnen veroorloven. En om eerlijk te zijn vind ik 10.000 euro helemaal geen rare grens. Als je daarmee bijvoorbeeld 2 volwassen en 2 kinderen van moet onderhouden, nou succes.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
  dinsdag 29 november 2005 @ 19:50:32 #61
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_32679173
De schuld ligt bij de gezinnen zelf. Er zijn namelijk ook zat gezinnen die wél rond kunnen komen. Dan maar geen ¤300 per maand sturen naar je familie op de Antillen.

En armoede vind ik niet echt gepast, als hier geen mensen dood gaan van de honger, bij wijze van spreken.
Ten percent faster with a sturdier frame
  FOK!fotograaf dinsdag 29 november 2005 @ 19:51:27 #62
18921 freud
Who's John Galt?
pi_32679193
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 19:45 schreef Avani het volgende:
Moet armoede dan gelijk zijn dat je naakt rondloopt en geen brood kunt kopen? Wel een beetje in perspectief zetten als het aan mij ligt. Natuurlijk hoeven mensen geen plasma tv's, maar ik vind wel dat elk gezin een tv en internet zou moeten kunnen veroorloven. En om eerlijk te zijn vind ik 10.000 euro helemaal geen rare grens. Als je daarmee bijvoorbeeld 2 volwassen en 2 kinderen van moet onderhouden, nou succes.
Tja, tv n internet zijn geen levensbehoeften imo. Ook kan een gemiddelde scholier op school ook internetten, dus is het thuis een luxe. En als je zo weinig verdient, dan zou ik sowiso al niet aan de kids gaan. Ik ben namelijk van mening dat je alleen kinderen moet nemen als je een goeie financiele basis en toekomst hebt. Maar goed, 10K is krap, maar het is vaak ook terug te leiden naar keuzes die men heeft gemaakt inzake scholing etc. Het is imo maar in weini gevallen zo dat iemand buiten zijn/haar schuld om 'arm' is.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 29 november 2005 @ 19:53:24 #63
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_32679233
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 19:51 schreef freud het volgende:

[..]

Tja, tv n internet zijn geen levensbehoeften imo. Ook kan een gemiddelde scholier op school ook internetten, dus is het thuis een luxe. En als je zo weinig verdient, dan zou ik sowiso al niet aan de kids gaan. Ik ben namelijk van mening dat je alleen kinderen moet nemen als je een goeie financiele basis en toekomst hebt. Maar goed, 10K is krap, maar het is vaak ook terug te leiden naar keuzes die men heeft gemaakt inzake scholing etc. Het is imo maar in weini gevallen zo dat iemand buiten zijn/haar schuld om 'arm' is.
Je kan ook arm zijn gewonden als je al kinderen heeft. En een computer en internet zijn geen basisbehoeften inderdaad, maar dan zijn een TV en wasmachine dat ook niet. Een computer met internet hoeft niet zoveel te kosten. Tweedehands heb je genoeg leuke PC's voor ¤200, en tegenwoordig kan je voor ¤25 per maand bellen én internetten bij Wanadoo, en nog redelijk snel ook.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_32679768
armoede en Nederland.
Wat mis ik?
  dinsdag 29 november 2005 @ 21:00:46 #65
128046 AnnaStesia
Superfunkycalifragisexy
pi_32680440
Op het RTL nieuws:
De armoede grens in Nederland ligt bij een alleenstaande op 850 euro NETTO per maand en voor een gezin met 2 kinderen op 1600 NETTO per maand
Dat vind ik nu niet bepaald armoe hoor!!
pi_32680514
Ik vind dat dus wel armoe. Ik zou m'n hele levenstijl moeten gaan aanpassen als ik nog maar 1600 netto per maand had, en ik heb geen eens kinderen.
  dinsdag 29 november 2005 @ 21:09:25 #67
128046 AnnaStesia
Superfunkycalifragisexy
pi_32680675
HUH???
Dan doe ik het goed!!
Wij hebben 1385 euro,4 kinderen,geen schulden,een wasmachine en droger en een auto :-)
Kinderen gaan met volle buiken naar school en bed en lopen er goed gekleed bij.
Oke,op vakantie gaan we niet maar verder niks te klagen hoor!
Heb zelfs(ietsje) spaargeld
pi_32680764
Eh, wij hebben samen ongeveer ¤3300, geen kinderen, alleen een hypotheekschuld van ¤107.000 en een wasmachine en een droger, een auto hebben we nog wel, maar die gaat er binnenkort uit omdat we 'm te weinig gebruiken.

Daarnaast hebben we een tweede huis (vrij van hypotheek) in Istanbul waar ik zo'n beetje eens in de 4-5 weken heenga.

Spaargeld ook nog een beetje, maar het meeste is onlangs gebruikt om de hypotheekschuld te verlagen.
pi_32680933
Je levensstijl moeten aanpassen lijkt mij nou niet helemaal hetzelfde als armoede lijden, wel?

M.i. kun je in Nederland wel arm zijn, maar niet buiten je schuld arm zijn. Je kunt wel buiten je schuld weinig te besteden hebben, maar met het Nederlandse sociale beleid van uitkeringen kom je alleen echt in de problemen als je zo stom bent om je geld te vergokken, of te besteden aan Wehkamp-bestellingen, of een lening aan te gaan bij die enge bedrijfjes die altijd overdag op tv adverteren. DAN kun je op straat komen te staan, als je gewoon fatsoenlijk budgetteert gebeurt dat niet. Ook niet als je vijf kinderen hebt, want dan heb je recht op allerlei compensaties. (Nee daar word je niet rijk van, maar dat zeg ik ook niet, ik zeg dat je niet in enorme problemen komt)

Rondkomen kan in Nederland iedereen lukken die daar een beetje z'n best voor doet. Dat je niet op vakantie, uit eten of naar de film kunt is klote, maar dat vind ik niet onder armoede vallen. Iemand die de eindjes maar met moeite aan elkaar kan knopen kan prima gelukkig zijn. Ik vind het maar vreemd om te lezen dat bovengenoemde extraatjes door veel mensen niet als extraatjes worden gezien maar als noodzakelijkheden, terwijl wij vroeger ook niet op vakantie konden, nooit uit eten gingen, elkaars kleren afdroegen, geen auto hadden, en ik werkelijk nooit het idee heb gehad dat ik wat tekort kwam of miste, op materieel gebied.
  dinsdag 29 november 2005 @ 21:22:10 #70
128046 AnnaStesia
Superfunkycalifragisexy
pi_32681047
Oke
Ik kan me voorstellen dat je het niet red van 1600 euro.
Iedereen heeft een andere levensstandaard,voor ons zou 1600 euro veel zijn.
Wij hebben het financieel ook veel beter gehad,toen kon ik me ook niet voorstellen om het met de helft te moeten doen,maar het lukt toch.
Ik voel me alleen geen "armoede geval" ik heb het goed,heb tevreden kinderen een leuk huis.

Ik heb altijd al naar Istanbul willen gaan
  dinsdag 29 november 2005 @ 21:24:33 #71
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32681125
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 21:09 schreef AnnaStesia het volgende:
HUH???
Dan doe ik het goed!!
Wij hebben 1385 euro,4 kinderen,geen schulden,een wasmachine en droger en een auto :-)
Kinderen gaan met volle buiken naar school en bed en lopen er goed gekleed bij.
Oke,op vakantie gaan we niet maar verder niks te klagen hoor!
Heb zelfs(ietsje) spaargeld
Respect
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
  dinsdag 29 november 2005 @ 21:36:05 #72
128046 AnnaStesia
Superfunkycalifragisexy
pi_32681460
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 21:24 schreef Speed-Addicted het volgende:

[..]

Respect

Dank je!
Het enige wat ik mis is sporten,mijn kinderen sporten wel allemaal maar voor moeders zit het er niet in.
Als we nu in de bijstand zouden zitten(1099 euro...das pas armoe!!)werd dat vergoed
pi_32681534
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 21:22 schreef AnnaStesia het volgende:
Oke

Ik heb altijd al naar Istanbul willen gaan
Moet je doen, het is een leuke stad, maar dan wel in de lente of herfst.

Wat ik bedoelde is 'armoede is altijd relatief', voor andere mensen heb ik misschien een naar decadentie neigende levensstijl, maar ik zou 'm heel erg missen als ik 'm moest opgeven. En dat zou zeker het geval zijn als ik het zou moeten doen met een inkomen van ¤1600. Dan kan ik nog wel rondkomen, maar niet meer de leuke dingen doen die ik nu zonder al te veel nadenken kan doen.

Ik denk ook zeker niet dat 'arme' mensen in Nederland het zo geweldig hebben. Volgens mij zijn hier in Nederland zaken als telefoon, internet, televisie en zo wel degelijk onderdelen geworden van het basispakket. Ik denk dat je als kind echt een achterstand oploopt in een computerloos of internetvrij huis. Als je in de situatie komt dat je dat soort dingen niet meer kunt doen zonder een strakke budgettering en besparingen op andere basiszaken, dan ben je in mijn ogen wel degelijk echt arm.
pi_32681709
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 21:39 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat je als kind echt een achterstand oploopt in een computerloos of internetvrij huis.
Gut ja, zo is het nu eenmaal. Vroeger had driekwart van de bevolking automatisch een achterstand omdat ze niet de kans kregen fatsoenlijk onderwijs te volgen. En ik en buurtgenootjes hadden op het gymnasium absoluut een achterstand op die klasgenoten die door hun ouders meegenomen werden naar Rome, musea, concerten en dure muzieklessen konden volgen omdat dat zo goed was voor hun ontwikkeling.

Is het armoede als je niet alles hebt wat de meeste anderen om je heen wel hebben? Ik vind van niet. Het kan wel VERVELEND en lastig zijn als je niet alles hebt wat de meeste anderen om je heen wel hebben. Maar mijn definitie van armoede is toch echt anders dan dat hoor.

(Overigens had ik vijf jaar geleden een collega die uit principe geen televisie had. Ik heb bij zijn twee kinderen nooit iets van een achterstand in ontwikkeling kunnen constateren, ik zou zelfs bijna zeggen integendeel.)
pi_32683482
Geen TV hebben vind ik iets anders. Ouders die die keuze maken zorgen vaak dat hun kinderen voldoende worden gestimuleerd op andere manieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')