abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36916418
quote:
Op donderdag 13 april 2006 11:32 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Het is ook bizar dat kinderen op een dergelijke manier een label opgeplakt krijgen / de religie van hun ouders erven, ook kinderen hebben het recht om als ze ertoe in staat zijn een eigen vrije keuze te maken, en religieus onderwijs van jongs af aan is nu juist bedoeld om dat te voorkomen.
Nee, dat is niet waarvoor religieus onderwijs bedoeld is. Dat is bedoeld om kinderen de waarheid te leren - zoals diens ouders die zien. Zoals jij jouw kinderen jouw waarheid wil leren.
Daarna kunnen de kindertjes hun eigen oordeel vellen. Jij denkt dat kindertjes beter in staat zijn een oordeel te vormen als ze het vanuit jouw gezichtpunt bezien.

Datzelfde denkt een godsgelovige. Die vindt dat je een kind een belangrijke waarheid onthoudt als je het kind niet kent in de waarheid over god (of het spagettimonster, daar gaat het niet om).

Jouw gezichtspunt is niet anders dan dat van hun. Als jij niet wil dat zij jou kunnen dwingen tot hun visie moet jij niet willen hun te dwingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 13 april 2006 @ 12:08:17 #127
3542 Gia
User under construction
pi_36916666
quote:
Op donderdag 13 april 2006 11:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Vrijheid van godsdienst is geen verbod op godsdienst. Kinderen een geloof aanleren is een deel van vrijheid van godsdienst. Als staat bepalen welke godsdienst (of géén godsdienst) de ouders hun kinderen moeten leren is geen vrijheid.
Dat doet de staat dan toch ook helemaal niet!
Het staat ouders vrij hun kinderen een geloof bij te brengen. Maar dat hoeft niet op school.
Als er geen bijzondere scholen meer zijn, betekent dat niet dat het bijbrengen van een geloof verboden is.
pi_36916904
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat doet de staat dan toch ook helemaal niet!
Het staat ouders vrij hun kinderen een geloof bij te brengen. Maar dat hoeft niet op school.
Als er geen bijzondere scholen meer zijn, betekent dat niet dat het bijbrengen van een geloof verboden is.
Als je verbiedt geschiedenisonderwijs gekleurd door een geloofsovertuiging te geven dan beperkt je wel de vrijheid van godsdienst. Als je verordent dat er in de godsdienstles aandacht geschonken moet worden aan verschillende godsdiensten dan beperkt je wel de vrijheid. Als je bepaalt dat kinderen moeten leren dat alle mensen gelijk zijn beperkt je ook de vrijheid.

Er is ook een vrijheid om dingen te weigeren. Sommigen zullen lessen waarin geleerd wordt over andere godsdiensten willen weigeren. En dat staat ze vrij. De staat heeft niet te bepalen wat je leert; afgezien van rekenen, schrijven en de wet. Al de rest is vrije invulling waarin de staat niet heeft te bepalen wat wel en wat niet tot de juiste lezing van de wereld en de geschiedenis behoort.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36917793
quote:
Op donderdag 13 april 2006 11:38 schreef speknek het volgende:
Ik weet zelf ook geen pasklaar antwoord op dit theoretische probleem, trouwens. Intuitief zou je natuurlijk zeggen, het humanisme, en gematigde vormen van de wereldreligie's, boeddhisme en nog wat dingen zijn wel toegestaan, extremistische varianten niet. Maar ook dat is natuurlijk stelling kiezen als overheid, terwijl je dat eigenlijk niet zou mogen doen. Daarbij is varianten van een religie wel toelaten, en andere niet, nogal moeilijk haalbaar.

Maar als het om gesubsidieerd onderwijs gaat is het mijns insziens vrij simpel. We hebben een vrijheid van godsdienst in de grondwet zitten, de overheid zou zich niet mogen inmengen in de religie van de inwoners, en dus kan een bijzondere school, waar kinderen een godsdienst aangeleerd krijgen, wettelijk gezien niet.
Ik denk ook niet dat er in de theorie een pasklare oplossing te vinden is. Het zal nu eenmaal in de maatschappij tussen mensen onderling geregeld moeten worden. De staat moet voor het kader zorgen.
Over het extremisme. Ik denk dat we het nu al vrij goed doen. In principe zijn alle religies toegestaan mits ze onze rechten van de mens respecteren en in de praktijk uitdragen. Die fundamentalistische groep christenen die je een aantal jaren geleden in Zwitserland had en die collectief zelfmoord gepleegd hebben (Tempel van de zon of zoiets?) zijn terecht verboden in nederland. Dit kun je ook overdragen in het onderwijs. Als een islamtische school vervalt tot een opleidingskamp van Al Quada moet en zal het natuurlijk snel afgelopen zijn.

Ik vind trouwens wel dat het onderwijs in nederland ervoor moet zorgen dat de leerlingen met alle facetten van de samenleving bekend worden en dat ze hun weg kunnen vinden in onze samenleving. Om het kort door de bocht te zeggen: dat ze "brave opppassende burgers (kunnen) worden". Religie is nu eenmaal hoe je het went of keert een belangrijk onderdeel van onze samenleving. En dat is iets wat op school behandeld moet worden. Net zoals economie, politiek,sociale complexiteit en gender behandeld moeten worden.

Ik ben trouwens niet tegen een discussie over de zin van bijzonder onderwijs. Die wil ik best voeren. Wel ben ik van mening dat les over religie in het onderwijs thuishoort. En als je dat dan toch doet, dan kun je het het best doen vanuit het perspectief van de leerlingen. Als je op een beter systeem uitkomt dan het bijzonder/openbaar onderwijs hoor ik het graag.

@Gia. Tweede klas was het inderdaad. Ik moet zeggen dat het me verbaasd dat er op school (niet toevallig alleen de school waar jouw kinderen heengaan?) niets meer aan communie gedaan wordt. In mijn tijd, midden jaren tachtig, gebeurde dat nog wel en zo lang geleden is dat nu ook alweer niet.
  donderdag 13 april 2006 @ 12:52:27 #130
8369 speknek
Another day another slay
pi_36918022
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:16 schreef sigme het volgende:
Er is ook een vrijheid om dingen te weigeren. Sommigen zullen lessen waarin geleerd wordt over andere godsdiensten willen weigeren. En dat staat ze vrij. De staat heeft niet te bepalen wat je leert; afgezien van rekenen, schrijven en de wet. Al de rest is vrije invulling waarin de staat niet heeft te bepalen wat wel en wat niet tot de juiste lezing van de wereld en de geschiedenis behoort.
Juist, dus zou de staat geen religieus onderwijs mogen aanbieden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 13 april 2006 @ 13:00:40 #131
8369 speknek
Another day another slay
pi_36918292
quote:
Op donderdag 13 april 2006 11:55 schreef sigme het volgende:
Vrijheid van godsdienst is geen verbod op godsdienst. Kinderen een geloof aanleren is een deel van vrijheid van godsdienst. Als staat bepalen welke godsdienst (of géén godsdienst) de ouders hun kinderen moeten leren is geen vrijheid.
School is geen vrijheid. Kinderen iets aanleren is geen vrijheid. Volgens mij verwar je libertarisme met liberalisme. En dan nog: je eigen vrijheid eindigt waar die van de ander in het geding komt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_36918985
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:00 schreef speknek het volgende:

[..]

School is geen vrijheid. Kinderen iets aanleren is geen vrijheid.
Nee, dat is geen vrijheid, dat is leren. En het is de vrijheid van de burger om de eigen kinderen iets te leren. Niet de vrijheid van de staat te bepalen wat kinderen moeten leren. Dat laatste heet staatsdwang.
quote:
Volgens mij verwar je libertarisme met liberalisme.
Ik heb geen van beide termen recent in dit topic gebruikt dus het is mij niet duidelijk waarom jij denkt dat ik die verwar.
quote:
En dan nog: je eigen vrijheid eindigt waar die van de ander in het geding komt.
Luister: kinderen zijn niet vrij. Ze zijn van ouders. Ze zijn niet handelingsbevoegd en niet handelsbekwaam. Het is niet aan de staat om te bepalen wat de kindertjes voor lessen krijgen, dat is aan de ouders. Daarom mogen ouders ook vrij scholen stichten. Inclusief de eigen kijk op de wereld en de geschiedenis.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36919923
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 19:06 schreef Floripas het volgende:
Krijg jij de indruk dat Franse kinderen geindoctrineerd zijn?
Slecht voorbeeld, het staatsonderwijs in Frankrijk is feitelijk een verdunde vorm van Frans "kemalisme".
  donderdag 13 april 2006 @ 14:00:40 #134
8369 speknek
Another day another slay
pi_36920234
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:22 schreef sigme het volgende:
Luister: kinderen zijn niet vrij. Ze zijn van ouders. Ze zijn niet handelingsbevoegd en niet handelsbekwaam. Het is niet aan de staat om te bepalen wat de kindertjes voor lessen krijgen, dat is aan de ouders. Daarom mogen ouders ook vrij scholen stichten. Inclusief de eigen kijk op de wereld en de geschiedenis.
Luister: ze hebben wel rechten, waaronder het recht op vrijheid van godsdienst.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 13 april 2006 @ 14:03:23 #135
8369 speknek
Another day another slay
pi_36920317
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:50 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Slecht voorbeeld, het staatsonderwijs in Frankrijk is feitelijk een verdunde vorm van Frans "kemalisme".
En het Amerikaanse staatsonderwijs?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_36920400
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:00 schreef speknek het volgende:
Luister: ze hebben wel rechten, waaronder het recht op vrijheid van godsdienst.
Ik denk dat iemand die op een normale Christelijke basisschool heeft gezeten een meer evenwichtige keuze kan maken m.b.t. tot z'n geloof dan iemand die een openbare basisschool heeft gevolgd.
pi_36920538
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:03 schreef speknek het volgende:
En het Amerikaanse staatsonderwijs?
Daar ben ik minder bekend mee, maar dat wordt eveneens gebruikt om de staatsvorm te legitimeren.
  donderdag 13 april 2006 @ 14:12:46 #138
8369 speknek
Another day another slay
pi_36920658
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:05 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik denk dat iemand die op een normale Christelijke basisschool heeft gezeten een meer evenwichtige keuze kan maken m.b.t. tot z'n geloof dan iemand die een openbare basisschool heeft gevolgd.
Ik vind dat wel een interessante overweging, maar los daarvan, lijkt vrijheid van godsdienst me in de eerste plaats een staatskundige neutraliteit t.o.v. godsdienst, en pas in de tweede plaats het recht een evenwichtige keuze te maken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_36920750
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Luister: ze hebben wel rechten, waaronder het recht op vrijheid van godsdienst.
Dus je wil ze niet álle rechten ontnemen? Hoe grootmoedig van je!
Dus ze mogen hun godsdienst - hun visie op de wereld wel hebben, maar ze moeten jouw visie op de wereld via het schoolonderwijs ook tot zich nemen.

Gelukkig hebben we ook recht op vrij onderwijs. . Zodat eenieder zijn kinderen naar believen kan leren of de paus een man in jurk of een heilig man is. En niet hoeft te accepteren dat een staatsdienaar kinderen als waarheid leert dat de paus een man in jurk is. Of een heilig man. Afhankelijk van hoe de pet van de staat staat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36921147
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik vind dat wel een interessante overweging, maar los daarvan, lijkt vrijheid van godsdienst me in de eerste plaats een staatskundige neutraliteit t.o.v. godsdienst, en pas in de tweede plaats het recht een evenwichtige keuze te maken.
Maar dat doet de staat toch ook. De staat bemoeit zich bij mijn weten niet met de inhoud van de godsdienstlessen. Het enige wat ze doet is een mogenlijkheid creeren voor bijzonder onderwijs. Ik vind dat geen aantasting van de scheiding tussen kerk en staat. Of mag de staat ook niet meedenken/financieren met de bouw van nieuwe kerken en moskeen, christelijke instellingen etc.
  donderdag 13 april 2006 @ 14:30:57 #141
8369 speknek
Another day another slay
pi_36921333
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:15 schreef sigme het volgende:
Dus je wil ze niet álle rechten ontnemen? Hoe grootmoedig van je!
Dus ze mogen hun godsdienst - hun visie op de wereld wel hebben, maar ze moeten jouw visie op de wereld via het schoolonderwijs ook tot zich nemen.
Volgens mij ben jij de enige die ze rechten wil ontnemen anders.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 13 april 2006 @ 14:32:53 #142
8369 speknek
Another day another slay
pi_36921415
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:25 schreef Zemi77 het volgende:
Maar dat doet de staat toch ook. De staat bemoeit zich bij mijn weten niet met de inhoud van de godsdienstlessen. Het enige wat ze doet is een mogenlijkheid creeren voor bijzonder onderwijs. Ik vind dat geen aantasting van de scheiding tussen kerk en staat.
Ik wel. En alle andere landen behalve Nederland ook.
quote:
Of mag de staat ook niet meedenken/financieren met de bouw van nieuwe kerken en moskeen, christelijke instellingen etc.
Inderdaad.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_36921435
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik vind dat wel een interessante overweging, maar los daarvan, lijkt vrijheid van godsdienst me in de eerste plaats een staatskundige neutraliteit t.o.v. godsdienst, en pas in de tweede plaats het recht een evenwichtige keuze te maken.
Ik zou zeggen, er bestaat helemaal geen recht op een evenwichtige keuze. Het enige is dat de staat zich niet bemoeit met de keuze. Er is helemaal niemand die kan uitmaken wat het evenwicht is in deze.

Gelovigen zullen vinden dat je alleen een evenwichtige keuze kan maken als je weet wat er in de heilige geschriften staat, wat de religieuze leiders en uitleggers ervan vinden, hoe het allemaal zo gekomen is enzo. Als je god kent, zeg maar.

Ongelovigen vinden dat je alleen een evenwichtige keuze kan maken als je min of meer bóven de materie staat, geloven beschouwt en er dan eventueel eentje uitpikt.

Maar de een heeft niet meer gelijk dan de ander. Ze vinden gewoon elk (niet toevallig) dat zij de juiste visie, het juiste evenwicht hebben, om de wereld goed te duiden. Inclusief hun duiding van mensen die een andere visie hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 13 april 2006 @ 14:36:21 #144
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36921551
quote:
Begeleiding mbo-leerlingen ondermaats

Uitgegeven: 13 april 2006 10:41
Laatst gewijzigd: 13 april 2006 10:42
ARNHEM - Veel mbo-opleidingen zijn zo druk bezig met reorganisaties dat de begeleiding van leerlingen en de bestrijding van schooluitval er bij inschieten. Dat concludeert het Landelijke Werkverband Risicogroepen, een samenwerking van de regionale opleidingen centra (roc's), in een donderdag gepubliceerd onderzoek.

Het LWR herhaalde een onderzoek uit 1998 onder alle veertig roc's. De situatie is volgens onderzoeker E. van Eijndhoven niet noemenswaardig verbeterd. Bijna de helft van de mbo-leerlingen verlaat de opleiding zonder diploma.

Van een direct verband tussen fusies en veelvuldige wisselingen in de colleges van bestuur en de hoge schooluitval wilde Van Eijndhoven niet spreken. "Maar er is een constante beweging in de organisaties, die afleidt van het leerproces."

Uitval

Bovendien blijken veel roc's slecht zicht te hebben op de uitval van leerlingen. "Dat heeft te maken met schaalgrootte, gebrek aan interesse en het idee dat het om bijna-volwassenen gaat die hun eigen keuzes maken", zei de onderzoeker. In de meestal grote scholen weten de afzonderlijke opleidingen vaak niet van elkaar hoe ze vroegtijdig schoolverlaten proberen te bestrijden.

In ruim de helft van de roc's is volgens het onderzoek een reorganisatie gaande. Twintig van de veertig geven meer dan 30 procent van hun budget uit aan management en centrale diensten. Slechts drie geven meer dan 85 procent van het geld uit aan lesgeven.

Schoolverlaters

Volgens de BVe Raad, de koepel van het middelbaar beroepsonderwijs, is het onderzoek op ondeugdelijke cijfers gebaseerd. Het rapport stelt het aantal voortijdige schoolverlaters van 16 tot 23 jaar op ruim 60.000.

Diploma

Dat betreft echter niet alleen mbo-leerlingen, aldus een woordvoerster van de BVe Raad. Bovendien heeft 30 procent daarvan wel een diploma, ook al is dat geen zogeheten startkwalificatie voor het beroep dat ze willen uitoefenen. Ook hebben de onderzoekers jongeren meegeteld die weer met hun opleiding zijn begonnen. Verder blijft onvermeld dat 70 procent een baan heeft.

Maatschappelijk probleem

De BVe Raad erkent volgens de woordvoerster dat vroegtijdig schoolverlaten in het mbo een maatschappelijk probleem is. De cijfers wijzen echter uit dat de aanpak van de roc's vruchten begint af te werpen. Het aantal uitvallers is volgens haar licht gedaald van 28.000 in 2002/2003 tot 26.000 in 2003/2004.

De roc's zeggen extra geld nodig te hebben voor de intensieve individuele begeleiding van mbo-leerlingen. Het wachten is volgens de BVe Raad op een kabinetsbesluit daarover.
bron
Als het zo erbarmelijk slecht geregeld is in het MBO, dat reorganiseren belangrijker is dan goed onderwijs, dan zou ik ook zeggen, geef het maar aan de markt. Tenslotte gedraagt het mbo zich al als marktgericht.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  donderdag 13 april 2006 @ 14:37:36 #145
8369 speknek
Another day another slay
pi_36921588
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:09 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Daar ben ik minder bekend mee, maar dat wordt eveneens gebruikt om de staatsvorm te legitimeren.
Kun je dit uitleggen? Wij legitimeren onze humanistische wetgeving misschien ook wel met humanistisch onderwijs, maar ik neem niet aan dat je dat bedoelt?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 13 april 2006 @ 14:40:25 #146
8369 speknek
Another day another slay
pi_36921681
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:33 schreef sigme het volgende:
Ik zou zeggen, er bestaat helemaal geen recht op een evenwichtige keuze. Het enige is dat de staat zich niet bemoeit met de keuze. Er is helemaal niemand die kan uitmaken wat het evenwicht is in deze.

Gelovigen zullen vinden dat je alleen een evenwichtige keuze kan maken als je weet wat er in de heilige geschriften staat, wat de religieuze leiders en uitleggers ervan vinden, hoe het allemaal zo gekomen is enzo. Als je god kent, zeg maar.

Ongelovigen vinden dat je alleen een evenwichtige keuze kan maken als je min of meer bóven de materie staat, geloven beschouwt en er dan eventueel eentje uitpikt.

Maar de een heeft niet meer gelijk dan de ander. Ze vinden gewoon elk (niet toevallig) dat zij de juiste visie, het juiste evenwicht hebben, om de wereld goed te duiden. Inclusief hun duiding van mensen die een andere visie hebben.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat moraal ergens in te grondvesten, en dat mijn opvatting daarover niet meer valide is dan die van jou. Maar zoals ik al eerder zei, met deze opvatting zet je de deur wagenwijd open voor madrasses en hitlerjugend scholen. Dat lijkt me niet het algemeen belang dienen. En voor mij is scholing vooral het algemeen belang dienen, niet het belang van puur en alleen de ouders.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_36921934
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:32 schreef speknek het volgende:
Inderdaad.
Dus ook geen chirstelijke harmonieverenigingen meer, geen christelijke sportverenigingen, de katholieke universiteit brabant sluiten, geen overheidssteun meer aan christelijke welzijnsorganisaties (die goed werk doen). Kortom alles in de openbare zuil gooien. En dan de vroeger christelijke harmonievereniging die nu dus openbaar is verbieden om in een kerk te spelen, want dat kan niet door de staat getolereerd worden.
Ik vind dit een behoorlijke hetze en onderdrukking worden van een bepaalde bevolkingsgroep. Daar ga je met je vrijheidsprincipe. Als je echt vrijheid wilt hebben in een land zul je er ook voor moeten zorgen dat mensen van die vrijheid gebruik kunnen maken en een varieteit aan instellingen met verschillende gedachten ondersteunt. Niet aleen jouw opvatting hoe een samenleving eruit behoort te zien. (Die van jou is óók gekleurd namelijk).
Als je werkelijk die vrijheid wilt, moet je eens goed naar die plaatjes die je boven gepost hebt kijken en eens bij jezelf nadenken of dit het gevolg is van een staat die pluriformiteit nastreeft of uniformiteit.

Trouwens je mag christelijk vervenagen door islamtisch of joods naar wens
pi_36922146
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:40 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik zal de laatste zijn die zegt dat moraal ergens in te grondvesten, en dat mijn opvatting daarover niet meer valide is dan die van jou. Maar zoals ik al eerder zei, met deze opvatting zet je de deur wagenwijd open voor madrasses en hitlerjugend scholen. Dat lijkt me niet het algemeen belang dienen. En voor mij is scholing vooral het algemeen belang dienen, niet het belang van puur en alleen de ouders.
Jij zet de deur open voor madrasses en hitlerjugend . In beide gevallen is het een land waar de staat bepaalt dat er een bepaalde waarheid dé waarheid is.

Als je wil dat kinderen maatschappelijke vorming opdoen op school zie ik niet in waarom jouw visie daarop meer waard is dan die van een steile gelovige. Ik zie wel dat ze verschillend zijn.
Ik zie niet in waarom de jouwe meer recht heeft om als algemeen belang over alle Nederlanders gelegd te worden dan een andere visie.

Of je moet pleiten voor het beperken van staatsonderwijs tot rekenen en alfabet. Maar dan ben je met een veel beperktere schooltijd dan die van nu wel klaar. Dat is bijna complete privatisering van het onderwijs. Waarna (onder andere) godsdienstige georienteerde scholen de rest van de vakken zullen invullen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36922217
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:55 schreef sigme het volgende:
Of je moet pleiten voor het beperken van staatsonderwijs tot rekenen en alfabet. Maar dan ben je met een veel beperktere schooltijd dan die van nu wel klaar. Dat is bijna complete privatisering van het onderwijs. Waarna (onder andere) godsdienstige georienteerde scholen de rest van de vakken zullen invullen.
Yes!
  donderdag 13 april 2006 @ 15:27:29 #150
8369 speknek
Another day another slay
pi_36923070
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:55 schreef sigme het volgende:
Jij zet de deur open voor madrasses en hitlerjugend .
Nee . Dat zeg ik nou juist .
quote:
In beide gevallen is het een land waar de staat bepaalt dat er een bepaalde waarheid dé waarheid is.
Ja, maar er zit nogal een verschil tussen een humanistische opleiding en een madrass. Voor mij dan, voor jou niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')