Avondrood der Magiers. Verbazend slecht geschreven, en ik heb dan nog de zevende druk.quote:Op maandag 28 november 2005 13:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Gooi de oude Kousbroek niet op één hoop met de jonge. Heb je wat van hem gelezen?
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)quote:Op maandag 28 november 2005 13:05 schreef MrX1982 het volgende:
Atheïsme is zelf ook een religie.
Hypocriet gedoe dus.
Je weet het mooi te brengen maar ik vind het een religie.quote:Op maandag 28 november 2005 13:06 schreef kLowJow het volgende:
Een overtuiging. Geen religie.
Waarom?quote:Op maandag 28 november 2005 13:08 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je weet het mooi te brengen maar ik vind het een religie.
Mij nu juist niet.quote:Op maandag 28 november 2005 13:10 schreef MrX1982 het volgende:
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst
gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
Lijkt me duidelijk dat atheïsme best een religie genoemd kan worden.
Nee, het is de afwezigheid van geloven, niet het geloven in afwezigheid.quote:Op maandag 28 november 2005 13:10 schreef MrX1982 het volgende:
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst
gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
Lijkt me duidelijk dat atheïsme best een religie genoemd kan worden.
Voor de wet: ja.quote:Op maandag 28 november 2005 13:11 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens vind ik het onderscheid tussen religie en overtuiging belachelijk. Tis namelijk miereneukerij allemaal.
Atheïsten zijn bang om hun geloof religie te noemen.quote:Op maandag 28 november 2005 13:11 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens vind ik het onderscheid tussen religie en overtuiging belachelijk. Tis namelijk miereneukerij allemaal.
Je gelooft in het niet bestaan van een Godheid. Dan geloof je toch ergens in?quote:Op maandag 28 november 2005 13:11 schreef Monidique het volgende:
Nee, het is de afwezigheid van geloven, niet het geloven in afwezigheid.
Titel herken ik niet, maar dat zegt niet zoveel, er is een en ander bekend als Anathema's nr 1 t/m zoveel die ook een individuele titel dragen, misschien is dit er een van.quote:Op maandag 28 november 2005 13:08 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Avondrood der Magiers. Verbazend slecht geschreven, en ik heb dan nog de zevende druk.
Ik ben niet altijd heel braafquote:O zeg ons tech, eerwaarde raaf,
Waart gij heel uw leven braaf?
Het antwoord luidde, kort en bondig:
Ik was mijn hele leven zondig
Bedreef U, mag ik dat ook vragen,
Dat zondigen met welbehagen?
Ja, zondigen was mij een lust,
Ik weet niet waar dat op berust
Ik zondigde met overgave,
Alleen en met de andere raven.
Maar nu is dat sinds lang vergeten,
De wereld heeft het nooit geweten.
Ik luister, liggend op mijn knieën
Naar stichtelijke melodieën.
Maar dit wil ik nog wel verkondigen:
Begin zo jong je kunt met zondigen.
Daarom is er ook een subtiel onderscheid binnen het atheïsme waarbij enerzijds niet wordt geloofd dat er een Godheid bestaat en anderzijds wordt geloofd in het niet bestaan van een Godheid.quote:Op maandag 28 november 2005 13:14 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je gelooft in het niet bestaan van een Godheid. Dan geloof je toch ergens in?![]()
quote:Op maandag 28 november 2005 13:14 schreef Johan_de_With het volgende:
Maarten past nu op Dominique het Grote Zuigende Gelijk toe, dat laatstgenoemde heeft uitgevonden.
Nee, je gelooft niet in God, dat is wat anders dan geloven dat God niet bestaat. Niet-geloven versus geloven dat niet.quote:Op maandag 28 november 2005 13:14 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je gelooft in het niet bestaan van een Godheid. Dan geloof je toch ergens in?![]()
Dat is niet waar...quote:Op maandag 28 november 2005 13:14 schreef Johan_de_With het volgende:
Maarten past nu op Dominique het Grote Zuigende Gelijk toe, dat laatstgenoemde heeft uitgevonden.
Ja daar ben ik me van bewust.quote:Op maandag 28 november 2005 13:14 schreef Johan_de_With het volgende:
Nee, een religie stelt het bestaan van één of meerdere goden. Daarom is religie synoniem met godsdienst.quote:Op maandag 28 november 2005 13:12 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Atheïsten zijn bang om hun geloof religie te noemen.
Dan komen ze met het is een overtuiging maar dat valt dus ook gewoon onder de noemer religie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |