Ja huhhuh, toen ik dit topic opende had ik ook wel kunnen verwachten dat mensen gingen zeuren dat ze niet achterlijk waren in de middeleeuwen en dat er best wat denkers zijn. Naast het 'zeuren over kwantiteit' komt dat me namelijk over als een soort cultuurrelativisme. Wil je zeggen dat mensen als Boëthius, Anselmus, Scotus etc. van hetzelfde kaliber zijn als: Parmenides, Socrates, Plato, Aristoteles (middeleeuwen) Bacon, Hume, Kant, Heidegger, Wittgenstein? Dus dan weliswaar kwantitatief niet meekunnen, maar wel kwalitatief?quote:Op zaterdag 3 december 2005 18:05 schreef Koekepan het volgende:
Hoe dan ook, volgens mij was het filosofische debat absoluut niet dood, hoewel je inderdaad altijd over kwantiteit kan lopen zeuren.
De synthese, erg nuttig, kwam uit de Middeleeuwen. En daar hebben we Descartes weer van.quote:Op woensdag 7 december 2005 11:29 schreef speknek het volgende:
"Tijd ver vooruit" en "gat van de middeleeuwen" zijn, geef ik toe, zwaar misleidende termen. Inderdaad zijn types als Plato helemaal niet hun tijd ver vooruit, want we zitten met de wetenschap meer in de richting van Aristoteles en het scepticisme. Dan zou je het Neo-Platonicisme zelfs weer als een stap achteruit kunnen betitelen, terwijl ik diezelfde mensen, in de Griekse tijd, als ver vooruit betitelde.
Wat bedoel je met 'originele gedachtes'? Bedoel je daarmee gedachtes die wij ook nog waarderen? Dat is een beetje een non-vraag.quote:De schijnbare reductie in kwantiteit van originele gedachtes in de filosofie, en dan met name op het gebied van de epistemologie en de ontologie, tijdens de Christelijke periode in West-Europa.
(net zoals wij weer geent zijn op de scholastiek - so it goes)quote:Scholastiek is dan een goed punt. Weliswaar geënt op dialectiek van Plato en werk van Aristoteles;
Waarom is dat incorrect? De meeste wetenschappen doen dat nog.quote:en in retrospect incorrect omdat het naar een vast punt toewerkt,
Alle ideeen over staatsvorming, burgerschap, gelijkheid, armoede, enzovoorts, stammen uit die tijd.quote:maar datzelfde kan gezegd worden van zoveel andere filosofieën. Afgezien van een veel beter begrip van de logica lijkt het echter niet geleid te hebben tot nieuwe concepties van de werkelijkheid.
De kindersterfte in het romeinse rijk was net zo groot en die bepaalt voor het grootste deel de levensverwachting.quote:Op maandag 28 november 2005 12:29 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de Romeinse consulaten dan klopt die stelling echt niet, in die tijd waren deze lieden rond de 50 á 60 jaar. Dit is voor een groot deel te danken aan de hygiene, stromend water en een rioolsysteem.
Vergelijk het even met de middeleeuwen waar de stront en pies overal op straat lag, waar de mensen in lagen te bedelen en waar men zo hutjemutje op elkaar zat dat ziekten vanzelfsprekend waren...
Bovendien kan ik hier ook wel een staatje neerzetten van hoe oud Karolingische koningen werden, maar dat zegt natuurlijk vrij weinig over het toaal.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:35 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De kindersterfte in het romeinse rijk was net zo groot en die bepaalt voor het grootste deel de levensverwachting.
Begaan met het behoud van de klassieke cultuur? Noem je het moedwillig slopen van tempels begaan met het behoud van de klassieke cultuur? Het afschilderen van klassieke goden als demonen? Heilige bossen kappen? Nee, de hele klassieke cultuur is in verval geraakt onder keizer Theodosius, de man die bijna in zijn eentje verantwoordelijk is voor de vernietiging van de hele klassieke godsdienst.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:55 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat is alweer te grof. Het is waar dat er soms grote schade is toegebracht aan het erfgoed van de Oudheid, maar over het algemeen genomen was de Kerk veel meer begaan met het behoud van de antieke cultuur dan met de vernietiging ervan. Daar komt nog bij dat er wel degelijk belangrijke vernieuwingen in gang zijn gezet, of althans begeleid, door geestelijken.
Ja, er gebeurde best nuttige dingen hoor, ik heb nooit bedoeld (alhoewel je dat af kunt leiden uit de titel) dat die Middeleeuwers maar een beetje met bijbels tegen hun hoofd stonden te slaan.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 01:30 schreef Floripas het volgende:
De synthese, erg nuttig, kwam uit de Middeleeuwen. En daar hebben we Descartes weer van.
Nee, ik bedoel veranderende wereldbeelden. Nieuwe inzichten in het debat rationalisme/empirisme, dat soort dingen. Wat je in de oudheid en daarna in de renaissance/verlichting wel hebt.quote:Wat bedoel je met 'originele gedachtes'? Bedoel je daarmee gedachtes die wij ook nog waarderen? Dat is een beetje een non-vraag.
Tsja, daarover kun je discussieren.quote:(net zoals wij weer geent zijn op de scholastiek - so it goes)
Dan zijn (flauw) de meeste wetenschappen incorrect.quote:Waarom is dat incorrect? De meeste wetenschappen doen dat nog.
Is dat zo? Ik zou Hobbes, Rousseau en Locke niet bepaald Middeleeuws noemen, Machiavelli is dat gedeelte twijfelgeval waarvan ik al eerder zei dat ik die tijdsperiode niet bedoelde. Voor de rest kun je ook de Grieken geen politieke filosofie ontkennen. Welke grote namen uit de Middeleeuwen zie ik over het hoofd?quote:Alle ideeen over staatsvorming, burgerschap, gelijkheid, armoede, enzovoorts, stammen uit die tijd.
Dat we het zo onderwaarderen dat we de meerderheid nog niet eens bekeken hebben, wil nog niet zeggen dat het poep is.
En de heilsleer van Jezus heeft daar niks mee te maken, zeker?quote:Op zondag 12 februari 2006 13:55 schreef nickybol het volgende:
[..]
Begaan met het behoud van de klassieke cultuur? Noem je het moedwillig slopen van tempels begaan met het behoud van de klassieke cultuur? Het afschilderen van klassieke goden als demonen? Heilige bossen kappen? Nee, de hele klassieke cultuur is in verval geraakt onder keizer Theodosius, de man die bijna in zijn eentje verantwoordelijk is voor de vernietiging van de hele klassieke godsdienst.
Veel Aristoteles was bijvoorbeeld door Boethius in het Latijn vertaald, men las dat wel degelijk in de Middeleeuwen. Niet alles, maar een flink deel dan toch wel.quote:Op maandag 13 februari 2006 01:00 schreef speknek het volgende:
Ik meende dat die, en dan met name Averroes, alleen betere versies van Aristoteles gaven? Voor de rest wel wat vage hints van (Neo-)Platonische invloeden, maar niet genoeg om daar veel gewicht aan te kunnen geven.
Ik kan hier naast zitten hoor, maar ik meende dat het zo zat.
Het zou je verbazen hoeveel mensen voetstoots aannemen dat Middeleeuwers gek waren.quote:Op zondag 12 februari 2006 20:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, er gebeurde best nuttige dingen hoor, ik heb nooit bedoeld (alhoewel je dat af kunt leiden uit de titel) dat die Middeleeuwers maar een beetje met bijbels tegen hun hoofd stonden te slaan.
Dat is niet waar: vanuit Byzantium kwam volop werk, en vanuit de arabisch-joods-latijnse vertaalcentra in Toledo en op Sicilie ook.quote:Ik vermoed nu zelf trouwens dat het grootste verschil hem erin zat dat de Griekse taal 'verloren' is gegaan in de Middeleeuwen, en ze dus helemaal de Oud-Griekse filosofische werken niet hebben kunnen lezen (afgezien van wat Aristoteles).
Nee dus: veel van die kennis was er al.quote:De vertalingen daarvan kwamen pas bij de val van Constantinopel uit het Oost-Romeinse rijk hier in het Westen, wat me mede aanleiding tot de Renaissance lijkt te geven. Zogezegd is het niet zo gek dat ze het wiel opnieuw uit moesten vinden.
Er is meer dan dat, o bèta. Zaken als ethiek, bijvoorbeeld.quote:[..]
Nee, ik bedoel veranderende wereldbeelden. Nieuwe inzichten in het debat rationalisme/empirisme, dat soort dingen. Wat je in de oudheid en daarna in de renaissance/verlichting wel hebt.
Jouw verklaringsmodel is het mijne niet...quote:Dan zijn (flauw) de meeste wetenschappen incorrect.
[..]
Augustinus, Boetius, John Scott Eriguina, Thomas van Aquino, Franciscus van Assisi, Avicenna, Maimonides, John Duns Scott, Willem van Occitanie, Meister Eckhard, Petrus Lombardus?quote:Is dat zo? Ik zou Hobbes, Rousseau en Locke niet bepaald Middeleeuws noemen, Machiavelli is dat gedeelte twijfelgeval waarvan ik al eerder zei dat ik die tijdsperiode niet bedoelde. Voor de rest kun je ook de Grieken geen politieke filosofie ontkennen. Welke grote namen uit de Middeleeuwen zie ik over het hoofd?
Ze werden echter al sinds ongeveer de zevende eeuw gemaakt.quote:Op maandag 13 februari 2006 11:23 schreef nickybol het volgende:
Die vertalingen kwamen niet al vroeg in het 2e millenium, maar ongeveer vanaf 1150.
"ignorance teaches people to dismiss the unknown"quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:46 schreef onemangang het volgende:
"religion teaches people to be satisfied"
Richard Dawkins.
Daarin schuilt het antwoord, denk ik. Godsgeloof verlamt mensen in hun zoektocht naar de werkelijke oorzaak van dingen.
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:32 schreef Floripas het volgende:
Dat is niet waar: vanuit Byzantium kwam volop werk, en vanuit de arabisch-joods-latijnse vertaalcentra in Toledo en op Sicilie ook.
http://en.wikipedia.org/w(...)e_in_the_Middle_Agesquote:With the loss of the Western Roman Empire, much of Europe lost contact with the knowledge of the past. While the Byzantine Empire still held learning centers such as Alexandria and Constantinople, Western Europe's knowledge was concentrated in monasteries. Philosophical and scientific teaching of the period was based upon few copies and commentaries of ancient Greek texts that remained in Western Europe.
[..]
This scenario starts to change in the 12th century, when the contact with the Arabs after the Reconquista and during the Crusades, (mainly in Sicily and Spain), allowed Europeans access to preserved copies of Greek and Roman works.
[..]
The rediscovery of ancient texts was accelerated after the Fall of Constantinople, in 1453, when many Byzantine scholars had to seek refuge in the West, particularly Italy.
Is daar iets revolutionairs in veranderd in de middeleeuwen dan?quote:Er is meer dan dat, o bèta. Zaken als ethiek, bijvoorbeeld.
Eens, maar nauwelijks middeleeuwen.quote:Augustinus, Boetius,
Eens, alhoewel ik Eriugena en Assisi geen filosofische zwaargewichten zou noemen. Assisi zelfs niet eens filosoof.quote:John Scott Eriguina, Thomas van Aquino, Franciscus van Assisi
Geen Europeanenquote:Avicenna, Maimonides,
Scotus bedoel je? Eens. Ook niet van het kaliber latere filosofen, maar nuttige bijdrage aan de logica.quote:John Duns Scott,
Tsja..quote:Willem van Occitanie, Meister Eckhard, Petrus Lombardus?
1. Dat jij ze niet kent hoeft ze nog niet van een laag kaliber te maken. De meeste mensen kennen geen quantumtheorie, en die is ook niet van een laag kaliber.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:00 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)e_in_the_Middle_Ages
[..]
Is daar iets revolutionairs in veranderd in de middeleeuwen dan?
[..]
Eens, maar nauwelijks middeleeuwen.
[..]
Eens, alhoewel ik Eriugena en Assisi geen filosofische zwaargewichten zou noemen. Assisi zelfs niet eens filosoof.
[..]
Geen Europeanen
[..]
Scotus bedoel je? Eens. Ook niet van het kaliber latere filosofen, maar nuttige bijdrage aan de logica.
[..]
Tsja..
Dat is waar, maar ik mag mezelf toch wel enigszins bekend met de geschiedenis van de filosofie noemen. En je kunt die mensen gewoon moeilijk vergelijken met de rest. Ik bedoel het niet qua intelligentie, want ze zullen ongetwijfeld grote denkers geweest zijn, maar qua output die ze geleverd hebben in het filosofische debat. Daar zit weinig echt revolutionairs aan (afgezien van bijdragen aan de logica).quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:03 schreef Floripas het volgende:
1. Dat jij ze niet kent hoeft ze nog niet van een laag kaliber te maken. De meeste mensen kennen geen quantumtheorie, en die is ook niet van een laag kaliber.
Ik had het van m'n Professor Filosofie.quote:2. Geloof Wikipedia niet op dit soort zaken. Echt, ik meen het.
Tekstkritische methoden, ethische overwegingen over goed en kwaad, gedachten over natuurrecht, gewoonterecht en goddelijk recht, tekstinterpretatie, enzovoorts.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ik mag mezelf toch wel enigszins bekend met de geschiedenis van de filosofie noemen. En je kunt die mensen gewoon moeilijk vergelijken met de rest. Ik bedoel het niet qua intelligentie, want ze zullen ongetwijfeld grote denkers geweest zijn, maar qua output die ze geleverd hebben in het filosofische debat. Daar zit weinig echt revolutionairs aan (afgezien van bijdragen aan de logica).
[..]
Kun je me een naam geven? Dan kijk ik eensquote:Ik had het van m'n Professor Filosofie.
Theo Verbeek is een gespecialiseerde in nieuwere filosofie, vanaf Descartes. Die heeft natuurlijk een bepaalde vidie op de Middeleeuwen. Je zou eens een werk moeten lezen van iemand als Arjo Vanderjagt.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:18 schreef speknek het volgende:
Theo Verbeek.
Verklaart u nader.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:22 schreef Floripas het volgende:
[..]
En de heilsleer van Jezus heeft daar niks mee te maken, zeker?
Hier kan ik mee leven, als jij accepteert dat de Middeleeuwen een ander accent aanbrachten - een accent dat wij niet willen gebruiken in onze huidige modellen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:57 schreef speknek het volgende:
Ik weet wie mijn eigen professor is, ja. Ik denk ook dat je de omslag van Descartes niet goed kunt bezien zonder te weten wat daarvoor gebeurt (en hij heeft dan ook meermaals benadrukt dat ze niet dom waren in de middeleeuwen). Maar ik zou net zo goed kunnen zeggen dat iemand die zich wel specialiseert in de Middeleeuwen deze met een behoorlijke roze bril bekijkt. Wie zou zijn eigen vakgebied nou immers onbetekenend noemen.
Het klopt dat er de laatste tijd heel wat genuanceerder over de middeleeuwen gedacht wordt, dat veel van de huidige perceptie gekleurd is door het Verlichtingsideaal. Maar de klassieke indeling Klassieke oudheid - middeleeuwen - moderne filosofie is weinig veranderd. Net zoals het gewicht dat aan het eerste en het laatste wordt toebedeeld en de relatieve(!) leemte van de middelste.
Dat kan wel, maar heeft het werkelijk zin als je één enkele bestuurder de schuld geeft voor de kerstening van Europa en grote delen van Afrika en het Midden-Oosten?quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:13 schreef nickybol het volgende:
Kun je nog antwoorden op mijn vraag?
Ik zou eerder stellen dat onwetendheid gelijk staat aan het accepteren van het onbekende als de Waarheid.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:58 schreef Floripas het volgende:
[..]
"ignorance teaches people to dismiss the unknown"
Floripas.
Daarin schuilt het antwoord, denk ik. Onvermogen tot inleven verlamt mensen in hun beschouwing van dingen.
Tuurlijk niet, dat was allemaal later pas. Kerstening van Noord-Europa was in de middeleeuwen pas, Afrika kwam geloof ik pas in de koloniale tijd.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:18 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat kan wel, maar heeft het werkelijk zin als je één enkele bestuurder de schuld geeft voor de kerstening van Europa en grote delen van Afrika en het Midden-Oosten?
Oh ja hoor. Dat is best een mogelijke oplossing voor het 'probleem' waar ik achter kan staan. Ik ben niet heel bekend met de geschiedenis van het Christendom na de Nicaene Concilie. Zou eigenlijk best kunnen dat daar in de Middeleeuwen grote verandering in plaatsgevonden heeft. Die we nu begrijpelijkerwijs niet meer als relevant beschouwen, omdat metafysica van veel minder belang is (ter vergelijking, niemand die het nog over de mystiek van Plato of Newton heeft).quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:11 schreef Floripas het volgende:
Hier kan ik mee leven, als jij accepteert dat de Middeleeuwen een ander accent aanbrachten - een accent dat wij niet willen gebruiken in onze huidige modellen.
Ja had in de Middeleeuwen ook bronnen en rivieren. Op andere plaatsen dronk men bier van lage gisting (rond de 1%).quote:Op donderdag 16 februari 2006 04:30 schreef logicum het volgende:
Ik zat een tijdje terug één of ander programma te kijken, volgens mij was het tussen kunst en kitch maar dat weet ik niet zeker, maak ook eigenlijk niets uit voor het verhaal.
In het programma werd verteld dat men in de middeleeuwen een gebrek had aan schoon drinkwater en dat men daarom van jongs af aan bier dronk. Voor mij vielen toen alle stukjes op hun plek.
Wij hebben malkander gevonden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh ja hoor. Dat is best een mogelijke oplossing voor het 'probleem' waar ik achter kan staan. Ik ben niet heel bekend met de geschiedenis van het Christendom na de Nicaene Concilie. Zou eigenlijk best kunnen dat daar in de Middeleeuwen grote verandering in plaatsgevonden heeft. Die we nu begrijpelijkerwijs niet meer als relevant beschouwen, omdat metafysica van veel minder belang is (ter vergelijking, niemand die het nog over de mystiek van Plato of Newton heeft).
Dacht ik, toen bleek je lesbisch te zijn, nu houd ik het erop dat het een mogelijke oplossing is, waar ik niet per se achter staquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |