abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 december 2005 @ 23:43:52 #101
8369 speknek
Another day another slay
pi_32823459
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 18:05 schreef Koekepan het volgende:
Hoe dan ook, volgens mij was het filosofische debat absoluut niet dood, hoewel je inderdaad altijd over kwantiteit kan lopen zeuren.
Ja huhhuh, toen ik dit topic opende had ik ook wel kunnen verwachten dat mensen gingen zeuren dat ze niet achterlijk waren in de middeleeuwen en dat er best wat denkers zijn. Naast het 'zeuren over kwantiteit' komt dat me namelijk over als een soort cultuurrelativisme. Wil je zeggen dat mensen als Boëthius, Anselmus, Scotus etc. van hetzelfde kaliber zijn als: Parmenides, Socrates, Plato, Aristoteles (middeleeuwen) Bacon, Hume, Kant, Heidegger, Wittgenstein? Dus dan weliswaar kwantitatief niet meekunnen, maar wel kwalitatief?

Heeft dat dan werkelijk puur te maken met de bril van de verlichtingsfilosofie, die religieuze filosofie negeert?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 4 december 2005 @ 23:45:31 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_32823520
Oh wat houd ik ervan je liefde voor Wittgenstein te misbruiken .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_32824391
Ik denk dat je niet alleen moet kijken wat het vanuit een retrospect heeft opgeleverd maar hoe de mens in die tijd dacht.

De manier onderzoek de zogenaamde wetenschappelijke methode van die tijd was niet zo progressief als de onze, aan het eind van de middeleeuwen begon experiment een wetenschappelijke methode te worden, daarvoor was het lezen van griekse werken een algemeen aanvaarde manier om wetenschappelijk onderzoek te doen.

Zoals je hopelijk weet ligt in die deductieve methode het gangbare probleem dat nieuwe kennis geabstraheerd door die methode al in zijn premissen vast ligt. Nieuwe inductieve kennis werd niet of weinig toegevoegd aan de geschriften uit de oudheid waardoor die ontwikkeling ook langzaam ging.

Thomas Aquinas verbindt wat hierboven staat met de algemene heerser van die tijd, de kerk. Zoals je na kan lezen in bijvoorbeeld wikipedia "herschreef" Aquinas delen van Aristotles om te passen binnen de kerk, dit is een voorbeeld waaruit blijkt dat onderzoek gedaan werd vanuit geschreven werken en niet gebaseerd op onderzoek.

Je zou ook kunnen kijken naar een teleologische blik en een (volgens mij) deontologische blik op het leven (doel vs. oorzaak) middeleeuwen dachten ze in doel, daarna in oorzaak.
  maandag 5 december 2005 @ 00:22:15 #104
8369 speknek
Another day another slay
pi_32824511
Teleologie was (op de atomisten of Epicurus na?) ook de heersende gedachte in de Griekse tijd, en dat Thomas van Aquino Aristoteles aanpaste zodat het in lijn was met de Kerkelijke doctrine, dat lijkt me precies het punt waar ik het de hele tijd over heb.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_32830624
Kut, kun je dat stukje over Wittgenstein niet even editen, want nu kan ik niet verder.
Wittgenstein
pi_32830841
Ik was namelijk bezig met een heel betoog over hoe zwak al jouw klassieke en moderne namen filosofisch gezien waren, en hoe geweldig Scotus en Eckhart, maar ik realiseerde me tijdens het schrijven eens te meer wat ik al gezegd had: dat ik eigenlijk geen idee heb van de grote lijnen van de middeleeuwse filosofie. Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen: er lopen invloedslijnen van de middeleeuwers richting Descartes, Kant en Heidegger. Wittgenstein las Augustinus, maar goed, hij las ook Agatha Christie. En hij zei: "Als je Plato leest, denk je dan niet: wat een ongelooflijke tijdverspilling?"

Toch denk ik dat van mijn hele lijstje Augustinus, Ockham en Duns Scotus makkelijk in een adem genoemd kunnen worden met Kant en Plato, en zeker met subtoppers als Hume en Parmenides. Ze zijn actief geweest in de kentheorie en de ethiek, en op beide onderdelen hadden we de middeleeuwen niet kunnen missen. Maar een discussie zonder inhoudelijke kennis is niet leuk, dus daarom heb ik nu een inleiding tot de middeleeuwse filosofie uit de bieb gehaald en kom ik over een tijdje terug in dit topic.
Wittgenstein
  maandag 5 december 2005 @ 13:18:39 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_32833164
Je hebt eigenlijk wel gelijk, dat ik me daar ook eens in moet verdiepen. Ik heb soms wel het gevoel dat historici die vinden dat de middeleeuwen verkeerd worden afgebeeld, dan weer de andere kant opschieten om het sappiger te maken. Maar goed, ook dat komt wellicht voort uit onwetendheid.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_32865617
Er is al enkele malen verwezen naar de scholastiek en die is, naast de Karolingische Renaissance, toch wel het meest overtuigende argumenten om aan te tonen dat er geen gat, een ontbreken, is in de Middeleeuwen. De scholastiek hield voornamelijk in dat door middel van rede en logica tegenspraken opgelost werden, dit door te beargumenteren dat de tegenspraak een illusie is, of door de superioriteit ener bepaalde mening aan te tonen. Het christelijke geloof is grotendeels gebaseerd op openbaring – “Het geloof gelooft, het discussieert niet”, aldus Bernard van Clairvaux -, maar de scholastiek is het punt waarop de rede belangrijk wordt: Intelligo ut credam – ik begrijp, opdat ik geloof. Uiteraard waren er enkele vastgestelde waarheden over God, maar binnen de grenzen van die waarheden kon er redelijk vrij gediscussieerd worden. Het christendom houdt hier geen vooruitgang van rede en logica tegen, maar stimuleert het, uiteraard om met de verkregen kennis en vooral vaardigheden ketters en andere vijanden des geloof retorisch te ontmaskeren.

De Karolingische Renaissance is belangrijk geweest omdat veruit de meeste bronnen die gebruikt werden door de humanisten uit de vijftiende en zestiende eeuw, gekopieerd zijn tijdens deze opbloei der beschaving. Er is ook in dit topic al gewezen op de belangrijke invloed die monniken en middeleeuwers hadden op het bewaren en in stand houden van de klassieke cultuur na het ineenstorten van het Romeinse Rijk. De klassieke cultuur verspreidde zich over geheel Europa tot bijna de Oeral aan toe en dat is zeer zeker niet te danken aan de Romeinen. Dit, erken ik, was echter niet het punt.

Mijn vraag waarom de in de openingspost genoemde personen hun tijd ver vooruit waren en hoe je je tijd ver vooruit kunt zijn, is helaas niet beantwoord. Dat is jammer, want ik kan immers met evenveel recht beweren dat Albertus Magnus zijn tijd ver vooruit was. Maar waarom?

Voorts dient er naar mijn mening nog gewezen te worden op een zekere flauwigheid. Wanneer de Griekse filosofen vergeleken worden met de filosofen uit de Middeleeuwen, wordt opgemerkt dat die laatsten kennelijk niet zo pienter en productief waren als de eerstgenoemden. Nu, een Middeleeuwer zou bij discussies over het zijn der dingen en ideeën kunnen komen op een soort ‘grot’ van Plato, maar dat idee bestond al. Het was oftewel onmogelijk om de dingen die bekend waren te ontdekken.
  woensdag 7 december 2005 @ 11:29:16 #109
8369 speknek
Another day another slay
pi_32886292
"Tijd ver vooruit" en "gat van de middeleeuwen" zijn, geef ik toe, zwaar misleidende termen. Inderdaad zijn types als Plato helemaal niet hun tijd ver vooruit, want we zitten met de wetenschap meer in de richting van Aristoteles en het scepticisme. Dan zou je het Neo-Platonicisme zelfs weer als een stap achteruit kunnen betitelen, terwijl ik diezelfde mensen, in de Griekse tijd, als ver vooruit betitelde.

Laat ik het specifieker verwoorden, om een en ander een stuk werkbaarder te maken.

De schijnbare reductie in kwantiteit van originele gedachtes in de filosofie, en dan met name op het gebied van de epistemologie en de ontologie, tijdens de Christelijke periode in West-Europa.

Scholastiek is dan een goed punt. Weliswaar geënt op dialectiek van Plato en werk van Aristoteles; en in retrospect incorrect omdat het naar een vast punt toewerkt, maar datzelfde kan gezegd worden van zoveel andere filosofieën. Afgezien van een veel beter begrip van de logica lijkt het echter niet geleid te hebben tot nieuwe concepties van de werkelijkheid.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 01:30:33 #110
130955 Floripas
Blast from the past
pi_34924651
quote:
Op woensdag 7 december 2005 11:29 schreef speknek het volgende:
"Tijd ver vooruit" en "gat van de middeleeuwen" zijn, geef ik toe, zwaar misleidende termen. Inderdaad zijn types als Plato helemaal niet hun tijd ver vooruit, want we zitten met de wetenschap meer in de richting van Aristoteles en het scepticisme. Dan zou je het Neo-Platonicisme zelfs weer als een stap achteruit kunnen betitelen, terwijl ik diezelfde mensen, in de Griekse tijd, als ver vooruit betitelde.
De synthese, erg nuttig, kwam uit de Middeleeuwen. En daar hebben we Descartes weer van.
quote:
De schijnbare reductie in kwantiteit van originele gedachtes in de filosofie, en dan met name op het gebied van de epistemologie en de ontologie, tijdens de Christelijke periode in West-Europa.
Wat bedoel je met 'originele gedachtes'? Bedoel je daarmee gedachtes die wij ook nog waarderen? Dat is een beetje een non-vraag.
quote:
Scholastiek is dan een goed punt. Weliswaar geënt op dialectiek van Plato en werk van Aristoteles;
(net zoals wij weer geent zijn op de scholastiek - so it goes)
quote:
en in retrospect incorrect omdat het naar een vast punt toewerkt,
Waarom is dat incorrect? De meeste wetenschappen doen dat nog.
quote:
maar datzelfde kan gezegd worden van zoveel andere filosofieën. Afgezien van een veel beter begrip van de logica lijkt het echter niet geleid te hebben tot nieuwe concepties van de werkelijkheid.
Alle ideeen over staatsvorming, burgerschap, gelijkheid, armoede, enzovoorts, stammen uit die tijd.
Dat we het zo onderwaarderen dat we de meerderheid nog niet eens bekeken hebben, wil nog niet zeggen dat het poep is.
pi_34927139
Mooi getimed.

[ Bericht 14% gewijzigd door Koekepan op 10-02-2006 15:06:17 ]
Wittgenstein
  vrijdag 10 februari 2006 @ 10:55:46 #112
130955 Floripas
Blast from the past
pi_34931117
quote:
Op maandag 28 november 2005 12:29 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Als je kijkt naar de Romeinse consulaten dan klopt die stelling echt niet, in die tijd waren deze lieden rond de 50 á 60 jaar. Dit is voor een groot deel te danken aan de hygiene, stromend water en een rioolsysteem.
Vergelijk het even met de middeleeuwen waar de stront en pies overal op straat lag, waar de mensen in lagen te bedelen en waar men zo hutjemutje op elkaar zat dat ziekten vanzelfsprekend waren...
De kindersterfte in het romeinse rijk was net zo groot en die bepaalt voor het grootste deel de levensverwachting.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:00:13 #114
130955 Floripas
Blast from the past
pi_34931912
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:35 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De kindersterfte in het romeinse rijk was net zo groot en die bepaalt voor het grootste deel de levensverwachting.
Bovendien kan ik hier ook wel een staatje neerzetten van hoe oud Karolingische koningen werden, maar dat zegt natuurlijk vrij weinig over het toaal.
  zondag 12 februari 2006 @ 13:55:53 #115
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34996944
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:55 schreef Johan_de_With het volgende:


Dat is alweer te grof. Het is waar dat er soms grote schade is toegebracht aan het erfgoed van de Oudheid, maar over het algemeen genomen was de Kerk veel meer begaan met het behoud van de antieke cultuur dan met de vernietiging ervan. Daar komt nog bij dat er wel degelijk belangrijke vernieuwingen in gang zijn gezet, of althans begeleid, door geestelijken.
Begaan met het behoud van de klassieke cultuur? Noem je het moedwillig slopen van tempels begaan met het behoud van de klassieke cultuur? Het afschilderen van klassieke goden als demonen? Heilige bossen kappen? Nee, de hele klassieke cultuur is in verval geraakt onder keizer Theodosius, de man die bijna in zijn eentje verantwoordelijk is voor de vernietiging van de hele klassieke godsdienst.
  zondag 12 februari 2006 @ 20:08:30 #116
8369 speknek
Another day another slay
pi_35012147
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 01:30 schreef Floripas het volgende:
De synthese, erg nuttig, kwam uit de Middeleeuwen. En daar hebben we Descartes weer van.
Ja, er gebeurde best nuttige dingen hoor, ik heb nooit bedoeld (alhoewel je dat af kunt leiden uit de titel) dat die Middeleeuwers maar een beetje met bijbels tegen hun hoofd stonden te slaan.

Ik vermoed nu zelf trouwens dat het grootste verschil hem erin zat dat de Griekse taal 'verloren' is gegaan in de Middeleeuwen, en ze dus helemaal de Oud-Griekse filosofische werken niet hebben kunnen lezen (afgezien van wat Aristoteles). De vertalingen daarvan kwamen pas bij de val van Constantinopel uit het Oost-Romeinse rijk hier in het Westen, wat me mede aanleiding tot de Renaissance lijkt te geven. Zogezegd is het niet zo gek dat ze het wiel opnieuw uit moesten vinden.
quote:
Wat bedoel je met 'originele gedachtes'? Bedoel je daarmee gedachtes die wij ook nog waarderen? Dat is een beetje een non-vraag.
Nee, ik bedoel veranderende wereldbeelden. Nieuwe inzichten in het debat rationalisme/empirisme, dat soort dingen. Wat je in de oudheid en daarna in de renaissance/verlichting wel hebt.
quote:
(net zoals wij weer geent zijn op de scholastiek - so it goes)
Tsja, daarover kun je discussieren.
quote:
Waarom is dat incorrect? De meeste wetenschappen doen dat nog.
Dan zijn (flauw) de meeste wetenschappen incorrect.
quote:
Alle ideeen over staatsvorming, burgerschap, gelijkheid, armoede, enzovoorts, stammen uit die tijd.
Dat we het zo onderwaarderen dat we de meerderheid nog niet eens bekeken hebben, wil nog niet zeggen dat het poep is.
Is dat zo? Ik zou Hobbes, Rousseau en Locke niet bepaald Middeleeuws noemen, Machiavelli is dat gedeelte twijfelgeval waarvan ik al eerder zei dat ik die tijdsperiode niet bedoelde. Voor de rest kun je ook de Grieken geen politieke filosofie ontkennen. Welke grote namen uit de Middeleeuwen zie ik over het hoofd?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35022092
Die vertalingen kwamen al vroeg in het tweede millennium hoor, via de Arabieren (!).
Wittgenstein
  maandag 13 februari 2006 @ 01:00:19 #118
8369 speknek
Another day another slay
pi_35023561
Ik meende dat die, en dan met name Averroes, alleen betere versies van Aristoteles gaven? Voor de rest wel wat vage hints van (Neo-)Platonische invloeden, maar niet genoeg om daar veel gewicht aan te kunnen geven.

Ik kan hier naast zitten hoor, maar ik meende dat het zo zat.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 13 februari 2006 @ 11:23:32 #119
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35029953
Die vertalingen kwamen niet al vroeg in het 2e millenium, maar ongeveer vanaf 1150. Daarna hielden de contacten ook snel weer op, rond 1300, toen Europa weer in zichzelf gekeerd werd.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 13:22:02 #120
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35073395
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:55 schreef nickybol het volgende:

[..]

Begaan met het behoud van de klassieke cultuur? Noem je het moedwillig slopen van tempels begaan met het behoud van de klassieke cultuur? Het afschilderen van klassieke goden als demonen? Heilige bossen kappen? Nee, de hele klassieke cultuur is in verval geraakt onder keizer Theodosius, de man die bijna in zijn eentje verantwoordelijk is voor de vernietiging van de hele klassieke godsdienst.
En de heilsleer van Jezus heeft daar niks mee te maken, zeker?
  dinsdag 14 februari 2006 @ 13:24:48 #121
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35073471
quote:
Op maandag 13 februari 2006 01:00 schreef speknek het volgende:
Ik meende dat die, en dan met name Averroes, alleen betere versies van Aristoteles gaven? Voor de rest wel wat vage hints van (Neo-)Platonische invloeden, maar niet genoeg om daar veel gewicht aan te kunnen geven.

Ik kan hier naast zitten hoor, maar ik meende dat het zo zat.
Veel Aristoteles was bijvoorbeeld door Boethius in het Latijn vertaald, men las dat wel degelijk in de Middeleeuwen. Niet alles, maar een flink deel dan toch wel.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 13:32:11 #122
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35073679
quote:
Op zondag 12 februari 2006 20:08 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, er gebeurde best nuttige dingen hoor, ik heb nooit bedoeld (alhoewel je dat af kunt leiden uit de titel) dat die Middeleeuwers maar een beetje met bijbels tegen hun hoofd stonden te slaan.
Het zou je verbazen hoeveel mensen voetstoots aannemen dat Middeleeuwers gek waren.
quote:
Ik vermoed nu zelf trouwens dat het grootste verschil hem erin zat dat de Griekse taal 'verloren' is gegaan in de Middeleeuwen, en ze dus helemaal de Oud-Griekse filosofische werken niet hebben kunnen lezen (afgezien van wat Aristoteles).
Dat is niet waar: vanuit Byzantium kwam volop werk, en vanuit de arabisch-joods-latijnse vertaalcentra in Toledo en op Sicilie ook.
quote:
De vertalingen daarvan kwamen pas bij de val van Constantinopel uit het Oost-Romeinse rijk hier in het Westen, wat me mede aanleiding tot de Renaissance lijkt te geven. Zogezegd is het niet zo gek dat ze het wiel opnieuw uit moesten vinden.
Nee dus: veel van die kennis was er al.
quote:
[..]

Nee, ik bedoel veranderende wereldbeelden. Nieuwe inzichten in het debat rationalisme/empirisme, dat soort dingen. Wat je in de oudheid en daarna in de renaissance/verlichting wel hebt.
Er is meer dan dat, o bèta. Zaken als ethiek, bijvoorbeeld.
quote:
Dan zijn (flauw) de meeste wetenschappen incorrect.
[..]
Jouw verklaringsmodel is het mijne niet...
quote:
Is dat zo? Ik zou Hobbes, Rousseau en Locke niet bepaald Middeleeuws noemen, Machiavelli is dat gedeelte twijfelgeval waarvan ik al eerder zei dat ik die tijdsperiode niet bedoelde. Voor de rest kun je ook de Grieken geen politieke filosofie ontkennen. Welke grote namen uit de Middeleeuwen zie ik over het hoofd?
Augustinus, Boetius, John Scott Eriguina, Thomas van Aquino, Franciscus van Assisi, Avicenna, Maimonides, John Duns Scott, Willem van Occitanie, Meister Eckhard, Petrus Lombardus?
pi_35073745
quote:
Op maandag 13 februari 2006 11:23 schreef nickybol het volgende:
Die vertalingen kwamen niet al vroeg in het 2e millenium, maar ongeveer vanaf 1150.
Ze werden echter al sinds ongeveer de zevende eeuw gemaakt.
pi_35074062
"religion teaches people to be satisfied"

Richard Dawkins.

Daarin schuilt het antwoord, denk ik. Godsgeloof verlamt mensen in hun zoektocht naar de werkelijke oorzaak van dingen.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 13:58:25 #125
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35074420
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:46 schreef onemangang het volgende:
"religion teaches people to be satisfied"

Richard Dawkins.

Daarin schuilt het antwoord, denk ik. Godsgeloof verlamt mensen in hun zoektocht naar de werkelijke oorzaak van dingen.
"ignorance teaches people to dismiss the unknown"

Floripas.

Daarin schuilt het antwoord, denk ik. Onvermogen tot inleven verlamt mensen in hun beschouwing van dingen.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:00:42 #126
8369 speknek
Another day another slay
pi_35076130
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:32 schreef Floripas het volgende:
Dat is niet waar: vanuit Byzantium kwam volop werk, en vanuit de arabisch-joods-latijnse vertaalcentra in Toledo en op Sicilie ook.
quote:
With the loss of the Western Roman Empire, much of Europe lost contact with the knowledge of the past. While the Byzantine Empire still held learning centers such as Alexandria and Constantinople, Western Europe's knowledge was concentrated in monasteries. Philosophical and scientific teaching of the period was based upon few copies and commentaries of ancient Greek texts that remained in Western Europe.

[..]

This scenario starts to change in the 12th century, when the contact with the Arabs after the Reconquista and during the Crusades, (mainly in Sicily and Spain), allowed Europeans access to preserved copies of Greek and Roman works.

[..]

The rediscovery of ancient texts was accelerated after the Fall of Constantinople, in 1453, when many Byzantine scholars had to seek refuge in the West, particularly Italy.
http://en.wikipedia.org/w(...)e_in_the_Middle_Ages
quote:
Er is meer dan dat, o bèta. Zaken als ethiek, bijvoorbeeld.
Is daar iets revolutionairs in veranderd in de middeleeuwen dan?
quote:
Augustinus, Boetius,
Eens, maar nauwelijks middeleeuwen.
quote:
John Scott Eriguina, Thomas van Aquino, Franciscus van Assisi
Eens, alhoewel ik Eriugena en Assisi geen filosofische zwaargewichten zou noemen. Assisi zelfs niet eens filosoof.
quote:
Avicenna, Maimonides,
Geen Europeanen
quote:
John Duns Scott,
Scotus bedoel je? Eens. Ook niet van het kaliber latere filosofen, maar nuttige bijdrage aan de logica.
quote:
Willem van Occitanie, Meister Eckhard, Petrus Lombardus?
Tsja..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:03:43 #127
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35076227
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:00 schreef speknek het volgende:

[..]


[..]

http://en.wikipedia.org/w(...)e_in_the_Middle_Ages
[..]

Is daar iets revolutionairs in veranderd in de middeleeuwen dan?
[..]

Eens, maar nauwelijks middeleeuwen.
[..]

Eens, alhoewel ik Eriugena en Assisi geen filosofische zwaargewichten zou noemen. Assisi zelfs niet eens filosoof.
[..]

Geen Europeanen
[..]

Scotus bedoel je? Eens. Ook niet van het kaliber latere filosofen, maar nuttige bijdrage aan de logica.
[..]

Tsja..
1. Dat jij ze niet kent hoeft ze nog niet van een laag kaliber te maken. De meeste mensen kennen geen quantumtheorie, en die is ook niet van een laag kaliber.
2. Geloof Wikipedia niet op dit soort zaken. Echt, ik meen het.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:10:44 #128
8369 speknek
Another day another slay
pi_35076467
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:03 schreef Floripas het volgende:
1. Dat jij ze niet kent hoeft ze nog niet van een laag kaliber te maken. De meeste mensen kennen geen quantumtheorie, en die is ook niet van een laag kaliber.
Dat is waar, maar ik mag mezelf toch wel enigszins bekend met de geschiedenis van de filosofie noemen. En je kunt die mensen gewoon moeilijk vergelijken met de rest. Ik bedoel het niet qua intelligentie, want ze zullen ongetwijfeld grote denkers geweest zijn, maar qua output die ze geleverd hebben in het filosofische debat. Daar zit weinig echt revolutionairs aan (afgezien van bijdragen aan de logica).
quote:
2. Geloof Wikipedia niet op dit soort zaken. Echt, ik meen het.
Ik had het van m'n Professor Filosofie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:13:47 #129
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35076577
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:10 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is waar, maar ik mag mezelf toch wel enigszins bekend met de geschiedenis van de filosofie noemen. En je kunt die mensen gewoon moeilijk vergelijken met de rest. Ik bedoel het niet qua intelligentie, want ze zullen ongetwijfeld grote denkers geweest zijn, maar qua output die ze geleverd hebben in het filosofische debat. Daar zit weinig echt revolutionairs aan (afgezien van bijdragen aan de logica).
[..]
Tekstkritische methoden, ethische overwegingen over goed en kwaad, gedachten over natuurrecht, gewoonterecht en goddelijk recht, tekstinterpretatie, enzovoorts.
quote:
Ik had het van m'n Professor Filosofie.
Kun je me een naam geven? Dan kijk ik eens
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:18:00 #130
8369 speknek
Another day another slay
pi_35076711
Theo Verbeek.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:41:13 #131
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35077525
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:18 schreef speknek het volgende:
Theo Verbeek.
Theo Verbeek is een gespecialiseerde in nieuwere filosofie, vanaf Descartes. Die heeft natuurlijk een bepaalde vidie op de Middeleeuwen. Je zou eens een werk moeten lezen van iemand als Arjo Vanderjagt.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 20:57:30 #132
8369 speknek
Another day another slay
pi_35088901
Ik weet wie mijn eigen professor is, ja. Ik denk ook dat je de omslag van Descartes niet goed kunt bezien zonder te weten wat daarvoor gebeurt (en hij heeft dan ook meermaals benadrukt dat ze niet dom waren in de middeleeuwen). Maar ik zou net zo goed kunnen zeggen dat iemand die zich wel specialiseert in de Middeleeuwen deze met een behoorlijke roze bril bekijkt. Wie zou zijn eigen vakgebied nou immers onbetekenend noemen.

Het klopt dat er de laatste tijd heel wat genuanceerder over de middeleeuwen gedacht wordt, dat veel van de huidige perceptie gekleurd is door het Verlichtingsideaal. Maar de klassieke indeling Klassieke oudheid - middeleeuwen - moderne filosofie is weinig veranderd. Net zoals het gewicht dat aan het eerste en het laatste wordt toebedeeld en de relatieve(!) leemte van de middelste.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 22:31:13 #133
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35092660
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:22 schreef Floripas het volgende:

[..]

En de heilsleer van Jezus heeft daar niks mee te maken, zeker?
Verklaart u nader.
  woensdag 15 februari 2006 @ 15:11:19 #134
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35113379
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 20:57 schreef speknek het volgende:
Ik weet wie mijn eigen professor is, ja. Ik denk ook dat je de omslag van Descartes niet goed kunt bezien zonder te weten wat daarvoor gebeurt (en hij heeft dan ook meermaals benadrukt dat ze niet dom waren in de middeleeuwen). Maar ik zou net zo goed kunnen zeggen dat iemand die zich wel specialiseert in de Middeleeuwen deze met een behoorlijke roze bril bekijkt. Wie zou zijn eigen vakgebied nou immers onbetekenend noemen.

Het klopt dat er de laatste tijd heel wat genuanceerder over de middeleeuwen gedacht wordt, dat veel van de huidige perceptie gekleurd is door het Verlichtingsideaal. Maar de klassieke indeling Klassieke oudheid - middeleeuwen - moderne filosofie is weinig veranderd. Net zoals het gewicht dat aan het eerste en het laatste wordt toebedeeld en de relatieve(!) leemte van de middelste.
Hier kan ik mee leven, als jij accepteert dat de Middeleeuwen een ander accent aanbrachten - een accent dat wij niet willen gebruiken in onze huidige modellen.
  woensdag 15 februari 2006 @ 15:13:05 #135
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35113446
Kun je nog antwoorden op mijn vraag?
  woensdag 15 februari 2006 @ 15:14:26 #136
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_35113489
Oh ja! Het intellectuele gat van de middeleeuwen!
Dat kan ik me nog wél herinneren!
...dass wir fliegen.
  woensdag 15 februari 2006 @ 15:18:05 #137
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35113620
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 15:13 schreef nickybol het volgende:
Kun je nog antwoorden op mijn vraag?
Dat kan wel, maar heeft het werkelijk zin als je één enkele bestuurder de schuld geeft voor de kerstening van Europa en grote delen van Afrika en het Midden-Oosten?
pi_35113670
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:58 schreef Floripas het volgende:

[..]

"ignorance teaches people to dismiss the unknown"

Floripas.

Daarin schuilt het antwoord, denk ik. Onvermogen tot inleven verlamt mensen in hun beschouwing van dingen.
Ik zou eerder stellen dat onwetendheid gelijk staat aan het accepteren van het onbekende als de Waarheid.
Wie niet weet, gelooft.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  woensdag 15 februari 2006 @ 15:36:00 #139
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35114386
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 15:18 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat kan wel, maar heeft het werkelijk zin als je één enkele bestuurder de schuld geeft voor de kerstening van Europa en grote delen van Afrika en het Midden-Oosten?
Tuurlijk niet, dat was allemaal later pas. Kerstening van Noord-Europa was in de middeleeuwen pas, Afrika kwam geloof ik pas in de koloniale tijd.

Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet, ik bedoel eigenlijk meer je post over de heilsleer van Jezus. Misschien een hele domme vraag, maar ik snap niet precies wat je daarmee bedoelt.
  woensdag 15 februari 2006 @ 16:06:02 #140
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35115656
Dan wil ik nog even een proefballonetje opgooien.

Even een stelling die ik zo uit de lucht grijp. Filosofie (en daarmee kennis) bloeit vooral in gebieden en tijden waar het voor de wind gaat. Denk even met me mee. De eerste filosofen komen uit het bloeiende gebied van Milete. Ze waren bijna allemaal vermogend. Ook de Romeinse filosofen waren bijna allemaal vermogend. Dan komt vervolgens het Christendom waar het economisch niet zo voor de wind gaat en hup de filosofie zakt in. Als er dan in de late middeleeuwen weer steden en handel komen bloeit deze weer op.

Levert u commentaar.
  woensdag 15 februari 2006 @ 16:08:33 #141
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35115752
Dat is ook ongeveer wat Russell zegt in 'A history of western philosophy': de Grieken waren een stelletje xenofobe binnenvetters, en daarom hadden ze de tijd en luxe om zich met filosofie bezig te houden op een niveau dat pas in de moderne tijd is geëvenaard (en verbeterd).
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 17:15:25 #142
8369 speknek
Another day another slay
pi_35118837
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 15:11 schreef Floripas het volgende:
Hier kan ik mee leven, als jij accepteert dat de Middeleeuwen een ander accent aanbrachten - een accent dat wij niet willen gebruiken in onze huidige modellen.
Oh ja hoor. Dat is best een mogelijke oplossing voor het 'probleem' waar ik achter kan staan. Ik ben niet heel bekend met de geschiedenis van het Christendom na de Nicaene Concilie. Zou eigenlijk best kunnen dat daar in de Middeleeuwen grote verandering in plaatsgevonden heeft. Die we nu begrijpelijkerwijs niet meer als relevant beschouwen, omdat metafysica van veel minder belang is (ter vergelijking, niemand die het nog over de mystiek van Plato of Newton heeft).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:58:14 #143
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35131536
Na het concilie van Nicea waren de dogmatische definitef gesettleld en konden ze lekker knokken met de moslims. Volgens mij is er verder niet zoveel veranderd, behalve wat kerstening en oorlogen. Je zou wel kunnen zeggen dat in de late middeleeuwen de paus meer macht heeft gekregen door de kruistochten.
pi_35142000
Ik zat een tijdje terug één of ander programma te kijken, volgens mij was het tussen kunst en kitch maar dat weet ik niet zeker, maak ook eigenlijk niets uit voor het verhaal.
In het programma werd verteld dat men in de middeleeuwen een gebrek had aan schoon drinkwater en dat men daarom van jongs af aan bier dronk. Voor mij vielen toen alle stukjes op hun plek.
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:36:06 #145
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35182494
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 04:30 schreef logicum het volgende:
Ik zat een tijdje terug één of ander programma te kijken, volgens mij was het tussen kunst en kitch maar dat weet ik niet zeker, maak ook eigenlijk niets uit voor het verhaal.
In het programma werd verteld dat men in de middeleeuwen een gebrek had aan schoon drinkwater en dat men daarom van jongs af aan bier dronk. Voor mij vielen toen alle stukjes op hun plek.
Ja had in de Middeleeuwen ook bronnen en rivieren. Op andere plaatsen dronk men bier van lage gisting (rond de 1%).
Wat denk je dat de Romeinen en de Grieken dronken? Wijn.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:36:55 #146
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35182525
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 17:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Oh ja hoor. Dat is best een mogelijke oplossing voor het 'probleem' waar ik achter kan staan. Ik ben niet heel bekend met de geschiedenis van het Christendom na de Nicaene Concilie. Zou eigenlijk best kunnen dat daar in de Middeleeuwen grote verandering in plaatsgevonden heeft. Die we nu begrijpelijkerwijs niet meer als relevant beschouwen, omdat metafysica van veel minder belang is (ter vergelijking, niemand die het nog over de mystiek van Plato of Newton heeft).
Wij hebben malkander gevonden.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 19:40:00 #147
8369 speknek
Another day another slay
pi_35199966
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:36 schreef Floripas het volgende:
Wij hebben malkander gevonden.
Dacht ik, toen bleek je lesbisch te zijn, nu houd ik het erop dat het een mogelijke oplossing is, waar ik niet per se achter sta .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35200945
Een van de voornaamste redenen van wat je noemt was de afzondering van kleine gemeenschappen van elkaar, het was allemaal erg gefragmenteerd en er was dus weinig uitwisseling van ideeen.

En zoals gezegd, de kerk domineerde dit soort dingen.
pi_35201520
Speknek, waar vind ik ook alweer die generator van postmodernistische opstellen?
  zaterdag 18 februari 2006 @ 13:18:38 #150
8369 speknek
Another day another slay
pi_35218537
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')