Blapiet | zondag 27 november 2005 @ 17:17 |
Zaterdag m'n eerste les cadeau gekregen van m'n vriendin (als verrasing ![]() De rijschool waar ik was neemt geen nieuwe kandidaten aan in het najaar/winter en ik kan dus pas beginnen in maart/april. Aangezien ik verwacht toch wel een half jaartje nodig te hebben (is gemiddeld geloof ik) vind ik dat nogal jammer. Ik wil namelijk in de zomer m'n rijbewijs hebben ![]() Omdat ik m'n eigen veiligheid voorop stel en me realistisch wil opstellen zou ik er mee kunnen leven als ik niet eerder kan beginnen. Maar ik wil het wel natuurlijk. Zijn er überhaupt rijscholen die het toch doen of is dit gangbaar bij alle rijscholen. En wat vinden jullie om nu te beginnen met het kloteweer. Ik heb overigens m'n rijbewijs B ook in de winter gehaald en vond dat wel fijn voor de ervaring. | |
R2-D2 | zondag 27 november 2005 @ 17:23 |
quote: ![]() Je kan alvast je theorie halen, dan kan je in het voorjaar binnen 2 maanden je rijbewijs halen ![]() Edit: Het is denk ik inderdaad beter om te lessen onder verschillende weersomstandigheden, er zijn rijscholen die geen winterstop hebben. [ Bericht 6% gewijzigd door R2-D2 op 27-11-2005 17:29:56 ] | |
Fulcrum_X | zondag 27 november 2005 @ 17:24 |
Moet lukken hoor, heb het in 3 maand gedaan. Tijd zat, je hebt zo'n 20 uur les nodig gemiddeld ![]() In ieder geval leuk dat je gaat beginnen ![]() | |
Blapiet | zondag 27 november 2005 @ 17:46 |
Was zeker een gave ervaring!. Had nog nooit op zo'n ding gezeten en ook nooit een brommer gehad. De snelheidservaring is zó anders dan bij een auto. Moest vooral wennen aan het schakelen, daar moet je zo je hoofd bij hebben. Ook lastig dat je niet weet in welke versnelling je rijdt. Ik hoop maar dat het schakelen net als bij autorijden een automatisme gaat worden. | |
_BR_ | zondag 27 november 2005 @ 17:47 |
Mijn rijschool ging gewoon door met lessen, voor zover het weer dat toeliet (met 10 cm sneeuw niet dus). Het is dus niet zo dat alle rijscholen een winterstop hebben. | |
Sport_Life | zondag 27 november 2005 @ 17:50 |
quote:Hoezo moet je weten in welke versnelling dat ding staat dan? Toch gewoon kwestie van gevoel zegmaar? Iig had ik bij de brommer wel, ik zou echt niet weten ofie nou in zn 3 of 4 stond, maar je hoort aan het brommergeluid wel of je moet schakelen. * Sport_Life heeft het motorrijbewijs voorlopig uitgesteld tot ik mn HBO papiertje heb ![]() ![]() | |
hicham | zondag 27 november 2005 @ 17:52 |
Je kunt beter gewoon een rijschool zoeken die ook in de winter les geeft, tenzij je een goede reden hebt om per se bij die specifieke rijschool te willen lessen. Ik heb zelf ook gelest in de winter, en het is dan heerlijk om meteen in het begin van het mooie lenteweer op je eigen motor rond te kunnen scheuren ![]() Er gaat een wereld van grip voor je open (geen natte, koude wegen). Als je in de winter kunt rijden, dan kun je dat in de zomer zeker. Andersom wil nogal eens problemen opleveren, bijvoorbeeld mensen die als een slak door de bocht gaan bij een nat wegdek. Misschien dat je je in de tussentijd kun vermaken in de Fok!MC ![]() | |
Rietvaerder | zondag 27 november 2005 @ 19:02 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Rietvaerder | zondag 27 november 2005 @ 19:04 |
Ik zou gewoon gaan lessen in de winter. Wat is daar mis mee? Heb je gelijk die ervaring ook, zoals je zelf al aangaf. En o ja, tipje: ga je maar beter niet "vermaken" in de Fok!MC. Het is als een soort drugs, het wordt je heel vriendelijke aangeboden maar voor je het weet zit je er aan vast en raak je net zo gepaupiriseerd als de rest.... niet doen dus ![]() | |
HassieBassie | zondag 27 november 2005 @ 19:04 |
Ik heb vorig jaar winter mn rijbewijs gehaald, dwars door de tyfuswind en de pleurisregen heen. Voordeel is dat je leert rijden onder alle omstandigheden, en als je eenmaal je papiertje hebt ga je zo onwijs genieten van het heerlijke weer in de lente.. | |
Mercy_symbol | zondag 27 november 2005 @ 19:40 |
oeps dubbel ![]() | |
Mercy_symbol | zondag 27 november 2005 @ 19:40 |
quote: ![]() ![]() nu al een hele tijd zonder verrotte appels [ Bericht 3% gewijzigd door Mercy_symbol op 27-11-2005 20:00:44 ] | |
VOLVOMEISTER | zondag 27 november 2005 @ 19:44 |
@iedereen van fok MC, mij valt het steeds op dat jullie extreem veel smileys gebruiken. waarom eigenlijk? | |
Mercy_symbol | zondag 27 november 2005 @ 19:46 |
quote:omdat ze gratis zijn ![]() ![]() | |
BaraCuda | zondag 27 november 2005 @ 19:48 |
Ik wil geloof ik ook gaan lessen, maar ik weet het nog niet helemaal zeker ![]() Eigenlijk wil ik het gewoon hebben voor de heb, weet niet of ik meteen zou gaan rijden eigenlijk ![]() | |
VOLVOMEISTER | zondag 27 november 2005 @ 19:49 |
quote:overdaad schaadt. even serieus, paar keer is wel leuk, maar iedere keer weer ![]() | |
hicham | zondag 27 november 2005 @ 19:52 |
quote:Fok!MC a.k.a SmileyMC ![]() Sommige mensen gebruiken totaal geen smilies, ik heel veel. Dat compenseert elkaar een beetje ![]() /offtopic (<-- normaal had ik hier ook nog een smiley achter gezet, uit solidariteit nu dus niet) | |
yup | zondag 27 november 2005 @ 20:41 |
quote:Paar lessen nemen iig zodat je zelf kan rijden: Vind u het leuk: ![]() Vind u het slecht: ![]() Verder in de winter rijden is niet zo een probleem zolang de wegen niet glad/ijzig zijn (wat wel een probleem is). Je moet je wel goed kleden tegen de kou, een broek, daaronder trainingsbroek daaronder pyama is geen uitzondering kan ik je vertellen ![]() ![]() Goeie handschoenen een must, heb ze via rijschool gehaald echt leer, is wel voor de zomer maar ik vind die dikke winterdingen gewoon vet irritant als ik meot rijden. Heb daarom gewoon leren zomerhandschoenen gehaald. Goeie schoenen moet je zowiezo hebben anders mag je niet rijden (als het goed is dan). Verder in de winter echt goed kleden, als jij meer bezig bent met het bibberen van de kou dan met rijden dan rij je voor niks, leer je geen reet. Been there done that. Vanaf nu aan voor mij altijd dik kleden. Oh ja ben bezig met mijn lessen, heb er al behoorlijk wat gehad denk ik (meer dan 15 ? denk ik wel). Iig heb ik met voertuigbeheersing + theorie al gehaald. | |
Fulcrum_X | zondag 27 november 2005 @ 21:52 |
quote:Waarom lees je dan mee? ![]() ![]() | |
Sinat | zondag 27 november 2005 @ 21:54 |
Ik heb het 4 jaar geleden gehaald in februari. Toen was het rond de 10 graden, fris maar met een zonnetje erbij goed te doen. Als je begint met lessen, neem dan ook je kleding/helm mee in je budget. Zeker met deze kou is degelijke kleding een absolute must. | |
Rietvaerder | zondag 27 november 2005 @ 22:10 |
quote:Dat krijg je vanzelf, als je hele dagen op een forum zit (en dus geen leven hebt).... Been there, done that ![]() | |
Captain_Le_Chuck | maandag 28 november 2005 @ 17:31 |
Anders moet je R. Schreijer even bellen (zit op het Keern). Die geeft gewoon in de winter les ![]() In de winter les krijgen schopt zowieso meer kont, aangezien je meteen leert om te gaan met gladheid en koud klote weer ![]() Maar van de zomer dus fijn motorfähren door westfriesland? ![]() | |
True_Force | dinsdag 29 november 2005 @ 23:11 |
Ik kon gewoon beginnen hoor, fatsoenlijke rijscholen gaan gewoon door! Ik les nu bij red in bussum, toprijschool! Het is inderdaad nog verslavender dan sigaretten ![]() | |
Rietvaerder | woensdag 30 november 2005 @ 07:14 |
quote:Was het maar zo'n feest he.. ![]() | |
chilipenn | woensdag 30 november 2005 @ 13:37 |
zorg er iig voor dat j eeen rijschool neemt waar de instructeur op een motor rijdt en niet in de warme auto zit in te dutten. succes, en voorzichtig aan he | |
Captain_Le_Chuck | donderdag 1 december 2005 @ 00:32 |
quote:Ik heb het anders niet echt bepaald koud op de motor.. ![]() quote:Die van mij reedt er wel in de auto achteraan ![]() Nou was het begin Januari, dus ik kan hem geen ongelijk geven. Ben trouwens in 8 lessen geslaagd ![]() | |
Rietvaerder | donderdag 1 december 2005 @ 07:07 |
Wacht maar tot het onder nul wordt.. ![]() Maar ja, jullie hebben niets te klagen, ik heb een leren combi zonder binnenvoering mogelijkheden ![]() ![]() Meestal doe ik gewoon nog een bodywarmer er overheen, of een sweater. Maar eigenlijk is het niets, zo'n combi met die temperaturen. | |
One_Punch_Mickey | donderdag 1 december 2005 @ 07:09 |
quote:hebben koekwauzen toch niet nodig ![]() ![]() ![]() | |
chilipenn | donderdag 1 december 2005 @ 18:36 |
quote:een echt goede instructeur rijdt motor en ervaart en volet tzelfde (wegdek) als zijn cursist, in de auto voelt ie dat niet.... zorg iig voor goede en warme kleding, en als tip er zijn 2 vingerhandschoenen, heerlijk warm ( 90e) | |
Rietvaerder | donderdag 1 december 2005 @ 21:10 |
quote:Wat moet jij nu weer? | |
Fulcrum_X | donderdag 1 december 2005 @ 21:26 |
Hoor ik daar een lama schijten ![]() | |
yup | donderdag 1 december 2005 @ 23:20 |
Vandaag om 10 uur ochtend rijles gedaan en oh boy het was fucking koud. Met al die kleren geen probleem, maar vooral me vingers hadden het koud... Volgende keer paar handschoenen onder de handschoenen, moet wel helpen dan ![]() | |
Herr.Flick | donderdag 1 december 2005 @ 23:24 |
quote:Lach me maar uit met m'n handvatverwarming... morgenmiddag moet ik nog ff naar aalten (160km enkel) en dan ga ik ook gewoon met de K ![]() | |
nevetS | donderdag 1 december 2005 @ 23:33 |
Ik mag maandag de ABV proberen. Lijkt me geen al te groot probleem. Begin het lessen nu wel een beetje zat te worden, wil nu gewoon touren. Heb tot nu toe 8 lessen, ik hoop dus dat ik het haal maandag en dan meteen de AVD aanvragen en snel afrijden ![]() | |
yup | donderdag 1 december 2005 @ 23:34 |
quote:Ik heb van me rijinstructeur begrepen dat handvatverwarming + kappen voor de hendels ook geen porem is... Maja misschien is die gast een mietje ![]() ![]() Heb deze tip gekregen van mede motorfapper in opleiding: Doe onder je handschoenen een of meerdere van die tankstation plastic handschoenen, je zal wel zweetpoten krijgen maar dat is beter dan bevroren poten waardoor je trager/slechter reageert als je moet remmen/gassen/koppelen etc. (met alle gevolgen van dien) | |
One_Punch_Mickey | vrijdag 2 december 2005 @ 08:39 |
quote:huilie ![]() | |
chilipenn | vrijdag 2 december 2005 @ 12:02 |
koop tegen koude handen de dane nordkap gtx, oa verkrijgbaar bij www.motoport.nl Ik heb er zelf de afgelopen week mee gereden, en geen last gehad. kosten geloof ik 90 euro, maar dan heb je ook wat, en nog vrij veel gevoel voor een winterhandschoen. trouwens de bmw thermo onderkleding is ook super, van de week alleen de onderkleding en een kushitani goretex pak erover en niet koud gehad, en toch een 400 km gereden. doe hier jullie voordeel mee... | |
Rietvaerder | vrijdag 2 december 2005 @ 12:44 |
quote:Ah. Yup. Ben je verdwaald trouwens? Ga 's terug naar je holmaten ![]() | |
One_Punch_Mickey | vrijdag 2 december 2005 @ 13:26 |
quote:het was geen vraag ![]() ![]() quote:stoer ![]() ![]() | |
Rietvaerder | vrijdag 2 december 2005 @ 14:38 |
Dat mag jij vinden. Je kent mijn mening. Trouwens, met die smileys maak je niet meer indruk ofzo hoor. | |
Macchia_Nera | vrijdag 2 december 2005 @ 17:26 |
quote:Neej jij laat altijd een lekkere indruk achter ![]() | |
Rietvaerder | vrijdag 2 december 2005 @ 17:56 |
Dikke carebear ![]() ![]() | |
Kreator | vrijdag 2 december 2005 @ 17:57 |
Een half jaar? Djeez. Ik had m'n papiertje na 8 weken. Bovendien heb ik gewoon in november en december gereden. Daar word je hard van. (en koud) | |
ploderus | vrijdag 2 december 2005 @ 18:23 |
Ik ben in het einde van de herfst begonnen. Heb dus zowel flinke regen als flinke kou gehad. Wel een aantal keer erg koude handen gehad of met natte ballen afgestapt, maar tijdens die lessen veel tips gehad die tijdens mooi weer rijden niet aan bod gekomen zouden zijn.. Toen ook zelf mogen ervaren waarom je witte lijnen en putten beter kunt vermijden, welke in de zomer toch veel minder erg zouden zijn om een keer mee te pakken.. | |
Rietvaerder | vrijdag 2 december 2005 @ 18:32 |
quote:Die witte lijnen? Ik heb geleerd dat die ideaal zijn om de de letters op de zijkant van je banden te kleuren? Dat scheelt je weer 3 euro ofzo voor een bandenletterstift! Welcome back ![]() | |
ploderus | vrijdag 2 december 2005 @ 18:41 |
quote: ![]() Maar dit is een serieus topic.. Hou het dus serieus ![]() ![]() | |
Rietvaerder | vrijdag 2 december 2005 @ 19:13 |
quote:Ghahahaha ![]() | |
NT-T.BartMan | woensdag 7 december 2005 @ 11:15 |
quote:Gisteren een total-down gedaan. Splinternieuwe banden (zat 50 km op) met nattigheid en bocht = bagger... | |
Rietvaerder | woensdag 7 december 2005 @ 12:53 |
Dat is klote ![]() | |
NT-T.BartMan | woensdag 7 december 2005 @ 13:16 |
quote:Lijkt mee te vallen: voetstepje afgebroken, schakelpook krom&klem onder de motor, ruitje afgebroken, knipperbol lam (maar niet gebroken) en spiegel lam. Verder wat krassen maar verder geen (zichtbare) deuken. Ging ook allemaal heel langzaam, ik reed hooguit 20 (natte weg, onoverzichtelijke kruising) maar ging wel genadeloos plat... Zelf wat beurse plekken en wat schrammen, ben er goed afgekomen. | |
Fulcrum_X | woensdag 7 december 2005 @ 15:02 |
Lijkt me sowieso geen aanrader, bandjes inrijden bij natte omstandigheden ![]() | |
yup | woensdag 7 december 2005 @ 16:35 |
quote:D-A-M-N Geen aanrader dus om met nieuwebanden in koud + nat weer te rijden ![]() Sterkte iig. | |
NT-T.BartMan | woensdag 7 december 2005 @ 22:50 |
quote:De vorige banden hadden het helemaal gehad en boden OOK geen grip meer op een natte weg. Ik rij er op naar mijn werk, heb dus niet zoveel keus. ALs mijn motor weer rijdbaar is ga ik maar weer extra extra voorzichtig aan de gang. Eerst maar eens een lange, rustige, rechte weg zoeken en een paar keer flink remmen... | |
nevetS | donderdag 8 december 2005 @ 21:37 |
quote:Bijzondere verrichtingen gehaald, 7 weken wachttijd op de verkeersdeelname hier in Zwolle ![]() | |
NehcslowZ | zaterdag 17 december 2005 @ 17:31 |
Ik woon ook in Zwolle. Wou z.s.m. gaan lessen, maar de kou houdt me toch wel tegen. Wacht wel tot het voorjaar. | |
Neteru | zaterdag 17 december 2005 @ 17:48 |
Je hebt idd wel rijscholen die geen winterstop hebben denk ik. Even googelen. Ik heb mn rijdbewijs 2 jaar geleden gehaald en ook gereden toen het vroor. Kouuuud was dat ![]() ![]() | |
NehcslowZ | zaterdag 17 december 2005 @ 17:53 |
mee eens, maar om in de winter te beginnen is niet echt wat ![]() | |
NT-T.BartMan | zaterdag 17 december 2005 @ 22:26 |
quote:Ik heb ook in de winter les gehad en examen gedaan. Als je kan rijden terwijl er een centimeter hagel op de weg ligt, dan kan je ook op een kurkdroge weg in het zonnetje rijden. Andersom is dat twijfelachtig... | |
yup | zaterdag 17 december 2005 @ 23:51 |
Wat de winter ook echt erg maakt zijn regen + windstoten, daar moet je echt zwaar voor uitkijken, je brommer kan zo de vangrailing inwaaien als je niet oplet... Voor de rest vind ik het niet erg in de winter, ik vind 1,5 uur lessen wel genoeg voor mezelf, daarna word het echt veel te koud... | |
Oosthoek | zondag 18 december 2005 @ 00:09 |
Rijden jullie maar lekker in de regen, dan ga ik mooi van de lente lessen. Ik heb een grondige hekel aan kutweer. | |
yup | zondag 18 december 2005 @ 01:49 |
quote:Je hebt 300% gelijk, maar ik wil mijn rijbewijs graag zo snel mogelijk ivm met 25kw. Verder : ik heb 2 keuzes: of nu in deze tering weer lessen en zo snel mogelijk rijbewijs halen, of gewoon tot me 21ste wachten, waar ik niet echt veel zin in heb ![]() Want op je 20ste 25 kw halen betekent mooi tot je 22ste wachten met full power. Sorry je kan mij een zeikende eikel + wegpiraat vinden, maar 25kw vind ik TE TRAAG VOOR WOORDEN. Full power ER5 is gewoon veel lekkerder + rijd gewoon veel relaxerder (een zwengel aan de gashendel en je bent die klote auto's + vrachtwagens zo voorbij)... Je moet eens volgas accelereren bij 110 ofzo met die 25kw ding: motor reageert gewoon niet ![]() | |
Herr.Flick | zondag 18 december 2005 @ 09:59 |
quote:Jammer voor de 25kw-er onder ons, maar die regel is er niet voor niets... ![]() | |
Rietvaerder | zondag 18 december 2005 @ 10:06 |
quote:Dan ga je toch auto rijden. | |
yup | zondag 18 december 2005 @ 11:47 |
quote:Rare wet, verder vind ik het helemaal niet veilig want op de snelweg inhalen is no-go (en achter auto's hangen is helemaal no-go), verder is het gewoon echt te idioot voor woorden dat je wel met 35kw mag lessen maar je eigen brommer moet wel 25kw zijn (Als je je rijbewijs haalt) ![]() ![]() ![]() quote:Blik rijden doe ik al ![]() Vind motorrijden veel leuker, ook al moet ik in de fokking vrieskou rijden ![]() | |
Herr.Flick | zondag 18 december 2005 @ 12:14 |
quote:Ik ben wel blij dat die wet er is gekomen, het was echt bizar om te zien dat mannekes die net van de brommert afstapten zo op een kannonskogel gingen zitten, denkende dat een motor gewoon een veredelde bromfiets was. Vele(n) hebben hierdoor vroegtijdig het leven gelaten, en met de nieuwe generatie motoren is het absoluut een must! Jammer voor de beginner onder ons, maar leer het eerst maar lekker zo, en als dat enigszins lukt, dan kun je zo overstappen na 2 jaar op een echte motor. ![]() aub geen flame.. | |
yup | zondag 18 december 2005 @ 12:19 |
quote:Flick dat probleem bestaat nog steeds. Check motor forum eens. Sommige mensen hebben al ZX-9R/R1/Fireblade achtige apparaten terwijl ze nog zitten te lessen... Verder ben ik ervan heilig overtuigd dat iemand met weinig rij ervaring veel sneller is op een ouwe 600cc (Honda CBR600F bijv.) dan op een R1... Omdat je met de R1 steeds moet opletten of het achterwiel niet wegslipt of dat je een powerwheelie maakt... Ik kan dit toch een klein beetje weten: op de 25kw ding kan je gewoon VOLGAS zonder dat er ook maar iets wegslipt/de motor wheelie maakt... Als jij als een idioot met je gashendel gaat zwengelen op een R1 gaan ze je binnen de kortste keren ophalen met een lijkzak... En verder moet je ook een ding niet vergeten: poserfactor. Zeggen dat je een R1 hebt is natuurlijk stoerder dan zeggen dat je een R6 of CBR600F hebt. De meeste mensen weten neit eens dat er behalve de R1 + Hayabusa andere snelle motoren zijn ![]() Ik lul veel. | |
Herr.Flick | zondag 18 december 2005 @ 12:23 |
quote:Natuurlijk bestaat het probleem nog steeds, alleen is het wel met zeker 90% terug gedrongen, conclusie : wet werkt. ![]() | |
yup | zondag 18 december 2005 @ 12:31 |
quote:Daar zijn we het beide over eens ![]() Alleen ze mochten die wet iets veranderen... (wat meer vermogen zou toch wel wat handiger zijn). I k noem mij zelf een absolute beginner met motoren en ik kan zeker weten niet goed rijden. Maar toch vind ik de Kawasaki ER5 zonder begrenzing pas acceptabel qua snelheid... Begrenste ER5 dingen zijn te traag voor woorden en juist acceleratie is belangrijk op de motor... (als iemand plotseling besluit naar links te gaan terwijl jij er al rijd gewoon dotje gas en het gevaar is geweken, om maar iets te noemen)... | |
Herr.Flick | zondag 18 december 2005 @ 12:35 |
quote:Nu komt het... Een motor is altijd te traag, heb je 25KW dan wil je 35KW, heb je 35 KW dan wil je 60KW, heb je 100KW dan wil je 150KW. Maw: het is toch nooit genoeg, en ergens moet de grens liggen. ![]() | |
Oosthoek | zondag 18 december 2005 @ 12:38 |
Ik heb mooi gewacht tot mn 21e. Misschien goed dat de regel bestaat, maar ik wil gewoon normaal op een cb750 kunnen rijden. Onzin dat het onverantwoordelijk zou zijn. | |
Herr.Flick | zondag 18 december 2005 @ 12:39 |
quote:Wie beweerde dat dan? | |
Oosthoek | zondag 18 december 2005 @ 12:44 |
De wetgever. | |
Herr.Flick | zondag 18 december 2005 @ 12:53 |
quote:De wetgever zegt niet dat het onverantwoord is, maar neemt die doelgroep "in bescherming ", omdat gebleken is dat hier veel ongelukken door gebeurde. | |
Robin__ | maandag 19 december 2005 @ 11:40 |
quote:Als je voor je 21e begint moet je eerst 2 jaar 25kw rijden (dus misschien zelfs nog op je 22e) terwijl je als je op je 21e je a haalt je gelijk op vol vermogen mag rijden?? | |
-Eddow- | maandag 19 december 2005 @ 13:34 |
klopt Robin |