Hoe verklaar je dit? Is dit "micro-evolutie"? Of toch "macro-evolutie"? Hoe noem je het als het vogelgriepvirus toch plotseling op de mens kan gedijen? Waar ligt de grens?quote:Vogelgriep wordt gevaarlijker
Uitgegeven: 16 december 2005 09:41
Laatst gewijzigd: 16 december 2005 09:43
PHNOM PENH - Vogelgriep is nog niet overdraagbaar van mens op mens, maar kleine veranderingen in het virus hebben de wereld wel dichter bij een pandemie gebracht. Dat heeft de VN-coördinator voor Vogelgriep vrijdag gezegd.
"Er zijn subtiele veranderingen in de genetische samenstelling van H5N1 (de dodelijke variant van het virus), die aantonen dat er mutaties plaatsvinden die de kans groter maken dat het virus van mens op mens overdraagbaar wordt", zei David Nabarro vrijdag.
Nabarro waarschuwde in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh voor zelfgenoegzaamheid. "Het is heel waarschijnlijk dat H5N1 kan muteren. Het feit dat het enkele jaren in beslag neemt, moet je niet laten geloven dat we het ergste achter de rug hebben."
Dat is gewoon micro-evolutie hoor. Persoonlijk ben ik van mening dat er geen verschil is tussen micro- en macroevolutie maar de gelovigen zullen wel zeggen "het blijft een griepvirus". En dat is natuurlijk ook zo. Dit is wel een goed voorbeeld van evolutie maar niet perse dat de verschillende soorten tot stand zijn gekomen door evolutie, twee verschillende zaken. Als iemand nog twijfelt aan het fenomeen 'evolutie' dan ben je echt wereldvreemd hoor. Ik denk ook niet dat pmb_rug evolutie in twijfel trekt, dan zou hij echt mega-oogkleppen op hebben.quote:Op vrijdag 16 december 2005 11:36 schreef Doffy het volgende:
Nog even een vraag aan ons religieus volksdeel, iets wat ik al eerder vroeg aan pmb_rug. Wat vind je van zo'n artikeltje?
[..]
Hoe verklaar je dit? Is dit "micro-evolutie"? Of toch "macro-evolutie"? Hoe noem je het als het vogelgriepvirus toch plotseling op de mens kan gedijen? Waar ligt de grens?
Ik wacht nog steeds met smart op een antwoord
Het punt is dat het verschil tussen een mensengriep-virus en een vogelgriep-virus kunstmatig is.quote:Op vrijdag 16 december 2005 11:59 schreef Doffy het volgende:
Ja, als een vink verandert in een ekster (ik noem maar even wat willekeurigs op) dan blijven het ook vogels, maar daarmee zijn het nog wel verschillende soorten. Een vogelgriepvirus wordt dan een mensengriepvirus. Toch een wezenlijk verschil, lijkt me. Dus ik wil graag weten wat de reli's daarvan vinden
Hoewel ik het met jouw relaas over micro/macro eens ben vind ik dat je iets te absolutistisch spreekt over soorten. Natuurlijk kent de natuur een grens tussen soorten of zijn muis en olifant eigenlijk een pot nat? Dat is ook de hele kunst in de taxonomie om juist de natuurlijke grenzen te beschrijven en geen te bedenken.quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:02 schreef mgerben het volgende:
[..]
Punt is: De grens tussen soorten is door mensen zelf bedacht. De natuur kent geen 'soortgrens' als een soort van afrastering tussen verschillende soorten.
[..]
In het simpel: In het wild vruchtbare nakomelingen krijgen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:25 schreef DionysuZ het volgende:
Een chihuahua ziet er ook HEEL anders uit dan een st. bernard. Waarom vallen die dan weer beiden in hetzelfde hokje 'hond' te plaatsen?
Wat is de definitie van soort?
En macro-evolutie is het evolueren van de ene soort in de andere dus?quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:28 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
In het simpel: In het wild vruchtbare nakomelingen krijgen.
Dus Australische konijnen en Nederlandse konijnen zijn verschillende soorten...quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:28 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
In het simpel: In het wild vruchtbare nakomelingen krijgen.
Verschrikkelijk interessant maar wat heeft het te maken met evolutie? Evolutie gaat niet over het ontstaan van dingen/leven. Maar je bent vrij om er een topic over te maken hoorquote:Op vrijdag 16 december 2005 17:12 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik geloof in.....
Niets - Iets
Meer kan ik er niet van maken. Er was niets toen was er iets. En dat iets is ontstaan door iets. Maar wat precies
Ik denk een uit de hand gelopen grap.
Misschien was er altijd wel iets. Dat niets nooit bestaan heeft. Want wat creeër je uit het niets? Kun je uit het niets iets creeëren? Je hebt toch altijd wat nodig of niet soms? Een brood bak je ook niet met alleen maar lucht.
Of ben ik nu dom aan het redeneren?
Eén van de regels van het biologisch soorten concept is dat de mens zich er niet mee mag bemoeien. Aangezien er in Australië door de mens europese konijnen zijn uitgezet is dat nogsteeds het europese konijn.quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:33 schreef mgerben het volgende:Dus Australische konijnen en Nederlandse konijnen zijn verschillende soorten...
Officieel stelt het bsc dat individuen/populaties in het wild een gedeelde genenpoel moeten hebben om tot één soort gerekend te worden. (In het wild staat voor 'op natuurlijke wijze' dus zonder ingreep van de mens) Dieren moeten dus uit zichzelf van bil gaan; het gaat om het krijgen van nageslacht niet om de compatibaliteit.quote:De soortdefinitie werkt leuk om honden van paarden te onderscheiden, maar in de praktijk is weerbarstiger:
Als een beest in het wild niet wil paren met een ander, zijn ze dan ook verschillende soorten? Of gaat het om het kunnen krijgen van nageslacht?
Ook hier weer heeft de mens natuurlijk een hoofdrol gespeeld; de 'hond' was er niet eens geweest zonder ons mens. Maar hier komt ook die gedeelde genenpoel om de hoek kijken; als je naar een lokale populatie honden in het wild zou kijken (zuideuropese zwerfhonden ofzo) dan heb je zowel hele kleine als hele grote. Hoewel het misschien onmogelijk is voor de twee extremen om te paren blijft het een gedeelde genenpoel omdat het middensegment ervoor zorgt dat er uiteindelijk genen uit het klooster bij het rottige kefbeest terecht komen (en vv).quote:Kan een Chiwawa fysiek nog met een Deense Dog paren?
Kan de Chiwawa de resulterende pup dragen en baren?
Als je de analogie van neven voor mens/chimp doortrekt moeten paarden, ezels en zebra's broers worden genoemd. Allemaal horen ze tot het geslacht Equus (de paardachtigen). Overigens zijn muildieren en muilezels ook een menselijk fabricaat.quote:Een paard en een ezel krijgen jongen die wel gezond zijn, maar niet vruchtbaar. Een hond en een ezel krijgen helemaal geen nageslacht. Staan een paard en een ezel dan toch dichter bij elkaar?
Zoals ik al zei: het bsc is absoluut niet waterdicht. Zo is het al een probleem om organismen te benoemen die zich ongeslachtelijk voortplanten; en bij bacteriën die nogal makkelijk zijn in het uitwisselen van genetisch materiaal. Zelfs bij insectenis het al moeilijk om na te gaan wie wat met wie doet. Vandaar dat DNA-sequenties nu gebruikt worden om bacteriën en insecten masaal te klassificeren. Maar ook op DNA gebied geld natuurlijk: hoeveel druppels geel moet je bij blauw doen om groen te krijgen. Daar evolutie (meestal) een langzaam proces is (zeker bij hogere organismen) is het zeer moeilijk om een grens tussen soort A en soort A+ te trekken.quote:De definitie leidt tot grensgevallen, wat maakt dat de discussie over 'wanneer is een nieuwe soort gevormd' minstens even vaag wordt.
Macro-evolutie is evolutie op of boven het niveau van soort (bijv van blauw naar groen); micro-evolutie is evolutie binnen een soort (bijv van blauw naar blauw met een druppel geel). Binnen de evolutietheorie is macro-evolutie het geheel van micro-evolutie dus niet een losstaand concept. Volgens veel creationisten bestaat macro-evolutie niet en ze verwachten dan ook bewijs van een emmer geel die in een keer bij blauw wordt gegooid om groen te krijgen; op die manier bestaat macro-evolutie ook niet. Je zou kunnen stellen dat fossielen macro-evolutie laten zien (we zien hier en daar een klodder van een mengkleur) omdat de micro-evolutionaire gradient niet te zien is in hier en daar een fossiel. Ergo; macro-evolutie is geen proces (zoals evolutie dat is) maar een naam om grote stappen aan te geven (en om over te zeuren als je de evolutietheorie niet snapt).quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:30 schreef DionysuZ het volgende:
En macro-evolutie is het evolueren van de ene soort in de andere dus?
Macro -en microevolutie bestaan niet. Evolutie is evolutie. De illusie dat er een onderscheid bestaat is een jammer genoeg geslaagde poging van creatonisten om verwarring te zaaien.quote:Op zaterdag 17 december 2005 09:43 schreef Invictus_ het volgende:
Macro-evolutie is evolutie op of boven het niveau van soort (bijv van blauw naar groen); micro-evolutie is evolutie binnen een soort (bijv van blauw naar blauw met een druppel geel).
Bijna goed.quote:Op zondag 18 december 2005 17:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Macro -en microevolutie bestaan niet. Evolutie is evolutie. De illusie dat er een onderscheid bestaat is een jammer genoeg geslaagde poging van creatonisten om verwarring te zaaien.
Een poging van wie? van god?quote:Op zondag 18 december 2005 17:21 schreef logisnack het volgende:
[..]
Bijna goed.
Evolutie is een deels geslaagde poging om verwarring onder een hoop christenen te zaaien.
Je uitspraak dat evoutie verzonnen is om christenen in verwarring te brengen heb je van een gelijke site als deze?quote:Op woensdag 7 december 2005 01:06 schreef logisnack het volgende:
De evolutie theorie is zo lek als een mandje.
Ik daag een ieder uit om deze seminar eens van Dr. Dino eens volledig te bekijken.
En dan niet direct "o das die creationist met zijn sterke vehaaltjes"
Maar gewoon kijken.. je kan immers moeilijk oordelen over wat hij predikt als je er zelf niet een keer naar geluisterd hebt.
http://video.google.com/videoplay?docid=8141887480656996234
Duurt slechts 2 uur
Das onzin natuurlijk. Als de mens lang genoeg met genen knoeit om een nieuw soort dier te maken is het gewoon een diersoort, maar in dit specifieke geval heb je het eerder over een variant.quote:Op zaterdag 17 december 2005 09:43 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Eén van de regels van het biologisch soorten concept is dat de mens zich er niet mee mag bemoeien. Aangezien er in Australië door de mens europese konijnen zijn uitgezet is dat nogsteeds het europese konijn.
hm,quote:Op zondag 18 december 2005 17:21 schreef logisnack het volgende:
[..]
Bijna goed.
Evolutie is een deels geslaagde poging om verwarring onder een hoop christenen te zaaien.
Ik heb die en andere van hem gekeken en het is waardeloos...quote:Op woensdag 7 december 2005 01:06 schreef logisnack het volgende:
De evolutie theorie is zo lek als een mandje.
Ik daag een ieder uit om deze seminar eens van Dr. Dino eens volledig te bekijken.
En dan niet direct "o das die creationist met zijn sterke vehaaltjes"
Maar gewoon kijken.. je kan immers moeilijk oordelen over wat hij predikt als je er zelf niet een keer naar geluisterd hebt.
http://video.google.com/videoplay?docid=8141887480656996234
Duurt slechts 2 uur
Ik ben altijd benieuwd of dit soort principiële christenen ook zo'n bezwaar tegen gentherapie of iets vergelijkbaars zouden hebben. Stel dat je echt dood- en doodziek bent, accepteer je dan zo'n therapie? Immers, het hele beginsel ervan is gestoeld op de evolutietheorie, en die klopt niet, zeg jij. Dus die therapie kan ook niet werken.quote:Op zondag 18 december 2005 17:21 schreef logisnack het volgende:
Bijna goed.
Daar heb je toch geen evolutie voor nodig?quote:Op zondag 18 december 2005 17:21 schreef logisnack het volgende:
[..]
Bijna goed.
Valt wel mee hoor.quote:Op woensdag 21 december 2005 09:58 schreef Bensel het volgende:
Kijk, dit is nou een keiharde klap voor ID. Het word zelfs door de gerechtshof niet gezien als wetenschappelijk. Bovendien is deze zaak geweldig voor de jurisprudentie van vergelijkbare zaken omdat er zo duidelijk in staat wat er niet klopt aan ID, en wat de motieven zijn van de ID aanhangers.
Ik denk dat ze wel tot inkeer komen als ze door de pasta tentakels beroerd word worden (pun intended)quote:Op woensdag 21 december 2005 10:28 schreef pfaf het volgende:![]()
Hoe moet het nu met het pasta-geloof, mag dat ook niet onderwezen worden?
Lees eerst maar even hier en daar wat uit de uitspraak en kom dan maar terug om te piepen.quote:Op woensdag 21 december 2005 11:07 schreef logisnack het volgende:
Goed.. en die rechter was vast wel heel objectief
Hoe kan iemand ergens nou uitspraak over doen als hij zelf een mening is toebedeeld.
De jury zal ook wel uit standaard mensen hebben bestaan, die allen in de Evolutie Relegie geloven, doordat dit ze op scholen met de paplepel is ingegoten.
Jij bent belachelijk. Je wist zeker ook niet dat die rechter door GW Bush himself is aangewezen? Die rechter is dus lekker gelovig.quote:Op woensdag 21 december 2005 11:07 schreef logisnack het volgende:
Hoe kan iemand ergens nou uitspraak over doen als hij zelf een mening is toebedeeld.
De jury zal ook wel uit standaard mensen hebben bestaan, die allen in de Evolutie Relegie geloven, doordat dit ze op scholen met de paplepel is ingegoten.
Belachelijk dit.
Inderdaad. Als je niet gelovig bent maak je eigenlijk geen kans om rechter te worden...quote:Op woensdag 21 december 2005 11:30 schreef roobje het volgende:
[..]
Jij bent belachelijk. Je wist zeker ook niet dat die rechter door GW Bush himself is aangewezen? Die rechter is dus lekker gelovig.
Verder dan 5 regels lezen is ook een uitdaging hequote:Op woensdag 21 december 2005 11:07 schreef logisnack het volgende:
Belachelijk dit.
Belachelijk... omdat hij iets onzin noemt dat onzin is?quote:Op woensdag 21 december 2005 11:07 schreef logisnack het volgende:
Belachelijk dit.
1. Er was geen jury, maar er was sprake van een rechtszaak waarbij enkel een rechter uitspraak doet.quote:Op woensdag 21 december 2005 11:07 schreef logisnack het volgende:
Belachelijk dit.
Heh, die is leuk gevondenquote:Op woensdag 21 december 2005 10:25 schreef mgerben het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor.
Ze veranderen de terminologie en proberen het opnieuw.
De ID-theorie verdwijnt niet, hij evolueert tot iets nieuws.
1e zin: Zo kan je altijd een uitspraak in twijfel trekken. Ook als de uitslag de andere kant op was gevallen.quote:Op woensdag 21 december 2005 11:07 schreef logisnack het volgende:
Belachelijk dit.
Niet zo zeer dom aan het redeneren, als wel zoals gewoonlijk weer compleet offtopic incoherent aan het ouwehoerenquote:Op vrijdag 16 december 2005 17:12 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik geloof in.....
Niets - Iets
Meer kan ik er niet van maken. Er was niets toen was er iets. En dat iets is ontstaan door iets. Maar wat precies
Ik denk een uit de hand gelopen grap.
Misschien was er altijd wel iets. Dat niets nooit bestaan heeft. Want wat creeër je uit het niets? Kun je uit het niets iets creeëren? Je hebt toch altijd wat nodig of niet soms? Een brood bak je ook niet met alleen maar lucht.
Of ben ik nu dom aan het redeneren?
Ja, hij heeft opgemerkt dat ID vanuit religieus en niet vanuit wetenschappelijk oogpunt is opgezet en daarom de scheiding van kerk en staat in het geding komt als in de wet wordt vastgelegd dat het onderwezen moet woden. Wat is daar subjectief aan?quote:Op woensdag 21 december 2005 11:07 schreef logisnack het volgende:
Feiten? Het zijn toch theorieënquote:Op donderdag 22 december 2005 20:21 schreef Fir3fly het volgende:
Zonet op National Geographic Channel: "Evolution, what about God?"
Ging over hoe bepaalde orthodoxe christenen omgingen met de evolutieleer. Het liet ook zien hoe slecht het gesteld is met de kennis van de wetenschap van leerlingen op sommige scholen. Zo was er bijvoorbeeld een school waar een groep leerlingen Intelligent Design in de biologieklas probeerden te krijgen, onder het motto van "laat ons alle feiten zien, dan kunnen we zelf kiezen".![]()
En een brief van een moeder aan een christelijke universiteit die te kennen gaf alleen evolutie in de biologieles te onderwijzen. Ze schreef dat ze bang is dat haar dochter (die op die universiteit studeert) 'ongelovig' zou worden. Ze zei dat als dat zou gebeuren, haar dochter eigenlijk geen reden meer heeft om te leven.![]()
![]()
Al met al dus een mooi kijkje in het immer zo conservatieve Amerika (en dan voornamelijk de zogenaamde "Bible Belt")
Ehm? Organismen evolueren omdat ze dan betere overlevingskansen hebben.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:14 schreef Kiteless het volgende:
...
Wetenschap zal in het beste geval alleen kunnen vertellen wat er gebeurd is,
maar nooit waarom.
...
Twijfel is geen vijand van het geloof, maar een deel ervan.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:43 schreef foktastic het volgende:
... Wetenschap is een bedreiging voor religie, omdat wetenschap je ruimte geeft om te twijfelen en vragen te stellen over de hoe en wat en de waarom. Hierdoor ga je je eigen geloof in twijfel trekken, zoals ik en vele andere niet-gelovigen.
[...]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |