Als zelfs een nachlampje de kans op bijzienheid met meer dan drie keer vergroot, is het geen wonder dat tegenwoordig bijziendheid in de westerse wereld meer regel dan uitzondering is: probeer nog maar eens een slaapkamer te vinden waar het nog écht donker is. Dat wil dus zeggen: echt aardeduister, zodat je zelfs na een uur nog steeds niets kunt zien. Dat vind je bijna niet meer. Overal schijnt er 's nachts licht naar binnen van straat- en andere verlichting. Dat licht heeft hetzelfde effect als het nachtlampje of de grote slaapkamerlamp: bijziendheid op latere leeftijd.quote:Het onderzoek wees uit dat slechts 10% van de kinderen die in volledige duisternis hadden geslapen bijziend waren. Echter, 34% van de kinderen die met een nachtlampje sliepen hadden het probleem. En 55% van de kinderen waarvan het kamerlicht bleef branden, waren bijziend.
En ik wil niet in een gevangenis wonen!quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:09 schreef Pony-Lover het volgende:
ze zijn lelijk
Wat is dat nu voor zever, rolluiken kun je op- en neerdoen wanneer je wilt!quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:10 schreef Mauro het volgende:
[..]
En ik wil niet in een gevangenis wonen!
Dan moeten ze in andere delen van het land voor 3/3 op huizen zitten.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:12 schreef MouseOver het volgende:
Minstens 1/3 van de huizen heeft ze wel. Het is echt niet zo'n zeldzaamheid als je kennelijk denkt.
Fatsoenlijke rolgordijnen verduisteren trouwens wel goed, vooral die van plastic.
Ben je dan zo allergisch voor rolluiken dat je liever massa's bijziende mensen hebt dan overal rolluiken?? Trouwens, wat dat eerste betreft: er bestaan rolluiken die je vanzelf, op een vooral bepaald tijdstip, kunt laten op- en neergaan.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:12 schreef Liejannuh het volgende:
Heerlijk toch om 's ochtends wakker te worden van de zon die door de gordijnen heen schijnt??
Ik word altijd helemaal blij als ik wakker word en zie dat het zonnetje schijnt!
Verder zijn rolluiken natuurlijk spuuglelijk.
Ja, misschien is het in het begin wel helemaal donker, maar na een half uur is het toch weer veel te licht.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:12 schreef MouseOver het volgende:
Fatsoenlijke rolgordijnen verduisteren trouwens wel goed, vooral die van plastic.
dus jij hebt nergens in huis dingen op stroom ?quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:15 schreef Dr_Crouton het volgende:
En toen was er brand door kortsluiting aan de bedrading van de rolluiken... Peeuw! Peeuw!
Hier (In Limburg) ook inderdaad. Als ik zo in de straat kijk zie ik misschien 4 huizen zonder rolluiken van de 40quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:15 schreef Klonk het volgende:
Kom maar eens in Limburg en Brabant
Zijn ze genoeg te zien, bij ons in de straat is geen enkel huis zonder rolluiken
geniale dingen, helpen tegen kou, warmte, inbraakquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:16 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Hier (In Limburg) ook inderdaad. Als ik zo in de straat kijk zie ik misschien 4 huizen zonder rolluiken van de 40!.
Duitse invloeden zijn ook niet geheel onbelangrijkquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:19 schreef MouseOver het volgende:
Ik had me nooit gerealiseerd dat in de rest van het land die dingen zeldzamer zijn. Ook nooit op gelet eigenlijk.
De belgische invloeden zullen we maar zeggen. Na een bourgondische avond wil je natuurlijk niet voor 12 uur 's ochtends gewekt worden door fluitende vogeltjes en zonlicht
daar heeft de gemeente helemaal niets over te zeggenquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:20 schreef Mauro het volgende:
Oh, en ook al zou ik rolluiken willen op mijn huis, dan zou het nog niet eens mogen van de gemeente...
Ik ben al hartstikke bijziend en ik ben benieuwd of het licht-bijziend-zijn onderzoek ook rekening heeft gehouden met erfelijke factoren e.d.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:15 schreef Limsdealer het volgende:
[..]
Ben je dan zo allergisch voor rolluiken dat je liever massa's bijziende mensen hebt dan overal rolluiken?? Trouwens, wat dat eerste betreft: er bestaan rolluiken die je vanzelf, op een vooral bepaald tijdstip, kunt laten op- en neergaan.
En toen brak er brand uit door kortsluiting: rolluiken dicht. Peeuw! Peeuw!quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:16 schreef Klonk het volgende:
[..]
dus jij hebt nergens in huis dingen op stroom ?![]()
Oh jawelquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:21 schreef Klonk het volgende:
daar heeft de gemeente helemaal niets over te zeggen
whehe, inbreker stukje is flauwekulquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:21 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ik ben al hartstikke bijziend en ik ben benieuwd of het licht-bijziend-zijn onderzoek ook rekening heeft gehouden met erfelijke factoren e.d.
Verder blijven die dingen natuurlijk verschrikkelijk lelijk en ik heb graag dat mijn huis aan de buitenkant er ook nog een beetje leuk uitziet. Waar nog eens bij komt dat huizen met luiken ook veel inbraakgevoeliger zijn, want je kunt dus ook niet zien of er iemand binnen is en een inbreker kan dus fijn zijn gang gaan als jij op vakantie bent.Doe mij maar niet dus.
Koekoekquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:25 schreef Klonk het volgende:
[..]
whehe, inbreker stukje is flauwekul![]()
een gemiddelde dief wil snel naar binnen en naar buiten, rolluiken helpen in eerste instantie al om het gajes buiten te houden.
en een knappe dief die bij mij binnenkomt, ik heb rolluiken rondom, incl. voor en achterdeur en op alle verdiepingen![]()
Nou, knappe dief die binnenkomt toch? even porren met die schroevendraaier hier en daar en dat ding rammelt vanzelf open. Ik heb nog nooit n rolluik van dichtbij gezien maar alles wat erop geschroefd wordt kan er ook af. Dat is gewoon een technisch principe.quote:
Dan is het vast een psychisch ding van mij, maar ik heb het idee dat huizen die er zo afgesloten uit zien, wat te verbergen hebben.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:25 schreef Klonk het volgende:
[..]
whehe, inbreker stukje is flauwekul![]()
een gemiddelde dief wil snel naar binnen en naar buiten, rolluiken helpen in eerste instantie al om het gajes buiten te houden.
Goh, dat ziet er dan vast heel erg gezellig uit bij jou!quote:en een knappe dief die bij mij binnenkomt, ik heb rolluiken rondom, incl. voor en achterdeur en op alle verdiepingen![]()
Precies. Net alsof je in noord - korea zit.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:29 schreef Lod het volgende:
Ik word er gedeprimeerd van. Zowel als ik ze van buiten zie of in een huis ben met rolluiken.
Dan maak je er toch een leuk schilderijtje opquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:29 schreef Lod het volgende:
Ik word er gedeprimeerd van. Zowel als ik ze van buiten zie of in een huis ben met rolluiken.
huis is heel gezellig, ook van buiten, behalve s'nachtsquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:30 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Dan is het vast een psychisch ding van mij, maar ik heb het idee dat huizen die er zo afgesloten uit zien, wat te verbergen hebben.Nouja, ik woon ook in een stuk van Nederland waar je die dingen zelden ziet.
[..]
Goh, dat ziet er dan vast heel erg gezellig uit bij jou!
Maar wat nou als er brand uitbreekt?? Dan kom je volgens mij nooit meer je huis uit!
of je doet de gordijnen dichtquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:32 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Dan maak je er toch een leuk schilderijtje op!
Of je ze open kan krijgen maakt niet eens het grootste verschil uit ... belangrijk aan Rolluiken is dat ze een 'teringherrie' maken als ze open gemaakt worden ...quote:
alle huizen in mijn straat hebben rolluiken, maar ik juist redelijk veel contact met buren en het is verder ook een betrokken contact ...quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:45 schreef Duderinnetje het volgende:
Bah, dan krijg je van die spookstraten 's avonds.
Er is wat voor te zeggen hoor, qua leefbaarheid, als mensen enigszins zicht hebben op wat er in hun straat gebeurt.
Want ziet, hoe rijk het leven isquote:Op zaterdag 26 november 2005 15:13 schreef Poepoog het volgende:
Misschien omdat de ramen groter zijn in Nederland?
Daar heeft de gemeente WEL iets over te zeggen, veranderen van het aangezicht van je woning moet gekeurd worden door de welstandscommissie.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:21 schreef Klonk het volgende:
[..]
daar heeft de gemeente helemaal niets over te zeggen
O ik bedoel het andersom: soms is het prettig dat als je door een straat loopt of fietst, je weet dat mensen je kunnen zien. Geeft een aangenamer gevoel.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:11 schreef RM-rf het volgende:
[..]
alle huizen in mijn straat hebben rolluiken, maar ik juist redelijk veel contact met buren en het is verder ook een betrokken contact ...
zo is mijn bovenbuurman enigszins depressief, en een tijdje terug kwam de buurvrouw tegenover bij ons angs m na te vragen, omdat ze al enkele dgen de rolluiken niet had zien opengaan bij hem, en ze maakte zich zorgen, we hebben toen maar aangebeld ...
met rolluiken krijg je ook veel beter bv het ritme van je buren mee, zoals dat e hoort wanneer ze morgens de rolluiken open doen en avonds dichtdoen.
Rolluiken op hun huis maken de mensen niet minder betrokken, enkel rolluiken op de ziel en sorry voor de generalisatie, maar die tref ik meer aan bij mensen die in de nederlandse randstad wonen, waar heel veel mensen heel erg op elkaar wonen, maar toch volledig langs elkaar heen leven....
quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Want ziet, hoe rijk het leven is
Ze zien de televisiequiz
En wonen in betonnen dozen
Met flink veel glas, dan kun je zien
Hoe of het bankstel staat bij Mien
En d'r dressoir met plastic rozen
quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:08 schreef Limsdealer het volgende:
Ik woon in België. In België hebben de meeste huizen rolluiken om de ramen af te schermen van licht- en temperatuursinvloeden van buitenaf.
er zijn ook genoeg huizen waarbij bij de bouw het rolluik ingemetseld wordt...quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:29 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nou, knappe dief die binnenkomt toch? even porren met die schroevendraaier hier en daar en dat ding rammelt vanzelf open. Ik heb nog nooit n rolluik van dichtbij gezien maar alles wat erop geschroefd wordt kan er ook af. Dat is gewoon een technisch principe.
als je een rolluik net niet helemaal sluit dan komt er genoeg frisse lucht doorheen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:31 schreef Lienekien het volgende:
Hoe kan ik nou 's nachts een raam open hebben voor de broodnodige frisse lucht met zo'n luik voor mijn raam?
Moet het raam nog steeds wel open kunnen. Al mijn ramen gaan naar buiten open.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:35 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
als je een rolluik net niet helemaal sluit dan komt er genoeg frisse lucht doorheen.
het zal dan alleen niet al het licht tegenhouden maar nog steeds meer licht dan het gemiddelde gordijn tegenhoudt
als de rolluiken op de kozijnen of muren geschroefd zijn dan kan je raam een klein stukje open. geen probleem dus.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Moet het raam nog steeds wel open kunnen. Al mijn ramen gaan naar buiten open.![]()
Ik krijg het nu al benauwd.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:44 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
als de rolluiken op de kozijnen of muren geschroefd zijn dan kan je raam een klein stukje open. geen probleem dus.
juist als het 's avonds donker is, zie je niks vanuit een verlichtte woning naar de donkerdere straat ...quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:16 schreef Duderinnetje het volgende:
O ik bedoel het andersom: soms is het prettig dat als je door een straat loopt of fietst, je weet dat mensen je kunnen zien. Geeft een aangenamer gevoel.
ik wilde je niet op je teentjes trappen, maar luiken zijn heel gewoon in de hele wereld als raamafdekking, isolatie en beveiliging ...quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:58 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij is het typisch Belgisch om wel rolluiken te hebben, in plaats van dat het typisch Hollands zou zijn om ze niet te hebben.
Ik ben niet op mijn teentjes getrapt. Ik snap eenvoudigweg niet waarom er een uitgebreide cultuuranalyse van d'n Hollander aan te pas moet komen om te verklaren waarom wij hier geen rolluiken hebben.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:03 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik wilde je niet op je teentjes trappen, maar luiken zijn heel gewoon in de hele wereld als raamafdekking, isolatie en beveiliging ...
De cultuur van onbedekte ramen, en dan met de grodijnen open iedereen laten binnenkijken in je woning, is héél erg nederlands en redelijk uniek, zelfs in Denemarken, wat in veel zin erg op Nedrland lijkt, een gelijk klimaat kent, ook een middelgroot europees land is, is in dat aspect compleet anders...
Vraag het gerust eens na bij expats, buitenlanders die in nederland tijdelijk werken... het is iets 'eigens nederlands' .. en nee, ik bedoel dat heus niet negatief, je hoeft dus niet gelijk defensief te reageren.
Ik denk echter niet dat dat nummer zo 'pro-nieuwbouwwijk' en 'doorzonwoning' is .. vreemd dat jij je kennelijk wel enorm ermee identificeerd ...quote:Wat leefden ze eenvoudig toen
In simp'le huizen tussen groen
Met boerenbloemen en een heg
Maar blijkbaar leefden ze verkeerd
Het dorp is gemoderniseerd
En nou zijn ze op de goeie weg
Want ziet, hoe rijk het leven is
Ze zien de televisiequiz
En wonen in betonnen dozen
Met flink veel glas, dan kun je zien
Hoe of het bankstel staat bij Mien
En d'r dressoir met plastic rozen
Je hebt toevallig geen aandelen in het rolluikengebeuren?quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:08 schreef Limsdealer het volgende:
<ode aan de rolluiken>
Om al deze redenen vind ik dat er hoogdringend rolluiken zouden moeten komen in Nederland!!
Als je nou om te beginnen eens geen posts uit hun verband zou halen, dan zouden je interpretaties misschien wat accurater zijn.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:19 schreef RM-rf het volgende:
wat zou er _fout_ moeten zijn aan mijn 'interpretaties' ....?
Dat ik aantoon dat je oordeel over iets misschien ook deels gevormd is door de cultuur waarin je opgegroeid bent?
Verder kan ik ook niet veranderen dat je van het 'idee' van rolluiken , het al benauwd krijgt .. als dat zo is, moet je idd vooral geen rolluiken op je huis zetten
Mijn quote van Sonneveld was puur associatief ingegeven door de post waar ik op reageerde.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:19 schreef RM-rf het volgende:
(...)
maar om de hele songtext van Sonnveld te quoten
[..]
Ik denk echter niet dat dat nummer zo 'pro-nieuwbouwwijk' en 'doorzonwoning' is .. vreemd dat jij je kennelijk wel enorm ermee identificeerd ...
Wát haal ik uit zijn verband ....?quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je nou om te beginnen eens geen posts uit hun verband zou halen, dan zouden je interpretaties misschien wat accurater zijn.
Ja dat zat ik ook al te denken. Die zit in de luiken!quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:20 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Je hebt toevallig geen aandelen in het rolluikengebeuren?
quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:15 schreef Lienekien het volgende:
Ik sta paf van jouw interpretatie van mijn posts, beste RM-rf. En ik heb er eerlijk gezegd weinig trek in om steeds omstandig uit te moeten leggen dat en waarom je fout zit met die interpretaties.
O, is dat wat het is.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Cool man, een antropologische discussie in K&W![]()
Misschien wil Rmtf_nogwat de rolluik zo ook nog even bezien in het licht van de wereldvrede. Pakken we dat ook nog mooi even meequote:
quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:35 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Misschien wil Rmtf_nogwat de rolluik zo ook nog even bezien in het licht van de wereldvrede. Pakken we dat ook nog mooi even mee![]()
Doorheen neergelaten rolluiken is het kwaad communiceren.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:35 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Misschien wil Rmtf_nogwat de rolluik zo ook nog even bezien in het licht van de wereldvrede. Pakken we dat ook nog mooi even mee![]()
Nog mooier .....quote:
Nou doe je het weer, citeer je weer volkomen uit context.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nog mooier .....
mevrouw komt eerst met de grandioze troll-bewering "dat het typisch belgisch is om rolluiken te hebben'" en is vervolgens boos als ze tegengesproken wordt en er een 'antropologische discussie' ontstaat ... en gaat heel 'onschuldig' zitten doen, dat ze 'verkeerd is uitgelegd....
leuke troll ben je dan ...
Is historisch gegroeid, zo kon je zien dat je buren niet stiekem zaten te gokken/drinken/whatever. Is een stuk volksaard gegroeid vanuit de Gouden Eeuw.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:19 schreef RM-rf het volgende:
Het vreemde is ook dat in nederland zoveel mensen ook 's avonds gewoon hun gordijnen open laten en je zo makkelijk naar binnen kan kijken in woningen ....
Qua isolatie is dat al erg dom, de warmte vliegt zo weg, maar gevoelsmatig zou ik ook me niet zo prettig voelen, als mensen zo makkelijk naar binnen kunnen kijken ... het vreemde is dat nederlanders juist verder helemaal niet zo 'open' zijn, ze veelal toch een beetje als heel gesloten over hun persoonlijke leven overkomen ... maar dan wel 's avonds laat hun gordijnen breed open laten staan, en in zo'n doorkijkwoning wonen...
Zoals RM_RF al zei, Nederlanders zijn gordijnloos, dat is het typische. Staan we bekend om.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:58 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij is het typisch Belgisch om wel rolluiken te hebben, in plaats van dat het typisch Hollands zou zijn om ze niet te hebben.
Dat we er bekend om staan, wil niet zeggen dat het ook zo ís. We staan ook bekend om klompen, kaas en molens. En om drugs en lichte zeden. Om maar eens iets te noemen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Zoals RM_RF al zei, Nederlanders zijn gordijnloos, dat is het typische. Staan we bekend om.
Maar dit is ook zo, buiten de grensstreken zal je weinig rolluiken vinden (en drugs en lichte zeden kloppen ook, in ieder geval de open houding daartoe). Er zijn ook wel studies naar gedaan, het amper gebruik maken van gordijnen in Nederland, historisch-cultureel gezien best interessant.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat we er bekend om staan, wil niet zeggen dat het ook zo ís. We staan ook bekend om klompen, kaas en molens. En om drugs en lichte zeden. Om maar eens iets te noemen.
Heuj heuj, niet in de gordijnen (quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nog mooier .....
mevrouw komt eerst met de grandioze troll-bewering "dat het typisch belgisch is om rolluiken te hebben'" en is vervolgens boos als ze tegengesproken wordt en er een 'antropologische discussie' ontstaat ... en gaat heel 'onschuldig' zitten doen, dat ze 'verkeerd is uitgelegd....
leuke troll ben je dan ...
Dat lijkt me dan weer gevaarlijk als de boel in de fik staat trouwens.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:49 schreef Caesu het volgende:
ik heb ze gehad. maar het zijn ondingen.
ze gaan stuk. en als ze stuk gaan allemaal tegelijk. kom je je huis dus niet meer uit.
Me too. Nou ja, van die doorzichtige voile-wijven-gordijnen, maar dat mag geen naam hebben.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:57 schreef Dagonet het volgende:
Ik slaap trouwens zonder gordijnen, geen probleem hoor, ook overdag niet en ik slaap toch heel regelmatig overdag.
Ik zou ze hier ook wel willen vanwege de warmte in de zomer buiten houden en de inbraakwerendheidquote:Op zaterdag 26 november 2005 16:51 schreef cultheld het volgende:
Wij hebben ook rolluiken. Ideale dingen, met name na een avond stappen.
als je thuis bent gooi je natuurlijk niet alles dichtquote:Op zaterdag 26 november 2005 23:47 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb het hele topic niet gelezen maar ik hoef absoluut geen rolluiken. Als er brand uit breekt zit je als een rat in de val en kom je je huis niet uit.
Dan maar wat licht, kou, warmte het huis in of uit.
Dat hoort er nou eenmaal bij.
Donker als je slaapt zal best een functie hebben maar het is hier donker genoeg hoor...
ook dat komt al meer voor dan je denkt.quote:Op zondag 27 november 2005 00:31 schreef Clourhide het volgende:
(Overigens heb ik nog nooit een huis gezien met rolluiken voor de deuren?).
haha stom klootje komt weer eens wat zeggenquote:Op zondag 27 november 2005 06:33 schreef klootje het volgende:
In Nl zijn er veel meer huurders,die gaan niet zo snel rolluiken aan andermans huis hangen en hier zijn de huizen over het algemeen veel beter geisoleerd met dubbelglas enzo in tegenstelling tot die Belgische krotten.
JA.quote:Op zondag 27 november 2005 06:38 schreef klootje het volgende:
EEn domme boerenmompelbelg die mij stom noemt,wat een eer!
Moete gij zo de koeien weeral gaan aftrekken?
Als 't rolluik dicht is, kun je niet meer bij de schroeven waarmee 't ding gemonteerd is.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:29 schreef Yildiz het volgende:
Ik heb nog nooit n rolluik van dichtbij gezien maar alles wat erop geschroefd wordt kan er ook af. Dat is gewoon een technisch principe.
Zodra ze de luiken laten vallen gewoon vastlassen.,quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:44 schreef joshus_cat het volgende:
nee, ik heb 't niet zo op rolluiken. En nog veel minder op de bewoners van rolluikhuizen. Hanging is too good for them! Burning is too good for them! raaargh! flep! reu!![]()
'na een paar weken werd het gebonk en geschreeuw langzaam minder'quote:Op maandag 28 november 2005 13:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Zodra ze de luiken laten vallen gewoon vastlassen.,
tsja, misschien wel...maar t blijft aandoen als fort knoxquote:Op maandag 28 november 2005 17:19 schreef DarkElf het volgende:
in veel landen buiten nederland (duitsland, belgie, frankrijk, spanje, portugal) hebben mensen rolluiken. hier in Belgie dus ook.
ik ben er aan gewend geraakt geloof ik zolangzamerhand, het valt nu meer op als mensen het niet hebben, zoals wij dus als echte hollanders
mijn schoonouders hebben ze ook in Portugal en daar zie ik het voordeel wel, je kan alles open laten staan als je in de zomer weggaat als je je luiken maar neerdoet en op een ventilatie stand zet. dan tocht het lekker door
Kleding aan om warm te blijven? Pardon? Dat is textiel hoor.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:21 schreef Yildiz het volgende:
Een gordijn voor de isolatie? Pardon? Dat is textiel hoor.
Of bedoelt men isolatie tegen geluid?
Ja, rolluiken helpen wel, maar het ziet er niet uit. Lamellen helpen dan weer wel, mits dicht.
lees het topic eens doorquote:Op dinsdag 29 november 2005 03:18 schreef Esc het volgende:
wat is er mis met rolgordijnen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |