abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32592944
Ik woon in België. In België hebben de meeste huizen rolluiken om de ramen af te schermen van licht- en temperatuursinvloeden van buitenaf. Mijn moeder leerde 6 jaar geleden iemand uit Nederland kennen. Sinds enkele jaren woont ze permanent in Nederland, samen met die vriend waarmee ze inmiddels getrouwd is. Ik ga regelmatig naar daar. Meteen toen ik ging viel me op dat er geen rolluiken waren waar zij woonden. Toen vertelden ze me dat dat in Nederland bijna niet bestaat, rolluiken. Klopt dat? En waarom is dat dan zo? Het is zeker weeral die domme macht der gewoonte? Misschien vindt je dat maar een klein detail, een onbelangrijke futuliteit, maar dat is het mijns inziens niet.

Om te beginnen gaan rolluiken het warmteverlies tijdens de winter sterk tegen, en houden ze het teveel aan warmte tijdens de zomer buiten. Op die manier kan er flink wat energie uitgespaard worden.

En dan is er nog het verduisterprobleem. Zeker tegenwoordig, met de overdaad aan kunstlicht 's nachts, zijn rolluiken absoluut noodzakelijk om een slaapkamer goed te verduisteren. Zo'n flauw gordijntje of luxaflex, die 90% van het licht doorlaat, is absoluut onvoldoende. Er is bijna geen enkele slaapkamer meer te vinden waar het 's nachts zonder rolluik nog echt donker is. Op sommige slaapkamers kun je tegenwoordig, met de straatverlichting die binnenschijnt en het flauwe gordijntje of de luxaflex die het licht moet tegenhouden, na een tijdje wennen aan het zwakke licht, de krant lezen.

Zo'n véél te sterk verlichte slaapkamer is helemaal niet onschadelijk. Het is bewezen dat duisternis noodzakelijk is voor een goede nachtrust. Het is tegenwoordig trouwens bekend dat kleine kinderen die met licht in de kamer slapen, later veel vaker bijziend worden dan kinderen die in een écht donkere kamer slapen. Bezoek deze site eens: http://www.lichthinder.be/lh_mensen.php
quote:
Het onderzoek wees uit dat slechts 10% van de kinderen die in volledige duisternis hadden geslapen bijziend waren. Echter, 34% van de kinderen die met een nachtlampje sliepen hadden het probleem. En 55% van de kinderen waarvan het kamerlicht bleef branden, waren bijziend.
Als zelfs een nachlampje de kans op bijzienheid met meer dan drie keer vergroot, is het geen wonder dat tegenwoordig bijziendheid in de westerse wereld meer regel dan uitzondering is: probeer nog maar eens een slaapkamer te vinden waar het nog écht donker is. Dat wil dus zeggen: echt aardeduister, zodat je zelfs na een uur nog steeds niets kunt zien. Dat vind je bijna niet meer. Overal schijnt er 's nachts licht naar binnen van straat- en andere verlichting. Dat licht heeft hetzelfde effect als het nachtlampje of de grote slaapkamerlamp: bijziendheid op latere leeftijd.

Om al deze redenen vind ik dat er hoogdringend rolluiken zouden moeten komen in Nederland!!
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
pi_32592965
ze zijn lelijk
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:10:45 #3
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32592985
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:09 schreef Pony-Lover het volgende:
ze zijn lelijk
En ik wil niet in een gevangenis wonen!
pi_32593011
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:10 schreef Mauro het volgende:

[..]

En ik wil niet in een gevangenis wonen!
Wat is dat nu voor zever, rolluiken kun je op- en neerdoen wanneer je wilt!
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
pi_32593017
Heerlijk toch om 's ochtends wakker te worden van de zon die door de gordijnen heen schijnt??
Ik word altijd helemaal blij als ik wakker word en zie dat het zonnetje schijnt!

Verder zijn rolluiken natuurlijk spuuglelijk.
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:12:38 #6
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32593022
Minstens 1/3 van de huizen heeft ze wel. Het is echt niet zo'n zeldzaamheid als je kennelijk denkt.

Fatsoenlijke rolgordijnen verduisteren trouwens wel goed, vooral die van plastic.
Vampire Romance O+
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:14:07 #7
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32593045
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:12 schreef MouseOver het volgende:
Minstens 1/3 van de huizen heeft ze wel. Het is echt niet zo'n zeldzaamheid als je kennelijk denkt.

Fatsoenlijke rolgordijnen verduisteren trouwens wel goed, vooral die van plastic.
Dan moeten ze in andere delen van het land voor 3/3 op huizen zitten.
Ik zie ze hier nergens!
pi_32593064
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:12 schreef Liejannuh het volgende:
Heerlijk toch om 's ochtends wakker te worden van de zon die door de gordijnen heen schijnt??
Ik word altijd helemaal blij als ik wakker word en zie dat het zonnetje schijnt!

Verder zijn rolluiken natuurlijk spuuglelijk.
Ben je dan zo allergisch voor rolluiken dat je liever massa's bijziende mensen hebt dan overal rolluiken?? Trouwens, wat dat eerste betreft: er bestaan rolluiken die je vanzelf, op een vooral bepaald tijdstip, kunt laten op- en neergaan.
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:15:18 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593067
Kom maar eens in Limburg en Brabant

Zijn ze genoeg te zien, bij ons in de straat is geen enkel huis zonder rolluiken
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:15:41 #10
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_32593072
En toen was er brand door kortsluiting aan de bedrading van de rolluiken... Peeuw! Peeuw!
The Internets, I needs it..
pi_32593090
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:12 schreef MouseOver het volgende:
Ja, misschien is het in het begin wel helemaal donker, maar na een half uur is het toch weer veel te licht.
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:16:27 #12
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593093
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:15 schreef Dr_Crouton het volgende:
En toen was er brand door kortsluiting aan de bedrading van de rolluiken... Peeuw! Peeuw!
dus jij hebt nergens in huis dingen op stroom ?
pi_32593095
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:15 schreef Klonk het volgende:
Kom maar eens in Limburg en Brabant

Zijn ze genoeg te zien, bij ons in de straat is geen enkel huis zonder rolluiken
Hier (In Limburg) ook inderdaad. Als ik zo in de straat kijk zie ik misschien 4 huizen zonder rolluiken van de 40 !.
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:18:31 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593137
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:16 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Hier (In Limburg) ook inderdaad. Als ik zo in de straat kijk zie ik misschien 4 huizen zonder rolluiken van de 40 !.
geniale dingen, helpen tegen kou, warmte, inbraak
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:19:22 #15
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32593159
Limburg en Noord-Brabant is toch al bijna België?
Geen wonder dat je ze daar veel meer ziet dan hier in het zonnige, sneeuwvrije Groningen
pi_32593161
Het vreemde is ook dat in nederland zoveel mensen ook 's avonds gewoon hun gordijnen open laten en je zo makkelijk naar binnen kan kijken in woningen ....

Qua isolatie is dat al erg dom, de warmte vliegt zo weg, maar gevoelsmatig zou ik ook me niet zo prettig voelen, als mensen zo makkelijk naar binnen kunnen kijken ... het vreemde is dat nederlanders juist verder helemaal niet zo 'open' zijn, ze veelal toch een beetje als heel gesloten over hun persoonlijke leven overkomen ... maar dan wel 's avonds laat hun gordijnen breed open laten staan, en in zo'n doorkijkwoning wonen...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:19:40 #17
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32593167
Ik had me nooit gerealiseerd dat in de rest van het land die dingen zeldzamer zijn. Ook nooit op gelet eigenlijk.

De belgische invloeden zullen we maar zeggen. Na een bourgondische avond wil je natuurlijk niet voor 12 uur 's ochtends gewekt worden door fluitende vogeltjes en zonlicht
Vampire Romance O+
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:20:16 #18
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593177
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:19 schreef MouseOver het volgende:
Ik had me nooit gerealiseerd dat in de rest van het land die dingen zeldzamer zijn. Ook nooit op gelet eigenlijk.

De belgische invloeden zullen we maar zeggen. Na een bourgondische avond wil je natuurlijk niet voor 12 uur 's ochtends gewekt worden door fluitende vogeltjes en zonlicht
Duitse invloeden zijn ook niet geheel onbelangrijk
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:20:37 #19
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32593185
Oh, en ook al zou ik rolluiken willen op mijn huis, dan zou het nog niet eens mogen van de gemeente...
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:21:27 #20
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593206
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:20 schreef Mauro het volgende:
Oh, en ook al zou ik rolluiken willen op mijn huis, dan zou het nog niet eens mogen van de gemeente...
daar heeft de gemeente helemaal niets over te zeggen
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:21:33 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32593208
Een gordijn voor de isolatie? Pardon? Dat is textiel hoor.
Of bedoelt men isolatie tegen geluid?
Ja, rolluiken helpen wel, maar het ziet er niet uit. Lamellen helpen dan weer wel, mits dicht.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32593211
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:15 schreef Limsdealer het volgende:

[..]

Ben je dan zo allergisch voor rolluiken dat je liever massa's bijziende mensen hebt dan overal rolluiken?? Trouwens, wat dat eerste betreft: er bestaan rolluiken die je vanzelf, op een vooral bepaald tijdstip, kunt laten op- en neergaan.
Ik ben al hartstikke bijziend en ik ben benieuwd of het licht-bijziend-zijn onderzoek ook rekening heeft gehouden met erfelijke factoren e.d.
Verder blijven die dingen natuurlijk verschrikkelijk lelijk en ik heb graag dat mijn huis aan de buitenkant er ook nog een beetje leuk uitziet. Waar nog eens bij komt dat huizen met luiken ook veel inbraakgevoeliger zijn, want je kunt dus ook niet zien of er iemand binnen is en een inbreker kan dus fijn zijn gang gaan als jij op vakantie bent. Doe mij maar niet dus.
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:21:57 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32593216
ik heb dubbel glas en gordijnen. moet ik dan ook nog van die ongezellige rolluiken ervoor laten zetten? als iedereen dat doet lijkt het net of deze buurt een ghetto is.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:22:14 #24
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_32593223
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:16 schreef Klonk het volgende:

[..]

dus jij hebt nergens in huis dingen op stroom ?
En toen brak er brand uit door kortsluiting: rolluiken dicht. Peeuw! Peeuw!
The Internets, I needs it..
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:22:34 #25
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32593232
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:21 schreef Klonk het volgende:
Oh jawel

Beschermd straatbeeld...
Zelfs mijn tuin wordt door de gemeente onderhouden aan de voorzijde
pi_32593239
Ik heb geen elektrische rolluiken !
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:23:32 #27
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_32593254
je moet eens bij ons in de straat komen!
daar heeft bijna elk huis rolluiken. en de overburen hebben ze permanent dicht.
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:25:36 #28
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593291
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:21 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Ik ben al hartstikke bijziend en ik ben benieuwd of het licht-bijziend-zijn onderzoek ook rekening heeft gehouden met erfelijke factoren e.d.
Verder blijven die dingen natuurlijk verschrikkelijk lelijk en ik heb graag dat mijn huis aan de buitenkant er ook nog een beetje leuk uitziet. Waar nog eens bij komt dat huizen met luiken ook veel inbraakgevoeliger zijn, want je kunt dus ook niet zien of er iemand binnen is en een inbreker kan dus fijn zijn gang gaan als jij op vakantie bent. Doe mij maar niet dus.
whehe, inbreker stukje is flauwekul

een gemiddelde dief wil snel naar binnen en naar buiten, rolluiken helpen in eerste instantie al om het gajes buiten te houden.

en een knappe dief die bij mij binnenkomt, ik heb rolluiken rondom, incl. voor en achterdeur en op alle verdiepingen
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:27:44 #29
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32593330
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:25 schreef Klonk het volgende:

[..]

een gemiddelde dief wil snel naar binnen en naar buiten, rolluiken helpen in eerste instantie al om het gajes buiten te houden.

en een knappe dief die bij mij binnenkomt, ik heb rolluiken rondom, incl. voor en achterdeur en op alle verdiepingen
Koekoek
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:28:31 #30
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593343
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:27 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Koekoek
[afbeelding]
en dan ?
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:29:43 #31
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32593369
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:28 schreef Klonk het volgende:

[..]

en dan ?
Nou, knappe dief die binnenkomt toch? even porren met die schroevendraaier hier en daar en dat ding rammelt vanzelf open. Ik heb nog nooit n rolluik van dichtbij gezien maar alles wat erop geschroefd wordt kan er ook af. Dat is gewoon een technisch principe.
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:29:58 #32
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32593376
Ik word er gedeprimeerd van. Zowel als ik ze van buiten zie of in een huis ben met rolluiken.
GNU Terry Pratchett
pi_32593379
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:25 schreef Klonk het volgende:

[..]

Dan is het vast een psychisch ding van mij, maar ik heb het idee dat huizen die er zo afgesloten uit zien, wat te verbergen hebben. Nouja, ik woon ook in een stuk van Nederland waar je die dingen zelden ziet.
quote:
Goh, dat ziet er dan vast heel erg gezellig uit bij jou!
Maar wat nou als er brand uitbreekt?? Dan kom je volgens mij nooit meer je huis uit!
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:30:33 #34
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32593388
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:29 schreef Lod het volgende:
Ik word er gedeprimeerd van. Zowel als ik ze van buiten zie of in een huis ben met rolluiken.
Precies. Net alsof je in noord - korea zit.
pi_32593422
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:29 schreef Lod het volgende:
Dan maak je er toch een leuk schilderijtje op !
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:32:43 #36
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593432
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:30 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Dan is het vast een psychisch ding van mij, maar ik heb het idee dat huizen die er zo afgesloten uit zien, wat te verbergen hebben. Nouja, ik woon ook in een stuk van Nederland waar je die dingen zelden ziet.
[..]

Goh, dat ziet er dan vast heel erg gezellig uit bij jou!
Maar wat nou als er brand uitbreekt?? Dan kom je volgens mij nooit meer je huis uit!
huis is heel gezellig, ook van buiten, behalve s'nachts

en brand, dan is het helaas denk ik, maar de inbrekers zijn niet binnengekomen , ff zonder gekheid, rolluik bij de achterdeur is alleen helemaal dicht als we weg zijn, als we thuis zijn is die gewoon deur gewoon bereikbaar
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:33:12 #37
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32593445
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:32 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Dan maak je er toch een leuk schilderijtje op !
of je doet de gordijnen dicht
pi_32593456
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:27 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Koekoek
[afbeelding]
Of je ze open kan krijgen maakt niet eens het grootste verschil uit ... belangrijk aan Rolluiken is dat ze een 'teringherrie' maken als ze open gemaakt worden ...
dat is juist de grootste angst van een potentiele inbreker, en daarom zal hij waarschijnlijk rolluiken absoluut mijden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_32593494
Ik vind rolluiken veel fijner. Heb ze alleen niet meer op mijn nieuwe kamer.. Daar heb ik een verduisteringsgordijn maar daar komt ook veel licht langs. De rest van onze slaapkamers hebben allemaal rolluiken.
Bij de ramen in de woonkamer aan de straatkant hebben we ook rolluiken. Eigenlijk alleen voor 's avonds zodat niemand naar binnen kan kijken. We hebben wel een luxaflex maar daar kan je toch door naar binnen kijken en dat wil mijn moeder niet.
pi_32593838
Ik zou willen dat ik ze mocht, dan zaten ze er al lang op. Maar ja huurhuis. Maar het blijft toch wel spuuglelijk. Zit je aan een mooie gracht met allemaal oude panden, zie je van die spuuglellijke rolluiken, nee dat past niet.

Wat het licht betreft, ik heb een verduisteringsrolgordijn + hele zware overgordijnen. En nog word ik gestoord van het streepje licht wat aan de bovenkant schijnt. Maar ja daar valt weinig tegen te doen.
pi_32593887
Ik heb hele mooie aluminium kozijnen gezien met geïntergreerde rolluiken, maar dat was duitsland.
Nu zoek ik hier een adresje.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zaterdag 26 november 2005 @ 14:45:13 #42
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32594973
Bah, dan krijg je van die spookstraten 's avonds.

Er is wat voor te zeggen hoor, qua leefbaarheid, als mensen enigszins zicht hebben op wat er in hun straat gebeurt.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32595504
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 14:45 schreef Duderinnetje het volgende:
Bah, dan krijg je van die spookstraten 's avonds.

Er is wat voor te zeggen hoor, qua leefbaarheid, als mensen enigszins zicht hebben op wat er in hun straat gebeurt.
alle huizen in mijn straat hebben rolluiken, maar ik juist redelijk veel contact met buren en het is verder ook een betrokken contact ...

zo is mijn bovenbuurman enigszins depressief, en een tijdje terug kwam de buurvrouw tegenover bij ons angs m na te vragen, omdat ze al enkele dgen de rolluiken niet had zien opengaan bij hem, en ze maakte zich zorgen, we hebben toen maar aangebeld ...
met rolluiken krijg je ook veel beter bv het ritme van je buren mee, zoals dat e hoort wanneer ze morgens de rolluiken open doen en avonds dichtdoen.

Rolluiken op hun huis maken de mensen niet minder betrokken, enkel rolluiken op de ziel en sorry voor de generalisatie, maar die tref ik meer aan bij mensen die in de nederlandse randstad wonen, waar heel veel mensen heel erg op elkaar wonen, maar toch volledig langs elkaar heen leven....
pi_32595540
Misschien omdat de ramen groter zijn in Nederland?
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:14:49 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32595572
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:13 schreef Poepoog het volgende:
Misschien omdat de ramen groter zijn in Nederland?
Want ziet, hoe rijk het leven is
Ze zien de televisiequiz
En wonen in betonnen dozen
Met flink veel glas, dan kun je zien
Hoe of het bankstel staat bij Mien
En d'r dressoir met plastic rozen
The love you take is equal to the love you make.
pi_32595591
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:21 schreef Klonk het volgende:

[..]

Daar heeft de gemeente WEL iets over te zeggen, veranderen van het aangezicht van je woning moet gekeurd worden door de welstandscommissie.
There's no place like 127.0.0.1
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:16:20 #47
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32595611
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

alle huizen in mijn straat hebben rolluiken, maar ik juist redelijk veel contact met buren en het is verder ook een betrokken contact ...

zo is mijn bovenbuurman enigszins depressief, en een tijdje terug kwam de buurvrouw tegenover bij ons angs m na te vragen, omdat ze al enkele dgen de rolluiken niet had zien opengaan bij hem, en ze maakte zich zorgen, we hebben toen maar aangebeld ...
met rolluiken krijg je ook veel beter bv het ritme van je buren mee, zoals dat e hoort wanneer ze morgens de rolluiken open doen en avonds dichtdoen.

Rolluiken op hun huis maken de mensen niet minder betrokken, enkel rolluiken op de ziel en sorry voor de generalisatie, maar die tref ik meer aan bij mensen die in de nederlandse randstad wonen, waar heel veel mensen heel erg op elkaar wonen, maar toch volledig langs elkaar heen leven....
O ik bedoel het andersom: soms is het prettig dat als je door een straat loopt of fietst, je weet dat mensen je kunnen zien. Geeft een aangenamer gevoel.

Wat het ritme van mijn buren is zal me, werkelijkwaar, een rotzorg zijn.
En of je buren in orde zijn merk je ook wel aan de gordijnen die dichtblijven of doordat de auto niet van zijn plek komt.

Mijn god zeg, laten we die afschuwelijke rolluiken niet introduceren in naam der sociale controle
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:17:17 #48
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32595633
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ze zien de televisiequiz
Ik hou van Sonneveld
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:24:25 #49
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_32595790
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:08 schreef Limsdealer het volgende:
Ik woon in België. In België hebben de meeste huizen rolluiken om de ramen af te schermen van licht- en temperatuursinvloeden van buitenaf.
rolluiken zijn super!!!

Een oom van mij was eigenaar van 1 van de fabrieken die rolluiken importeerde en fabriceerde. Gevolg daarvan is dat o.a. in mijn ouderlijk huis er ook een rolluik is komen te hangen omdat ik nooit kon slapen als het licht was.

Op dit moment wordt er een nieuwbouw huis getekend waar men hopenlijk in 2007 mee kan beginnen met bouwen (jaja, de bureaucratie hier ). Rolluiken komen in dit huis voor alle! ramen en deuren. Naast warmte en licht is het ook nog eens inbraakwerend

Rolluiken roeleren!
Neerkomen wel!
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:29:50 #50
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_32595930
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:29 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nou, knappe dief die binnenkomt toch? even porren met die schroevendraaier hier en daar en dat ding rammelt vanzelf open. Ik heb nog nooit n rolluik van dichtbij gezien maar alles wat erop geschroefd wordt kan er ook af. Dat is gewoon een technisch principe.
er zijn ook genoeg huizen waarbij bij de bouw het rolluik ingemetseld wordt...
wordt stukken moeilijker om het er af te halen dan.

en verder geef ik het je te doen om al die schroefjes er uit te draaien. hoe was het ook alweer, als het niet binnen 1 minuut open kan dan loopt de inbreker verder ?

betekent dat er bij huizen met rolluiken -indien ze dicht zitten- nagenoeg nooit ingebroken wordt. en ja, daar zijn zelfs cijfers van
Neerkomen wel!
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:31:26 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32595957
Hoe kan ik nou 's nachts een raam open hebben voor de broodnodige frisse lucht met zo'n luik voor mijn raam?
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:35:52 #52
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_32596056
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:31 schreef Lienekien het volgende:
Hoe kan ik nou 's nachts een raam open hebben voor de broodnodige frisse lucht met zo'n luik voor mijn raam?
als je een rolluik net niet helemaal sluit dan komt er genoeg frisse lucht doorheen.
het zal dan alleen niet al het licht tegenhouden maar nog steeds meer licht dan het gemiddelde gordijn tegenhoudt
Neerkomen wel!
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:37:58 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32596097
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:35 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

als je een rolluik net niet helemaal sluit dan komt er genoeg frisse lucht doorheen.
het zal dan alleen niet al het licht tegenhouden maar nog steeds meer licht dan het gemiddelde gordijn tegenhoudt
Moet het raam nog steeds wel open kunnen. Al mijn ramen gaan naar buiten open.
  Donald Duck held zaterdag 26 november 2005 @ 15:39:12 #54
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_32596125
Wij hebben overal rolluiken, boven en beneden en allemaal elektrisch met afstandbediening. Superhandig.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:44:30 #55
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_32596240
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Moet het raam nog steeds wel open kunnen. Al mijn ramen gaan naar buiten open.
als de rolluiken op de kozijnen of muren geschroefd zijn dan kan je raam een klein stukje open. geen probleem dus.
Neerkomen wel!
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:46:07 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32596269
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:44 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

als de rolluiken op de kozijnen of muren geschroefd zijn dan kan je raam een klein stukje open. geen probleem dus.
Ik krijg het nu al benauwd.
pi_32596476
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:16 schreef Duderinnetje het volgende:

O ik bedoel het andersom: soms is het prettig dat als je door een straat loopt of fietst, je weet dat mensen je kunnen zien. Geeft een aangenamer gevoel.
juist als het 's avonds donker is, zie je niks vanuit een verlichtte woning naar de donkerdere straat ...
Ook bij al die Hollanders die hun gordijnen wijd open laten staan.
misschien is je gevoel wel zo, aangezien jijzelf dan heel makkelijk in alle woningen binnen kunt kijken, maar effectief is het allerminst zo .. het is een kwestie van gewenning ....

Overigens, dan heb ik het gewoon over nette goede rolluiken bij huizen, niet over de randstedelijke winkelstraten welke allemaal zo'n half onder-gegrafittiede etalage-afdekking hebben die meestal erg onheimlich eruitziet.... ja, dat is inderdaad weinig sociaal, en in zo'n straat voel je je onveilig...

verder rolluiken _moeten_ helemaal niet geintroduceerd worden, ik zie hier niemand die daarvoor pleit .. enkel is het opvallend welke aversie de 'hollanders' tegen rolluiken hebben, een aversie die volgens mij niet echt rationeel gegrond is, maar puur een 'emotionele' zaak...

Volgens mij is het een soort van 'volksgewoonte', een typisch regionale eigenhid, waardoor het in de randstad ook bijna 'onacceptabel' is als een persoon in een wijk kiest voor rolluiken, dan heb je kans dat zijn buren gaan klagen, omdat dat hen zo een 'onveilig' gevoel geeft ...
verderwil ik dat niet veroordelen, mensen reageren nu eenmaal op basis van emoties, maar het is wel iets 'typisch' (zoals sowieso de randstedelijke hollanders een zeer 'typisch' volk zijn, vol met redelijk unieke eigenschappen, positieve als negatieve)
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:58:13 #58
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_32596546
Ik vind rolluiken lelijk.
Nederlandse cultuur.... kroketten..... gordijnen altijd open enzo.
In Zuid-Limburg stikt het ervan, en het geeft een buurt zó'n kille anonieme uitstraling, brrrrrrrr
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zaterdag 26 november 2005 @ 15:58:34 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32596559
Volgens mij is het typisch Belgisch om wel rolluiken te hebben, in plaats van dat het typisch Hollands zou zijn om ze niet te hebben. Als je ze namelijk wel hebt, heb je er in ieder geval bewust voor gekozen, terwijl het nog maar de vraag is of ze niet hebben wel gebaseerd is op een bewuste keuze.
pi_32596632
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:58 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij is het typisch Belgisch om wel rolluiken te hebben, in plaats van dat het typisch Hollands zou zijn om ze niet te hebben.
ik wilde je niet op je teentjes trappen, maar luiken zijn heel gewoon in de hele wereld als raamafdekking, isolatie en beveiliging ...

De cultuur van onbedekte ramen, en dan met de grodijnen open iedereen laten binnenkijken in je woning, is héél erg nederlands en redelijk uniek, zelfs in Denemarken, wat in veel zin erg op Nedrland lijkt, een gelijk klimaat kent, ook een middelgroot europees land is, is in dat aspect compleet anders...

Vroeger was dat overigens anders, waren luiken ook in nederland heel normaal, vaak houten klapluiken ... het is eigenlijk pas veranderd halverwege de 20e eeuw, met de introductie van dubbelglas en 'doorzon-woningen' cq de nederlandse 'nieuwbouwwijk' ...
daarbij speelt overigens ook dat de woningbouw in Holland vrijwel altijd op grotere schaal 'gepland' werd, hele wijken in ene gepland werden, met meestal een basis-woningsconcept.

Vraag het gerust eens na bij expats, buitenlanders die in nederland tijdelijk werken... het is iets 'eigens nederlands' .. en nee, ik bedoel dat heus niet negatief, je hoeft dus niet gelijk defensief te reageren.
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:03:17 #61
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_32596637
Dat zal wel ja. In België heeft zowat iedereen het.
In het westen van NL zie je ze héél soms, maar dan weet je meteen dat er in dat huis foute quasi-nouveau-riche LPF-stemmers wonen
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:05:51 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32596700
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik wilde je niet op je teentjes trappen, maar luiken zijn heel gewoon in de hele wereld als raamafdekking, isolatie en beveiliging ...

De cultuur van onbedekte ramen, en dan met de grodijnen open iedereen laten binnenkijken in je woning, is héél erg nederlands en redelijk uniek, zelfs in Denemarken, wat in veel zin erg op Nedrland lijkt, een gelijk klimaat kent, ook een middelgroot europees land is, is in dat aspect compleet anders...

Vraag het gerust eens na bij expats, buitenlanders die in nederland tijdelijk werken... het is iets 'eigens nederlands' .. en nee, ik bedoel dat heus niet negatief, je hoeft dus niet gelijk defensief te reageren.
Ik ben niet op mijn teentjes getrapt. Ik snap eenvoudigweg niet waarom er een uitgebreide cultuuranalyse van d'n Hollander aan te pas moet komen om te verklaren waarom wij hier geen rolluiken hebben.

Vooral dat het een 'emotionele' zaak zou zijn, of 'domme macht der gewoonte' (zie OP) werkt mij nogal op de lachspieren.
pi_32596814
Lienekien, je reageert gelijk met _jouw_ mening, als was het een rationele verklaring voor het gedrag van _alle_ hollanders, terwijl je enkel een 'gevoel' duidelijk maakt, namelijk dat je het 'van enkel het idee al benauwd krijgt ...'

Tevens, geef je zelf ook duidelijk weer hoe zeer het een cultuur-gewoonte is, je songtext van Sonneveld, geeft inderdaad prima die typische hollandse eigenschap weer, dat iedereen bij hen naar binnen kan kijken
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:15:31 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32596915
Ik sta paf van jouw interpretatie van mijn posts, beste RM-rf. En ik heb er eerlijk gezegd weinig trek in om steeds omstandig uit te moeten leggen dat en waarom je fout zit met die interpretaties.
pi_32597016
wat zou er _fout_ moeten zijn aan mijn 'interpretaties' ....?

Dat ik aantoon dat je oordeel over iets misschien ook deels gevormd is door de cultuur waarin je opgegroeid bent?

Verder kan ik ook niet veranderen dat je van het 'idee' van rolluiken , het al benauwd krijgt .. als dat zo is, moet je idd vooral geen rolluiken op je huis zetten...
maar om de hele songtext van Sonnveld te quoten
quote:
Wat leefden ze eenvoudig toen
In simp'le huizen tussen groen
Met boerenbloemen en een heg
Maar blijkbaar leefden ze verkeerd
Het dorp is gemoderniseerd
En nou zijn ze op de goeie weg
Ze zien de televisiequiz
Ik denk echter niet dat dat nummer zo 'pro-nieuwbouwwijk' en 'doorzonwoning' is .. vreemd dat jij je kennelijk wel enorm ermee identificeerd ...
pi_32597030
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:08 schreef Limsdealer het volgende:

<ode aan de rolluiken>

Om al deze redenen vind ik dat er hoogdringend rolluiken zouden moeten komen in Nederland!!
Je hebt toevallig geen aandelen in het rolluikengebeuren?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:23:36 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32597085
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:19 schreef RM-rf het volgende:
wat zou er _fout_ moeten zijn aan mijn 'interpretaties' ....?

Dat ik aantoon dat je oordeel over iets misschien ook deels gevormd is door de cultuur waarin je opgegroeid bent?

Verder kan ik ook niet veranderen dat je van het 'idee' van rolluiken , het al benauwd krijgt .. als dat zo is, moet je idd vooral geen rolluiken op je huis zetten
Als je nou om te beginnen eens geen posts uit hun verband zou halen, dan zouden je interpretaties misschien wat accurater zijn.
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:25:35 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32597126
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:19 schreef RM-rf het volgende:
(...)
maar om de hele songtext van Sonnveld te quoten
[..]

Ik denk echter niet dat dat nummer zo 'pro-nieuwbouwwijk' en 'doorzonwoning' is .. vreemd dat jij je kennelijk wel enorm ermee identificeerd ...
Mijn quote van Sonneveld was puur associatief ingegeven door de post waar ik op reageerde.

En dat identificeren waar je over spreekt... Waar haal je het vandaan.
pi_32597171
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je nou om te beginnen eens geen posts uit hun verband zou halen, dan zouden je interpretaties misschien wat accurater zijn.
Wát haal ik uit zijn verband ....?
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:27:46 #70
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32597183
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:20 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Je hebt toevallig geen aandelen in het rolluikengebeuren?
Ja dat zat ik ook al te denken. Die zit in de luiken!
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:28:59 #71
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32597211
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:15 schreef Lienekien het volgende:
Ik sta paf van jouw interpretatie van mijn posts, beste RM-rf. En ik heb er eerlijk gezegd weinig trek in om steeds omstandig uit te moeten leggen dat en waarom je fout zit met die interpretaties.
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:30:17 #72
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32597246
Cool man, een antropologische discussie in K&W
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:30:57 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32597262
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Cool man, een antropologische discussie in K&W
O, is dat wat het is.
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:35:42 #74
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32597375
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

O, is dat wat het is.
Misschien wil Rmtf_nogwat de rolluik zo ook nog even bezien in het licht van de wereldvrede. Pakken we dat ook nog mooi even mee
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:38:18 #75
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32597440
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:35 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Misschien wil Rmtf_nogwat de rolluik zo ook nog even bezien in het licht van de wereldvrede. Pakken we dat ook nog mooi even mee
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:38:30 #76
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32597448
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:35 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Doorheen neergelaten rolluiken is het kwaad communiceren.

pi_32597480
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

O, is dat wat het is.
Nog mooier .....

mevrouw komt eerst met de grandioze troll-bewering "dat het typisch belgisch is om rolluiken te hebben'" en is vervolgens boos als ze tegengesproken wordt en er een 'antropologische discussie' ontstaat ... en gaat heel 'onschuldig' zitten doen, dat ze 'verkeerd is uitgelegd....

leuke troll ben je dan ...
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:43:35 #78
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32597555
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Nog mooier .....

mevrouw komt eerst met de grandioze troll-bewering "dat het typisch belgisch is om rolluiken te hebben'" en is vervolgens boos als ze tegengesproken wordt en er een 'antropologische discussie' ontstaat ... en gaat heel 'onschuldig' zitten doen, dat ze 'verkeerd is uitgelegd....

Nou doe je het weer, citeer je weer volkomen uit context.

En ik was niet boos, maar nu wel omdat je het kennelijk nodig vindt om te gaan schelden.

Kappen nu, ok?
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:43:41 #79
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32597557
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:19 schreef RM-rf het volgende:
Het vreemde is ook dat in nederland zoveel mensen ook 's avonds gewoon hun gordijnen open laten en je zo makkelijk naar binnen kan kijken in woningen ....

Qua isolatie is dat al erg dom, de warmte vliegt zo weg, maar gevoelsmatig zou ik ook me niet zo prettig voelen, als mensen zo makkelijk naar binnen kunnen kijken ... het vreemde is dat nederlanders juist verder helemaal niet zo 'open' zijn, ze veelal toch een beetje als heel gesloten over hun persoonlijke leven overkomen ... maar dan wel 's avonds laat hun gordijnen breed open laten staan, en in zo'n doorkijkwoning wonen...
Is historisch gegroeid, zo kon je zien dat je buren niet stiekem zaten te gokken/drinken/whatever. Is een stuk volksaard gegroeid vanuit de Gouden Eeuw.

Het verandert nu langzaam, sinds de oliecrisis van de jaren zeventig, maar normaal gesproken doe je de gordijnen pas dicht wanneer je naar bed gaat.

Dit is daar wel een leuk stukje over:
http://taalschrift.org/reportage/000553.html
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:47:07 #80
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32597639
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:58 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij is het typisch Belgisch om wel rolluiken te hebben, in plaats van dat het typisch Hollands zou zijn om ze niet te hebben.
Zoals RM_RF al zei, Nederlanders zijn gordijnloos, dat is het typische. Staan we bekend om.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_32597696
ik heb ze gehad. maar het zijn ondingen.
ze gaan stuk. en als ze stuk gaan allemaal tegelijk. kom je je huis dus niet meer uit.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:51:09 #82
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32597721
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:47 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Zoals RM_RF al zei, Nederlanders zijn gordijnloos, dat is het typische. Staan we bekend om.
Dat we er bekend om staan, wil niet zeggen dat het ook zo ís. We staan ook bekend om klompen, kaas en molens. En om drugs en lichte zeden. Om maar eens iets te noemen.
pi_32597730
Wij hebben ook rolluiken. Ideale dingen, met name na een avond stappen.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:53:33 #84
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32597782
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat we er bekend om staan, wil niet zeggen dat het ook zo ís. We staan ook bekend om klompen, kaas en molens. En om drugs en lichte zeden. Om maar eens iets te noemen.
Maar dit is ook zo, buiten de grensstreken zal je weinig rolluiken vinden (en drugs en lichte zeden kloppen ook, in ieder geval de open houding daartoe). Er zijn ook wel studies naar gedaan, het amper gebruik maken van gordijnen in Nederland, historisch-cultureel gezien best interessant.
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:53:51 #85
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32597789
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Nog mooier .....

Heuj heuj, niet in de gordijnen ( )

Het is een aardige discussie en die kan ook (juist ) op een normale toon worden gevoerd toch? Hier en daar een verbale linkse directe: niets mis mee, maar hou het wel een beetje netjes.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:55:04 #86
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32597820
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:49 schreef Caesu het volgende:
ik heb ze gehad. maar het zijn ondingen.
ze gaan stuk. en als ze stuk gaan allemaal tegelijk. kom je je huis dus niet meer uit.
Dat lijkt me dan weer gevaarlijk als de boel in de fik staat trouwens.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 26 november 2005 @ 16:57:14 #87
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32597859
Ik slaap trouwens zonder gordijnen, geen probleem hoor, ook overdag niet en ik slaap toch heel regelmatig overdag.
  zaterdag 26 november 2005 @ 17:04:07 #88
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32598038
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:57 schreef Dagonet het volgende:
Ik slaap trouwens zonder gordijnen, geen probleem hoor, ook overdag niet en ik slaap toch heel regelmatig overdag.
Me too. Nou ja, van die doorzichtige voile-wijven-gordijnen, maar dat mag geen naam hebben.

En ik vind het wel gezellig als ik bij het ontwaken meteen de vogeltjes in de boom zie. Met zo'n rolluik zou ik trouwens een gat in de dag slapen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 26 november 2005 @ 18:42:43 #89
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32600386
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:51 schreef cultheld het volgende:
Wij hebben ook rolluiken. Ideale dingen, met name na een avond stappen.
Ik zou ze hier ook wel willen vanwege de warmte in de zomer buiten houden en de inbraakwerendheid
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32607704
Je ziet ze trouwens wel steeds meer in vinex-wijken. Rolluiken. In combinatie met de altijdbrandende buitenlamp. Fijn hoor, van die bewoners die overdag 't milieu verpesten met gejank en gekrijs van hun kutkinderen, dan thuiskomen met hun SUV, tussen half tien en tien uur hun rolluiken laten vallen met een partij geratel, waarna ze lekker met hun buitenlampen de hele boel in de glorie zetten. Lekker buitenzitten terwijl je de hele tijd in zo'n guantanomo-bay-lamp moet kijken is er dan niet meer bij.

Na tienen heb je 't idee dat je in zuidafrika woont, en dat je moet uitkijken dat je niet wordt neergeschoten door een vinexbewoner die denkt dat je een inbreker bent. Tenslotte, wie is er na tienen nog buiten, terwijl iedereen weet dat 't dan niet pluis is?

nee, ik heb 't niet zo op rolluiken. En nog veel minder op de bewoners van rolluikhuizen. Hanging is too good for them! Burning is too good for them! raaargh! flep! reu!
  zaterdag 26 november 2005 @ 23:47:41 #91
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32607778
Ik heb het hele topic niet gelezen maar ik hoef absoluut geen rolluiken. Als er brand uit breekt zit je als een rat in de val en kom je je huis niet uit.
Dan maar wat licht, kou, warmte het huis in of uit.
Dat hoort er nou eenmaal bij, het heeft gewoon wel wat vind ik.
Volgens mij ook veel natuurlijker omdat je je aan een ritme houdt dat mee gaat op de natuurlijke wisseling tussen dag en nacht.

Vandaar ook dat de huidige trend is om kindjes overdag in een kamer te laten slapen met de gordijnen open. Zodat ze een dag-nacht ritme behouden.

Donker als je slaapt zal best een functie hebben maar het is hier donker genoeg hoor...

Oh, en ook hier de hele avond de gordijnen gewoon open. Of soms met een klein stukje open. Ander zit je maar tegen zo'n vlak aan te kijken...

[ Bericht 40% gewijzigd door BE op 26-11-2005 23:56:29 ]
  zaterdag 26 november 2005 @ 23:49:53 #92
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32607838
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:47 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb het hele topic niet gelezen maar ik hoef absoluut geen rolluiken. Als er brand uit breekt zit je als een rat in de val en kom je je huis niet uit.
Dan maar wat licht, kou, warmte het huis in of uit.
Dat hoort er nou eenmaal bij.

Donker als je slaapt zal best een functie hebben maar het is hier donker genoeg hoor...
als je thuis bent gooi je natuurlijk niet alles dicht , tenminste wij niet, dan zijn eigenlijk alleen de rolluiken voor de ramen en voordeur dicht, boven staat alles lekker open
  zaterdag 26 november 2005 @ 23:57:38 #93
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32608030
Voor de voordeur is dus echt de laatste plaats waar ik ze zou doen.

We hebben 1 keer brand gehad thuis, ik was goddank zelf niet eens thuis, maar sindsdien moet ik al die zooi niet hebben. Geen deuren met sleutels op slot als ik binnen ben. Alles met een knip of draaiknop zodat het gewoon makkelijk open kan voor mij van binnenuit.
  zaterdag 26 november 2005 @ 23:59:03 #94
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32608065
ons huis is een beetje raar, vanaf de trap is de dichtsbijzijnde deur de achterdeur, ik zou niet eens weten hoe de voordeur open moet, alles en iedereen komt via de achterdeur, wat eigenlijk meer een zijdeur is
  zondag 27 november 2005 @ 00:00:16 #95
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32608095
mijn ouders hebben slagvrijglas. daar kom je zelfs met een moker nog niet zo makkelijk doorheen. geen rolluiken. en bovendien een geweldige alarmservice.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 27 november 2005 @ 00:31:36 #96
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32608776
Vroeger had ik thuis rolluiken, maar nu kan ik ze niet meer verdragen. Ik haat het om wakker te worden en volstrekt gedesoriënteerd in het donker te liggen.

Ik blijf ook gemakkelijk 2 uur langer in mijn bed liggen als er rolluiken zijn (ja, dat zou natuurlijk ook kunnen betekenen dat ik wat meer slaap kan gebruiken... ).

Maar goed: ik ben het er wel mee eens dat die "doorkijkwoningen" redelijk typisch zijn voor Nederland en niet voor andere landen. (Overigens heb ik nog nooit een huis gezien met rolluiken voor de deuren? ).
---verdwijnt---
  zondag 27 november 2005 @ 01:20:25 #97
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_32609712
quote:
Op zondag 27 november 2005 00:31 schreef Clourhide het volgende:
(Overigens heb ik nog nooit een huis gezien met rolluiken voor de deuren? ).
ook dat komt al meer voor dan je denkt.
je ziet het met name bij deuren die 's avonds niet gebruikt worden. een extra vorm van inbraakpreventie.
Neerkomen wel!
  zondag 27 november 2005 @ 01:25:59 #98
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_32609825
Wij hebben dubbelglas en thermopane....belgen daarentegen isoleren hun kippenhok met dubbel gaas.

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_32612338
In Nl zijn er veel meer huurders,die gaan niet zo snel rolluiken aan andermans huis hangen en hier zijn de huizen over het algemeen veel beter geisoleerd met dubbelglas enzo in tegenstelling tot die Belgische krotten.
  zondag 27 november 2005 @ 06:35:03 #100
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32612339
quote:
Op zondag 27 november 2005 06:33 schreef klootje het volgende:
In Nl zijn er veel meer huurders,die gaan niet zo snel rolluiken aan andermans huis hangen en hier zijn de huizen over het algemeen veel beter geisoleerd met dubbelglas enzo in tegenstelling tot die Belgische krotten.
haha stom klootje komt weer eens wat zeggen
---verdwijnt---
pi_32612345
EEn domme boerenmompelbelg die mij stom noemt,wat een eer!
Moete gij zo de koeien weeral gaan aftrekken?
  zondag 27 november 2005 @ 06:40:21 #102
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32612349
quote:
Op zondag 27 november 2005 06:38 schreef klootje het volgende:
EEn domme boerenmompelbelg die mij stom noemt,wat een eer!
Moete gij zo de koeien weeral gaan aftrekken?
JA.
---verdwijnt---
pi_32612355
Amaai,den deze kan zelfs den capslock oep zenne klavier vinden.
  zondag 27 november 2005 @ 06:43:44 #104
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32612357
Beter dan een slechte imitatie van "het" Vlaams, sukkel.
---verdwijnt---
pi_32613169
Ik heb overal HR++ dubbelglas. Geen rolluiken nodig en het staat nog eens 2304284x tering lelijk.

En wat hier boven ook is opgemerkt: met rolluiken dicht wordt ik helemaal nooit meer wakker als ik de wekker niet zet. En s'avonds is het prima donker zonder die dingen.
pi_32614124
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:29 schreef Yildiz het volgende:
Ik heb nog nooit n rolluik van dichtbij gezien maar alles wat erop geschroefd wordt kan er ook af. Dat is gewoon een technisch principe.
Als 't rolluik dicht is, kun je niet meer bij de schroeven waarmee 't ding gemonteerd is.
Da's ook een technisch principe...
pi_32617061
Kost duur en zo.
pi_32617831
Rolluik propaganda. WTF boeit het nou of de rest van de wereld rolluiken heeft? Als je ze zelf wilt, neem je die zooi lekker, en laat de mensen die er niet van houden.
pi_32641354
In België zie je inderdaad veel rolluiken, maar in Brabant (NL) en Limburg (NL) komen ze ook best veel voor. Kom zelf uit de Randstad en daar heeft (bijna) niemand rolluiken. Woon nu in een brabants dorp en veel mensen bij mij in de straat hebben rolluiken. Zelf hoef ik ze absoluut niet, vind ze echt heel erg lelijk en slecht voor het straatbeeld, maarja ben dan ook Hollander en hou van "openheid". Krijg bij rolluiken altijd associaties met slooppanden.

Heb op mijn slaapkamer trouwens gewoon hele donkere gordijnen, komt vrijwel geen licht doorheen. Handig als je 'ns overdag wilt slapen, maar voor "normaal" gebruik is dat eigenlijk totaal overbodig. Hier in brabant is het 's nachts behoorlijk donker (wel anders dan ik gewend was aan de rand van het westland). Rolluiken zijn voor verduistering (bij mij) dus echt nutteloos.

Over dat onderzoek met die bijziende kinderen: afgezien dat ik het verband niet zie met het onderwerp van deze discussie vraag ik me ook af wat oorzaak en gevolg is. Hebben bijziende kinderen bijvoorbeeld niet gewoon liever licht in hun kamer omdat ze slecht zien? Ipv dat ze slechtziend worden van het licht. Staat alleen dat er een verband is tussen beide, niet wat het verband inhoudt.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_32643610
Zo gek, bij mij thuis zie je ze wel overal. Heb zelf ook rolluiken, maar dan alleen op de slaapkamers.
We want happy paintings. Happy paintings. If you want sad things, watch the news
  maandag 28 november 2005 @ 13:37:29 #111
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32643674
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:44 schreef joshus_cat het volgende:
nee, ik heb 't niet zo op rolluiken. En nog veel minder op de bewoners van rolluikhuizen. Hanging is too good for them! Burning is too good for them! raaargh! flep! reu!
Zodra ze de luiken laten vallen gewoon vastlassen.,
pi_32644150
Bij mijn ouders in de straat hebben het er ook een aantal(waaronder mijn ouders), een stuk of 6 op de 50 tot 60huizen.

Mijn buren hebben het ook, maar dat zijn Duitsers. In Duitsland wordt het ook vaker gebruikt dan in Nederland. daar zie je bij nieuwbouw dat ze in het kozijn ingebouwd zijn.

Goede rolluiken zijn inbraakwerend, goede luiken zijn van aluminium met vulling. op grote lengtes weegt het best veel. dus open breken is er niet snel bij. Jah en alles kun je open krijgen, dus ook rolluiken. 100% zekerheid biedt het nooit.
pi_32645037
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Zodra ze de luiken laten vallen gewoon vastlassen.,
'na een paar weken werd het gebonk en geschreeuw langzaam minder'
pi_32648621
Of je maakt je ergens druk over, .

Maar er zijn er ook in Nederland genoeg hoor. Persoonlijk vindt ik ze aardslelijk, ik heb geen behoefte om in een gevangenis te wonen. Raar btw dat je het zó donker binnen zou willen hebben...
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_32649259
ik bedank effe voor rolluiken...afgezien van dat ik het er niet uit vind zien, wil ik (zeker in de zomer) 's ochtends idd het zonnetje in mn waffel krijgen bij het wakker worden.. raam open bij het slapen is ook standaard...maar mn grootste nachtmerrie is toch wel zo'n grapjas die met zn lamme harses om 4 uur 's nachts vanuit de kroeg nog effe een schoppie tegen je rolluik geeft, waarna je rechtop in je bed zit van de teringherrie.... ik bedank dus even voor die spuuglelijke dingen
pi_32649400
in veel landen buiten nederland (duitsland, belgie, frankrijk, spanje, portugal) hebben mensen rolluiken. hier in Belgie dus ook.

ik ben er aan gewend geraakt geloof ik zolangzamerhand, het valt nu meer op als mensen het niet hebben, zoals wij dus als echte hollanders

mijn schoonouders hebben ze ook in Portugal en daar zie ik het voordeel wel, je kan alles open laten staan als je in de zomer weggaat als je je luiken maar neerdoet en op een ventilatie stand zet. dan tocht het lekker door
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_32649555
quote:
Op maandag 28 november 2005 17:19 schreef DarkElf het volgende:
in veel landen buiten nederland (duitsland, belgie, frankrijk, spanje, portugal) hebben mensen rolluiken. hier in Belgie dus ook.

ik ben er aan gewend geraakt geloof ik zolangzamerhand, het valt nu meer op als mensen het niet hebben, zoals wij dus als echte hollanders

mijn schoonouders hebben ze ook in Portugal en daar zie ik het voordeel wel, je kan alles open laten staan als je in de zomer weggaat als je je luiken maar neerdoet en op een ventilatie stand zet. dan tocht het lekker door
tsja, misschien wel...maar t blijft aandoen als fort knox
  maandag 28 november 2005 @ 17:28:55 #118
27929 piere
doe mij maar bier
pi_32649670
Ik heb ze toevallig beneden in de zitkamer. Op zich vind ik het best handig en doe ik ze 's avonds dicht ivm extra isolatie (ik denk dat het wel iets zal helpen).Mooi vind ik ze niet maar op zich dus best handig.
Voor de rest geen rolluiken in het huis. De ouderslaapkamer heeft gordijnen waar idd licht doorkomt. De kamer van de kleine heeft luxafelx en nauwelijks lichtdoorlatende gordijnen.
fok you ja!
pi_32649798
Straten met veel rolluiken ogen vreselijk kil.
  maandag 28 november 2005 @ 18:14:41 #120
62913 Blik
The one and Only!
pi_32650681
heel erg lelijk, en tegenwoordig heeft bijna iedereen dubbel glas dus met het verlies van warmte zal ook wel meevallen, helemaal als je ook de gordijnen dicht doet
pi_32663040
wat is er mis met rolgordijnen?
pi_33103664
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:21 schreef Yildiz het volgende:
Een gordijn voor de isolatie? Pardon? Dat is textiel hoor.
Of bedoelt men isolatie tegen geluid?
Ja, rolluiken helpen wel, maar het ziet er niet uit. Lamellen helpen dan weer wel, mits dicht.
Kleding aan om warm te blijven? Pardon? Dat is textiel hoor.

edit: Hmmz.. bijzonder late reactie.. niet gezien dat er _nog_ twee tabjes waren

[ Bericht 14% gewijzigd door klaasvaag op 15-12-2005 16:52:51 ]
pi_33104316
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 03:18 schreef Esc het volgende:
wat is er mis met rolgordijnen?
lees het topic eens door
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')