quote:
Rond de klok van drie zwaaide de voordeur open. Ik zag hoe D. naar binnen viel, struikelend over de drempel, met in zijn kielzog nog een man. Nee, het waren er twee: Thomas en Bert, zo stelden ze zich aan mij voor, en vooral die Bert gedroeg zich als de Casanova van de Benedenwindse eilanden.
Hij was net terug van een zakenreisje naar Bonaire, vertelde hij, terwijl hij languit op de bank ging liggen, met zijn zweetvoeten onder mijn neus, en daar had hij in anderhalve dag een filmpje geschoten. De rest van de tijd had hij op het strand gelegen en 'lekkere kippetjes gescoord', en trouwens ook een niet zo lekker kippetje, een Noorse toeriste met de kop van Rudi Carell, maar dat was hem pas opgevallen toen hij de volgende ochtend naast zich had gekeken. Hij kon er wel om lachen, Bert, hij zei: 'Godverdomme zeg, Rudi Carell... had ik de hele nacht liggen rampetampen met Rudi Carell,' maar alles bij elkaar had hij op Bonaire toch even lekker de batterij opgeladen, en dat allemaal op kosten van de zaak, hij mocht niet klagen, zei hij een paar keer, hij mocht absoluut niet klagen.
Bert leek mij het type man dat hoge ogen gooit bij de iets oudere vrouw; glad en gelikt, hij zou ook kunnen doorgaan voor een homo. Een man die 'kleertjes' draagt: een strakke V-hals trui met niks eronder, zodat zijn afgetrainde borstkas goed uit de verf komt.
Thomas merkte op: "Je bent een klootzak, Bert. Wat ben je toch een klootzak."
"Zo is het, jongen," beaamde Bert. "Op de zaak denken ze dat ik de veters uit mijn schoenen heb gewerkt. Op Bonaire!"
"En Miranda, wat denkt die?" vroeg Thomas.
"Miranda denkt niks," zei Bert. "Miranda is druk met de kinderen. Ze is weer zwanger, trouwens. We gaan voor de vierde."
"Godchristus," zei Daniël. En na een tijdje: "Nou, gefeliciteerd dan maar."
Bert knikte afwezig.
"Je bent een klootzak," zei Thomas weer. "Vier kinderen, jongen, waar begin je aan. Het is toch godverdomme je hobby niet?"
"Miranda wil een dochter," mompelde Bert. "Ze wil balletpakjes kopen, of zoiets. We regelen wel iets. Een extra au pair, we nemen er gewoon..," en plotseling richtte hij zich tot mij: "Zeg Natasja, is dat niks voor jou?"
"Nadine," glimlachte ik beleefd. "En nee, het is niks voor mij."
"Ze is al bezet," zei Daniël.
"Jammer," vond Bert. En toen: "Het is nog vroeg. Zullen we iets snuiven?"
Terwijl ik aanstalten maakte om het feestje te verlaten, bogen Thomas en Daniël zich over het witte poeder op tafel. Bert was languit op de grond gaan liggen, hij staarde naar het plafond en riep: "Slechte timing, Natasja! Het wordt net gezellig!"
Ik had mijn jas aangetrokken. Daniël hing onderuitgezakt in de stoel; hij keek naar me zonder me te zien.
Ik stak mijn hand op. Geen reactie.
Ik reed het tuinpad af toen hij achter me aankwam.
Ik stapte af.
"Ga je mee naar Shanghai?" vroeg hij.
"Nu?" Ik begon te lachen.
"Over twee weken," fluisterde hij in mijn oor. "Ik ga je China laten zien. Ik ga je het mooiste hotel van de wereld laten zien, het Hyatt, het Hyatt in Shanghai. Je neemt je laptop mee, je schrijft overdag aan je scriptie. Of je laat je masseren, ze hebben er een fitnessruimte met een zwembad en een hot tub, je hoeft je niet te vervelen. En 's avonds kom ik je halen. Dan neem ik je mee, ik ga je Shanghai laten zien."
Shanghai, het klinkt goed. Ik ben nog nooit in China geweest. Maar we moeten niet te hard van stapel lopen, Daniël en ik. Ja, hij heeft me weer gezoend, en dat zoenen met hem blijft gevaarlijk, hij is een natuurtalent, elke keer als hij me zoent denk ik weer bij mezelf: 'Hoe krijgt hij het voor elkaar?' en ik denk ook: 'Hij zit in zijn Icarus-fase, hij bedriegt zijn vriendin en zijn ex-vrouw en hij zuipt teveel en hij snuift cocaïne en hij heeft vreselijke vrienden die naar Bonaire gaan om lekkere kippetjes te scoren, ik gedraag me ook als zo'n kippetje, en hoewel ik dat allemaal wel weet, trap ik er telkens weer in. Hoe bestaat het?'