abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 25 april 2008 @ 22:27:30 #201
7889 tong80
Spleenheup
pi_58311267
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 16:22 schreef Proud2beDiepfries het volgende:

[..]

Ik heb het je eerder gevraagd (en toen geen antwoord gekregen), maar wat heeft 'ie je misdaan? Je kunt het geen topcoach vinden, maar waarom is het 'een lul'? Is het een nare, eigenwijze, arrogante man?
En/of waarom zouden we hem leuk moeten vinden zoals we allemaal van Heerenveen moeten houden? Wie verplicht je daartoe? Of misschien met andere woorden, wat kom jij tekort dat je zo op Foppe de Haan afgeeft?
Ik word door de media verplicht Heerenveen de leukste club van Nederland te vinden. Het volkslied wordt ons door de strot geduwd. Riemer en Foppe waren samen geweldig. Omdat Foppe alles deed wat Riemer zei. Is er plots iemand die beter presteert dan Foppe wordt ie ontslagen omdat ie niet met Riemer door één deur kan. Foppe heeft commentaar over Ryan Babel en zei dat ie nooit de top zal halen omdat ie niet wil luisteren. Dinsdag Babel nog in de halve finale van de EC-1 gezien. Is dat niet de top ?
Foppe had alle mazzel met zijn jeugdteam. Iemand die nooit scoort maakte in de 93ste minuut de winnende en verdiende een toptransfer. Sindsdien niks meer van hem vernomen. Welke spelers heeft Foppe zelf opgeleid ? En het commentaar op Verbeek was helemaal tenenkrommend. Schandalig. Foppe moet zichzelf schorsen als voorzitter van de trainersvakbond. Een gemaakte CIOS trainer zoals iederen weet. Maar hij komt over als de lieve opa. Maar als je verder kijkt zoals ik en niet in de media hype trap is het heel wat anders

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_58318169
Heeft Foppe dat gezegd over Babel? Ik meende dat dit Ruud Gullit was als bondscoach van de jeugdploeg?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 26 april 2008 @ 15:57:10 #203
89850 Proud2beDiepfries
Fryslân Boppe!!!
pi_58321811
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 22:27 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik word door de media verplicht Heerenveen de leukste club van Nederland te vinden.
Niemand verplicht je. Er volgt uit allerlei onderzoeken, al dan niet betrouwbaar, dat gemiddeld genomen SC Heerenveen als de sympathiekste/leukste club wordt beschouwd. Nou en? Kun je het niet mee eens zijn, maar je je er aan ergeren is ook weer een ander uiterste..
quote:
Het volkslied wordt ons door de strot geduwd.
Zoals de Sparta-mars bij Sparta hoort, zo hoort het Frysk Folksliet bij SC Heerenveen, You'll never walk alone bij Liverpool, etc., etc. Wat is daar mis mee? Wederom, je hoeft het niet spannend, uitdagend en geweldig te vinden, maar je je er aan ergeren is weer het andere uiterste..
quote:
Riemer en Foppe waren samen geweldig. Omdat Foppe alles deed wat Riemer zei. Is er plots iemand die beter presteert dan Foppe wordt ie ontslagen omdat ie niet met Riemer door één deur kan. Foppe heeft commentaar over Ryan Babel en zei dat ie nooit de top zal halen omdat ie niet wil luisteren. Dinsdag Babel nog in de halve finale van de EC-1 gezien. Is dat niet de top ?
Riemer heeft de club opgebouwd tot wat het nu is. Foppe heeft hem daar als trainer bij geholpen. Zonder Riemer was Foppe nergens geweest, maar misschien is dat andersom ook wel het geval? Als je Foppe over voetbal hoort praten, de man kent niet anders. Zijn optreden in DWDD (vanaf 27m40s, de emotie rond minuut 30) vind ik persoonlijk een echt kippenvelmoment. Foppe leeft voetbal

Overigens heb ik Liverpool-Chelsea alleen de laatste 20 minuten gezien. Ook de uitspraak van Foppe zelf ken ik niet.. Er van uitgaande dat het klopt wat je zegt, mag de beste man er ook eens naast zitten?
quote:
Foppe had alle mazzel met zijn jeugdteam. Iemand die nooit scoort maakte in de 93ste minuut de winnende en verdiende een toptransfer. Sindsdien niks meer van hem vernomen. Welke spelers heeft Foppe zelf opgeleid ? En het commentaar op Verbeek was helemaal tenenkrommend. Schandalig. Foppe moet zichzelf schorsen als voorzitter van de trainersvakbond. Een gemaakte CIOS trainer zoals iederen weet. Maar hij komt over als de lieve opa. Maar als je verder kijkt zoals ik en niet in de media hype trap is het heel wat anders
Foppe heeft ontegenzeggelijk gemazzeld de afgelopen 2 EK's. Maar deed Italië dat ook niet op het WK2006? En hoeveel geluk (naast kwaliteit) had Griekenland in 2004, Brazilië in 2002 en Frankrijk in 2000 en 1998? Het gaat er als trainer/bondscoach voornamelijk om dat je een hecht collectief kunt smeden en je topspelers kunt laten excellereren. En je kunt zeggen wat je wilt, maar daar is Foppe knap in geslaagd.

Overigens, Gertjan beter gepresteerd dan Foppe en jij noemt het commentaar op Verbeek tenenkrommend. Als er één trainer gehyped is dit jaar, dan is dat Gertjan Verbeek. Een goede trainer, een echte clubman en iemand met een Feanhart. Ik hoop ook van harte dat 'ie over een 'x' aantal jaren weer terug komt en ons naar grote successen zal leiden. Op dit moment echter komt Gertjan nog tekort. Zo heel geweldig was het spelpeil namelijk nu ook weer niet de afgelopen jaren, hoewel de meeste media anders roepen.. En hoeveelste is Gertjan de afgelopen vier jaar geworden? Foppe heeft CL gehaald + 2 bekerfinales.. Heb je bijvoorbeeld de beoordelingen in Sportweek van de wedstrijd tegen Excelsior gezien Foppe had voor een groot deel gelijk. Gertjan is ook een stugge vent die af en toe als een olifant door een porseleinwinkel gaat. Hij heeft zich in de zaak Alves fantastisch opgesteld en is in die zin enorm gegroeid. Af en toe slaat hij echter de plank finaal mis. Net als Foppe overigens, die had als lid van de RvC inderdaad verstandiger moeten zijn. Zichzelf schorsen gaat me echter ook te ver (maar daarover kunnen en mogen meningen best verschillen..)

Jij vindt Foppe een 'gemaakte CIOS-trainer'.. Deed je dat ook al voordat hij met Jong Oranje begon? En op basis waarvan? Die media-hype is later pas gekomen, mijn waardering voor Foppe als vakman was er al veel eerder. Jouw afkeer ook?
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
pi_58325412
Bijna geheel met je eens proud2bediepfries. Op het gedeelte van het spelgehalte onder verbeek na. Vind toch echt dat er door Heerenveen dit jaar een reeks geweldige wedstrijden gespeeld zijn. Van de andere kant, als je zo'n goede trainer bent met de selectie van dit Heerenveen(door clubmensen al betiteld als de beste ooit), had je er, zeker op dit moment(terugval toppers), munt uit moeten slaan met een plek in minstens de top 3.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 22:04:40 #205
206804 _Mike_
A.F.C.A.
pi_58867331
Wat een kut wedstrijd, Foppe ga met pensioen
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
pi_58867694
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:04 schreef _Mike_ het volgende:
Wat een kut wedstrijd, Foppe ga met pensioen
Net als Royston Drente
  vrijdag 23 mei 2008 @ 22:23:00 #207
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_58867722
Het Foppe moet ontslagen worden topic is dicht, dus spui ik hier mijn gal:

KUT!
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_58878084
Het was geen beste wedstrijd inderdaad. Middenveld compleet onzichtbaar en de buitens vooral met de rug naar de goal aangespeeld. Ook nog wat spelers slecht in vorm en voila.
pi_59300482
quote:
Foppe de Haan verlengt contract bij KNVB
Datum: 11-jun-2008 11:05

Door Sander van Hal

Bondscoach Foppe de Haan (foto) van Jong Oranje en het olympisch elftal verwacht nog deze week zijn contract met de KNVB open te breken en te verlengen tot en met het EK onder 21 van 2009 in Zweden. De huidige verbintenis van de Fries loopt na de Olympische Spelen af.

“Ik heb er nu nog een mannetje op zitten, maar reken er maar op dat het snel rondkomt,” zegt De Haan. “Het draait bij de onderhandelingen niet om mijn taken, want die zijn wel helder. Ik blijf gewoon doen wat ik nu doe. We moeten alleen de laatste financiële details nog afronden en daarbij voorzie ik geen problemen.”

De Haan en directeur betaald voetbal Henk Kesler van de KNVB hebben beiden de intentie uitgesproken om ook na het jeugd-EK van volgend jaar met elkaar door te gaan. Het is de bedoeling dat de Fries dan een rol krijgt als technisch manager van de bond. “Maar we moeten eerst nog bepraten hoe we die rol gaan invullen,” zegt De Haan.
pi_59645634
quote:
De Haan en KNVB oneens over clausule
24 juni 2008

Een bepaling over mediacontacten ligt een nieuwe verbintenis tussen Foppe de Haan en de KNVB in de weg. De bondscoach van Jong Oranje weigert zijn handtekening te zetten als de clausule intact blijft.

De KNVB wil dat De Haan vooraf goedkeuring vraagt voor alle contacten die hij met de media onderhoudt. De Friese oefenmeester voelt zich monddood gemaakt. "Ik heb het niet ondertekend en dat ga ik op deze manier ook niet doen", zegt De Haan tegen VI. "Het is heel simpel: als deze bepaling er in staat dan teken ik helemaal niks."

KNVB-directeur Henk Kesler is echter niet van plan de clausule te schrappen. "Geen sprake van. In de nieuwe variant zijn wat zaken aangescherpt, dat is alles."
pi_59646708
Wat een nare dictator is die Kesler toch.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 11:15:05 #212
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59647009
Wat waren de incidenten ook alweer waarover hij bonje had met Kesler?
  dinsdag 24 juni 2008 @ 11:33:07 #214
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59647247
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 11:24 schreef SCH het volgende:
Wat waren de incidenten ook alweer waarover hij bonje had met Kesler?
Had het 'Verbeek-incident' er wellicht iets mee te maken?
pi_59647277
Volgens mij meer over Aisatti, Afellay, zijn opmerkingen over Van Basten etc. Met Verbeek had hij alleen binnen sc Heerenveen problemen.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 11:36:52 #216
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59647353
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 11:34 schreef MaxPower het volgende:
Volgens mij meer over Aisatti, Afellay, zijn opmerkingen over Van Basten etc. Met Verbeek had hij alleen binnen sc Heerenveen problemen.
Ja dat dacht ik ook, maar wellicht dat er via die trainersvakbond of wat dat ook voor clubje is, wat gerommel met de KNVB onstaan is. Maar de frictie met v Basten lijkt me meer plausibel inderdaad. Althans, als probleem waar SCH op doelde.
pi_59647358
Verbeek werd door Foppe anders ook aardig afgebrand op TV hoor, Max.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 12:45:29 #218
89850 Proud2beDiepfries
Fryslân Boppe!!!
pi_59649157
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 11:36 schreef BliksemSchigt het volgende:
Verbeek werd door Foppe anders ook aardig afgebrand op TV hoor, Max.
Is ook maar net hoe je het bekijkt. Over de trainerscapaciteiten van GJV heb ik Foppe niet/nauwelijks negatieve dingen horen zeggen, het gaat vooral om het persoonlijke vlak/communicatie. En daarvoor heeft Foppe ook z'n excuus aangeboden (hij had het niet op deze manier moeten zeggen oid). KNVB heeft daar helemaal niets mee te maken me dunkt. Foppe deed die uitlatingen niet als bondscoach Jong Oranje, maar als privé-persoon..
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
  dinsdag 24 juni 2008 @ 12:52:28 #219
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59649293
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 12:45 schreef Proud2beDiepfries het volgende:

[..]

Foppe deed die uitlatingen niet als bondscoach Jong Oranje, maar als privé-persoon..
Dat vind ik wel heel erg makkelijk...
pi_59649592
Ik snap het wel van de KNVB, dat het lastig voor ze is als iemand als Foppe af entoe wat controversiele uitspraken doet. Natuurlijk is hij altijd in dienst van de KNVB, het argument dat hij het als privepersoon doet, vind ik niet opgaan.

Maar de KNVB zou zich ook kunnen realiseren dat dit soort dingen erbij horen als je iemand als Foppe in dienst neemt. Het is een kleurrijk persoon, hij heeft de jonge ploegen enorm de op de kaart gezet - dat is het grote voordeel van hem. Dan hoort erook een nadeel bij.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 13:08:04 #221
89850 Proud2beDiepfries
Fryslân Boppe!!!
pi_59649656
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 12:52 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat vind ik wel heel erg makkelijk...
Waarom? Hij zou het nog eerder uit functie als commissaris van SC Heerenveen hebben gezegd dan als Bondscoach van Jong Oranje.. Met de hele KNVB/nationale elftallen heeft het toch niets te maken dat hij over de trainer GJV binnen de voetbalclub SC Heerenveen sprak?
Enige waar je mijns inziens nog raakvlak zou kunnen vinden is dat men verwacht van een bondscoach dat deze 'van onbesproken' gedrag is. Foppe's woorden over GJV veroorzaakten de nodige ophef, hoewel inhoudelijk deze door velen werden gedeeld.. Nou, dan hebben ze bij het grote Oranje uiteraard een fantastisch voorbeeld gehad met de incidenten "Seedorf", "Van Bommel", "Davids", "Van Nistelrooij", etc.

Foppe heeft gewoon gelijk. Gezeur met clausules. Foppe = Foppe, die moet je de mond niet snoeren. Punt.
pi_59649743
Voor de publieke opinie is Foppe de Haan sowieso een coach, en ook de coach van Jong Oranje. Dan val je niet op zo'n manier een collega af naar mijn mening. Het is dan makkelijk om te roepen dat ie de ene keer iets roept als persoon A, dan als persoon B en dan weer als persoon C.

Verder vind ik dat Foppe zich soms wel heel nadrukkelijk laat gelden over spelers bij Jong Oranje en hun clubs wat onnodige 'relletjes' veroorzaakt.

Maar neemt niet weg dat die clausule natuurlijk absurd is - daar praat je gewoon intern af en toe over lijkt me.
pi_59649816
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 13:10 schreef BliksemSchigt het volgende:

Maar neemt niet weg dat die clausule natuurlijk absurd is - daar praat je gewoon intern af en toe over lijkt me.
Zo is het en niet anders

Onbegrijpelijk dat jde KNVB dit serieus inbouwt. Komt erg kinderachtig en wantrouwend over.
pi_59710273
Niet verrassend natuurlijk voor de dictatuur die de KNVB in feite is. Het verbod op het bezoeken van commerciële voetbalscholen(niet dat iemand zich daar aan houdt), het conflict met Frans Derks, de manier waarop degradatie uit de eerste divisie er door is gedrukt. Daar past dit prima in. Joszef Kesler.
pi_64567745
quote:
Foppe: Iets te veel een schoolreisje
Door SJOERD MOSSOU

HEERENVEEN - Op de werkkamer van Foppe de Haan hangt een ingelijste kleurenfoto. Een vrolijke plaat is het, vol lachende mensen. Iets links in het beeld komt een jongen aangesprint met rugnummer acht, de vlechtjes dansend op zijn hoofd. Zijn stralende coach staat hem met open armen op te wachten. ,,Ik vind het één van de allermooiste foto’s die ik heb,’’ vertelt De Haan. ,,Door de blijdschap die eruit spreekt. Rinus, de fysiotherapeut, staat vlak naast me. Hij roept het uit, net als ik. We zijn allemaal zo ongelooflijk blij. Met het succes, maar vooral ook met dat joch.’’

‘Dat joch’ is Royston Drenthe, de ster van het jeugd-EK van 2007 in eigen land. Kijkend naar de foto, gemaakt in de Groningse Euroborg, laat De Haan even een stilte vallen. ,,Wat ik denk als ik naar die foto kijk? Dat het jammer is dat het gegaan is zoals het is gegaan. Jammer, ja. Dat vind ik het beste woord.’’

Afgelopen zomer liep het mis tussen de voetballer en de trainer, tot voor kort twee handen op één buik. Op de Olympische Spelen in China raakten twee karakters elkaar langzaam kwijt. Niet dat Drenthe en De Haan frontaal botsten, het was vooral een worsteling van wederzijds onbegrip. De trainer ergerde zich aan de houding van de voetballer. De voetballer begreep niet waarom de trainer steeds hem moest hebben.

,,Royston is een fantastische jongen, dat vind ik nog steeds,’’ zegt De Haan. ,,Maar hij moet de dingen die om hem heen gebeuren een plek leren geven. Op de Spelen had hij moeite met zijn rol, in meerdere opzichten. Maar mijn kritiek was nooit bedoeld om hem af te breken. Ik hoop juist dat hij de goede weg vindt. En dat hij goed kijkt naar hoe anderen dat doen.’’

De stukgelopen relatie met Drenthe staat onmiskenbaar symbool voor het jaar van De Haan. De sprankeling van weleer was er in 2008 niet, uitgerekend op een toernooi waar de Fries zo graag had willen vlammen. De puzzel die bij Jong Oranje steeds in elkaar leek te vallen, telde in Azië tal van ontbrekende stukken. ,,Het spijt me,’’ zei De Haan kort na de verloren kwartfinale tegen Argentinië.

Zijn status brokkelde onverwacht snel af. Ruim een jaar geleden riep een vol stadion in Eindhoven dat De Haan de nieuwe bondscoach moest worden. In het heden is zijn toekomst blanco. De KNVB heeft nog geen aanstalten gemaakt zijn komende zomer aflopende contract te verlengen, al dan niet in een andere functie. ,,Misschien kopen mijn vrouw en ik wel een camper en zijn we weg,’’ zegt De Haan. ,,Ik laat de dingen op me afkomen. Als er niets komt dat bij me past, dan maar niet.’’

Een dienstverband bij een club ziet hij er niet zo snel meer van komen. ,,Dat zou wel een heel grote stap zijn. Ik heb een leven lang heel hard gewerkt. En je weet nooit hoe lang je nog leeft. Ik ben niet iemand die een club voor één jaar doet. En over drie of vier jaar ben ik al 69. Bovendien heb ik nog afspraken lopen die me aan het hart gaan. Met het Foppe Fonds zetten we komend voorjaar een campagne op om vijftig tot honderd kinderen aan een sportrolstoel te helpen. Harststikkene mooi werk. Tegen die mensen kan ik niet zeggen ‘sorry, maar ik heb toch even geen tijd’. In de herfst heb ik met Roda JC gesproken. Mijn vrouw wilde best naar Limburg, maar het paste niet.’’

Een terugkeer naar SC Heerenveen sluit De Haan hoe dan ook uit. ,,Uitgesloten, honderd procent. Je moet nooit ergens terugkeren, dat loopt geheid fout af. Het is een afgesloten tijdperk, klaar. Als ik dan hoor en lees dat ik stiekem op de plek van Trond (Sollied, huidig Heerenveen-trainer, red.) zit te azen, dan stoort me dat wel heel erg. Dat is gemene kritiek. Vals. Nergens op gebaseerd. Nog nooit heb ik die suggestie ook maar één keer ergens laten vallen, direct of indirect. Tegen niemand.’’

De Haan klinkt vinnig voor iemand die nuchterheid tot kunst verhief. Over de kritiek die na de Olympische Spelen op hem neerdaalde, haalt hij de schouders op. ,,Een kok is ook altijd zo goed als zijn laatste maaltijd, zeggen ze. Maar als die maaltijd een keer niet te eten is, wil dat nog niet zeggen dat het een slechte kok is.’’

Het toernooi in China kan zo in een handboek over coaching en teamprocessen. Juist omdat er zoveel fout ging. ,,Maar het is een misverstand dat het een zootje was,’’ zegt De Haan. ,,Ze kwamen niet te laat en ze braken de boel ook niet af. Het had juist te veel van een schoolreisje, vind ik. Het was voortslepend, lijdzaam. Het probleem zat hem in het onderhuidse. De sfeer. De drive. Het net niet. Juist daarom is het zo moeilijk uit te leggen.

,,Het begon bij het fysieke verhaal, toen we aan de voorbereiding begonnen. Te veel jongens stonden er na de vakantie gewoon heel slecht op. Op trainingskamp in Oisterwijk heb ik ze daarom behoorlijk aangepakt, daar heb ik ze drie keer op een dag laten trainen. Het zou kunnen dat ik toen wat geforceerd heb. Niet verstandig misschien, achteraf. Maar juist het duur- en uithoudingsvermogen was cruciaal in China. Dat moest top zijn.’’

Waarom hebt u de jongens die er slecht op stonden niet gewoon thuisgelaten?
,,Ik had het idee dat het nog wel te redden viel. In een week of drie tijd kán dat ook, maar achteraf hadden we net een week extra moeten hebben. Tegen Argentinië konden we het fysiek wél opbrengen. Als we daar doorheen waren gekomen, was het succes binnen handbereik geweest. Maar er was natuurlijk wel meer niet goed. Het voetbal was ook niet zoals het moest. En in die groep ontbrak er gewoon iets. Chemie. Het vermogen elkaar te corrigeren. Zelfkritiek.’’

Juist de dispensatiespelers hadden dat proces kunnen beïnvloeden. Waarom lukte dat niet?
,,Makaay en Sibon hebben het wel geprobeerd, door zich hardop uit te spreken. Maar toen dat geen effect had, hadden zei ook zoiets van ‘nou, dan zoek je het zelf maar uit’. Jaliens heeft het in mijn ogen best prima gedaan, maar buiten het veld is dat geen dominante jongen. Robbie Wielaert was dat wel, maar die kon door zijn clubverplichtingen bij FC Twente niet mee.’’

Wat neem u zichzelf kwalijk in dat geheel? Een coach is er juist om een groepsproces te beïnvloeden.
(Laat een stilte vallen) ,,Ja, dat is zo. Ik heb jongens individueel gesproken, in de groep, in aparte groepjes, nóg een keer individueel. Ik heb ongelooflijk hard gewerkt, vind ik zelf. Maar te vaak had ik het gevoel dat ik een eenzame strijd voerde. Op een gegeven moment moeten jongens het over gaan nemen. Zo ging dat op vorige toernooien ook altijd. Nu had dat veel meer tijd nodig. Deden we een nabespreking, was ik de enige die stond te praten. Geen interactie, geen energie, niks. Het kwam steeds van dezelfde kant. Voor het beeld word je dan vanzelf een ouwe zeikerd.’’

Tactisch was u ook lang zoekende.
,,Ik had de speelwijze vooraf heel helder voor ogen, maar in de praktijk lukte het niet. Dan ga je zoeken, een beetje zwalken misschien ook wel. Achteraf had ik het simpel moeten houden. Gewoon 4-3-3. En ik had Nordin Amrabat mee moeten nemen. Om zijn drive, zijn wil om te winnen.’’

Een aantal jongens - Sno en Drenthe - raakte u al vrij snel kwijt. Heeft u die gezien hun karakter niet gewoon te hardhandig aangepakt?
,,Dat vind ik niet. Hard is duidelijk. Pas toen we in Sjanghai waren, kregen jongens in de gaten op wat voor podium we speelden. Tot een bepaalde hoogte begreep ik dat wel, want in de steden waar we speelden ontbrak het aan sfeer. Het olympische gevoel was er niet, het was wat doods allemaal. Maar je bent toch topsporter? Motivatie moet toch in jezelf zitten? Sommige jongens heb ik daar knoeterhard op aangepakt, dat klopt. Het kan best zijn dat zich juist daardoor een klein kliekje vormde, dat elkaar ging zitten bevestigen. Maar de echte wil om het goed te doen, die onbrak. Ik werd daar kriegelig van. Ik liet me leiden door dat ongenoegen. Dat neem ik mezelf wel kwalijk.’’

Was u bij thuiskomst een beetje te genieten?
,,Ik ben geen zeurpiet. Mijn vrouw en kinderen hebben er nauwelijks iets van gemerkt. Ik ben in de tuin gaan werken, dat doe ik anders nooit. Gewoon om het een en ander kwijt te raken.’’

Een paar weken later was het afgelopen, toen Jong Oranje in Zwitserland werd uitgeschakeld voor het komende EK. Een wel heel abrupt einde.
,,Dat abrupte was misschien wel het moeilijkste. Met name in China. Een teamproces begint altijd ergens en op een gegeven moment past het in elkaar. Dat is me altijd gelukt. Nu was het opeens afgelopen, precies op het moment dat het echt begon te komen. Dat is heel frustrerend. Met een week extra had ik het voor elkaar gekregen, zoveel vertrouwen heb ik wel in mezelf.’’

Wat overbleef waren verwijten.
,,Ach. Toen ik besloot om Royston en Evander even niet te selecteren, moest ik dat ook uitleggen. Dat heb ik gedaan. Ik heb verteld hoe ik het zag en waarom. Daarna heeft iedereen erop kunnen reageren en dan moet het ook klaar zijn. Wat ik jammer vind, is dat het na Zwitserland ophield met Jong Oranje. Want Royston had ik er echt wel weer een keer bijgenomen. Dan hadden we nog eens gepraat en elkaar echt wel weer ergens gevonden. Als je elkaar vroeger steeds begreep, dan is dat niet zomaar weg. Misschien zoek ik hem nog wel eens op, in Madrid. Ja, daar ben ik toe in staat, waarom niet? Dan drinken we een kop koffie en dan komen we er wel uit samen. Dat weet ik zeker.’’
pi_65216076
quote:
De Haan wil graag verder als hoofd opleidingen
Door Sander Berends
Maandag, 19 januari 2009, 17:20

Foppe de Haan zou volgend seizoen graag aan de slag gaan als directeur opleidingen bij een voetbalclub. Op 30 juni loopt zijn contract bij de KNVB af en de Nederlandse voetbalbond heeft nog geen teken gegeven dat die verbintenis verlengd wordt. "Ik houd alle opties open, maar ik sta het liefst nog op het veld."

Aan met pensioen gaan, denkt de Fries nog helemaal niet. "Ik ben nog lang niet aan het einde van mijn carrière gekomen", vertelt de 65-jarige Fries in Sportweek. "Daar is het nog veel te vroeg voor. Ik mis nu ook het trainen, het op het veld staan. Een functie als directeur opleidingen lijkt me leuk, maar dan niet in een afstandelijke rol. Iemand die nauw betrokken is bij alle elftallen en ook het veldwerk niet schuwt. Structuur aanbrengen in de opleidingen. Veel clubs hebben dat aardig voor elkaar, maar veel clubs ook niet. Daar zit geen idee achter, maar zou ik er graag in willen brengen."

Een aanbieding van Roda JC om Raymond Atteveld op te volgen, sloeg hij af. "Ik had allerlei lopende afspraken. Dat kan ik niet maken naar mijn omgeving en naar mezelf toe. Roda was geen haalbare kaart." Bij de KNVB wacht hij volgens eigen zeggen op de afronding van een beleidsplan over de academie en de Voetbal Technische Zaken. "De kans is groot dat alles geherstructureerd wordt. Ik vind dat er niet genoeg cohesie is tussen de vertegenwoordigende elftallen. Ze spelen ook bijna allemaal tegelijkertijd. Er is behoefte aan iemand die dit coördineert."

Iets dat hijzelf best zou zien zitten. "Ik heb het ook wel eens geopperd, maar er geen respons op gehad."
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 20 januari 2009 @ 00:23:46 #227
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_65231639
Ben benieuwd welke club hem daar wil. Er is toch ook wel wat kritiek dat hij wat ouderwets is en een aantal clubs hebben juist de methodes in hun jeugdopleiding vernieuwd.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_67491460
quote:
Foppe heeft er genoeg van
Door Jan-Hermen de Bruijn
Zaterdag, 28 maart 2009, 08:45

Bondscoach Foppe de Haan gaat stoppen als voetbaltrainer. De 65-jarige Friese oefenmeester, die tot 1 juli werkzaam blijft voor de KNVB als supervisor en coördinator van de vertegenwoordigende jeugdelftallen in Zeist heeft dit tegen het Nederlands Dagblad gezegd.

Het vertrek van De Haan komt niet als een verrassing. Al langere tijd liet hij weten meer tijd te willen besteden aan zijn privéleven. Hoewel hij wel betrokken wil blijven bij het voetbal, gaat hij nooit meer een elftal coachen, zo zegt hij tegen het Nederlands Dagblad: "Elke week die wedstrijden, daar heb ik geen zin meer in. (...) Altijd het gevoel dat je voorop moet lopen, steeds weer er tegenaan, dat heb ik wel gehad."

Wat bij het besluit van Foppe de Haan ook meespeelt is het feit dat hij geen zin meer heeft in de 'afrekencultuur' rond voetbaltrainers: "De voetbalwereld is volgens mij aardig in de war. Ach... mensen vinden zichzelf zo belangrijk. We kunnen niet omgaan met een paar keer verliezen."

De Haan was heel succesvol met Jong Oranje, dat hij in 2006 en 2007 naar de Europese titel leidde. Op de Olympische Spelen van 2008 sneuvelde zijn ploeg in de kwartfinale tegen de latere winnaar Argentinië (1-2).
Voor zijn dienstverband bij de KNVB zat De Haan meer dan vijfhonderd competitieduels op de bank van SC Heerenveen, waarmee hij zich in 2000 kwalificeerde voor de Champions League.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:20:33 #229
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_67493081
Goed besluit. Mooie carrière achter de rug.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_67499436
Kan alleen maar respect hebben voor Foppe
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_68987078
Foppe naar Ajax?
Dat zou ik door een Feyenoordbril kijkende een uitstekende trainer voor Ajax vinden!
pi_68988968
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 18:34 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Foppe naar Ajax?
Dat zou ik door een Feyenoordbril kijkende een uitstekende trainer voor Ajax vinden!
Bron?
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_69023006
Foppe gaat toch als adviseur aan de slag bij FC Emmen, mede door het samenwerkingsverband met SC Heerenveen??
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 14 mei 2009 @ 18:28:16 #234
89850 Proud2beDiepfries
Fryslân Boppe!!!
pi_69024364
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 17:37 schreef methodmich het volgende:
Foppe gaat toch als adviseur aan de slag bij FC Emmen, mede door het samenwerkingsverband met SC Heerenveen??
Dat was de bedoeling inderdaad..
pi_69024740
Johan Derksen noemde vanmiddag de combi Verbeek - de Haan als duo voor Ajax. Vandaar misschien de topickick.
pi_69024848
. Dat bedoelde hij toch echt niet serieus mag je aannemen?
pi_69024992
Nou het zou wel een ijzersterk duo zijn maar ik geloof er niks van.

Dan lijken Frits en Barbara Barend me nog waarschijnlijker.
pi_69025217
Hij vond Verbeek alleen geschikt voor Ajax als hij onder supervisie van de Haan zou staan.
pi_69026362
Het lijkt me eerder een optie voor AZ.
pi_69026403
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:25 schreef BliksemSchigt het volgende:
Het lijkt me eerder een optie voor AZ.
Waarom?
pi_69026566
Ajax - De Haan/Verbeek zie ik totaal niet als combinatie, persoonlijk niet en ook qua visie en persoonlijkheid van Van Den Boog en Blind bijv.

AZ eerder wel met uit hetzelfde hout gesneden Scheringa, Brands en Gerbrands. De west-friese achtergrond en cultuur.
pi_69026626
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:30 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ajax - De Haan/Verbeek zie ik totaal niet als combinatie, persoonlijk niet en ook qua visie en persoonlijkheid van Van Den Boog en Blind bijv.

AZ eerder wel met uit hetzelfde hout gesneden Scheringa, Brands en Gerbrands. De west-friese achtergrond en cultuur.
Daar zit wel veel in inderdaad.

Ik zou het wel gek vinden en het lijkt me ook niet zo waarschijnlijk. De Haan is nooit los gekomen van zijn Heerenveenwortels en dan als duo zo een andere club te leiden die een concurrent van Heerenveen is. Kan het me niet voorstellen maar zoals ze altijd zeggen: er zijn gekkere dingen gebeurd.
pi_69052265
quote:
De Haan sluit 'iets moois' niet uit

Door Michiel Baas
15 mei 2009 om 10:23

Zijn contract met de KNVB loopt nog door tot 1 juli. In zijn rol als ‘supervisor’ zal het jeugdtoernooi van Toulon zijn laatste project zijn in dienst van de voetbalbond. Maar hoe zien de toekomstplannen van Foppe de Haan (65) er verder uit? ,,Een club sluit ik niet uit, maar dan moet het wel iets heel moois zijn.’’

De Haan is geen vervent voorstander van stilzitten. Hij heeft wel zijn gedachten over hoe hij de komende jaren wil invullen. Het moet een mix worden van voetbal en andere zaken. ,,Ik ga in ieder geval niet rentenieren. Wel wil ik meer aandacht aan mezelf schenken. Meer tijd vrijmaken voor andere leuke dingen. Ik heb bijvoorbeeld een prachtig zeilbootje, maar die heb ik vorig jaar maar één keer gebruikt. Verder schaats ik graag. Voor dat soort dingen wil ik graag meer tijd maken.’’

Grote hobby
,,Maar het is niet zo dat ik helemaal uit het voetbal verdwijn’’, vervolgt De Haan, die donderdag de prijsuitreiking van de Landelijke Voetbaldag in Zeist voor zijn rekening nam. ,,Want dat is en blijft mijn grote hobby. Bovendien denk ik dat ik veel te vertellen heb en het zit in mij om die kennis over te dragen. Misschien is dat de leraar in mij.’’

Het begeleiden van talenten geniet zijn voorkeur. ,,Je ziet dat voor veel spelers de stap van de A1 of het beloftenteam naar het eerste team groot is. Soms te groot. Ik zou in dat proces een rol kunnen spelen door een individueel programma per speler samen te stellen. Zodat de stap minder gemakkelijker te maken is.’’

Sleutelen
De Haan: ,,Bij Heerenveen is een jongen die een keer met het eerste elftal mocht meedoen. Hij scoorde ook nog, maar kwam daarna niet meer aan bod. In de A1 raakt hij nu geen bal meer. Omdat hij dacht dat hij er al was. Aan zo’n speler kan ik sleutelen, zeker omdat clubs over het algemeen weinig aandacht aan dit soort gevallen schenken. Dit zou bij sc Heerenveen kunnen, maar ook bij andere clubs. Laat ik me inhuren. Het grote voordeel is dat ik dat dan niet iedere dag hoef te doen.’’

De Haan gaat daarnaast aan de slag als adviseur bij FC Emmen. ,,Als soort klankbord voor trainer Harry Sinkgraven, die ik goed ken. Misschien sta ik soms op het veld, dat weet ik nog niet. Als jonge trainer kan ik me voorstellen dat je af en toe behoefte hebt aan iemand om af en toe mee te praten. In mijn tijd als trainer van Heerenveen had ik ook zo’n iemand. Hij kwam niet uit de voetbalwereld. Een keer in de maand praatten we met elkaar. Niet eens over voetbal, maar bijvoorbeeld over groepsprocessen. Dat is prettig.’’

‘Sluit club niet uit’
En stel, stel dat zich nog een club meldt voor Foppe de Haan. ,,Een club sluit ik niet op voorhand uit, maar dan moet het wel iets heel moois zijn.’’ Hij herhaalt de vraag. ,,Ajax of AZ?’’ Even blijft het stil om zichzelf bedenktijd te gunnen.

,,Kijk, AZ is een prachtige club en Ajax is een fantastische uitdaging. Alleen vind ik dat het weinig zin heeft om te filosoferen over iets wat niet aan de orde is. Dus doe ik dat ook niet. Pas als ze je vragen is er reden om erover na te denken. In dat geval zal ik eerst met mezelf moeten overleggen. En daarna ook met mijn vrouw.’’
  vrijdag 15 mei 2009 @ 12:47:39 #244
89850 Proud2beDiepfries
Fryslân Boppe!!!
pi_69052801
Zou wel heel onwerkelijk zijn. Foppe trainer bij een andere Eredivisieclub...

Mocht een Ajax hem echter vragen en Foppe daar open voor staan, dan zou ik het hem echter wel gunnen. En een club als AZ met de (even los van hoe het tot stand is gekomen) organisatie en selectie die er nu staat is voor Foppe ook een mooie uitdaging op z'n oude dag. Alleen moet hij hopen dat DSB de handen er niet van af trekt, want dan spat die Alkmaarse Zeepbel hard uit elkaar.. Ach, gezien de recente successen zal dat ook nog wel een aantal jaren duren.
pi_69053269
Foppe houdt stiekem ook wel van een open sollicitatie in de media. Alleen hij is nu echt niet meer geschikt voor Ajax of AZ.
pi_69053350
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:02 schreef MaxPower het volgende:
Foppe houdt stiekem ook wel van een open sollicitatie in de media. Alleen hij is nu echt niet meer geschikt voor Ajax of AZ.
Hoofd opleidingen of een jeugdfunctie... Hij wil het toch wel erg graag.
pi_69053463
Als er zoveel trainers niet bij Ajax willen werken vind ik Foppe niet eens een slechte keus. Liever Foppe dan Koeman. Alleen Sno zou het niet zo fijn vinden
  zaterdag 23 mei 2009 @ 17:20:27 #248
89850 Proud2beDiepfries
Fryslân Boppe!!!
pi_69327954
quote:
Oeuvreprijs voor Foppe de Haan

TILBURG - Foppe de Haan (65) heeft zaterdag in Tilburg de oeuvreprijs van de belangenvereniging Coaches Betaald Voetbal (CBV) in ontvangst genomen. Daarmee werd de Friese voetbalveteraan geëerd voor zijn grote verdiensten en zijn specifieke inbreng in het Nederlandse betaalde voetbal.

De Haan is de vierde winnaar van de oeuvreprijs van de CBV. Eerder kregen Kees Rijvers, Piet de Visser en Wiel Coerver de prestigieuze onderscheiding.

De Haan was als trainer-coach van 1985 tot 2004 werkzaam bij SC Heerenveen. Daarna trad hij in dienst als bondscoach van de KNVB. Hij won twee keer de Europese titel, met Jong Oranje en met het nationale ploeg onder 21 jaar.

De Haan is in principe gestopt als trainer-coach in het betaalde voetbal. „Waarschijnlijk wel als clubcoach, maar op projectbasis blijf ik zeker actief, misschien voor de KNVB en wellicht ook nog voor Heerenveen. Het vak is veel te mooi om er helemaal mee te stoppen.”

Oud-winnaar Wiel Coerver reikte de trofee aan De Haan uit. „Als iemand deze prijs heeft verdiend, ben jij het wel, Foppe”, zei de Limburgse uitvinder van het 'kappen en draaien'. (telesport.nl)
Foppe
pi_70352013
quote:
Foppe de Haan keert terug bij SC Heerenveen
Gepubliceerd: 25 juni 2009 10:15 | Gewijzigd: 25 juni 2009 10:36
Door onze redacteur Erik Oudshoorn

Heerenveen, 25 juni. Foppe de Haan (65) keert terug als trainer bij SC Heerenveen. Hij gaat jonge, talentvolle spelers, die nog te kort komen voor een plaats in het eerste elftal van de Friese club, individueel begeleiden.

Als coach van Jong Oranje ontdekte De Haan dat spelers uit beloftenteams, die bij het A-elftal regelmatig op de reservebank zitten, door een afwijkend programma tussen de wal en het schip raken. Ze lopen vaak een conditionele achterstand op omdat ze niet optimaal kunnen trainen. Hedwiges Maduro was bij Ajax daarvan een voorbeeld. De Haan: „Er zijn niet veel clubs die hierop anticiperen. Ik ga me bij Heerenveen over deze spelers ontfermen. De een laat je aan zijn explosiviteit werken, de ander aan zijn techniek. Weer een ander geeft je mentale training.”

Aanvankelijk leek deze rol, die door De Haan senior coach wordt genoemd, niet te verenigen met zijn functie in de raad van commissarissen van SC Heerenveen. Dat is opgelost door de Fries technisch adviseur van de raad en de club te maken. Net als in het verleden krijgt hij een verbintenis voor een jaar.

De Haan, die morgen 66 wordt, was tussen 1985 en 2004 hoofdtrainer en technisch manager bij Heerenveen. Vanaf 2004 fungeerde hij als coach van Jong Oranje en het Olympisch elftal. De Haan werd met de ploeg voor spelers onder 21 jaar twee keer Europees kampioen, maar plaatste zich niet voor het EK van dit jaar. Daarna besloot de KNVB zijn verbintenis, die 1 juli afloopt, niet te verlengen. Eerder dit jaar maakte De Haan bekend niet meer te willen terugkeren als hoofdtrainer van een eerste elftal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')