post het even als je zover bent ? nu doe je allee nog ontbijt ?quote:Op maandag 28 november 2005 18:25 schreef Sukh het volgende:
Het is wel wonderbaarlijk dat die jongen het op zo een jonge leeftijd heeft gerealiseerd, ik zelf hoop het binnen 10 jaar gerealiseerd te hebben!
Haha zal ik doen...quote:Op maandag 28 november 2005 18:27 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
post het even als je zover bent ? nu doe je allee nog ontbijt ?
overigens is hier al gepost dat men 's avonds niet langs mag bij de jongen wat enigszins onbetrouwbaar overkomt
Hoho, dit is een forum, je discussieert met elkaar, beantwoord elkaars vragen. Om je zo op te stellen zoals jij doet is nogal aanmatigend. Wie ben jij om anderen lui te noemen? Op deze manier wek je de stellige indruk niet in staat te zijn om tot zo'n samenvatting te komen, doch maar wat raak te kwaken zonder dat boek zelf gelezen of begrepen te hebben.quote:Op dinsdag 29 november 2005 06:20 schreef Enyalius het volgende:
je hoeft het ook niet los te laten, enigzins aanpassen is voldoende. en nee ik ga niet een samenvatting maken van een boek omdat jij te lui bent er zelf in te verdiepen.
Duncan Gill referred us to an article in The Australian about a man in India who claims he hasn't eaten or taken a drink in 68 years, a veritable inediate. Prahlad Jani also claims he hasn't gone to the bathroom in all those years. The story claims that Mr. Jani (whose name means Lying Through My Holy Palate) was put under round-the-clock surveillance at a hospital. Neurologist Sudhir Shah (whose name means I Am Too Smart to Be Fooled) said Jani was under watch for 10 days with a closed-circuit camera running and they didn't see him eat or drink anything or go to the bathroom. The story was sent to The Australian by "correspondents in Ahmedabad, India" Ahmedabad means City of the Credulous and is the commercial capital of the western state of Gujarat (which means Gotcha!). When The Australian was contacted and asked if they had verified their sources' claims, they replied: "No. Why do you ask? It could be true, you know."quote:Op maandag 28 november 2005 18:30 schreef Sukh het volgende:
[..]
Haha zal ik doen...
Zou kunnen dat het onbetrouwbaar is maar het is niet onmogelijk, er zijn verschillende mensen die zo een staat bereikt hebben vooral binnen het Tantrisme.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/3236118.stm
Een mens kan inderdaad over het algemeen hooguit een week zonder water. Maar daar zullen best uitzonderingen op zijn.quote:Op dinsdag 29 november 2005 06:20 schreef Enyalius het volgende:
je hoeft het ook niet los te laten, enigzins aanpassen is voldoende. en nee ik ga niet een samenvatting maken van een boek omdat jij te lui bent er zelf in te verdiepen.
het nieuwsbericht dat 2 replies boven mij staat is op zich al een goed begin. na 6dagen zonder water sterft een mens toch? die man heeft 10 dagen niks gegeten noch gedronken, onder gecontroleerde omstandigheden, en leeft nog prima. dus het is wel degelijk mogelijk.
een andere verklaring zou kunnen zijn dat het een hoax is.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:22 schreef Seneca het volgende:
De enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is dat hij in een soort staat van 'hibernation' verkeerd, waarin allerlei chemische processen trager verlopen.
ja ? hier heb je wetenschappelijke informatie over ? linkje misschien ?quote:In dat geval zou je inderdaad zo lang zonder eten en drinken kunnen.
quote:Let wel, met je geest kun je de natuurwetten misschien buigen,.
Nou, van bepaalde organismen is het bekend dat ze heel lang zonder voedsel of water kunnen door in een soort staat van winterslaap te gaan. Je ziet iets dergelijks bijvoorbeeld ook bij mensen die door het ijs zijn gezakt, pas na een half uur worden opgeduikt, en toch nog tot leven komen. Heeft te maken met dat bepaalde chemische processen door je lichaam veel langzamer lopen als het koud is. Iets dergelijks kan ook kunstmatig worden bereikt door een dier wat in winterslaap gaat.quote:Op dinsdag 29 november 2005 17:52 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
een andere verklaring zou kunnen zijn dat het een hoax is.
[..]
ja ? hier heb je wetenschappelijke informatie over ? linkje misschien ?
[..]
er komt meer bij kijken dan men denkt. een samenvatting zou dus teveel tijd kosten van mijn kant. dus lees het boek zelf maar, gaat stuk sneller. men denkt wel vaker van "oh het gaat daar over, dus alleen dat aspect speelt een deel". Fout er spelen meerdere aspecten een deel, die elk in elkaar overvloeien, en zo krijg je dan het eindresultaat.quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:34 schreef iteejer het volgende:
[..]
Hoho, dit is een forum, je discussieert met elkaar, beantwoord elkaars vragen. Om je zo op te stellen zoals jij doet is nogal aanmatigend. Wie ben jij om anderen lui te noemen? Op deze manier wek je de stellige indruk niet in staat te zijn om tot zo'n samenvatting te komen, doch maar wat raak te kwaken zonder dat boek zelf gelezen of begrepen te hebben.
Die minzame houding van jou als in 'ik weet het allemaal al, maar zoek het zelf maar uit, dat is beter voor je' slaat echt nergens op.
inderdaad. maar de mens is bezig met een aantal veranderingen en het zou me niet verbazen dat over een aantal decennia meerdere mensen op langer termijn zonder voedsel zouden kunnen leven. het is immers deel van de evolutie zoals ik het zie. maar denk ook eens aan al die onnodige hongersnoden en consumenten markten die dan onnodig worden e.d.quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:00 schreef Kang-He het volgende:
[..]
Een mens kan inderdaad over het algemeen hooguit een week zonder water. Maar daar zullen best uitzonderingen op zijn.
Als we echter over maanden beginnen te praten gaat dat ook de uitzonderingen te boven.
Er zijn biologische en chemische processen in het lichaam gaande die energie in een of andere chemische vorm nodig hebben. En dat kan de mens niet uit licht halen. Planten, de meeste algen en bepaalde bacteriën kunnen het echter wel. En dat komt door verschillen op cellulair niveau.
Nu heb je het over andere persoonlijke ervaringen neem ik aan? Daar kan ik uiteraard niets zinnigs over zeggen. Maar het gaat nu even om deze enkele bewering dat 1 jongen dit kan. Er is geen enkele reden om nu te stellen dat we zeker kunnen weten dat er iets anders in het spel is, omdat deze jongen niet gecontroleerd is. Laten we eerlijk zijn, het is een verhaal uit een land waar vaker absurde beweringen vandaan zijn gekomen die later onzin bleken.quote:Op zondag 27 november 2005 10:31 schreef Enyalius het volgende:
aangezien we voor de rest hetzelfde zien hoef ik daar niet meer verder op in te gaan. persoonlijk zoek ik ook altijd eerst een "logische" verklaring, maar op sommige momenten weet je gewoon zeker dat er iets anders in het spel is en dan hoef je die andere verklaring niet meer op te zoeken. ik doe zelfs parapsychologie om me er beter in te kunnen verdiepen naast de rest.
Wederom kan dat allemaal waar zijn, maar heeft niets te maken met een vage bewering uit een land van een jongen die jij en ik niet kennen. We zijn nu niet aan het discussieren over verschijnselen in het algemeen (wat ook een interessante discussie is) maar even over dit specifieke geval. Er is nu geen enkele reden om dit geval boven een simpele bewering die oplichting kan zijn te verheven, ook al kan het best waar zijn.quote:naief ben ik zeer zeker niet, en er zijn inderdaad veel oplichters. maar die oplichters weten meestal alleen het oppervlakkige van hoe iets werkt. iemand die lang genoeg, en daadwerkelijk, met het paranormale bezig houdt zal uiteindelijk ook merken dat er nog meer is. dat het raakvlakken heeft met andere aspecten van het leven. zo ook het spirituele.
na een tijdje ga je op dat pad ook verder en ga je nieuwe gedachtegangen en visies te ontwikkelen. dan gaat je echte groei pas beginnen. dan ga je je ook losmaken van allerlei menselijke beperkingen. en na een tijdje merk je dat je je geestelijk/spiritueel verder ontwikkeld en dat je "paranormale gaves" dan automatisch verder ontwikkelen, even lijnig als het ware.
Je bedoelt nu dus James Randi? Het is een beetje raar om iemand die paranormale zaken bekritiseert een "aanfluiting" te noemen voor die zaken zelf? Die uitdrukking gebruik je alleen als iemand beweert tot die groep te behoren en rare dingen roept die bij de overtuiging waar hij bij hoort niet passen. Onnodig te zeggen dat Randi de laatste is om te beweren dat hij een parapsycholoog is. Je kunt iemand niet alleen maar een aanfluiting voor een beroepsgroep noemen omdat hij bewijzen wil zien en lastige kritiek levert.quote:dus ja. mensen die er diep genoeg mee bezighouden zijn het punt van materiele aspecten allang kwijt en zo ook andere zaken. geld speel dus steeds minder een rol en de wil om je te bewijzen naar gesloten mensen zoals Randi al helemaal. die gozer is een aanfluiting voor parapsychology. we hebben allebei al gezegd dat je juist open moet zijn voor allerlei mogelijkheden, maar die gozer doet dat absoluut niet.
daar ben ik het mee eens? heb ik elders anders vermeld dan? ik heb meerdere keren gezegd dat zo'n fenomeen van jaren zonder voedsel wel degelijk mogelijk is. of het ook in dit geval zo is dat heb ik niet beweerd, alleen dat de mogelijkheid er van aanwezig is.quote:Op woensdag 30 november 2005 00:56 schreef mike_another het volgende:
Wederom kan dat allemaal waar zijn, maar heeft niets te maken met een vage bewering uit een land van een jongen die jij en ik niet kennen. We zijn nu niet aan het discussieren over verschijnselen in het algemeen (wat ook een interessante discussie is) maar even over dit specifieke geval. Er is nu geen enkele reden om dit geval boven een simpele bewering die oplichting kan zijn te verheven, ook al kan het best waar zijn.
De vergelijking met een 6 zijdige dobbelsteen gaat natuurlijk niet op, aangezien wij de werkelijkheid niet in kaart hebben als zo'n dobbelsteen.quote:Op woensdag 30 november 2005 00:56 schreef mike_another het volgende:
Je kunt veel paranormale beweringen een beetje vergelijken met het volgende: 2 mensen zitten tegenover elkaar met één dobbelsteen in de hand. De een (A) beweert dat hij zeven kan gooien de ander (B) zegt dat hij eerst bewijs wil zien.
A- "Je staat er gewoon niet voor open, het kan toch best waar zijn dat je er ook zeven mee kan gooien?"
B- "Jawel, maar waarom heeft nog nooit iemand dat in een experiment kunnen laten zien?"
A- "O, ik ken genoeg mensen die het wel eens gelukt is"
B- "Ok, maar dat is toch geen bewijs dat iemand iemand kent? Gooi gewoon 1000 keer en dan zullen we zien of je een keer 7 gooit. Je mag ook die kennissen laten gooien als je wil"
A- "Ja, met zo'n houding van: "eerst zien dan geloven" kom je nooit ergens, jij bent gewoon vastgeroest in ideeen die wetenschappers goed uitkomen, je bent bang voor nieuwe dingen"
B- "Ik ken minstens 6 argumenten wat de uitkomst van een dobbelsteenworp wordt. Jij kent alleen maar het argument dat ik open moet staan voor een argument dat er nog niet is. Waarom gooi je de dobbelsteen nou niet gewoon? Waarom zouden we ellenlang discussieren over iets, als de discussie zelf nooit iets kan bewijzen en het daadwerkelijk gooien ervan het simpel kan oplossen?"
A- "Als je met die houding gaat meten wat ik gooi komt er altijd 1 t/m 6 uit, omdat jij niet verder WIL kijken"
B- "Waarom zou mijn wil invloed hebben op wat de dobbelsteen doet? En waarom is het anderen ook nog nooit gelukt om 7 te gooien? Als er ook maar 1 onafhankelijk persoon bij is dan lukt het niet?"
A- "Geloof wat je wil, ik weet dat ik mensen ken die het wel kunnen"
B- "Ik baseer me op dingen die te meten zijn en die logisch erop wijzen dat je geen zeven kunt gooien. Maar als een experiment het tegendeel bewijst dan is dat prima bewijs voor mij. Dat heeft toch niets met mijn persoonlijke geloof te maken? Ik sta ervoor open om 10.000 keer te gooien en m'n visie bij te stellen als er één keer zeven uitkomt. Sta jij er ook open om je visie bij te stellen als er na 10.000 worpen niet één keer 7 uitkomt?"
dat zie je ook vaak in groepen apen. Als eentje aandacht te kort komt, gaat ie met stokjes of steentjes naar andere gooienquote:Op woensdag 30 november 2005 15:15 schreef NeoPhythe het volgende:
ik wil naar nepal en steentjes gooien naar um om um uit zn concentratie te krijgen /;P wedden dat ie honger heeft dan xD
Je hebt inderdaad niet expliciet gezegd dat je deze jongen gelooft. Maar je haalt algemene beweringen aan van mensen die exact hetzelfde beweren. Die gevallen zijn net zo onbewezen als deze. Die net zo onbewezen gevallen als argument gebruiken is exact hetzelfde als dit geval in een volgende discussie als voorbeeld aanhalen. "Meerdere malen zeggen dat zo'n fenomeen zonder voedsel wel degelijk mogelijk is" is toch geen argument? Dat is jouw interpretatie van andere -net zo onbewezen en betwiste- gevallen als deze. Het noemen ervan is niet hetzelfde als dat het daadwerkelijk waar is. Dergelijke gevallen gaan een eigen leven leiden net als dat beruchtte geval waar beweerd wordt dat de NASA het erkende. In dat specifieke geval hebben we te maken met 2 onbewezen beweringen, die beide best waar kunnen zijn, maar ook beide onbewezen zijn. Wat hebben we dan over? Een buitengeweone bewering dat iemand maanden zonder voedsel kan EN een buitengewone beewering dat de NASA het erkent. Beide kunnen niet bewezen worden en zijn opzichzelf staand slechts beweringen. In dat specifieke geval wordt dus schaamteloos de ene onbewezen bewering (NASA) als argument gebruikt van een andere onbewezen bewering? Dat is hetzelfde als zeggen dat kabouters bestaan omdat je hem voorbij zag rijden op de rug van een eenhoorn.quote:Op woensdag 30 november 2005 10:02 schreef Enyalius het volgende:
daar ben ik het mee eens? heb ik elders anders vermeld dan? ik heb meerdere keren gezegd dat zo'n fenomeen van jaren zonder voedsel wel degelijk mogelijk is. of het ook in dit geval zo is dat heb ik niet beweerd, alleen dat de mogelijkheid er van aanwezig is.
Wie zijn dat dan en waarom konden ze dan blijkbaar geen bewijzen leveren? We moeten nu niet net doen alsof Randi wereldwijd zeggenschap heeft, als iemand bewijs heeft wat Randi wil negeren dan kunnen ze het ook bij 100en anderen aantonen. Het zou elke willekeurige wetenschapper die dat kan aantonen de Nobelprijs opleveren.quote:wat betreft james randi. ik vind het best dat mensen bewijs willen, en er zijn velen geweest die inderdaad fraud waren. maar er zijn ook al een handjevol geweest die werkelijk iets konden en die gewoon negeerd zijn omdat het niet in randi's denkbeeld past.
Dat is jouw interpretatie. Maar wat hij en ALLE andere serieuze wetenschapppers beweren is dat die bewijzen nooit aangeleverd zijn. Immers anders waren die toch al wereldwijd gepubliceerd? Alleen een wereldwijd complot zou dat dan toch tegen kunnen houden? Noem een willekeurige paranormale bewering, en het is 100% duidelijk hoe iemand dat aan een willekeurige wetenschapper duidelijk zou kunnen aantonen dat iets buiten normale verschijnselen en statistische verwachtingen valt. WAAROM is dat dan nog nooit gelukt?quote:die gozer is zo gesloten als maar kan zijn. je kunt bewijzen wat je wilt naar hem toe en hij zal het toch niet accepteren. wat is er dan het nut van om bezig te blijven?
Wie zegt dat hij z'n "persoonlijke issues" niet aan de kant zet? Noem je herhaald bewijs willen zien een "persoonlijke issue"? In dat geval hebben alle wetenschappers een persoonlijke issue. Bedenk daarbij dat alle logische mensen in alle dagelijkse gebeurtenissen "wetenschappers" zijn en het helemaal geen synoniem is voor closed-minded en het hebben van persoonlijke issues. Als jij beweert dat je 100 meter hoog kan springen, is het dan een logische vraag als ik zeg "laat maar zien" of heb ik dan "persoonlijk issues" omdat ik je niet op je woord geloof en er voor open moet staan?quote:een wetenschapper hoort immers open te staan voor andere mogelijkheden en zijn persoonlijke issues aan de kant zetten. zo krijg je nooit objectief bewijs materiaal.
Wat is jouw definitie van een "niet gesloten" wetenschapper dan? Iemand die wel openstaat voor dingen die niet experimenteel aan te tonen noch logisch zijn? Mijn definitie van een wetenschapper is een gezond denkend alledaags mens. De wetenschappers waar jij op doelt zijn wetenschappers die vaak een persoonlijk belang hebben bij het waar zijn van rare dingen en die niet door wetenschappelijke methodes gehinderd zijn om iets aan te prijzen. Jij stelt nu dus dat "wetenschappers" die dingen aannemen ondanks dat ze niet aangetoond kunnen worden een goede stimulans zijn voor nieuwe ontwikkelingen? Bedenk je wel dat dingen uit de laatste eeuwen die eerst als belachelijk werden verworpen maar toch waar bleken allemaal uiteindelijk hun gelijk hebben gekregen door wetenschappelijke methodes en niet door mensen die beweringen geloofden en er voor open stonden.quote:gelukkig zijn er nog genoeg andere wetenschappers uit andere velden die ook meer en meer in het parapsychologie cirquit terecht komen en dat er dus wel gewoon nieuwe ontwikkelingen blijven voor doen. dus wie weet...ooit
Dat is EXACT wat ik bedoel met dat voorbeeld. Wij (en vele anderen) discussieren nu over welke kant de werkelijkheid theoretisch op kan vallen, terwijl de discussie zelf NIETS bewijst noch oplost.quote:Op woensdag 30 november 2005 13:33 schreef soulsurvivor het volgende:
De vergelijking met een 6 zijdige dobbelsteen gaat natuurlijk niet op, aangezien wij de werkelijkheid niet in kaart hebben als zo'n dobbelsteen.
De werkelijkheid is meer als een veelzijdige dobbelsteen waarvan we een aantal getallen kennen, maar veel kanten van die dobbelsteen zijn nog niet ingevuld.
Die dobbelsteen valt vaak op een kant waar nog geen gedefinieerd getal opstaat.
Ja, onderzoek zou zeer wenselijk zijn.quote:Op donderdag 1 december 2005 01:40 schreef mike_another het volgende:
[..]
Dat is EXACT wat ik bedoel met dat voorbeeld. Wij (en vele anderen) discussieren nu over welke kant de werkelijkheid theoretisch op kan vallen, terwijl de discussie zelf NIETS bewijst noch oplost.
De jongen in dit geval is de dobbelsteen. Wij hebben het nu in een forum over of hij wel degelijk een zeven kan gooien terwijl niemand ermee bezig is om te kijken of dat werkelijk gebeurt. Let's face it, wij weten niet eens of die jongen uberhaupt bestaat of compleet verzonnen is, laat staan een bovennatuurlijke prestatie levert.
Het enige dat vaststaat -uitgaande van het bericht- is dat niemand mag METEN of hij een zeven gooit, geen dokter mag hem benaderen.
Mijn punt is dus: waarom discussieren terwijl dat nooit iets kan bewijzen noch weerleggen, terwijl een simpele meting -het daadwerkelijk gooien van de dobbelsteen- het KINDERLIJK makkelijk kan bewijzen. Wat mij dan bevreemdt is dat toch veel mensen dit als bewijs achten en terloops noch andere gevallen -minstens zo dubieus- aanhalen, alsof daarmee het bewezen is en een ieder die kritiek levert er "niet voor open staat".
Je ziet hier wat tekenend is voor "paranormale" discussies: de ene onbewezen bewering wordt beargumenteerd met een andere onbewezen bewering. Je zult zien dat bij het volgende -ik kan lang zonder eten- geval, dit geval wordt aangehaald als argument. Terwijl geen van de gevallen op zichzelf staand iets bewijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |