Nee, die producten worden in Amerikaanse winkels gekocht en de resultaten van die winkels zijn onderdeel van het BNP. Ze worden echter niet in de VS geproduceerd.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:41 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ok duidelijk bedankt
maar omdat amerikanen producen uit china kopen (als we ons even beperken tot de 2 munten dollar/yuan) impliceert jouw laatste zin dat de leningen slechts een mager effect hebben op de toename van het nationaal product.
We hebben dus geen vertekend beeld van USAs nationaal product.
Hmm, volgens mij wordt enkel de toegevoegde waarde die deze winkels toevoegen meegerekend (kosten mbt verkoop (geen inkoopkosten dus) + winst).quote:Op donderdag 24 november 2005 00:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, die producten worden in Amerikaanse winkels gekocht en de resultaten van die winkels zijn onderdeel van het BNP. Ze worden echter niet in de VS geproduceerd.
Daar hebben ze gelijk in maar het is de vraag of dit scenario gaat volgen op het instorten van de dollar. Dat het gebeurt kan ik me wel in vinden, er komt nml een moment waarop investeerders niet geloven dat de VS haar leningen terug kan betalen, dat kan nog best lang duren maar als de VS dit uitgavenpatroon volhoudt dan komt dat moment een keer.quote:Op donderdag 24 november 2005 01:36 schreef Clourhide het volgende:
Wel erg suggestieve documentaire (zelfs al vond ik best leuk om te bekijken). Het is dan wel zogenaamde "stel dat"-journalistiek, maar helemaal aan het begin van de uitzending wordt al gesteld "dat het niet meer de vraag lijkt te zijn óf het fout gaat, maar wanneer". Ja ja...
Het lijkt me dus wel dat er iets zou moeten veranderen, maar goed, ik ben nog niet echt doodsbang geworden van deze docu.![]()
ik dacht dat dat het probleem niet was, het probleem is dat de terugbetaling in dollars is en die wordt minder waard.quote:Op donderdag 24 november 2005 09:47 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Daar hebben ze gelijk in maar het is de vraag of dit scenario gaat volgen op het instorten van de dollar. Dat het gebeurt kan ik me wel in vinden, er komt nml een moment waarop investeerders niet geloven dat de VS haar leningen terug kan betalen, dat kan nog best lang duren maar als de VS dit uitgavenpatroon volhoudt dan komt dat moment een keer.
maar producten uit de USA worden dan weer spotgoedkoopquote:Op donderdag 24 november 2005 12:33 schreef JimmyJames het volgende:
Ik ben bij lange na geen kei in economie dus mijn vraag als novice: Waarom pakt een extreme devaluatie van de dollar zo rampzalig uit voor Europa? Omdat we onze belangrijkste afzetmarkt verliezen?
Dus dan zitten wij binnen de kortste keer opgezadeld met een handelstekort.quote:Op donderdag 24 november 2005 12:35 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar producten uit de USA worden dan weer spotgoedkoop
dat is dan weer een voordeel
zo snel gaat het nou ook weer niet hoor.quote:Op donderdag 24 november 2005 12:39 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Dus dan zitten wij binnen de kortste keer opgezadeld met een handelstekort.
En vergeet de olie nietquote:Op donderdag 24 november 2005 12:35 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar producten uit de USA worden dan weer spotgoedkoop
dat is dan weer een voordeel
Nou, dat mag jij me er de positieve kanten van belichten, ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 24 november 2005 12:41 schreef McCarthy het volgende:
[..]
handelstekorten zijn trouwens niet per se slecht
we hebben meer geinvesteerd in Amerika dan de Amerikanen in Europa, vooral Nederland heeft dat gedaan, die investeringen zouden dan flink in waarde dalen vooral als je van plan bent je daar terug te trekken als de economie van Amerika dreigt in te zakken, en daarbij is een extreme koerswisseling ook ongunstig voor de markt want het brengt onrust op de markt, schrikt investeerders afquote:Op donderdag 24 november 2005 12:33 schreef JimmyJames het volgende:
Ik ben bij lange na geen kei in economie dus mijn vraag als novice: Waarom pakt een extreme devaluatie van de dollar zo rampzalig uit voor Europa? Omdat we onze belangrijkste afzetmarkt verliezen?
Als de dollar keldert zullen de OPEC-landen het maar al te snel loslaten als referentie valuta.quote:
a) Omdat we onze afzetmarkt verliezenquote:Op donderdag 24 november 2005 12:33 schreef JimmyJames het volgende:
zoals eerder gezegd. Veel producten (en dan in het bijzonder olie) worden stukken goedkoper. Al met al een tamelijk relaxte situatie.quote:Op donderdag 24 november 2005 12:49 schreef D1 het volgende:
[..]
a) Omdat we onze afzetmarkt verliezen
b) Omdat het gros van de bedrijven stevig in dollar gedenomineerde middelen heeft geinvesteerd. Je zult dus waarschijnljik een enorm schokeffect krijgen, omdat de waarde van bedrijven keihard zal dalen.
Al met al een tamelijk irritante situatie
ik denk dat de opec dan snel overschakeld op de euroquote:Op donderdag 24 november 2005 13:46 schreef McCarthy het volgende:
[..]
zoals eerder gezegd. Veel producten (en dan in het bijzonder olie) worden stukken goedkoper. Al met al een tamelijk relaxte situatie.
Bovendien vergeet je dat we een nieuwe afzetmarkt erbij hebben gekregen: azie.
ik denk dat ze per vat een mandje aan valutas willen. Yen's Yuan's Euros en dollarsquote:Op donderdag 24 november 2005 13:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk dat de opec dan snel overschakeld op de euro
Waarom vind je de Staatsschuld van de VS zo belangrijk, die van Duitsland, frankrijk en Italie met hun enorme pensioen verplichtingen zijn van veel meer invloed op onze economie en we zitten in de zelfde euro met hun.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:13 schreef zakjapannertje het volgende:
maar daar hebben ze recent al eerder ervaring gehad met leningen aan dingen die onrendabel zijn en dus leningen niet terug te krijgen zijn, zie bv. Zuid-Korea wat uit de brand is geholpen door oa. Europa en de VS met oa. zachte kredieten, zaak is zoiets niet in de VS weer te krijgen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |