Ook door afstandelijkheid eenheid hebben. Het gevoel van eenheid. Tja. Ik weet niet hoe ik dat ervaar. Ik ben blij dat ik niet dezelfde mening heb als iedereen, dat kan ook niet. Door 1000 verschillende meningen en ideeën krijg je vanzelf meer kansen op nieuwe ontwikkelingen ook.
En door meningen tot elkaar te laten komen en samen te voegen kom je uiteindelijk weer tot eenheid een beetje. Ik bedoel iedere mening telt toch ook wel? Zolang het maar geen gigantisch destructieve mening is ook.
De eenheid mag dan niet slechter worden door een groepering toch? Het gevoel van, een voor allen en allen voor 1. Ondanks dat iedereen een andere mening heeft.
Ik weet niet wat ik nu verder wil zeggen.
De eenheid dat alles goed werkt als geheel ook. Dat alle delen op de plek vallen in de eenheid. Een bedrijf dat goed functioneert is een voorbeeld. Met sub-divisies en al. Het loopt vlot.
Loop je in een drukke winkelstraat dan loopt het voetgangersverkeer lekker, op straat rijdt het wegverkeer vloeiend. En dat is denk ik dan een kwestie van organiseren?
Heeft een goed lopende eenheid niet puur en alleen te maken met een goede organisatie van alles? De processen goed organiseren? Zodat je elkaar niet in de weg loopt ook?
En bij denken, bij het menselijke denken ook die processen in juiste banen leiden. Zodat al die gedachtes en ideeën ook een eenheid vormen. Zodat je als mens zijnde meer deel uitmaakt van het geheel om je heen ook.
Ik zie het allemaal graag als machine die loopt. Zonder dat er verdere aansturing nodig is ook. Geen regulering meer nodig. Het loopt vanzelf. Alle delen in het grote geheel werken goed en vormen een goede eenheid. Ondanks dat er tegenstrijdigheid kan zijn. Maar bij tegenstrijdigheid is het dan weer wat inleveren en weer wat aannemen en ga zo door.
Een continu proces van onderhandelingen ook.
Kon het niet laten maar ik was ff aan het analyseren.
Dat het dus ook allemaal op de plek valt wederom. Die zin gebruik ik erg vaak de laatste tijd. Ieder onderdeel van "the machine" is op de plek. De mensen lopen elkaar niet in de weg. En ook dan kun je discussies blijven voeren. Discussieren leidt vaak tot een betere oplossing. Discussieren is ook nodig om tot een oplossing te komen.
De oplossing van wat? Dat kan van alles zijn. Sociaal gezien, bedrijfskundig gezien, landelijk gezien, en over de hele wereld gezien ook.
Ik denk graag na over een wereld die lekker draait, daar zie ik dus altijd veel mogelijkheden in. Niet dat het nu zo slecht is georganiseerd allemaal, maar toch. Ik ervaar soms haperingen in winkels, op straat en nog meer. Als iemand me toevallig voor de voeten loopt, dan denk ik al van, die persoon die is of te traag, of ik ben te snel, die persoon is te vroeg vertrokken thuis, of ik te laat of vroeg. In ieder geval hoort hij me niet voor de voeten te lopen op dat moment. Dan is er iets fout in het hele gebeuren.
Net zoals het in de winkel zo kan gaan en nog meer en dat kun je dan helemaal doortrekken naar het extreme.