De basisvorming kan ik (gelukkig) niet over meepraten, maar doordat je de eerste jaren van je schoolloopbaan echt je tijd zit te verdoen en totaal niet wordt gestimuleerd om 100% te leveren vind ik het niet echt raar dat eenmaal op HBO/WO-niveau er ook weinig tijd wordt besteed aan de studie.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:02 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Dat is een van de problemen ja. Vooral ook dat je nadien, op het middelbaar onderwijs, door de PvdA zegening die de basisvorming heet, dezelfde stof krijgt als die triangeljosti's op een lager niveau..
Bedrijven kijken niet naar je cijfers, tenzij je cum Laude bent afgestudeerd.quote:Op dinsdag 22 november 2005 00:55 schreef Bonobo11 het volgende:
Het getuigt van een mentaliteit die grote bedrijven liever niet hebben,
een beetje de kantjes er vanaf lopen.
Tuurlijk krijg je een diploma, maar ik zou zorgen dat je behoorlijk wat nevenactiviteiten op je CV hebt met allemaal zesjes op je lijst.
Dat is maar zeer de vraag. Studeren is immers een heel andere aangelegenheid dan werken; als je bij het een hard werkt wil dat nog niet meteen zeggen dat je bij het andere zo hard zal werken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:01 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
True, en die harde werkers komen uiteindelijk verder
ik schat een HBO-er die zijn studie in vier jaar afrond ook 10x hoger in dan een Academicus die zeven jaar blijft plakken. Ik vind dat werkgevers daar ook naar moeten kijken (meesten doen dat al).quote:Op maandag 21 november 2005 23:04 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Jah, daar ben ik het absoluut mee eens!!
Hoeveel studenten doen er 7 jaar over een studie van 4 jaar.
Er wordt inderdaad te makkelijk gedacht, ach ik doe het vak wel volgend jaar.
Geweldig.. Ik doe het in 3 jaar..quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:11 schreef halion het volgende:
[..]
ik schat een HBO-er die zijn studie in vier jaar afrond ook 10x hoger in dan een Academicus die zeven jaar blijft plakken. Ik vind dat werkgevers daar ook naar moeten kijken (meesten doen dat al).
offtopic/ beter een goede HBO-er dan een zwakke academicus
Ik ben het niet helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:31 schreef Neutrino het volgende:
[..]
Bedrijven kijken niet naar je cijfers, tenzij je cum Laude bent afgestudeerd.
De meeste bedrijven zijn voornamelijk geďnteresseerd in je portfolio. Daarin staan de
kernkwadrant, Roos van Leary en Belbin analyses. Ook vind men voorgaande projecten
die een overeenkomstig karakter met het huidige werk hebben interessant.
Naast cv, portfolio, sollicitatiebrief en gesprek wordt er ook wel eens een case interview gehouden.
Dit al zal wellicht wat meer op mijn werkgebied van toepassing zijn dan op dat van een docent scheikunde.
Ligt er dan weer aan wat die academicus in die 7 jaar heeft gedaan. Als hij extra vakken en bijvoorbeeld een tweede master heeft gedaan vind ik de academicus beter. Als hij in 7jaar alleen zijn normale programma heeft gehaald is het wel een beetje een lapzwans ja.quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:11 schreef halion het volgende:
[..]
ik schat een HBO-er die zijn studie in vier jaar afrond ook 10x hoger in dan een Academicus die zeven jaar blijft plakken. Ik vind dat werkgevers daar ook naar moeten kijken (meesten doen dat al).
Wat een onzin,quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:11 schreef halion het volgende:
[..]
Ik vind dat werkgevers zelf moeten bepalen waar ze naar kijken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:11 schreef halion het volgende:
[..]
Ligt puur aan de functie. Voor veel functies eist men gewoon een WO-diploma.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ik vind dat werkgevers zelf moeten bepalen waar ze naar kijken.
Overigens hebben werkgevers vaak al liever een hardwerkende praktijkgerichte HBO-er dan een suffe academicus die 7 jaar lang op de Uni heeft gezeten.
Kijk! Nu komen we ergens!quote:Op maandag 21 november 2005 23:06 schreef skiczukie het volgende:
Die VVD moet oprotten.
Als ik om me heen kijk dan is voor het gros van de functies een HBO-diploma afdoende. Met een HBO-diploma en een leuk CV na een aantal jaren (werkervaring, goede functie) kun je ook wel solliciteren op de hele leuke functies binnen het bedrijf. Dan weten ze wat voor vlees ze in de kuip hebben en zullen ze je prefereren boven iemand die net 7 jaar op de universiteit heeft gezeten.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:11 schreef Pool het volgende:
[..]
Ligt puur aan de functie. Voor veel functies eist men gewoon een WO-diploma.
En inderdaad, bij praktischere functies die ook door HBO'ers vervuld kunnen worden, kan ik me voorstellen dat ze dan in veel gevallen de HBO'er kiezen. Die zal meer op dat soort functies geschoold zijn dan de academicus.
Dat ligt echt aan de bedrijfstak. Ik zit zelf in de juridische sector en dan zijn er zeer veel banen of beroepen waar een WO-diploma vereist is. Van HBO'ers hebben we niet zo veel concurrentie, want die kunnen geen advocaat, rechter, rechtswetenschapper of officier wordenquote:Op dinsdag 22 november 2005 11:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Als ik om me heen kijk dan is voor het gros van de functies een HBO-diploma afdoende. Met een HBO-diploma en een leuk CV na een aantal jaren (werkervaring, goede functie) kun je ook wel solliciteren op de hele leuke functies binnen het bedrijf. Dan weten ze wat voor vlees ze in de kuip hebben en zullen ze je prefereren boven iemand die net 7 jaar op de universiteit heeft gezeten.
In de juridische sector ligt het wat anders omdat voor bepaalde titels een WO-opleiding is vereist. In veel sectoren daarbuiten geven bedrijven toch de voorkeur aan een HBO-diploma, of is een HBO-diploma afdoende en speelt bij de verdere afweging tijdens de sollicitatieprocedure een aantal andere facturen een grotere rol dan het diploma.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:24 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat ligt echt aan de bedrijfstak. Ik zit zelf in de juridische sector en dan zijn er zeer veel banen of beroepen waar een WO-diploma vereist is. Van HBO'ers hebben we niet zo veel concurrentie, want die kunnen geen advocaat, rechter, rechtswetenschapper of officier worden
Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het bij HBO P&A vs. Personeelswetenschappen of bij HBO MER vs. bedrijfseconomie anders zal liggen.
Ik kreeg de eerste dag aan de unief te horen dat een student burg. ir. gemiddeld 66 uur/week aan zijn studies besteedde. Toen begon ik me effe af te vragen of ik wel de juiste studies gekozen had.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:57 schreef DaMook het volgende:
slechts 29 uur per week studeren en rechtenstudenten zelfs maar 24 uur.
En dan vertellen ze mij dat rechten moeilijk is
Kun je me dit nog een keer vertellen, maar dan in correct Nederlands?quote:Op dinsdag 22 november 2005 12:44 schreef Doderok het volgende:
[..]
Ik kreeg de eerste dag aan de unief te horen dat een student burg. ir. gemiddeld 66 uur/week aan zijn studies besteedde. Toen begon ik me effe af te vragen of ik wel de juiste studies gekozen had.![]()
Maar InHolland is toch een goede school? Alles is daar echt perfect geregeld.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:59 schreef Kopstoot het volgende:
Tja, in theorie werkt dat allemaal en wat mij betreft krijgen de marktinitiatieven ook meer kansen. Maar zeg nou zelf, op nog een aantal "InHolland's" zit ik niet te wachten.
Amenquote:Op maandag 21 november 2005 16:11 schreef McCarthy het volgende:
eigenlijk . . . . heeft Rutte volkomen gelijk.
Veel studenten werken, dat is echt onzin. Ze horen gewoon een grotere toelage te krijgen van de overheid. De overheid haalt dat geldt maar van de bijstand die werklozen krijgen, WANT die kunnen het vrijgekomen werk doen. Slim he (observatie: syp wynia 2005)
Whaahahahahaahhaaquote:Op maandag 21 november 2005 23:34 schreef Jeroenus het volgende:
[..]
Met 4x met je nog heel coulant. Op de UU hebben ze net iets nieuws bedacht, maar ik weet niet of het er al door is. De regel is werkelijk van de zotte.
Als je een vak dit jaar niet haalt, krijg je volgend jaar minder onderwijs aangeboden. Je betaalt dus wel doodleuk het reguliere collegegeld, maar je krijgt minder onderwijs. Je mag geen werkcolleges bijwonen. Het hoorcollege kan je natuurlijk altijd binnenlopen. Volgens mij krijg je verder geen extra materiaal en moet je gewoon voor het tentamen komen opdraven. Ik vraag mij dan ten eerste af hoe kun je dit maken terwijl ik als student, in weze klant, gewoon voor het onderwijs betaal. Daarnaast vraag ik mij af of je het vak met minder colleges ineens wel haalt. Én ik vraag mij af wat er gebeurt wanneer je bijvoorbeeld je ouders verliest en een moeilijke tijd doorgaat en daardoor het vak niet haalt, of een ander voorbeeld in die trant.
Een mens is geen robot en kan dus niet 80 uur per dag werken op duracell batterijen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wat hebben hobby, slapen en sociaal leven te maken met studeren? Ik word ook niet betaald voor de uren die ik besteed aan hobby en slapen...
Quantummechanica, Fouriertheorie, Electromagnetismequote:Op dinsdag 22 november 2005 14:20 schreef maniack28 het volgende:
[..]
WhaahahahahaahhaaDat kan leuk worden bij mn studie dan....
Er zijn namelijk vrij weinig mensen die alle vakken bij natuurkunde in 1x halen... zelfs slimme studenten moeten vakken als quantummechanica en fouriertheorie overdoen. Ligt naar mijn idee o.a. aan het verschil tussen de werkcollegeopgaven en de toetsopgaven... de laatstegenoemde lijken namelijk nooit op de eerstgenoemdenVind je het gek dat het gemiddelde voor een toets electromagnetisme dan een 3,4 is
Maar goed, als dat erdoor komt, dan kap ik ermee. Ik wil meteorologie studeren, maar moet daarvoor eerst superzware wiskunde en natuurkunde door, die ik lang niet allemaal nodig heb voor meteorologie... ik noem maar iets als quantumAls ze het me dan nog moeilijker gaan maken... dan ga ik wel lekker in Wageningen bodem, water en atmosfeer studeren, want daar wordt je niet genaaid op quantum (al is die opleiding wel wat aan de makkelijke kant
)
Pff wat een lapzwans instellingquote:Op dinsdag 22 november 2005 14:35 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Quantummechanica, Fouriertheorie, Electromagnetisme![]()
Pfff ik houd het wel gewoon bij mijn vakken criminologie!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |