quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:36 schreef StefanP het volgende:Ik heb alleen wel vreselijk veel zin in een pan mosselen, een frietje met, de euroshopper paprika chips van de AH, lekker bruin brood, oude kaas, erwtensoep, hagelslag, babi pangang en nog wat meer...
Mosselen zijn in California te krijgen! Ik vondt ze vroeger altijd vreselijk lekker, maar sinds ik er in Nederland een jaar of 8 geleden een keer echt goed ziek van geworden ben, blief ik ze niet zo meer....
Maar met een frituurpan (hier te koop) en paneermeer (ook hier te koop) kun je de mosselen nog heerlijk op z'n Vlaams (en Zeeuws) frituren!
Dat hier mosselen beschikbaar zijn komt mischien ook omdat ik dicht bij de oceaan woon natuurlijk
![]()
Oude kaas is hier ook te krijgen in de vorm van Old Amsterdam. Verder kan ik hier ook Leerdammer, Edammer en Goudse kaas halen bij de betere supermarkt.
Paprika Chips hebben ze inderdaad niet. Je hebt wel BBQ chips, en volgens mij is dat het dichste wat erbij komt, maar het staat nog steeds ver van echte Paprika chips. Geen idee waarom dat nooit wat is geworden in de VS..... Volgens mij is de Paprika chips meer Engels.
Echte oudhollandse Erwtensoep is niet te krijgen, maar je kunt met een eigen recept een heel eind op weg komen. Hagelslag is te krijgen, maar peperduur. Het wordt hier bij de taart-maak-spulletjes verkocht omdat men het over taarten etc strooit. De kwaliteit is goed, maar voor een flinke bus betaal je al gauw $8 ofzo, welke vergelijkbaar is met een pak van 1 euro in Nederland ofzo
![]()
Babi Pangang ingredienten kun je overal krijgen hier, en ook Indonesisch, Thais, Maleisisch, en eigenlijk zowat elk Aziatisch eten is in California te krijgen. Na de Mexicaanse immigranten zijn immigranten afkomstig uit Azie de grote tweede, met Chinezen en Koreanen als grote groepen, maar er zijn ook veel Vietnamezen, Indiers, Indonesiers, Jappanners en Filipino's te vinden die hun hele keuken hebben meegenomen.
Ik heb ook een goede shoarma tent gevonden in California, alhoewel veel moeilijker te vinden dan in Nederland. Ik moet er toch een eindje voor rijden (20 minuten ong) om in Anaheim in "Little Gaza" (een gebied waar dus veel mensen uit het midden oosten wonen) een lekkere tent te vinden. Ook kan ik in Little Gaza ontzettend lekker lamsvlees kopen, in de gewone supermarkt zie je meestal alleen de lamskoteletjes namelijk.
California is eigenlijk ontzettend multicultureel, en je kunt eigenlijk alle culturen terugvinden in "greater" Los Angeles en Orange County, met een grote nadruk op Mexicaanse, Zuid Amerikaanse en Aziatische keukens, en in mindere mate de Europese keuken.
In Anaheim is ook de grootste Duitse vereniging van de VS te vinden trouwens, en daar kan ik dus een lekkere pint Warsteiner krijgen, en een ontbijt wat HEEL ERG veel lijkt op de oerhollandse uitsmijter! Ook kun je hier goede Schitzel krijgen.
![]()
Qua etenskeuzes zit je in California wel ok. Ik kan letterlijk om de hoek (2 minuten rijden) drop halen geimporteerd uit Nederland, en op 5 minuten rijden zit een Duitse "deli" (delicatessen zaak) waar ze o.a. Leerdammer verkopen, en gigantisch lekkere worsten.
![]()
Wat ik het meest mis uit Nederland is die DIKKE VETTE sate saus over je friet!! Je kunt hier wel sate saus krijgen, maar het is meestal de dunnere soort uit Thailand. Wat ik ook mis is VERSE haring met uitjes!
Toen ik het laatste in Nederland was heb ik op de eerste dag een broodje haring gehaald, en op de tweede dag bij de snackbar een patatje oorlog!
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin