De ring, de halsketting, de beker, de slang, het dagboek, iets van ravenklauw/zwadderich en voldemort zelf...quote:Op vrijdag 25 november 2005 10:08 schreef SSID het volgende:
Nog even over die Horcruxes (gruzielementen). Wat waren ze nou ookweer? Ik heb: ring, amulet, dagboek, beker, slang iets van huffelpuf. wat was die laatste ookweer? Of was dat Voldemort zelf, die het laatste stukje ziel zelf nog had, wat dus al is vernietigd toen hij Harry wilde vermoorden?
Ja maar waar staat RAB voor dan als het Sirius is?quote:Op donderdag 24 november 2005 23:22 schreef Killer_Mom het volgende:
R.A.B. kijt me Syrius te zijn, t is tenslotte een kinderboek, en alles moet goed komen,
Harry happy, wij "oudere jongeren " ook tevreden over de goede afloop.
Ja het eerste deel ja!quote:
De theorie waar ik me nog steeds aan vasthoud is dat Dumbledore de zevende horcrux is (die V in zijn 'vorige' leven nog niet gemaakt had) maar dat is eigenlijk alleen maar omdat ik niet kan geloven dat Dumbledore ongelijk had in zijn vertrouwen in Snapequote:Op vrijdag 25 november 2005 11:31 schreef SSID het volgende:
Nee, ik geloof niet dat Harry een Horcrux is. Als dat zo zou zijn zou Voldemort nooit willen dat hij dood gaat. Voldemort wil dat Harry doodgaat omdat de voorspelling dat heeft voorspeld. Wat ik trouwens ook niet helemaal snap, is dat de voorspelling zegt dat de een niet kan leven zolang de ander in leven is. Dit zou betekenen dat de een de ander moet vermoorden. Wil dat dan ook zeggen dat Harry onschendbaar is voor de Dooddoeners? Dat zou dan betekenen dat Harry gewoon het hol van de leeuw binnen kan stappen en een duel aangaan met Voldemort. (nadat ale horcruxes zijn vernietigd, natuurlijk). Iemand hier nog een mening over?
Goeie, die ring was ik alweer vergeten!quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:57 schreef CarOnline het volgende:
Oh ja die hand, hoe zou dat komen!
Heeft met de ring te maken, denk ik, maar hoe!
Lijkt me moeilijk te geloven dat Dumbledore een horcrux is. Ten eerste omdat het een (oud) mens is, en die kunnen ook uit zichzelf doodgaan, waardoor een een horcrux verloren is. Ten tweede omdat Voldemort hem dood wilde hebben. Door Dumbledore een horcrux te maken, is er 1 deel van de ziel verloren.quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:53 schreef Molluck het volgende:
[..]
De theorie waar ik me nog steeds aan vasthoud is dat Dumbledore de zevende horcrux is (die V in zijn 'vorige' leven nog niet gemaakt had) maar dat is eigenlijk alleen maar omdat ik niet kan geloven dat Dumbledore ongelijk had in zijn vertrouwen in Snape
Dat kwam toch door die ring.quote:Die hand van Dumbledore is nooit verklaard, hij praatte er altijd omheen als Harry erbij was (het eerste wat Slughorn vroeg was wat er met zijn hand gebeurd was, maar dat wilde hij niet vertellen omdat Harry erbij was) Ik denk dat Voldemort het zo gekozen heeft omdat hij wist dat Harry of wie dan ook van the Order Dumbledore zou durven doden.
quote:Op vrijdag 25 november 2005 23:29 schreef MeneerTim het volgende:
Oei, listige Horcrux. Doe je de ring niets vermoedend om wordt je hand ineens zwart.
leg uit ?quote:Op vrijdag 25 november 2005 23:32 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
![]()
Als je goed leest zie je dat door de intelligentie van Dumbledore en het snelle optreden van Sneep Dumbledore niet dood is.
Ooooh, het gaat over die Horcrux, ja nu je het zegt herinner ik het me ook ja, die Horcrux zou door Dumbledores onvoorzichtigheid bijna zijn dood geworden zijn als Snape dat niet had voorkomen...quote:Op zaterdag 26 november 2005 21:09 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Dat zegt Perkamentus ergens letterlijk, zoek het zo even op.
Dat dacht ik dus ookquote:Op zaterdag 26 november 2005 21:13 schreef Molluck het volgende:
[..]
Maar ik dacht even dat jij wilde beweren dat er ergens in het boek stond dat Dumbledore niet echt dood is
Dat bedoelde ik ja. Excuus dat ik me niet duidelijk maakte.quote:Op zaterdag 26 november 2005 21:13 schreef Molluck het volgende:
[..]
Ooooh, het gaat over die Horcrux, ja nu je het zegt herinner ik het me ook ja, die Horcrux zou door Dumbledores onvoorzichtigheid bijna zijn dood geworden zijn als Snape dat niet had voorkomen...
Uiteraard! Ik verwacht ook helemaal niet dat Harry in deel 7 én alle 7 Horcruxen moeten vernietigen én het duel met Voldemort aan moet gaan... (ik vind Gruzielement echt zo'n achterlijke vindingquote:Op zondag 27 november 2005 19:40 schreef amaranta het volgende:
Ik denk overigens, dat die gruzielement in die groene kom al 'kapot' is. Ik bedoel, iemand anders heeft hem er toch uitgehaald en er een neppe voor in de plaats gelegd? Die iemand wist wat het was en zal hem dan wel vernietigd hebben. Of 'onschadelijk' hebben gemaakt....
Je bedoelt Regulus denk ik...quote:Op zondag 27 november 2005 19:48 schreef amaranta het volgende:
Nu ik erover nadenk....waar is Remus eigenlijk aan overleden? Want om die 1e ketting eruit te kunnen halen moet hij ook die groene vloeistof hebben opgedronken? En misschien heeft hij wel aan P. verteld hoe het moest want P wist het wel heel erg goed....
Dus die groene vloeistof kan nooit vergif zijn geweest....
Respect voor deze wonderbaarlijke theoriequote:Op maandag 28 november 2005 00:40 schreef MeneerTim het volgende:
Hoezo zou het Remus niet zijn? De lang vergeten broer van sirius die geadopteerd is, Remus Alfons Black. Verstoten door de familie Black nadat hij een weerwolf werd, geadopteerd door de familie Lupin. Te gek!
quote:Op dinsdag 29 november 2005 19:51 schreef PPL het volgende:
met minder dan 900 bladzijden wordt afgedaan.
Hoe vaker ik hem zie staan hoe beter ik hem vind. element, ziel, gruzelementen, griezel, er zit een hoop in verstopt.quote:Op dinsdag 29 november 2005 20:28 schreef Syrena het volgende:
Ik vind gruzielement echt een baggervertalingNoem die dingen toch gewoon óók Horcruxes.
Gruzielementen is wat voor in een kinderboek![]()
Ja, dat is taalkundig een geweldige vondst, maar je maakt de toon er in een klap wel een stuk kinderachtiger mee. Horcrux was een mysterieuze naam die al een bepaald dreiging uitstraaldequote:Op dinsdag 29 november 2005 20:35 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Hoe vaker ik hem zie staan hoe beter ik hem vind. element, ziel, gruzelementen, griezel, er zit een hoop in verstopt.
Er staat zelf een hele verhandeling over R.A.B.quote:Op dinsdag 29 november 2005 20:30 schreef Syrena het volgende:
Jee, Wikipedia heeft er al een artikel over! http://en.wikipedia.org/wiki/Horcrux
Hmnn, dat stuk over die possible horcruxes is wel weer ff interessant, ik was het alweer vergeten...quote:Op dinsdag 29 november 2005 20:55 schreef PPL het volgende:
[..]
Er staat zelf een hele verhandeling over R.A.B.
Waarschijnlijk omdat hij daar geen zin in had. Het is geen medicijndoos dat je naar willekeur kunt opentrekken om mensen te genezen. De enige reden dat de Phoenix Harry komt helpen in deel 2 is omdat Harry onvoorwaardelijke steun geeft aan Dumbledore.quote:Op dinsdag 29 november 2005 19:51 schreef PPL het volgende:Waarom helpt Felix de Feniks niet met het gezicht van Bill en is ie allemaal maar een beetje aan het zingen ?
Toch bezig met Perkamentus ?
quote:Op woensdag 30 november 2005 11:38 schreef Rainboww het volgende:
Zo! heb het boek ook uit, in 2 dagen!
nou vooruit, inclusief nog een nacht tot half 4 doorlezen
Het boek begint erg langzaam, op de helf heb je nog steeds zoiets van: wanneer is die inleiding nou eens afgelopen
Maar het trage tempo is natuurlijk omdat deel 6/7 eigenlijk als een verhaal moeten worden gelezen, aldus J.K. Rowling.
Op het einde wordt het opeens heel erg spannend, en als je het boek voor het eerst leest, dan schrik je best wel heftig van het "sterfgeval".
Tussen aanhalingstekens ja, want als je het boek nogmaals beter leest, en dan meer op de details gaat letten, dan wordt het duidelijk dat Perkamentus helemaal niet zo dood hoeft ze zijn als iedereen moet denken van Rowling.
Het belangrijkste magische concept dat er in dit boek is bijgekomen, zijn de Non-verbale spreuken.
Het is dus waarschijnlijk zo, dat Perkamentus eerst Harry verlamde met een NVS, vervolgens sprak Sneep een NVS af op Perkamentus, in de trend van: val achterover, en verlam.
Vervolgens sprak Sneep de Avacabavra uit, maar keek Perkamentus NIET recht in de ogen!
(volgens de beschrijving uit de andere delen werkt de spreuk alleen als deze echt gemeend is, en er sprake is van concentratie, de groene lichtverschijnselen waren ook anders.)
Perkamentus deed snel nog de paralitis spreuk op Harry verbreken (ook een NVS), en viel van de toren.
Hierdoor dacht iedereen dat Perkamentus echt dood was, maar dit was dus een list!
Op de begrafenis was het lichaam van Perkamentus ook niet te zien, maar was dit bedekt door een paarse doek.
Dit wordt nog versterkt door de Amerikaanse editie, waar er extra tekt is toegevoegd (of deze is uit de andere vertalingen weggehaald), zie dikgedrukte passages:
"[...] He told me to do it or he'll kill me. I've got no choice." "He cannot kill you if you are already dead. Come over to the right side Draco, and we can hide you more completely than you can possibly imagine. What is more, I can send members of the Order to your mother tonight to hide her likewise. Nobody would be surprised that you had died in your attempt to kill me -- forgive me, but Lord Voldemort probably expects it. Nor would the Death Eaters be surprised that we had captured and killed your mother -- it is what they would do themselves, after all. Your father is safe at the moment in Azkaban [...]"
En verder is er van R.A.Z. nu wel duidelijk dat de 'Z' voor 'Zwarts' staat, dit is bevestigd door de verschillende vertalingen.
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/R.A.B.
Eigenlijk staat het ook allemaal goed uitgelegd op deze site: http://www.dumbledoreisnotdead.com
If Snape Didn't Fulfill The Unbreakable Vow, Why Isn't He Dead?
zoals ik het zie, is deze eed wel vervult.
Sneep heeft 3 dingen moeten zweren:
1] over Draco waken tijdens zijn poging
2] hem beschermen naar beste vermogen
3] indien Draco faalt, de opdracht uitvoeren waarmee Voldemort hem belast heeft.
Zoals ik het zie:
Draco is ervan overtuigd dat zijn missie is voltooid door Sneep, en daarmee de eed voltooid.
[..]
1. nee dus![]()
2. nee, maar dit is wat iedereen moet denken
3. 'ja', sneep moest doen alsof hij Perkamentus doodde, dat zinnetje kun je zien als een herrinering: "denk aan wat we hebben afgesproken, nu doorzetten!".
Dat Snape Dumbledore niet rechtstreeks in de ogen keek heeft niets met gebrek aan concentratie te maken. Het zegt ook niets over iets echt menen. En de groene lichtverschijnselen... moet bij elk onweer vermeld worden dat er sprake is van bliksem? Of kun je er zelf wel van uit gaan dat dat erbij hoort. Dat Rowling ze niet vermeld wil niet zeggen dat ze er niet zijn geweest.quote:Het belangrijkste magische concept dat er in dit boek is bijgekomen, zijn de Non-verbale spreuken.
Het is dus waarschijnlijk zo, dat Perkamentus eerst Harry verlamde met een NVS, vervolgens sprak Sneep een NVS af op Perkamentus, in de trend van: val achterover, en verlam.
Vervolgens sprak Sneep de Avacabavra uit, maar keek Perkamentus NIET recht in de ogen!
(volgens de beschrijving uit de andere delen werkt de spreuk alleen als deze echt gemeend is, en er sprake is van concentratie, de groene lichtverschijnselen waren ook anders.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |