http://members.home.nl/w-r/dokken.jpgquote:Five_Horizons verwijderde het plaatje omdat het 239 kb groot is. Verklein het plaatje en plaats het dan opnieuw.
Wat bedoel je met 'nep'? Dat kan toch niet, dan stuur je een brief terug dat je het geld wil storten. Dan moet dat toch op de girorekening van AMAZON insurance NV gebeuren...quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:53 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ze zitten iig wel bij de bond van Verzekeraars. Knullige brief of niet.
AMAZON Insurance NV
Stationsweg 2, 4153, RD BEESD
Postbus 45, 4153 ZG BEESD
http://www.verzekeraars.org/smartsite.dws?id=46&lid=41
Maar wie zegt dat die brief niet nep is?
Een S80 D5 gaaf?quote:Op zondag 20 november 2005 04:18 schreef Casema het volgende:
Je zei dat die volvo (wel gave bak overigens, hoe ken je daar nou tegenaan rijden met je stomme harses!) achteruit reed
Die melding alleen al verdiend het plakaat bonafide!quote:
Doe mij maar een dikke Audi A8, de W12 bij voorkeurquote:Op zondag 20 november 2005 04:33 schreef Casema het volgende:
[afbeelding]
Ik vind dit een gave bak inderdaad...![]()
Oke oke, die volvo is ook niet de enige mooie auto...quote:Op zondag 20 november 2005 04:44 schreef Steijn het volgende:
Doe mij maar een dikke Audi A8, de W12 bij voorkeurTS, waag het overigens niet daar tegenaan te rijden want ik geef gas bij in plaats van remmen.
Zoiets?quote:Op zondag 20 november 2005 06:30 schreef Keiichi het volgende:
Trouwens, bijna 900 euro. Als ik zulke schade bij een auto zou moeten aanrichten heb ik met een pikhouweel staan te hakken![]()
Klopt, de sanctie hierop is dat ook een boete, maar dat hoeft nog niet direct iets te zeggen over de mate van (verzekeringstechnische) aansprakelijkheid.quote:Op zondag 20 november 2005 06:58 schreef Casema het volgende:
Ten alle tijden is het verboden dronken aan het verkeer deel te nemen, dus ook niet op de fiets..
Nee, maar het kan. Er is wel jurisprudentie waarin wordt uitgegaan van het schuldvermoeden aan de zijde van de dronken partij, in die zin dat behoudens tegenbewijs wordt aangenomen dat de dronkenschap zelf heeft bijgedragen aan de aanrijding.quote:Op zondag 20 november 2005 07:02 schreef BlueEyed het volgende:
[..]
Klopt, de sanctie hierop is dat ook een boete, maar dat hoeft nog niet direct iets te zeggen over de mate van (verzekeringstechnische) aansprakelijkheid.
Moet ie ook vooral niet doen.quote:Op zondag 20 november 2005 08:22 schreef _-rally-_ het volgende:
De betreffende automobilist is waarschijnlijk 'vergeten' te melden dat 'ie achteruit reed.
Nee? Mooi.quote:Op zondag 20 november 2005 07:12 schreef twentemeisje het volgende:
Is er politie bij geweest destijds? En is er een alcoholtest bij je afgenomen?
Wat is er lasterlijk aan iemand aansprakelijkstellen?quote:Op zondag 20 november 2005 10:28 schreef heijx het volgende:
[..]
Nee? Mooi.
Meld dan bij die brief terug waar je de bijzondere verrichting meldt ook even fijntjes dat je niet gediend bent van lasterlijke beschuldigingen.![]()
Lekker overdrijven noemen we datquote:Op zondag 20 november 2005 10:41 schreef Brammetje het volgende:
Ik zou wel eens willen weten of er destijds politie is bijgeweest, wanneer dat niet het geval is dan kunnen ze dat nooit bewijzen dat jij alcohol hebt gedronken. Sinds wanneer is het verboden om 1 biertje te drinken? Ook al heb je toen toegegeven dat je van mij part 25 bier hebt gedronken. Dat kunnen ze nooit meer bewijzen.
Die gast is met een bijzondere verrichting bezig en let daarbij niet op verkeer dat waarschijnlijk op een voorrangsweg rijdt. Weet je zeker dat de bestuurder van die Volvo niet heeft gedronken?
Ik zou een brief terugsturen, met een claim van jou kant. Je bent je wezenloos geschrokken!! En je hebt er nog elke nacht nachtmerries van.
in dat geval zal een rechter doorgaans beslissen dat beide de eigen schade dienen te betalen. Echter in dit geval, waar een auto achteruit tegen een fietser aan rijdt (ook al die die zo lam als een kanon) verwacht ik gewoon dat de automobilist voor 100% aansprakelijk wordt gesteld.quote:Op zondag 20 november 2005 10:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, maar het kan. Er is wel jurisprudentie waarin wordt uitgegaan van het schuldvermoeden aan de zijde van de dronken partij, in die zin dat behoudens tegenbewijs wordt aangenomen dat de dronkenschap zelf heeft bijgedragen aan de aanrijding.
Dit is het enige juiste wat je kan doen!quote:Op zondag 20 november 2005 08:22 schreef _-rally-_ het volgende:
Briefje terugsturen waarin je aangeeft dat:
1. De bestuurder met een bijzondere verrichting (achteruitrijden) bezig was en dat hij daarom aansprakelijk is voor jouw schade
2. Aangeven welke schade je hebt geleden
De betreffende automobilist is waarschijnlijk 'vergeten' te melden dat 'ie achteruit reed.
TS heeft inmiddels aan aangegeven dat in het P-V zowel staat dat 'ie een stevig stuk in z'n kraag had als dat de tegenpartij achteruit reed.quote:Op zondag 20 november 2005 12:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De aantijging in de brief dat je dronken was dient onderbouwd te zijn met een politierapport. Als dat er niet is, heeft Amazon geen poot om op te staan, ook al heb je op het moment zelf toegegeven aan de bestuurder dat je zat was.
Een rechtsbijstandsverzekering zou nog wel een verzekerig zijn waarbij ik door zou sturen.quote:Op zondag 20 november 2005 13:06 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
TS heeft inmiddels aan aangegeven dat in het P-V zowel staat dat 'ie een stevig stuk in z'n kraag had als dat de tegenpartij achteruit reed.
Het zal dan aan de tegenpartij zijn te bewezen dat TS een roekeloze, of aan roekeloos grenzende of opzettelijke actie uithaalde die zo onverwacht was, dat 'ie daar op geen enkele manier rekening mee had kunnen houden.
TS hoeft daarentegen alleen maar te argumenteren dat de tegenpartij niet goed heeft gekeken of de weg wel vrij was, voor deze met zijn bijzondere verrichting begon.
Ik zou het spul niet naar je eigen verzekeraar doorsturen, want die zal vanwege het promillage niet uitkeren.
Helemaal niets.quote:Op zondag 20 november 2005 10:33 schreef Argento het volgende:
[..]
Wat is er lasterlijk aan iemand aansprakelijkstellen?
Vergeet het maar. Verzekeraars vechten niet om 800 euro. De verzekeraar zal die 800 euro netjes uitbetalen: minder kosten, premie omhoog, iedereen tevreden. Behalve de verzekerde natuurlijk, maar daar geeft niemand om.quote:Op zondag 20 november 2005 14:01 schreef rutger05 het volgende:Zoals al eerder is geschreven: neem gewoon contact op met jouw verzekeraar. De verzekeraars vechten het dan onderling wel uit.
dronken , of niet dronken, de volvo rijder is fout, dat staat vast. Als hij achteruit rijdt moet hij zich ervan gewissen dat de weg vrij is.quote:Op zondag 20 november 2005 14:01 schreef rutger05 het volgende:
Ik zou het overigens geen stijl vinden als je erover zou gaan liegen of ontkennen, dat je niet dronken was en niet ook nog met een zak patat in je hand zat te fietsen. Een beetje vent neemt de verantwoordelijkheid voor zijn eigen daden. Niet dat ik gelezen heb je erover wilt liegen of hebt gelogen, maar aan sommige reacties hier te lezen schrikt niet iedereen hiervoor terug.![]()
![]()
Zoals al eerder is geschreven: neem gewoon contact op met jouw verzekeraar. De verzekeraars vechten het dan onderling wel uit.
Ik neem aan dat de TS een WA verzekering heeft en dat deze gaat uitbetalen. Hoeft voor hem dus verder geen persoonlijke gevolgen te hebben.quote:Op zondag 20 november 2005 14:13 schreef whispers het volgende:
[..]
Vergeet het maar. Verzekeraars vechten niet om 800 euro. De verzekeraar zal die 800 euro netjes uitbetalen: minder kosten, premie omhoog, iedereen tevreden. Behalve de verzekerde natuurlijk, maar daar geeft niemand om.
Nee, die WA verzekeraar heeft dronkenschap uitgesloten.quote:Op zondag 20 november 2005 14:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de TS een WA verzekering heeft en dat deze gaat uitbetalen. Hoeft voor hem dus verder geen persoonlijke gevolgen te hebben.
Dan is dat bijzonder vervelend voor de TS.quote:Op zondag 20 november 2005 14:21 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Nee, die WA verzekeraar heeft dronkenschap uitgesloten.
Nee, want TS hoeft waarschijnlijk helemaal geen schade te betalen, er is tenslotte een P-V waarin staat dat de tegenpartij achteruit reed.quote:Op zondag 20 november 2005 14:29 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dan is dat bijzonder vervelend voor de TS.
TS zal het ons hopelijk ter zijner tijd wel laten weten of hij wel of niet de schade moet betalen.quote:Op zondag 20 november 2005 14:34 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Nee, want TS hoeft waarschijnlijk helemaal geen schade te betalen, er is tenslotte een P-V waarin staat dat de tegenpartij achteruit reed.
Mooie brief hoorquote:
Waar ga je spullen heen sturen ? RB verzekeraar of WA verzekeraar ? (het laatste heeft imho geen zin: als je pech hebt keren ze uit en zoeken ze daarna vanwege je dronkenschap verhaal op jou)quote:Op maandag 21 november 2005 13:31 schreef Woutey het volgende:
mn ma heeft er achteraan gebelt en we moeten spul opsturen ofzo,
maar heb nu ff geen tijd want ben druk, ik zal hier binnenkort dieper op ingaan
Nee, dat staat er niet.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:10 schreef CyFanate het volgende:
Redelijk kut voor je. Het klopt dat de Volvo rijder door het achteruit rijden automatisch iedereen voorrang had moeten verlenen. Volgens mij staat de wet dat je met alcohol op niet mag deelnemen in het verkeer hoger dan de wet dat je bij een bijzondere manoevre (achteruit rijden) aan iedereen voorrang moet verlenen. Kijk dit even na. Als dit klopt gaat in dit geval de hoogste wet voor.
Dude, als het nietje aan de rechterkant zit hebben ze juridisch gezien geen poot om op te staan...quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:40 schreef Woutey het volgende:
Laatst ben ik dronken tegen een auto aangefietst die achteruit reed.
Ik ben niet aansprakelijk dus, maar ik kreeg vandaag deze brief, die overigens vrij ongeloofwaardig overkwam.het nietje zit aan de rechterkant de handtekening is een vage V er is geen naam van de verzekerings-agent gemeld er zit een schrijffout in
[..]
Als de rechter iets zal toetsen, dan zal dat de vraag zijn of Woutey ZONDER alcohol genoeg tijd zou hebben gehad om uit te wijken, vermoed ik.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:10 schreef CyFanate het volgende: Volgens mij staat de wet dat je met alcohol op niet mag deelnemen in het verkeer hoger dan de wet dat je bij een bijzondere manoevre (achteruit rijden) aan iedereen voorrang moet verlenen.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 12:05 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dude, als het nietje aan de rechterkant zit hebben ze juridisch gezien geen poot om op te staan...
Als er idd een schrijffout in zit kun jij zelfs een schadevergoeding eisen.
ipv dat je even meld in welk wetsartikel het alcohol gebruik staat en in welk wetsartikel bijzondere manoevres.quote:
Geniale opmerking!quote:Wil je laten weten of je de schade WIL vergoeden?
Hebben ze daar bewijs van?quote:Onder invloed van alcohol
Getuigen?quote:met zaAk patat in de hand, slingerend
Bewijs: ja, getuigen: ja, politieverhoor + ondertkening: ja.quote:Op donderdag 24 november 2005 18:12 schreef misterikke het volgende:
[..]
Geniale opmerking!
[..]
Hebben ze daar bewijs van?
[..]
Getuigen?
En wat als ze uitkeren, maar daarna op TS verhaal zoeken omdat 'ie dronken was ?quote:Op donderdag 24 november 2005 18:19 schreef doemaardrie het volgende:
Gewoon doorsturen naar je aansprakelijkheids verzekering dan kijken die wel of je wel of niet aansprakelijk bent voor die schade.
Daar betaal je premie voor dus ik kan niet begrijpen dat je zelfs de moeite nog neemt om hier te vragen wat je ermee moet.
Dan moet ie dus dokken. Beetje domme vraag n'est pasquote:Op donderdag 24 november 2005 18:52 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En wat als ze uitkeren, maar daarna op TS verhaal zoeken omdat 'ie dronken was ?
dit dacht ik zelf ook..........quote:Op zondag 20 november 2005 14:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dronken , of niet dronken, de volvo rijder is fout, dat staat vast. Als hij achteruit rijdt moet hij zich ervan gewissen dat de weg vrij is.
Ik zou zeggen dat eerder je antwoord zo dom is.quote:Op donderdag 24 november 2005 19:28 schreef CyFanate het volgende:
[..]
Dan moet ie dus dokken. Beetje domme vraag n'est pas
Je zou natuurlijk ook zelf kunnen melden op welk artikel je baseert dat "de hoogste wet voor gaat".quote:Op woensdag 23 november 2005 09:48 schreef CyFanate het volgende:
[..]
ipv dat je even meld in welk wetsartikel het alcohol gebruik staat en in welk wetsartikel bijzondere manoevres.
Ervaring met het verzekeringswezen heb je dus niet. De WA Verzekering zal altijd uitkeren. Dit is juist het doel van de verzekering: Dat de benadeelde snel betaald wordt.quote:Op donderdag 24 november 2005 22:33 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat eerder je antwoord zo dom is.
Wat ik bedoel te zeggen is dat TS beter niet het spul naar z'n WA verzekeraar kan sturen, want hij heeft toch geen recht op dekking; heeft 'ie een rechtsbijstandverzekeraar, dan is het wel verstandig het spul daarheen te sturen.
Een Nederland wordt geacht de wet te kennen. Het is gewoon een algemeen bekend gegeven dat de hoogst genoteerde wet als eerste geldt. Anders kan niemand ooit volledig aansprakelijk zijn n’est pas.quote:Op donderdag 24 november 2005 23:05 schreef Light het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook zelf kunnen melden op welk artikel je baseert dat "de hoogste wet voor gaat".
Afgezien daarvan lijkt het me voor TS handig om, al dan niet met behulp van een RB verzekering, om even terug te schrijven dat de Volvorijder achteruit reed en nagelaten heeft voorrang te verlenen aan het overige verkeer.
Neen, dit kan niet. De omstandigheden van het geval zullen doorslaggevend zijn, maar gezien de lijn in de rechtspraak moet je het als zwakkere verkeersdeelnemer wle heel erg bont maken wil de aansprakelijkheid jouw richting opschuiven.quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:37 schreef Skv het volgende:
Dus feitelijk gezien, als ik een ouwe kutauto heb die ik graag kwijt wil, ga ik langs de kant van de weg staan wachten tot een uur of 4 'sochtends op zondag.
Zodra er een groepje dronken jongeren aankomt, plank ik 'm achteruit de groep in.
Een paar jongeren zullen dood zijn, maargoed, een test wijst uit dat ze veel hadden gezopen, en ik ging immers alleen maar achteruit!
Conclusie: Ik krijg geld voor een nieuwe auto, en de halfzatte jongeren moeten betalen.
Dit kan toch niet?
Onzin. Wijs eens die lijst van volgorde van die wetten aanquote:Op vrijdag 25 november 2005 14:33 schreef CyFanate het volgende:
Het is gewoon een algemeen bekend gegeven dat de hoogst genoteerde wet als eerste geldt. Anders kan niemand ooit volledig aansprakelijk zijn n’est pas.
Door die advocaat kun je je beter *nooit* laten verdedigen.quote:Om even OT te gaan: Ik heb even gesproken met een advocaat. Hij is van mening dat jij volledig aansprakelijk bent omdat je dronken deel hebt genomen aan verkeer. Jij hebt ansich een zware overtreding, zo niet een misdrijf (ligt aan promillage) begin terwijl de volvo rijder slechts een overtreding heeft begaan.
Bullshitquote:Op vrijdag 25 november 2005 16:24 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Onzin. Wijs eens die lijst van volgorde van die wetten aan![]()
Overigens is het vraagstuk van aansprakelijkheid bij verkeersongevallen nauwelijks op de wet, maar primair op jurisprudentie gebaseerd. En iemand die met zijn auto achteruit tegen een fietser aanrijdt zal, onder andere vanwege zijn verplicht verzekerd zijn en het overtreden van een verkeersregel die er juist is om het overige verkeer te beschermen alleen dan niet aansprakelijk zijn, wanneer aangetoond kan worden dat het ongeval zuiver en alleen door de grove opzet of roekeloosheid van de fietser is veroorzaakt...
[..]
Door die advocaat kun je je beter *nooit* laten verdedigen.
Waar staat dat ?quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:17 schreef CyFanate het volgende:
[..]
BullshitDeze advocaat heeft enkel en alleen snel naar de wet gekeken en er is geen, maar dan ook GEEN uitzondering gesteld aan de wet op het gebruik van alcohol. Er staat kort samengevat het volgende in weer: Deelnemen aan het verkeer met alcohol is toegestaan tot een promillage van ... In geval van ongeluk bent u, zodra blijkt dat u alcohol heeft gedronken, mede aansprakelijk voor de schade, ook al is het uw schuld niet. Bij een hoger dan toegestaan promillage bent u hoe dan ook volledig aansprakelijk.
Let vooral op het woordje hoe-dan-ook. Maakt dus niet uit hoe schuldig de ander is. Probeer jij hier maar eens een uitweg in te vinden.
Ik weet helaas uit ervaring dat ze dan niet zo heel snel tot uitkeren overgaan.quote:Op donderdag 24 november 2005 18:52 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En wat als ze uitkeren, maar daarna op TS verhaal zoeken omdat 'ie dronken was ?
Dat is voor TS te hopen. Dit is namelijk een punt waar elke andere verzekeraar sterk verschil van een WAM verzekering: de laatste is wettelijk verplicht direct aan gelaedeerde uit te keren, terwijl elke andere verzekeraar alleen uit hoeft te keren wanneer er dekking is.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:07 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Ik weet helaas uit ervaring dat ze dan niet zo heel snel tot uitkeren overgaan.
Ach in principe maakt dat niets uit, want mochten de verzekeraars tot de conclusie komen dat TS voor die schade op moet draaien kan komt hij er toch niet zomaar onderuit.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:26 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Dat is voor TS te hopen. Dit is namelijk een punt waar elke andere verzekeraar sterk verschil van een WAM verzekering: de laatste is wettelijk verplicht direct aan gelaedeerde uit te keren, terwijl elke andere verzekeraar alleen uit hoeft te keren wanneer er dekking is.
De verzekeraar heeft daar weinig over te zeggen. Echter: wanneer zijn eigen verzekering uitkeert, dan moet de TS actie ondernemen om *niet* te hoeven betalen, wanneer echter hij het spul niet bij de verzekering neerlegt of bij een RB verzekeraar, dan moet de tegenpartij naar de rechter stappen om geld te krijgen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:47 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Ach in principe maakt dat niets uit, want mochten de verzekeraars tot de conclusie komen dat TS voor die schade op moet draaien kan komt hij er toch niet zomaar onderuit.![]()
Er zijn er ook die de klok hebben horen luidenquote:Op vrijdag 25 november 2005 21:30 schreef CyFanate het volgende:
De wet is sommigen hier jammerlijk genoeg onbekend.
Doe dat.quote:En Rally: Heb hier thuis nog wetboeken staan, zal eens kijken welke wet het ook al weer is.
quote:Op vrijdag 25 november 2005 21:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ts moet gewoon een brief schrijven dat hij zich niet aansprakelijk acht voor de schade en dat hijj vervolgens de volvo man aansprakelijk stelt voor zijn schade. Simpel. op een zaak zullen ze het toch niet laten aankomen, omdat de volvo rijder gewoon aansprakelijk is.
Volvo rijder probeert over de rug van een onervaren jonge knul er een slaatje uit een door hem veroorzaakt ongeval te slaan en hoopt inderdaad dat ts de verzekering laat uitebetalen, misselijke streek imho!
De hoogst genoteerde wet. ahum pffrt (hysterisch ingehouden lachen)quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:33 schreef CyFanate het volgende:
Een Nederland wordt geacht de wet te kennen. Het is gewoon een algemeen bekend gegeven dat de hoogst genoteerde wet als eerste geldt. Anders kan niemand ooit volledig aansprakelijk zijn n’est pas.
Nu moet je 'm niet direct af gaan zeiken, omdat 'ie een wat ongelukkige woordkeus gebruikt bij het weergeven van het lex superior adagium.quote:Op vrijdag 25 november 2005 22:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De hoogst genoteerde wet. ahum pffrt (hysterisch ingehouden lachen)Wie zal er deze week op nummer een staan
?
Wat ken jij een moeilijke woorden zeg, mag ik je aanrakenquote:Op vrijdag 25 november 2005 22:55 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Nu moet je 'm niet direct af gaan zeiken, omdat 'ie een wat ongelukkige woordkeus gebruikt bij het weergeven van het lex superior adagium.
Nee, dat mag alleen mijn vrouwquote:Op zaterdag 26 november 2005 04:55 schreef bigben04 het volgende:
[..]
Wat ken jij een moeilijke woorden zeg, mag ik je aanraken![]()
Die Volvo-rijder is een ongelofelijke hufter dat ie probeert misbruik te maken van de kennelijke dronkenschap van TS, terwijl hij als achteruit rijder toch echt fout zat...quote:Op zaterdag 26 november 2005 08:55 schreef vdo28 het volgende:
Wat er ook gebeurt, je bent wel een ongelovelijke hufter dat je je verantwoordelijkheid niet neemt.
Maar goed, we leven tegenwoordig toch in een ikke-ikke situatie.
Dat valt te bezien.quote:Op zaterdag 26 november 2005 09:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Die Volvo-rijder is een ongelofelijke hufter dat ie probeert misbruik te maken van de kennelijke dronkenschap van TS, terwijl hij als achteruit rijder toch echt fout zat...
Dan moet ie al frontaal achterop die auto gereden zijn.quote:Op zaterdag 26 november 2005 09:06 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Dat valt te bezien.
Ligt er maar net aan "hoe" ts er tegenop is gereden....
Helemaal mee eens: achteruit rijden en dan ook nog eens proberen de schuld in andermans schoenen te schuiven is not done.quote:Op zaterdag 26 november 2005 08:55 schreef vdo28 het volgende:
Wat er ook gebeurt, je bent wel een ongelovelijke hufter dat je je verantwoordelijkheid niet neemt.
Maar goed, we leven tegenwoordig toch in een ikke-ikke situatie.
Mon Ami, ik koos dat woord, niet de advocaat. Bovendien: Verzin jij maar eens een beter woord voor die wet.quote:Op vrijdag 25 november 2005 22:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het zal wel een Poolse advocaat oid zijn. De wet op alcoholholgebruik![]()
Gij Onedele Dwaas, dat is echt de meest domme reactie die ik tot nu toe gezien heb. Om het voor jouw naar alle waarschijnlijkheid lage iq-tje meer aanschouwelijk te maken: Artikel 31.a gaat boven 31.b en die artikels staan al jaren in dezelfde volgorde. Dus doe niet zo achterlijk bitte.quote:Op vrijdag 25 november 2005 22:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De hoogst genoteerde wet. ahum pffrt (hysterisch ingehouden lachen)Wie zal er deze week op nummer een staan
?
Als je moeilijke woorden wilt gebruiken, gebruik ze dan goed. Tis adagium lex superior, maardat terzijde.quote:Op vrijdag 25 november 2005 22:55 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Nu moet je 'm niet direct af gaan zeiken, omdat 'ie een wat ongelukkige woordkeus gebruikt bij het weergeven van het lex superior adagium.
Nou ben ik geen jurist (heaven forbid) maar ik meen toch dat artikelen binnen een wetstekst alleen bedoeld zijn om de wetstekst te specificeren of te verduidelijken. Uiteraard kan 31b zeggen, dat 'ingeval van 31 a, maar zonder faxtor x geldt dit of dat' maar met hetzelfde recht kun je die artikelen omdraaien. Ik had niet de indruk dat het een soort rangvolgorde was.quote:Op zaterdag 26 november 2005 10:31 schreef CyFanate het volgende:
Artikel 31.a gaat boven 31.b en die artikels staan al jaren in dezelfde volgorde. Dus doe niet zo achterlijk bitte.
Je hebt volgens mij niet door dat je hier slechts bewijst dat je de klok hebt horen luiden maar je niet eens probeert de klepel te vinden ?quote:Op zaterdag 26 november 2005 10:31 schreef CyFanate het volgende:
Als je moeilijke woorden wilt gebruiken, gebruik ze dan goed. Tis adagium lex superior, maardat terzijde.
De lex superior regel speelt vooral bij een rangorde tussen regelgeving, wanneer bijvoorbeeld een AMvB inhoudelijk strijdt met een formele wet, of wanneer EU regelgeving boven nationale wetgeving gaat. (dit laatste is overigens ook nog eens specifiek in de grondwet opgenomen).quote:Op zaterdag 26 november 2005 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nou ben ik geen jurist (heaven forbid) maar ik meen toch dat artikelen binnen een wetstekst alleen bedoeld zijn om de wetstekst te specificeren of te verduidelijken. Uiteraard kan 31b zeggen, dat 'ingeval van 31 a, maar zonder faxtor x geldt dit of dat' maar met hetzelfde recht kun je die artikelen omdraaien. Ik had niet de indruk dat het een soort rangvolgorde was.
Dat bedoel ik. Ik kan me voorstellen dat bepaalde landelijke wetten boven gemeentelijke wetten gaan. Ik kan me niet voorstellen dat artikel a altijd boven artikel b gaat.quote:Op zaterdag 26 november 2005 10:48 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
De lex superior regel speelt vooral bij een rangorde tussen regelgeving, wanneer bijvoorbeeld een AMvB inhoudelijk strijdt met een formele wet, of wanneer EU regelgeving boven nationale wetgeving gaat. (dit laatste is overigens ook nog eens specifiek in de grondwet opgenomen).
Niet reageren vind ik een slecht advies, een korte reactie 'de volvo-rijder is aansprakelijk' lijkt me veel verstandiger.quote:Op zaterdag 26 november 2005 12:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik zou er niet op reageren op deze brief.
Landelijke wetten (wetten in formele zin) gaan altijd boven gemeentelijke regelgeving.quote:Op zaterdag 26 november 2005 10:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Ik kan me voorstellen dat bepaalde landelijke wetten boven gemeentelijke wetten gaan. Ik kan me niet voorstellen dat artikel a altijd boven artikel b gaat.
Ik vind het geen slecht advies. Deze brief is niet serieus te nemen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 12:25 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Niet reageren vind ik een slecht advies, een korte reactie 'de volvo-rijder is aansprakelijk' lijkt me veel verstandiger.
Nuancering: het EU recht gaat uit eigen hoofde al boven Nl recht, daar heeft het art 93 + 94 Gw niet voor nodig.quote:Op zaterdag 26 november 2005 10:48 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
De lex superior regel speelt vooral bij een rangorde tussen regelgeving, wanneer bijvoorbeeld een AMvB inhoudelijk strijdt met een formele wet, of wanneer EU regelgeving boven nationale wetgeving gaat. (dit laatste is overigens ook nog eens specifiek in de grondwet opgenomen).
Correct, hoewel er nog steeds EU landen zijn die van mening zijn dat het in sommige situaties niet zo isquote:Op zaterdag 26 november 2005 12:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nuancering: het EU recht gaat uit eigen hoofde al boven Nl recht, daar heeft het art 93 + 94 Gw niet voor nodig.
Ah, de beruchte Solange arresten van het Bundesverfassungsgericht; natuurlijk in het licht van de Ewigkeitsklausel in de de Duitse Grundgesetz.quote:Op zaterdag 26 november 2005 12:39 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Correct, hoewel er nog steeds EU landen zijn die van mening zijn dat het in sommige situaties niet zo is
Volgens mij hebben zowel Argento als ondergetekende al gewezen op de basis van hoe aansprakelijksrecht in het algemeen en in het verkeer geregeld is en jij kraamt hier consequent onzin uit waar je nog steeds geen enkele onderbouwing voor hebt kunnen produceren.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:47 schreef CyFanate het volgende:
Jullie gaan allemaal voorbij aan het feit dat in dit geval de Volvo bestuurder inderdaad de overtreding begin maar NIET aansprakelijk is omdat de persoon die mede-betrokken was dronken was. Maakt niet uit HOE GROOT de fout is die de persoon die niet dronken is begaat, omdat de andere persoon dronken is is hij hoe dan ook aansprakelijk. Let wel: Aansprakelijk, terwijl het ongeluk NIET zijn schuld was.
En ook hier geef je weer aan dat je niet echt weet waar je het over hebt, want aansprakelijkheid, juist in het verkeer, is primair gebaseerd op jurisprudentie, die overigens vooral het eerder door mij aangehaalde artikel nader uitlegt.quote:Ik zeg niet dat ik het hiermee eens ben, maar jammer genoeg zit die wet nou eenmaal zo in elkaar.
Zoals ik gezegt heb, zal straks even de wetboeken doornemen die hier staan.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:56 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Volgens mij hebben zowel Argento als ondergetekende al gewezen op de basis van hoe aansprakelijksrecht in het algemeen en in het verkeer geregeld is en jij kraamt hier consequent onzin uit waar je nog steeds geen enkele onderbouwing voor hebt kunnen produceren.
[..]
En ook hier geef je weer aan dat je niet echt weet waar je het over hebt, want aansprakelijkheid, juist in het verkeer, is primair gebaseerd op jurisprudentie, die overigens vooral het eerder door mij aangehaalde artikel nader uitlegt.
mag ik voorstellen dat jij nu, voor je verder gaat met een standpunt te verkondigen dat voor de mensen die wel eens wat scholing in de materie hebben mogen genieten volstrekt onlogisch is, eerst eens met die wetten waar je je op zegt te baseren op de proppen komt ?
Tot die tijd hou ik het er op dat mijn Verbintenissen uit de wet en Schadevergoeding door Prof.mr. Spier e.a. (ISBN 9026834519), waarin een apart hoofdstuk aan deze materie gewijd is, het bij het rechte eind heeft.
Wat moet ik laten zien ? In welk artikel *niet* staat wat jij zegt ? Of bedoel je dat art 185 WVW bepaalt dat de bestuurder aansprakelijk is, tenzij er sprake is van overmacht ?quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:59 schreef CyFanate het volgende:
[..]
Zoals ik gezegt heb, zal straks even de wetboeken doornemen die hier staan.
Aan de andere kant vindt ik het wel verdomd grappig dat jij met allerlei zaken aan komt zetten, mij ervan beschuldigt niet aan te geven in welke wet het te vinden is, maar zelf het ook niet te doen.
Ik zie gaarne jouw wetsartikelen tegemoet. Tevens zie ik van TS de uitkomst van de zaak af.
Wanneer TS door de rechter veroordeeld wordt, terwijl het daadwerkelijk zo was daad de Volvo achteruit reed, dan krijg je van mij excuses. Maar ik maak me daar geen zorgen om, omdat jij hier beweert dat er iets op een wet gebaseerd is, terwijl uit de jurisprudentie blijkt dat het toch echt om causaliteit gaat, waarbij je termen als 'opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid' en 'overmacht' tegen komt en in jouw betogen ben ik tot nu alleen verwijzingen naar een niet bestaande wet tegengekomen, terwijl ik er geen spoor van enig inzicht in de aansprakelijkheidsmaterie in kan vinden.quote:O ja, Rally, aangezien ik weet dat ik gelijk heb: Ik krijg vast wel je welgemeende excuses te horen op het moment dat de verzekeraar besluit het volledige bedrag op de verzekerde te verhalen wegens dronkenschap (in het openbaar)?
DIt is een uitspraak van de rechtbank waar je heel goed kunt zien hoe de precieze opbouw van de aansprakelijkheid plaats vindt. Hier wordt door de verzekeraar ook een beroep gedaan op het feit dat de gelaedeerde straalbezopen was en dat het daardoor zijn eigen schuld was, maar dit verweer wordt door de integraal van tafel geveegd.quote:3.3. Aan de orde is vervolgens de vraag of op grond van de tweede door Ohra aangevoerde grond -artikel 6:162 BW- aansprakelijkheid van H jegens Y bestaat. Bij de beoordeling daarvan kan bij het stelsel van artikel 185 WVW worden aangeknoopt en is volgens vaste rechtspraak onzorgvuldigheid in de zin van artikel 6:162 lid 2 BW gegeven indien de bestuurder van een motorrijtuig van zijn verkeersgedrag jegens ongemotoriseerde verkeersdeelnemers rechtens enig verwijt kan worden gemaakt. Fouten van die laatste verkeersdeelnemers zijn daarbij alleen van belang, indien zij voor de autobestuurder zo onwaarschijnlijk waren dat hij daarmee bij het bepalen van zijn verkeersgedrag naar redelijkheid geen rekening behoefde te houden (HR 15 januari 1993, NJ 1993, 568; HR 29 januari 1999, NJ 1999, 245 en HR 14 juli 2000, NJ 2001, 417).
Pfff, wat een verhaal; bezopen onder een auto gaan liggen slapen en de ander rijdt er overheen...quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:06 schreef _-rally-_ het volgende:
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp?searchtype=ljn&ljn=AH8899&u_ljn=AH8899
Ja, ziek hè.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:54 schreef Napalm het volgende:
[..]
Pfff, wat een verhaal; bezopen onder een auto gaan liggen slapen en de ander rijdt er overheen...
En het geeft ook nog blijk van een onjuiste rechtsopvatting, want de wet op het alcoholgebruik die de rechter (uiteraard ambtshalve) behoort toe te passen is blijkens het vonnis in het geheel niet aan bod gekomen.quote:
quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En het geeft ook nog blijk van een onjuiste rechtsopvatting, want de wet op het alcoholgebruik die de rechter (uiteraard ambtshalve) behoort toe te passen is blijkens het vonnis in het geheel niet aan bod gekomen.
quote:Verder was het grasveld slecht verlicht en waren de ramen van de bestelbus enigszins beslagen, zodat H geen goed zicht had. Ook had H tijdens het ontgroeningsfeest zelf enkele glazen alcohol genuttigd. Door onder deze omstandigheden, en bovendien zonder de moeite te nemen de beslagen ramen schoon te maken, de bestelbus over het grasveld te verplaatsen, heeft H naar het oordeel van de rechtbank onvoldoende voorzichtigheid betracht. Dat hij daarbij langzaam reed en dat hij de slapende Y door diens donkere kleding wellicht moeilijk kon zien, doen hieraan niet af.
Onder de gegeven omstandigheden was het gedrag van Y ook niet zo onwaarschijnlijk dat H daarmee geen rekening behoefde te houden.
Het is immers - zeker onder studenten- een feit van algemene bekendheid dat ontgroeningen gepaard gaan met weinig slaap en bovenmatig alcoholgebruik, en dat de combinatie van deze factoren kan leiden tot het soort gedrag zoals Y dat tentoonspreidde. Als ouderejaars student en organisator van het ontgroeningsfeest had H daarop bedacht moeten zijn en extra voorzichtigheid in acht moeten nemen.
Poster geeft toch aan dat het ging om de opbouw van de aansprakelijkheid ?quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:22 schreef Wombcat het volgende:
Ik weet niet of die zaak helemaal vergelijkbaar is, want weliswaar was degene die onder de auto lag, dronken, in de uitspraak wordt aangegeven dat ook de bestuurder van de auto dronken was, en bovendien op hetzelfde feest was geweest, de beslagen ramen niet goed heeft schoongemaakt.
[..]
Jawel, maar volgens mij is het wel relevant. Er wordt in de uitspraak namelijk gezegd dat de slaper een verhoogd risico heeft genomen door daar te gaan liggen, maar dat ook de bestuurder een risico nam door met drank op te gaan rijden. Er wordt ook gezegdquote:Op zaterdag 26 november 2005 15:26 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Poster geeft toch aan dat het ging om de opbouw van de aansprakelijkheid ?
.quote:Fouten van die laatste verkeersdeelnemers zijn daarbij alleen van belang, indien zij voor de autobestuurder zo onwaarschijnlijk waren dat hij daarmee bij het bepalen van zijn verkeersgedrag naar redelijkheid geen rekening behoefde te houden
OK. IIg zal van belang zijn wat in het PV staat over het rijgedrag van TS.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:43 schreef _-rally-_ het volgende:
Het ging mij er vooral dat je kunt zien op welke manier de aansprakelijkheid geanalyseerd wordt, en dat daar ook bij staat 'naar vaste rechtspraak'.
Er staat duidelijk in dat 'wanneer de bestuurder rechtens enig verwijt te maken is' (in dit geval geen voorrang geven tijdens bijzondere verrichting) de bestuurder aansprakelijk is, behoudens opzet of daaraan grenzende roekeloosheid. Ook zie je dat, zoals D_D als plastisch opmerkte, er geen sprake is van die 'hogere wet op het alcoholgebruik'.
Dit alles neemt niet weg, maar benadrukt juist, dat een rechter altijd alle concrete omstandigheden van het geval zal moeten beoordelen en dat er ruimte is voor een aan opzet grenzende roekeloosheid van TS. Er is sowieso een P-V waarin staat dat de Volvo achteruit reed, maar ik weet niet wat er over het rijgedrag van TS staat. Voor de beoordeling daarvan wijs ik op het door mij vet gemaakte deel.
Lees nu eens waarom ik deze zaak heb gepost. Niet omdat 'ie zondermeer vergelijkbaar zou kunnen zijn, maar alleen om te illustreren op welke manier de aansprakelijkheid bepaald wordt, want in dit arrest kun je heel mooi zien op welke manier die aansprakelijkheid opgebouwd wordt.quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:58 schreef CyFanate het volgende:
Deze zaak is absoluut niet relevant en absoluut niet vergelijkbaar. Ten eerste omdat beide betrokken knalbezopen waren, ten tweede omdat het slachtoffer (de overreden persoon) niet actief deelnam aan het verkeer; sterker nog: hij lag, en dus geen enkele blaam treft.
Maar welke wet moet dat dan zijn? Het komt in de rechtsprakijk wel voor dat een rechter in geval van dronkenschap van één van de betrokken partijen tot omkering van de bewijslast overgaat, in die zin dat de dronken partij het bewijs krijgt dat zijn dronkenschap niet heeft bijgedragen aan de aanrijding (en er dus wordt uitgegaan van het weerlegbare schuldvermoeden dat de dronkenschap wél tot de oorzaken van de aanrijding moet worden gerekend), maar verder dan dat gaat het niet.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:47 schreef CyFanate het volgende:
Jullie gaan allemaal voorbij aan het feit dat in dit geval de Volvo bestuurder inderdaad de overtreding begin maar NIET aansprakelijk is omdat de persoon die mede-betrokken was dronken was. Maakt niet uit HOE GROOT de fout is die de persoon die niet dronken is begaat, omdat de andere persoon dronken is is hij hoe dan ook aansprakelijk. Let wel: Aansprakelijk, terwijl het ongeluk NIET zijn schuld was.
Das toch logisch?quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:44 schreef BennyNL het volgende:
dronken, met een zak patat in de hand
Dat gaat 'ie ons nog vertellen; tenminste, dat heeft 'ie beloofd.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:42 schreef Argento het volgende:
[..]
Maar welke wet moet dat dan zijn?
TS heeft aangegeven dat zelfs in het P-V staat dat 'ie dronken was.quote:Of dat hier zou spelen is een tweede, maar dan zal ook eerst moeten vast komen te staan dat TS inderdaad dronken was
Yep.quote:en tweede zal het ´slechts´ in de fase van de causale verdeling een rol kunnen spelen.
quote:Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Okey, hiermee hebben we vastgesteld dat de bestuurder van de Volvo S80 fout zat en, sterker nog, een strafbaar feit pleegde: hij gaf immers de fietser geen voorrang.quote:1.
Overtreding van de artikelen 3 tot en met 12, 14 tot en met 27, 31 tot en met 43, 45, 46, 49 tot en met 61b, 62, met uitzondering van verkeersbord C22 van bijlage 1, 68, zesde lid, 74, tweede lid, 82, 83 en 86b is een strafbaar feit.
Tevens vinden we de volgende twee artikelenquote:Artikel 185, lid 1:
Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is, behoudens de beperking in het derde lid, de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.
Lid 5:
5. Dit artikel laat onverkort de uit andere wettelijke bepalingen voortvloeiende aansprakelijkheid.
quote:Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Met artikel 8 stellen we vast dat de fietser in overtreding was: Immers, hij had een hoger percentage dan toegestaan. Tevens stellen we vast dat hij artikel 5 heeft overtreden: Probeer mij niet wijs te maken dat je en dronken en met een zak friet nog kaarsrecht fietst. Verkeer KAN dus worden gehinderd, dus hij is in overtreding van artikel 5.quote:Artikel 8”
1. Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
2. Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan tweehonderdtwintig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel
b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan een halve milligram alcohol per milliliter bloed.
Goed. Genoeg in het Wegenverkeerwet gekeken.quote:1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. Onze Minister: Onze Minister van Verkeer en Waterstaat;
b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
c. motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders;
d. aanhangwagen: voertuig dat kennelijk is bestemd om te worden voortbewogen door een motorrijtuig. In het bepaalde krachtens deze wet kan onder aanhangwagen tevens worden verstaan een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen of kennelijk is bestemd om door een ander voertuig te worden voortbewogen;
e. bromfietsen: motorrijtuigen op twee of drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen. Als bromfiets worden mede aangemerkt:
Knip: allerlei niet terzake doende bepalingen
2. Indien de eigenaar van een motorrijtuig of een aanhangwagen niet tevens bezitter is, treedt de bezitter voor de toepassing van het bepaalde bij of krachtens deze wet voor de eigenaar in de plaats.
3. Degene aan wie een kenteken is opgegeven voor een motorrijtuig of een aanhangwagen wordt, tenzij anders blijkt, voor de toepassing van het bepaalde bij of krachtens deze wet beschouwd als eigenaar of houder van dat motorrijtuig of die aanhangwagen.
4. Voor de toepassing van de hoofdstukken III tot en met V van deze wet worden vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid mede als rechtspersoon aangemerkt.
TS mag dus geluk spreken dat hij niet is opgepakt en geen boete heeft gekregen.quote:Hij die zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of geldboete van de eerste categorie.
Nu kun je veel zeggen, maar tijdens zijn dronkenschap is hij betrokken geweest bij een ongeluk en heeft het verkeer belemmert (in dit geval 1 auto).quote:Hij die, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert, hetzij in het openbaar het verkeer belemmert of de orde verstoort, hetzij eens anders veiligheid bedreigt, hetzij enige handeling verricht waarbij, tot voorkoming van gevaar voor leven of gezondheid van derden, bijzondere omzichtigheid of voorzorgen worden vereist, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes dagen of geldboete van de eerste categorie.
Het grootste deel van dit stuk is gebasseerd op aannamingen. Het enige wat ik hard kan maken is de promillage van 1.8. inderdaad zal bewezen moeten worden dat hij, indien niet dronken, het ongeluk had kunnen voorkomen door enerzijds beter op te letten of anderzijds zodanig te fietsen dat de autobestuurder hem wel kon zien (zie deel over slingerend fietsen).quote:In dit geval moge het duidelijk zijn dat TS met gemak allerlei wetten heeft overtreden. Doet verder niets af aan het feit dat de bestuurder fout bezig was. Toch zal in dit geval naar alle waarschijnlijkheid de bestuurder zich beroepen op overmacht. Hoewel hij inderdaad niet goed heeft uitgekeken, kan het ook zijn dat hij jou niet heeft gezien, doordat jij slingerend over de weg fietste (als dit inderdaad zo was). Misschien zat jij op het moment dat hij achteruitkeek rechts of links van de weg waardoor hij jou onmogelijk kon zien. Dit betekent dat hij niet aansprakelijk is voor de geleden schade. Bovendien kan aangevoerd worden dat jij enkele wetten hebt overtreden waardoor jij niet meer in staat was op een normale wijze te fietsen en dat dat de reden was dat jij tegen de auto op bent geknalt. Let wel: Het gaat hier om een waarschijnlijkheid waarvan de zekerheid nog moet worden vastgesteld. Aan de andere kant geef ik je in een rechtzaak weinig hoop met een promillage van 1.8.
Maar dat klopt dus niet. Zoals Argento ook al aangeeft: in een geval 185 WVW zijn er twee vragen van belang:quote:Op donderdag 1 december 2005 16:17 schreef CyFanate het volgende:
Naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie mijn "conclusie" verkeerd begrepen.
Zoals in mijn "conclusie" staat:
[..]
Inderdaad zal bewezen moeten worden dat hij, indien niet dronken, het ongeluk had kunnen voorkomen
Volgens mij begrijp ik je nu verkeerd, want als de fietser rechts van de auto reed, de plek waar hij *hoort* te fietsen, dan is er zelfs geen twijfel mogelijk.quote:Op donderdag 1 december 2005 19:00 schreef CyFanate het volgende:
Of, nog makkelijker, stel dat het in een bocht is en de volvorijder goed achteruit keek, maar de fietser strak naast de rechterkant fietst, dan kun je die onmogelijk zien. Dan is het een geval van onmacht. Bovendien had in dit geval de fietser het kunnen voorkomen.
Maar er is wel een P-V, wat toch een stevige bewijskracht heeft. Grootste nadeel voor de (verzekeraar van de) volvobestuurder is dat de bewijslast bij hem ligt, omdat de wet nu éénmaal zwakke verkeersdeelnemers beschermt.quote:Dus je moet inderdaad aan kunnen tonen of de rijder zich kan beroepen op overmacht. Een groot nadeel voor de bestuurder en een voordeel voor de fietser is dat er verder geen getuigen zijn.
En daar kom je nu mee aankakkenquote:Op vrijdag 2 december 2005 01:38 schreef Woutey het volgende:
nog een punt, ik fietste op dat moment in uitgaansgebied.
dus midden in het centrum, er staan zelfs van die inklapbare paaltjes zodat je er niet in kunt.
Kennelijk is de wet je niet volledig goed bekend. Je behoort niet maximaal rechts te fietsen, maar zo rechts als mogelijk, waarbij je rekening houdt met de rest van het verkeer. Of ga je me vertellen dat jij tussen geparkeerde auto's slalomt omdat je zoveel mogelijk rechts wilt blijven.quote:Op donderdag 1 december 2005 19:26 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp ik je nu verkeerd, want als de fietser rechts van de auto reed, de plek waar hij *hoort* te fietsen, dan is er zelfs geen twijfel mogelijk.
[..]
Maar er is wel een P-V, wat toch een stevige bewijskracht heeft. Grootste nadeel voor de (verzekeraar van de) volvobestuurder is dat de bewijslast bij hem ligt, omdat de wet nu éénmaal zwakke verkeersdeelnemers beschermt.
je had een claim mbij hem neer moeten leggen voor je beschadigde fiets + smartegeld.quote:Op donderdag 1 december 2005 14:08 schreef Woutey het volgende:
Oke heb contact gehad met de verzering van mij, en die vent heeft meteen terug gestuurt dat we niet gaan betalen.
Verder zijn er geen getuigen en zo alleen van mijn kant. Dus bewijzen dat ik niet meer kan fietsen met een promillage van 1.8 kunnen ze niet, of ze moeten me op een gratis avondje zuipen trakteren.
Verder nog niets gehoord. Maar hoop dat het goedkomt uiterraard.
Jij blijft bezig. De verplichting rechts te houden staat niet in de wet, of 't moet zijn in de wet op het alcoholgebruik.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:13 schreef CyFanate het volgende:
[..]
Kennelijk is de wet je niet volledig goed bekend.
Jij begon over een fietser die rechts van een auto reed ?quote:Je behoort niet maximaal rechts te fietsen, maar zo rechts als mogelijk, waarbij je rekening houdt met de rest van het verkeer. Of ga je me vertellen dat jij tussen geparkeerde auto's slalomt omdat je zoveel mogelijk rechts wilt blijven.
Jawel, in art 3 RVV. Maar de voorrangsplichtige partij (de auto ogv 54 RVV) zal ook rekening moeten houden met de eventuele fouten van voorrangsgerechtigd verkeer, zoals onvoldoende rechtsrijdende fietsers.quote:Op zaterdag 3 december 2005 08:13 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Jij blijft bezig. De verplichting rechts te houden staat niet in de wet
Dat zeg ikquote:
uhm... dat zei je niet want je zei dat het niet in de wet stond... Groot verschil...quote:
Stond op het proces verbaal.quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:00 schreef admiral_r2d2 het volgende:
hoe wist die Volvo-rijder eigenlijk je naam en adres te achterhalen?
Patat-zak.quote:hoe is het mogelijk een patatzaak in je hand te houden?
Omdat de TS dronken was, maar daar is de verzekering dus mee bezig.quote:hoe kan een auto die een bijzondere maneuvre uitvoert eigenlijk schuldeloos zijn?
Dronkenschap..? kweenie?quote:hoe kan een auto die een fietser aanrijdt de fietser 100% aansprakelijk stellen?
Als je 1,8 promille blaast, zo zat als een fucking aap bent dat je in de cel naar je vrienden op gaat bellen om te vragen of je met de auto was of met de fiets, en dat je na een uur cel geen idee meer hebt waarom je er in zit, liijkt het me duidelijk.quote:heeft iemand objectief en onafhankelijk vastgesteld dat jij dronken was, of is dit een conclusie?
oei,quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:06 schreef Skv het volgende:
[..]
't Is RVV, niet RVWquote:Op zaterdag 3 december 2005 14:54 schreef CyFanate het volgende:
[..]
uhm... dat zei je niet want je zei dat het niet in de wet stond... Groot verschil...
Nee, dat klopt niet. Wanneer een automobilist een situatie niet *kan* overzien, mag 'ie niet gaan rijden. 'Dode hoek' is nooit een excuus. Zoals eerder gezegd: voor overmacht is echt opzet of daaraan grenzende roekeloosheid vereist.quote:En ja, ik begon over een fietser met een extreem voorbeeld. De volvorijder had op moeten letten en is nalatig geweest. Aan de andere kant, als hij aan kan tonen dat, door de plek waar de fietser reed, hij hem onmogelijk had kunnen zien, dan is het een geval van overmacht. Dat is de reden dat ik dit voorbeeld gaf.
Ook daar mag je niet rijden onder invloed.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:23 schreef Woutey het volgende:
KUT! heb mn boete binnen
190 euro, voor het rijden onder invloed
in fucking UITGAANSGEBIED! IEDEREEN IS STRONTLAZARUS
kut
en terecht. hoewel de volvo man verantantwoordelijk is voor het ongeluk vind ik ook dat jij je verantwoording moet nemen en niet moet gaan rijden met een stuk in je kraag. Die boete is om je een teken te geven dat ook dat fout was.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:23 schreef Woutey het volgende:
KUT! heb mn boete binnen
190 euro, voor het rijden onder invloed
in fucking UITGAANSGEBIED! IEDEREEN IS STRONTLAZARUS
kut
Je mag niet eens lopend dronken zijn, en met jou gedachtengang zul je hopelijk nog vele boetes krijgen.quote:Op zondag 4 december 2005 12:03 schreef Woutey het volgende:
jah oke opzich kan ik me voorstellen dat je niet mag fietsen met alcohol op. maar om daar nou een boete van 190 euro aan toe te kennen. Dan kan ik je vertellen dat de Nederlandse regering een nieuwe inkomstenbron gevonden heeft. aangezien echt iedereen wel wat gedronken heeft.
je gaat toch met de fiets de stad in zodat je niet hoeft te rijden.
Er is een verschil tussen gedronken hebben en dronken zijn. Tot een beperkte mate mag je je met alcohol op in het verkeer begeven. Jij hebt dat dik overschreden dus is de boete gewoon terechtquote:Op zondag 4 december 2005 12:03 schreef Woutey het volgende:
jah oke opzich kan ik me voorstellen dat je niet mag fietsen met alcohol op. maar om daar nou een boete van 190 euro aan toe te kennen. Dan kan ik je vertellen dat de Nederlandse regering een nieuwe inkomstenbron gevonden heeft. aangezien echt iedereen wel wat gedronken heeft.
je gaat toch met de fiets de stad in zodat je niet hoeft te rijden.
Maar je mag ook niet op straat slapen.quote:Op zondag 4 december 2005 12:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je mag je dronken niet op straat begeven inderdaad (openbare dronkenschap)
Je moet er maar voor zorgen dat je niet dronken wordtquote:Op zondag 4 december 2005 16:33 schreef Skv het volgende:
[..]
Maar je mag ook niet op straat slapen.
Wat moet iedereen dan? Overnachten en slapen in de discotheek totdat je weer nuchter bent?
quote:Op zondag 4 december 2005 16:35 schreef CyFanate het volgende:
[..]
Je moet er maar voor zorgen dat je niet dronken wordtOf, in het geval dat ej dronken bent, je laten begeleiden door een persoon die niet dronken is. Dan is het wel toegestaan, mits de dronken persoon niet actief deelneemt aan het verkeer. (dus pa die zoon ophaalt etc)
Het gaat ook om de situatie. Als je voor gevaar zorgt, overlast veroorzaakt of betrokken bent bij een ongeluk of aanrijding zul je een boete krijgen. Als je gewoon rustig, maar bezopen naar huis fietst krijg je echt niet zomaar een boete.quote:Op zondag 4 december 2005 12:03 schreef Woutey het volgende:
jah oke opzich kan ik me voorstellen dat je niet mag fietsen met alcohol op. maar om daar nou een boete van 190 euro aan toe te kennen. Dan kan ik je vertellen dat de Nederlandse regering een nieuwe inkomstenbron gevonden heeft. aangezien echt iedereen wel wat gedronken heeft.
je gaat toch met de fiets de stad in zodat je niet hoeft te rijden.
Nee, aangezien drugs ook een verdovende stof is, sterker nog, verboden is (drugs is nog steeds niet gelegaliseerd).quote:Op zondag 4 december 2005 16:38 schreef Skv het volgende:
[..]! Dus als je dronken bent, ben je gewoon al verloren.
Alles wat je doet wordt dan op jou afgeschreven en je bent altijd aansprakelijk?
Mijn pa zal mij iig niet ophalen als ik zat ben, ik ben verdomme 19
Maar als ik zeg maar knetterlazerus ben, en iemand komt mij op de fiets ophalen, die totaal knetterstoned is. Ik stap achterop en we slingeren en doen door de stad.
Mag dat dan wel? Ik doe dan een poging om thuis te komen door iemand die geen alcohol heeft gehad. Of krijg ik dan alsnog een boete voor openbaar dronkenschap? dat zou dan weer zegegn dat je net zo goed in de discotheek kan gaan liggen pitten, omdat je dan in verhouding de minste kans op een boete hebt.
Dacht dat. Inderdaad: De politie moet een reden hebben om jou te vragen naar je alcoholgebruik. Dus als jij strontlazerus nog in staat bent om vrolijk rechtuit te lopen en geen problemen veroorzaakt heb je nix te duchten. Ga je luidruchtig doen en vaag lopen, dan hebben ze recht om je aan te houden.quote:Op zondag 4 december 2005 16:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Het gaat ook om de situatie. Als je voor gevaar zorgt, overlast veroorzaakt of betrokken bent bij een ongeluk of aanrijding zul je een boete krijgen. Als je gewoon rustig, maar bezopen naar huis fietst krijg je echt niet zomaar een boete.
Ze mogen elke bestuurder onderwerpen aan een alcoholtest volgens mij. Maar wat fietsers betreft handelt men zoals jij dat beschrijft. Als je gewoon normaal doet, dan zullen ze je niet aanhouden. Ga je raar doen, dan loop je kans een boete te krijgen.quote:Op zondag 4 december 2005 16:51 schreef CyFanate het volgende:
[..]
Dacht dat. Inderdaad: De politie moet een reden hebben om jou te vragen naar je alcoholgebruik. Dus als jij strontlazerus nog in staat bent om vrolijk rechtuit te lopen en geen problemen veroorzaakt heb je nix te duchten. Ga je luidruchtig doen en vaag lopen, dan hebben ze recht om je aan te houden.
Klopt. Sterker nog: volgens mij kun je zelfs je rijbewijs kwijtraken als je dronken fietst. Dus volgens mij heeft TS mazzel met 'alleen maar' die boete, want een promillage van 1,8 is flink hoog.quote:Op zondag 4 december 2005 17:23 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ze mogen elke bestuurder onderwerpen aan een alcoholtest volgens mij.
Ja, volgens mij kan dat ook. Ik meen dat ik er ooit eens iets over in de krant heb gelezen.quote:Op zondag 4 december 2005 17:52 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Klopt. Sterker nog: volgens mij kun je zelfs je rijbewijs kwijtraken als je dronken fietst. Dus volgens mij heeft TS mazzel met 'alleen maar' die boete, want een promillage van 1,8 is flink hoog.
Als je al eens eerder met alcohol op met een motorvoertuig gepakt was dan was dat idd het gevolg geweest, als die tweede keer op de fiets zou zijn.quote:Op maandag 5 december 2005 00:19 schreef Woutey het volgende:
waar slaat dat op BHFH, mijn rijbewijs doordat ik dronken op de fiets zit?
De boete is al over the top vind ik, maar mijn rijbewijs à la 1500 euro weg, door zo iets stoms is wel een beetje overdreven.
Hoe absurd het ook klinkt, het is wel zo.quote:Op maandag 5 december 2005 00:19 schreef Woutey het volgende:
waar slaat dat op BHFH, mijn rijbewijs doordat ik dronken op de fiets zit?
De boete is al over the top vind ik, maar mijn rijbewijs à la 1500 euro weg, door zo iets stoms is wel een beetje overdreven.
Uitgaansgebied is niet gedefinieerd in de wet.quote:Op vrijdag 2 december 2005 01:38 schreef Woutey het volgende:
nog een punt, ik fietste op dat moment in uitgaansgebied.
dus midden in het centrum, er staan zelfs van die inklapbare paaltjes zodat je er niet in kunt.
Nope, maar van die vent hoor ik toch niets. De verzekering gaat het verder afhandelen maar ik denk dat het met de claim wel goed komt.quote:Op maandag 5 december 2005 07:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
al wat gehoord van de volvo-man ?
Uitgaansgebied wordt niet als zodanig gedefineerd. Dat betekent dat uitgaansgebied gewoon geld als openbare weg.quote:Op maandag 5 december 2005 09:16 schreef heijx het volgende:
[..]
Uitgaansgebied is niet gedefinieerd in de wet.
Voetgangerszone wel.
Mon ami, denk je nou werkelijk dat ik, na het schrijven van die hele verhandeling, niet besef dat het RVV is, iets dat ik meerdere malen in die verhandeling heb neergezet.quote:
quote:Op maandag 5 december 2005 22:46 schreef CyFanate het volgende:
[..]
Mon ami, denk je nou werkelijk dat ik, na het schrijven van die hele verhandeling, niet besef dat het RVV is, iets dat ik meerdere malen in die verhandeling heb neergezet.
Een reglement is een verordening om je ergens aan te houden, een wet is een verordening om je ergens aan te houden. Overtreding van een reglement zorg net zo goed voor boetes e.d. als overtreding van een wet. Kort gezegt betekent dat dat een reglement ansich een wet is.
Zoals mijn collega in de rechtsgeleerdheid rally ook al gezegd heeft, er is een ENORM verschil tussen willekeurige regelgeving en wetten in formele zin. Voorbeeld: art 1 Wetboek van strafvordering: art. 1. Strafvordering heeft alleen plaats op de wijze bij de wet voorzien. In jouw redenering kan op de plaats van het woordje "wet" regelgeving gelezen worden, welnu dat is aperte onzin. Hier moet wet in formele zin gelezen worden.quote:Op maandag 5 december 2005 22:46 schreef CyFanate het volgende:
[..]
Mon ami, denk je nou werkelijk dat ik, na het schrijven van die hele verhandeling, niet besef dat het RVV is, iets dat ik meerdere malen in die verhandeling heb neergezet.
Een reglement is een verordening om je ergens aan te houden, een wet is een verordening om je ergens aan te houden. Overtreding van een reglement zorg net zo goed voor boetes e.d. als overtreding van een wet. Kort gezegt betekent dat dat een reglement ansich een wet is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |