quote:
Op donderdag 1 december 2005 16:55 schreef diep-in-de-war het volgende:dat je gewoon niet kan winnen van zulke gastjes in hun eigen land. omdat het zo enorm partijdig is. je kunt alleen winnen door ze knock out te slaan. doe je dat niet dan wint die ander automatisch.
Daar ga je dus de fout in. Ik zal niet zeggen dat het complete onzin is, want laten we wel wezen: in Thailand is het de nationale sport en tegelijkertijd hun trots. Verliezen van een 'farang' is dan niet leuk. Tel daarbij de gok-cultuur op en je zult heus wel wat discutabele uitslagen hebben.
Maar het is echt niet zo zwart wit als je schetst. Partijdigheid komt overal in elk land voor en zul je dus net ff meer moeten geven. Echter in Thailand is het een ander verhaal omdat ze een hele andere manier van scoren en puntentellingen hebben. Dus kan het ook voorkomen dat, ondanks dat je bijvoorbeeld boksend domineert, alsnog op punten verliest. Trappen, knieën en ellebogen scoren daar bijvoorbeeld aanmerkelijk meer dan een goede stoot. Zelfs al is het op de dekking!
Ramon Dekkers kan daar over meepraten
![]()
Dat wil echter niet zeggen dat je daar niet op punten kan winnen. Zolang jij rekening houdt met de manier van punten scoren dan kan dat makkelijk. Ik noem namen als Danny Bille, Dida Diafat, Farid Villaume, Jean-Charles Skarbowsky en John Wayne Parr die als zeer respectabele 'farangs' in Thailand te boek staan en ook op punten winnen.
(vergelijk het met een team van straatvoetballers die achteraf klagen dat ze verloren hebben: 'maar ik heb toch drie man een panna gegeven? En wat denk je van die negen corners? drie corners een penatly!').
Anyway, een sport als muay thai of kickboksen blijft ongelofelijk lastig om op het blote oog te beoordelen. Ik heb ook weleens op een gala gestaan met gefronsde wenkbrauwen (gelukkig heb ik het bijna altijd wel bij het rechte eind overigens
![]()
) dat ik dacht: hmm dat klopt niet helemaal volgens mij.... Anyway, ik weet ook wel dat die fabeltjes via internet komen dat je altijd verliest tenzij je op KO wint (hoofdzakelijk door DVDs van Ramon Dekkers, en via internetfora, maar goed, zo dacht ik in het begin ook, been there, done that.... ) maar het ligt dus wel degelijk wat genuanceerder dan dat.
quote:
Op donderdag 1 december 2005 17:12 schreef raptorix het volgende:[..]
come on, check die laatste ronde en dan met name de laatste 20 secs, die jappaner stond zwaar te wankelen terwijl ie ruslan geen keer noemenswaardig heeft geraakt die ronde.
Ik heb Musashi niet zien wankelen de laatste 20 sec (van welke laatste ronde bedoel je eigenlijk? de 3e of de extra?) Als je denkt dat ie hem niet vaak geraakt heeft, kijk nog maar eens hoe vaak er een harde (counterende) lowkick op zat. Die vallen misschien niet altijd zo op (wat bv in de VS nog weleens door de jury wordt vergeten, met als weerzinwekkende uitslag laatst van Nortje in LV) maar scoren wel degelijk. De workrate van Karaev is verschrikkelijk hoog, hij is verschrikkelijk snel en daarom lijkt het heel indrukwekkend (begrijp me niet verkeerd: dat is het in principe ook), maar als je HEEL snel stoot en trapt, dan gaat dat gewoon ten koste van de kracht, en zo kan het ineens maar zijn dat 4 snelle plaagstootjes evenveel oplevert als een keiharde lowkick (Peter Aerts anyone?
![]()
).
Maar goed, ik denk dat je hier lang en breed over kunt discussieren, feit is dat het een hele close decision was terwijl de helft al meteen moord en brand schreeuwt dat Musashi altijd zoveel hulp krijgt (toegegeven, in eerste instantie was ik een van hen, voor ik de beelden had gezien
![]()
). Hoost dacht dat Karaev misschien met miniem verschil had gewonnen, Mike Schiavello (een bekende Australische vechtsport commentator, die samen met HOost verslag deed) dacht dat Musashi aan de goede kant uitkwam.
Ik wil ook niet Musashi met hand en tand verdedigen, integendeel, ik kots normaal gesproken op zijn vechtstijl, zijn cadeautjes van de afgelopen paar jaar, zijn close decisions, etc. Maar ik vind dat je ook even de gekleurde bril moet kunnen afzetten en de nuance in moet kunnen zien. Ik kijk naar de beelden, vergelijk deze met de mening van mensen waarvan ik weet dat ze er verstand van hebben, bekijk het nogmaals, stel het bij hier en daar (wil niet zeggen dat ik dus compleet van mening verander, integendeel), en that's that.
Ik ben allang blij dat alsmaar weer bevestigd is dat Musashi uiteindelijk toch wel tekort komt om ooit K-1 kampioen te worden en dat we met Karaev een mooi talent er bij hebben dat er uiteindelijk wel komt
[ Bericht 34% gewijzigd door LuNaTiC op 01-12-2005 18:34:54 ]